گزارش های سینمایی ویڑه ی آرمان شهر/چهل گیس
شهلا رستمی
 پس از اصغر فرهادی، جعفر پناهی نیز به بخش مسابقه ی فستیوال کن راه یافت.

کنفرانس مطبوعاتی هفتاد و یکمین فستیوال کن که امروز، ۱۲ آوریل برگزار شد، خبر خوب دیگری برای سینمای ایران داشت: آخرین فیلم جعفر پناهی ، “سه رخ” در بخش مسابقه شرکت می کند.

در این مراسم “تییری فرمو” مدیر هنری فستیوال گفت که تلاش ها برای حضور جعفر پناهی در فستیوال انجام گرفته است. سینماگری که در سال ۱۹۹۵ جایزه دوربین طلائی را در این فستیوال ربود، بار دیگر با فیلم “آینه” در سال ۱۹۹۷ جایزه “یوز پلنگ” طلائی” فستیوال لوکارنو  سپس  در سال ۲۰۰۰ جایزه  های شیر طلائی برلن و فیپرشی را برای “دایره”،   جایزه ژوری بخش نوعی نگاه و جوایزی از شماری فستیوال دیگر را در سال ۲۰۰۳ دریافت کرد. کسب جوایز ادامه یافت و او درسال ۲۰۰۶ جایزه خرس نقره ای برلن را برای فیلم “آفساید” و باز هم جایزه های خرس نقره ای برای بهترین کارگردانی و سناریو را در سال ۲۰۱۳ برای فیلم “پرده” و جایزه های خرس طلائی و فیپرشی را در سال ۲۰۱۵ برای “تاکسی تهران” در همین فستیوال از آن خود کرد. او که پس از رخدادهای سال ۲۰۰۹ به شش سال زندان، ممنوعیت کار و برون رفت از کشور به مدت بیست سال محکوم شده بود، توانست در سال ۲۰۱۱ فیلمی به نام “این یک فیلم نیست” را که همراه با مجتبی میر تهماسب ساخته بود، راهی فستیوال کن کند. 

کارگردان دیگر بخش مسابقه ای، “کیریل سربره نیکف” روسی با فیلمش “تابستان” با همین مشکل در روسیه روبروست و در حبس خانگی به سر می برد. بنابراین روشن نیست که او نیز  بتواند در فستیوال حضور یابد. شمار زنان حاضر در این بخش سه نفر است که ” آلیس روهواکر” ایتالیائی (لازارو فلیچه)، نادین لبکی” لبنانی (شهر شام یا هرج و مرج)  و  “اوا هوسون” فرانسوی -دختران آفتاب، که پیرامون زنان مبارز کرد است – در بر می گیرد. گلشیفته فراهانی در این فیلم نقش آفرینی کرده است. این شمار پائین باز هم مسئله حضور کمرنگ زنان در بخش مسابقه ی فستیوال کن را مطرح میکند. پاسخ مسئولان این است که برای ورود به مدرسه مهم سینمای فرانسه “فمیس” تلاش شده که برابری شمار زنان و مردان رعایت شود. در بخش های اداری و نیز در زمینه برابری حقوق در رده های مختلف فستیوال کن نیز این خواست رعایت شده، اما برقراری برابری در گزینش فیلم ها مسئله کیفیت را مطرح می کند و می تواند توهینی به زنان باشد که نه برای کیفیت هنری آثارشان، بلکه تنها برای این که زن هستند، برگزیده شوند.

ژاپن نیز با دوفیلم ساخته “هیروکازو کوره ایدا” (دزد پیشخوان) و “ریوزوکه هاما گوشی” (آساکو ۱ و ۲ )حضور خوبی دارد.

فرانسه نیز طبق معمول سنت کن با چهار فیلم، “کتاب تصویر”، ساخته “ژان لوک گدار”، ” مورد پسند قرار گفتن، دوست داشتن و تند دویدن”، ساخته “کریستف هونوره”، “اوا هوسون” ، با “دختران آفتاب”  و “استفان بریزه” با “در جنگ” به مسابقه وارد شده است

افزون بر “آلیس روهواکر”، “ماتئو گارونه” که در گذشته با فیلم خود “گومورا” سر وصدای بسیاری کرد، با “داگمن” ایتالیا را نمایندگی می کند.

“لی چانگ دونگ” کره ای که پیش تر با فیلم “شعر” و نیز “آفتاب پنهانی” نظرهای بسیار جلب کرده و شماری جایزه نیز در فستیوال ها ربوده بود، با “سوزان” وارد بخش مسابقه ای شده است.

“پاول پاولیکوفسکی” با “جنگ سرد”، لهستان و “جیا زانکه” با “خاکستر خالص ترین سفید است” ، چین را نمایندگی می کنند.

آمریکا “دیوید رابرت میچل” را با “زیر دریاچه نقره ای” و “اسپایک لی” را با ” قبیله مردان سیاه” راهی کن کرده است.
“آ. بی  شوقی” که ملیتش چندان مشخص نشده، با نخستین فیلم خود، “یوم الدین” به بخش مسابقه ای  فستیوال راه می یابد .

این شمار هنوز موقتی است و مسئولان کن به احتمال زیاد تا آغاز فستیوال، به فهرست فیلم ها خواهند افزود.

در بخش نوعی نگاه و در میان فیلم های منتخب،  افزون بر آخرین مستند “ویم وندرز” کاگردان آلمانی، به نام “مرد قول” که درباره پاپ فرانسیس است، فیلم مستند دیگری به نام “پیمودن” ساخته “رومن گوپیل” درباره رخدادهای انقلاب دانشجویی سال ۱۹۶۸ و چهره مهم آن “دانیل کوهن بندیت” ، گنجانده شده که با پنجاهمین سالگرد این انقلاب همخوانی پیدا می کند و نوید رخدادهای بیشتری را در فستیوال امسال می دهد.

فستیوال کن از روز ۸ تا ۱۹ مه برگزار خواهد شد.