زنان-690x259

ac1

جشنواره بین‌المللی فیلم زنان – هرات

افغانستان برگزاری بزرگ‌ترین جشنواره فیلم زنان منطقه در هرات؛ شهری بدون سینما
۸صبح ۱۲ اکتبر ۲۰۱۵ سومین جشنواره بین‌المللی فلم زنان و یا به روایتی یکی از بزرگترین جشنواره های فلم در زمینه زنان در منطقه روز گذشته در هرات شهری که به «شهر بدون سینما» شهرت یافته است برگزار شد.این جشنواره با پیام رولا غنی همسر رییس جمهور غنی گشایش یافت.در این جشنواره که از سوی بنیاد آرمان شهر و رویا فلم برگزار شده است، ۳۰۰ فلم از فلم سازان گوناگون جهان آورده شده. برگزار کنندگان این جشنواره می گویند که این جشنواره سه روز به طول می انجامد و دستکم ۶۴ فلم در آن به نمایش گذاشته خواهد شد.

افتتاح جشنواره بین المللی فیلم زنان-هرات ۱۳۹۴

سومین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات افتتاح شد+تصاویر

زنان تجارب مشترک از «خشونت علیه زنان» در فیلم‌های منطقه
گفتگو با ابراهیم عارفی رئیس افغان فیلم در سومین دور جشنواره بین المللی فیلم

“عاشقی باب دل ماست اگر بگذارند”
گفت‌وگو با روح‌الامین امینی، معاون بنیاد آرمان‌شهر و یکی از برگزارکنندگان جشنواره بین‌المللی فیلم زنان-هرات

حسیبا ابراهیمی و چند مترمکعب عشق
مصاحبه اختصاصی آرمان‌شهر با حسیبا ابراهیمی٬ بازیگر فیلم «چند مترمکعب عشق» در  سومین جشنواره بین المللی فیلم زنان

سومین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان چگونه گذشت؟

عکس های از سومین جشنواره بین المللی فیلم زنان در افغانستان

جشنواره فیلم زنان در شهر بی‌سینما

سومین جشنوارۀ بین‌المللی فیلم زنان در هرات برگزار شد

برگزاری سومین جشنواره بین المللی فلم زنان درهرات

سومین جشنواره بین المللی فیلم زن-هرات افتتاح شد

سومین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات برگزار شد

برگزاری سومین جشنواره فیلم زنان در هـرات

سومین دور جشنواره بین المللی فلم زنان هرات گشایش یافت

گزارش تصویری از جشنواره بین المللی فیلم زنان هرات افغانستان

سومین جشنواره بین المللی فیلم زنان افغان درهرات برگزار شد

برگزاری سومین جشنواره فیلم زنان در هـرات(+تصاویر)

تصویر: سومین جشنواره بین المللی فیلم زنان در هرات

برگزیدگان سومین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان ۲۰۱۵ و شرح فیلم‌های‌شان
آرمان شهر ۱۳ اکتبر ۲۰۱۵ سه‌شنبه ۱۳ اکتبر برابر با ۲۱ میزان/ مهرماه همزمان با مراسم اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان جوایز برگزیدگان این جشنواره نیز اهدا شد. هیات داوران پس از سه روز بررسی ۶۶ فیلم در بخش مسابقات٬ نظر خود را چنین ابراز داشت ادامه

اعلامیه مطبوعاتی؛ اعلام برگزیدگان و اهدای تندیس‌ها
۱۴اکتبر ۲۰۱۵/ ۲۲ میزان – مهر ۱۳۹۴سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم زنان-هرات از تاریخ ۱۱ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۱۵ در حالی برگزار شد که دوباره اتش جنگ در افغانستان شعله ور شده، شهرها را  ویران، زنان و کودکان را قربانی و مردمان بسیاری را از این سرزمین آواره کرده است.اما ما برگزار کنندگان این جشنواره به امید ترویج شیوه های صلح آمیز و با مسالمت  برای حل اختلافات و مشکلاتی که سالیان متمادی است گرفتار آمده ایم، علی‌رغم تهدیدات امنیتی با برگزاری این فستیوال کوشیدیم بار دیگر چهره ای متفاوت از افغانستان را همراه با پیام صلح و همدلی مردمان آن به همگان ارائه دهیم و بکوشیم با دیده دیگری به مشکلات و مسائل خودمان نگاه کنیم.

موارد نقض فاحش حقوق بشر

سودان جنگ علیه دختران و زنان
دیده بان حقوق بشر ۱۲ اکتبر ۲۰۱۵ پانزده سال پیش در این ماه، جهان تصمیم گرفت نسبت به حقوق زنان گرفتار در جنگ جدیت نشان دهد و قطعنامه ۱۳۲۵ را در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کرد. این قطعنامه و قطعنامه های دیگر که طی سالیان بعد تصویب شدند، نقش محوری زنان را در تلاش های صلح و امنیت تشخیص می دهند. فردا، اعضای شورای امنیت یک بار دیگر این اصل را تأیید خواهند کرد. اما، در بیرون از سازمان ملل، قطعنامه ۱۳۲۵ بیشتر نقض می شود تا رعایت. برای نمونه، در سودان، بمباران ها و حمله های زمینی دولت و غارت اموال غیرنظامیان، هزاران تن ـ اغلب زنان و کودکان ـ را در دارفور و چاد به اردوگاه های آوارگان در سودان جنوبی و اتیوپی فرستاده است. نیروهای دولتی، شورشیان و دیگر مردان مسلح بدون نگرانی از پیامدها در چندین منطقه درگیری به دختران و زنان تجاوز کرده‌اند.

ایرلند تاکتیک های افترازنی به مراقبت پزشکی از زنان خواهان سقط جنین
عفو بین‌الملل ۹ اکتبر ۲۰۱۵ دست یافتن به سقط جنین قانونی در ایرلند نزدیک به غیرممکن است. باید در خطر مرگ بود تا از آن برخوردار شد. اما، دریافت اطلاعات درباره‌ی بهترین امکان این کار هم به همان اندازه سخت است. قانون تنظیم اطلاعات ایرلند دکترها و پرستاران را از گفت و گوی آزاد یا ارجاع بیماران برای سقط جنین منع می کند. مجازات تخلف، جریمه ای تا میزان ۴۰۰۰ یورو است.

دفاع از حقوق بشر

سازمان ملل زمان آن رسیده که شورای امنیت برای زنان، صلح و امنیت اقدام کند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۳ اکتبر ۲۰۱۵ نظر به بحث آزاد این هفته درباره‌ی پانزدهمین سالگشتِ قطعنامه‌ی ۱۳۲۵ شورای امنیت درباره‌ی زنان، صلح و امنیت، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر یادآوری می‌کند که پس از ۱۵ سال، کشورهای عضو سازمان ملل کاری برای محافظت از دختران و زنان در جنگ و تضمین مشارکت آنها در حل و فصل منازعه انجام نداده‌اند. تجاوز به‌عنوان سلاح جنگی در بسیاری از درگیری‌های جهان به کار گرفته می‌شود ـ از سودان جنوبی تا جمهوری دمکراتیک کنگو، و داعش که به‌عنوان راهی برای جذب سربازانِ تازه آشکارا تجاوز را مورد تأیید قرار داده است. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در موضع‌گیری خود که امروز منتشر شد، از کشورهای عضو خواسته است اختلافِ فلج‌کننده بین تعهدات بلندپروازانه در قطعنامه‌ی ۱۳۲۵ و عملِ ضروری برای ایجاد تفاوت در زندگی دختران و زنان را از میان بردارند. حقوق زنان در افغانستان به‌ویژه با قدرت‌گیری رو به افزایشِ طالبان در بخش‌هایی از این کشور در خطر است. رئیس جمهوری اشرف غنی فقط «در زمان مناسب» به زنان «زحمت» شرکت در مذاکرات را می‌دهد. اما، جامعه بین‌المللی با اعلام این که زنان باید در هر گفت‌وگوی صلح حضور داشته باشند، باید پیام نیرومندتری برای افغانستان ارسال کند. حضور زنان تنها تضمینِ صلح باثبات و پایدار است.

ایران دست‌های نرگس محمدی را به تخت بیمارستان نبندید
ایران امروز  ۱۷ اکتبر ۲۰۱۵ کانون مدافعان حقوق بشر با صدور اطلاعیه‌ای به بستن دست و پای زندانیان بیمار از جمله نرگس محمدی در بیمارستان اعتراض کرد. متأسفانه پس از اعزام خانم محمدی به بیمارستان، دست و پای او را با وجود اعتراض‌های پزشک‌های معالج، به تخت بسته و یک مأمور زن به‌صورت ۲۴ ساعته در کنار تخت او حضور دارد.

افغانستان دختر افغان نامزد جایزۀ صلح بنیاد هلندی ویدیو

کودکان

ایران پسربچه ها ، قربانیانِ پنهانِ تجاوز خانگی
خانه امن ۱۸ اکتبر ۲۰۱۵ آمارها نشان می دهند که پسران در ایران بیش از دختران در معرض تجاوز جنسی قرار می گیرند. اما غالبا وقتی از تجاوز جنسی حرف می زنیم، بلافاصله ذهن ما از بازمانده آزار جنسی، نوعی تصویر زنانه می سازد. این در حالی است که به دلیل نگاه عرف، که در پس زمینه و بطنش، فرد آزاردیده را غیر قابل بخشش می داند و وجود این باور اشتباه که پسر بچه آزاردیده، بعد از این اتفاق نمی تواند یک مرد طبیعی باشد و از مردانگی ساقط شده است، این بخش از تجاوز در سکوت عجیبی نادیده گرفته می شود.

تجاوز جنسی بر دختران خردسال هندوستان را تکان داد
دویچه وله ۱۷ اکتبر ۲۰۱۵ پولیس در دهلی جدید، پایتخت هندوستان در مورد قضایای جداگانه تجاوز جنسی گروهی بر دو دختر خردسال تحقیق می‌کند. این حوادث دو هفته بعد از تجاوز جنسی وحشیانه بر یک دختر چهار ساله اتفاق افتاده اند.در مورد نخست، یک دختر ناوقت روز جمعه توسط دو مرد موترسایکل سوار از یک مراسم دینی در دهلی جدید اختطاف شد. او ابتدا مورد آزار جنسی قرار گرفت و سپس در پارکی در نزدیکی خانه‌اش در منطقه نانگلوی دهلی انداخته شد.روزنامه “تایمز آف اندیا” گزارش داده است که همسایه‌ها زمانی این دختر را یافتند که بیهوش بود. نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این دختر دست کم یک بار مورد تجاوز قرار گرفته است. پولیس عملیاتی را برای بازداشت مظنونین راه اندازی کرده است.

چهار کودک پناهجو در آب‌های یونان جان دادند
رادیو زمانه ۱۷ اکتبر ۲۰۱۵ در اثر غرق شدن یک قایق حامل پناهجویان که از ترکیه به سمت یونان حرکت می‌کرد، چهار کودک در دریا جان دادند.به گزارش آسوشیتدپرس، این قایق که حامل ۲۰ سرنشین بود، شنبه ۱۷ اکتبر/ ۲۵ مهر در نزدیکی جزیره کالولیمنوس یونان غرق شد. سه دختر پنج ساله، ۹ ساله و ۱۶ ساله به همراه یک پسر دو ساله در اثر واژگونی این قایق جان باختند.

ایران آیین چادرگذاری و نقض حقوق دختربچه‌ها
رادیو زمانه ۱۲ اکتبر ۲۰۱۵ سال است طرحی با عنوان «طرح ملی حجاب مدارس» برای تشویق دختران ۷ تا ۱۲ساله ایرانی  به حجاب اجرا می‌شود. مجری این طرح می‌گوید که تاکنون چند هزار دختر را چادری کرده است.یک مرکز که مدیران و برنامه‌ریزان آن همگی روحانی و حامیان آن مراجع تقلید هستند، به نام مرکز «ریحانه النبی»، طرحی را به نام«خوش حجابی» اجرا می‌کند‌ که پس از اجرای آزمایشی در شهرهای ارومیه، ساری، کاشان، مشهد و قم، به ترتیب در شهرهای تبریز، همدان، اراک، سمنان و تهران نیز اجرا شده است.

سوریه داعش خدمت عسکری را برای نوجوانان ۱۴ ساله اجباری کرد
دری نیوز ۱۶ اکتبر ۲۰۱۵ براساس گزارش سایت “السوریه” سازمان تروریستی “دولت اسلامی” داعش تلاش می کند تا خدمت عسکری را برای نوجوانان ۱۴ ساله اجباری کند.به گفته این منبع، شورشیان داعش سرشماری جوانان ۱۴ ساله را آغاز کرده و آنها را به مسجد رفتن مجبور می سازد. علت اصلی سرشماری نوجوانان در مناطق تحت کنترول شان آماده سازی لیست نظامی برای پیوستن به صفوف داعش می باشد. خانواده های این نوجوانان حاضر نیستند که جوانان خود را به طور داوطلبانه برای خدمت عسکری و آن هم در صفوف “خلافت” رها کنند.

ایران برای کودکان کار و خیابان چه باید کرد؟
رادیو زمانه ۱۷ اکتبر ۲۰۱۵ ابراهیم غفاری، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی ایران، گفته است ۲۱ درصد کودکان خیابانی در تهران، تجربه رابطه جنسی داشته‌اند. فعالان اجتماعی اما اصطلاح دیگری را برای این موضوع به‌کار می‌برند: تجاوز.روزنامه جهان صنعت روز ۱۶ مهرماه به نقل از معاون اجتماعی بهزیستی نوشت که ۳/ ۱۱ درصد با همجنس خود و ۱/ ۲۴ درصد با هر دو جنس رابطه داشته‌اند.حدود دو سال قبل، علی‌اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت، گفته بود از بین هزار کودک کار و خیابان در تهران، ۲۹ درصد رابطه جنسی داشته‌اند؛ حدود ۱۵ درصد با بیش از یک نفر.

حقوق مدنی٬ سیاسی و اقتصادی

ایران زنان روستایی، فعالان گمنام اقتصادی
رادیو زمانه ۱۴ اکتبر ۲۰۱۵ گیلان، صبح زود چکمه‌های لاستیکی‌اش را به پا کرده و به شالیزار رفته است. حتی باران بی‌امان هم مانع نشده دست از کار بکشد. حرارات بذرهای برنج را در داخل خزانه کنترل کرده و بر روی همه آن‌ها پلاستیک کشیده است. فروردین است اما گویی زمستان هنوز پایان ندارد. پاهایش ورم کرده. توی خانه داخل سماور آب می‌ریزد. آب که به جوش آمد، چای را دم می‌کند. کیف مدرسه دختر کلاس اولی‌اش را کنترل می‌کند. لقمه‌های نان و پنیر تغذیه فردای دخترک را داخل کیفش می‌گذارد. فنجان چای را جلوی شوهرش می‌گذارد و تلویزیون را روشن می‌کند. می‌نشیند. پاهایش را جمع می‌کند تا آرام شوند. شلوار پسر را به دست می‌گیرد تا رفو کند.

ایران زن، شعر همیشه‌ی آثار بیضایی
انسان شناسی و فرهنگ ۱۷ اکتبر ۲۰۱۵ مریم آل اقا نصرت پرتوی، بازیگر است، کارگردان و نویسنده. بیشتر مردم او را با نقش فاطی در فیلم «گوزن ها» می شناسند. اما اهل تئاتر او را یکی از بهترین درام نویسان زن معاصر می دانند. پرتوی سال هاست که در کانادا زندگی می کند. اما هیچ وقت ایران را فراموش نکرده و کاملا در جریان اتفاقات تئاتری ایران هست. و از نوشتن هم دست نکشیده. با خوشرویی تمام پای تلفن از بیضایی گفت و تئاتر و خاطراتی که از آشنایی و کار با او دارد.

ایران روند نزولی نرخ اشتغال زنان طی دهه گذشته
ایسنا ۱۶ اکتبر ۲۰۱۵ نقش اشتغال در پویایی زندگی انسان انکارناپذیر است و می‌توان آن را کانون ارتباطات انسانی و اجتماعی تلقی کرد. در جهت این پویایی بی تردید زنان، به عنوان نیمی از جمعیت تاثیرمستقیمی در توسعه جامعه دارند این در حالیست که براساس گزارش اطلس وضعیت زنان، طی سال‌های ۷۵ تا ۹۰ نرخ اشتغال زنان کشور روند نزولی داشت.

افغانستان مادر بلخ کیست؟
خبرگزاری رشد ۱۷ اکتبر ۲۰۱۵ قباله پروین  یک درمانگاه  شخصی دارد که بییشتری زنان ولایت بلخ برای ولادت نوزادشان به درمانگاه او می‌روند از او رضایت دارند. به گزارش رشد به نقل از طلوع، قابله پروین ۷۶ سال سن دارد، او  مدت ۵۵ سال خدمات قابلگی را در بلخ انجام داده و در این مدت بیش از ۸۰ هزار نوزاد را موفقانه ولادت داده است. فعالیت‌های خوب و موفق خانم پروین در عرصه  قابله‌گی  در ولایت بلخ، باعث شده تا بییشتری از زنان ولایت بلخ لقب مادر بلخ را به او دهند.

افغانستان عدم قبولی در کنکور، دختر بامیانی را مجبور به چوپانی‌ کرد
بی بی سی فارسی ۱۶ اکتبر ۲۰۱۵ دختر بامیانی که موفق نشد در آزمون سراسری کنکور افغانستان قبول شود، اکنون به شغل چوپانی رو آورده است. آمنه ۳۳ سال دارد و دو سال پیش مدرسه را تمام کرد و در آزمون سراسری کنکور سال ۱۳۹۲ شرکت کرده اما به دانشگاه راه نیافت.او در ولایت بامیان در مرکز افغانستان زندگی می‌کند. ولایت کوهستانی و فقیر افغانستان که چوپانی شغل شماری از خانواده‌های روستایی در این ولایت است. خانواده‌هایی که یک و یا چند عضو خانواده آنان به چوپانی رو می‌آورند، خانواده‌های فقیر و بی‌زمین هستند.

سیاست

انتقام خواهران خود را از داعش می‌گیریم
خبرگزاری رشد ۱۷ اکتبر ۲۰۱۵ پس از اسارت شماری از زنان اقلیت ایزدی در کردستان عراق، شماری از دختران این قبیله ظاهراً بسیج شده اند و می‌گویند که قصد دارند انتقام خواهران خود را از داعش بگیرند.به گزارش رشد؛ این گروه را که “دختران خورشید” می‌خوانند لباس نظامی پوشیده و گفته شده که تمرینات تیراندازی و جنگی را نیز سپری کرده اند.نجوا، دختری ۲۳ ساله که به دختران خورشید پیوسته گفته است که دختران هم می‌توانند خطرناک باشند.

فرهنگ و جامعه

اوکراین دختری که مثل سگ‌ها زندگی می‌کرد!
خبرگزاری رشد ۱۸ اکتبر ۲۰۱۵ جولیا فولرتون باتن، در یک پروژۀ عکاسی سعی کرده تا زندگی کودکانی که در میان حیواناتی از قبیل سگ و گرگ بزرگ می‌شوند را بازآفرینی کند. در زیر با سوژه‌های واقعی او آشنا می‌شوید:اوکسانا مالایا، اوکراین ۱۹۹۱، به گزارش رشد به نقل از روز نو، عکسهایی که جولیا فولرتون باتن گرفته است، کیفتی رویاوار و افسانه‌وار دارند. با این وجود، زندگی‌هایی که این عکسها در پی نمایاندنشان هستند، واقعیند. عکاس این مجموعه می‌گوید: “دو فرضیه در مورد اوکسانا مالایا وجود دارد، اول اینکه این بچه به ترتیبی سر از جنگل در آورده است.

رقابت دوچرخه‌سواران دختر و پسر در بامیان تصویر

گزارش٬ پژوهش و کتاب

سوتلانا آلکسی‌یویچ، برندۀ نوبل ادبیات: شریف بودن کار دشواری است
رادیو فرانسه فارسی ۸ اکتبر ۲۰۱۵ خانم “سوتلانا آلکسی‌یویچ”، نویسندۀ روسی‌زبان تبعۀ کشور بلاروس، جایزۀ نوبل ادبیات سال ۲۰۱۵ را برنده شد. از او به عنوان یکی از نامزدهایی که “بخت زیاد” دارند نام برده شده بود. سوتلانا آلکسی‌یویچ که گزارش‌های مستند خود را از جنگ یا فجایع بزرگ در قالب ادبی می‌نویسد، به ویژه بر شخصیت آدم‌هایی که تحت رژیم شوروی ساخته شده‌اند، دقت کرده است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: ۸ صبح، ارمان شهر،بی بی سی فارسی، سلام وطندار، دری نیوز، رها پرس، افغان پرس، هرات، احیا نیوزف افغان ایرکا، دویچه وله، ایران امروز، خانه امن، رادیو زمانه، انسان شناسی و فرهنگ، ایسنا، خبرگذاری رشد، رادیو فرانسه فارسی، دیده بان حقوق بشر، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه حقوق بشر.

 

پیوست‌ها: