افغانستانkabul bnk

یکی از اولین تصامیم رییس جمهور کشور، از سر گیری بررسی پروندۀ کابل بانک است/ منبع

 انتخابات

نهایی شدن نتایج شوراهای ولایتی در مدت دو روز آینده
صدای امریکا/ ۱۵/۷/۱۳۹۳ نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی می گوید: تمام بررسی ها و بازشماری در ولایات افغانستان در مورد شوراهای ولایتی خاتمه یافته است و در مدت کوتاه نتایج کارشان را در مورد شورا های ولایتی به کمیسیون مستقل انتخابات می فرستند. آقای محسنی افزود: کار روی نهایی سازی تصمیم این کمیسیون در مورد انتخابات شوراهای ولایتی جریان دارد.

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان دولتی
دو خبرنگار توسط محافظان والی قندز لت و کوب شدند

خبرگزاری باختر/ ۹/۷/۱۳۹۳ این خبرنگاران می گویند: هنگامی که می خواستند با والی مصاحبه نمایند از سوی محافظان وی تهدید شدند و مورد لت وکوب قرار گرفتند. این دو خبرنگار برای رسانه های محلی در کندز کار می کنند. درپی لت وکوب این خبرنگاران، جمعی از خبرنگاران و مجریان رسانه ها در برابر دفتر والی کندز تجمع کرده و خواهان مجازات عاملان این رویداد شدند.

 زنان

حقوق زنان، قربانی باورهای سنتی جامعه
روزنامه افغانستان/ ۱۰/۷/۱۳۹۳ در کنار خشونت های رایج علیه زنان در جامعه افغانی، زنان افغان از برخی حقوق عرفی و شرعی خود نیز محروم هستند، یکی از این حقوق، حق ارث می باشد. در بسیاری از خانواده های سنتی، زنانی که خواهان گرفتن سهم ارث خود باشند با تهدید و خشونت روبرو می شوند. در بیشتر موارد مردان حاضر به دادن ارث به زنان نیستند. در این مورد نه تنها زنان بی سواد با این مشکل مواجه  هستند بلکه حتا زنان تحصیل کرده و دانشگاهی نیز در مطالبه حق ارث خود ناکام مانده اند.

یک پولیس زن در زابل به شهادت رسید
خبرگزاری باختر/ ۹/۷/۱۳۹۳ یک پولیس زن در ولایت زابل از سوی یک فرد مهاجم به شهادت رسید. غلام جیلانی فراهی امر امنیت قوماندان امنیه ولایت زابل گفت: یک پولیس زن که در مرکز قوماندانی این ولایت کار می کرد از سوی یک فرد مهاجم در حین رفتن به وظیفه در نزدیک شهرداری قلات مرکز آن ولایت با ضرب گلوله به شهادت رسید.

دادخواهی فعالان مدنی برای رسیدگی به قضیه بریدن بینی گل ‌چمن
۸صبح/ ۹/۷/۱۳۹۳ شماری از فعالان جامعه مدنی در کابل در  یک گردهمایی از رییس ‌جمهور جدید خواستند تا رویکرد رییس ‌جمهور پیشین را در رسیدگی  به موارد خشونت علیه زنان در پیش نگیرد. این فعالان مدنی که برای رسیدگی به قضیه بریدن بینی گل ‌چمن، خانم جوانی در ولایت دایکندی، در مقابل دروازه کمیسیون مستقل حقوق بشر گردهم آمده بودند، از رییس‌ جمهور جدید خواستند تا با جدیت بیشتر به قضایای خشونت علیه زنان رسیدگی کند.

بورد مشورتی زنان در سطح حکومت ایجاد می شود
رادیو آزادی/ ۱۴/۷/۱۳۹۳ اشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان با شماری از زن های نخبه افغان در ارگ ریاست جمهوری دیدن کرد. در این دیدار رییس جمهور احمدزی ایجاد یک بورد مشورتی برای زنان در سطح حکومت برای ارایه مشورت ها در ساحات پالیسی سازی، حمایت از حقوق زنان و ازدیاد اشتراک سیاسی و اجتماعی زنان در سطوح مختلف حکومت را تایید کرد. رییس جمهور احمدزی نه تنها در روز مراسم تحلیف، بلکه در جریان کمپاین های انتخاباتی خود نیز روی بهبود حقوق زنان در افغانستان تاکید ورزید.

  حامیان و فعالان

سازمان عفو بین المللی: حکم اعدام عاملان حادثه پغمان لغو شود
رادیو کلید/ ۱۵/۷/۱۳۹۳ سازمان عفو بین الملل از رییس جمهور جدید افغانستان خواسته است تا حکم اعدام عاملان حادثه پغمان را لغو کند. حامد کرزی،‌ رییس جمهور پیشین کشور حکم اعدام ۵ تن از عاملان حادثه پغمان را در آخرین روز ریاست جمهوری اش امضا کرده بود. سازمان عفو بین المللی می گوید: دادگاه حادثه پغمان مملو از تناقض گویی ها، ادعای اعمال شکنجه و دخالت های سیاسی بود. به گفته این سازمان، مقامات افغان در آغاز با زنا دانستن این تجاوز، مسأله را کاملاً شکل دیگر داده و آن را تجاوز بر جسم، عزت و آبروی این چهار زن ندانستند. بیشتر بخوانید: ملل متحد به احمدزی: جزای اعدام را متوقف کنید

نی: دولت جدید به پرونده‌ های قتل خبرنگاران جدا رسیدگی کند
۸صبح/ ۹/۷/۱۳۹۳ در دومین روز از آغاز کار رییس جمهور جدید، موسسه «نی»، حمایت‌ کننده رسانه‌ های آزاد افغانستان، با انتقاد از بی ‌توجهی حکومت تحت رهبری حامد کرزی، از حکومت وحدت ملی خواست تا پرونده ‌های قتل خبرنگاران را جدا مورد رسیدگی قرار دهد. صدیق‌الله توحیدی از اشر‌ف‌ غنی احمدزی رییس جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی خواست تا طبق تعهدشان به حمایت و رسیدگی به پرونده‌ های قتل خبرنگاران عمل کنند.

  حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

بریتانیا سالانه بیش از یکصدو هفتاد میلیون پوند را به افغانستان کمک می‌ کند
رادیو وطندار/ ۱۱/۷/۱۳۹۳ دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد کابل شد. آقای کامرون در این سفر پس از دیدار با رییس جمهور داکتر اشرف غنی احمدزی در یک نشست خبری ظاهر شد. آقای کامرون گفت: تا ختم امسال تمام نیروهای کشورش افغانستان را ترک می‌ کنند اما بریتانیا به کمک‌ های درازمدت خود به افغانستان ادامه می ‌دهد. به گفته‌ نخست وزیر بریتانیا، کشورش سالانه ۱۷۸ میلیون پوند را تا سال ۲۰۱۷ میلادی برای آموزش نیروهای امنیتی، صحت و خدمات افغانستان کمک خواهد کرد.

اعتصاب زندانیان هرات وارد هفتمین روز شد
رادیو کلید/ ۱۵/۷/۱۳۹۳ اعتصاب غذایی ۱۶۰ زندانی محبس مرکزی ولایت هرات وارد هفتمین روز خود شد. این زندانیان می خواهند تا روند بررسی دوسیه های شان مجددا صورت گیرد و همچنین شامل فرامین عفو ریاست جمهوری شوند. گل احمد رامش، معاون ریاست سارنوالی استیناف ولایت هرات می گوید: زندانیان اعتصاب کننده که تعدادشان به ۱۶۰ تن می رسد، مربوط بلاک ششم محبس هرات می باشند. وی افزود: قرار است یک هیات عالی رتبه از کابل جهت بررسی خواسته های زندانیان اعتصاب کننده به هرات بیایند. بیشتر بخوانید: اعتصاب غذای زندانیان هرات پایان یافت

دولت افغانستان جمع آوری عشر و زکات را قانون مند می‌ کند
بی بی سی/ ۱۳/۷/۱۳۹۳ وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان اعلام کرد: به منظور بهبود در روند جمع آوری و توضیع عشر و زکات در افغانستان، طرحی را آماده و به شورای وزیران این کشور فرستاده است. واصیل مهمند، معاون وزیر حج و اوقاف افغانستان گفت: کمیته ‌ای متشکل از چند نهاد دولتی روی این طرح کار کرده تا بعد از این یک سیستم منظم بانکی برای جمع آوری زکات و عشر ایجاد شود.

تجدید نظر در پروندۀ کابل بانک
رادیو فرانسه/ ۱۰/۷/۱۳۹۳ یکی از اولین تصامیم اشرف غنی احمدزی به عنوان رییس جمهور کشور، از سر گیری بررسی پروندۀ کابل بانک است که بدون نتیجۀ مشخص پایان یافته بود. این تصمیم، می تواند آغازی برای مبارزه علیه فساد باشد. اگر این کار رییس جمهور، یک کار تبلیغاتی باشد و ارادۀ سیاسی قوی برای محاکمۀ دزدان کابل بانک وجود نداشته باشد، در این صورت اعتبار دولت فعلی نیز مانند حکومت قبلی زیر سوال خواهد رفت. بیشتر بخوانید: ۱۹ متهم بحران کابل بانک به زودی بازداشت می شوند

 وزارت داخله: عاملان حادثه پغمان اعدام خواهند شد
رادیو کلید/ ۱۵/۷/۱۳۹۳ سخنگوی وزارت داخله می گوید: بر اساس معلوماتی که به دست ما رسیده، قرار است عاملان حادثه پغمان به زودی اعدام شوند. وی تاکید کرد که تا کنون زمان دقیق اجرای حکم روشن نیست. جنرال ظاهر ظاهر، قوماندان امنیه کابل نیز وعده داد که در هفته جاری ۳ تن از عاملان حادثه پغمان را که فراری بودند، دستگیر خواهد کرد.

آمریکا: ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق نظم و استحکام قانون افغانستان ناپدید‌ شد
بی بی سی/ ۱۵/۷/۱۳۹۳ اداره بازرسی عمومی آمریکا برای بازسازی افغانستان موسوم به ‘سیگار’ اعلام کرده که حدود ۲۰۰ میلیون دلار از کمک های آمریکا به صندوق امانتی نظم و استحکام قانون (LOTFA) در افغانستان ناپدید شده است. صندوق امانتی نظم و استحکام قانون در سال ۲۰۰۲ در افغانستان ایجاد شد و مسوولیت نظارت بر این صندوق را برنامه توسعه سازمان ملل(UNDP) بر عهده داشت. حقوق ماموران پلیس، ایجاد مرکز پلیس ۱۱۹، آموزش ماموران و افسران پلیس و تقویت بخش تساوی جنسیتی در پلیس از این صندوق پرداخت می‌ شد.

  جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در نتیجۀ انفجار یک ماین مقناطیسی ای که در یک موتر رنجر پولیس جاسازی شده بود، دو غیر نظامی در ولایت قندوز زخم برداشتند. دو تن به شمول یک کودک در حمله طالبان در ولایت زابل کشته شدند. طالبان مسلح با حمله بر یک بس حامل مسافران در شاهراه کابل – قندهار، سه غیر نظامی را کشتند و چهار تن دیگر را باخود بردند. یک کودک در انفجار ماین در ولایت بغلان جان باخت.

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
چهار طالب مسلح در ولایت نورستان کشته شدند.

یک حامل ماین با مادر خود در اثر انفجار کشته شد
خبرگزاری پژواک/ ۱۵/۷/۱۳۹۳مخلص افغان سخنگوى والى پکتیکا می گوید: این انفجار، در ولسوالى جانى خیل این ولایت رُخ داده است. وى می افزاید: مولوى شهرت الله که باشنده و ملا امام مسجد قریۀ گودل جانى خیل بود، با موترسایکل خود ماین را انتقال می داد. موصوف قصد داشته که ماین را با استفاده از حضور مادرش، به ولسوالى خیرکوت منتقل نماید که در مسیر راه منفجر گردیده است.

احمدزی از حضور ناتو در افغانستان قدردانی کرد
رادیو فرانسه/ ۱۲/۷/۱۳۹۳ اشرف غنی احمدزی، رییس جمهوری جدید افغانستان، در اظهاراتی آشتی جویانه از نیروهای ناتو به دلیل حضور و فداکاری های شان در افغانستان تشکر کرد. او در قسمتی از سخنان خود گفت: مایل است تا مراتب قدردانی و تشکرش را تسلیم خانواده های سربازان خارجی ای کند که عزیزان شان را در افغانستان و در نبرد با تروریسم از دست دادند. او همچنین افزود: سربازان خارجی و افغان در نبرد با طالبان در کنار یکدیگر هستند و اتحاد آنان در جنگ با تروریسم در افغانستان باعث شده که تمام نقاط جهان در امنیت به سر ببرند.

جای سخنگوی طالبان معلوم گردید
خبرگزاری باختر/ ۱۳/۷/۱۳۹۳ سخنگوی طالبان جای نامعلوم خود را خودش معلوم کرد. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان پیام عیدی ملاعمر رهبر طالبان را در صفحه تویتر خویش تویت کرد. شبکه تویتر به طور اتوماتیک نشان داد که این پیام از شهر کراچی پاکستان منتشر شده است. سخنگوی طالبان فراموش کرده بود تا سیستمی را که محل نشر پیام را نشان می دهد غیر فعال سازد. بیشتر بخوانید: سخنگوی طالبان: در افغانستان هستم، نه در پاکستان، این هم شماره تلفنم

  سیاست

رییس جمهور احمدزی مخالفان دولت را به صلح دعوت کرد
رادیو وطندار/ ۱۲/۷/۱۳۹۳ داکتر اشرف غنی احمدزی که پس از ادای نماز عید قربان در ارگ ریاست جمهوری صحبت می کرد خطاب به مخالفان دولت گفت: جنگ راه حل مشکلات افغانستان نیست و کشور به یک صلح دوامدار که از طریق تفاهم بین الافغانی به میان بیاید؛ نیاز دارد. آقای احمدزی افزود: هر مشکل سیاسی به راه حل سیاسی نیاز دارد و من برای آوردن صلح اراده قوی دارم.

تلاش طالبان برای کسب امتیاز از حکومت جدید افغانستان
رادیو فرانسه/ ۱۱/۷/۱۳۹۳ اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کرد: گروه طالبان و سایر شبکه های تروریستی تمرکز عملیاتی خود را در ماه های اخیر تغییر دادند. حسیب صدیقی، سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان می گوید: گروه های تروریستی برای جلب توجه بیشتر با هدف ایجاد هراس، برخی ولسوالی ها را هدف قرار می دهند تا بدین وسیله از حکومت جدید افغانستان امتیاز بیشتری بگیرند. تغییر در شیوه حملات و تکنیک طالبان نشان دهنده شکست و ناکامی این گروه و تلاش برای کسب امتیاز از حکومت جدید می باشد.

ممنوعیت سفر خبرنگار نیویورک تایمز به افغانستان رفع شد
بی بی سی/ ۱۳/۷/۱۳۹۳ دادستانی کل افغانستان ممنوعیت سفر ماتیو روزنبرگ خبرنگار نیویورک تایمز به افغانستان را رفع کرده است. نیویورک تایمز در خبری در همین ‌باره گزارش کرده است که داوود سلطانزوی، یکی از مشاوران اشرف ‌غنی احمدزی، اجازه ورود مجدد آقای روزنبرگ را به افغانستان تایید کرده است. ماتیو روزنبرگ در مقاله‌ ای نوشته بود که شماری از مقام‌ های ارشد دولتی برای شکستن بن ‌بست انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، مشغول گفت ‌و ‌گو در مورد ایجاد دولت موقت هستند.

کارمند سابق امنیت ملی آمریکا: اوباما برای افغانستان برنامه ای ندارد
فارسی.رو/ ۱۵/۷/۱۳۹۳ آنتونی کوردسمن رییس بخش استراتژی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل و کارمند سابق امنیت ملی آمریکا، سیاست دولتمردان کشورش را در کشورهای آسیای میانه از جمله در افغانستان نادرست خواند. او در قسمتی از سخنان خود می گوید: امریکا در افغانستان، پاکستان و آسیای مرکزی بی برنامه گی های زیادی دارد. به گفته وی، آمریکا در این مقطع زمانی فقط درگیر بحث و جدل ‌های بزرگی بر سر چگونگی مبارزه با داعش است.

  فرهنگ

دغدغه‌ های تیاتری نوجوانان افغان در ایران
رادیو فرانسه/ ۴/۷/۱۳۹۳ حمید پورآذری کارگردان تیاتر ایران، مشغول تمرین تیاتری است که در آن دغدغه ‌های گروهی از نوجوانان و جوانان افغان را به نمایش می ‌گذارد. این هنرمند تیاتر که پیش از این نیز نمایش‌ های دیگری را با حضور نوجوانان افغان اجرا کرده است، درباره تجربه تازه ‌اش می‌ گوید: قرار است این دغدغه ‌ها فراتر از مسایل قومی باشد و خیلی درگیر جغرافیا نباشد. بنابراین تم نمایش با مشارکت خود بچه ‌ها شکل می ‌گیرد.

  آرمان شهر

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی ۲
هفت روز نامه حقوق بشر زنان ۲
هفت روز نامه حقوق بشر ایران ۲
هفت روز نامه تاجیکستان

منابع این هفته :خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۶۸

پیوست‌ها: