سال هشتم، دورۀ دوم، شماره ۹۱۳

۲۵ اردیبهشت/ ثور ۱۴۰۱ برابر با ۱۵ می ۲۰۲۲

  هفت‌روزنامۀ حقوق‏ بشر در خدمت اطلاع‌رسانی مسؤولانه گام برمی‌دارد اما محتوای خبرهای وارده لزوماً تعیین‌کننده خط مشی بنیاد آرمان شهر نیست.

در دو هفتۀ اخیر جنگ در افغانستان یک بار دیگر اوج گرفته است. بر مبنای گزارش‌ها جبهۀ موسوم به مقاومت ملی در ولایت‌های پنجشیر، تخار و بغلان دست به حملاتی مسلحانه علیه طالبان زده که در نتیجه تلفاتی به نیروی حاکم وارد شده است. طبق گزارش‌ها طالبان در پاسخ به این عمل، شمار زیادی از مردم غیرنظامی را دستگیر و تیرباران کرده‌اند. در عین حال، قیودات و محدودیت‌ها علیه شهروندان در سراسر کشور افزایش یافته است. اخبار این نوبت خبرنامه به گزارش‌هایی از همین دست پرداخته که از ۱۱ تا ۲۵ ثور/ اردیبهشت ماه را در بر می‌گیرد.

اعتراض زنان علیه حجاب اجباری/ عکس: روزنامۀ اطلاعات روز

نقض فاحش حقوق بشر

انتقام‌گیری طالبان در پنجشیر؛ طالبان ۱۹ غیرنظامی را به رگبار بستند

ایندیپندنت فارسی ۱۹/۲/۱۴۰۱ منابع ایندیپندنت فارسی تایید کردند، پس از آن‌که در درگیری‌های اخیر در پنجشیر تلفات سنگینی از سوی جبهۀ مقاومت ملی بر طالبان وارد شد، نیروهای طالبان به شهرستان دره در منطقه دره عبدالله‌خیل رفتند و  حدود ۱۹ غیرنظامی را از خانه‌ها و خیابان‌ها بازداشت کرده و به گلوله بستند.

جنگ در اندراب و پنجشیر؛ «تیرباران» شماری غیرنظامی، طالبان می‌گوید «واقعیت» ندارد

بی‌بی‌‌سی فارسی۲۰/۲/۱۴۰۱ منابع محلی از ولسوالی اندراب ولایت بغلان در شمال کابل، پایتخت، می‌گویند که طالبان شب گذشته (دوشنبه ۱۹ ثور/اردیبهشت) با هجوم به خانه‌های غیرنظامیان، «بیست» نفر را با خود بردند که بر اساس برخی از گزارش‌ها «شش تن را تیرباران» کرده‌اند.

طالبان سه تن را در اندراب تیرباران کردند

۸ صبح ۲۵/۲/۱۴۰۱  به تداوم تیرباران‌ها، منابع روز یک‌شنبه، ۲۵ ثور/اردیبهشت، به روزنامۀ ۸صبح گفته‌اند که طالبان شب گذشته سه تن را در اندراب پس از شکنجه و لت‌و‌کوب، تیرباران کرده‌اند.

طالبان دو برادر را در پنجشیر تیرباران کردند

۸ صبح ۲۵/۲/۱۴۰۱ منابع محلی در ولایت پنجشیر می‌گویند دو جوان که باهم برادر بودند، از سوی نیروی‌های طالبان در این ولایت کشته و زخمی شده‌اند. این رویداد پیش از چاشت روز یک‌شنبه، ۲۵ ثور/اردیبهشت، در روستای شالکچه ولسوالی پریان ولایت پنجشیر به وقوع پیوسته است.

طالبان یک تن را در تخار تیرباران کردند و جسدش را پیش سگ‌ها انداختند

۸ صبح ۲۵/۲/۱۴۰۱ منابع محلی در ولسوالی رستاق تخار تأیید می‌کنند که طالبان یک تن را در این ولسوالی تیرباران کرده و جسدش را در نزد سگ‌ها انداخته‌اند.

طالبان یک نظامی پیشین را در هرات کشتند

۸ صبح ۱۲/۲/۱۴۰۱ منابع از ولایت هرات به روزنامۀ ۸صبح می‌گویند که طالبان محمد‌آصف سلطانی، نظامی پیشین را در این ولایت کشته‌اند.

طالبان یک مرد را در پنجشیر با ضرب چاقو کشتند

۸ صبح ۱۹/۲/۱۴۰۱ طالبان یک تن از باشندگان روستای قلعه‌ترخه از مربوطات ولسوالی درۀ ولایت پنجشیر را عصر روز گذشته، ۱۸ ثور/اردیبهشت، در مقابل خانمش با چاقو زجرکش کرده‌اند.

ادعای قتل چهار غیرنظامی توسط طالبان در درۀ قاسان

اطلاعات روز۲۰/۲/۱۴۰۱ «جبهۀ مقاومت» ادعا دارد که نیروهای طالبان در منطقۀ قاسان ولسوالی ده‌صلاح بغلان، اقدام به کشتار غیرنظامیان کرده‌اند. همزمان منابع مردمی نیز از کشته‌شدن چهار غیرنظامی خبر می‌دهند.

طالبان ولسوال پیشین ورسج تخار را محکمه صحرایی کردند

۸صبح ۲۰/۲/۱۴۰۱ منابع محلی در ولایت تخار می‌گویند که نیروهای طالبان مولوی غفوری، ولسوال پیشین ورسج این ولایت را بازداشت، شکنجه و سپس با پاهای برهنه در بازار گشتانده‌اند.

ادعای آزار و اذیت مردم توسط طالبان در خوست بغلان؛ شش جوان بازداشت شدند

اطلاعات روز ۱۹/۲/۱۴۰۱ منابع مردی در ولسوالی خوست ولایت بغلان، نیروهای طالبان را متهم به آزار و اذیت مردم می‌کنند و می‌گویند که این گروه شش جوان را به‌اتهام ارتباط با «جبهه مقاومت» بازداشت کرده‌اند.

مادر یک نظامی پیشین در لوگر؛ طالبان پسرم را بازداشت کرده‌اند و از سرنوشت او بی‌خبرم

طالبان یک تن را در ولسوالی ده‌صلاح بغلان بازداشت کردند

در ادامۀ بازداشت نظامیان پیشین: بازداشت بشیر و برادرش

طالبان ده‌ها خانواده نیروهای مقاومت را در ولسوالی خوست بغلان گروگان گرفته‌اند

۸صبح ۲۱/۲/۱۴۰۱ منابع محلی در ولایت بغلان می‌گویند که نیروهای طالبان زنان و کودکان را در ولسوالی خوست و فرنگ این ولایت گروگان گرفته‌اند.

«تنها جرم‌شان این بود که پنجشیری هستند»؛ طالبان می‌گویند آمار تسلیم‌شدگان به ۲۵۰ نفر می‌رسد

افغانستان انترنیشنال ۲۱/۲/۱۴۰۱ سخنگوی طالبان در پنجشیر می‌گوید ۲۵۰ نفر از «نیروهای مخالف» که به کوه‌ها متواری شده بودند با سلاح دست داشته‌شان به این گروه تسلیم شده‌اند. منابع محلی از پنجشیر اما با رد ادعای طالبان می‌گویند افرادی که طالبان به اتهام عضویت در جبهۀ مقاومت بازداشت کردند، همه غیرنظامی بوده‌اند.

منابع محلی: طالبان خانواده‌ها را شکنجه می‌کنند تا اعضای جبهۀ مقاومت تسلیم شوند

افغانستان اینترنشنال ۲۴/۲/۱۴۰۱ منابع معتبر محلی به افغانستان اینترنشنال تأیید می‌کنند که طالبان از بازداشت و شکنجه خانواده‌های اعضای جبهه مقاومت همچون ابزاری برای اعمال فشار بر اعضای این جبهه استفاده می‌کنند. به گفتۀ منابع: «طالبان با شکنجه خانواده یک فرمانده جبهه مقاومت در تخار، او را وادار کردند تسلیم شود.»

طالبان در سمنگان یک عضو «جبهۀ مقاومت» را از خانه‌اش بازداشت و تیرباران کرده‌اند

اطلاعات روز ۲۴/۲/۱۴۰۱ منابع محلی در ولسوالی روی‌ دوآب ولایت سمنگان می‌گویند که طالبان یک عضو «جبهه مقاومت» را از خانه‌اش گرفتار و تیرباران کرده‌اند. این فرد «ارباب فیروز» نام داشته و از نظامیان حکومت پیشین نیز بوده است.

دفاع از حقوق بشر

گزارشگر ویژۀ سازمان ملل: ویدیوها و نوارهای صوتی بسیار نگران‌کننده از پنجشیر، تخار و بغلان می‌رسد

بی‌بی‌سی فارسی ۲۳/۲/۱۴۰۱ ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان گفته است که ویدیوها، فایل‌های صوتی و گزارش‌های «بسیار نگران‌کننده از نقض حقوق بشر در ولایت‌های شمالی پنجشیر، تخار و بغلان منتشر شده که نیاز به تأیید بیشتر دارد.» کمیته دیدبان صلح افغانستان همچنان گزارش داد که طالبان چندین سربازان دولت سابق افغانستان و حتی اعضای خانواده‌ آنان را در ولایت‌های (استان) پکتیا، تخار و قندهار شکنجه کرده و کشته است. ریچارد بنت، در سفری به افغانستان، وضعیت حقوق بشری زیر اداره طالبان در این کشور را بررسی می‌کند. این سفر آقای بنت پس از نقض موارد زیاد حقوق بشری توسط طالبان، انجام شده است.

اتحادیۀ اروپا: هر زن و مرد افغانستان حق دارد در مورد پوشش لباس خود تصمیم بگیرد

اطلاعات روز ۱۹/۲/۱۴۰۱ جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا در واکنش به دستورالعمل طالبان دربارۀ حجاب زنان گفته است که هر زن و مرد افغانستان حق دارد در مورد نحوۀ لباس‌پوشیدن خود تصمیم بگیرد.

زنان

حکم جدید طالبان: زنان افغان باید در انظار عمومی صورت خود را بپوشانند

رادیو فردا ۱۷/۲/۱۴۰۱ بنا به دستور رهبر طالبان افغانستان، زنان این کشور در خارج از خانه و در انظار عمومی باید صورت خود را پوشیده نگه دارند. به گزارش خبرگزاری رویترز، در پیام هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان، که روز شنبه، ۱۷ اردیبهشت، توسط سخنگوی وزارت «امر به معروف و نهی از منکر» خوانده شد، به زنان هشدار داده شده که در صورت سرپیچی از این فرمان، پدر یا نزدیک‌ترین مرد آن‌‌ها احضار و در نهایت زندانی یا از مشاغل دولتی اخراج می‌شوند.

زنان معترض در کابل: حجاب اجباری و دیکتاتوری را نمی‌پذیریم

اطلاعات روز ۱۹/۲/۱۴۰۱ گروهی از زنان موسوم به جنبش زنان برای عدالت و آزادی در برابر تصمیم طالبان مبنی بر اجباری‌شدن حجاب اعتراض کرده و می‌گویند که حجاب «اجباری و دیکتاتوری» را نمی‌پذیرند.

کشورهای عضو (G7): طالبان با نقض حقوق زنان و دختران، افغانستان را در جهان منزوی می‌کنند

اطلاعات روز ۲۳/۲/۱۴۰۱ وزیران خارجۀ هفت کشور صنعتی (G7) در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند که طالبان با نقض حقوق زنان و دختران افغانستان، این کشور را بیش از پیش در جهان منزوی می‌کنند. این بیانیه پس از نشست وزیران خارجۀ هفت کشور صنعتی منتشر شده است.

گاردین: پزشکان و پرستاران زن در افغانستان تحت فشار طالبان قرار دارند

سخنگوی طالبان با اذعان به تحصیل دخترانش خشم افغان‌ها را برانگیخت

ضرب و شتم سه دانشجوی دختر به دلیل پوشیدن لباس رنگی از سوی طالبان

طالبان غذا خوردن زنان و مردان در کنار هم در رستوران‌های شهر باستانی هرات را ممنوع کردند

 طالبان دسترسی زنان به گواهینامه رانندگی را محدود می‌کند

حقوق اقتصادی، سیاسی و مدنی

طالبان چند نهاد را از ساختار دولت حذف کردند

رادیو بین‌المللی فرانسه ۲۶/۲/۱۴۰۱ حکومت طالبان در مکتوبی که روز دوشنبه ٢۶ ثور به رسانه‌ها درز کرده، چندین نهاد را که در زمان حکومت پیشین، کلیدی بودند، منحل کرده است. در این مکتوب آمده به بنیاد دستور شفاهی هبت‌الله آخوندزاده، رئیس‌الوزرای طالبان، کمیسیون مستقل حقوق بشر، کمیسیون نظارت بر قانون اساسی، دبیرخانه‌های مجلس نمایندگان و مجلس سنا، شورای عالی مصالحه ملی و شورای امنیت ملی منحل شد‌ه‌اند.

گرسنگی ۱۹ میلیون نفر در افغانستان؛ «کمک‌های بشردوستانه به شدت مهم است»

اطلاعات روز ۲۰/۲/۱۴۰۱ سازمان خوراک و زراعت (FAO) و برنامۀ جهانی غذا (WFP) در یک اعلامیه‌ای مشترک گفته‌اند که کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، از بحران مصونیت غذایی در زمستان جلوگیری کرد، اما گرسنگی در سراسر این کشور در سطوح بی‌سابقه‌ای ادامه دارد.

طالبان به کسانی که شناس‌نامۀ پنجشیر دارند، اجازه نمی‌دهند از مرز اسلام‌قلعه خارج شوند

صبح کابل ۲۰/۲/۱۴۰۱ منابع مردمی در ولایت هرات می‌گویند، طالبان به کسانی که شناس‌نامه پنجشیر را داشته باشند، اجازه‌ نمی‌دهند که از مرز اسلام‌قلعه به بیرون از کشور بروند.

منابع محلی: طالبان در پنجشیر به برخی خانواده‌ها ۱۰ هزار افغانی داده تا اعترافات دروغین بدهند

صبح کابل ۲۱/۲/۱۴۰۱ منابعی در ولایت پنجشیر، می‌گویند که یک روز پس از سقوط ولسوالی‌های دره و آبشار این ولایت، جواد سارگر، مسؤول مطبوعاتی استخبارات طالبان به پنجشیر آمده تا جنگ در این ولایت را نمایشی جلوه بدهد.

نیروهای طالبان نشست شورای علمای شیعه را در کابل برهم زدند

اطلاعات روز ۲۳/۲/۱۴۰۱ یاسر محسنی، نوۀ آیت‌الله آصف محسنی، مؤسس شورای علمای شیعه افغانستان تأیید می‌کند که نیروهای طالبان نشست امروز این شورا در مورد بررسی مسائل جاری کشور را برهم زده‌اند.

جوانی که در پنجشیر به کوه پناه برده بود، در اثر تشنگی جان باخت

اندیپندینت فارسی ۲۳/۲/۱۴۰۱ لطف خدا، ساکن روستای «تندخو» در کوه‌های دره در اثر تشنگی جان باخت. یکی از دوستان لطف خدا می‌گوید هنگامی که طالبان، غیرنظامیان را بازداشت کردند و کشتند؛ لطف خدا فرار کرد و به کوه‌ها پناه برد.

اعتصاب کاری صرافان؛ «براساس شرایط جدید، توانایی اخذ جواز را نداریم»

وزارت مخابرات: کارمندانی که در نماز جماعت حاضر نشوند، مطابق شریعت مجازات می‌شوند

کارمندان توزیع شناسنامه الکترونیک پنج ماه است که معاش نگرفته‌اند

سیل‌های ویرانگر در افغانستان دست‌کم ۲۲ کشته برجای گذاشت

جنگ

ادعای جبهۀ آزادگان: ولسوال طالبان برای علی‌شیر خوست و ۱۱ عضو دیگر این گروه را کشتیم

اطلاعات روز ۱۲/۲/۱۴۰۱ «جبهۀ ملی آزادگان افغانستان» ادعا کرده است که در یک عملیات از قبل برنامه‌ریزی شده ساختمان ولسوالی علی‌شیر ولایت خوست را برای ساعاتی تصرف و ۱۲ طالب، به‌شمول ولسوال این گروه برای ولسوالی علی‌شیر را کشته‌اند.

جبهۀ مقاومت ملی افغانستان: حملۀ بزرگ علیه طالبان شروع شده است

رادیو بین‌المللی فرانسه ۱۵/۲/۱۴۰۱ روز شنبه ۱۷ اردیبهشت (ثور) “جبهۀ مقاومت ملی أفغانستان” اعلام کرد که حملۀ وسیعی را علیه نیروهای طالبان در چند ولایت شمال کشور آغاز کرده و بخش‌هایی را نیز آزاد ساخته است. سایت رسمی “جبهۀ مقاومت ملی أفغانستان” نوشته است: «در نتیجه شبیخون قهرمانان شجاع مقاومت ملی افغانستان به قطعه سرخ طالبان در پنجشیر تلفات سنگینی بر این گروه مزدور وارد گردید.»

جنگ پنجشیر؛ اجساد ۲۰ طالب به قندهار انتقال یافته است

۸صبح ۱۸/۲/۱۴۰۱ پس از تشدید جنگ‌ در پنجشیر‌ منابع در ولایت قندهار می‌گویند که اجساد ۲۰ طالب به این‌ ولایت منتقل شده است.

ادعای «جبهۀ مقاومت»: در ۲۴ ساعت اخیر دو فرمانده طالبان را کُشتیم

در ۲۴ ساعت گذشته سه طالب در غزنی کشته شده‌اند

دو عضو طالبان در جاده کابل- پروان کشته شدند

«جبهۀ وطن‌دوست» با کشتن هفت طالب و تصرف یک پاسگاه این گروه، اعلام موجودیت کرد.

۸صبح ۱۹/۲/۱۴۰۱ این جبهه امروز دوشنبه، ۱۹ ثور/اردیبهشت، با نشر خبرنامه‌ای ادعا کرده است که آن‌ها مبارزه مسلحانه خود علیه نیروهای طالبان را در ولایت‌های کابل، غزنی و هرات آغاز کرده‌اند.

جنگ‌جویان طالب در بغلان اجازۀ دفن اجساد نیروهای مقاومت ملی را نمی‌دهند

صبح کابل ۲۲/۲/۱۴۰۱ صبغت‌الله احمدی، سخن‌گوی جبهۀ مقاومت ملی، می‌گوید که طالبان در بغلان به مردم اجازه نمی‌دهند که اجساد نیروهای این جبهه را دفن کنند.

درگیری خودی میان طالبان بر سر زکات در بدخشان؛ شش طالب کشته شدند

رادیو بین‌المللی فرانسه ۱۵/۲/۱۴۰۱ طالبان قندهاری و طالبان بدخشانی بر سر جمع آوری زکات در ولایت بدخشان در شمال‌شرق افغانستان باهم درگیر شدند که به کشته شدن شش تن از آنان انجامید. گروه‌های مختلف طالبان بر سر معادن طلای بدخشان و سایر معادن کشور نیز با هم اختلاف دارند.

رسانه‌ها

سازمان ملل: زنان خبرنگار در افغانستان سنگین‌ترین بار را به دوش می‌کشند

اطلاعات روز ۱۲/۲/۱۴۰۱ مته نودسن، معاون نمایندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که خبرنگارانی که در داخل کشور باقی مانده و هنوز هم با تعهد و فداکاری کار می‌کنند، تحت ترس و ارعاب زندگی می‌کنند. او گفته است که زنان خبرنگار سنگین‌ترین بار را به دوش می‌کشند.

عفو بین‌الملل: روزنامه‌نگاری در افغانستان در معرض تهدید است

اطلاعات روز ۱۳/۲/۱۴۰۱ سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که روزنامه‌نگاری در افغانستانِ تحت حاکمیت طالبان در معرض تهدید است. این سازمان در پیامی به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفته است که رسانه‌های آزاد افغانستان در حال فروپاشی هستند.

محاکمۀ یک خبرنگار در دادگاه نظامی طالبان؛ خالد قادری به یک سال زندان محکوم شد

اطلاعات روز ۲۱/۲/۱۴۰۱ سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) می‌گوید که دادگاه نظامی طالبان در هرات یک خبرنگار را محاکمه و به یک سال زندان محکوم کرده است.

مهاجرت

ادعای اخاذی و باج‌گیری نیروهای پاکستانی از مهاجرین افغانستانی

اطلاعات روز ۱۹/۲/۱۴۰۱ چند تن از افغان‌های ساکن پاکستان به روزنامۀ اطلاعات روز گفته‌اند که شماری از نیروهای پاکستانی به بهانه‌های مختلف همچون نداشتن پاسپورت، اقامت و ویزا، «اخاذی» و «باج‌گیری» می‌کنند.

بریتانیا: زنان افغان در میان برزخ رها شده‌اند

دیدبان حقوق بشر ۲۲/۲/۱۴۰۱ بلاتکلیفی و ازدحام در خانه‌های موقت باعث تنش فزاینده برای مهاجران افغان در بریتانیا، به ویژه زنان شده است. دیدبان حقوق بشر می‌گوید وزارت مسکن باید تامین سرپناه بلندمدت و خدمات پشتیبانی برای ایشان را تسریع کند. هشت ماه پس از تخلیه اضطراری پناهجویان از افغانستان، بسیاری از مهاجران افغان در بریتانیا هنوز در خانه‌های موقت (معمولا اتاق‌های هتل‌ها)، بسر می‌برند. دیده‌بان حقوق بشر با پنج زن که از اواخر آگوست ۲۰۲۱ در سه محل اسکان موقت در لندن زندگی می‌کردند، مصاحبه کرده است. آنها افزایش خطر خشونت و نظارت‌های خانگی و محدودیت‌های آزادی رفت و آمدشان را در مسکن‌های موقتی که تماماً پناهجویان افغان در آنها سکونت داده شده‌اند، توصیف کرده‌اند.

کدام کشورهای اتحادیه اروپا بیشترین اجازه پناهندگی را صادر کردند؟

یورونیوز ۱۵/۲/۱۴۰۱ کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ با درخواست پناهندگی ۲۶۷ هزار و ۳۶۰ پناهجو موافقت کردند که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ حدود ۵ درصد کاهش داشت. اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) با انتشار گزارش پناهندگان در سال گذشته میلادی، اعلام کرد که اتباع کشور سوریه با ۶۹ هزار و ۱۴۰ مورد بیشترین اجازه پناهندگی را از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا دریافت کردند. پس از آن، افغان‌ها با دریافت ۵۳ هزار و ۶۰۵ پاسخ مثبت به درخواست‌های پناهندگی‌شان در جایگاه دوم قرار گرفتند.

کوچ اجباری

باشندگان بدخشان: طالبان با زور می‌خواهند منطقه شیوه را به کوچی‌ها بدهند

۸صبح ۲۱/۲/۱۴۰۱ شماری از باشندگان محلی در ولایت بدخشان می‌گویند که طالبان به آنان دستور داده‌اند تا علفچرهای شیوه این ولایت را به مال‌داران کندزی بدهند.

جنایت‌های خودسرانه

یک جوان از سوی افراد ناشناس در پکتیکا کشته شد

افراد ناشناس در لوگر یک جوان را کُشتند

افغانستان و جهان

نشست شورای امنیت درباره افزایش محدودیت‌های طالبان علیه زنان

العربیه فارسی ۲۱/۲/۱۴۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد برای بحث در مورد دستور طالبان درباره اجباری کردن چادری (برقع) و تشدید محدودیت‌های این گروه در افغانستان تشکیل جلسه خواهد داد.

هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره افزایش تهدیدهای تروریستی در افغانستان

العربیه فارسی ۲۲/۲/۱۴۰۱ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن هشدار درباره خطر احیا و رشد دوباره تروریسم در افغانستان، خواستار مبارزه جهانی با پدیده تروریسم شد. خبرگزاری «دی نیوز» پنج‌شنبه ۲۲ ثور (اردیبهشت)، گزارش داد، دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست بین‌المللی حقوق بشر، جامعه مدنی و مبارزه با تروریسم در اسپانیا گفته است گسترش «داعش» و شبکه القاعده در افغانستان تهدید فزاینده را متوجه جهان ساخته است.

سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان از افزایش خشونت‌ها در این کشور ابراز نگرانی کرد

پنتاگون: آماده عملیات ضربتی علیه تهدیدهای تروریستی «داعش» در افغانستان هستیم

حمله موشکی از خاک افغانستان به نقاط مرزی تاجکستان

آرمان‏شهر

کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

آرمان‌شهر، بخشی از فعالیت‏های خود را به ایجاد کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی این کتاب‏خانه؛ ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

انتشارات آرمان‏شهر

همچنین برای دسترسی به کتاب‏های انتشارات رماآرآرمان‏شهر در زمینه های حقوق بشر و عدالت، حقوق زنان، شهروند و دموکراسی، فرهنگ و ادبیات به لینک بالا مراجعه کنید.

منابع این شماره: اطلاعات روز، هشت صبح، رادیو فردا، یورونیوز، افغانستان اینترنشنال، صبح کابل، ایندیپندنت فارسی، العربیه فارسی، رادیو بین‌المللی فرانسه و بی‌بی‌سی فارسی.

فایل پی دی اف شماره ۹۱۳ را از همینجا دریافت کنید.

پیوست‌ها: