خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

طرح: توکا نیستانی در ایران وایر

خبرهای نقض فاحش حقوق بشر

سوریه:‌ حمله شیمیایی به دوما: اکثر قربانیان را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند

سازمان جهانی بهداشت: علائم مسمومیت شیمیایی در ۵۰۰ نفر از آسیب‌دیدگان دوما مشاهده شده است.

سوریه از بازرسان شیمیایی دعوت کرد برای تحقیق به دوما بیایند.

نهادهای دولتی و بین‌المللی

اسرائیل/فلسطین: ۳۲ کشته به ضرب گلوله؛ هزاران زخمی

الحق ـ از روز جمعه ۳۰ مارچ تاکنون، نیروهای اشغالگر اسرائیلی ۳۲ فلسطینی را در نوار غزه به ضرب گلوله کشته و هزاران نفر را زخمی کرده‌اند. ویدیو را در اینجا تماشا کنید.

اسرائیل: خبرنگار فلسطینی که با گلوله سربازان مجروح شده بود، در بیمارستان درگذشت

رادیو بین‌المللی فرانسه ـ یک خبرنگار فلسطینی که در درگیری‌های روز جمعه ۶ آوریل در نوار غزه با گلوله سربازان اسرائیلی مجروح شده بود، در بیمارستان درگذشت. فلسطینان دیروز برای دومین جمعه پیاپی به تظاهرات گسترده خود تحت عنوان “روز زمین” (یوم الارض) در کرانه مرزهای اسرائیل در غزه ادامه دادند. در اثر خشونت های دیروز در نوار غزه دست کم ۹ فلسطینی با گلوله سربازان اسرائیلی جان باختند. گزارشگران بدون مرز خواهان تحقیقات درباره‌ی مرگ خبرنگار فلسطینی شد.

اسرائیل: چرا سربازان باید از تیراندازی به معترضان غیر مسلح فلسطینی سر باز بزنند

بتسلیم ـ تظاهرات روز جمعه ۳۰ مارچ با شلیک سربازان اسرائیلی به فلسطینی های تظاهرکننده در داخل نوار غزه با تلفات بالا همراه بود. دست کم ۱۷ فلسطینی تنها در آن روز کشته شدند. صدها تن دیگر با شلیک گلوله های واقعی زخمی شدند. استفاده از مهمات واقعی علیه اشخاص غیر مسلح که خطری متوجه کسی نمی‌کنند غیرقانونی است. این کار در مورد سربازانی که از فاصله دور به تظاهرکنندگان در سوی دیگرحصار بین اسرائیل و نوار غزه شلیک می‌کنند، بیشتر غیرقانونی است. به علاوه، تیراندازی به افرادی که به حصار نزدیک می‌شوند، به آن خسارت وارد می کنند یا برای گذشتن از آن می‌کوشند، مطلقاً ممنوع است. با توجه به مقررات مربوط به دستور تیراندازی، شمار بالای تلفات قابل پیش‌بینی و قابل انتظار بود. ارتش پیشاپیش از وقوع تظاهرات باخبر بود. اما مسئولان ارشد نظامی، در هماهنگی با دستور هایی که رهبری سیاسی داده بود، به تلاش های مربوط به حداقل رساندن شمار تلفات توجهی نداشت. کاملاً برعکس. برخلاف ادعای افسران ارشد ارتش و وزرای دولت، ارتش اجازه ندارد به اختیار خود عمل کنند. اسرائیل نیز نمی تواند به اختیار خود تعیین کند که چه چیزی در رفتار با معترضان مجاز است و چه چیزی نیست. اقدام های اسرائیل، مثل همه کشورهای دیگر، تابع حقوق بین المللی و محدودیت های حقوق بین‌المللی بر استفاده از اسلحه و به طور مشخص استفاده از گلوله های واقعی است.

آمریکا: ترس پراکنی ترامپ علیه مهاجران

دیده‌بان حقوق بشر ـ‌ تهاجم توییتری سه روزه رئیس جمهور ترامپ درباره مهاجران در مکزیک و فراخوان به اعزام نیروهای گارد ملی به مرز با  اقدام تازه کاخ سفید در مورد قانون مهاجرت همراه شده است. اما پیشنهادهای قانونگذاری دولت و توییت های ترامپ گمراه کننده هستند و هر دو بر روایت های دروغ درباره پناهجویان و مهاجران برقرارشده اند. بر اساس پیشنهاد دولت، قوانین آمریکا باید اصلاح شود تا به وزارت امنیت داخلی اجازه بازپس فرستادن کودکان بدون همراه به وضعیت خطرناک بدهد. کنگره باید این پیشنهاد را رد کند.

آمریکا: طرح رئیس جمهور ترامپ برای نظامی کردن مرز به تلفات جانی خواهد انجامید

عفو بین‌الملل ـ رئیس جمهور ترامپ اعلام کرد که می‌خواهد مرز آمریکا و مکزیک را بیشتر نظامی کند تا زمانی که دیواری در آنجا ساخته شود. او همچنین خواهان محدودیت های بیشتر مهاجرتی شد که دریافت محافظت در آمریکا را مشکل‌تر خواهد کرد. رئیس بخش دادخواهی قاره آمریکا در این سازمان در آمریکا در بیانیه ای گفت: ظرف چند روز گذشته، رئیس جمهور ترامپ به طور رسمی وضعیت ناگوار مردمی را که از خشونت و آزار می گریزند و فقط در پی یافتن مکانی امن برای خود و خانواده هایشان هستند انکار کرده است. اقدام های پیشنهادی او ممکن است زندگی شماری از آسیب پذیرترین مردم جهان را با خطر جدی مواجه کند.

مالی: کشف گور دسته جمعی و عمیق تر شدن بحران امنیتی

عفو بین‌الملل ـ گور دسته جمعی که در مرکز مالی کشف شده آخرین موردی است که بحرانی شدن وضعیت امنیتی در این منطقه را تایید می کند. شاهدان محلی روز ۲۲ مارچ  جنازه ۶ تن را که چند روز قبل ارتش دستگیر کرده بود شناسایی کردند. در سال ۲۰۱۸ بمب های دست ساز ۶۵ تن را کشته اند و شرایط ناامن منجر به بسته شدن مدارس و بازماندن از تحصیل ۲۱۴ هزار دانش آموز شده است. این سازمان در ماه های فوریه و مارچ با ۷۰ تن از جمله مسئولان گفت‌وگو کرد که افزایش حمله ها در منطقه مرکزی این کشور را مورد تایید قرار دادند. افزایش حضور گروه‌های مسلح در منطقه مرکزی این کشور باعث شدت یافتن تشنج بین گروه‌های مختلف قومی شده است.

میانمار: خبرنگاران رویترز به خاطر گزارش کشتار روهینگیا محاکمه میشوند

ترکیه ۶۰۰ مهاجر افغان را به کابل باز می‎‌گرداند

مصر: صدور حکم اعدام برای ۳۶ متهم در جریان حملات به کلیساهای قبطی

ویتنام: حبس خودسرانه و محکومیت ۶ عضو گروه برادری در راه دموکراسی

کامرون: تداوم حبس و آزار قضایی روزنامه نگار

هند: اقدام به آزار مدافع حقوق بشر خانم سلیما ممچا

مصر: حبس خودسرانه مدافع حقوق بشر و روزنامه نگار مستقل عمر محمد علی 

ایران:

زندان به خاطر داستان منتشر نشده، فیلم اکران نشده و مصاحبه چاپ نشده

ایران وایر ـ گلرخ ایرایی که در حال گذراندن شش سال محکومیتی است که دادگاه برایش صادر کرده، در اعتراض به انتقال‌ خود از «اوین» به زندان «قرچک» ورامین، اعتصاب غذا کرده است. اتهام های او، «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» هستند. گلرخ پیش تر به «ایران وایر» گفته بود که مصداق اتهام توهین به مقدساتی که به او تفهیم کرده اند، داستان منتشر نشده‌ای است که در دفترچه شخصی‌ خود نوشته و مامورانی که منزل‌ او را تفتیش کرده، آن را یافته‌اند. داستان او درباره زنی است که پس از دیدن فیلمی درباره سنگسار یک زن در ایران، از شدت عصبانیت نسبت به احکام مذهبی، اقدام به سوزاندن قرآن می کند.

اعدام یک تن در مراغه

قاتل اهورا، کودک سه ساله، در رشت اعدام شد

مرکز اسناد حقوق بشر: اجرای ۳۹۰ حکم اعدام در سال ۹۶

تایید حکم اعدام رامین حسین پناهی در دیوان عالی کشور

تعداد بازداشت شدگان در اهواز به بیش از ۴۰۰ نَفَر رسید

محمدرضا حدادی کودک متهم در آستانه اعدام قرار دارد

بازداشت یک نوکیش مسیحی در کرج

شکنجه شاعر عرب عبدالعال دورقی در اطلاعات اهواز

عاملان غیردولتی

پاکستان: تجاوز’ به دختر هشت‌ساله و زنده سوزاندن او

عدالت

روسیه/گرجستان: جلسه عمومی ـ‌ تحقیقات دادگاه بین‌المللی جزایی درباره‌ی درگیری سال ۲۰۰۸

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و سازمان عضو آن در گرجستان، مرکز  حقوق بشر (HRIDC)، در روز ۱۲ آپریل ۲۰۱۸ سخنرانی عمومی به میزبانی دانشگاه لایدن در لاهه در مورد تحقیقات دادگاه بین‌المللی جزایی درباره‌ی جنگ روسیه و گرجستان و تاثیر جاری جنایت‌های بین‌المللی سال ۲۰۰۸ بر قربانیان برگزار خواهند کرد. این سخنرانی بخشی از رشته سخنرانی‌های فراملی درباره‌ی قانون کیفری است که این دانشگاه برگزار می‌کند.

میانمار: تلاش بی سابقه دادستان دادگاه بین المللی جزایی برای اجرایی عدالت

دیده‌بان حقوق بشر ـ  فاتو بن سودا، دادستان دادگاه بین المللی جزایی، روز ۹ مارچ از قاضیان دادگاه درخواست کرد تا نظر بدهند که آیا «می‌توانیم صلاحیت قضایی در مورد اخراج مردم روهینگیا از میانمار به بنگلادش اعمال کنیم؟» بنگلادش عضو دادگاه بین المللی جزایی است، اما میانمار نیست. این تفاوت مهم است زیرا دادگاه در مورد میانمار صلاحیت ندارد و در نتیجه مشخص ترین راه برای عدالت در مورد قربانیان جنایت ها ارتکابی علیه مردم روهینگیا ارجاع موضوع از طریق شورای امنیت سازمان ملل به این دادگاه است.

سوریه: پاسخگویی، جبران و آینده‌ی کشور

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ‌ نامه‌ی مشترک سازمان های غیردولتی به اتحادیه‌ی اروپا و سازمان ملل: در آستانه‌ی برگزاری «کنفرانس بروکسل ۲» در تاریخ ۲۵ ـ ۲۴ آوریل، فدراسیون و سازمان عضو آن «مرکز رسانه‌ها و آزادی بیان سوریه» (SCM) و چندین سازمان غیر دولتی بین‌المللی و سوری از اتحادیه‌ی اروپا و سازمان ملل خواستند تا پاسخگویی در مورد فجایع در سوریه و عدالت برای قربانیان را به عنوان دغدغه‌ی محوری در بحث های مربوط به «آینده‌ی سوریه» بگنجانند.

نسل‌کشی سینتی‌ها و روماها؛ واقعیتی که سال‌ها انکار می‌شد

دویچه وله ـ اقلیت قومی سینتی و روما ۶۰۰ سال است که در اروپا زندگی می‌کند. مردم این اقوام در آلمان نازی عقیم یا به صورت سیستماتیک نابود می‌شدند. درباره آزار و اذیت آنها حتی چند دهه بعد از سقوط نازی‌ها ابراز تردید می‌شد.

حقوق مدنی و سیاسی

فلسطین: آنچه مردم می توانند درباره مقاومت عمومی به ما  بیاموزند

الجزیره ـ  مردم غزه نه به خاطر جناح های سیاسی فلسطینی بلکه به رغم آنها به پا خاسته‌اند. حرکت گسترده جاری در مرز غزه یادآور رویدادهای تاریخی پیشین است که مردم فلسطین به طور هماهنگ برای مقابله با ستم و دست یافتن به آزادی به پا خاستند. این مقاومت پدیده‌ای تازه نیست. اعتصاب های عمومی و نافرمانی مدنی، مقابله با امپریالیسم بریتانیا و کوچ نشین های صهیونیستی در فلسطین در حدود یک قرن پیش آغاز شد و به اعتصاب عمومی شش ماهه در سال ۱۹۳۶ انجامید. فلسطینی ها برای مقاومت در مقابل اشغال اسرائیل، مقابله با نژادپرستی و شکست دادن آپارتاید نیازی به درس آموزی ندارند. یک دهه محاصره اسرائیل، همراه با بی اعتنایی عربها و درگیری طولانی بین جناح‌های فلسطینی دست به دست یکدیگر داده اند تا فلسطینی‌ها را به آستانه گرسنگی و یاس سیاسی برانند. حرکت عمومی جاری فقط مربوط به تاکید بر حق بازگشت برای آوارگان فلسطینی نیست که در حقوق بین المللی نیز وجود دارد. این حرکت فقط به بزرگداشت روز زمین مربوط نمی شود که فلسطینی ها را پس از اعتراض های خونین ۱۹۷۶ متحد کرده است. این اعتراض برای فراتر رفتن از درگیری‌های داخلی سیاسی و بازپس دادن صدای اعتراض به مردم است.

برزیل: زندانی کردن لولا پیامی غم انگیز برای تهیدستان کشور

الجزیره ـ الیگارشی برزیل از تمام قدرت خود برای شکست دادن هر تلاشی برای سلب امتیاز های آن استفاده خواهد کرد. لوییز ایناسیو لولا دا سیلوا، محبوب ترین رئیس جمهور در تاریخ برزیل، روز ۷ آپریل برای گذراندن حکم زندان ۱۲ سال خود را به مسئولان معرفی کرد. ظاهراً محکومیت لولا به قصد مقابله با فساد و معافیت از مجازات، اما در حقیقت به قصد ارائه درسی به تهیدستان است: نخبگان کشور میراث ریاست جمهوری یک کارگر دورگه و بدون تحصیلات رسمی را برخواهند چید؛ تهیدستان نباید در این توهم به سر ببرند که از رای دموکراتیک یا سهمی در ثروت کشور برخوردار هستند. برای حامیان لولا آشکار است که این محکومیت زندان به قصد نابود کردن برنامه ای دموکراتیک است که هدف آن برچیدن سیستم سیاسی الیگارشی در برزیل و نشاندن دموکراسی در حمایت از اکثریت ـ و نه فقط معدود ثروتمندان و قدرتمندان ـ به جای آن است. در ۵ دوره رژیم های جمهوری پیش از ۱۹۸۸، حق رای در در برزیل به شدت محدود بود. با دست‌یافتن تدریجی زنان و سربازان به حق مشارکت سیاسی، بی سوادان کشور به تازگی و پس از قانون اساسی ۱۹۸۸ به حق مشارکت انتخاباتی رسیدند.

محافظت از اطلاعات و حقوق بشر: راهنمای سه مرحله ای

عفو بین‌الملل ـ  رئیس اجرایی فیس بوک مارک زاکربرگ که پذیرفته اطلاعات مربوط به ۸۷ میلیون تن ممکن است به نادرست در اختیار شرکت کمبریج آنالیتیکا قرار گرفته باشد در کنگره آمریکا شهادت می دهد. پیوند کمبریج آنالیتیکا به ستاد انتخاباتی ترامپ و جمع آوری اطلاعات باعث خبرسازی شده است اما این گزارش احتمالا فقط بخش کوچکی از مسئله است. رسوایی مربوط به فیس بوک باعث شده که بسیاری از ما در مورد شیوه جمع آوری اطلاعات شخصی و پخش آنها در اینترنت نگران شویم. راهنمایی سه مرحله ای ما از این قرار است: ۱) درک خطر؛ ۲)  کنترل تنظیم های خصوصی؛ ۳)  استفاده از امکانات محافظت از حریم خصوصی. 

ایران:

نظام اصلاح‌ناپذیر و اصلاح‌طلبیِ تسلیم‌طلبانه عقیم است

رادیو زمانه ـ‌ ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی و زندانی سیاسی سابق در بیانیه‌ای به سخنان نوروزی خامنه‌ای پرداخته و با اشاره به وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور گفته که نظام کنونی ایران «اصلاح‌ناپذیر» است. او همچنین کسانی را که خواهان دخالت نظامی کشورهای دیگر در ایران هستند به باد انتقاد گرفته و سیاست تاکنونی اصلاح‌طلبان را «تسلیم‌طلبانه» خوانده است.

اعدام نوجوانان: ضرورت توجه افکار عمومی و قانون به سن مسئولیت کیفری #اعتراضات از میان آنها: اعلام اعتصاب غذای اسماعیل عبدی

اعدام کودکان در ایران: مساله را چگونه میتوان حل کرد؟

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

ترکیه: بازاندیشی درباره همکاری اتحادیه اروپا مورد مهاجران

 دموکراسی باز ـ  تهاجم نظامی ترکیه درعفرین نمونه دیگری است که نشان می دهد پناهجویان برای کسب حمایت داخلی از بلندپروازی‌ های سیاست خارجی مورد استفاده ابزاری قرار می‌گیرند. از سیاست‌های همسان سازی تا سیاست های انتخاباتی، مهاجرت اغلب به عنوان موضوع سیاست داخلی مورد بحث قرار می‌گیرد. با وجود این، ارتباط آن با سیاست خارجی کمتر توجه را جلب می کند. (به جز چند استثنا). یک نمونه اخیر مقاله ای در دموکراسی باز است که در آن نویسنده می‌گوید دولت ترکیه از پناهجویان نه تنها  به عنوان ابزار سیاسی برای بلند پروازی خارجی بلکه برای تقویت ایدئولوژی محافظه کارانه و اسلامی استفاده می کند. بحث من نیز در همین جهت است و استفاده ابزاری ترکیه از پناهجویان را در چارچوب همکاری آن با اتحادیه اروپا در زمینه مهاجرت پیش می گذارد.

اسرائیل: سرنوشت نامعلوم مهاجران آفریقائی ساکن کشور

کره جنوبی: تحریم دانشگاه بهخاطر ساخت روبات قاتل

ایران:

پژوهشگر اقتصادی: ۳۳ درصد جمعیت ایران دچار فقر مطلق است

دویچه وله ـ حسین راغفر، پژوهشگر اقتصادی، می‌گوید دولت خط فقر مطلق یک خانواده پنج نفری را ۷۰۰هزار تومان می‌داند که حتی غذای آنها را هم تامین نمی‌کند. او خط فقر یک خانواده چهار نفره شهری در سال ۹۶ را حدود چهار میلیون تومان می‌داند. به گفته او: «آنچه ما به عنوان خط فقر مطلق تعریف می‌کنیم سبد مشخصی است که باید حداقل کالاهای اساسی را در بر داشته باشد به نحوی که اگر فردی به آنها دسترسی نداشته باشد، سلامت فیزیکی، جسمانی و روحی‌اش به خطر بیفتد. این کالاها در همه جای دنیا پذیرفته شده و شامل غذا، مسکن، خدمات سلامت، حمل و نقل … هستند…. درآمد ۶ درصد از جمعیت کشور، کفاف تامین هزینه خوراک آنها را نمی‌دهد.» او اسم چنین مرحله‌ای را “خط گرسنگی” می‌گذارد. گزارش مرتبط: استاد دانشگاه: شاهد فروپاشی اقتصاد هستیم

کشاورزان اصفهانی برای سومین روز پیاپی دست به تجمع اعتراضی زدند

دفاع از حقوق بشر

بحرین: سازمان‌های غیردولتی خواهان آزادی مدافع حقوق بشر عبدالهادی الخواجه شدند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  هفت سال پیش در این ماه، مدافع سرشناس حقوق بشر عبدالهادی الخواجه را از خانه اش در بحرین بیرون کشیدند، شکنجه کردند و پس از محاکمه در دادگاه نظامی به خاطر نقش مسالمت آمیز او در اعتراض‌های سال ۲۰۱۱ به حبس ابد محکوم کردند. در روز ۵ آپریل، روز تولد ۵۷ سالگی الخواجه، فدراسیون و ۱۳ سازمان بین المللی و منطقه ای خواهان آزادی فوری او و همه مدافعان حقوق بشر زندانی در بحرین شدند. عبدالهادی الخواجه مدافع حقوق بشر بحرینی ـ‌  دانمارکی بنیانگذار و رئیس پیشین مرکز حقوق بشر بحرین و بنیانگذار مرکز حقوق بشر خلیج و یکی از ۱۳ مدافع حقوق بشر و فعال سیاسی است که فقط به خاطر استفاده از آزادی بیان و آزادی تشکل و گردهمایی به زندان های طولانی محکوم شده اند.

فرانسه/عربستان سعودی: به جای عرضه فرش قرمز به محمد بن سلمان باید او را مجازات کرد

دیده‌بان حقوق بشر ـ  محمد بن سلمان نخستین سفر رسمی خود به فرانسه را انجام می دهد و رئیس جمهور امانوئل مکرون ممکن است برای عرضه فرش قرمز به او وسوسه شود. ولیعهد عربستان با دسته چک و قراردادهای پرسود وارد می شود. در پس چهره یک اصلاحگر واقعیتی تاریک نهفته است. در حقیقت، او رهبری با مشت آهنین است که با وجود ظاهر اصلاحات بر سرکوب در کشور خود افزوده است و جنگ ۳ ساله و جنایت های جنگی را در یمن رهبری می‌کند. بهترین بنگاه های روابط عمومی در جهان نیز نمی‌توانند بعضی از موارد نقض حقوق بشر را پنهان سازند. او که از سال ۲۰۱۵ وزیر دفاع کشورهای خود بوده است نقشی محوری در این جنگ بازی می کند که بیش از ۶۳۰۰ کشته و ۹۶۸۳ زخمی به جا گذاشته است. بیشتر تلفات در اثر حمله‌های هوایی ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی رخ داده است که در بازارها، بیمارستان ها مسجد ها و مدارس کشته و ویرانی به جا گذاشته است. به عروسی ها و عزاداری ها حمله هوایی شده است.

پرو: ائتلاف ۲۵ سازمان  حقوق بشرعضو فدراسیون: فساد مانع از دست یافتن به حقوق اساسی است

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ ۲۵ سازمان حقوق بشر عضو فدراسیون با انتشار بیانیه ای به مناسبت اجلاس سران کشورهای قاره آمریکا در لیما از تاریخ ۹ تا ۱۴ آوریل از دولت های این قاره خواستند به موضوع فساد از چشم انداز حقوق بشری به طور موثر توجه کنند. گزارش «فساد دموکراسی و دسترسی به حقوق اساسی را تضعیف می کند» که امروز منتشر شد، پیشنهادهای این ائتلاف را در مورد اقدام های عملی یرای دست‌یافتن به حکمرانی دموکراتیک در قاره آمریکا ارائه می کند. چندین بحران سیاسی و رسوایی های اخیر دولت های منطقه ناشی از فساد جدی است. نمونه هایی از جمله مکزیک، گواتمالا، هندوراس، جمهوری دومینیکن، کلمبیا، پرو، شیلی و بولیوی نشان می دهد که فساد در این کشورها ریشه ای عمیقی و با سیاست گذاری ارتباط دارد. تغییری اساسی در روش‌ها و شیوه‌های برخورد با این موضوع ضروری است. به باور ائتلاف این سازمان ها چنین برخوردی از چشم‌انداز حقوق بشری ما را توانمند خواهد ساخت و در جهت درست هدایت خواهد کرد.

مجارستان: ما به مقاومت علیه حمله به حقوق بشر ادامه خواهیم داد

عفو بین‌الملل ـ  در پی پیروزی حزب ویکتور اوربان در انتخابات عمومی مجارستان، رئیس بخش اروپای  این سازمان گفت: با وجود اینکه فضایی خصمانه در این کشور حاکم است، ما از اراده ای قوی برخورداریم.  ما به همراه تمام مردم و گروه هایی که در دفاع از حقوق و آزادی های همگان مبارزه می کنند، در مقابل حمله به حقوق بشر در مجارستان مقاومت خواهیم کرد.

مصر: کارزار گزارش‌گران بدون مرز و جامعه عکاسان برای شوکان عکاس‌خبرنگار که در خطر اعدام قرار دارد

گزارش‌گران بدون مرز ـ محمود ابوزید که بیشتر با نام شوکان شناخته شده است در ماه اوت ۲۰۱۳ خودسرانه بازداشت شده و بیش از سه سال را بدون محاکمه در زندانی گذراند. جرم او پوشش خبری سرکوب خشونت آمیز تظاهراتی بود که توسط اخوان المسلمین که اکنون جزو گروههای تروریستی خوانده می‌شود، سازماندهی شده بود. در تاریخ سوم ماه مارس ۲۰۱۸ وی به حکم اعدام محکوم شد.

 

مالدیو: به آزار و تعقیب هدفمند مدافع حقوق بشرخانم شهیندا اسماعیل پایان دهید

ایران:

نرگس محمدی برنده جایزه ساخارف انجمن فیزیک آمریکا شد

واکنشها به اهدای جایزه ساخارف به نرگس محمدی: آیا او باید این جایزه را قبول نکند؟

سازمان دیدهبان حقوق بشر خواستار آزادی گلرخ ابراهیمی ایرایی شد

مادر سهیل عربی، زندانی عقیدتی: سازمان ملل هم حریف قوه قضاییه ایران نمیشود

زنان

چگونه #منهم به جنبشی جهانی بدل شد

اقتصاد ثانی و رهاشدگی زنان

ایران:

جنبش زنان ایران: از محافل زنانه تا دختران انقلاب و فراخوان تظاهرات

رادیو زمانه ـ هدف اصلی این نوشته بیش از همه چیز بررسی گرایش‌های نظری موجود در جنبش زنان در روند کلی آن از ابتدای دولت «سازندگی» تا ابتدای دور دوم زمامداری دولت «تدبیر و امید» در بستر مشخص اقتصادی اجتماعی- سیاسی است. به همین دلیل به عرصه‌هایی همچون ادبیات، سینما، مطبوعات و که زنان از گرایش‌های مختلف در آن نقش مهمی در به چالش کشیدن تابوها و مسائل جنسیتی داشتند، پرداخته نمی‌شود. بنابراین، این نوشته بیش از آن که یک سند تاریخی و مستند باشد یک بررسی تحلیلی از گرایش‌های عمدتا نظری موجود در جنبش جنسیتی زنان در روند کلی مبارزات آنان و در بسترهای اقتصادی- سیاسی- اجتماعی مشخص است.

رفته بر باد، حجاب در ایران این روزها

هشت مارس و قدرت اراده جمعی

از کودتا تا انقلاب: حذف طبقهی متوسط از متن جنبش زنان

مطالبات معیشتی زنان، ضرورتی که باید به آن پرداخت

فرهنگ

هنر به منزله سلاح سیاسی؟ نمایشگاهی از جنبش‌های اعتراضی جهان

یورگن هابرماس: کتابخانه شخصی من

ایران:

بازتاب “پستان‌ گیت صداوسیما” در شبکه‌های اجتماعی

دویچه وله ـ سانسور لوگوی باشگاه فوتبال “آ اس رم”، واکنش تمسخرآمیز کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت. تلویزیون دولتی ایران پستان گرگ ماده در لوگوی باشگاه فوتبال رم را سانسور کرده بود.

تئاتر بهرام بیضایی: ملاقات در تهران پس از پانزده سال

اندیشه

مجارستان: این رژیم ثابت می کند که سرمایه داری می تواند به شدت اقتدار گرا باشد

دموکراسی باز ـ  مقصر دانستن مردم برای چرخش پوپولیستی یا ضد دموکراتیک گمراه‌ کننده است. بدون مداخله فعال نخبگان اقتصادی خارجی و داخلی، سرمایه داری اقتدارگرا نمی‌توانست در مجارستان پدیدار شود. ویکتور اوربان سومین پیروزی قطعی خود را روز ۸ آپریل کسب کرد. با وجود این که یک دهه پیش مجارستان به خاطره اصلاحات موفق دموکراتیک و بازار آزاد مورد تجلیل قرار گرفت، اکنون نمونه دیگری از حرکت نهادهای لیبرال به سوی خودکامگی است. نفرت‌ پراکنی شدید نشانه ای آشکار بود که نشان می‌داد اوربان برای تضمین اکثریت خود حاضر است به همه کاری دست بزند. او از سال ۲۰۱۰ از خشم عمومی علیه شکست‌های سیاست‌های لیبرالی برای برپا کردن سیستم سرمایه داری اقتدارگرای خود استفاده کرده است. سیستم به شدت غیر لیبرال اما سرمایه داری است: مالکیت خصوصی و منطق سود هنوز حاکم هستند، اما بوروکراسی دولتی و نهادهای آن به‌خاطر ثروتمند شدن نخبگان اقتصادی کشور به عقب رانده شده اند. با وام گیری از بوردیو باید گفت: این سیستم دست چپ دولت را ملغا و از دست راست آن برای سرکوب مخالفان و تنبیه شهروندان استفاده می کند.

از بحران سرمایه‌داری تا قلمرو آزادی از منظر کارل مارکس

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: آسو، اخبار روز، الحق، الجزیره، ایران وایر، بتسلیم،  بی‌بی‌سی فارسی، بیدار زنی، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، گویا نیوز، نقد اقتصاد سیاسی

بایگانی شماره‌های گذشته