در دو هفته ای که گذشت، تجربه زنان در سراسر جهان چگونه بود؟ مهم ترین رویدادهای حوزه زنان، از سیاست تا حقوق بشر، از فرهنگ تا جامعه و هنر چه بود؟ هفت روزنامه ی زنان آرمان شهر مهم ترین اخبار را یک جا برایتان گردآوری کرده است.

۱۰ آوریل ۲۰۱۸ روز دستمزد برابر برای زنان سفیدپوست آمریکا- این روز برای سایر زنان در سایر کشورها چه روزی است؟

نقض حقوق بشر        

جنگ داخلی سوریه؛ «به هزاران زن و مرد و کودک تجاوز شده‌است»

رادیو فردا، ۲۸ مارس – روزیترز در گزارشی به نقل از محققان سازمان ملل، می‌گوید نیروهای حکومت سوریه و شبه‌نظامیان متحد آنها، برای مجازات زنان و مردانی که در اجتماعات مخالفان حضور داشتند، به آن‌ها تجاوز کرده‌‌اند. تجاوز و سوءاستفاده جنسی در جریان جنگ، در زمره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت به شمار می‌روند.

بهره‌کشی جنسی از کودکان مهاجر در یونان، مایه شرم اروپا

مهاجر نیوز، ۲۸ مارس – وضعیت پناهجویان در یونان وخیم خوانده می‌شود. خشونت به یک امر معمول در اردوگاه‌های پرجمعیت پناهجویان بدل شده است. بر بنیاد گزارش کارمندان خدماتی و پژوهشگران، بهره‌کشی جنسی و بدرفتاری با کودکان در اقامت‌گاه‌ها بسیار شایع است. خشونت، بهره‌کشی جنسی و بی‌خانگی مواردی اند که کودکان مهاجر و پناهجو را در جزایر مختلف یونان می‌آزارند. گزارش دانشگاه هاروارد زیر نام «اضطرار در حالت اضطرار» در ماه اپریل سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که کودکان مهاجر دست‌خوش خشونت‌های فیزیکی، روانی و جنسی در کمپ‌ها و تأسیسات مهاجران در یونان اند.

افغانستان خلاصه گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر درباره کار شاقه کودکان در افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر، ۳ آوریل-  اطلاعات این تحقیق توسط برگزاری ۱۳ جلسه استماع عامه در ۱۳ ولایت کشور و برگزاری ۴۰ جلسه فوکس گروپ در ۲۱ ولایت کشور و تکمیل ۶۵۷ عدد سوالنامه در ۲۵ ولایت کشور، جمع‌آوری شده است. در جلسات استماع عامه و فوکس گروپ اقشار مختلفی از مردم به شمول اعضای شوراهای ولایتی، نمایندگان ارگان‌های عدلی و قضایی، کارشناسان، استادان دانشگاه، نمایندگان نهادهای جامعه مدنی و رسانه‌ها، ارگان‌های امنیتی، علمای دینی و ریش‌سفیدان شرکت داشته‌اند. خلاصه یافته‌های به‌دست‌آمده در جریان این تحقیق ملی به شرح زیر است:

دکتر سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر: کار شاقه کودکان نگران کننده است

رییس اجرایی: گزارش حقوق بشر درباره‌ی کودکان تکان‌دهنده است

افغانستان خلاصه گزارش عوامل و زمینه های خشونت علیه زنان در افغانستان در سال ۱۳۹۶

کمیسیون مستقل حقوق بشر، ۱۱ مارس– گزارش حاضر نشان میدهد که در طول سال مالی ۱۳۹۶ به تعداد ۴۳۴۰ مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده است که بر ۲۲۸۶ نفر اعمال گردیده است. بنابر این در سال جاری ۱۳۹۶ بیش از دو هزار و دو صدو هشتاد و شش زن در افغانستان از یکی از گونه های خشونت علیه زن رنج برده است.

وضعیت حقوق بشری زنان و دختران قریه ها و دهات افغانستان

افغانستان خشونتهای خانوادهگی در سال گذشته جان ۲۷۷ زن را گرفته اند

طلوع نیوز، ۲۸ مارس – کمیسیون مستقل حقوق بشر می گوید که در سال ۱۳۹۶هجری خورشیدی، دست کم ۲۷۷ زن جان های شان را در نتیجۀ خشونت های خانواده گی از دست داده اند. به گفتۀ مسؤولان این کمیسیون، در حدود نیمی از این رویدادها در شمال کشور رخ داده اند. بربنیاد آمارهایی که این کمیسیون ارائه می کندُ عاملان نیمی از این قتل ها تاکنون بازداشت نشده اند. بلال صدیقی، سخن گوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در این باره می گوید: «این نهایت نگران کننده است که نسبت به سال گذشته، تنها قتل خانم ها هشت درصد افزایش را نشان می دهد در افغانستان.»

افغانستان دوازده تن در سال ۱۳۹۶ در دادگاه‌های صحرایی کشته شدند

زندان به خاطر داستان منتشر نشده، فیلم اکران نشده و مصاحبه چاپ نشده

ایران وایر، ۶ آوریل – گلرخ ابراهیمی ایرایی، پس از دو ماه اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شده است. این زندانی عقیدتی در اعتراض به انتقال غیرقانونی‌اش از زندان اوین به قرچک ورامین در اعتصاب غذای تر به سر می‌برد. او بارها در بازجویی‌هایش تحت فشار قرار گرفته است که به قرآن سوزی اعتراف کند.

کارزار توییتری برای آزادی گلرخ ایرائی

افغانستان دخترانی که از آزار و اذیت در داخل دانشگاه شاکی اند

از ستایش تا ندا: روایت تلخ تجاوز و قتل دختر مهاجر افغان در ایران

دفاع از حقوق بشر

روز دستمزد برابر

ویکی پدیا– روز دستمزد برابر روزی برای یادآوری نابرابری و شکاف جنسیتی در پرداخت دستمزد به مردان و زنان، و تلاش برای برقراری برابری است. این تبعیض دستمزد به ازای کارِ برابر، برای زنان رنگین‌پوست بیشتر هم می‌شود.

امروز، روز دستمزد برابر برای زنان سیاه پوست، امریکای لاتین و زنان بومی امریکا نیست

CNBC، ۱۰آوریل- امسال، روز ۱۰ آوریل بطور نمادین به عنوان روز دستمزد برابر انتخاب شده است. یعنی مدت زمانی که یک زن باید در سال جدید بیشتر از یک مرد کار کند تا به طور نمادین درآمد مشابهی را که یک مرد، سال پیش به دست آورده است، به دست آورد. بادر نظر گرفتن شرایط کاری زنان غیرسفیدپوست، ایده کار چهار ماه دیگر برای دریافت حقوق برابر بنظر پوچ می آید: برای زنان آفریقایی تبار، روز پرداخت برابر، روز ۷ اوت، برای زنان بومی آمریکا و لاتین، روز پرداخت برابر ۷ سپتامبر و ۱ نوامبر و پرداخت حقوق برابر برای زنان آسیایی آمریکایی و ساکن اقیانوس آرام در روز ۲۲ فوریه خواهد بود، (با در نظر داشت این واقعیت که هنوز شکاف های هنگفتی بین زیر گروه ها وجود دارد.)

چهره پنهان جنگ 

گروه بین المللی بحران، ۷ مارس ـ به تاثیر درگیری به ندرت از زاویه بهداشتِ بازتولید نگاه می کنند. با وجود این، زنان و دختران به طور منظم قربانی خشونت جنسی و جنسیتی جنگ و پس از آن هستند، مرگ و میر در اثر زایمان در مناطق جنگ زده بسیار زیاد است و تقویت صدای زنان برای رفع خطر از زندگی آنها بسیار حیاتی است. چند سال پیش، زنی در دهه هفتم زندگی خود در اندونزی برای ما از تجاوز و شکنجه های دیگری گفت که طی درگیری بین جنبش آزادیبخش آسه و دولت از سر گذرانده بود. علاوه بر ضایعه های روانی، او هنوز دچار دردهای جسمانی بود. با وجود اینکه سالها  از پایان درگیری آشکار گذشته بود، او هنوز از مراقبت بهداشتی جامع برخوردار نشده بود. در جنگ و پس از آن، فراموش کردن کسانی که صدای شان در نمی آید یا در فضای عمومی دیده نمی شوند، آسان است. گزارش‌های بی‌شماری نشان می‌دهند که زنان و دختران جوان طی  درگیری و پس از آن در معرض خطر بزرگ خشونت جنسی و جنسیتی اثر می‌برند که بهداشت بازتولید آنها را نیز به خطر می اندازد.

افغانستان اعلامیه مطبوعاتی کمیسیون مستقل حقوق بشردرباره حمله بر مدرسه هاشمیه دشت ارچی ولایت کندز

کمیسیون مستقل حقوق بشر، ۳ آوریل – کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از افزایش حمله بر اماکن عامه، مقدس، افراد ملکی و تأسیسات عام‌المنفعه شدیدا ابراز نگرانی نموده و چنین حملات را نکوهش می‌نماید. گزارش‌های ابتدایی نشان می‌دهد که در حمله متذکره تعداد از افراد ملکی به شمول اطفال زخمی و به شهادت رسیده است.

لهستان: پارلمان باید از سلامتی و حقوق زنان محافظت کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، ۲۲ مارس ـ‌ صدها سازمان از کشورهای مختلف با امضای بیانیه‌ای اعلام کردند: ما به شدت از تلاش‌های بی‌امان برای به عقب راندن حقوق بازتولید زنان در لهستان نگران هستیم. پارلمان لهستان در هفته‌ی جاری درباره‌ی پیش نویس لایحه‌ای با عنوان «سقط جنین را متوقف کنید» به بحث خواهد پرداخت. در صورت تصویب، این قانون امکانات دسترسی قانونی زنان را به سقط جنین در لهستان محدودتر خواهد کرد. همچنین سلامتی و زندگی زنان به خطر خواهد افتاد و تعهدات حقوق بشری بین المللی لهستان نقض خواهد شد.

راهپیمایی دادخواهانه همسر وکیل ناپدید شده حقوق بشری در چین

رادیو زمانه، ۵ آوریل – همسر یک وکیل حقوق بشری بازداشت شده در چین یک راهپیمایی ۱۰۰ کیلومتری را آغاز کرده با این امید که از سرنوشت همسرش با خبر شود. وانگ کوان‌ژانگ، ۱۰۰۰ روز است که دستگیر و ناپدید شده است.

قوانین و لوایح   

بسیج قانونی مردم در هواداری از حقوق سقط جنین در آمریکای لاتین

دموکراسی باز، ۲۲ مارس ـ استفاده فعالان فمینیست از قانون و دادگاه ها برای دست‌یافتن به سقط جنین قانونی تحولی تازه در آمریکای لاتین به شمار می رود. این تحول بخشی از بازگشت بخش هایی از جنبش های اجتماعی منطقه به سوی قانون و زمینه های قانونی است که پس از گذار دموکراتیک در دهه ۱۹۸۰ و اصلاحات عمومی و قضایی در بیشتر کشورهای این منطقه از دهه ۱۹۹۰ رخ داده است. نیروهای چپ و منطقه‌ای که پیش از آن نظام قانونی را به عنوان ابزاری ستم و سرکوب می دیدند، به ارزیابی دوباره از ابزارهای تازه برای دفاع از حقوق بشر پرداخته اند. این فرایند تغییر هایی در استراتژی و ساختارهای تشکیلاتی جامعه مدنی را در بر گرفته است تا آنها بتوانند شکل های تازه ای از اقدام جمعی را در پیش بگیرند.

قانون عروسی در افغانستان: مردان لباس زنانه نپوشند یا برعکس

طویانه در افغانستان؛ بلند بردن ارزش دختران یا دختر فروشی؟

حقوق مدنی سیاسی اقتصادی  

افغانستان برای نخستین‌بار یک زن در ولایت بلخ آمر ناحیه شد

طلوع نیوز، ۹ آوریل– برای نخستین‌بار یک زن در ولایت بلخ به‌حیث آمر ناحیۀ پنجم شهر مزارشریف، معرفی شده‌است.

افغانستان برای خانواده‌های ۳۰۰پولیس زن شهرک رهایشی/ مسکونی ساخته میشود

طلوع نیوز، ۹ آوریل – بربنیاد آمارهای وزارت امورداخله، هم اکنون شمار نیروهای پولیس زن در افغانستان در حدود سه هزار تن میرسد. حکومت با کمک مالی شماری از کشورهای کمک کننده، شهرک رهایشی ویژ‌هیی را برای نیروهای پولیس زن می‌سازد.

شکاف ۱۲درصدی باسوادی زنان و مردان- دست‌کم یک میلیون و ۸۰۰ هزار زن ایرانی بی‌سوادند

رادیو زمانه، ۳۱ مارس – علی باقرزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفته در تمام دنیا دو سوم بی‌سوادان را زنان تشکیل می‌دهند و در ایران نیز از حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بی‌سواد ۱۰ تا ۴۹ سال، قریب به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر زنان هستند. او تاکید کرده آمار بی‌سوادی زنان اتباع خارجی به خصوص اتباع افغانستانی از ایرانی‌ها بالاتر است.

افغانستان ۱۳ مکتب دخترانه در پکتیکا بسته شده است

آوا پرس، ۱ آوریل- مقام‌های محلی ولایت پکتیا می‌گویند که در چهار سال اخیر، دروازه ۱۳ مکتب دخترانه در بخش‌های ناامن این ولایت به دلیل مسایل تروریستی و ناامنی، به‌روی دانش‌آموزان بسته شده‌ است.

سیاست

افغانستان: زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی نهایی شد

رادیو بین المللی فرانسه، ۱ آوریل – مقام‌های افغانستان، پس از سه سال تأخیر، زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی را روز ۲۰ اکتبر ۲۰۱۸ اعلام کردند. محمد اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان متعهد شده است که انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود. انتخابات ریاست جمهوری آینده سال ۲۰۱۹ برگزار خواهد شد.

افغانستان نگرانی کمیسیون انتخابات از استخدام نشدن زنان در مرکزهای رآی‌دهی

طلوع نیوز، ۹ آوریل– کمیسیون مستقل انتخابات از استخدام نشدن کارمندان زن در مرکزهای رأی دهی در کشور ابراز نگرانی می‌‏کند. یک عضو این کمیسیون، میگوید که قرار بود ۱۴هزار زن پیش از این، از سوی وزارت های امور داخله و امور زنان در مرکزهای رأی دهی استخدام شوند، اما تا کنون این کار انجام نشده است. حفیظ الله هاشمی، در این باره افزود: «این کار باید وقت تر انجام می‌شد، اما وزارت امور داخله و وزارت امور زنان تا حال این کار را انجام نداده اند؛ دیروز وزارت زنان گفت که فهرست را به وزارت امور داخله می فرستند اما تا حال در بک ولایت هم زنان استخدام نشده اند.»

زنان هرات از کاروان صلح هلمند حمایت کردند

رادیو بین المللی فرانسه، ۵ آوریل – زنان هرات همگام با مردان روز پنجشنه ۵ آوریل خیمه­های تحصن برپا کردند و به کاروان صلح باشندگان ولایت هلمند پیوستند. این افراد معترض از گروه طالبان می­خواهند که با دولت افغانستان آتش بس کنند و وارد مذاکرات صلح شوند تا جنگ در این کشور ختم گردد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس: معترضان به حجاب اجباری نه فاسدند، نه وابسته به بیگانه

رادیو زمانه، ۲ آوریل – رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از بررسی اعتراضات زنان ایرانی به حجاب اجباری در فراکسیون مجلس خبر داده. قرار است گروهی از جامعه‌شناسان، نمایندگانی از قوه قضائیه و دولت نیز در این جلسه شرکت کنند. او می‌گوید اعتراض به حجاب اجباری فقط مختص به زنان نیست. گروهی از مردان هم معترض‌اند.

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس ایران: زنان به خط قرمز جمهوری اسلامی تبدیل شده‌اند

زخمی شدن یک نامزد زن سنی انتخابات عراق در یک حمله انتحاری

فرهنگ و جامعه

دو زن در لیست روسای هیات داوران فستیوال کن

آرمان شهر، ۱۰ آوریل– پیش از اعلام نام  فیلم های برگزیده شده برای هفتاد و یکمین برگزاری فستیوال کن، از چندی پیش  نام روسای هیات داوران بخش های مختلف این فستیوال گام به گام منتشر شد.“کیت بلانشت”، “بنیسیو دل تورو” و “اورسلا مییر” به ترتیب ریاست داوران بخش اصلی، بخش نوعی نگاه و دوربین طلائی را بر عهده  خواهند داشت.

ریم بننا و جنگ فرهنگی که فلسطینی ها باید برنده شوند

مجله هفته، ۶ آوریل– ریم یننا، خواننده فلسطینی در ۵۱ سالگی درگذشت . مرگ او در ۲۴ مارس ، پس از یک دهه مبارزه با سرطان، برای فلسطینی های همه جا غم انگیز بود. ریم، فلسطینی مسیحی از ناصریه ، مردم فلسطین را از میان تقسیمات سیاسی و جغرافیایی متحد کرد . وقتی که او برای وطن می خواند ، چیزی غیر از فلسطین اهمیتی نداشت .مسیحی ها و مسلمانان ، فتح و حماس ، غزه و رام الله یکی می شدند.

ویدیو.. برگزاری اولین رقابت‌های دوچرخه سواری زنان در سعودی

العربیه، ۱۱ آوریل– اولین مسابقه دوچرخه سواری بانوان در جده سعودی روز سه‌شنبه دهم آوریل با شرکت ۳۰ زن برگزار شد. به گزارش العربیه، این مسابقه جهت ایجاد رقابت ورزشی سالم میان بانوان و تشویق زنان به ورزش، با شعار « سرحال باش» برگزار شد.

قصه‌ی سربه‌مهر زنان افغانستان به مهم‌ترین جشنواره‌های مستند می‌رود

روزنامه هشت صبح، ۷ آوریل– تجاوز جنسی حلیم بر دخترش خاطره، ۳سال پیش رسانه‌ای شد. خاطره در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها گفته بود که ۱۳سال مورد تجاوز پدرش قرار داشته است. حاصل این تجاوز یک دختر و یک پسر است. خاطره حالا بیشتر از ۲۵سال دارد و با فرزندانی که نمی‌داند به آن‌ها خواهری کند یا مادری، در یکی از کشور‌های خارجی پناهنده شده است.

یک دهه همکاری با موزه لوور؛ گفت‌وگو با الهه امیدیار، حامی نمایشگاه هنر قاجار

رادیو بین المللی فرانسه، ۷ آوریل – این روزها موزه لوور شهر لانس فرانسه میزبان آثار هنری دوره قاجار در نمایشگاهی با عنوان ” امپراتوری گل‌های سرخ” است. نمایشگاهی که از حمایت مالی موسسه میراث فرهنگی روشن به مدیریت و سرپرستی ” الهه امیدیار میرجلالی” برخوردار است.

فلسطین: هنرمندی که تصویری زیبا از رنج و خشم زنان را به تصویر می‌کشد

بیدارزنی ـ شهر غزه، نوار غزه، برای «هناء حمش» هنر یعنی ابراز وجود و بازگو کردن رنج زنان فلسطینی. هناء در نمایشگاهی که از ۲۰ تا ۲۲ دسامبر سال ۲۰۱۷ در شهر غزه با عنوان «سیزده میلیون» برگزار شد، از فلسطینی‌های کل دنیا و قدرت زنان فلسطینی که در شرایط دشوار اشغال زندگی می‌کنند، حکایت کرد.

چرخه‌های خشونت: آیا ما مسئول حمله مسلحانه نسیم نجفی اقدم به دفتر یوتیوب هستیم؟

رادیوزمانه، ۴ آوریل – «گیاهخوار، فیلم‌ساز، کمدین، رقاص»: این واژه‌ها را نسیم نجفی اقدم در توصیف خود نوشته است، سال‌ها قبل از اینکه اسلحه به دست بگیرد، وارد ساختمان مرکزی یوتیوب در کالیفرنیا شود و سه نفر را زخمی کند و در نهایت جان خودش را به ضرب گلوله بگیرد.

مصاحبه با فاطمه بخشی، کارگردان افغانستانی ساکن المان بدن در فرهنگ من تابوست

زندگی به چه قیمت؛ تابوی طلاق در افغانستان

ایران زنان و سالی که گذشت؛ بر بلندای اعتراض

کاهش میانگین سن ازدواج دختران در ایران؛ چرا؟

گزارش، پژوهش و کتاب

جنبش زنان ایران: از محافل زنانه تا دختران انقلاب و فراخوان تظاهرات

رادیو زمانه، ۱۰ آوریل– هدف اصلی این نوشته بیش از همه چیز بررسی گرایش‌های نظری موجود در جنبش زنان در روند کلی آن از ابتدای دولت «سازندگی» تا ابتدای دور دوم زمامداری دولت «تدبیر و امید» در بستر مشخص اقتصادی – اجتماعی- سیاسی است.

ایران زوال جنبش مستقل زنان در دوران رضا شاه

ایران تجدید حیات جنبش زنان در دهه‌ی ۱۳۲۰

از کودتا تا انقلاب: حذف طبقه‌ی متوسط از متن جنبش زنان

آسو، ۷ آوریل – در شرایطی که انجمن‌های زنان فقط در چارچوب‌های قابل قبول از سوی حکومت فعالیت می‌کردند، شمار زیادی از زنان تحصیل‌کرده و شاغل با راه‌اندازی تشکل‌های محلی، نیکوکارانه، تخصصی، و صنفی، اقدام به سازمان‌دهی خود و برداشتن قدم‌هایی کوچک و محلی برای بهبود وضعیت زنان کردند. این قبیل انجمن‌های زنان، که برخلاف گروه‌های مستقل فمینیستی توان تأثیرگذاری در سیاست‌های کلانِ مرتبط با تصمیمات سیاسی را نداشتند، همانند حیاط خلوتی بودند که حکومت خطری را از سوی آن متوجه خود نمی‌دید….

استعمارزدایی از جریان زنان

بیدارزنی، ۳ آوریل – مصاحبه‌ای که در ادامه می‌خوانید نقدی بر فمینیست‌های لیبرال سفیدپوست، سیطره‌ی هژمونی فمینیست‌های لیبرال و لازمه‌ی استعمارزدایی از جریان مبارزات زنان است. همچنین جهانی‌شدن و استعمار منابع توسط کشورهای اروپای شمالی در این مصاحبه مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

هشت مارس و قدرت اراده جمعی

بیدارزنی، ۷ آوریل – کی از گسترده‌ترین فعالیت‌هایی که فعالین جنبش زنان در سال‌های اخیر در داخل کشور داشتند کمپین یک میلیون امضا بود و پس از آن فعالیت‌های کوچک و بزرگ آنان نتوانست فضای رسانه‌ها و همچنین فضای جامعه را چون کمپین به خود جذب کند و شاید پس از کمپین انتظارها از جنبش زنان فراتر رفت و هر حرکتی با آن مقایسه شد. کاری جمعی و گروهی که فارغ از تمام نقدهایی که بر آن وارد است از قدرت سازماندهی جمعی بسیار خوبی برخوردار بود و توانست در آن دوران شوری در جامعه ایجاد کند.

اقتصاد ثانی و رهاشدگی زنان

پل هایی برای زنان، ۷ آوریل – در یکی از نشست‌های اخیر درباره اعتراضات دی ماه، فاطمه صادقی، پژوهشگر علوم سیاسی و فعال حقوق زنان، از نسبت نزدیک حاکمیت بازار با تشدید نابرابری‌های جنسیتی و بویژه رویه خانه‌نشینی زنان منتج از سیاست‌گذاری‌های اقتصادی/جنسیتی در سال‌های اخیر گفت. او این نکته را مطرح کرد که برغم تصور و تلاش فمینیست‌های برابری‌خواه برای بالابردن سهم زنان از اشتغال [بازیگری در بازار]، اتفاقا این بازار است که به خانه‌نشینی زنان منجر شده است.

انقلابی به نام یک زن

دمکراسی باز، ۲۷ مارس – در سراسر جهان، و به ویژه در نیمکره جنوبی، انقلابی فرهنگی و اجتماعی رو به گسترش است. این به معنای تغییرالگوی رعایت حقوق مردان و زنان است. آمریکای لاتین یکی از مناطقی است که خشونت بیشتری علیه زنان در آن رخ می‌دهد. به گزارش نهاد زنان سازمان ملل ۱۴ کشور از ۲۵ کشور دارای بالاترین آمار کشته شدن زنان در آمریکای لاتین و کارائیب قرار دارند و از هر سه زن بالاتر از ۱۵ سال، یک زن قربانی خشونت جنسی بوده است. به طور مشخص در آرژانتین، در سال ۲۰۱۷ در هر ۱۸ ساعت یک زن کشته شده است. این رقم پایین تر از هندوراس است که در آن بالاترین میزان قتل زنان رخ می دهد: ۱۳.۳ تن از هر ۱۰۰ هزار زن. اعتراض ها نخستین بار در جون ۲۰۱۵ در ۸۰ شهر آرژانتین آغاز شد. و در جون و اکتبر ۲۰۱۶ تکرار شد.

چرا زنان کم تر از مردان پیاده روی می کنند؟

اخبار روز، به نقل از گاردین، ۵ آوریل   تیم آلتوف٬ سرپرست گروه تحقیقاتی دانشگاه استنفورد می گوید: ” اگر یک یا چند نفر کم پیاده روی کنند این می تواند یک مشکل مربوط به تنبلی باشد – ولی اگر صدها هزار نفر کم پیاده‌روی کنند چه؟ این دیگر نمی تواند یک مشکل مربوط به تنبلی باشد بلکه یک مشکل اجتماعی است”.

ایران «قرچک» رهایمان نخواهد کرد

بیدارزنی، ۵ آوریل ـ ون مخصوص حمل زندانیان وقتی به سمت اوین نرفت، برای همه‌ی ما مشخص بود که مقصد قرچک است، تمام راه را سرود و آواز خواندیم و خندیدیم، و گاه  درباره‌ی آنچه که در قرچک در انتظارمان بود حرف زدیم. با فاصله‌ای ۱۸ ساله دوباره به بند عمومی می‌رفتم، بار پیش ۱۸ سال جوانتر بودم و دانشجویی بی‌تجربه و تنها…

نوروز در زندان قرچک

پول کثیف، دختران خیابان انقلاب و چند پرسش

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی، پل هایی برای زنان، اخبار روز، بیدارزنی، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، روزنامه هشت صبح، رادیو زمانه، ایران وایر، رادیو فردا، کانون زنان ایرانی، العربیه، رادیو بین المللی فرانسه، آسو، مجله هفته، دموکراسی باز، خبرگزاری بانوان افغانستان، آرمان شهر، کمیسیون مستقل حقوق بشر، مهاجر نیوز، گروه بین امللی بحران، طلوع نیوز، آوا پرس، CNBC.