۸ مارچ ـ ۱۷ اسفند، روز جهانی زن

عکس: اینستاگ‌آنلاین / برای دختر جسور خیابان انقلاب

خبرهای نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی و بین‌المللی

سازمان ملل: حقوق بشر در جهان «بی‌رحمانه» نقض می‌شود

رادیو زمانه ـ سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در جهان گفته است که در بیش از ۵۰ کشور حقوق بشر به‌شکل بی‌رحمانه‌ای تهدید یا نقض شده است. مسئولان چنین تغییری، سیاستمدارانی هستند که عملکردی پرسش‌برانگیز دارند. کمیسر عالی حقوق بشر زید رعد حسین رژیم سوریه را متهم کرد که این کشور را به ویرانه تبدیل کرده و در حال حاضر غوطه شرقی به «جهنم روی زمین» تبدیل شده است. او همچنین نقض آشکار حقوق بشر در یمن، لیبی، آمریکا و فیلیپین را نیز محکوم کرد. در آمریکا، پناهندگان بازداشت‌شده در مرز مکزیک، از جمله کودکان، در برخی مواقع در شرایط سخت زندانی می‌شوند. وی سیاست پناهجویی اتحادیه اروپا را مورد انتقاد قرار داد و تلاش برای ربودن پناهجویان در دریای مدیترانه را مورد سئوال قرار داد. همچنین وضعیت حقوق بشر در ترکیه هر روز بدتر می‌شود… به گزارش دویچه وله نیز، کمیسر عالی حقوق بشر در گزارش سالانه خود نسبت به نقض خشن حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی و از اعدام کسانی در ایران انتقاد کرد که به هنگام ارتکاب جرم به سن قانونی نرسیده بودند. در این گزارش همچنین به موارد مرگ‌های مشکوک معترضان در زندان‌های جمهوری اسلامی نیز اشاره شده است.

بازرسان جنایات جنگی سازمان ملل خواستار تحقیق درباره حملات آمریکا و روسیه در سوریه شدند

رادیو فردا ـ به گزارش خبرگزاری رویترز از شهر ژنو در سوئیس، بازرسان سازمان ملل از آمریکا و روسیه خواسته‌اند تا درباره حملات هوایی سال گذشته خود در سوریه تحقیق کنند. به گفته این بازرسان، این حملات هوایی به «کشته شدن تعداد زیادی غیرنظامی» انجامیده است که «ناقض قوانین بین‌المللی است». از جمله این حملات یکی هم در نوامبر سال ۲۰۱۷ در بازاری در غرب شهر حلب اتفاق افتاد که دست‌کم ۸۴ کشته بر جای گذاشت. یک هواپیمای روسی مسئول این کشتار اعلام شد. طبق گزارش بازرسان سازمان ملل، یک حمله هوایی به دست ائتلاف تحت رهبری آمریکا هم که در نزدیکی شهر رقه در ماه مارس سال گذشته میلادی اتفاق افتاد «جان ۱۵۰ ساکن یک مدرسه را گرفت». سازمان ملل: حملات هوایی روسیه و آمریکا موجب مرگ غیرنظامیان در سوریه شده است

مصر: تایید استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در شمال صحرای سینا

عفو بین الملل ـ  تحلیل یک فیلم ویدیویی که نیروهای مسلح مصر پخش کرده اند بدون کمترین تردیدی ثابت می‌کند که در حمله های هوایی اخیر در شمال صحرای سینا از بمب های خوشه ای استفاده شده است. ارتش مصر روز ۲۱ فوریه ویدیویی را در حساب رسمی توییتر خود منتشر کرد که در آن ادعا می‌شد که عناصر تروریستی از بمب های دست ساز استفاده کرده‌اند. اما این سازمان این فیلم ویدیویی را تحلیل کرده و تایید می‌کند که در آن بمب خوشه ای منفجر نشده آمریکایی Mk 118 دیده می شود که فقط نیروی هوایی مصر می تواند آن را پرتاب کرده باشد.

عربستان سعودی: شمار اعدام‌ها در دوره حاکمیت ولیعهد دوبرابر شده است

ریپریو ـ تحلیل خبرهای مربوط به اعدام در عربستان سعودی نشان میدهد که از زمان انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد در جون ۲۰۱۷ آمار اعدام ها در این کشور دو برابر شده است. بر اساس این تحلیل، ظرف ۸ ماه از جولای ۲۰۱۷ تا فوریه ۲۰۱۸، ۱۳۳ اعدام در عربستان سعودی انجام شده، درحالی که در مقایسه در ۸ ماه پیش از آن یعنی از اکتبر ۲۰۱۶ تا مه ۲۰۱۷، ۶۷ اعدام انجام شده بود. در صورت تداوم این میزان اعدام، شمار اعدام ها در ۲۰۱۸ ممکن است به ۲۰۰ مورد برسد که بالاترین میزان ثبت شده در عربستان سعودی ظرف یک سال خواهد بود. ۱۸ مرد جوان در حال حاضر به خاطر اتهام های مربوط به اعتراض بر اساس قوانین ضد تروریسم به اعدام محکوم هستند. از این تعداد، ۸۵ تن در زمان ارتکاب به جرم اتهامی کودک بودند.

اسرائیل: فیلم ویدیویی کتک زدن مرد مجروح فلسطینی را پیش از کشته شدن در اریحا  نشان می دهد 

بتسلم ـ در حدود ۲۰ سرباز اسرائیلی شب‌هنگام ۲۲ فوریه ۲۰۱۸ وارد مرکز شهراریحا در کرانه باختری شدند. بنا به اعلام ارتش، آنها مأموریت داشتند اشخاصی را در شهر دستگیر کنند. در حدود ۱۵ دقیقه بعد، چندین سرباز وارد خانه ای شدند و آن را جستجو کردند. حضور سربازان به درگیری‌هایی منجر شد که در آن فلسطینی‌ها به سوی سربازان سنگ پرتاب کردند. یاسین اسرادیح، ۳۵ ساله، با میله آهنی در دست به سوی سربازان در ورودی کوچه دوید. در فیلم ویدیویی که در دوربین های امنیتی مغازه هایی در آن نزدیکی ضبط شده، او میله به دست دیده می شود. سپس یکی از سربازان از نزدیک به او شلیک می‌کند. پس از آن، سه سرباز دیگر از کوچه می آیند و همگی باهم او را که روی زمین افتاده با لگد می‌زنند. آنها او را کشان کشان می برند و باز به او لگد می زنند. پس از در حدود ۱۰ دقیقه، که طی آن این سربازان هیچگونه کمک پزشکی در اختیار مرد مجروح قرار نمی‌دهند، یکی از سربازان به سوی ورودی کوچه گاز اشک آور شلیک می کند. سرباز‌ها سپس اسرادیح را به داخل کوچه می کشند و از دیدرس دوربین خارج می‌شوند.

ایران:

تبعیض، طبیعتِ جمهوری اسلامی ـ بررسی گزارش سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ رادیو زمانه با عبدالکریم لاهیجی (رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و رئیس جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران) و رها بحرینی (حقوقدان و پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل در امور ایران) درباره‌ی گزارش سالانه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران گفت‌و‌گو کرده است. گزارش سالانه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران روز چهارشنبه ۲۸ فوریه/ ۹ اسفند منتشر شد. گزارشی ۱۵ صفحه‌ای که می‌توان آن را آخرین گزارش عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران پیش از درگذشت او در روز ۱۱ فوریه/ ۲۲ بهمن به شمار آورد. در این گزارش که از سوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شد، در مورد آمار اعدام‌ها در ایران به ۴۸۲ مورد اعدام اشاره شده است.

‘بازداشتی ها در ایران از جمله در معرض خشونت جنسی هستند’

بی‌بی‌سی ـ در یک گزارش سازمان ملل متحد درباره ایران که دوشنبه منتشر شد آمده به نظر می رسد که بازداشتی ها در این کشور به صورتی سیستماتیک در معرض شکنجه و آزار از جمله خشونت جنسی قرار می گیرند. به گزارش خبرگزاری فرانسه این گزارش همچنین رد دسترسی زندانیان به معالجات پزشکی را محکوم می کند. در این گزارش آمده است: “گزارش های مکرر دریافتی حاکی از وجود یک الگوی فشار فیزیکی یا روانی بر زندانیان برای واداشتن آنها به اعتراف است، که بعضی از آنها از تلویزیون پخش می شود.” پیش نویس این گزارش را عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران که ماه پیش در سن ۶۶ سالگی درگذشت تهیه کرده بود. قرار است این گزارش هفته آینده در شورای حقوق بشر سازمان ملل به بحث گذاشته شود.

محمد راجی از دراویش گنابادی حین بازجویی کشته شد

رادیو زمانه ـ سایت مجذوبان نور پایگاه خبری دراویش گنابادی شامگاه یکشنبه ۱۳ اسفند گزارش داد محمد راجی در زندان بر اثر ضربات حین بازجویی کشته شده است. خانواده این درویش گنابادی گفتند که ماموران کلانتری شاپور تهران به صورت تلفنی به آنها اطلاع دادند که راجی فوت شده است. ـ محمد راجی در پناه تاریکی شب و زیر نظر مأموران امنیتی دفن شد؛ خانواده محمد راجی از مقام‌های ایران “شکایت می‌کند؛ خبرسازی و اعلام تدریجی کشته‌شدگان برای لاپوشانی شکنجه دراویش هنگام بازجویی

اعدامها: ایلام (۲)؛ همدان (۱)؛ کرمانشاه (۱)؛ ارومیه (۱)

اعدام قریبالوقوع محمد کلهری، نوجوان متهم به قتل

محکومیت یکی از «دختران خیابان انقلاب» به دو سال حبس

  محمدعلی طاهری مجددا به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد

محمد داوری از فعالان مدنی یاسوج بازداشت شد

بازداشتفرزند یکی از مراجع منتقد رهبر

محمد مهدوی فر، فعال مدنی به حبس محکوم شد

بازداشت ۴ شهروند عرب در خوزستان

دستگیری محمد حبیبی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران

ماموران امنیتی بیش از ۱۰ کارگر فولاد اهواز را دستگیر کردند

یک مقام بسیج از بازداشت ۵۰ دختر و پسر در یک «پارتی» در لواسان خبر داد

لیلا حسین زاده دانشجوی دانشگاه تهران در دادگاه بدوی به ۶ سال حبس محکوم شد

عدالت

هندوراس: عدالت برای برتا کاسِرِز، حمایت از مدافعان حقوق بشر در آمریکای لاتین

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ شبکه‌ی اتحادیه‌ی اروپا ـ  آمریکای لاتین، که فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه هر دو عضو آن هستند، و مجموعه‌ی بین المللی سازمان‌های کاتولیک عدالت اجتماعی (CIDSE) که باهم بیش از ۵۷ سازمان اروپایی و بین المللی را در بر می‌گیرند، با بازتاب درخواست‌های شورای مدنی سازمان‌های مردمی و بومی هندوراس (COPINH) و با حمایت نمایندگان پارلمان اروپا خواهان عدالت برای برتا کاسِرِز، یادآوری او و تضمین عدم تکرار و نیز حمایت از مدافعان حقوق بشر در هندوراس و سراسر آمریکای لاتین هستند. برتا کاسِرِز، رهبر بومی لِنکا و هماهنگ کننده‌ی شورای مدنی سازمان‌های مردمی و بومی هندوراس، روز ۲ مارچ ۲۰۱۶ در محل مسکونی خود در لا اسپرانزا در هندوراس به قتل رسید. بر اساس اطلاعاتی که تا کنون در دست است، حتا پس از دو سال، چندان پیشرفتی در تحقیقات در این پرونده به دست نیامده است. دادرسی‌های قضایی عمومی ۸ متهم بازداشت شده چندین بار به تعویق افتاده است. دستگیری مظنون اصلی در قتل فعال معروف محیط زیست هندوراس

عربستان سعودی: نبود عدالت برای پاکستانی‌ها

دیده‌بان حقوق بشر ـ  نظام عدالت کیفری عربستان سعودی حق متهمان پاکستانی برای برخورداری از موازین دادرسی و محاکمه عادلانه را زیر پا می‌گذارد. در گزارشی که این سازمان منتشر کرد، کاستی‌های چشمگیر نظام عدالت کیفری به ویژه در مورد پاکستانی‌ها مستند شده است. پاکستانی ها در دریافت کمک حقوقی،گزارش از پیچ و خم‌های سیستم دادگاههای سعودی و دریافت خدمات کنسولی از مسئولان سفارت خود با دشواری های اساسی روبرو هستند. در این گزارش با عنوان «گرفتار در دام: وضعیت پاکستانی‌ها در نظام عدالت کیفری سعودی» نقض فاحش موازین دادرسی در نظام عدالت کیفری و دادگاه های سعودی در مورد پاکستانی‌ها ثبت شده است. از جمله این موارد نقض، مدت‌های طولانی بازداشت بدون تفهیم اتهام یا محاکمه، نداشتن دسترسی به کمک حقوقی، فشار بر بازداشت‌شدگان برای امضای اعترافات و پذیرفتن حکم زندان از پیش تعیین شده برای پرهیز از بازداشت خودسرانه طولانی و خدمات ناکافی ترجمه هستند.

ایران:

قتل زهرا کاظمی و یک سند دادخواهی ـ عبدالکریم لاهیجی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ آنچه در اینجا می‌خوانید یک سند دادخواهی است که پس از قتل زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی ـ کانادایی‌، در ۳۰ تیر ۱۳۸۲ با عاملیت مسجل شده سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، نوشته شده است. این جنایت و نقش سعید مرتضوی در آن پس از اظهارات اخیر علی یونسی، وزیر پیشین اطلاعات در این باره که زهرا کاظمی بر خلاف ادعای سعید مرتضوی جاسوس نبوده است، دوباره بحث‌انگیز شده است. یونسی سه سال پیش در مصاحبه‌ای اشاره روشنی به نقش سعید مرتضوی در قتل زهرا کاظمی داشت.

حقوق مدنی و سیاسی

ایران:

جنبش مطالباتی و اعتراضی پرونده روزانه

موج اعتصابات کارگری گسترش می یابد

اعتراضات سال ۱۳۹۶ علیه فقر!

ایران روی خط اعتراض و اعتصاب

گزارش: فهرست «وکلای خود و غیرخودی» در قوه قضاییه

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

حقوق بشر و محافظت از محیط زیست به یکدیگر وابسته هستند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ پروفسور جان ناکس (گزارشگر ویژه حقوق بشر و محیط زیست) در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گزارشی درباره‌ی «تعهد‌های حقوق بشری مربوط به بهره مندی از محیط زیست ایمیل، پاکیزه، سالم و پایدار» ارائه خواهد کرد. فدراسیون از این گزارش استقبال می‌‌کند و به همراه گزارشگر ویژه مجمع عمومی سازمان ملل را فرا می‌‌خواند تا قطعنامه‌ای رسمی را برای شناسایی حق محیط زیست سالم به عنوان بخشی از حقوق بین‌المللی حقوق بشر به تصویب برساند. این حق را هم اکنون اکثریت بزرگی از کشورها در سطح ملی و یا منطقه‌ای به رسمیت شناخته‌اند. این گزارش ۱۶ اصل اساسی در مورد حقوق بشر و محیط زیست بر اساس تعهدهای کشورها به حقوق بشر و تفسیر نهادهای حقوق بشری از آنها پیش می‌‌گذارد. فدراسیون با این اعتقاد بنیادی گزارش موافق است که حقوق بشر و محافظت از محیط زیست به یکدیگر وابسته هستند، «زیرا محیط زیست ایمن و پاکیزه و سالم برای بهره مندی از حقوق بشر، استفاده از حقوق بشر از جمله آزادی بیان آموزش و مشارکت و چاره جویی برای محافظت از محیط زیست حیاتی است.»

یونان: ۱۳,۰۰۰ تن هنوز در جزیره ها گیر افتاده اند

دیده‌بان حقوق بشر ـ ۹ سازمان حقوق بشری و بشردوستانه اعلام کردند که هزاران تن از پناهجویان در جزیره های یونان در دریای اژه در شرایط بسیار بد و بدون دسترسی به حمایت و خدمات اساسی گیر افتاده‌اند. دولت یونان باید فوری برای پایان دادن به این سیاست که پناهجویان را در چنین شرایطی در جزیره ها در تله می اندازد پایان دهد و آنها را به سرزمین اصلی یونان منتقل کند. بر اساس آمار دولت یونان، با سر رسیدن دومین سالگرد معامله بین اتحادیه اروپا و ترکیه در ۱۸ مارس ۲۰۱۸، بیش از ۱۳۰۰۰ مرد، زن و کودک در این جزیره ها گرفتار شده‌اند. یونان این سیاست را با پشتیبانی کمیسیون اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به اجرا گذاشت تا از رفتن پناهجویان از جزیره ها به بخش اصلی کشور جلوگیری کنند. دولت یونان همچنین می گوید که این سیاست برای اجرای تعهد آن بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا و ترکیه درباره مهاجرت ضروری است.

ایران: مرکز آمار تعداد ‘بیکاران مطلق’ را بیش از ۳ میلیون و دویست هزار نفر اعلام کرد

دفاع از حقوق بشر

گینه استوایی: هنرمند زندانی آزاد شد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  هجده سازمان بین المللی و منطقه ای غیر دولتی از جمله فدراسیون، عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، انجمن بین المللی قلم، گزارشگران بدون مرز… با انتشار بیانیه ای از آزادی هنرمند کاریکاتوریست رامون اسونو اباله استقبال کردند. این هنرمند منتقد در حدود شش ماه در زندان به سر می برد. پس از اینکه  مامور پلیس متهم کننده او اعلام کرد که به دستور روسای خود به این هنرمند اتهام زده است، دادستانی کلیه اتهام ها را پس گرفت.

 سریلانکا: ضرورت رعایت حقوق بشر در وضعیت اضطراری

عفو بین الملل ـ دولت مردان سریلانکا باید در وضعیت اضطراری به حقوق بشر احترام بگذارند. این وضعیت اضطراری پس از دو مورد خشونت علیه اقلیت مسلمان در این کشور اعلام شده است. روز ۵ مارچ، جماعتی خانه‌ها، مغازه‌ها و یک مسجد را در مرکز این کشور به آتش کشیدند. چند روز پیش از آن، در ۲۶ فوریه حمله مشابهی در منطقه ساحلی رخ داده بود. نخست وزیر این کشور در پیام توییتری نوشت: به عنوان کشوری که جنگی خشونت‌بار را پشت سر گذاشته، همگی از ارزش صلح، احترام، وحدت و آزادی آگاه هستیم. دولت حمله های نژادپرستانه و خشونت بار در چند روز گذشته را محکوم می کند. مدیر بخش جنوب آسیای این سازمان گفت: تمایل دولت به جلوگیری از خشونت بیشتر مثبت است اما هر گامی برای توجه به این مشکل باید طبق تعهد های سریلانکا بر اساس حقوق بین المللی حقوق بشر از جمله منع مطلق شکنجه، محاکمه های ناعادلانه و بازداشت خودسرانه برداشته شود.

اتیوپی: تصمیم نخست وزیر به اعلام وضعیت اضطراری مایوس کننده و غیرمسئولانه است

عفو بین الملل ـ کمی پس از اینکه پارلمان اتیوپی اعلام وضعیت اضطراری را تایید کرد، دبیر کل این سازمان گفت: تصمیم نمایندگان پارلمان برای محدود کردن آزادی های اساسی مردم به جای اینکه به شکایت های آنها گوش دهند، بسیار مایوس کننده و غیر مسئولانه است. در این دوران حساس تنش‌های سیاسی و اعتراض، چیزی که در اتیوپی بیشتر مورد نیاز است رعایت بیشتر حقوق بشر است. این سازمان در تاریخ ۱ مارچ پیش از بحث پارلمان درباره وضعیت اضطراری، نامه ای سرگشاده به نمایندگان نوشته بود. در این نامه از نمایندگان درخواست شده بود از تایید وضعیت اضطراری خودداری کنند، مگر اینکه اصلاحات ضروری برای ایجاد تناسب بین اقدامات اضطراری و تعهد های حقوق بشری اتیوپی به اجرا در آید.

ایران: «گزارش مرگ‌های مشکوک در زندا‌ن‌های ایران به شورای حقوق بشر فرستاده شد»

دویچه وله ـ  مرگ محمد راجی یکی از دروایش گنابادی بازداشت شده در حوادث خیابان پاسداران تهران‌، بحث در مورد مرگ‌های مشکوک در بازداشتگا‌ه‌های ایران را دوباره دامن زده است. عفو بین‌الملل کمیته ویژه رئیس‌جمهور ایران برای تحقیق در مورد مرگ‌های مشکوک در زندا‌‌ن‌های ایران را مستقل نمی‌داند.

زنان

انقلاب جهانی فمینیستی این‌گونه آغاز شد

دموکراسی باز ـ در پی افشاگری‌های مربوط به «من هم» (#MeToo)، سیان نوریس، روزنامه نگار و نویسنده، تخیل خود را به جولان درآورده تا انقلاب جهانی فمینیستی در آینده را تصویر کند. مطالب زیر دریافت او از این آینده فمینیستی است. در بریتانیا، انقلاب با قرار گرفتن دستی بر روی زانوی دیگری آغاز شد. اتهام آزار و تهاجم جنسی پارلمان بریتانیا را لرزاند. وزرا یکی پس از دیگری ناگزیر استعفا کردند. آنها از رفتارهایی که به دور از الزام های پست و مقام بالا است، پوزش خواستند. اما رای دهندگان می‌خواستند بدانند رفتار آنها به چه مناسبت آنها را شایسته نمایندگی پارلمان می کند. در انتخابات میان‌دوره‌ای، کلیه حزب های سیاسی بر ارائه لیست های زنانه پافشاری کردند. به گفته آنها، اگر قرار بر پایان دادن به زور گویی جنسی باشد فرهنگ پارلمان باید تغییر کند و برای این کار باید از ترکیب مجلس آغاز کرد. در آن سوی اقیانوس اطلس، زنان در کنگره به مقابله با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری که چندان در پست خود دوام نیاورد، برخاستند. او زنانی را که وی را متهم به حمله جنسی کرده بودند دروغگو خوانده بود. زنان خواهان استیضاح او شدند. حزب های جمهوری‌خواه و دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری نامزد های زن به میدان فرستادند…

اوکرایین: چرا بعضی از فمینیست‌های این کشور راهپیمایی روز جهانی زن را در کیف تحریم کرده‌اند؟

دموکراسی باز ـ با افزایش کمک‌های مالی به اوکراین از کشورهای غربی درپی جنبش میدان، شمار سازمان های غیردولتی نیز افزایش یافته است. گروه‌های فمینیستی نیز به همچنین… با وجود این، فمینیسم اکراینی هنوز در همان مرحله دهه ۲۰۰۰ باقی مانده است و بیشتر در فیس‌بوک فعال است. گفتمان فمینیستی به سختی می‌تواند از فیسبوک خارج شود و به مردم برسد. این گفتمان جایگاه محکمی در میان دانشگاهیان اوکرایین ندارد. بنابراین، روز ۸ مارس برای فمینیست‌های اوکراینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما روزهای پیش از ۸ مارچ هر سال در این کشور بحران عمیق جنبش فمینیستی را به نمایش می گذارد. نخستین مسئله این است که تعطیلات «کمونیستی» در اوکراین پس از سال ۲۰۱۷ حذف شده است، و روز جهانی زن نیز یکی از آنها حساب می شود. علاوه بر این، چندین مشکل داخلی در سال ۲۰۱۸ نیز به وجود آمده است. راهپیمایی روز جهانی زن در کیف دارای هدف مشخص سیاسی، به جز درخواست تصویب کنوانسیون استانبول درباره خشونت جنسیتی، نیست.

بریتانیا: هزاران تن در حمایت از برابری جنسیتی راهپیمایی کردند

ایندیپندنت ـ فعالان، سیاستمداران و هنرمندان هالیوود و روزنامه‌نگاران چند روز پیش از روز جهانی زن شانه به شانه در مقابل پارلمان بریتانیا در حمایت از برابری جنسی راهپیمایی کردند. مردان بسیاری در میان هزاران شرکت کننده در راهپیمایی حضور داشتند، از جمله شهردار لندن که در جلوی راهنمایی بود و می گفت که به فمینیست بودن خود افتخار می کند.

ایران:

٨ مارس بر همه کوشندگان جنبش آزادی زن فرخنده باد!

کانون نویسندگان ایران ـ در ایران، حاکمیت با تکیه بر دین، سنت و فرهنگ مردسالاری و با تصویب و اجرای قوانین ضدزنِ قرون وسطایی به تبعیض جنسیتی که از ملزومات سودآوری نظام سرمایه‌داری است، صورت قانونی بخشیده و فشاری مضاعف را بر زنان تحمیل کرده است. زنان در تمام قوانین حقوقی و جزایی مورد تبعیض قرار دارند تا حدی که در مواردی چون ارث و شهادت نه یک انسان کامل، بلکه نیمه انسان به حساب می آیند. زنان نه تنها به فرصت های اجتماعی، شغلی و تحصیلیِ برابر دسترسی ندارند، بلکه از ابتدایی ترین حقوق انسانی خود مانند حق انتخاب پوشش، حق انتخاب همسر، مراوده و معاشرت آزاد، اختیار بدن خود، حتی حق سفرکردن، آواز خواندن در مجامع عمومی و حضور در میادین ورزشی محروم شده اند.

جنبش زنان در تداوم حرکت “دختران خیابان انقلاب

اخبار روز ـ پیش از جنبش دی ماه ۹۶ ویدا موحد معروف به دختر خیابان انقلاب برای اعتراض به حجاب اجباری روسری از سر کشید و بر بادش داد. پس از آن با شروع تظاهرات پر شور خیابانی در اعتراض به مشکلات بیکاری و گرانی و… حرکت دختران انقلاب تداوم یافت. ضروری است که جنبش زنان در تداوم حرکت “دختران خیابان انقلاب” گامهای بلندی بردارد …

هدایت به آشپزخانه، وقت توزیع قدرت؛ گزارش نشست «جمهوری اسلامی و مسئله زنان»

دختران خیابان انقلاب و ظهور نسل جدید کنشگران اجتماعی

سکوی آزادی؛ وقتی خیابان دیگر کفاف نداد

زنان به پیش

چند میلیون زن ایرانی بیکار و بدون بیمه هستند؟

نگاه عمومی به وضعیت زنان کارگر درایران

تشکل یابی زنان: تاریخچه و چشماندازها

فمینیسم سکولار در ایران رویکردی واقعگرایانه است

در ۶ روز خیزش زنان سال ۱۳۵۷ چه گذشت؟ (بخش ۱)

در ۶ روز خیزش زنان سال ۱۳۵۷ چه گذشت؟ (بخش ۲)

فرازهایی از تلاش‌های برابری‌خواهانه زنان ایران در جمهوری اسلامی

کودکان

سازمان ملل: ازدواج کودکان در دهه اخیر کاهش چشمگیری یافته

موفقیت یونیسف در کاهش کودک همسری؛ وضع ایران همچنان خراب

فرهنگ

آلمان: تندیس مناقشهبرانگیز کارل مارکس به زادگاه او رسید

ایران: پخش زنده کنسرت سپیده رییسسادات از دویچهوله فارسی:۱۷ اسفند

اندیشه

از عفرین تا غوطه

دموکراسی باز ـ ارتش اردوغان مناطق برابری خواهی، فمینیستی و سوسیالیستی را که گروه‌های چپ کُرد ایجاد کرده‌اند با خشونت تمام مورد حمله قرار داده است. گروه های مختلف قومی و سیاسی در سوریه یکدیگر را می‌کشند و به دست ترکیه، ایران، روسیه، آمریکا، عربستان سعودی، اسرائیل و دیگران به کمک سلاح‌هایی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا می فروشند، کشته می‌شوند. در حالی که کشتار در غوطه در جریان است، رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون درصدد است مهاجرت «غیرقانونی» را کنترل کند. و چه بر سر دموکراسی مشهور ما آمد؟ آیا کسی کاری درباره ترکیه زیرحاکمیت اردوغان می‌کند؟ همه می‌دانیم در آنجا چه خبر است و چه بلایی بر سر چپ گراها، دموکرات‌ها، کُردها، روزنامه‌نگاران منتقد، مخالفان سیاسی، کارمندان وظیفه شناس، مأموران پلیس و ارتش می آید.

ایران:

یک جامعه شناس: نارضایتی در جامعه ما بسیار بسیار بالاست، اگر مسائل حل نشود به براندازی منجر میشود

رضا پهلوی و ادعای شاه قانونی ایران بودن از زبان خودش

(بخش آخر)

آرمان‏ شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایندیپندنت، بتسلم، بی‌بی‌سی فارسی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، روزنامه شرق، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، ‎کانون نویسندگان ایران، گویا نیوز

بایگانی شماره‌های گذشته