زنان-690x259

cufcqhausaanjzf-jpg_large

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان زندانیان زن در پکتیکا حبس را خارج از زندان سپری میکنند
صدای آمریکا ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶ برخی زنان در ولایت پکتیکا که به فرار از منزل و یا داشتن روابط جنسی محکوم می شوند، به جای حبس در زندان، در منزل بزرگان قوم بسر میبرند.بی بی حوا رئیس امور زنان ولایت پکتیکا می گوید “تا زمانی که دوسیه های زنان متهم حل و فصل می شود، آنان در خانۀ بزرگ قوم و یا هم به خانۀ افسران پولیس فرستاده می شوند.” بی بی حوا همچنان می افزاید که دوسیه های زنان متهم معمولاً طور فیصله می شوند که به ضرر شان تمام می گردد.

محبوسین زن؛ خدمت به خانواده بزرگان محلی به جای زندان

افغانستان عبدالله: معشوقۀ همسرم را سر بریدم
سلام وطندار ۱۰ اکتبر ۲۰۱۶ جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید، شب گذشته مردی به نام «عبدالله» هنگامی که از وظیفه به خانه برمی‌گردد، خانمش را با فرد بیگانه‌یی حین «زنا» می‌بیند و هر دو را به قتل می‌رساند. به گفتۀ آقای فرهاد، این رویداد در شهرک کوثرِ ولسوالی گذرۀ این ولایت رخ داده است. سخنگوی والی هرات می‌افزاید: «عبدالله هنگامی که خانمش را با یک مرد بیگانه می‌بیند، اول سر آن مرد را از تنش جدا کرده و سپس خانمش را با شلیگ گلوله از پا در می‌آورد.»

حمله به یک زن مسلمان در لندن
خبرگزاری جمهور ۹ اکتبر ۲۰۱۶ یک زن محجبه مسلمان در یکی از محله‌های شهر لندن مورد حمله دو مرد قرار گرفت.بر اساس گزارش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، این زن مسلمان ۲۰ ساله در حالی که با یکی از دوستانش قرار داشت در خیابانی در مناطق شمالی شهر لندن مورد حمله این دو مرد قرار گرفت و یکی از آنها اقدام به کشف حجاب وی کرد.

ایران مسأله حجاب و حجاب اجباری
بی بی سی فارسی ۱۰ اکتبر ۲۰۱۶ جواد ظریف دربرابر انتقادات گروه‌های حقوق بشری نسبت به قوانین حجاب اجباری گفته است که حجاب ریشه در فرهنگ ما دارد.جواد ظریف دربرابر انتقادات گروه‌های حقوق بشری نسبت به قوانین حجاب اجباری گفته است که حجاب ریشه در فرهنگ ما دارد. این حرف فارغ از خواست‌های سیاسی گوینده‌اش حرف درستی است. کمتر چیزی به اندازه حجاب ریشه در تاریخ کهن ایران دارد تا جایی که ویل دورانت، سرچشمه حجاب در جوامع مسیحی را فرهنگ ایران باستان و ارزشهای دین زرتشتی می‌داند.

دفاع از حقوق بشر

افغانستان دختران خردسال امروز، زنان توان‌مند فردا
۸صبح ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶ یازدهم اکتوبر در تقویم جهانی مصادف با روز جهانی دختران خردسال است که توسط سازمان ملل متحد نام‌گذاری شده است، که هر سال با توجه به داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری‌شده از تمام جهان به مشکلات، چالش‌ها، فرصت‌ها و امکانات موجود برای تغییر وضعیت و بهبود شرایط زندگی دختران می‌پردازد.دختران در سن خردسالی و نوجوانی به مراتب نسبت به هر دوره سنی دیگر، آسیب‌پذیرتر هستند و در جوامع و کشورهای سنتی، فقیر و توسعه‌نیافته از حقوق و امتیازات انسانی برخوردار نیستند

افغانستان ربایندۀ‌‌ دختران خوردسال در بغلان بازداشت شد
سلام وطندار ۲۱ اکتبر ۲۰۱۶ مقام‌های محلی در بغلان می‌گویند که کارمندان ریاست امنیت ملی این ولایت یک فرد را که ملاگلبدین نام دارد به ظن اختطاف دو دختر خوردسال از ولسوالی خنجان این ولایت بازداشت کرده اند. به گفتۀ آنان، این ملا به بهانۀ آموزش علوم دینی وارد خانه‌های مردم شده و کودکان‌ را اختطاف می‌کرده است.

افغانستان واقعات خودسوزی زنان در هرات ۵۰ درصد کاهش یافته است
کلید گروپ ۸ اکتبر ۲۰۱۶ واقعات خودسوزی زنان در هرات ۵۰ درصد کاهش یافته است مسوولان شفاخانه حوزوی هرات، می‌گویند: از اول سال جاری تا کنون ۱۵ واقعه خودسوزی زنان در شفاخانه سوختگی این ولایت به ثبت رسیده است. محمد رفیق شیرزی، سخنگوی شفاخانه حوزوی هرات، می‌گوید: “از جمله ۱۵ تن از خانم‌هایی که امسال دست به خودسوزی زدند، ۸ تن شان به دلیل بلند بودن درصدی سوختگی شان، جان باختند.”

عراق جایزه واسلاو هاول به نادیا مراد، دختر کرد ایزدی رسید
رادیو زمانه ۱۰ اکتبر ۲۰۱۶ شورای اروپا جایزه حقوق بشری واسلاو هاول در سال ۲۰۱۶ را به نادیا مراد، از دختران ایزدی کُرد که به مدت سه ماه در اسارت گروه «دولت اسلامی» (داعش) بود، اهدا کرد.شورای اروپا دوشنبه ۱۰ اکتبر / ۱۹ مهر در نشست خود در استراسبورگ این جایزه را به نادیا مراد ۲۳ ساله تقدیم کرد.سازمان ملل متحد در روزهای پایانی ماه اوت امسال، نادیا مراد را به‌‌عنوان سفیر ویژه خود در مبارزه علیه قاچاق انسان و بردگی از خواهران دینی‌اش توسط داعش، برگزید. این نخستین باری بود که سازمان ملل بازمانده یکی از فجایع انسانی را به‌عنوان سفیر حسن‌نیت خود برمی‌گزید.

موفقیت فعالان زن در لهستان: پارلمان ممنوعیت سقط جنین را رد کرد
رادیو زمانه ۶ اکتبر ۲۰۱۶ در پی اعتراضات گسترده فعالان حقوق زنان در لهستان به پیش‌نویس لایحه جدیدی که سقط جنین در این کشور را به‌شدت محدود می‌کرد، پارلمان لهستان سرانجام با اکثریت بالا این پیش‌نویس را رد کرد.

کودکان

امریکا: کودکان افغان، پاکستانی و هندی بهای هراس‌افگنی را می‌پردازند
طلوع نیوز ۹ اکتبر ۲۰۱۶ وزارت خارجۀ امریکا گفته‌است که کودکان افغان، پاکستانی و هندی بهایی جنگ را نه تنها در ۱۵ سال گذشته بل برای سالیان دراز پرداخته‎اند. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفت: «کودکان هندی، پاکستانی و افغان هستند که نه تنها در ۱۵ سال گذشته بل برای سال‎های سال به دست ترورست‌ها معلول و به قتل رسیده‌اند.» وی در پاسخ به یک پرسش شبکۀ جیو نیوز پاکستان دربارۀ جنگ‎ها گفت که زنان زیادی‎اند که اکنون شوهر شان و مرده‌اند و مردان زیادی اند که زنان شان را از دست داده‎اند و این کشتار برای سال‎ها به درازا رفته است.

کودکان میزان هوش و ذکاوت خود را از پدر به ارث می برند یا مادر؟
دری نیوز ۱۰ اگتبر ۲۰۱۶ تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که زنان به خاطر داشتن دو کروموزوم  ایکس احتمال بیشتری برای انتقال ژن هوش به فرزندانشان دارند. به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که کودکان هوش خود را از مادرشان به ارث می‌برند.  بر اساس گزارش ایندیپندنت، به گفته این دانشمندان پدر در به ارث رسیدن میزان هوش و ذکاوت به کودکان هیچ دخالتی ندارد. تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که زنان به خاطر داشتن دو کروموزوم X احتمال بیشتری برای انتقال ژن هوش به فرزندانشان دارند.

افغانستان حال که پدرم نمی‌ماند مکتب بروم
۸ صبح ۱۰ اکتبر ۲۰۱۶ پسرک ۱۳ ساله‌ای را در عقب بته‌های بادنجان رومی که از قدش بلندتر بودند، در یکی از سبزخانه‌های ولسوالی پغمان پیدا کردم. او در حالی‌که آب را به زمین‌های زراعتی هدایت کرده بود، در ضمن تلاش می‌کرد با احتیاط کامل بادنجان رومی‌های رسیده را یکی بعد از دیگری بته جدا ساخته و در سبد سبز رنگ بگذارد. این یکی از همان سبزخانه‌هایی است که به همکاری۵۰ درصدی وزارت زراعت ایجاد و سهولت‌های لازم را در اختیار کشاورزان قرار داده است.

‘شلاق و اخراج از مدرسه به دلیل عدم توانایی پرداخت ۳۰ هزار تومان شهریه’
بی بی سی فارسی ۱۰ اکتبر ۲۰۱۶ گزارش‌ها از ایران حاکی است که مدیر مدرسه‌ای در روستای مختارآباد از توابع رودبار در جنوب استان کرمان، به دانش آموزانی که توان پرداخت ۳۰ هزارتومان شهریه را نداشتند ۸ ضربه شلاق زد و سپس آنها را از مدرسه اخراج کرد.تابناک با انتشار این گزارش نوشت که رئیس آموزش و پرورش شهرستان رودبار این موضوع را تکذیب کرده و گفته است: “موضوعی که شما مطرح می کنید اصلا با عقل و منطق همخوانی ندارد و کذب محض است.”

سیاست

ئیجریه زنان بوکوحرام در مشاغل بالای اطلاعاتی به کار گرفته می‌شوند
رادیو زمانه ۶ اکتبر ۲۰۱۶ پژوهشی جدید نشان می‌دهد که زنان در شغل‌های اطلاعاتی و حساس بوکوحرام استخدام می‌شوند و تعدادشان ممکن است در مشاغل بالا بیشتر از مردان باشد.اعضای زن بوکوحرام همچون مردان در جتوب شرقی نیجریه می‌جنگند و این باور را که زنان بوکوحرام تنها غذا می‌پزتد و خدمات جنسی می‌دهند یا عملیات انتحاری می‌کنند، به چالش کشیده‌اند.

افغانستان  زنان مناطق جنگـــی ،در خطـــر تجاوز جنسی
۸ صبح ۱۰ اکتبر ۲۰۱۶ شهر کندز بیش از یک هفته می‌گذرد روزهای سختی را سپری می‌کند. این در حالی است که سربازان اردوی ملی تمام تلاش خود را می‌کنند تا امنیت را به‌طور کامل به این شهر باز گردانند. اما این شهر، پیش از این نیز شاهد روزهای خونینی بوده است و این‌گونه به نظر می‌رسد که ایجاد امنیت به شکل دایم در ذهن شهروند کندزی امری غیرواقعی است. گریز مردم از این شهر و پناه‌آوردن آنان به شهرهای هم‌جوار و پایتخت، بیان‌گر چیزی نیست مگر این‌که جنگ به هیچ‌عنوان فقط بین دو جناح دولت و طالبان نبوده، بلکه بیش از همه، باشندگان این شهر را تهدید می‌کند و قربانیان خود را از این دسته می‌گیرد.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

افغانستان دختران رد مرز شده «هویت» شان را می جویند
۸ صبح ۱۰  اکتبر ۲۰۱۶ برای نخستین بار مسوولان یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های امن در افغانستان اجازه گفتگو و مصاحبه با دخترانی را دادند که نه محل زادگاه خود را می‌دانند و نه از خانواده شان اطلاعی در دست دادند. این دختران فاقد شناسنامه‌اند و از داشتن پاسپورت و یا هر سند دیگری که بتواند آن‌ها را از دیگران متمایز سازد، محروم‌اند. این دختران جوان عمدتا از ایران و توسط نیروهای امنیتی آن کشور به افغانستان بازگشتانده شده‌اند، اما نه شناسنامه‌ای دارند که پاسپورت بگیرند، نه توانسته‌اند هویت‌ خود را ثابت کنند و نه هم راهی برای بازگرداندن‌شان به ایران وجود دارد.

ایران زنان کار، زنان استیصال
اخبار روز  ۵  اکتبر ۲۰۱۶ همین بیخ گوش دولت و ما، جایی در همین پایتخت شلوغ که خیلی‌ها برای درآمد بیشتر به آن مهاجرت می‌کنند، تمام آن چیزی که بعد از یک ماه کار کردن نصیب بعضی‌ها می‌شود، همین ۵۰۰ هزار تومان است و از قضا بیشتر کسانی که چشمشان به دست کارفرماست تا حقوق زیر ۵۰۰ هزار تومانشان را واریز کند، زنان هستند.

مشکلات صحی زنان خیمه نشین در افغانستان
رادیو آزادی ۱۰ اکتبر ۲۰۱۶ اما بیشتر زنان افغان به سبب عدم دسترسی به خدمات صحی از این سرمایه حیاتی محروم می مانند. بیشتر این مشکل در ولایات و قریه‎های دور دست افغانستان محسوس است.اما اینبار حرف‎ها بر مشکل آن زنانی است که از ولایات به سبب مشکلات امنیتی و اقتصادی به شهر کابل آمده‎اند.

فرهنگ و جامعه

افغانستان معصومه ابراهیمی در آشپزخانه سریال‌های رادیویی می‌نویسد
خبرگزاری رصد ۸  اکتبر ۲۰۱۶ معصومه ابراهیمی دو فرزند دارد؛ یک پسر و یک دختر. او اکنون در کنار تربیت کودکانش، در خانه و به‌خصوص در آشپزخانه‌اش میز کار درست کرده و در لپ‌تاپ خود برای رادیوها، داستان‌ها و سریال‌های رادیویی می‌نویسد.دختر معصومه ابراهیمی، ۶ ماه می‌شود که به‌دنیا آمده است. خانم ابراهیمی از آن زمان تا کنون به‌خاطر نگهداری از این فرزند خود در خانه است و از راه‌ دور به کارهای خود رسیدگی می‌کند.

اولین زن ایرانی در بزرگ‌ترین مسابقه سه‌گانه جهان
۸ صبح ۹ اکتبر ۲۰۱۶ شیرین گرامی، اولین زن ایرانی است که در مسابقات سه‌گانه هاوایی در آمریکا شرکت کرده است.او روز شنبه هشتم اکتبر موفق شد از خط پایان مسابقه سه‌گانه هاوایی به نام ‘آیرون‌من ‘ بگذرد.مسابقه سه‌گانه (تری‌‌اتلون) هاوایی، سخت‌ترین مسابقه سه‌گانه جهان و ترکیبی از سه ورزش شنا، دو و دوچرخه سواری است.

سازه‌ای در ماه که از زمین قابل رویت خواهد بود
بی بی سی فارسی ۹ اکتبر ۲۰۱۶ قرار است اثر هنری یک مجسمه ساز زن فرانسوی به کره ماه فرستاده شود و از کره زمین هم قابل رویت باشد.سرن به کمک آژانس فضایی اروپا، سازه آنیلور بنون را به ماه می‌فرستد تا ضمن مطالعه ماندگاری این اثر، پیام صلح و دوستی را نیز در لحظاتی از پیش تعیین شده با چراغ چشمک زن برای زمین مخابره کند.آنیلور بنون معتقد است اثر هنری او فاقد ملیت است و به همه مردم دنیا تعلق خواهد داشت.این پروژه که ویته (حیات) نام دارد چهار مرحله دارد و اکنون در مرحله پیش‌نهایی، اثر دست یک میلیون نفر از مردم دنیا در حال جمع‌آوری است تا با چاپ آن روی سازه، به ماه فرستاده شوند. در میان دست‌ها اثر دست نیل آرمسترانگ، اولین کسی که قدم بر ماه گذاشت، نیز به ماه فرستاده خواهد شد.

ایران میزبانی مسابقات شطرنج ایران: مماشات یا بایکوت؟
رادیو زمانه ۷ اکتبر ۲۰۱۶ فدراسیون شطرنج در آستانه میزبانی رقابت‌های قهرمانی جهان در بخش بانوان است که طی روزهای ۲۸ بهمن ماه تا ۱۱ اسفندماه برگزار خواهد شد. این اولین بار در طول تاریخ است که میزبانی این رقابت‌ها به ایران داده شده است. البته پیش از این هم فدراسیون شطرنج برگزارکننده رقابت‌هایی در بخش بانوان بوده است؛ این فدراسیون تجربه میزبانی مرحله سوم رقابت‌های گرندپری بانوان که سال گذشته برگزار شد همراه با دو میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا را دارد، اما مسابقات قهرمانی زنان جهان مهمترین و بزرگترین رویدادی است که شطرنج ایران میزبانی آن را عهده دار شده است.

کتاب، گزارش و تحقیق

وضعیت زنان در جهان کنونی
اخبار روز ۲ اکتبر ۲۰۱۶ پایه ی اساسی خشونت خانگی به رابطه قدرت بین زن و مرد بر می گردد. سیستم مرد سالار سرمایه داری به گونه یی سازماندهی شده است که در قوانین و برنامه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اش و در مناسبات طبقاتی و استثمارگرانه اش، مرد را برتر از زن معرفی می کند و از نظر اجتماعی برای زن همیشه جایگاهی درجه دوم قائل است. ما هم اکنون در جهانی پدر سالارانه و مملو از جنگ و خشونت و انهدام محیط زیست بسر می بریم. تکیه گاه کنونی این نظم اجتماعی جهانی و فرق آن با سرمایه داری پدرسالارانه سنتی، ” جهانی سازی نئولیبرالی ” بر کنترل جنسیتی ـ و سازماندهی سیستماتیک خشونت از طریق نظامیگری و جنگ و نابرابری تحت رهبری ” نئولیبرالیسم” قرار دارد.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: رادیو آزادی ، صدای آمریکا، بی بی سی فارسی ، رادیو زمانه ، سلام وطندار، خبرگزاری جمهور، دویچه وله فارسی ، ۸ صبح، کلید گروپ، رادیو زمانه،  طلوع نیوز، دری نیوز، اخبار روز ، خبرگزاری رصد.

پیوست‌ها: