افغانستان

140621112447_afghan_demonstration_976x549_ap_002

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار شد/ منبع کاریکاتور

 انتخابات

اعلام آمادگی مشروط سازمان ملل برای حل تنش ‌‌های انتخاباتی
۸صبح/ ۱/۴/۱۳۹۳ مقام‌ های سازمان ملل متحد در افغانستان، مشروط به موافقت هر دو نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری برای پا درمیانی این سازمان، به‌ منظور حل تنش های موجود ناشی از انتخابات دور دوم ریاست‌ جمهوری، اعلام آمادگی کرده ‌اند. نیکولاس هیسم، معاون فرستاده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان از آمادگی و همکاری این سازمان برای حل تنش‌ های انتخاباتی خبر داد، اما گفت: این همکاری در صورتی انجام خواهد شد که هر دو تیم انتخاباتی موافقت داشته باشند.

 اعلام نتایج قسمی انتخابات به تاخیر افتاد
تلویزیون یک/ ۳۱/۳/۱۳۹۳ کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد: اعلام نتایج قسمی انتخابات به سبب جنجال ‌های انتخاباتی و ادامه‌ گفت‌ و گوها میان نماینده‌ سازمان ملل ‌متحد، داکتر عبدالله و حکومت به تاخیر افتاده ‌است. احمدیوسف نورستانی، رییس‌کمیسیون مستقل انتخابات نیز از نقش سازمان ملل متحد در حل جنجال‌ های انتخاباتی استقبال کرد.

 رییس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات استعفاء داد
رادیو وطندار/ ۲/۴/۱۳۹۳ ضیاء الحق امرخیل رییس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات، دلیل برکناری اش را بهبود وضعیت کشور خواند و گفت: به خاطر پاسداری از انتخابات افغانستان استعفا داده است. آقای امرخیل افزود: دسایس، از سوی افراد و اشخاص مُغرض برضد وی شروع شده و این دسیسه ها را محکوم می کند. آقای امرخیل خواهان بررسی جدی قضیه فرمانده امنیه کابل و خودش در روز انتخابات شد و از کمیسیون شکایات خواست تا این قضیه را جدی بررسی کند. بیشتر بخوانید: اولین گام برای اعتمادسازی; امرخیل رفت  افشای فایل صوتی استعفای امرخیل را به دنبال داشت  یوناما، استعفای امرخیل را گامی مثبت برای انتخابات افغانستان خواند  عبدالله از استعفای امرخیل استقبال کرد  ستاد اشرف غنی: امرخیل به خاطر منافع ملی استعفا داد  اتهام‌های امرخیل باید جدی گرفته شود  گسترش «جنبش ضد تقلب» از کابل به هرات

 دفتر ساحوی انتخابات کندز مسدود گردید
صدای امریکا/ ۱/۴/۱۳۹۳ رییس دفتر ساحوی انتخابات کندز می گوید: به سبب حفظ جان کارمندان شان دفتر ساحوی را مسدود نموده است. امیر حمزه احمدزی رییس دفتر ساحوی کندز گفت: این تصمیم را بعد از آن گرفت که تظاهرکنندگان در مقابل دفتر آن ها خیمه زدند و در حدود ۲۰ فرد مسلح در آن خیمه جا به جا شدند.

 هواداران تیم اصلاحات و هم‌گرایی در کابل راهپیمایی کردند
تلویزیون یک/ ۳۱/۳/۱۳۹۳ هوداران تیم انتخاباتی اصلاحات و هم‌گرایی امروز در شماری از بخش ‌های کابل دست به راه‌پیمایی زده و انتخابات بیست ‌و چهارم جوزا را پر از تقلب خواندند. معترضان، حکومت را به پشتیبانی از تقلب ‌کاران متهم کرده و خواهان باطل شدن آرای تقلبی شدند. این راهپیمایان هشدار دادند: تا زمانی که به خواست‌ شان رسیدگی نشود به اعتراض ‌های مدنی‌ شان ادامه خواهند داد.

 ده ها تن در هرات دست به تظاهرات زدند
رادیو آزادی/ ۱/۴/۱۳۹۳ ده ها تن از اعضای نهاد موسوم به جنبش محصلین، آن چه تقلب در انتخابات دور دوم می خوانند، در برابر ساختمان ولایت هرات دست به تظاهرات زدند. مظاهره کنندگان کمیسیون های انتخاباتی را متهم به بی توجهی و فعالیت به نفع یک نامزد مشخص می کنند.

 مسلم یار: میانجیگری یوناما را در پروسه انتخابات به حیث ناظر می پذیریم
رادیو آزادی/ ۱/۴/۱۳۹۳ رییس شورای بزرگان افغانستان می گوید: همکاری سازمان ملل متحد در پروسه انتخابات این کشور نباید به استقلالیت کمیسیون های انتخاباتی صدمه وارد کند. فضل الهادی مسلم یار گفت: در ملاقاتی که با نمایندگان دفتر سیاسی سازمان ملل متحد یا یوناما داشته خواستار نقش سازمان ملل متحد به عنوان ناظر شده است.

 آرای ۱۷ محل رأی دهی در ولایت قندهار قرنتین شد
طلوع نیوز/ ۲/۴/۱۳۹۳ شمس الدین وفا رییس کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی در ولایت قندهار گفته است: آرای هفده مرکز رأی دهی در این ولایت را، قرنتین کرده اند. یکی از مرکزهای قرنتین شده در خود شهر قندهار است و متباقی آن در نه ولسوالی این ولایت می باشد. وی می افزاید: سرنوشت آرای این مراکز پس از پایان بررسی ها روشن خواهد شد.

 ثبت ٣ شکایت از رییس دارالانشای کمیسیون انتخابات
رادیو فرانسه/ ۱/۴/۱۳۹۳ مسوولان کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی در افغانستان می گویند: ٣ شکایت در این کمیسیون در خصوص عملکرد رییس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات و فرماندهی نیروهای امنیتی کابل ثبت شده است. نادر محسنی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، گفت: تحقیقات ابتدایی در خصوص پرونده مربوط به تخلف رییس دبیرخانه این کمیسیون ادامه دارد.

 مردم در ولایات بدخشان ، بغلان و کاپیسا به حمایت از عبدالله تظاهرات کردند
رادیو کلید/ ۲/۴/۱۳۹۳ شماری از حامیان عبدالله عبدالله، یکی از نامزدان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ولایات بغلان، بدخشان و کاپیسا دست به راه پیمایی زدند. راه پیمایان در ولایت بغلان، کمسیون مستقل انتخابات را عامل اصلی بحران و به تنش کشیدن انتخابات دور دوم ریاست جمهوری در کشور خوانده، ادعا دارند که در انتخابات دور دوم تقلب گسترده صورت گرفته است.

 ناتو خواستار خویشتن ‌داری طرف‌ های دخیل در انتخابات شد
۸صبح/ ۳/۴/۱۳۹۳ سخنگوی دبیر کل ناتو از همه‌ طرف ‌های دخیل در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خواسته تا از خود خویشتن‌ داری نشان داده و در قبال انتخابات مسوولانه عمل کنند. اوانا لنگسکو گفت: روند انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان باید به گونه ‌ای به پیش برود که هم برای رای دهندگان و هم برای جامعه جهانی قابل اعتبار باشد. او یک بار دیگر روی شفافیت و منصفانه بودن روند انتخابات تاکید کرد و آن را برای آینده افغانستان مهم خواند.

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان دولتی
۳ فرد ملکی از سوی نیروهای امنیتی در ولایت فراه کشته و زخمی شدند

رادیو کلید/ ۲/۴/۱۳۹۳ مقامات امنیتی در ولایت فراه می گویند: این افراد در جریان کمین سربازان امنیتی در ولسوالی “قلعه کاه” ولایت فراه کشته و زخمی شدند. عبدالرزاق یعقوبی، قومندان امنیه ولایت فراه می گوید: این افراد که سوار بر یک عراده موترسایکل بودند، از یک ساحه ممنوعه که تحت کمین نیروهای امنیتی قرار داشت در حال عبور بودند پس از بی توجهی به هشدار نیروهای امنیتی هدف گلوله قرار گرفتند. در این حادثه ۲ تن کشته و یک تن دیگرشان زخمی شده است.

 عاملان غیردولتی
یک کودک در شمال افغانستان سربریده شد

فارسی.رو/ ۲۷/۳/۱۳۹۳ مقامات دولتی در شمال افغانستان اعلام کردند که یک کودک توسط افراد مسلح ناشناس سربریده شده است. منیر احمد فرهاد؛ سخنگوی والی بلخ با تایید این رویداد گفت: این کودک علی عمران نام داشت و از سوی افراد مسلح ناشناس از مربوطات حوزه اول شهر مزار شریف ربوده شده بود. جسد این کودک از روی بام همسایه شان پیدا شده است. تا هنوز مشخص نیست که این کودک از سوی چه کسانی به قتل رسیده است.

 جنایت نا بخشودنی طالبان
خبرگزاری باختر/ ۱/۴/۱۳۹۳ اخیراً یک گروه بیست نفری از مخالفان مسلح در مرکز ولایت سرپل، با پروسه صلح یک جا شدند. پیوستن این گروه بیست نفری، آتش کینه را در وجود قوماندان گروه طالبان ـ حسین افتخاری ـ در سرپل، فروزان کرد. او به خاطر انتقام به قریه “شیرم ها” حمله کرده و یک زن و یک مرد را در این قریه به شهادت رسانده و چند نفر دیگر را زخمی ساخت. همچنین طالبان مسلح چند قلاده سگ را در قریه کشتند و اجساد سگ ها را به چاه های آب انداختند و چند ذخیره آب مردمی را نیز ملوث ساختند. سپس نه خرمن گندم قریه را به آتش کشیدند.

    زنان

در سه ماه اول سال روان بیش از ۱۵۰۰ مورد خشونت علیه زنان ثبت شده است
رادیو آزادی/ ۱/۴/۱۳۹۳ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید: در سه ماه اول سال روان بیش از یک هزار و پنجصد مورد خشونت علیه زنان در دفاتر این کمیسیون به ثبت رسیده است. بیشترین قضایایی ثبت شده از سوی دفاتر این کمیسیون، شامل انواع خشونت های فیزیکی از جمله لت و کوب زنان می باشند.

 نشست چگونگی جلوگیری از خشونت علیه زنان در بغلان
خبرگزاری باختر/ ۳۱/۳/۱۳۹۳ نشستی پیرامون چگونگی جلوگیری از خشونت علیه زنان در ولایت بغلان تدویر یافت. این نشست از سوی موسسه امداد و انکشاف سریع و به اشتراک بیش از سه صد تن از زنان و جوانان در شهر پلخمری تدویر یافته بود.در این نشست، بر روی فقر، بی سوادی و عدم آگاهی اجتماعی به حیث عوامل عمده و اساسی خشونت علیه زنان تاکید شد.

 افراد مسلح ناشناس یک زن جوان را در تخار کشتند
خبرگزاری باختر/ ۳۱/۳/۱۳۹۳ یک زن جوان در ولایت تخار از سوی افراد مسلح ناشناس کشته شد عبدالخلیل اسیر سخنگوی پولیس ولایت تخار گفت: این زن جوان در ولسوالی خواجه غار ولایت تخار توسط افراد ناشناس به ضرب مرمی به قتل رسیده و برادراندر وی در پیوند به قضیه بازداشت شده است.

 نشست علما برای مبارزه با خشونت علیه زنان در ولایت جوزجان
رادیو فرانسه/ ۲۹/۳/۱۳۹۳ به دلیل این که در سه ماه اخیر ٧ زن و دختر در ولایت جوزجان، یا به قتل رسیده و یا هم خودکشى کرده اند، نشستى از سوى علمای این ولایت، برای مبارزه با خشونت علیه زنان برپا گردید. در این نشست هر یک از علما و روحانیون از زوایای مختلف به مساله حقوق زنان از دیدگاه اسلام پرداختند.

      حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

رسانه‌ ها باید تنش‌ زدایی کنند
۸صبح/ ۱/۴/۱۳۹۳ شماری از نهادهای حامی حقوق خبرنگاران و مسوولان رسانه‌ های مطرح کشور، طی دو روز نشست وضعیت موجود در افغانستان را حساس توصیف کرده از رسانه ‌ها خواسته ‌اند تا این وضعیت را درست مدیریت و تنش‌ زدایی کنند. بر اساس اعلامیه ‌ای که توسط اتحادیه ملی ژورنالیستان منتشر شده، نهادها و مسوولان شرکت ‌کننده در این نشست، طرح ۹ ماده‌ ای را ارایه کرده که براساس آن کسانی‌که به اختلافات قومی و موضوعات حساسیت ‌برانگیز دامن می ‌زنند، در بحث‌ ها و میزگردهای مربوط به انتخابات در رسانه‌ ها دعوت نخواهند شد.

 یک دوره وکالت در شورای ملی معادل چهار سال تحصیل
صدای امریکا/ ۳۱/۳/۱۳۹۳ مجلس نمایندگان شورای ملی افغانستان در سلسلۀ ایجاد تعدیلات در قانون انتخابات آن کشور، تصویب کرد که از این پس هر نامزد ولسی جرگه باید یا دارندۀ سند لیسانس باشد، یا هم این که تجربۀ یک دوره وکالت در ولسی جرگه را داشته باشد. در جلسه عمومی و علنی در مجلس نمایندگان که نصاب آن به مشکل تکمیل شده بود، بر علاوۀ این تعدیل برخی تعدیلات دیگر نیز در قانون انتخابات افغانستان پیشنهاد شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید.

 احتمال صادرات نفت روسیه به هند از خاک افغانستان
فارسی.رو/ ۳۰/۳/۱۳۹۳ مقامات کشور روسیه و هند پروژه ایجاد خط لوله گاز و نفت بین این دو کشور را از طریق خاک افغانستان به بحث و بررسی گرفتند. وزیر انرژی هند گفته است که صادرات نفت و گاز از روسیه به کشورشان از طریق کشورهای افغانستان، قزاقستان، ترکمنستان و پاکستان امکان پذیر است. اما در عین حال وی از وضعیت امنیتی و بحران سیاسی در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

 مسوول مالی و اداری شهرداری هرات به فساد مالی متهم شد
خبرگزاری باختر/ ۱/۴/۱۳۹۳ مسوولان اداره محلی هرات می گویند: در پی نشر گزارش هایی مبنی بر ناپدید شدن صد و شصت و سه میلیون افغانی از بودجه شهرداری هرات، وظیفه آمر مالی و اداری این اداره را به حالت تعلیق درآورده اند. برعلاوه تعلیق وظیفه آمر مالی و اداری شهرداری، هیات سه نفری ای که متشکل از نمایندگان مقام ولایت، دادستانی و اداره مبارزه با فساد اداری می باشند نیز توظیف شده اند.

 نگرانی از تاخیر در تایید قانون منع پول شویی
طلوع نیوز/ ۲/۴/۱۳۹۳ اعضای مجلس سنا می گویند: این قانون برای تایید شدن از سوی این کمیسیون، نیازمند بررسی بیشتر است. اما مسوولان اتاق های تجارت و صنایع می گویند: مجلس سنا نباید با تاخیر در تایید این قانون افغانستان را به سوی بحران بکشانند. شماری از اعضای مجلس سنا می گویند: برای این که آنان خلاف قوانین اسلامی اقدامی نکرده باشند، نیاز دارند تا این قانون را بیشتر بررسی کنند.

  نسل سوم: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

درگیری قومی در بدخشان قربانی گرفت
خبرگزاری باختر/ ۲/۴/۱۳۹۳ در یک درگیری قومی بر سر علفچر در ولایت بدخشان یک تن کشته و سه تن دیگر زخم برداشتند. این درگیری میان باشنده های ولسوالی کوفاب و خواهان آن ولایت بر سر علفچر رخ داده در حالی که این علفچرها ملکیت دولتی بوده است. سخنگوی والی بدخشان گفت: اکنون درگیری میان این باشنده ها پایان یافته و اداره آن ولایت یک هیات حقیقت یاب را جهت بررسی دقیق موضوع به منطقه فرستاده است.

 گروه طالبان ۳۳ استاد و دانشجوی دانشگاه قندهار را رها کرد
بی بی سی/ ۲/۴/۱۳۹۳ مسوولان ولایت غزنی در جنوب افغانستان گفته اند که دانشجویان و استادان دانشگاه قندهار که حدود دو هفته پیش به چنگ گروه طالبان افتاده بودند، رها شده اند. موسی خان اکبرزاده والی غزنی می گوید: این دانشجویان و استادان با پا درمیانی بزرگان محلی به صلیب سرخ تحویل داده شده اند.

 افغانستان به عنوان معاون دوره ای سازمان همکاری های اسلامی انتخاب شد
رادیو کلید/ ۲/۴/۱۳۹۳ وزارت امور خارجه می گوید: افغانستان از گروه آسیا به عنوان معاون دوره ای سازمان همکاری های اسلامی انتخاب شده است. این تصمیم در نشست شورای وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی یا O.I.C که در جده برگزار شده بود، اتخاذ گردید. در این نشست همچنین روی اوضاع سیاسی کشورهای اسلامی و مشکلات مسلمانان در این کشورها بحث و تبادل نظر شد.

  جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در پی یک انفجار در شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار سه فرد ملکی کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند. انفجار ماین در ولایت هرات جان یک غیرنظامی را گرفت. در یک حمله انتحاری در مربوطات حوزه پنجم شهر کابل یک نفر کشته شد. پنج عضو یک خانواده در حمله مردان مسلح در ولایت لوگر کشته شدند.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در اثر انفجار یک بمب در جنوب افغانستان، سه سرباز امریکایی کشته شده اند. سه طالب پاکستانی در جریان انجام وظایف امنیتی نیروهای اردوی ملی در ولایت کنر کشته شدند. ده طالب مسلح در پی عملیات تصفیوی نیروهای اردوی ملی در ولسوالی گیان ولایت پکتیکا کشته شدند. یک قوماندان مشهور طالبان با چهار تن از افرادش در ولایت لوگر کشته شد. شش طالب در حملۀ هوایی نیروهای ناتو در ولایت قندهار کشته شدند. چهار طالب مسلح در ولایت لغمان کشته شدند. چهار طالب در ولایت غزنی کشته و چهارده طالب دیگر زخمی شدند.

 افغانستان به حملات پاکستان پاسخ نظامی می ‌دهد
رادیو وطندار/ ۲/۴/۱۳۹۳ وزارت خارجه قبلاً از گزینه ‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی در برابر حملات نظامی و تخطی ‌های مرزی پاکستان خبر داده بود. اما جدیدا احمدشکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه گفته است: در برابر  تخطی‌ ها و راکت پراگنی ‌هایی که از آن سوی مرز صورت می‌گیرد گزینه‌های پاسخ نظامی روی دست است. در این حال شورای امنیت ملی به نیروهای نظامی کشور دستور داده است که تا با سرعت و هماهنگی این حملات را مهار سازند.

        سیاست

کلاشینکوف‌ دارهای دموکرات
۸صبح/ ۱/۴/۱۳۹۳ در اثر برخورد و مدیریت نادرست کمیسیون، انتخابات افغانستان به‌ جای حل بحران به منبع بحران سیاسی تبدیل شده است. نقش نادرست کمیسیون در این است که قضایای جنجالی را به‌ شکل درستی حل نکرد و با مسایل به ‌طور سرسری برخورد کرده و در نتیجه مسایل حساس و بحرانی شده است. ماجراها را دست‌کم نگیرد و به‌ طور مرموز با قضایا برخورد نکنید. قطع همکاری آقای عبدالله با کمیسیون هیچ کمکی به شفافیت روند انتخابات نمی‌کند.

 حمله بر موتر معصوم استانکزی در کابل، خشم یان کوبیش را برانگیخت
تلویزیون یک/ ۱/۴/۱۳۹۳ یان کوبیش، نماینده‌ ویژه‌ سازمان ملل متحد در افغانستان حمله‌ انتحاری بر جان معصوم استانکزی، رییس دبیرخانه‌ شورای عالی صلح را به شدت محکوم کرده است. یک حمله کننده‌ انتحاری، موتر مملو از مواد انفجاری را در برابر موتر آقای استانکزی منفجر کرد. جنرال ظاهر ظاهر، فرمانده‌ پولیس کابل گفت: در این حمله یک غیر نظامی کشته، چهار غیر نظامی زخمی شده و به آقای استانکزی آسیبی نرسیده است.

 دیدار مقامات پاکستان و روسیه و گفتگو درباره افغانستان
فارسی.رو/ ۳۱/۳/۱۳۹۳ سرتاج عزیز؛ مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی با سفر به مسکو با مقامات کشور روسیه درباره افغانستان گفتگو کرد. مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی می گوید: این که خروج نیروهای خارجی از افغانستان باعث صلح و یا جنگ می شود تا به حال مبهم است.

 تلاش ها برای یک تفاهم میان دو نامزد از سوی رییس جمهور کرزی
طلوع نیوز/ ۲/۴/۱۳۹۳ محمداسحاق الکو، لوی سارنوال کشور می گوید: رییس جمهور کرزی برای از میان برداشتن چالش های انتخاباتی هیاتی را تعیین کرده است. لوی سارنوال کشور افزود: تلاش ها برای پایان بخشیدن به این چالش ها از سوی رییس جمهور ادامه دارد و هیچ بحرانی در کشور به میان نخواهد آمد.

      فرهنگ

شهر بامیان مرکز فرهنگی کشورهای سارک می‌ شود
۸صبح/ ۳۱/۳/۱۳۹۳ نماینده ‌های سازمان سارک و مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور می ‌گویند: شهر بامیان به‌ زودی مرکز فرهنگی کشورهای عضو سارک اعلام می ‌شود. سمر سنگ، نماینده خاص سازمان کشورهای سارک یا اتحادیه همکاری‌ های جنوب آسیا گفت: شهر بامیان به ‌خاطر تمدن ‌های کهن، قدامت فرهنگی و هنری آن به ‌حیث مرکز فرهنگی کشورهای عضو سارک شناسایی گردیده است.

 حضور پرواز بدون بال در جشنواره بین المللی سینمایی مسکو
فارسی.رو/ ۲۷/۳/۱۳۹۳ فیلم سینمایی پرواز بدون بال، به کارگردانی همایون مروت در سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی سینمایی مسکو حضور می یابد. فیلم سینمایی “پرواز بدون بال” قرار است با حضور فعالان سینما، منتقدین سینما، و تعداد زیادی از خبرنگاران، پخش شود. موضوع اصلی این فیلم٬ تلاش دختر جوانی افغان مهاجر برای به دست آوردن هویت گمشده خود است.

 گفت‌ و گو با عزیزالله نهفته، نویسنده و شاعر
رادیو فرانسه/ ۱/۴/۱۳۹۳ عزیزالله نهفته این روزها مشغول نگارش تازه‌ ترین رمان خود با عنوان “٢۴ ساعت گمشده” است که به زودی در کابل منتشر می ‌شود. عزیزالله نهفته اولین شعرهایش را در مجموعه ‌ای با عنوان “به حجم بیکران شط” در سال ١٣٧۴ منتشر کرد و پس از آن نیز مجموعه شعر‌هایی با عنوان “خواب چشمه‌ های صبح” (١٣٧٩)، “ما شرنگ شب” (١٣٧٩) و “زندگی را مه گرفته است” (١٣٨۴) را به چاپ رساند.

     آرمان شهر

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

 هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره۵۳

پیوست‌ها: