شماره۴۱ – ۱۹ خرداد / جوزا ‌۱۳۹۳ /۹ ژوئن ۲۰۱۴

haft-690x259

ona

فیلم لاریسا سادیلووا به عنوان “انا” در جشنواره فیلم ستالکر منبع عکس

  سیاست

برادر بزرگ به همه جا چشم دوخته است
۴ ژوئن، اوراسیا نت دوربین های نظارتی در کلاس های مدرسه و خیابان های شهر دوشنبه طی یک سال اخیر نصب شده اند. این نظارت شدید بر روی فعالیت های شهروندان نارضایتی های بسیاری را به وجود آورده است. مقاله تحلیلی در این باره.  

طرفداری محی الدین کبیری رئیس حزب نهضت اسلامی از عبدلله عبدلله کاندید انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
۷ ژوئن، آسیا پلوس پس از گفتوگوی تلفنی با عبدلله عبدلله، محی الدین کبیری رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان حمایت خود را از این کاندید انتخابات ابراز کرد و برای او آرزوی پیروزی و موفقیت کرد.

  جامعه

Gallup World: تاجیکان به نسبت روس ها و بلاروس ها از زندگی راضی تر هستند
۴ ژؤین، تاج نیوز پژوهشگاه Gallup World نتایج تحقیقاتی خود را در باره سطح خوشبختی در جهان منتشر کرد. در رده بندی کشورهای خوشبخت از میان کشورهای مشترک المنافع تاجیکستان در جای سوم قرار دارد. طبق پژوهش این سازمان در تاجیکستان تعداد افرادی که بیشتر احساس خوشبختی میکنند ۶۲٪ را تشکیل میدهند. در این رده بندی ازبکشتان جای اول را در منطقه می گیرد. در این کشور ۷۶٪ خود را خوشبخت احساس می کنند 

 «جادوگرها» دوباره به بازار برمی گردند
۴ ژوئن، رادیو آزادی در تاجیکستان بازار فالبین ها گرم تر می شود. اغلب مردم از مشکلات زندگی به جان آمده، راه نجات را در فال بینی می بینند. اعتماد و توجه به فال‏بینی در حالی است که صاحب نظران  فعالیت جادو گران را دروغ، خرافات و بی‌پایه می‌دانند و روحانیان سرشناس هم جادو گری را محکوم کرده، حرام می شناسند. طبق قانونگذاری تاجیکستان نیز از سال ۲۰۰۷ به بعد این عمل ممنوع شده است و فال بینی برابر با جرم کلاه برداری دانسته می شود. حال اغلب فالبین ها با مجوز رسمی وزارت تندرستی و دادن مالیات به عنوان طبیب مردمی فعالیت می کنند. جامعه شناسان یک عامل افزایش طالع بینی و اعتقاد به فال بینی را به مشکلات اجتماعی و اقتصادی مردم ربط می‌دهند.

  زنان 

پلیس تاجیکستان فهرست الکترونیکی زنان روسپی را آماده می‌کند
۶ ژوئن، بی بی سی وزارت کشور تاجیکستان از افزایش موارد فحشا و دلالی ابراز نگرانی کرده است. طبق گزارش تارنمای این وزارت، رمضان رحیم‌زاده در جلسه اضطراری این وزارت مسئولان بخشهای مبارزه با تجارت (قاچاق) انسان این نهاد را مجازات کرده است، هرچند در باره هویت افراد مجازات شده و نوع مجازات آنها اطلاعاتی در دسترس نیست. آقای رحیم‌زاده دستور داده است، “افرادی که با جنایتهای اخلاقی دستگیر شده و مبتلا به بیماری‏هایی مانند ایدز (HIV/AIDS) و سیفلیس هستند، با عکسهایشان و اثر انگشتانشان در فهرست ویژه وزارت امور داخلی جای داده شوند.” وزیر امور داخله همچنین از کارمندان پلیس تاجیکستان تقاضا کرده که برای جلوگیری از فحشا و کشف و مجازات افرادی که به قاچاق انسان دست می‌زنند، تدابیر جدی ‌بیاندیشند. منابع آگاه می‌گویند، صدها زن و دختر تاجیک به دلیل زندگی سنگین در تاجیکستان “به دام فریب گروههای مافیایی افتاده اند” و به منظور سوء استفاده جنسی به روسیه و کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی، افغانستان و پاکستان و کشورهای پیرامون خلیج فارس قاچاق می‌شوند. 

سهم و مقام زن در جامعه
۶ ژوئن، خاور روز ۵ ژوئن در شهر چکالوف تاجیکستان به ابتکار مقامات محلی به مناسبت بیستمین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان با شرکت زنان و بانوان فعال شهر همایشی تحت عنوان: «سهم و مقام زن در تحکیم جامعه» برگزار شد. 

  اقتصاد 

اقتصاد تاجیکستان: حجم واردات از صادرات ۵ برابر بیشتر است
۴ ژوئن، تاج نیوز طی چهار ماه اول سال جاری صادرات کالا از تاجیکستان ۲۷۹  میلیون و واردات به این کشور ۳،۱ میلیارد دلار را تشکیل داده است. طبق اطلاعات رسمی در بخش صادرات کشورهای روسیه، ترکیه، ایران، افغانستان، چین، روسیه و قزاقستان شرکای اصلی تجارت تاجیکستان هستند. کالاهای صادراتی تاجیکستان عبارتند از فلز رنگی، مس و پنبه. حجم صادرات به ترکیه ۷۸ میلیون دلار آمریکایی است. بزرگترین واردکننده کالا به تاجیکستان روسیه محسوب می‌شود که ۳۳٪ از کل واردات به کشور را تشکیل می دهد.

خدمات فدرال مهاجرت روسیه: در روسیه ۹۹۶ هزار  مرد و ۱۷۴ هزار زن تاجیک اقامت دارند
۳ ژوئن، آزادگان خدمات فدرال مهاجرت روسیه تعداد دقیق مهاجران تاجیک را یک میلیون و ۱۷۰ هزار شهروند تاجیکستانی اعلام کرده است. این در حالی است که مقامات تاجیکستان اعلام کرده اند که تعداد مهاجران تاجیکستانی در روسیه حدود ۸۰۰ هزار نفر است. مبالغ انتقالی این افراد که سال گذشته بیشتر از ۴ میلیارد دلار بوده است سرچشمه اصلی اعتدال اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تاجیکستان عنوان می شود.

    روابط بین الملل

آمادگی آمریکا برای کمک به تحکیم مرزهای تاجیکستان
۳ ژوئن، بی بی سی نیشا دیسای بیسوال دستیار وزیر خارجه آمریکا با امام علی رحمان توسعه همکاریهای دوجانبه و مسائل امنیت منطقه ای را بررسی کرده است. یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته است، کشورش درصدد است، به تاجیکستان در تأمین امنیت مرزهایش با افغانستان کمکهای فنی ارائه کند. نیشا دیسای بیسوال، دستیار وزیر خارجه آمریکا شام دوشنبه ۲ ژوئن پس از دیدار و گفتگو با امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان در جمع خبرنگاران گفت که تاجیکستان با افغانستان مرز مشترَک طولانی داشته و برای تحکیم مرزهای جنوبی خود به کمکهای فنی نیاز دارد. ضمنا، آمریکا در چارچوب طرحهای ویژه به نیروهای مرزبان تاجیکستان در تحکیم مرزهای جنوبی این کشور، احداث پستهای دیدبانی و تأمین مرزبانان با تجهیزات معاصر فنی کمک کرده است. از جمله، آمریکا در چهارچوب برنامه “نظارت واردات و امنیت مرز” از سال ۲۰۰۲ تا به حال به نیروهای مرزبان تاجیکستان به مقدار ضروری وسایل نقلیه و مخابرات، لباس نظامی یکسان ارسال کرده و در بازآموزی افسران نیروهای مرزبانی کمک کرده است. دو سال قبل، سفارت ایالات متحده آمریکا در شهر دوشنبه به نیروهای مرزبانی تاجیکستان ۲۲ عدد خودروی ویژه مرزبانی اهدا کرده بود. در سال ۲۰۰۶ نیز آمریکا به مرزبانان تاجیک ۱۰ عدد خودروی مشابه اهدا کرد. 

سفر رسمی ضرار احمد عثمانی به تاجیکستان
۶ ژوئن، خاور روزهای ۷-۴ ژوئن سفر رسمی ضرار احمد عثمانی به تاجیکستان انجام خواهد شد. در دائره سفر مذکور وزیر خارجه افغانستان با امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان، شریف رحیم‌زاده وزیر رشد اقتصاد و تجارت، خیرالله عصازاده وزیر حمل‌ونقل و سراج‌الدین اصل‌اف وزیر امور خارجه تاجیکستان از مهمترین برنامه‌های سفر ضرار احمد عثمانی اعلام شده است. همچنین بررسی مسائل مربوط به وضعیت منطقه، همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و موضوعات امنیتی‌ از جمله محورهای اصلی این مذاکرات عنوان شده است. بررسی طیف گسترده مسائل روابط دوجانبه از جمله توسعه همکاری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجارت، حمل‌ونقل، انرژی، آموزش و فرهنگ از دیگر موارد بحث طرفین خواهد بود.

 ویدیو: ساخت گذرگاه مرزی جدید بین تاجیکستان و افغانستان با کمک اتحادیه اروپا
۲۹ می، بی بی سی با کمک مالی اتحادیه اروپا یک گذرگاه جدید مرزی بین تاجیکستان و افغانستان ساخته شده است. مجری این طرح برنامه رشد سازمان ملل متحد است. خبرنگارمان سهراب ضیا که در مراسم افتتاح این گذرگاه شرکت کرده است، می گوید نگرانی اصلی کشورهای آسیای میانه‌, قاچاق موادّ مخدِّر از افغانستان و خطرات ناشی از گروههای افراط گرای مذهبی در افغانستان است.

 فعالیت پایگاه فضایی روسیه در تاجیکستان آغاز می شود
۳ ژوئن، آزادگان سخنگوی نیروی هوا فضای روسیه از آغاز فعالیت مجتمع نظارت فضایی این کشور در تاجیکستان موسوم به “اکنا” (پنجره) در پاییز سال جاری خبر داد. سرهنگ الکسی زالاتوخین گفته است که آزمایش های اصلی در این مجتمع، تابستان سال جاری انجام خواهد شد و پس از این مرحله، تاسیسات این مرکز مهم هوا- فضای روسیه در تاجیکستان فعالیت دائمی خود را آغاز می کند. مجتمع نظارت فضایی « اکنا» در دوران شوروی در منطقه کوهستانی سنگلاخ در ۸۵ کیلومتری شرق دوشنبه و در نزدیکی شهر نارک ساخته شده است که در آن، امکان مشاهده اهداف فضایی در ارتفاع ۲ هزار تا ۴۰ هزار کیلومتر وجود دارد.  این مرکز جزئی از مجموع تاسیسات مهم نظامی روسیه است که سیستم های رصد واطلاع رسانی از آزمایشهای فضایی، حملات موشکی و دفاع ضد هوایی ارتش این کشور را در منطقه بزرگی از خاورمیانه تا جنوب شرق آسیا شامل می شود. تاجیکستان بر اساس سازشنامه جدید با روسیه پایگاه فضایی «اکنا» را از سال ۲۰۰۴ در اختیار ارتش این کشور قرار داد.

    فرهنگ

جشنواره «ستالکر» با قصه مهاجرین تاجیک آغاز شد
۵ ژوئن، رادیو آزادی هفتمین جشنواره بین‌المللی «ستالکر» با نمایش فیلم «آنا» به کارگردانی خانم سدیل اوا که از زندگی سخت مهاجران تاجیک قصه می‌کند افتتاح شد. در این جشنواره فیلم‌های غیرتجاری به نمایش گذاشته می‌شوند که اغلب از مسایل داغ جامعه، از جمله حقوق بشر حکایت می کنند. نقش زن را در این فیلم نیلوفر فیضی یوا اجرا کرده است که سزاوار جایزه «بهترین هنرپیشه زن» جشنواره بین‌المللی چبوکساری روسیه شده است.

 معرفی ترجمه رمان “پیرمرد و دریا” ارنست همینگوی
۶ ژوئن، اوستا در روز ۶ ژوئن سال جاری، ترجمه رمان ارسنست همیگوای نویسنده آمریکایی به زبان تاجیکی در کتاب خانه ملی شهر دوشنبه معرفی شد.

 محفل ادبی به خاطره نیک فاتح نیازی
۰۶ ژوئن، خاور روز ۵ ژوئن در اتحادیه نویسندگان تاجیکستان محفل ادبی به مناسبت یادبود ادیب تاجیک فاتح نیازی برگزار شد. در این محفل اهل علم و ادب و فرهنگ کشورهای همسایه شرکت کردند. قابل ذکر است که فاتح نیازی یکی از دانشمندان برجسته ادبیات تاجیک بوده در سال‌های ۳۰ سده گذشته به میدان ادبیات تاجیک وارد شده و از خود میراث ارزشمندی را به جای گذشته است. قابل ذکر است که فاتح نیازی همچنین مؤلف یکی از رومان های ارزشمند ادبیات تاجیک  به نام «وفا» است. امروز که از روزگار این قلم‏دستان ادبیات تاجیک صد سال سپری می‌شود اهل ادب با قصه های شیرین، زمان فعالیت فاتح نیازی را گرامی می دارند.

 روسیه: پنج هزار دانشجوی تاجیک از تحصیل رایگان بهره مند خواهند شد
۳ ژوئن، رادیو آزادی از ۳۰ می تا ۶ ژوئن در شهر های دوشنبه و کولاب انتخاب فارغ التحصیلین مدرسه‌ها و دبیرستان ها برای تحصیل در دانشگاه‌های سان پترزبرگ روسیه ادامه می یابد. این برنامه سه سال پیش آغاز شده است. بر اساس امتیازهایی که دانشگاه‌های روسیه به وزارت معارف تاجیکستان داده‌اند، داوطلبان از حساب بودجه دانشگاه‌های روسیه به طور رایگان تحصیل خواهند کرد. دانشجویان برای تحصیل مبلغی پرداخت نخواهند کرد. جذب جوانان تاجیک به دانشگاه‌های روسیه در حالی انجام می‌شود که در سال‌های اخیر روسیه برنامه‌های خود را در کشورهای شوروی سابق پنهان نمی‌کند و تلاش دارد این کشورهارا به خود نزدیک‌تر سازد. 

 ادامه دوره های آموزشی «مرکز رشد اطلاعات ژورنالیستی»
۴ ژوئن، آسیا پلوس سازمان غیردولتی «خامه» با حمایت «بنیاد سوروس» در تاجیکستان دوره های آموزشی «مرکز رشد اطلاعات ژورنالیستی» را ادامه می دهد. هدف اصلی این طرح رفع مشکلات کمبود نیروهای انسانی مطبوعاتی داخلی می باشد. 

 دوره های آموزشی برای طبیبان و حقوق دانان
۶ ژوئن، خاور روزهای ۹ الی ۱۲ ژوئن بنیاد سوروس با همکاری دفتر سازمان امنیت و همکاری اروپا در تاجیکستان و مرکز حقوق انسان برای طبیبان روانشناس، متخصصین مرکز تشخیص دادگاه طبی، قاضی، کارمندان دادستانی و وکلای جمهوری طبق معیارهای پروتوکول استانبول آموزش می گزراند. کارمندان سازمان «پزشکان برای حقوق بشر» که یکی از مولفان و تهیه کنندگان پروتوکول استانبول می‌باشند در آموزش مذکور وظیفه کارشناسان را به دوش دارند.

 آرمان شهر

 صفحه‌ی تاجیکستان در سایت آرمان‌شهر
تارنمای آرمان‌شهر مطالب مربوط به جغرافیای تاجیکستان را در این صفحه گردهم می‌آورد. برای بارور کردن آن ما را یاری دهید.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر صفحه‌‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر بولتن های آرمان شهر:

هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روزنامه حقوق بشر افغانستان


منابع این شماره

Asia-Plus, Avesta, BBC (Persian, Tajik, English), Eurasianet.org, Faraj.tj, Khovar.tj, Ozodagon.com, Radio Ozodi, Tojnews.tj

 

پیوست‌ها: