افغانستان

منبع بی بی سی 3
سیلاب در بعضی از ولایت های شمال افغانستان تلفات جانی و مالی زیادی بر جای گذاشت/ منبع عکس: بی بی سی

 انتخابات

کمیسیون مستقل انتخابات نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد
۸صبح/ ۷/۲/۱۳۹۳ براساس اعلام کمیسیون مستقل انتخابات، در انتخابات شانزدهم حمل، ۶ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۸۱۶ نفر شرکت داشته ‌اند که از مجموع عبدالله عبدالله با کسب ۴۴٫۹ درصد آرا، در جایگاه نخست قرار گرفته است. همچنین اشرف ‌غنی احمدزی با کسب ۳۱٫۵ درصد آرا در جایگاه دوم، زلمی رسول با کسب ۱۱٫۵ درصد آرا در جایگاه سوم و عبدالرب رسول سیاف با گرفتن ۷٫۱ درصد آرا در جایگاه چهارم قرار گرفته ‌اند. بیشتر بخوانید: واکنش‌ ها به اعلام نتایج ابتدایی انتخابات افغانستان

شماری از نامزدان: در صورت نیاز، از نهادهای عدلی و قضایی کمک می‌خواهیم
تلویزیون یک/ ۷/۲/۱۳۹۳ شماری از نامزدان ریاست جمهوری، برای رسیدگی به شکایت‌ ها درباره‌ کاربرد تقلب در انتخابات، از دادگاه عالی کمک می‌گیرند. سید حسین عالمی بلخی، معاون اول محمد شفیق گل آغا شیرزی گفت: در صورتی که کمیسیون رسیدگی به شکایات به گونه‌ دقیق و معیاری به شکایات رسیدگی نکند و یا اگر عادلانه فیصله نکند، اگر آرای پاک را از ناپاک جدا نکند، احتمالا از نهادهای عدلی و قضایی کمک خواسته خواهد شد.

آرای ۱۵ محل در هلمند باطل اعلان شد
طلوع نیوز/ ۷/۲/۱۳۹۳ کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی ولایت هلمند اعلام کرده است: این کمیسیون آرای پانزده محل در این ولایت را باطل اعلام کرده است. آرای این محل ها پس از بررسی های این کمیسیون باطل اعلام شده اند. پنج محل مربوط نامزدان ریاست جمهوری است و ده محل دیگر به نامزدان شوراهای ولایتی مربوط می شوند.

 نادر محسنی: نامزدان ۲۴ ساعت وقت دارند که شکایت کنند
اطلاعات روز/ ۶/۲/۱۳۹۳ نادر محسنی، رییس دبیر‌خانه‌ کمیسیون رسیدگی به شکایت ‌های انتخاباتی می ‌گوید: نامزدان ریاست جمهوری تا ۲۴ ساعت بعد از اعلان نتایج ابتدایی، می‌ توانند شکایت ‌های ‌شان را در این کمیسیون ثبت کنند. چون بعد از آن روند رسیدگی به شکایت‌ ها آغاز می‌ شود. او هم‌چنان افزود که نتایج بررسی‌ های تمامی صندوق‌ های قرنطین شده از ولایت‌ ها‌ به دفتر مرکزی رسیده ‌اند. تا کنون از مجموع بیش از ۲ هزار و ۱۳۳ شکایت انتخاباتی، به ۱ هزار و ۳۱۰ شکایت رسیدگی شده است. بیشتر بخوانید: عبدالله: زمان ثبت شکایات تمدید شود

ائتلاف نامزدان، جفا به رای مردم خواهد بود
صدای امریکا/ ۷/۲/۱۳۹۳ پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، هیچ یک از کاندیداها نتوانستند حداقل پنجاه جمع یک درصد آرا را به دست آورند. عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، دو کاندیدای ریاست جمهوری که به ترتیب ۴۴.۹ و ۳۱.۵ درصد آرا کسب کرده اند، در جریان مبارزات انتخاباتی شان ایجاد ائتلاف را رد کرده اند. اما عمر صمد، دپلومات پیشین افغان به این باور است که سیاست هر زمانی می تواند تغییر بخورد و ایجاد یا عدم تشکیل ائتلاف های سیاسی پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات مشخص خواهد شد.

ثبت ۷۱ شکایت در کمیسیون شکایات انتخاباتی
۸صبح/ ۹/۲/۱۳۹۳ کمیسیون شکایات انتخاباتی اعلام کرد: ۷۱ مورد شکایت در رابطه به نتایج ابتدایی انتخابات از سوی این کمیسیون ثبت شده است. این کمیسیون می‌گوید: هفتاد مورد این شکایت ‌ها از سوی تیم انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله و یک مورد دیگر از سوی تیم انتخاباتی گل‌ آغا شیرزوی ثبت شده است. مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی از نامزدانی که در مورد نتایج ابتدایی شکایت کرده ‌اند خواست تا در جلسات علنی رسیدگی به شکایات با اسناد و مدارکی که در دست دارند، حاضر شوند.

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان دولتی
سه آمریکایی در تیراندازی پلیس افغان در بیمارستان کیور در کابل کشته شدند

بی بی سی/ ۴/۲/۱۳۹۳ در تیراندازی در بیمارستان کیور در غرب کابل، سه شهروند خارجی کشته اند و یک کارمند زن زخمی شده است. صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله گفت: مهاجم سرباز پلیس محافظ عامه است که در بازداشت به سر می ‌برد. این سرباز پلیس به طرف یک گروه چهار نفری شهروندان خارجی آتش گشود.

 عاملان غیردولتی
شماری از زنان در فاریاب علیه یک قوماندان محلی دست به تظاهرات زدند

خبرگزاری باختر/ ۳/۷/۱۳۹۳ شماری از زنان ولایت فاریاب بر ضد یک قوماندان محلی در آن ولایت دست به تظاهرات زدند. این زنان در مقابل دفتر والی فاریاب تجمع نموده و در حالی که گریه و فریاد سر می دادند، یک قوماندان محلی را متهم به تجاوز و قتل وابسته گان خویش می دانستند. آنان که تعدادشان به یکصد تن می رسید ادعا دارند: افراد قادر رحمانی قوماندان محلی، شماری از دختران، زنان و اطفال سه قریه ولسوالی پشتون کوت را به طویله ها برده و بی عفت نموده، پانزده تن از اهالی محل را کشته و چهل خانه را آتش زده است.

    زنان

تازه عروسی توسط شوهرش سر بریده شد
خبرگزاری باختر/ ۳/۷/۱۳۹۳ دامادی سر تازه عروس خود را در مربوطات ولایت قندهار برید. این داماد که چهل و پنج روز از عروسی اش می گذشت، با چاقو سر تازه عروسش را از تنش جدا کرد. دواخان مینه پال سخنگوی والی قندهار گفت: قاتل پس از مشاجره لفظی با خانمش، او را سر بریده است.

فاخره موسوی: زن افغان هنوز در کما به سر می برد
FIDH/ 6/2/1393 فاخره موسوی، دانشجوی دکتری در رشته علوم سیاسی، این روزها در دانشگاه لیون فرانسه مشغول تحصیل است. او بی هیچ رودربایستی از جامعه کنونی افغانستان و فرهنگ مردسالارانه اش انتقاد می کند، اما در تحلیل هایش به گذشته نیز توجه دارد؛ گذشته ای که نسلی از زنان و مادران را به سکوت وادار کرده است.

افسران زن در افغانستان: به ما احترام نظامی نمی ‌گذارند
صدای آلمان/ ۷/۲/۱۳۹۳ شمار زنان در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان در یک دهه اخیر همواره رو به افزایش بوده است، اما با این زنان چگونه رفتار می شود؟ آیا این زنان خود را در کنار هم قطاران مردشان راحت احساس می کنند؟ افسران پلیس زن در ولایت بامیان افغانستان می‌گویند: افسران مرد با درجه ‌های نظامی پایین ‌تر، به دلیل رسوم حاکم بر جامعه به آنان احترام نظامی نمی‌ گذارند. آن ها می‌گویند: مقامات پلیس، توانمندی افسران زن را باور ندارند.

کوبیش: زنان افغان در مسایل سیاسی مشارکت فعال داشته باشند
رادیو کلید/ ۳/۲/۱۳۹۳ یان کوبیش نماینده خاص ملل متحد در افغانستان از زنان افغان خواست تا در حیات سیاسی این کشور فعال باقی بمانند و این وضعیت  را بهبود ببخشند. یان کوبیش از اشتراک گسترده زنان در انتخابات ریاست جمهوری  به حیث رای دهنده، ناظر و مسوول انتخاباتی ستایش کرده است. وی می افزاید: مشارکت زنان  در تصمیم گیری ملی نه تنها نهادهای دولتی را تقویت می‌کند، بل شاخص های اقتصادی را نیز رشد می‌دهد.

        حامیان و فعالان

سرور حسینی: نوسازی سیستم آموزش و پرورش دست ‌آورد بزرگی است
۸صبح/ ۸/۲/۱۳۹۳ سرور حسینی، معین سابق وزارت معارف، هم طعم مهاجرت را چشیده و هم طعم دشواری‌ هایی را که زنان برای تحصیل در پیش روی خود دارند. او نوسازی سیستم آموزش و پرورش را دست‌ آورد بزرگ دوران جدید دانسته، یادآور می‌ شود:‌ نظام آموزشی جدید فرصت بسیار مناسبی را برای مردم ایجاد کرد تا بتوانند درس بخوانند و از این طریق آینده خود و کشور را بسازند.

حکومت به عدالت انتقالی توجه جدی نکرده است
صدای امریکا/ ۷/۲/۱۳۹۳ بازماندگان قربانیان خشونت ها و جنگ های سه دهه گذشته افغانستان روز جمعه در کابل طی گردهمایی شان با نمایش بعضی عکس های قربانیان خواهان محاکمه عاملان جنگ ها و خشونت ها شدند. طی دوازده سال گذشته، حکومت افغانستان و جامعه بین المللی در مورد پیگیری و محاکمه عاملین جنگ های سه دهه گذشته افغانستان سکوت اختیار کرده است. بسیاری از مردم افغانستان، هفتم و هشتم ماه ثور را آغاز بدبختی ها و رنج های شان می دانند.

سید اسحاق گیلانی: خواسته ما چیزی جز توجه به مقوله تعلیم نیست
آرمان شهر/ ۹/۲/۱۳۹۳ سید اسحاق گیلانی فوق لیسانس حقوق و علوم سیاسی خود را از دانشگاه تهران گرفته و سال ‌ها طعم مهاجرت را چشیده است. او که نگاه خوش بینانه ‌ای به شرایط موجود افغانستان ندارد، می ‌گوید: خواسته ما چیزی جز توجه به مقوله تعلیم نیست. باید سیستم آموزشی اصلاح شود و زمینه برای مشارکت اجتماعی عموم مردم، به ویژه زنان فراهم گردد.

تجمع اعتراضی پناه‌ جویان افغان در مقابل دفتر سازمان ملل در ترکیه
بی بی سی/ ۵/۲/۱۳۹۳ شماری از پناه‌ جویان افغان در ترکیه، در اعتراض به آن چه که روند کند بررسی پرونده‌ های شان توسط کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می‌خوانند، در آنکارا دست به اعتراض زده ‌اند. این پناه‌ جویان که گفته می ‌شود از شهرهای مختلف ترکیه به آنکارا آمده ‌اند، تهدید کرده‌ اند که اگر این کمیساریا کار بر روی پرونده‌ های آن ها را آغاز نکند و سرنوشت آن ها همچنان نامشخص بماند، به اعتراض‌ شان ادامه خواهند داد و حتی ممکن است اعتصاب غذا کنند.

     حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

نیروهای خارجی در قندهار و هلمند بازداشتگاه دارند
۸صبح/ ۶/۲/۱۳۹۳ یک مقام‌ دولتی که از میدان ‌های هوایی قندهار و هلمند بازدید کرده است، می‌گوید: نیروهای خارجی در هر دو میدان هوایی بازداشتگاه ‌های موقت ایجاد کرده ‌اند. عبدالشکور دادرس، از اعضای هیاتی که از سوی رییس جمهور کرزی برای بررسی وجود بازداشتگاه در پایگاه‌ های نیروهای خارجی در این دو ولایت تعیین شده، گفته است: از این بازداشتگاه‌ های غیرقانونی بازدید کرده و به اسنادی دست یافته که نشان می‌ دهد شهروندان داخلی در آن جا نگهداری می ‌شوند.

موج یورش طالبان به غیرنظامیان خارجی؛ استراتژی تازه طالبان یا خارجی ‌ستیزی؟
رادیو فرانسه/ ۵/۲/۱۳۹۳ با افزایش شمار یورش‌ ها به خارجیان غیرنظامی در افغانستان و در آستانه خروج نیروهای ناتو از این کشور، پرسش ‌های بسیاری مطرح شده است؛ این پرسش‌ ها عبارتند از این که آیا طالبان این یورش ‌ها را بر مبنای یک استراتژی تازه انجام می‌ دهند و یا خارجی ستیزی دلیل این تهاجم ها است؟ چند روز قبل، یک افسر پلیس افغان در برابر بیمارستان، بدون هیچ دلیل روشن، سه آمریکایی و از جمله یک دکتر را از پا در آورد.

افزایش محصولات للمی در پی بارندگی های دوامدار
طلوع نیوز/ ۷/۲/۱۳۹۳ محصولات کشاورزی للمی امسال در مقایسه به سال پار افزایش چشم گیر خواهند داشت. وزیر زراعت و مالداری گفته است: برف و بارانی که امسال در کوه ها ذخیره شده اند، بخش زیادی از کشتزارهای للمی را آبیاری می کنند و باعث رونق و افزایش محصولات کشاورزی خواهند شد.

     نسل سوم: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

سیل زده های جوزجان در انتظار کمک اند
رادیو آزادی/ ۷/۲/۱۳۹۳ شصت تن در اثر سرازیر شدن سیلاب در ولایت جوزجان جان باختند و حدود ۹۸ تن دیگر لادرک اند. باشندگان ولسوالی درزاب و قوش تپه در بسترهای شان آرمیده بودند که چهار اطراف منازل شان را آب فراگرفت و خانه ها یکی پی دیگر فرو ریختند و همه طعمه آب شدند. دریا طوفانی بود، هر موج جسدی را تحویل مردم می داد و فرش های گل آلود، چوب کلکین و دروازه را به گوشه و کنار پرتاب می کرد. بیشتر بخوانید: عملیات نجات سیل زدگان افغانستان آغاز شد   معاون رییس جمهور به سیل زدگان وعده همکاری داد   انتقاد از نحوه امدادرسانی دولت افغانستان به سیل زدگان شمال

جنگ میان طالبان هزاران نفر را در ننگرهار بی جا کرد
صدای امریکا/ ۸/۲/۱۳۹۳ حدود یک هزار و پنجصد خانواده در نتیجۀ درگیری میان طالبان افغان و یک گروه تندرو پاکستانی، از ولسوالی نازیان ننگرهار به مناطق دیگر فرار کردند. عیسى عمر، ولسوال نازیان می گوید: گروه هاى طالبان افغان و لشکر اسلام پاکستانی در نازیان با هم درگیر هستند و باشندگان مجبور شده اند به مرکز ولسوالی نازیان و غنی خیل نقل مکان کنند.

آغاز فعالیت اولین ماهواره افغانستان در فضا
رادیو کلید/ ۷/۲/۱۳۹۳ وزارت مخابرات و تکنالوژى معلوماتى اعلام کرده است: نخستین ماهوارۀ متعلق به افغانستان، به نام “افغان ست ۱‌” در مدار فضایی جابجا و نشرات آزمایشى را آغاز کرده است. نصرت رحیمى، سخنگوى وزارت مخابرات و تکنالوژى گفت: این ماهواره بعد از امضاى تفاهم نامه در موقعیت خاص که در ۴۸ درجه شرقى قرار دارد، جابجا شده است.

 جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
انفجار سرگلوله ماین هاوان سه کودک را در ولسوالی بغلان مرکزی زخمی ساخت. در نتیجۀ انفجار بمب در ولایت زابل یک سرباز اردو و یک غیر نظامی شهید شدند و هفت تن دیگر زخم برداشتند. انفجار ماین در ولایت فراه دو غیر نظامی را شهید ساخت. در درگیری میان نیروهای پولیس و طالبان مسلح در ولسوالی میوند ولایت قندهار چهار باشنده محل کشته شدند. انفجار ماین در ولایت غزنی سه کشته برجا گذاشت.

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
ولسوال نام نهاد طالبان برای ولسوالی شهرک ولایت غور کشته شد. در نتیجه درگیری ها در ولایت غزنی شش طالب مسلح کشته و پنج تن دیگرشان زخم برداشتند. دو طالب پاکستانی با دو قوماندان این گروه در ولایت غزنی کشته شدند.

از سرگیری حملات راکتی پاکستان در کنر
۸صبح/ ۸/۲/۱۳۹۳ پولیس ولایت کنر می گوید: نظامیان پاکستانی حملات راکتی خود را در این ولایت از سر گرفته‌ اند. عبدالحبیب سید خیلی، فرمانده پولیس ولایت کنر گفت: نظامیان پاکستانی از دو روز به این‌ سو بر بخش‌ هایی از این ولایت ده‌ ها فیر راکت پرتاب کرده ‌اند. مقام ‌های امنیتی کنر با انتقاد از عملکرد دولت مرکزی در این زمینه، خواهان توقف فوری حملات راکتی نظامیان پاکستانی شده ‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا سقوط هلیکوپترش را در قندهار تایید کرد
رادیو آزادی/ ۷/۲/۱۳۹۳ وزارت دفاع بریتانیا تایید کرده که یک هلیکوپترش در قندهار سقوط کرده است. تمامی پنج سربازی که در داخل این هلیکوپتر بوده اند کشته شده اند. دفتر والی قندهار می گوید: علت اصلی حادثه مشکلات فنی بوده است.

       سیاست

دابنز: تندروان نباید ابزار سیاسی کشورهای منطقه باشند
صدای امریکا/ ۷/۲/۱۳۹۳ جیمز دابنز، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان، در جریان سفرش به پاکستان با رهبران سیاسی و نظامی آن کشور در رابطه به مساعی اسلام آباد در مبارزه با تندروان و سهم گیری آن کشور در مبارزات قوای بین المللی به رهبری امریکا به هدف با ثبات سازی افغانستان، صحبت کرد. جیمز دابنز می گوید: امریکا آماده است در مبارزه با شورش گری مرزی با کابل و اسلام آباد کمک کند.

امریکا بر ادامه همکاری با روسیه در افغانستان تاکید کرد
فارسی.رو/ ۱/۷/۱۳۹۳ مقامات ارشد امریکا بر ادامه همکاری با روسیه در افغانستان تاکید کردند. این در حالی است که قبلا گفته شده بود، احتمالا به دنبال تنش روسیه و امریکا درباره بحران اوکراین، واشنگتن و مسکو همکاری های خود را در افغانستان به حالت تعلیق در آورند. ایلین اوکنر، معاون وزارت خارجه امریکا در امور کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی، اعلام کرده است: واشنگتن حتی درباره تعلیق همکاری با روسیه در افغانستان، هیچ برنامه ای ندارد و تصمیمی هم در این زمینه قرار نیست که گرفته شود.

قوم‌ گرایی انتخاباتی زمینه‌ ها و پیامدها
۸صبح/ ۹/۲/۱۳۹۳ یکی از مشخصات بارز انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان، صف‌ بندی‌ های انتخاباتی بر اساس قومیت در حوزه رای‌ دهی بود. دیده شد که اغلب یا قریب به اتفاق رای ‌دهندگان بر اساس تعلقات قومی رای خویش را مورد استفاده قرار دادند. می‌توان گفت که قوم‌گرایی با توجه به سه انتخابات برگزار شده ریاست ‌جمهوری و دو انتخابات برگزار شده پارلمانی، در حال تبدیل شدن به یک بخش لاینفک و جدایی ‌ناپذیر از این پروسه می‌ باشد.

     فرهنگ

نسخه‌ های خطی در افغانستان در معرض نابودی
رادیو زمانه/ ۷/۲/۱۳۹۳ در آستانه برگزاری نمایشگاه بین ‌المللی کتاب تهران که افغانستان هم به عنوان مهمان ویژه در آن حضور دارد، ابوطالب مظفری، پژوهش گر افغان، از نابودی نسخه ‌های خطی در افغانستان در اثر جنگ و ناآرامی‌ های اجتماعی خبر داد. بسیاری از این نسخه ‌های خطی در کتابخانه ملی افغانستان نگهداری می‌ شد. اما در اثر حمله تندروهای اسلامی به این کتابخانه در سال ‌های گذشته، این نسخه‌ ها که جزو میراث مکتوب کشورهای فارسی ‌زبان به‌ شمار می‌ آمد، از بین رفته است.

افغانستان اولین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران
خبرگزاری مهر/ ۷/۲/۱۳۹۳ سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: افغانستان امسال به عنوان مهمان ویژه در این نمایشگاه حضور دارد. وی اضافه کرد: این اقدام بخشی از دیپلماسی فرهنگی کشور است و تبعا کشوری مانند افغانستان که هم به زبان فارسی سخن می گوید و هم به این زبان می نویسد، از جایگاه ویژه ای برای ما برخوردار است.

 لبخند خدا: رونمایی کتابی از اشعار دکتر عبدالغفور آرزو در دوشنبه
بی بی سی/ ۴/۲/۱۳۹۳ سفارت افغانستان در تاجیکستان با برگزاری مراسمی، کتاب اشعار دکتر عبدالغفور آرزو، سفیر افغانستان در دوشنبه را با نام “لبخند خدا” معرفی کرد. در این مراسم شعرا و نویسندگان، پژوهش گران و روزنامه ‌نگاران تاجیک و افغان شرکت داشتند. کتاب “لبخند خدا” با تعداد یک هزار نسخه در چاپخانه موسوم به “مگا پرینت” در شهر دوشنبه با حروف فارسی و سیریلیک منتشر شده است.

    آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/  OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می ‏رسانند. تاکنون مصاحبه های حمیرا قادری، رهنورد زریاب، سیما ثمر، کاوه جبران، آزیتا رفعت، احمد ولی مسعود و شکریه حیدر، پرتو نادری، مژگان مصطفوی، امان پویامک، حبیبه سرابی، فرید حمیدی، عزیزه خیراندیش، فرید مزدک، خالده خرسند، صدیق الله توحیدی، ثریا پرلیکا، یاسین نگاه و ماریا بشیر به دری و انگلیسی منتشر شده است. شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمان شهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آن ها را در وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) نیز قابل دسترس است.

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.