افغانستان


0,,17036554_303,00

موزیم نشریات چاپی صد سال اخیر در هرات/ منبع عکس

 انتخابات

نادر محسنی: بازشماری آرای انتخابات شوراهای ولایتی تکمیل نشده است
اطلاعات روز/ ۲۰/۵/۱۳۹۳ نادر محسنی، رییس دبیرخانه‌ کمیسیون رسیدگی به شکایت‌ های انتخاباتی کشور می ‌گوید: بازشماری آرای انتخابات شوراهای ولایتی هنوز تکمیل نشده است. به گفته‌ آقای محسنی، فعلاً تنها بازشماری آرای نامزدان شوراهاى ولایتى کابل و ننگرهار تکمیل نشده است. به گفته‌ی او، نتایج نهایی انتخابات شوراهای ولایتی با پایان بازشماری آرا، اعلام خواهد شد.

 کننگهم: برخی از طرفداران احمدزی و عبدالله علاقمند ایجاد حکومت وحدت ملی نیستند
رادیو آزادی/ ۲۱/۵/۱۳۹۳ جیمز کننگهم سفیر امریکا در کابل می گوید: در میان تیم های انتخاباتی اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله افرادی هم هستند که هیچ علاقه مندی به ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانستان  ندارند و همکاری های مشترک دو نامزد را نیز به دیده شک می نگرند. او افزود: افرادی که به ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانستان باورمند نیستند باید بدانند که اکثر افغان ها و جامعه جهانی به ایجاد همچون یک حکومت در این کشور خوشبین هستند.

 سفیر آمریکا در کابل: ضمانتی برای عدم تکرار جنجال انتخاباتی افغانستان وجود ندارد
بی بی سی/ ۲۰/۵/۱۳۹۳ جیمز کانینگهام سفیر آمریکا در کابل می‌گوید: هیچ ضمانتی وجود ندارد که جنجال‌ های انتخاباتی میان اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله دوباره به وجود نیاید. آقای کانینگهام گفت: داشتن یک رئیس جمهور برای افغانستان در پایان ماه جاری بسیار با اهمیت است. اما ناظران هر دو ستاد گفته ‌اند: زمان تعیین شده برای پایان این روند چندان هم سنجیده شده نیست.

 حداقل انتظار مردم از ستادهای انتخاباتی
روزنامه افغانستان/ ۲۰/۵/۱۳۹۳ یک سال قبل تصور بر این بود که تمام مشکلات داخلی و خارجی افغانستان به انتخابات ریاست جمهوری بستگی دارد و اگر انتخابات موفقانه برگزار شود، همه این مشکلات حل می شود؛ اما پس از برگزاری انتخابات، آرزوهای مردم تحقق پیدا نکرد. انتخابات به مسیری کشانده شد که نه تنها نمی توانست حلال مشکلات درونی و بیرونی افغانستان باشد که خود به بزرگترین معضل ملی تبدیل شد.

 نور: بیست تیم کاری دیگر در دو شفت تفتیش آرا اضافه شده است
رادیو آزادی/ ۲۰/۵/۱۳۹۳ کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید: در دو شفت کاری برای تفتیش آرای دور دوم انتخابات، بیست تیم کاری دیگر افزوده شده است. نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون گفت: تلاش دارند تا در روزهای آینده تعداد تیم های تفتیش را بیشتر نمایند.

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان غیردولتی
تجاوز جنسی به یک طفل دو ساله در ولایت تخار

رادیو کلید/ ۲۰/۵/۱۳۹۳ یک طفل دو و نیم ساله از سوی یک پسر پانزده ساله در ولایت تخار مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. این طفل اسدالله نام دارد و در منطقه چهار آسیاب شهر تالقان مرکز این ولایت مورد تجاوز قرار گرفته است. سنت الله تیمور، سخنگوی والی تخار می گوید: فرد متجاوز  عبدالقدیر نام دارد و یکی از باشندگان محلی این ولایت می باشد که از سوی پولیس بازداشت شده است.

 زنان

بانوی تکواندوکار افغان برای شرکت در المپیک جوانان به چین می رود
طلوع نیوز/ ۲۰/۵/۱۳۹۳ یک بانوی تکواندو کار افغانستان برای شرکت در دومین دور بازی های المپیک جوانان رهسپار چین شد. این بازی ها در شهر سوزوی چین برگذار خواهد شد و یک هفته ادامه خواهد داشت. فرحناز یعقوی تنها ورزشکاری است که برای شرکت در دومین دور بازی های المپیک جوانان رهسپار سوزوی چین می شود. او در این مورد چنین می گوید: من از شش ماه بدین سو برای شرکت در این بازی ها آمادگی گرفتم و در وزن منفی ۴۴ کیلوگرام این بازی ها داخل دوشک رقابت خواهد شد.

 دستگیر زاده: می گفتند زن تنها اجازه نوشتن با پنسل را دارد
صدای امریکا/ ۲۰/۵/۱۳۹۳ داکتر حمیرا نکهت دستگیر زاده، شاعر، ادیب و منتقد ادبی معاصر افغان و یکی از زنان سردمدار ادبیات فارسی دری است. از داکتر دستگیر زاده تاکنون نه مجموعه شعری تحت عنوان های: شط آبی رهایی، غزل غریب غربت، به دور آتش و دریغ، آفتاب آواره، هیچ نتوان گفت، تلخ در آتش، از سپیده لبریز، از پوست تا پوستر و کوچه های روشن ماه به چاپ رسیده است.

 رییس امور زنان بامیان، با جعل کاری موضوع علی و ذکیه پناهندگی گرفت
تلویزیون یک/ ۲۱/۵/۱۳۹۳ رییس امور زنان ولایت بامیان پسر و دختر خود را به جای علی و ذکیه دو دلداده‌ بامیانی معرفی کرده و به یکی از کشورهای خارجی همراه با خانواده‌ خود پناهنده شده است. محمد انور، پدر علی می گوید: پسر و عروسش در حال حاضر به دلیل تهدیدات امنیتی در کوه ‌ها فراری هستند. او تاکید کرده است که رییس امور زنان این ولایت با سو استفاده از موضوع علی و ذکیه، اعضای خانواده‌ خود را به خارج از کشور فرستاده است.

 یک دختر جوان در ارزگان خودکشی کرد
رادیو کلید/ ۱۵/۵/۱۳۹۳ مقام ها در ولایت ارزگان از خودکشی یک دختر جوان در این ولایت خبر می دهند. گلاب خان، مدیر مبارزه با جرایم جنایی قوماندانی امنیه ولایت ارزگان دلیل خودکشی این دختر را تحمیل ازدواج اجباری از سوی خانواده این دختر خوانده گفت: این دختر جوان توسط داروهای ضد بیماری نباتی خودش را از بین برده است.

 حامیان و فعالان

قربانیان جنگ افغانستان به عدالت دسترسی ندارند
صدای امریکا/ ۲۰/۵/۱۳۹۳ در یک گزارش بی پیشینه، عفو بین الملل، سازمان جهانی حامی حقوق بشر که مقر آن در لندن است، نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان را در دسترسی قربانیان غیرنظامی عملیات ضد دهشت افگنی به عدالت ناکام خوانده است. عفو بین الملل، با استناد به آمار تلفات غیرنظامیان که هر شش ماه یکبار از سوی سازمان ملل متحد منتشر می گردد، گزارش داده است که دست کم ۱۸۰۰ غیر نظامی افغان بین سال های ۲۰۰۹ – ۲۰۱۳ در عملیات نیروهای خارجی کشته شد. بیشتر بخوانید: نقش های پیدا و پنهان در قتل غیر نظامیان

 ماجرای کافه هنر صدای فعالان مدنی کابلی را درآورد
بی بی سی/ ۱۹/۵/۱۳۹۳ گروهی از ماموران پلیس حوزه سوم پلیس غرب کابل به کافه هنر ریختند و آن گونه که مهمانان این کافه می ‌گویند، مشتریان رستوران کافه را ضرب و شتم کردند و بعد آن ها را به پاسگاه پلیس بردند. این کافه محلی است که معمولا هنرمندان، نویسندگان، خبرنگاران و دانشجویان در آن جمع می‌شوند. دیروز هم حدود سی نفر از این افراد در آن جا بودند که پلیس به آن جا ریخت.

 حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

افغانستان قرار داد خرید دایمی گاز با ترکمنستان امضاء می کند
فارسی.رو/ ۱۹/۵/۱۳۹۳ مقامات افغانستان اعلام کردند که آنان به زودی با ترکمنستان یک قرار داد دایمی خرید گاز را امضا خواهند کرد. به همین منظور وزیر تجارت و صنایع افغانستان برای قرارداد خرید گاز دایمی و همچنان خرید ۳۴ هزار تن مواد نفتی به ترکمنستان سفر کرده است. بخش خصوصی افغانستان پیش از این قرار داد خرید گاز را با کشور ترکمنستان داشت، اما اکنون حکومت افغانستان می‌ خواهد تا قرار داد خرید گاز به گونه دایمی را به این کشور به امضا برساند.

 دو تصویر بردار از سوی ناظران تیم تحول و تداوم لت و کوب شدند
رادیو وطندار/ ۱۹/۵/۱۳۹۳ روند تفتیش آرا هنوز هم جنجال ‌ها و تنش‌ هایش را دارد، اما این ‌بار نه جنجال میان ناظران دو نامزد، بلکه فیلم برداری کردن از روند تفتیش آرا، باعث تنش شده است. شماری از خبرنگاران درگیری میان ناظر تیم تحول و تداوم و تصویر بردار تلویزیون راه فردا را به شدت تقبیح می‌کنند، از ناظران نامزدان و خبرنگاران می‌ خواهند اصول و اخلاق کاری را مراعات کنند.

 از غصب سرای «ظاهرشاهی» جلوگیری شد
اطلاعات روز/ ۲۰/۵/۱۳۹۳ غلام ‌محمد کریمی، مسوول کمیته‌ جلوگیری از غصب زمین ‌های دولتی وزارت مالیه گفت: پس از شش سال دعوا، از غصب سرای «ظاهر شاهی» در کابل جلوگیری شد. به گفته‌ او، خانمی به نام بی ‌بی مزاری که در حال حاضر در کانادا به سر می ‌برد؛ با ارایه‌ اسناد جعلی، از شش سال به این سو قصد غصب این سرای را داشت. با وجود دعوای شش ساله‌ خانم بی ‌بی مزاری، اسناد در دست داشته او جعلی ثابت شد و سرانجام سرای ظاهرشاهی ملکیت دولت شناخته شد.

 نسل سوم: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

پخش ماهواره ای تلویزیون های افغانستان در آذربایجان
فارسی.رو/ ۱۷/۵/۱۳۹۳ با امضا یک توافقنامه قرار شد تا برنامه های تلویزیونی افغانستان از این پس در جمهوری آذربایجان از طریق ماهواره پخش شود. امضاء این موافقتنامه میان دو شرکت آذربایجانی و افغانی امضاء شد. آذربایجان گفته است: این توافقنامه می تواند به اپراتورهای ماهواره ای افغانستان کمک بزرگی باشد.

 مردم بلخ یک میلیون و سه صد هزار دالر به معارف کمک کرده اند
خبرگزاری باختر/ ۲۱/۵/۱۳۹۳ مردم  ولایت بلخ بیش از یک ملیون دالر به معارف آن ولایت کمک کرده اند. این کمک ها از طریق شوراهای محلی و مردم معارف دوست آن ولایت برای اعمار مکاتب صورت گرفته است. قیس مهرآیین رییس معارف ولایت بلخ گفت: لیسه فاطمه بلخی و سلطان غیاث الدین در شهر مزارشریف اعمار گردیده و در آینده نزدیک، با همکاری مردم کار مکتب های گوهرشاد بیگم و میرعلی نیز در شهر مزارشریف تکمیل خواهد گردید.

 جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در دو انفجار جداگانه در ولایت ارزگان دو نفر کشته شدند. در رشته انفجارهای ولایت غزنی ۹ نفر کشته و ۲ تن دیگر زخمی شدند. در نتیجه حمله مخالفین مسلح بالای چندین قریه در ولایت قندوز، ۳۰ تن از افراد ملکی به شمول زنان و کودکان کشته و زخمی شدند. دو غیر نظامی در برخورد موشک نظامیان پاکستانی در ولایت کنر زخمی شدند. دو غیر نظامی در حمله افراد مسلح ناشناس در ولایت لغمان کشته شدند. انفجار ماین سه فرد ملکی را در ولایت غزنی کشت.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
یک سرباز ناتو در شرق افغانستان کشته شد. هفت طالب مسلح در پی عملیات تصفیوی ویژه نیروهای اردوی ملی در ولایت ننگرهار کشته شدند. در درگیری طالبان با پولیس در مربوطات ولسوالی آقچه ولایت جوزجان چهار طالب مسلح کشته شدند. در انفجار ماین کنار جاده در مربوطات ولسوالی اندر ولایت غزنی شش پولیس محلی شهید و دو تن دیگرشان زخمی شدند. در قیام مردمی علیه طالبان در ولایت غور دو طالب کشته شدند.

 راسموسن: به زودی در رابطه به خروج کامل از افغانستان تصمیم می گیریم
رادیو کلید/ ۲۱/۵/۱۳۹۳ اندرس فوگ راسموسن، سر منشی عمومی ناتو گفته است: این سازمان مجبور است به زودی در رابطه به خروج کامل از افغانستان تصمیم بگیرد، مگر این که بن بست انتخابات پایان یابد و رییس جمهور جدید توافقنامه امنیتی را که به نیروهای خارجی اجازه حضور می دهد امضا کند. آقای راسموسن خاطر نشان کرد: ما باید به زودی در رابطه به خروج کامل از افغانستان تصمیم بگیریم، زیرا در اینجا هیچ مبنای قانونی برای ادامه حضور ما وجود ندارد.

 سیاست

افغانستان نباید به سرنوشت عراق دچار شود
خبرگزاری رشد/ ۲۰/۵/۱۳۹۳ جان مک ‌کین یکی از سناتوران جمهوری خواه امریکا از تبدیل شدن افغانستان به عراق هشدار داده است. آقای مک ‌کین می گوید: اگر بارک اوباما در مورد تصمیم خود مبنی بر بیرون ساختن نیروهای امریکایی از افغانستان تجدید نظر نکند، افغانستان به سرنوشت عراق دچار خواهد شد.

 حامد کرزی: همکاری با حکومت آینده، مسوولیت ملی تمام کارمندان دولتی است
رادیو آزادی/ ۲۱/۵/۱۳۹۳ آقای کرزی گفت: حمایت و همکاری با رییس جمهور و حکومت آینده از وظایف ملی تمام کارمندان دولتی می باشد. حامد کرزی رییس جمهور افغانستان بار دیگر بیگانه ها را مسوول نا امنی های کشور دانسته و گفته است: بیگانه ها در تلاش ایجاد نا امنی و تفرقه در افغانستان اند.

 درک درست از توافق سیاسی
۸صبح/ ۲۱/۵/۱۳۹۳ هواداران دوآتشه در هر دو تیم انتخاباتی به کم‌تر از پیروزی مطلق قانع نمی ‌باشند. این امر سبب شده است تا توافق‌نامه سیاسی در عمل با چالش ‌هایی همراه شود. اعضای برجسته‌ تیم اشرف ‌غنی ادعا دارند که در دور دوم برنده انتخابات ‌اند و دلیلی ندارند که ا متیازاتی به این پیمانه به تیم رقیب داده شود. اعضای برجسته در تیم داکتر عبدالله نیز خود را برنده هر دو دور انتخابات می‌دانند. آن‌ها از ارگ ریاست ‌جمهوری، تیم رقیب و کمیسیون انتخابات به‌ عنوان مثلث تقلب یاد می‌کنند.

 فرهنگ

افتتاح نخستین موزیم نشریات چاپی صد سال اخیر در هرات
صدای امریکا/ ۲۰/۵/۱۳۹۳ فرهنگ سرای دوربین، نام نخستین موزیم رسانه های چاپی افغانستان است که در شهر هرات افتتاح شد. در اینجا مجله هایی با قدمت صد سال، نگاشته هایی از چندین نسل مختلف موجود می باشد. افتتاح این موزیم خصوصی، با استقبال مسوولان فرهنگی هرات مواجه شد.

 لوح مزاراستاد کمال الدین بهزاد بازسازی شد
خبرگزاری باختر/ ۱۱/۵/۱۳۹۳ لوح مزار استاد کمال الدین بهزاد با همکاری یک تن از شخصیت های خیر بازسازی شد. لوح مزار شخصیت جهانی، هنرمند چیره دست، استاد کمال الدین بهزاد هروی واقع در منطقه سید مختار ولایت هرات از سال ها بدین سو در حال نابودی بود. پیش از این مزارهای حضرات جامی، میر خواند، شیخ عمر جغاره و سلطان حسین بایقرا نیز با کمک شخصیت های فرهنگ دوست هرات بازسازی شده است.

 آرمان شهر

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

شماره ۶۰ هفت روزنامه افغانستان

پیوست‌ها: