سال هشتم، دورۀ دوم، شماره ۹۱۲

۱۰ اردیبهشت/ ثور ۱۴۰۱ برابر با ۳۰ آوریل ۲۰۲۲

  هفت‌روزنامۀ حقوق‏ بشر در خدمت اطلاع‌رسانی مسؤولانه گام برمی‌دارد اما محتوای خبرهای وارده لزوماً تعیین‌کننده خط مشی بنیاد آرمان شهر نیست.

افغانستان بدترین روزهای تاریخش را می‌گذراند. این کشور تحت سلطۀ طالبان به یکی از بدترین جغرافیاهای جهان از منظر نقض حقوق بشر تبدیل شده است. بر اساس گزارش‌ها، علاوه بر آن‌که فقر، گرسنگی، شکنجه و کشتار سیتماتیک از سوی طالبان در این کشور بیداد می‌کند، دامنۀ جنگ از سوی گروه‌های مقاومت علیه طالبان و نیز افزایش بی‌پیشینۀ انفجارها و حملات علیه غیرنظامیان از مهم‌ترین رویدادهای دو هفتۀ اخیر (۲۷/۱/۱۴۰۱ تا ۱۰/۲/۱۴۰۱) است. دوهفتۀ نامۀ این نوبت عمدتاً به جمع‌آوری آمار قربانیان چنین انفجارها و حملاتی پرداخته است.

مسجد شیعیان مزار شریف پس از انفجار/ عکس: شیعه‌نیوز

نقض فاحش حقوق بشر                                               

«۵۰ کشته و ده‌ها زخمی»؛ در آستانۀ عید فطر خانقاه صوفیان در کابل هدف قرار گرفت

اطلاعات روز ۹/۲/۱۴۰۱ خبرگزاری رویترز به نقل از ملا امام مسجد و خانقاه فرقۀ صوفیان در ناحیۀ ششم شهر کابل گزارش کرده است که در حملۀ امروز بیش از ۵۰ نفر کشته شده‌اند. همزمان، شاهدان عینی می‌گویند که بیش از ۷۰ نفر در این حمله کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

حملۀ مرگبار علیه شیعیان در بلخ؛ شمار تلفات به ۳۷ کشته و ۶۰ زخمی رسید

اطلاعات روز ۱/۲/۱۴۰۱ براساس آخرین آمار منابع معتبر، شمار تلفات حمله به مسجد شیعیان در مزارشریف، مرکز ولایت بلخ، به ۳۷ کشته و بیش از۶۰ زخمی رسیده است.

انفجار در یک مسجد/خانقاه در ولایت قندوز بیش از سی نفر کشته به جا گذاشت

بی بی سی ۲/۲/۱۴۰۱ بلال کریمی، از سخنگویان طالبان، گفته است در انفجار در یک مسجد/خانقاه در ولسوالی صاحب امام ولایت قندوز ۳۳ نفر به شمول کودکان کشته شده‌اند. آقای کریمی اضافه کرده که ۴۳ نفر هم مجروح شده‌اند.

انفجارهای پی‌هم در غرب کابل؛ دست‌کم ۲۵ دانش‌آموز در یک انفجار کشته شدند

اطلاعات روز ۳۰/۱/۱۴۰۱ منابع در غرب کابل می‌گویند که در یکی از «حملات انتحاری» به مکتب «عبدالرحیم شهید» دست کم ۲۰ تا ۲۵ دانش‌آموز کشته شده‌اند. به‌گفتۀ منابع، این مکتب صبح امروز (سه‌شنبه، ۳۰ حمل) هدف دو حمله انتحاری قرار گفته است.

آمار ابتدایی تلفات انفجار در غرب کابل؛ سه زن کشته و دو زن زخمی شدند

اطلاعات روز ۱۰/۲/۱۴۰۱ منابع مردمی می‌گویند که در انفجار عصر امروز در غرب کابل سه زن کشته و دو زن دیگر زخمی شده‌اند. این آمار تنها از شفاخانه استقلال در کابل است و امکان افزایش آمار تلفات وجود دارد.

تیرباران کارگران هزاره؛ «دست‌مان را بستند و با سلاح امریکایی تیرباران کردند»

اطلاعات روز ۸/۲/۱۴۰۱ حوالی ساعت ۵:۰۰ عصر (روز سه‌شنبه، ۶ ثور/اردیبهشت) افراد مسلح در منطقۀ «کوتل ریگ»، در مسیر شاهراه مزار شریف-دره صوف، شش کارگر «هزاره» را تیرباران کردند. در این رویداد، پنج تن کشته شدند و فقط سکندر توانست که جان سالم بدر ببرد.

دو انفجار جداگانه درشهر مزار شریف بیشتر از بیست کشته و زخمی برجا گذاشت

رادیوآزادی ۹/۲/۱۴۰۱ ناوقت روز گذشته در نتیجه دو انفجار دست کم ۹ نفر در دو موتر در شهر مزارشریف کشته شدند. داعش مسئولیت این انفجارهای خونین را بر عهده گرفته است.

در اثر یک انفجار در کابل دو کودک زخمی شدند

افزایش ناامنی؛ وقوع انفجار در کابل، ننگرهار، بلخ و قندوز

در یک ایست بازرسی طالبان در ولایت کندز یک کودک کشته شد

خشونت طالبان با مردم پس از حادثۀ خونین دشت برچی

رادیو آزادی ۳۱/۱/۱۴۰۱ ویدیوهایی نشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که برخی از خانواده‌های قربانیان و اهدا کنندگان خون پس از حملات روز سه‌شنبه در غرب کابل مورد خشونت طالبان قرار گرفتند.

طالبان یک فرمانده نظم عامه حکومت پیشین در ننگرهار را کشتند

۸ صبح ۱۰/۲/۱۴۰۱ منابعی که نمی‌خواهند از آنان نام برده شود، به روزنامه ۸صبح می‌گویند که طالبان یک نظامی‌ پیشین به نام تاج‌محمد ملک‌زی، فرمانده پولیس نظم عامه در حکومت پیشین در ننگرهار را شام روز جمعه، ۹ ثور، در مربوطات ولسوالی دره نور این ولایت به گلوله بسته‌اند.

شماری از سربازان نیروهای ویژه زیر شکنجۀ طالبان قرار دارند

ایندیپندنت فارسی ۲۹/۱/۱۴۰۱ طالبان هشت نظامی پیشین را بازداشت و در بخش امنیتی زندانی کرده‌اند.

طالبان در غور با راه‌اندازی تلاشی خانه‌به‌خانه چهار نظامی پیشین را بازداشت کرده‌اند

سه نظامی دولت پیشین افغانستان در مرز اسلام‌قلعه ناپدید شدند

عفو عمومی طالبان؛ دو نظامی پیشین در قندوز بازداشت شده‌اند

استخبارات طالبان در کابل یک کارمند امنیت ملی پیشین را بازداشت کرد

طالبان در کابل یک کارمند امنیت ملی پیشین را بازداشت کردند

درگیری طالبان با مردم محل در کندز؛ یک تن کشته شد و شش تن دیگر زخم برداشتند

طالبان در غزنی یک مرد دست‌فروش را کشتند

طالبان در جریان بازرسی خانه‌به‌خانه در غور، ده تن را شکنجه کرده‌اند

دو متخصص شفاخانه ده‌‌‌باباعلی در کاپیسا از سوی طالبان بازداشت شده‌اند

طالبان یک داکتر را در ولسوالی ده‌صلاح اندراب بازداشت کردند

طالبان مدیر هوتل غلغله در بامیان را بازداشت کردند

طالبان جسد خواهرزادۀ عطامحمد نور را در یکی از چهارراهی‌های شهر مزار شریف به نمایش گذاشتند

صبح کابل ۲/۲/۱۴۰۱ منابع محلی در ولایت بلخ، تأیید می‌کنند که افراد طالبان جسد سهیل زمری، خواهرزادۀ عطامحمد نور را در یکی از چهارراهی‌های شهر مزارشریف به نمایش گذاشته‌اند. سهیل زمری، شب پنج‌شنبه، ۱ ثور/اردیبهشت، در نتیجۀ درگیری با آمر حوزۀ چهارم طالبان در شهر مزارشریف کشته شد.

طالبان اجساد دو نفر را در هرات به نمایش گذاشتند

مردی در هرات پس از شکنجۀ طالبان جان باخت

طالبان در ننگرهار یک نوجوان را کُشتند

سند رسیده به افغانستان اینترنشنال: طالبان ۵۰ عضو کادر علمی دانشگاه کابل را برکنار کرده‌اند

افغانستان اینترنشنال ۶/۲/۱۴۰۱ بر اساس مکتوبی که به افغانستان اینترنشنال رسیده است، طالبان ۵۰ عضو کادر علمی دانشگاه کابل را منفک کرده است.

طالبان شماری از مسؤولان و استادان مرکز آموزشی ممتاز در غرب کابل را بازداشت کردند

صبح کابل ۲۷/۱/۱۴۰۱ به دنبال انفجار امروز سه‌شنبه، ۳۰ حمل/فروردین، در مرکز آموزشی ممتاز در قلعۀ نو دشت برچی، شاهدان عینی، می‌گویند که افراد طالبان شماری از مسؤولان و استادان این مرکز آموزشی را بازداشت کرده‌اند.

طالبان دو‌ پسر ۱۵ ساله را در کابل به شدت لت‌وکوب کرده‌اند

۸ صبح ۳۰/۱/۱۴۰۱ یکی از باشندگان شهر کابل می‌گوید که طالبان برادر کوچکش را پس از آن‌ که با یک‌ پسر دیگر درگیر شده‌ است به شدت لت‌و‌کوب کرده‌اند.

دفاع از حقوق بشر                                                       

نهادهای مدنی: سازمان ملل حملات غرب کابل را به‌عنوان «نسل‌‌کُشی» به رسمیت بشناسد

اطلاعات روز ۳۱/۱/۱۴۰۱ نهادهای جامعه مدنی در یک اعلامیۀ مشترک، حملات روز ۳۰ حمل/فروردین در غرب کابل را جنایت خوانده و گفته‌اند که سازمان ملل «این جنایت را به‌عنوان نسل‌کُشی هزاره‌ها شناسایی کند».

گزارشگر ویژۀ سازمان ملل: حملات سیستماتیک بر هزاره‌ها نیاز به تحقیق فوری دارد

اطلاعات روز ۱/۲/۱۴۰۱ به دنبال انفجارهای اخیر در کابل و بلخ، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان خواستار پایان‌دادن به حملات سازمان‌یافته علیه هزاره‌ها در کشور شده است.

معاون نماینده ویژه ملل متحد: حمله بر مساجد و غیرنظامیان شنیع و خلاف قوانین بین‌المللی است

۸ صبح، ۹/۲/۱۴۰۱ در ادامه واکنش‌ها به حمله روز جمعه، ۹ ثور، بر یک خانقاه در دارالامان کابل، معاون نماینده ویژه سازمان‌ ملل متحد و هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های بشردوستانه این سازمان، این حمله را محکوم کرده و آن را «بی‌وجدانی» خوانده است. رامیز الکبروف حمله روز گذشته را که‌ منجر به کشته شدن ۱۰ تن و‌ زخمی شدن ۱۵ تن دیگر شد، شنیع و خلاف قوانین بین‌المللی خوانده است.

عفو بین‌الملل: کشتار غیرنظامیان نیاز به اقدامات دارد نه محکومیت

اطلاعات روز ۱/۲/۱۴۰۱ سمیرا حمیدی، مسؤول بخش افغانستان در سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به حمله به مسجد شیعیان در مزارشریف، مرکز ولایت بلخ گفته است که کشتار غیرنظامیان، به‌ویژه هزاره‌ها نیاز به اقدامات دارد، نه محکومیت.

کارشناسان مستقل حقوق بشر: امریکا به مسدودیت دارایی‌های افغانستان پایان دهد

۸ صبح ۵/۲/۱۴۰۱ همزمان با برگزاری دادگاه برای روشن کردن سرنوشت ۳٫۵ میلیارد دالر از دارایی‌های افغانستان در امریکا، گروهی از کارشناسان حقوق بشر از امریکا خواسته‌اند تا دارایی‌های افغانستان را آزاد کند.

زنان

عفو بین‌الملل: طالبان باید مکاتب را به‌روی دختران باز کنند

اطلاعات روز ۵/۲/۱۴۰۱ سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که طالبان باید فوراً مکاتب را به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم باز کنند. این سازمان همچنین بر گفت‌وگو در مورد حقوق زنان افغانستان تأکید کرده و گفته است که طالبان باید به زنان اجازۀ آموزش بدهند.

هیدر بار در واکنش به بسته‌ماندن مکاتب دخترانه؛ نماینده‌گان امریکا و اروپا فقط جلسه برگزار می‌کنند و عکس می‌گیرند

طالبان باید درباره ناپدید شدن «عالیه عزیزی» تحقیق کرده و محل نگهداری وی را گزارش دهند

دیده بان حقوق بشر ۱/۲/۱۴۰۱ دیده‌بان حقوق بشر می گوید مدیر زندان زنان هرات افغانستان از اکتبر ۲۰۲۱ مفقود شده و بیم آن می‌رود که ربوده شده باشد. عالیه عزیزی در دولت سابق مشغول به کار بوده، اما پس از تسلط طالبان بر هرات در ماه اوت، به کار خود بازگشته است. مقامات طالبان باید بی‌درنگ و به شکلی قابل اعتماد در مورد ناپدید شدن اجباری عزیزی تحقیق کرده و او را از بازداشت آزاد کنند یا محل اختفای وی را اعلام کنند.

محدودیت‌ها بر زنان شاغل، برای افغانستان «ویرانگر» است

۸ صبح ۷/۲/۱۴۰۱ نماینده‌گی بخش زنان سازمان ملل متحد گفته است که محدودیت‌ها بر زنان شاغل و آزادی حرکت آنان، بر اقتصاد افغانستان تأثیر بد می‌گذارد. این نماینده‌گی در توییتی روز چهارشنبه، ۷ ثور، محدودیت‌های وضع‌شده بر زنان شاغل در افغانستان را که دهه‌ها جنگ بسیاری از زنان را به تنها نان‌آور خانواده‌ها تبدیل کرده، ویرانگر دانسته است.

هنرکده‌های سوخته‌نگاری زنان در بامیان؛ از دروازه‌های بسته «صلصال و بامیان» تا سرنوشت سوخته هنرمندان

رخشانه ۵/۲/۱۴۰۱ تا پیش از طالبان در بامیان دو هنرکده به سبک سوخته‌نگاری و شبکه‌کاری زیر نظر زنان هنرمند فعال بود. کارگاه صلصال در گوشه دیگر شهر بامیان ماه‌ها است که بسته است. مسوولان این هنرکده به رسانه‌ی رخشانه گفته‌اند که یا از افغانستان خارج شده و یا هم خانه‌نشین هستند.

جنگ‌جویان طالب در هلمند یک زن را با موتر کشتند

یک زن در کابل دختراندرش را به قتل رسانده است

قتل مرموز یک زن در لوگر؛ شوهر متهم اول است

حقوق اقتصادی، سیاسی و مدنی

افغانستان زیر سلطۀ طالبان؛ خودسوزی، فروش کلیه و فروش دختران خُرد سال

اطلاعات روز ۳۰/۱/۱۴۰۱ یکی از ساکنان شهر کابل در چهارراهی دهمزنگ روز دوشنبه، ۲۹ حمل/فروردین خودش را آتش زد. ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسیده که نشان می‌دهد بخش‌های از بدن‌ این مرد با شعله‌های آتش روشن شده است. ساکنان محل برای خاموش کردن آتش در بدن این مرد تلاش کردند و موفق شدند.

در حکومت طالبان آمبولانس نیست؛ خانواده‌های قربانیان اجساد فرزندان‌شان را با کراچی انتقال دادند

صبح کابل ۳۰/۱/۱۴۰۱ لطیفه رضایی، یک شاهد عینی نوشته است، طالبان اجساد را با بی‌حرمتی تمام روی همدیگر در داخل یک کانتنیر انبار کرده و به سختی به خانواده‌های قربانیان اجازه دادند که بروند جسد فرزند شان را بگیرند.

دادگاه طالبان چند تن را به اتهام فروش و نوشیدن شراب به حبس و شلاق محکوم کردند

دویچ‌وله دری۳۱/۱/۱۴۰۱ دادگاه طالبان پنج تن را به اتهام فروش و نوشیدن مشروب محکوم به مجازات کرده است. از این میان سه تن به شش ماه زندان و ۳۵ ضرب دره و دو تن دیگر هر یک به ۳۵ ضرب دره محکوم شده اند.

شفاخانه ولایتی سمنگان: در صورت بی‌توجهی، شمار زیادی از کودکان مبتلا به سرخکان جان می‌دهند

هشدار تازه طالبان به سلمان‌ها در هرات؛ موهای مردان را مانند غربی‌ها اصلاح نکنید

حکم دادگاه طالبان به یک متهم در هرات؛ در یک اتاق حبسش کنید و از یک سوراخ آب و نانش دهید

پای طالبان روی گلوی هنر؛ بر سر دانشکده‌هنرهای زیبای کابل چه آمده؟

رخشانه ۸/۲/۱۴۰۱ منابع در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل می‌گویند در پی محدودیت‌های زیاد طالبان بر این دانشکده، شماری از استادان آن افغانستان را ترک کرده‌اند. همزمان شماری زیادی از دانشجویان هنرهای زیبا نیز ترک تحصل کرده‌اند. یک استاد در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل می‌گوید، به شکل نمونه از ۵۰ دانشجوی رشته موسیقی، ۱۵ دانشجو بیشتر نمانده است.

طالبان ۵۰ استاد دانشگاه بلخ را برکنار کردند

طالبان در غزنی: دانش‌جویان دختر با چادری و صورت پوشیده در صنف حاضر شوند

طرح بریتانیا برای ارسال پناهجویان به رواندا یک طرح ظالمانه است

دیده بان حقوق بشر ۳۰/۱/۱۴۰۱ دولت بریتانیا با فرار از تعهدات خود در قبال افرادی که در سواحل آن کشور به دنبال پناهندگی هستند، امروز توافق نامه‌ای را با رواندا امضا کرده تا پناهجویانی را که از کانال مانش عبور می‌کنند به آنجا بفرستد.

مهاجران افغان در بریتانیا ‘هنوز در هتل‌ها گیر مانده‌اند’

بی بی سی ۹/۲/۱۴۰۱ هشت ما پس از فرار از طالبان و رسیدن به بریتانیا، بسیار از شهروندان افغانستان هنوز در هتل زندگی می‌کنند. برخی دیگر در افغانستان گیر افتاده‌اند، و امیدی برای خروج از کشور ندارند. اوایل سال جاری، وزارت کشور بریتانیا اعلام کرد که حدود ٣٧ هزار مهاجر و پناهجو افغانستان، با هزینه روزانه ۴٫٧ میلیون پوند در هتل‌های سراسر بریتانیا به سر می‌برند.

مقاومت

تفنگ‌داران ناشناس چهار جنگ‌جوی طالب را در شهرک امید سبز کابل کشتند

صبح کابل ۲۷/۱/۱۴۰۱ در هفته‌های اخیر، بارها گزارش‌هایی نشر شده که نیروهای جبهۀ مقاومت ملی و جبهۀ آزادی افغانستان حملاتی را علیه مواضع طالبان در شهر کابل و دیگر ولایت‌های کشور انجام داده است.

در یک کمین نیروهای جبهه مقاومت ملی در بغلان، سه طالب کشته شدند

۸ صبح ۲۹/۱/۱۴۰۱ منابع محلی در ولایت بغلان می‌گویند که در یک کمین نیروهای جبهه مقاومت ملی در ولسوالی خوست این ولایت، سه طالب کشته و یک رنجر  آنان تخریب شده است.

ادعای جبهه آزاده‌گان: هفت طالب را در ایست‌ بازرسی کمپنی شهر کابل کشته‌ایم

ادعای جبهه‌ آزاده‌گان: در حمله بر خانه فرمانده امنیه طالبان برای استالف، ۵ تن کشته شدند

نخستین حملۀ تفنگ‌داران ناشناس بر یک پاسگاه طالبان در مرکز ولایت لوگر

۸ صبح ۲۹/۱/۱۴۰۱ منابع محلی از ولایت لوگر در همجواری کابل می‌گویند که تفنگ‌داران ناشناس ساعت ۱:۰۰ یک‌شنبه‌شب بر پاسگاه طالبان در شهر پُل علم، مرکز ولایت لوگر حمله کردند.

چهار نیروی طالبان در انفجار ماین کنارجاده‌ای در ننگرهار کشته شدند

اطلاعات روز ۱/۲/۱۴۰۱ مسؤولان محلی طالبان در ولایت ننگرهار می‌گویند که در نتیجۀ انفجار ماین کنارجاده‌ای در ولسوالی خوگیانی این ولایت، چهار نیروی این گروه کشته و یک نفر دیگر زخمی شده‌اند.

انفجار ماین چسپکی در بدخشان؛ رییس معادن طالبان و یک محافظش کشته و ۵ تن دیگر زخمی شدند

طالبان در ولایت سمنگان بیش از ۱۰ نیروی خیزش مردمی پیشین را بازداشت کردند

۸ صبح ۹/۲/۱۴۰۱ منابع محلی در ولایت سمنگان می‌گویند که به دنبال سفر یک هیات طالبان از کابل به ولایت‌های شمال به‌ویژه ولایت سمنگان بیش از ۱۰ تن از نیروهای خیزش مردمی پیشین را بازداشت کرده‌اند و ظاهرا سلسله این بازداشت‌ها ادامه دارد. به گفته منابع در همین سه روز گذشته بیش از ۱۰۰ تن از نیروهای خیزش مردمی به خاطر در امان ماندن از بازداشت نیروهای استخبارات طالبان، آواره شده‌اند.

طالبان شش تن را در غور به اتهام همکاری با جبهه مقاومت بازداشت کردند

رسانه‌ها

نگرانی یوناما و یونیسکو از افزایش بازداشت خبرنگاران در افغانستان

رخشانه ۱۰/۲/۱۴۰۱ دفتر معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان( یوناما) و سازمان آموزشی، فرهنگی و علمی سازمان ملل( یونیسکو) در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی مطبوعات، در کابل برگزار شده بود، از وضع محدودیت بر رسانه‌ها و افزایش بازداشت خبرنگاران از سوی طالبان در این کشور ابراز نگرانی کردند.

ادامۀ خشونت علیه خبرنگاران؛ طالبان مجری شبکه تلویزیونی یک را بازداشت و لت‌وکوب کردند

۸ صبح ۲۹/۱/۱۴۰۱ منابع به روزنامۀ ۸صبح می‌گویند که محب جلیلی، مجری برنامه‌های شبکه تلویزیونی یک، ساعت ۸:۰۰ شنبه، ۲۷ حمل/فروردین، در مربوطات حوزۀ پانزدهم امنیتی شهر کابل از سوی افراد طالبان بازداشت شده و مورد لت‌وکوب قرار گرفته است.

طالبان گزارش‌گر و تصویربردار تلویزیون راه فردا را از محل انفجار‌های امروز بازداشت کردند

صبح کابل ۳۰/۱/۱۴۰۱ یکی از کارمندان تلویزیون راه فردا به روزنامۀ صبح کابل، تأیید کرد که طالبان گزارش‌گر و تصویربردار این تلویزیون را که برای پوشش جزئیات انفجارهای امروز به محل رویداد رفته بودند، بازداشت کردند.

طالبان دو فعال مدنی و یک خبرنگار را در هرات به زندان محکوم کردند

۸ صبح ۷/۲/۱۴۰۱ منابع از ولایت هرات در غرب افغانستان می‌گویند که طالبان دو فعال مدنی و یک خبرنگار در این ولایت را به یک تا دو سال زندان محکوم کردند.

استخبارات طالبان در هلمند: فعالان رسانه‌های اجتماعی ضد رژیم به‌‌شدت مجازات می‌شوند

فعالیت چینل‌های یوتیوب در بدخشان از سوی طالبان ممنوع شد

کوچ اجباری              

طالبان باشندگان دره سچی ولسوالی خوست را به کوچ مجبور کردند

۸ صبح ۲۷/۱/۱۴۰۱ منابع می‌گویند که طالبان به باشندگان دره سچی هشدار داده‌اند که هرچه زودتر این دره را ترک کنند و دیگر در این‌جا حق زندگی ندارد.

هجوم کوچی‌های «مسلح» به ولسوالی شهرستان دایکندی

 اطلاعات روز ۳۰/۱/۱۴۰۱ ساکنان ولسوالی شهرستان ولایت دایکندی از هجوم کوچی‌های «مسلح» به این ولسوالی انتقاد می‌کنند و می‌گویند که مواشی کوچی‌ها منجر به تخریب مزارع و کشت‌زارهای ساکنان محل می‌شود.

معضل حل‌ناشده کوچی‌ و ده‌نشین؛ کوچی‌ها بر ولسوالی‌های مالستان و جاغوری غزنی هجوم بردند

۸ صبح ۴/۲/۱۴۰۱ منابع از ولایت غزنی می‌گویند که با فرارسیدن فصل بهار، کوچی‌ها بار دیگر با مواشی و دام‌‌های‌شان بر کشت‌زارهای باشنده‌گان ولسوالی‌های مالستان و جاغوری هجوم آورده‌اند.

افغانستان و جهان     

‘مجمع افغان‌ها’؛ طالبان لویه جرگه برگزار می‌کند؟

بی بی سی ۱۰/۲/۱۴۰۱ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، از احتمال برگزاری یک “مجمع افغان‌ها” برای بحث روی مسایل افغانستان خبر داده است. رسانه‌های افغانستان گزارش داده‌اند که هرچند طالبان نامی برای این “مجمع ” اعلام نکرده است اما گمانه‌زنی کرده‌اند که منظور همان برگزاری لویه جرگه است که بسیاری از سیاستمداران افغانستان خواهان آن هستند.

نبیل: اشرف غنی احتمالاً مشاور طالبان خواهد شد

محقق: طالبان و داعش تفکیک‌ناپذیر شده‌اند

کشت کوکنار در بلخ و جوزجان دو برابر افزایش یافته است

اوزبیکستان:­­ چرخ‌بال‌های دولت پیشین افغانستان را به طالبان نمی‌دهیم

مقام‌های ارتش هند از ضبط سلاح‌های ارتش افغانستان در کشمیر خبر می‌دهند

آرمان‏شهر                         

کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

آرمان‌شهر، بخشی از فعالیت‏های خود را به ایجاد کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی این کتاب‏خانه؛ ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

انتشارات آرمان‏شهر

همچنین برای دسترسی به کتاب‏های انتشارات رماآرآرمان‏شهر در زمینه های حقوق بشر و عدالت، حقوق زنان، شهروند و دموکراسی، فرهنگ و ادبیات به لینک بالا مراجعه کنید.

منابع این شماره: اطلاعات روز، هشت صبح، بی بی سی، افغانستان اینترنشنال، صبح کابل، رادیوآزادی، ایندیپندنت فارسی، رخشانه، دیده بان حقوق بشر و دویچه‌وله دری.

فایل پی دی اف شماره ۹۱۲ را از همینجا دریافت کنید. 

پیوست‌ها: