افغانستان140323101213_sardar_ahmad_and_his_family_funreal_ceremony_in_kabul_976x549_afp

احمد سردار، خبرنگار خبرگزاری فرانسه که به همراه همسر  و  دو  فرزندش در حمله طالبان به هوتل کابل سیرینا کشته شد. منبع عکس: بی بی سی

 انتخابات

نگرانی مشرانوجرگه از امنیت انتخابات
صدای امریکا/ ۳/۱/۱۳۹۳ اعضای مشرانوجرگۀ شورای ملی افغانستان با نگرانی از وضعیت رو به وخامت امنیتی کشور می گویند: اگر امنیت به درستی تامین نگردد، انتخابات شفاف در کشور برگزار نخواهد شد. آنان خاطرنشان کرده اند: ممکن بیشتر مردم در روند رای دهی شرکت نکنند که با این کار انتخابات شفافیت خود را از دست خواهد داد.

دو نهاد ناظر از انتخابات، کارمندان شان را از افغانستان بیرون کردند
رادیو آزادی/ ۴/۱/۱۳۹۳ حمله بر هوتل کابل سیرینا دو نهاد خارجی را که از انتخابات افغانستان نظارت می کردند، مجبور ساخت تا کارمندان خود را از این کشور بیرون کنند. خروج ناظرین خارجی در آستانه برگزاری انتخابات افغانستان، برای بسیاری ها، خبر خوب دانسته نمی شود. این اقدام به دنبال حمله بر هوتل کابل سیرینا، صورت گرفت زیرا شماری از ناظرین در همین هوتل به سر می بردند. براساس گزارش ها، انستیتیوت ملی دموکراتیک یا NDI و سازمان امنیت و همکاری اروپا گفته اند که کارمندان شان افغانستان را ترک کرده اند.

 رفتار تقریبا نیمی از کاندیدان شوراهای ولایتی خلاف قانون است
فارسی.رو/ ۱/۱/۱۳۹۳ یکتن از کاندیدان شوراهای ولایتی بلخ می گوید: ۴۰ درصد از کاندیدان برخلاف قانون انتخابات عمل می کنند. فیروز ایثار؛ کاندیدای شوراهای ولایتی بلخ می افزاید: اکثر کاندیدان، قانون انتخابات را نقض نموده و بالاتر از صلاحیت های کاری شان به مردم وعده های دروغین می دهند. وی همچنین صرف پول های گزاف و به دور از حد معیار تعیین شده از سوی کمیسیون انتخابات را یکی از این تخطی ها دانست و افزود که حد معیار مصارف کارزارهای انتخاباتی وکلای شورای ولایتی ۵ صد هزار افغانی تعیین شده، اما بسیاری از کاندیدان با مصارف گزاف به این رقابت ها می پردازند.

 ارسال بسته‌ های اساس و غیر اساس انتخابات به ولسوالی‌ ها آغاز شد
تلویزیون یک/ ۳/۱/۱۳۹۳ مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده اند: انتقال بسته‌ های مواد اساس و غیر اساس به ولسوالی‌ های سراسر کشور آغاز شده است. نور محمد نور، سخنگوی این کمیسیون گفته است: این مواد از مراکز ولایات به ولسوالی‌ ها ارسال می‌ شود. انتظار می ‌رود تا روز پیش از برگزاری انتخابات، ارسال مواد اساس مورد نیاز به ولسوالی ‌ها تکمیل شود.

حضور پررنگ نامزدان جوان در شوراهای ولایتی
صدای امریکا/ ۳/۱/۱۳۹۳ جوانان در سالیان اخیر فعالیت های شان در ادارات دولتی، جامعه مدنی و نهاد های اجتماعی گسترش داده و تلاش دارند بیشتر وارد عرصۀ سیاسی شوند. مقام های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گویند: اکثریت نامزدان شوراهای ولایتی را در انتخابات سال ۱۳۹۳ جوانان میان سنین ۲۵ تا ۳۵ سال تشکیل می دهند. نورمحمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید: از جمع ۳۰۶۵ نامزد برای ۴۵۸ کرسی شورای ولایتی ۳۳۴ نفر آنان زنان و اکثریت شان جوانان هستند.

 کمیسیون انتخابات: مراکز رای ‌دهی مناطق ناامن مسدود می‌ شوند
روزنامه افغانستان/ ۵/۱/۱۳۹۳ کمیسیون مستقل انتخاباتی، ارزیابی مشترکی را با نهادهای امنیتی آغاز کرده تا از برگزاری انتخابات در مراکز ناامن جلوگیری کند. این کمیسیون از احتمال تقلب گسترده در مراکز انتخاباتی ناامن، نگران است. ضیاالحق امرخیل، رییس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات گفت: درب هر مرکز انتخاباتی ای که مردم به آن جا رفته نمی توانند یا انتقال مواد صورت نمی گیرد باید بسته شود.

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان غیردولتی
مردی در جوزجان به جرم قتل زنش، توسط طالبان کشته شد

فارسی.رو/ ۱/۱/۱۳۹۳ فرماندهی امنیه جوزجان اعلام کرد: مردی که زن خود را به وسیله چاقو به قتل رسانیده بود، توسط طالبان تیرباران شد. ذبیح الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان گفته است: خانواده مقتول، از این مرد نزد طالبان شکایت کرده بودند، بنابر این طالبان این مرد را کشتند. وی اضافه کرد: این قاتل را گروهی از طالبان تیرباران کردند و جسد او را نیز در روستایی انداختند.

   زنان

زنی بینی همسر دوم شوهرش را برید
۸صبح/ ۴/۱/۱۳۹۳ یک زن در ولایت دایکندی، بینی همسر دوم شوهرش را برید. قربانی طاهره نام دارد. طاهره ۲۱ ساله، حدود یک سال پیش با رضایت خود همراه با مردی ازدواج کرد که یک زن دیگر هم داشت. او حالا یک فرزند دارد. طاهره که به سختی صحبت می ‌کند، می ‌گوید: در حال شستن لباس‌ ها بوده که همسر اول شوهرش، با چاقو به او حمله کرد.

 پیشنهاد ایجاد یک بانک برای زنان در افغانستان
فارسی.رو/ ۱/۱/۱۳۹۳ اتاق تجارت و صنایع افغانستان از رییس جمهور آینده کشور خواست تا بانکی را برای زنان افغانستان ایجاد کند. خان‌ جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع، این موضوع را در محفل فراغت ۳۰ تن از زنان تجارت پیشه در کابل مطرح کرد. آقای الکوزی گفت: دولت آینده بانکی را برای زنان ایجاد کند که حداقل ۵۰۰ میلیون دالر در آن سرمایه وجود داشته باشد.

  صحرا کریمی: نباید نگاه فمینیستی افراطی داشته باشیم
۸صبح/ ۴/۱/۱۳۹۳ صحرا کریمی، فلم‌ ساز معتقد است: نباید نگاه فمینیستی افراط‌ گرایانه داشته باشیم. بخواهیم یا نخواهیم در جامعه، با مردان یکجا زندگی می ‌کنیم. نباید نگاه خصمانه به جامعه مردسالار داشته باشیم. باید نگاه انسانی داشته باشیم و خودمان را به‌ عنوان انسان به این جامعه معرفی کنیم؛ تاکید بر جنسیت نکنیم تا باعث تعریف یک سلسله مفهوم‌ های نادرست نشویم.

 اختلاف تیفا و سروی تازه در رقم زنان دارای کارت رأی دهی
صدای امریکا/ ۲/۱/۱۳۹۳ در تازه ترین نظرسنجی (سروی) در مورد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان آمده است: بیشتر از ۵۵ درصد مردم از نبود شفافیت انتخابات و بی باوری به روند انتخابات نگران اند در حالی که ۱۹ درصد دیگر از ناامنی ها نگرانی دارند. در نظرسنجی پیوست آمده است که ۱۷ درصد زنان و ۸۳ درصد مردان در سراسر افغانستان کارت رای دهی اخذ کرده اند.

      حامیان و فعالان

معترضان: طالب دشمن ما است
۸صبح/ ۴/۱/۱۳۹۳ صدها تن از فعالان رسانه ‌ای، نهادهای جامعه مدنی و شهروندان کابل در برابر هوتل سرینا در شهر کابل گردهم آمده علیه جنایت‌ های تروریستان طالب شعار دادند. این اعتراض پس از آن صورت گرفت که در حمله اخیر گروه تروریستی طالبان به هوتل سرینا، ۹ غیرنظامی به قتل رسیدند. در این حمله که چند شهروند خارجی نیز کشته شدند، یک کودک خردسال نیز به‌ شدت زخم برداشته است. بیشتر بخوانید: شورای امنیت: حمله به سرینا کار استخبارات بیرونی است

 نخبگان ما آزاداندیش نیستند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر/ ۳/۱/۱۳۹۳ رمضان بشردوست، نماینده مردم کابل در مجلس نمایندگان معتقد است: نخبگان افغانستانی آزاداندیش نیستند. او رفتار و انتخاب‌ های از پیش معین نخبگان را از موانع توسعه کشور دانسته، درباره چالش‌ های پیش روی افغانستان تصریح می ‌کند: یکی از مشکلات ساختاری، نخبگان هستند. نخبگان کشورهای دیگر مردم را از چاه می ‌کشند اما نخبگان ما مردم را در چاه می‌اندازند.

 اطفال ولایت غور: مخالفین نباید کودکان را هدف قرار دهند
رادیو آزادی/ ۴/۱/۱۳۹۳ تعدادی از اطفال در یک گردهمایی در غور از مخالفین مسلح خواستند که اطفال را هدف گلوله قرار ندهند. این اطفال از حکومت افغانستان هم تقاضا نمودند تا افرادی را که در  قتل سردار احمد خبرنگار افغان، خانم و دو طفل اش دست دارند گرفتار و مجازات نماید. در این گرد همایی برخی از خبرنگاران ولایت غور هم شرکت داشتند، آن ها قتل این خبرنگار و خانواده اش را به شدت تقبیح نمودند.

 امکان بازگشت به دوران تاریک گذشته منتفی نیست
آرمان شهر/ ۵/۱/۱۳۹۳ عبدالقیوم سجادی، پژوهشگر حوزه‌ های جامعه‌ شناسی سیاسی و دیپلوماسی، نماینده مردم غزنی در پارلمان افغانستان است. او می‌ گوید: تجربه کشورهای توسعه‌ یافته نشان می ‌دهد که اولین گام برای توسعه و انکشاف، وجود فضای باز سیاسی است و معتقد است: بازگشت به دوران تاریک گذشته، بازگشت به فضای پر تنش سیاسی، اجتماعی و مذهبی گذشته، یکی از هراس ‌های عمومی مردم است.

 رسانه‌ های افغانستان پوشش خبری طالبان را برای دو هفته تحریم کردند
بی بی سی/ ۲/۱/۱۳۹۳ اداره دیدبان رسانه‌ ها “نی” که یک نهاد مدافع رسانه ‌های آزاد در افغانستان است، اعلام کرده که بر اساس پیشنهاد تعدادی از نمایندگان رسانه‌ ها و فعالان مدنی بعد از کشته شدن احمد سردار، خبرنگار خبرگزاری فرانسه، همسر و دو فرزندش توسط افراد گروه طالبان، این نهاد پوشش خبری این گروه را برای دو هفته تحریم اعلام می ‌کند.

   حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

انتقاد از غیرحاضری اعضای مجلس سنا
۸صبح/ ۴/۱/۱۳۹۳ غیرحاضری اکثریت اعضای مجلس سنا، واکنش تند معاون دوم و شماری دیگری از اعضای این مجلس را برانگیخت. رفیع‌الله گل افغان، معاون دوم مجلس سنا که ریاست مجلس را به عهده داشت گفت: شماری از سناتوران مصروف کارهای شخصی‌ شان هستند و در قبال و ظیفه‌ شان بی ‌مسوولیتی می ‌کنند.

 انفجار در یک رادیوی محلی در ننگرهار
صدای امریکا/ ۴/۱/۱۳۹۳ در استدیوی رادیوی محلی قلم در ولسوالی کامه ولایت ننگرهار یک انفجار صورت گرفت که در نتیجه آن ساختمان این رادیو کاملا تخریب گردیده است. احمدضیاعبدالزى سخنگوى والى ننگرهار گفت: مواد انفجاری از قبل در داخل استدیوی رادیو جاسازى شده بود. وی این انفجار را کار دشمنان افغانستان خواند.

 کودکان بی‌ سرپرست و آینده نامعلوم
رادیو کلید/ ۳/۱/۱۳۹۳ در کشور جنگ‌ زده ای چون افغانستان که هنوز هم بمباری‌ های نیروهای خارجی و حملات انتحاری جان صدها نفر را در سال می‌ گیرد، وضعیت کودکانی که جنگ، والدین شان را از آن ‌ها گرفته است، کاملاً نگران‌ کننده می ‌باشد. در گزارش پنجم کمسیون مستقل حقوق بشر که در مورد وضعیت حقوق اقتصادی و اجتماعی افغان‌ ها به نشر رسیده، گفته شده است: بیشتر از ۶ ملیون کودک در سراسر کشور در معرض خطر قرار دارند که از این میان ۱۶ هزار تن آن‌ ها کودکان بی ‌سرپرست هستند.

 با عاملان استخدام کودکان در کارهای شاقه برخورد خواهد شد
اطلاعات روز/ ۵/۱/۱۳۹۳ مقام‌ های وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولان می‌ گویند: تعدیل قانون کار تکمیل شده و به ‌زودی به وزارت عدلیه ارسال خواهد شد. به گفته‌ این مقام ‌ها، مطابق این قانون کسانی که کودکان را در کارهای شاقه استخدام کنند، با آنان برخورد قانونی می‌ شود. در قانون قبلی کار افغانستان، برای اشخاصی ‌که از قانون تخلف می ‌کردند، مجازات در نظر گرفته نشده بود.

   جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
منازعه میان عده ای از مردم در ولسوالی کوه صافی ولایت پروان باعث زخمی شدن پنج تن گردید. سه فرد ملکی در انفجار ماین کنار جاده در ولایت قندهار به شهادت رسیدند. اصابت راکت در ولایت غزنی جان دو زن و یک کودک را گرفت. پنج کودک در انفجار یک سرگلوله هاوان در ولایت بامیان جان باختند. انفجار در مراسم تجلیل از نوروز در ولایت قندهار دو کشته و هفت زخمی به جا گذاشت.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
سه طالب مسلح در ولایت هلمند کشته شدند. یک قوماندان محلی طالبان در ولایت فراه کشته شد. نه طالب مسلح در عملیات نیروهای مشترک افغان در ولسوالی بتی کوت ولایت ننگرهار کشته شدند. دو قوماندان محلی طالبان در حمله هوایی نیروهای آیساف در ولایت غزنی کشته شدند.

 نظرسنجی تازه: ماموریت نظامی ناتو در افغانستان پُر دست ‌آورد نبوده است
تلویزیون یک/ ۴/۱/۱۳۹۳ تازه ترین نظرسنجی ای که در کانادا انجام شده نشان می دهد: ۵۲ درصد از شهروندان کانادایی، ماموریت نظامی ناتو در افغانستان را کم دست ‌آورد دانسته اند. در همین حال، ۴۸ درصد از شهروندان کانادا، در این نظرسنجی، این ماموریت را موفقیت آمیز عنوان کرده اند.

     سیاست

بریتانیا: رییس جمهور آینده افغانستان پیمان امنیتی را امضا می کند
فارسی.رو/ ۱/۱/۱۳۹۲ مقامات کشور بریتانیا اعلام کرده اند: پیمان امنیتی آمریکا- افغانستان، توسط رییس جمهور آینده به امضا خواهد رسید. سر ریچارد استگ؛ سفیر بریتانیا در کابل می گوید: حامد کرزی پیمان امنیتی با امریکا را امضا نمی کند و این پیمان را جانشین وی امضا خواهد کرد. او تصریح کرد: امضای پیمان امنیتی میان افغانستان و امریکا برای تداوم کمک ها به این کشور مهم است.

 یونس قانونی معاون اول رئیس جمهوری افغانستان شد
بی بی سی/ ۴/۱/۱۳۹۳ حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان، یونس قانونی نامزد معاونت اولش را به مجلس نمایندگان معرفی کرد. رای گیری برای تایید آقای قانونی، به خواست بیش از ۱۵۰ تن از نمایندگان به شکل علنی صورت گرفت. آقای قانونی به اتفاق آرای نمایندگان حاضر به این پست انتخاب شد.

 احمدزی: در صورت پیروزی در انتخابات، ولایات را از درجه بندی خارج می ‌کنم
تلویزیون یک/ ۳/۱/۱۳۹۳ داکتر اشرف غنی احمدزی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری که به ولایت لوگر سفر کرده، در میان هوادارانش گفته است: در صورت پیروزی در انتخابات آینده، درجه بندی ولایات را از بین خواهد برد. او تاکید کرده که اگر پیروز انتخابات ریاست جمهوری شانزدهم حمل شود، به ولایت ‌هایی که دارای موقعیت راهبردی هستند، امتیاز بیشتری می دهد.

 کرزی خطاب به نمایندگان آمریکا: به تصمیم کریمه احترام می گذارم
فارسی.رو/ ۳/۱/۱۳۹۳ حامد کرزی رییس جمهور افغانستان، در دیدار با هیاتی از کانگرس و سنای امریکا، پیرامون بحران اخیر اوکراین گفت: مردم این شهر در رفراندومی که کاملا طبق قوانین بین المللی برگزار شد، تصمیم گرفتند تا به روسیه بپیوندند، لذا به تصمیم آنان احترام می گذارد. به گفته رییس جمهور افغانستان، حالا کریمه قانونا جزئی از خاک روسیه محسوب می شود.

 گروه طالبان و عقده های سرکوب شده تاریخی
روزنامه افغانستان/ ۵/۱/۱۳۹۳ گروه طالبان در دهه ۱۹۹۰ شکل گرفت و وارد افغانستان شد. این گروه به زودترین وقت ممکن در میان گروه های اجتماعی مختلف محبوبیت یافت. گروه طالبان یک گروه قومی-مذهبی بوده که بر اثر مبارزات نظامی گوناگون، در کمترین زمان ممکن، قدرت سیاسی را به دست گرفت و حکومت امارت اسلامی طالبان را به وجود آورد.

   فرهنگ

جشن جهانی نوروز در ارگ ریاست جمهوری افغانستان برگزار می‌ شود
بی بی سی/ ۴/۱/۱۳۹۳ قرار است جشن جهانی نوروز با حضور مقاماتی از کشورهای حوزه نوروز به تاریخ هفتم حمل/فروردین در کابل برگزار شود. دولت افغانستان برای برگزاری این جشن قصری را در تپه پغمان آماده کرده بود. منطقه پغمان در غرب کابل از مشهورترین مناطق تفریحی این شهر است. کمیسیون برگزاری جشن جهانی نوروز در افغانستان می‌ گوید: محل برگزاری جشن نوروز از پغمان به ارگ تغییر کرد. ظاهرا نگرانی های امنیتی علت اصلی این تغییر مکان باشد.

   آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/  OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می ‏رسانند. تاکنون مصاحبه های حمیرا قادری، رهنورد زریاب، سیما ثمر، کاوه جبران، آزیتا رفعت، احمد ولی مسعود و شکریه حیدر، پرتو نادری، مژگان مصطفوی، امان پویامک، حبیبه سرابی، فرید حمیدی، عزیزه خیراندیش، فرید مزدک، خالده خرسند، صدیق الله توحیدی، ثریا پرلیکا، یاسین نگاه و ماریا بشیر به دری و انگلیسی منتشر شده است. شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمان شهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آن ها را در وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) نیز قابل دسترس است.

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه افغانستان- شماره ۴۱

پیوست‌ها: