گزارش های سینمایی ویڑه ی آرمان شهر/چهل گیس
شهلا رستمی
 پوستر هفتاد و‌ یکمین فستیوال کن از چه می گوید؟
 
 سرانجام پوستر هفتاد و یکمین فستیوال کن که از روز ۸ تا ۱۹ ماه می جریان خواهد داشت رونمائی شد. پوستری که دعوتی به عشق و امید است.

این پوستر که زن و مردی را درحال بوسیدن نشان می دهد، از فیلم “پییروی دیوانه” برگرفته شده، فیلمی که درسال ۱۹۶۵ توسط “ژان لوک گدار” ساخته شد.

در این پوستر چهره های “ژان پل بلموندو” و “آنا کارینا” را می بینیم. از چهره هایشان عشق و امید می تراود، چیزی که در شرایط کنونیٍ جهان بسیار به آن نیاز داریم.

این عکس کار “ژرژ پییر” (۱۹۲۷ – ۲۰۰۳) است، کسی که بیش از صد عکس از صحنه های فیلمبرداری شماری از کارگردانان مهم طی سی سال فعالیت حرفه ای خود گرفته است. ژرژ پییر در زمان حیاتش تلاش بسیاری برای به رسمیت شناختن حقوق مولف برای عکاسان صحنه نمود. وی کار عکسبرداری از صحنه را با “ژاک ریوت” در سال ۱۹۶۰ آغاز کرد.سپس با کارگردانانی چون “روبر انریکو”، “ایو روبر”، “کلود سوته”، “آندره ی زولافسکی”، “آندره ی وایدا” و “ژان-لوک گدار” به همکاری پرداخت.

گفتنی است که پوستر سال ۲۰۱۶ هم ویلای “ملاپارت” را نشان می داد که فیلم “تحقیر”، ساخته “گدار” در آن فیلمبرداری شده بود.

“ژان لوک گدار” امسال در بخش مسابقه ی فستیوال حضور دارد. کارگردانی که پنجاه سال پیش در زمان انقلاب ماه می ۱۹۶۸ به همراه چند کارگردان دیگر مانع برگزاری همین فستیوال شده بود، آیا امسال هم مانند سال های پیشین از هرگونه حضور در فستیوال پرهیز خواهد کرد یا به سنت فستیوال پاسخ مثبت خواهد داد؟

به هر رو “فلور مکن” گرافیست، عکس “ژرژ پییر”  را با الهام از “پاپ کالچر” (هنر مردمی یا فرهنگ مردمی) با رنگ های تند و نقاشی آمیخته و به کمک کامپیوتر پوستر کنونی را به وجود آورده است. پوستری که از روز ۸ تا ۱۹ ماه می بسیار دیده خواهد شد.