international

یونیسف: ۳۸۵ میلیون کودک در فقر شدید به‌سر می‌برند

unicef02
عکس
: عشق می‌خواهی؟ اینزا کاترینا هاگِمن و اشتفان فینگر: عکس برگزیده یونیسف/تارنمای رادیو زمانه

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

عربستان سعودی حمله به عزاداران در یمن: شمار کشته‌شدگان به ۱۴۰ تن رسید

بنگلادش پارلمان قانون سازمان‌های غیردولتی را با هدف حذف هر نوع انتقاد را تصویب کرد

آمریکا یک نفر در ایالت تگزاس اعدام شد

ترکیه بیش از ۳۰ تن از سیاستمداران کرد بازداشت شدند

ایران

اجرای حکم اعدام قریب الوقوع زینب سکانوند ـ عفو بین‌الملل هشدار داد

افزایش صدور احکام اعدام در ایران

دادگاه یالثارات را برای توهین به اشخاص مجرم ندانست

عاملان غیردولتی

سوریه‌ فرستاده سازمان ملل: جبهه النصره حلب را «گروگان» گرفته است

المُنیتور ۹ اکتبر ۲۰۱۶ فرستاده سازمان ملل برای سوریه استفان دمیستورا روز ۶ اکتبر مستقیم از سازمان وابسته به القاعده در سوریه درخواست کرد شهر حلب را ترک کند، «زیرا شما ۱٫۰۰۰ تن در مورد سرنوشت ۲۷۵٫۰۰۰ غیرنظامی تصمیم می‌گیرید.» دمیستورا پیشنهاد کرد تروریست ها را در خروج از شهر همراهی کند تا از رنج شهروندان زیر حمله حلب بکاهد و در عین حال از دولت‌های سوریه و روسیه خواست به محاصره این شهر «به‌خاطر حذف ۱٫۰۰۰ جنگنده النصره» پایان دهند. سازمان ملل و ایالات متحد آمریکا جبهه النصره را که از القاعده گسست و خود را فتح الشام نامید، تروریست می دانند. روسیه مدعی است که یکی از دلایل شکست توافق آمریکا با روسیه در ماه گذشته، ناتوانی آمریکا و متحدان منطقه ای آن از جدا کردن نیروهای مخالف مورد حمایت آنها از جبهه النصره بود. این توافق امکان هماهنگی اطلاعاتی روسیه و آمریکا علیه جبهه النصره و امداد بشردوستانه و ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح با حمایت سازمان ملل را فراهم می کرد. در گزارش‌های بیشتر مطبوعات اصلی در باره‌ی خشونت نیروهای روسیه و سوریه، نقش جبهه النصره در حلب نادیده گرفته شده است. همچنین نگاه کنید به مصاحبه با فرمانده جبهه النصره: «آمریکا در کنار ما ایستاده است»

عراق سه انفجار در محله‌های شیعه نشین بغداد ۱۰ کشته، ۳۷ زخمی برجای گذاشت

ایران مختارآباد کرمان: دانش‌آموزان به خاطر ناتوانی در پرداخت شهریه شلاق خوردند

عدالت

بروندی خروج از دادگاه بین‌المللی جزایی نباید مانع اجرای عدالت در مورد تعدی ها بشود

عفو بین‌الملل ۱۲ اکتبر ۲۰۱۶ رأی امروز پارلمان بروندی در تأیید خروج از دادگاه بین‌المللی جزایی بخشی از تلاش ادامه دار دولت برای محروم کردن قربانیان نقض حقوق بشر پس از آغاز بحران در آپریل ۲۰۱۵ از عدالت است. رئیس بخش شرق آفریقای عفو بین‌الملل گفت: این رأی در زمانی که دادگاه بین‌المللی جزایی همه اتهام‌های مربوط به جنایت‌های ارتکابی در بروندی را بررسی می‌کند، نشانه بی میلی دولت به ارایه عدالت به قربانیان است. بحران کنونی در بروندی در اوایل ۲۰۱۵ آغاز شد که رئیس جمهور پی‌یر نکورونزیزا تصمیم گرفت برای بار سوم در انتخابات شرکت کند و بسیاری این اقدام او را ناقض قانون اساسی می دانند. سازمان ملل اعلام کرده است که دست کم ۵۶۴ تن کشته شده‌اند و بیش از ۳۰۰٫۰۰۰ تن از کشور فرار کرده‌اند که اغلب آنها در اردوگاه های آوارگان در کشورهای همسایه رواندا و تانزانیا به سر می‌برند.

حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا

چگونه شکنجه آمریکایی ذهن های آسیب دیده به جا گذاشت

نیویورک تایمز ۹ اکتبر ۲۰۱۶ کتک، محرومیت از خواب، تهدید و تاکتیک های خشن دیگر به مشکلات روانی مداومی در زندانیان زندان های سیا و گوانتانامو منجر شده است. پیش از صدور اجازه روش های ترسناک بازجویی از زندانیان، وکلای دولت و مسؤولان اطلاعاتی از یک نتیجه اساسی مطمئن بودند. آنها می دانستند که روش های به‌کارگرفته شده علیه مظنونان به تروریسم دردناک، تکان دهنده و بسیار فراتر از میزان پذیرش قبلی جامعه خواهد بود. اما هیچ یک از این روش ها به نظر آنها به آسیب بلندمدت روانی نمی انجامید. پس از پانزده سال، روشن است که اشتباه می کردند. حسین المرفدی در اسلواکی امروز سردردهای دائمی و بدخوابی با یاد سگ ها در داخل زندانی سیاه را شرح می‌دهد. در قزاقستان، لطفی بن علی از کابوس های خفگی در ته چاه در رنج است. در لیبی، صدای رادیو از یک اتومبیل گذری سسی المغربی را خشمگین می‌کند زیرا او را به یاد موسیقی گوشخراش در زندان سیا می اندازد که فقط یکی از حمله‌ها علیه حس های او بود. و از آن سو، ناامیدى مردانی دیده می‌شود که می‌گویند دیگر خودشان نیستند. یونس شکوری، مراکشی که از بیرون رفتن می ترسد چون چهره های مردم را به شکل نگهبانان گوانتانامو می بیند، می گوید: «من در این افسردگی زندگی می کنم. دیگر آدم عادی نیستم.» ده ها زندانی دچار مشکلات روانی دائمی شده‌اند. بعضی ها قربانی اشتباه در تشخیص هویت یا مدارک ناقص شدند. بعضی دیگر سربازان ساده طالبان یا القاعده بودند که بعدها خطری به شمار نمی رفتند. بعضی تروریست های سرسخت هستند، از جمله کسانی که متهم به طراحی حمله‌های ۱۱ سپتامبر یا بمب گذاری ناو آمریکایی کُول در سال ۲۰۰۰ هستند. در چندین مورد، وضعیت روانی آنها تلاش برای اجرای عدالت را پیچیده کرده است. ویدیو: خاطرات از زندان مخفی سیا

«موش آزمایشگاهی» شکنجه در گوانتانامو رو به زوال است

واشینگتن پُست ۷ اکتبر ۲۰۱۶  کودکِ نمادِ برنامه شکنجه آمریکایی در سلولی در زندان گوانتانامو است و بسیاری از مسؤولان آمریکایی امیدوارند او از یادها برود. اما خون همیشه لک به جا می‌گذارد و تا زمانی که موضوع ابو زبیده را روشن نکنیم، لک بر وجدان ما و قانون باقی خواهد ماند. او «موش آزمایشگاهی» برنامه شکنجه سیا است، نخستین زندانی که به یکی از «مکان های تاریک» سیا اعزام شد و نخستین زندانی که تحت بازجویی «تقویت شده» قرار گرفت و نخستین زندانی که تمام روش های مورد تایید و حتا غیرمجاز سیا روی او به کار رفت. او موضوع یادداشت شرم آور دولت بوش در تابستان ۲۰۰۲ است. ایالات متحد آمریکا او را زیر فشار گذاشت زیرا دولت بوش گمان می کرد او عضو ارشد القاعده است و خود در عملیات اصلی القاعده و نیز ۱۱ سپتامبر شرکت داشته است. امروز آمریکا تایید می کند این ارزیابی اغراق آمیز بوده است. بنا به اعلام کمیته اطلاعات سنا، شکنجه فراوان او به هیچ اطلاعات اجرایی علیه برنامه های القاعده نیانجامیده است. آمریکا پس از دستگیری او در مارچ ۲۰۰۲، هرگز او را به نقض قانون نظامی یا غیرنظامی آمریکا متهم نکرده است و گویا هرگز نخواهد کرد. این مقاله را آماندا جاکوبسن، استاد حقوق دانشگاه کپنهاگ، و جوزف مارگولیز، پرفسور حقوق و دولت در دانشگاه کورنل، وکلای ابو زبیده، زندانی گوانتانامو، نوشته اند.

محرومیت گسترده سیاه پوستان در آمریکا از حق رأی؛ پژوهشگران حقوق بشر ستم های اجتماعی را پنهان می‌کنند

دمکراسی باز ۱۲ اکتبر ۲۰۱۶ چیزی به انتخابات در آمریکا نمانده و یک بار دیگر به نظر می رسد که نتیجه آن در نهایت بستگی به نتیجه در چند ایالت دارد. شاید فلوریدا مهمترین این ایالت ها باشد که ۲۵ درصد شهروندان آمریکایی آفریقایی تبار از حق رأی برخوردار نیستند چون آنها یا مجرم هستند یا مجرم پیشین. فلوریدا استثنا نیست. در کنتاکی و ویرجینیا، بیش از ۲۰ درصد رأی دهندگان احتمالی آفریقایی تبار نمی توانند در ماه نوامبر رأی بدهند و در شش ایالت دیگر این میزان بین ۱۳ تا ۱۹ درصد است. با وجود این‌که نادیده گرفتن خشونت دولتی علیه سیاه پوستان که معمولا بدون مجازات می ماند، مشکل است، بسیاری از مردم از این واقعیت غافل هستند که ۱۲ درصد از کل سیاه پوستان به علت این که اکنون زندانی هستند یا پیشینه زندان دارند، از حق انتخاب حاکمان محروم هستند. در مقایسه، فقط ۲٫۵ درصد کل جمعیت دارای حق رأی نیست. پژوهشگران حقوق بشر در نوشته های خود چه می‌گویند؟ جای تأسف است که حرف زیادی نمی زنند. «خانه آزادی» نیز که هدفش «ارزیابی سالانه از آزادی عمومی افراد در سراسر کشور» است، زندگی روزانه آمریکایی های آفریقایی تبار را نادیده می‌گیرد.

پاسخ ما به تروریسم نمی‌تواند مجازات اعدام باشد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۰ اکتبر ۲۰۱۶ سرمقاله‌ی میهمان در لیبراسیون (به فرانسوی) به قلم: فلورانس بلیویه رییس پیشین ائتلاف جهانی علیه اعدام و دیمیتریس کریستوپولوس رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر: الغای مجازات اعدام مسیر تاریخ را طی کرده است.  آمار گویا هستند. در سال ۱۹۷۷، تنها ۱۶ کشور مجازات اعدام را ملغا کرده بودند. در حدود ۴۰ سال پس از آن، دو سوم کشورهای جهان اعدام را در قانون و عمل ملغا کرده‌اند که نشانه‌ای از روشنی تفکر در باره‌ی نقش افکار عمومی و دولت‌ها نسبت به مجازات‌های غیرانسانی و بی‌نتیجه است. اما این وضع نباید ما را فریب دهد. کناره‌گیری از روند جهانی به سوی الغای مجازات اعدام غیرممکن نیست. طی چند سال گذشته، پدیده‌‎ی آزاردهنده‌ای تکوین یافته است: شمار فزاینده‌ای از کشورها به نام مقابله با تروریسم، مجازات اعدام را دوباره برقرار کرده‌اند. نیجریه، بنگلادش و تونس به‌تازگی اقدام‌های تروریستی را به فهرست جرایم مستوجب اعدام افزودند. چاد که با بوکوحرام در جنگ است، پس از ۱۲ سال تعلیق اجرای اعدام، آن را در سال ۲۰۱۵ از سر گرفت. پاکستان در دسامبر ۲۰۱۴ دوباره اعدام را آغاز کرد. اما تروریسم برای کراچی فقط بهانه‌ای برای برقراری دوباره مجازات اعدام بود. در دو سال گذشته، فقط ۱۰% حکم‌های اعدام برای اقدام‌های تروریستی صادر شده و اکثریت محکومان به اعدام در پاکستان را هزاران متهم جرایم عادی تشکیل می‌دهند. در کشورهای دیگر، درک مبهمی از تروریسم را برای مقابله با هر شکلی از مخالفت به‌کار می‌گیرند. برای نمونه، ایران از این اتهام برای اعدام افرادی استفاده می‌کند که جرم‌شان وابستگی به اقلیتی قومی یا دینی است.

پسروی: مجازات اعدام در جنوب شرق آسیا

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۰ اکتبر ۲۰۱۶ فدراسیون امروز درگزارشی تازه به مناسبت چهاردهمین روز جهانی ضد مجازات اعدام اعلام کرد: در سال گذشته، جنوب شرق آسیا شاهد پسروی های اساسی در زمینه الغای مجازات اعدام بوده است. این گزارش با عنوان «پسروی: مجازات اعدام در جنوب شرق آسیا» وضع مجازات اعدام را در منطقه پس از روز جهانی ضد اعدام در سال پیش، به روز کرده است. همچنین در این گزارش، توصیه های مهمی به دولت‌های منطقه با نظر به پیشروی واقعی به سوی الغای مجازات اعدام در مورد همه جرایم مطرح شده است. اندونزی، مالزی و سنگاپور از اکتبر ۲۰۱۵ دست به اعدام زده اند. شمار اعدام‌ها در ویتنام نامعلوم است زیرا آمار آن هنوز از «اسرار دولتی» است. رئیس جمهور اندونزی به سرعت به بزرگترین اعدام کننده جنوب شرق آسیا تبدیل می‌شود. فیلیپین که مجازات اعدام را در مورد همه جرایم در سال ۲۰۰۶ ملغا کرد، بازگرداندن آن را به‌عنوان بخشی از برنامه فاجعه بار «جنگ علیه مواد مخدر» رئیس جمهور دوترته مورد بررسی قرار داده است.

ایران

احسان مازندرانی برای درمان موقتاً آزاد و به بیمارستان منتقل شد

رسول رضوی؛ هفتمین روز اعتصاب غذا در زندان تبریز

۷۰۰ سایت همسریابی در ایران مسدود شدند

هما هودفر: در اوین شکنجه فیزیکی نبود، اما شکنجه روحی روزمره بود

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اصول تازه به دولت‌ها و مجریان قانون در مقابله با تعدی شرکتها کمک می‌کند

عفو بین‌الملل ۶ اکتبر ۲۰۱۶ دولت‌مردان در کشورهایی از جمله فرانسه، آلمان، ایالات متحد آمریکا و بریتانیا باید به اقدام‌های فوری برای پاسخ‌گو ساختن کیفری شرکتها در مورد نقض جدی حقوق بشر، از جمله موارد ارتکابی در خارج از این کشورها، دست بزنند. این سازمان امروز اصول تازه ای را برای مقابله با جرایم شرکتها مطرح کرد. گروهی از کارشناسان حقوقی، با حمایت عفو بین‌الملل و میزگرد پاسخ‌گویی شرکت‌های بین‌المللی «اصول کیفری شرکت‌ها» را برای پیشبرد تحقیق و پیگرد موارد نقض حقوق بشر را تدوین کرده‌اند. این اصول به مواردی مثل کار اجباری، قاچاق انسان، جنایت‌های جنگی، جرایم اقتصادی و آسیب به محیط زیست توجه دارند. این اصول ضمن این که به دولت‌ها و مسؤولان اجرای قانون در همه کشورها توجه دارند، به جرایم فرامرزی ـ مثل مواردی که شرکتی مستقر در یک کشور در فعالیت کیفری در کشوری دیگر دخالت دارد ـ نیز می پردازند.

چرا برنامه اروپا برای پس فرستادن آوارگان افغان موفق نخواهد شد

گروه بین المللی بحران ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۶ پناه‌جویان افغان دومین گروه بزرگ مهاجران در اروپا هستند. در سال ۲۰۱۵، در حدود ۲۰۰۰۰۰ افغان ـ کمتر از ۴ درصد ۶ میلیون آواره افغان در سراسر جهان ـ وارد اروپا شدند. اتحادیه‌ی اروپا در رویارویی با بزرگترین موج ورود مهاجران پس از جنگ جهانی دوم، طرحی را برای پس فرستادن ۸۰٫۰۰۰ پناه‌جوی افغان را به افغانستان آماده کرده است. این واکنشی سیاسی به بحرانی بشردوستانه است؛ کوششی برای جلوگیری از خارجی‌هراسی رو به رشد و رشد احزاب دست راستی در سراسر قاره اروپا. حزب آزادی که ضد مهاجران است چیزی نمانده بود در انتخابات ریاست جمهوری اتریش در ماه مه پیروز شود. در انتخابات ایالتی برلین هفته گذشته، حزب آلترناتیو برای آلمان ـ حزبی پوپولیست که سه سال پیش تشکیل شد ـ از مانع ۵ درصد گذشت و وارد پارلمان ایالتی شد. بازپس‌فرستادن پناه‌جویان و برنامه های بازاسکان‌دهی در کشورهای اروپایی پرسش های دشوار اخلاقی و عملی را در چارچوب ناامنی ادامه دار، فرصت های محدود اقتصادی و ناتوانی دولت افغانستان در اداره این شمار بالا از مهاجران بازگشتی را مطرح می سازد.

رومانی قاچاق انسان برای روسپی‌گری و کار اجباری

هائیتی هشدار سازمان ملل به فاجعه انسانی

ایران

اقتصاد دولت یازدهم؛ تیشه به ریشه اشتغال

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها: سونامی بیکاری در راه است

تشدید شکاف طبقاتی و بیکاری

افزایش نیم‌میلیون نفری جمعیت بیکاران

بیمه بیکاری و قانون تأمین اجتماعی

معنای زندگی با فقر، گرسنگی، بیکاری: در این دره همه بیکارند!

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

کلمبیا جایزه‌ی صلح همه‌ی مردم را به ادای سهم در صلح‌سازی تشویق می‌کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۷ اکتبر ۲۰۱۶ کمیته‌ی نوبل نروژ امروز جایزه‌ی صلح نوبل را به رئیس جمهور کلمبیا، خوان مانوئل سانتوز، اهدا کرد. این کمیته دلیل تصمیم خود را تقدیر از کلمبیایی‌ها، تشویق همه‌ی کوشندگانِ راه دستیابی به صلح، آشتی و عدالت در کلمبیا اعلام کرد. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر با این کمیته موافق  است که رأی مخالف اکثریت بسیار کوچکی در همه‌پرسی روز ۲ اکتبر که شهروندان کلمبیا بایستی در باره‌ی موافقت با توافق صلح امضاشده در روز ۲۶ سپتامبر نظر می‌دادند ، به معنای رأی «نه» به صلح در کلمبیا نیست. بنابراین، بسیار مهم است که فعالان مختلف در کلمبیا که نقشی در فرایند صلح بازی می‌کنند و همه‌ی شهروندان کلمبیا این پیام و این جایزه را برای هدایت کلمبیا به سوی صلح به‌کار بگیرند. گزارش خبری: آغاز مذاکرات صلح دولت کلمبیا، این بار با گروه چریکی «ای‌ال‌ان»

دفاع از حقوق بشر

الهام توُهتی جایزه‌ی مارتین اِنالز برای مدافعان حقوق بشر سال ۲۰۱۶ را دریافت می‌کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶ هیأت داوران جایزه‌ی مارتین اِنالز متشکل از ۱۰ سازمان جهانی حقوق بشر (فدراسیون، عفو بین‌الملل، دیده بان حقوق بشر، کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان…)‌ الهام توُهتی (چین) را برگزید. این جایزه به مدافعان حقوق بشری اهدا می‌شود که تعهد عمیقی را به نمایش گذاشته‌اند و خطر شخصی بزرگی آنها را تهدید می‌کند. هدف از اهدای این جایزه ارایه‌ی محافظت از طریق بین‌المللی است. این جایزه که مورد حمایت کامل شهر ژنو است، روز ۱۱ اکتبر اهدا می‌شود. الهام توُهتی که از روشنفکران سرشناس اُیغور است مدت دو دهه برای برقراری گفت‌وگو و تفاهم بین اُیغورها و چینی‌های‌هان فعالیت کرده است. او جدایی‌خواهی و خشونت را رد کرده و در پی آشتی مبتنی بر احترام به فرهنگ اُیغور است که در ناحیه خودمختار اُیغور شین‌جیانگ در معرض سرکوب دینی، فرهنگی و سیاسی بوده است. دو نامزد دیگر به دوره‌ی نهایی جایزه‌ی مارتین اِنالز رسیدند: رَزَن زیتونه (سوریه) زندگی خود را وقف دفاع از زندانیان سیاسی، ثبت نقض حقوق بشر و کمک به دیگران برای رهاسازی خود از ستم کرده است. وبلاگ‌نگاران بخش ۹ (اتیوپی): زندان کالیتی در اتیوپی ۸ بخش دارد و بسیاری از روزنامه‌نگاران و زندانیان سیاسی در آن به سر می‌برند. ۹ جوان فعال خود را به‌عنوان نمادِ کلیتِ اتیوپی «بخش ۹» نامیده‌اند.

قزاقستان آزادی گردهمایی در محاکمه:‌ دادگاه علیه دو مدافع حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶ روز پیش از محاکمه علیه مدافعان حقوق بشر ماکس بُکایف و طلعت آیان در آتیراو، سازمان‌های ملی و بین‌المللی خواهان برگزاری محاکمه با رعایت کامل موازین دادرسی و موازین محاکمه‌ی عادلانه شدند. این سازمان‌های از جمله در چارچوب برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (مشارکت فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) و پلاتفرم همبستگی مدنی که شبکه ای از ۸۰ سازمان حقوق بشر از سراسر اروپا، شوروی سابق و آمریکای شمالی است، بر این محاکمه نظارت خواهند کرد. آزار قضایی علیه این دو از ۱۷ مه ۲۰۱۶ ادامه دارد. هر دو در آن روز به تلافی نقش مهم خود در اعتراض های علیه اصلاحات جنجالی در قانون زمین و نیز اظهارات انتقادی در باره‌ی مساله شبکه های اجتماعی دستگیر شدند.

لهستان در پی اعتراض گسترده پارلمان ممنوعیت تقریبا کامل سقط جنین را رد کرد

بحرین دادگاه عالی کیفری محاکمه نبیل رجب را به عقب انداخت

تایلند آزار ادامه دار قضایی علیه چهار فعال هوادار دمکراسی و یک روزنامه‌نگار

آمریکا هشدار کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره احتمال انتخاب ترامپ

یمن دبیرکل سازمان ملل خواستار تحقیقات درباره نقض حقوق بشر شد

جایزه واسلاو هاول به نادیا مراد، دختر کرد ایزدی رسید

ایران

ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از زندانی شدن قریب‌الوقوع گلرخ ابراهیمی ایرایی نویسنده داستانی منتشر نشده در باره‌ی سنگسار

احمد شهید خواستار آزادی سه زندانی دوتابعیتی شد

گفت‌وگو با سخنگوی شورای کلیساهای ایرانی درباره بلاتکلیفی مسیحیان بازداشتی

نگرانی ده‌ها فعال رسانه‌ای در مورد وضعیت سحرخیز و مازندرانی

نرگس محمدی: حکم ظالمانه ۱۶ سال حبس را برنمی‌تابم

زنان

لهستان موفقیت فعالان زن: پارلمان ممنوعیت سقط جنین را رد کرد

اسرائیل “کشتی زنان” در ساحل متوقف شد

ایران

روز جهانی دختر؛ گفت و گو با کامیل احمدی درباره ازدواج زودهنگام دختران

رکورد در شکاف جنسیتی

حجاب‌اجباری: مسئله خارج‌نشینان یا مشکل داخل‌نشینان؟

ناخواسته عروس شد، مادرشد، مطلقه شد

زنان حاشیه‌نشین؛ قربانیان مناطق بی‌دفاع شهر

شمار زنان زباله‌گرد و کارتن‌خواب افزایش یافته است

کودکان

هر ۷ ثانیه یک دختر زیر ۱۵ سال ازدواج می‌کند

پرو کودکان کار، نبض تب‌آلود محله بِلِن

یونیسف: ۳۸۵ میلیون کودک در فقر شدید به‌سر می‌برند

ایران ۳۶ هزار کودک مطلقه در کشور

فرهنگ و اندیشه

چه به جا می‌ماند؟ زبان مادری ـ گفت‌وگوی گونتر گاوس با هانا آرنت

سیمای قصه‌گویی شرقی با موهای بلوند ـ الیف شفق

ایران

شاهو محمودی: ساعت اعدام ـ داستان زمانه

خودِ دین

رادیو زمانه ۱۰ اکتبر ۲۰۱۶ این نوشته پاسخ مختصری است به سروش دباغ که از گفتار “روشنفکری دینی و مسئله شر” در مقاله‌ای با عنوان “نواندیشی دینی، متن مقدس و خشونت” انتقاد کرده است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، بی بی سی فارسی، دمکراسی باز، دویچه وله، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گروه بین المللی بحران، نیویورک تایمز، واشینگتن پُست

پیوست‌ها: