سال هشتم، دورۀ دوم، شماره ۹۱۴

۱۰ خرداد/ جوزا ۱۴۰۱ برابر با ۳۱ می ۲۰۲۲

  هفت‌روزنامۀ حقوق‏ بشر در خدمت اطلاع‌رسانی مسؤولانه گام برمی‌دارد اما محتوای خبرهای وارده لزوماً تعیین‌کننده خط مشی بنیاد آرمان شهر نیست.

تشدید جنگ‌ و مقاومت علیه طالبان از رویدادهای مهم این دو هفتۀ اخیر است. گزارش‌ها می‌رسانند که طالبان در پی انتقام‌جویی برآمده و در عوض دست به کشتار و شکنجۀ مردم ملکی زده‌اند. تحدید آزادی‌های زنان، رسانه‌ها و آزادی‌های اجتماعی، و هم‌چنین گسترش فقر و گرسنه‌گی از رویدادهای دیگر این دو هفتۀ اخیر است. خبرنامه این شماره، گزارش‌های دو هفته اخیر از ۲۶ ثور/اردیبهشت تا ۱۰ جوزا/خرداد را در بر می‌گیرد.

برداشته‌شده از ویدیوی مربوط به شکنجۀ مردم ملکی از سوی طالبان

عکس: روزنامه اطلاعات روز

نقض فاحش حقوق بشر

یونیسف: ۱۷ کودک طی دو روز در افغانستان کشته شده‌اند

اطلاعات روز ۷/۳/۱۴۰۱ محمد ایویا، نمایندۀ صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان می‌گوید که تنها در دو روز ۱۷ کودک در این کشور کشته شده‌اند.

آمارهای مردمی؛ طالبان تنها در ولسوالی درۀ پنجشیر، ۱۴ غیرنظامی را کشتند

صبح کابل ۲۶/۲/۱۴۰۱ گفتنی است که این آمار، از روزهای ۱۷ تا ۲۴ ثور در ولسوالی دره جمع‌آوری شده و ممکن است که آمار تلفات غیرنظامیان در سایر ولسوالی‌های پنجشیر بیش‌تر باشند.

طالبان یک بزرگ قومی را در سمنگان به اتهام همکاری با جبهۀ مقاومت کُشتند

اطلاعات روز ۲۷/۲/۱۴۰۱ منابع مردمی در ولایت سمنگان می‌گویند که طالبان یک بزرگ قومی را به اتهام همکاری به جبهۀ مقاومت ملی کشته‌اند.

یک دانش‌آموز مکتب در زابل پس از آن که مورد تجاوز جنسی قرار گرفت، کشته شد

صبح کابل ۲۵/۲/۱۴۰۱ گفته می‌شود که این کودک ۱۴ سال سن داشت و پس از آن که چند بار بر او تجاوز جنسی شده، به قتل رسیده است. کودک کشته‌شده، عزیز خان نام داشت.

دو فعال فرهنگی در زندان طالبان شکنجه‌ می‌شوند

ایندیپندینت فارسی ۲۶/۲/۱۴۰۱ دو فعال فرهنگی و مذهبی از ساکنان بامیان و دایکندی، از نزدیک به یک ماه پیش، در زندان گروه طالبان شکنجه می‌شوند.

حکومت‌داری بدون قانون؛ افراد طالبان مردم را خودسرانه و بدون محاکمه مجازات می‌کنند

افغانستان اینترنشنال ۲۶/۲/۱۴۰۱ در تازه‌ترین نمونه از مجازات خودسرانۀ طالبان، ویدیویی به افغانستان اینترنشنال رسیده که سه عضو این گروه را در حال شکنجه و لت و کوب دو جوان در کابل نشان می‌دهد.

طالبان در پنجشیر افسران و سربازان حکومت پیشین را از طریق بایومتریک شناسایی می‌کنند

رادیوآزادی ۲۷/۲/۱۴۰۱ تعدادی از باشندگان پنجشیر ادعا می‌کنند که طالبان افزون بر گروگان گیری افراد ملکی، مردم را در دروازۀ ورودی این ولایت برای شناسایی نظامیان پیشین، انگشت‌نگاری یا بایومتریک می‌کنند.

نشر نوار تصویری از شکنجۀ یک مرد توسط طالبان در دایکندی

اطلاعات روز ۷/۳/۱۴۰۱ یک نوار تصویری که در اختیار روزنامۀ اطلاعات روز قرار گرفته، نشان می‌دهد مسئولان محلی طالبان در ولسوالی کیتی ولایت دایکندی یک مرد را به‌گونه خشِن شکنجه می‌کنند.

یک عضو طالبان در سمنگان برادرش را کُشت

طالبان یک تن را در هرات کشتند

طالبان یک فرمانده خیزش مردمی حکومت پیشین در کندز را تیرباران کردند

دفاع از حقوق بشر                                                       

بنت: گزارش‌ها در مورد نقض حقوق بشر جدی گرفته می‌شود

۸ صبح ۱۰/۳/۱۴۰۱ ریچارد بنت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل برای افغانستان، گفته است که گزارش‎ها در مورد نقض حقوق بشر در پنجشیر و سایر ولایات شمال، جدی گرفته می‎شود.

دیدبان حقوق بشر: افغانستان برای بیشتر زنان و دختران تبدیل به زندان شده است

اطلاعات روز ۱۰/۳/۱۴۰۱ هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر می‌گوید که از بازگشت افغانستان به روزهای «تاریک» قبل از ۲۰۰۱ میلادی ابراز نگرانی کرده و گفته است که زندگی برای بیشتر زنان و دختران در این کشور تبدیل به زندان شده است.

اعتراض به پوشش صورت مجریان زن؛ گویندگان مرد هم حجاب کردند

اطلاعات روز ۱/۳/۱۴۰۱ مجریان مرد رسانه‌های تصویری خصوصی در اعتراض به محدودیت‌های طالبان علیه مجریان زن، ماسک سیاه پوشیدند.

زنان                                                                              

تطبیق فرمان حجاب اجباری؛ «طالبان دستور دادند که بدون ماسک در تلویزیون ظاهر نشوید»

افغانستان اینترنشنال ۲۹/۲/۱۴۰۱ مجریان زن از بامداد روز پنجشنبه، ۲۹ ثور/اردیبهشت در حالی در تلویزیون‌ها ظاهر شدند که ماسک تمام صورت آن‌ها را پوشانده است. روز چهارشنبه یک زن خبرنگار از یکی از تلویزیون‌های خصوصی، در اینستاگرامش نوشته بود که وزارت امر به معروف طالبان از آن‌ها خواسته بدون ماسک در برابر دوربین ظاهر نشوند.

طالبان: کارمندان زن سازمان ملل در کابل حجاب را رعایت کنند

طالبان در کابل اعتراض زنان را سرکوب کردند

اطلاعات روز ۵/۳/۱۴۰۱ طالبان در کابل اعتراض زنان به بسته‌ماندن مکتب‌ها به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم را سرکوب کردند. گروهی از زنان معترض، موسوم به «تیم اتحاد و همسبتگی زنان افغان» روز پنج‌شنبه، ۵ جوزا/خرداد در مقابل لیسۀ مریم شهر کابل، گردهمایی اعتراضی برگزار کرده بودند.

ضرب‌ و شتم سه دانشجوی دختر به‌خاطر پوشیدن لباس رنگه در دانشگاه بلخ

اطلاعات روز ۲۶/۲/۱۴۰۱ برخی از دانشجویان دانشگاه بلخ می‌گویند که سه دانشجوی دختر در ورودی این دانشگاه، توسط مأموران زن طالبان به‌خاطر پوشیدن لباس رنگه و استفاده از گوشکی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

یک دختر نُه‌ساله در قندهار زیر شکنجۀ نامزدش جان باخت

اطلاعات روز ۳۱/۲/۱۴۰۱ منابع محلی در ولایت قندهار می‌گویند که یک دختر نُه‌ساله در ولسوالی شاه‌ولی‌کوت این ولایت، زیر ضرب‌وشتم نامزدش جان باخته است.

حقوق اقتصادی، سیاسی و مدنی

سیگار: ۳.۲ میلیون کودک در افغانستان در معرض سوءتغذیه قرار دارند

اطلاعات روز ۸/۳/۱۴۰۱ بازرس امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید که صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل یا یونیسف تخمین می‌زند که در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۳.۲ میلیون کودک در افغانستان از سوءتغذیه رنج خواهند برد.

طالبان «خلاف اصول فقه جعفری» از مردم بامیان و دایکندی ۲۰ میلیون افغانی عشر جمع‌آوری کرده‌اند

دویچه‌وله دری ۲۷/۲/۱۴۰۱ مقام‌های طالبان می‌گویند که در ولایت‌های بامیان و دایکندی از دهقانان بیش از ۲۰ میلیون افغانی عشر جمع‌آوری کرده اند. مردم این دو ولایت که عمدتاً پیرو فقه جعفری هستند، می‌گویند فرایض مالی دینی برای آن‌ها متفاوت است.

تاکسی‌ران‌های شهرنو کابل: طالبان از هر نوبتی که مسافر می‌بریم، ۵۰ افغانی باج می‌گیرند

صبح کابل ۲۶/۲/۱۴۰۱ یکی دیگر از تاکسی‌ران‌های شهر نو، می‌گوید که طالبان ساحۀ چهارراهی انصاری- شهرنو را به پارکنیگ موتر مبدل کرده و در هر نوبتی که آن‌ها سواری انتقال می‌دهند، باید ۵۰ افغانی بپردازند.

فروشندگان بازار لیسۀ‌ مریم: طالبان به بهانه‌های مختلف از ما باج‌‌گیری می‌کنند

صبح کابل ۲۶/۲/۱۴۰۱ گفته می‌شود که طالبان روز یک‌شنبه (۲۵ ثور/اردیبهشت)، قصد داشتند با توزیع فورمه‎‌ها از فروشندگان فوری پول بگیرند؛ اما پس از آن که فروشندگان مخالفت کردند، شدیداً مورد لت‌وکوب قرار گرفته‌اند.

طالبان در غور: مردانی که عورت (زیر ناف تا زیر زانو) شان پوشیده نباشند به حمام نروند

صبح کابل ۹/۳/۱۴۰۱ در این دستورنامه، آمده است که کارکنان و مالکان سلمانی‌ها مکلف استند که ریش هیچ کس را کوتاه نکنند و نتراشند و هم‌چنان موهای افراد را به ( استایل‌ و مد خارجی‌ها) اصلاح نکنند.

جنگ

اجساد ۵۸ طالب روز پنج‌شنبه به ولایت هلمند منتقل شده است

۸ صبح ۲۵/۲/۱۴۰۱ منابع محلی در ولایت هلمند می‌گویند که ۵۸ جسد مربوط به طالبان روز پنج‌شنبه به ولایت هلمند منتقل شده است. این منابع یک‌شنبه‌شب، ۲۵ ثور، به روزنامۀ ۸صبح می‌گویند که این نیروهای طالبان در جنگ‌های پنجشیر و اندراب از سوی جبهۀ مقاومت ملی کشته شده‌اند.

درگیری نیروهای مقاومت پنجشیر با طالبان، ۱۲ طالب کشته شدند

ایندیپندینت فارسی ۹/۳/۱۴۰۱ درگیری در کوه‌های شابه در منطقۀ «شخ بیچاره» میان طالبان و نیروهای مقاومت رخ داده است.

درگیری میان نیروهای طالبان و افراد مولوی مهدی، پنج کشته و سه زخمی برجای گذاشت

تشدید درگیری‌‌ها میان جبهۀ مقاومت و طالبان در پنجشیر

طالبان ۴ نیروی جبهۀ مقاومت ملی را در بدخشان کشتند

جبهۀ آزادی: سه طالب را در گلبهار پروان کشتیم

صبح کابل ۲۷/۲/۱۴۰۱ جبهۀ آزادی، گفته است که درگیری میان دو طرف، نیم ساعت دوام کرده که در نتیجه‌، سه تن از افراد طالبان کشته و چهار تن دیگر زخمی شده‌اند.

افراد مسلح در جوزجان پنج عضو طالبان را کُشتند

اطلاعات روز ۲۸/۲/۱۴۰۱ منابع مردمی در ولایت جوزجان می‌گویند که پنج عضو طالبان در پی درگیری با افراد مسلح ناشناس کشته شده‌اند.

رهبران سیاسی ضد طالبان بر ایجاد «شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان» موافقت کردند

بی‌بی‌سی فارسی ۲۸/۲/۱۴۰۱ منابعی به بی‌بی‌سی گفته‌اند که جمعی از رهبران سیاسی ضد طالبان در نشستی در آنکارای ترکیه، روی ایجاد «شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان»، موافقت کرده‌اند. این منابع گفتند در این نشست که ۲۷ ثور/اردیبهشت برگزار شد، روی «یک بدیل ساختارمند» سیاسی برای طالبان نیز توافق شده است.

جبهۀ ملی آزادگان: حمله به مراسم یادبود ملا اخترمحمد منصور کار ماست، نه داعش

صبح کابل ۲/۳/۱۴۰۱ در خبرنامه‌ای که روز دوشنبه ۲ جوزا/خرداد، از سوی این جبهه به نشر رسیده، آمده است: «چریک‌های شهری جبهه‌ی ملی آزاد‌گان یک‌شنبه در ناحیۀ پانزدهم شهر کابل در نزدیکی هتل استقلال با یک حملۀ انفجاری از قبل طراحی‌شده، شماری از سرکرده‌های طالبان را کشتند و شماری از هم‌دستان‌ شان را هم زخمی کردند.»

طالبان از ساکنان مناطق غربی فیروزکوه تعهد گرفتند که علیه این گروه اقدام نظامی نمی‌کنند

اطلاعات روز ۹/۳/۱۴۰۱ مسئولان محلی طالبان در غور، از ساکنان مناطق «بره‌‌خانه» و «دره‌ی بیدان» شهر فیروزکوه، مرکز این ولایت، تعهد گرفته‌اند که در برابر طالبان دست به اقدام نظامی نمی‌زنند.

طالبان ۵۰۰ تن را در ولایت ارزگان برای فرستادن به جنگ پنجشیر بسیج کرده‌اند

۸ صبح ۱۰/۳/۱۴۰۱ منابع محلی در ولایت ارزگان می‌گویند که طالبان ۵۰۰ تن از باشنده‌گان ولسوالی دهراوود این ولایت را برای فرستادن به جنگ پنجشیر، بسیج کرده‌اند.

رسانه‌ها

گزارشگران بدون مرز اجباری‌شدن پوشش صورت مجریان زن را محکوم کردند

اطلاعات روز ۵/۳/۱۴۰۱ گزارشگران بدون مرز (RSF)، اجباری‌شدن پوشش صورت مجریان زن توسط طالبان را نقض آشکار حقوق زنان و آزادی مطبوعات خوانده و آن‌را محکوم کرده است.

یک خبرنگار در کابل ناپدید شد

اطلاعات روز ۵/۳/۱۴۰۱ همکاران علی‌اکبر خیرخواه، خبرنگار و عکاس روزنامه صبح کابل می‌گویند که او از دو روز به این‌طرف در شهر کابل ناپدید شده است.

خبرنگاران افغانستانی همکار رسانه‌های بریتانیایی علیه دولت بریتانیا شکایت می‌کنند

اطلاعات روز ۸/۳/۱۴۰۱ گروهی از روزنامه‌نگاران افغانستانی که با رسانه‌های بریتانیایی کار کرده، دولت بریتانیا را متهم می‌کنند که به تعهد خود برای انتقال آن‌ها عمل نکرده‌اند.

طالبان صاحب امتیاز یک رادیوی خصوصی در دایکندی را بازداشت کرده‎‌اند

اطلاعات روز ۸/۳/۱۴۰۱ نزدیکان میرزا حسنی، صاحب امتیاز «رادیو آفتاب» در ولایت دایکندی می‌گویند که او توسط طالبان در ولایت هرات بازداشت شده‌اند.

افغانستان و جهان

نامۀ سرگشاده به رییس جمهور فرانسه: طالبان تحریم شوند

۸ صبح ۹/۳/۱۴۰۱ بیش از ۵۰ تن از نویسندگان، روشن‌فکران و فعالان فرهنگی و سیاسی افغان، اروپایی، ایرانی و تاجیکستانی، در نامه‌‌ای سرگشاده به امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، خواستار تحریم طالبان شده‌اند.

کوچ اجباری

هجوم کوچی‌های مسلح به چندین روستا در ساحۀ «غم‏‌قول» ولسوالی خدیر دایکندی

اطلاعات روز ۲۷/۲/۱۴۰۱ منابع محلی در ولایت دایکندی از هجوم کوچی‌ها به چندین روستای دور افتاده در ساحۀ غم‏‌قول ولسوالی خدیر این ولایت خبر می‌دهند.

«جبهۀ مقاومت»: طالبان در اندراب‌های بغلان ۷۰ خانواده‌ را کوچ اجباری دادند

اطلاعات روز ۹/۳/۱۴۰۱ جبهۀ مقاومت مدعی است که طالبان نزدیک به ۷۰ خانواده را به اتهام این‌که بستگان اعضای جبهه‌ هستند، از اندراب‌‌های بغلان کوچ اجباری داده‌اند.

کوچی‌ها در پنجشیر برخلاف سال‌های گذشته، امسال مواشی‌شان را در زمین‌های زراعتی مردم رها می‌کنند

صبح کابل ۲۷/۲/۱۴۰۱ یک باشندۀ پنجشیر به روزنامۀ صبح کابل، گفت که کوچی‌ها در مناطق جنگلک و بازارک پنجشیر مواشی‌شان را در زمین‌های زراعتی رها کرده و حتا درختان را بدون اجازۀ باشندگان محل قطع و استفاده می‌کنند.

طالبان نظامیان پیشین را از خانه‌های دولتی کوچ اجباری دادند

۸ صبح ۱۰/۳/۱۴۰۱ منابع محلی در ولایت بلخ می‌گویند که طالبان نظامیان پیشین را از خانه‌های دولتی‌ که در زمان جمهوریت برای‌شان داده شده بود، دستور به کوچ اجباری داده‌اند.

مهاجرت

ادامۀ اعتراضات مهاجرین افغانستانی در پاکستان؛ این‌بار کودکان مهاجر با کفن راه‌پیمایی کردند

اطلاعات روز ۱۰/۳/۱۴۰۱ در ادامۀ اعتراضات مهاجرین افغانستانی در پاکستان، این‌بار کودکان مهاجر با پوشیدن کفن به جاده‌ها آمدند و خواستار توجه‌ جامعۀ جهانی به وضعیت شان شدند. از آغاز این اعتراضات نزدیک به ۵۰ روز می‌گذرد.

جنایت‌های خودسرانه

دو نیروی پیشین خیزش‌های مردمی در بدخشان کشته شدند

یک نفر در ولسوالی نوزاد هلمند از سوی افراد ناشناس به قتل رسید

یک فرد غیرنظامی در ولسوالی کیتی دایکندی به‌گونۀ مرموز به قتل رسید

آرمان‏شهر                         

کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

آرمان‌شهر، بخشی از فعالیت‏های خود را به ایجاد کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی این کتاب‏خانه؛ ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

انتشارات آرمان‏شهر

همچنین برای دسترسی به کتاب‏های انتشارات رماآرآرمان‏شهر در زمینه های حقوق بشر و عدالت، حقوق زنان، شهروند و دموکراسی، فرهنگ و ادبیات به لینک بالا مراجعه کنید.

منابع این شماره: اطلاعات روز، هشت صبح، افغانستان اینترنشنال، صبح کابل، دویچه‌وله دری، رادیو آزادی، ایندیپندنت فارسی و بی‌بی‌سی فارسی.

فایل پی دی اف شماره ۹۱۴ را از همینجا دریافت کنید

پیوست‌ها: