در دو هفته ای که گذشت، تجربه زنان در سراسر جهان چگونه بود؟ مهم ترین رویدادهای حوزه زنان، از سیاست تا حقوق بشر، از فرهنگ تا جامعه و هنرچه بود؟ هفت روزنامه ی زنان آرمان‌شهر مهم‌ترین اخبار را یک‌جا برایتان گرد آوری کرده است.


حمله انتحاری داعش به مرکز ثبت نام شناسنامه در کابل، ۲ اردیبهشت/ عکس از رویترز

نقض حقوق بشر        

افغانستان آمار جان باختهگان حملۀ انتحاری در کابل به ۵۲ نفر افزایش یافت

طلوع نیوز، ۲۲ آوریل- وحید مجروح، سخنگوی وزارت صحت عامه به طلوع نیوز میگوید که در میان جان باخته‌گان این رویداد، ۲۱زن و ۵کودک نیز شامل استند.

افغانستان رویداد خونین شیندند بیشتر از کودکان قربانی گرفت

طلوع نیوز، ۹ آوریل- آمارهای مقام‌های دولتی در ولایت هرات نشان می‌دهند که بیشتر زخمیان و جان باخته‌گان انفجار در بازار ولسوالی شیندند کودکان استند. شماری از کودکانی که در انفجاری در ولایت هرات جان باخته و یا زخم برداشته اند نان‌آور خانواده‌های شان بودند. 

 عراق: زنان و کودکان ظاهراً مرتبط با داعش محروم از امداد، قربانی استثمار جنسی و گرفتار در اردوگاه ها

عفو بین‌الملل، ۱۷ آوریل ـ گزارش این سازمان با عنوان «زنان و کودکان منزوی، گرفتار و قربانی استثمار در عراق» تبعیض گسترده‌ نیروهای امنیتی را علیه زنان ساکن در اردوگاه های آوارگان داخلی را آشکار می کند؛ نیروهای امنیتی این زنان را مرتبط به داعش می دانند. عفو بین‌الملل به این نتیجه رسیده است که استثمار جنسی در هر ۸ اردوگاهی که پژوهشگران آن مورد بازدید قرار داده‌اند، رخ می دهد.زنان و کودکان که تصور می رود با گروه داعش مرتبط باشند از امداد انسانی محروم هستند و از بازگشت آنها به خانه های شان جلوگیری می شود. شمار بزرگی از زنان قربانی خشونت جنسی شده‌اند. گزارش خبری: زنان آوارۀ عراقی؛ قربانی استثمار جنسی در اردوگاه‌ها

افزایش کشت تریاک در افغانستان؛ کار اجباری زنان و کودکان

ایران اینترنشنال، ۲۳ آوریل – مقامات محلی استان ننگرهار در شرق افغانستان می‌گویند که کشت کوکنار (تریاک) در این ولایت افزایش چشم‌گیری داشته و هم اکنون در ۱۳ شهرستان این استان، کوکنار کشت می‌شود. یافته‌های ایران اینترنشنال از مناطقی در ننگرهار که کوکنار کشت می‌شوند، نیز نشان می‌دهد که در بیشتر این مناطق، کودکان و زنان مشغول کار هستند.

افغانستان ۳۲ دانش‌آموز دختر در ولایت بامیان مسموم شدند

روزنامه هشت صبح، ۲۳ آوریل – مقام‌های محلی ولایت بامیان می‌گویند که بیش از ۳۰ شاگرد مدرسه‌ی «شیرین هزاره» پیش از چاشت روز گذشته مسموم شد‌ند. ایوب آروین، رییس معارف بامیان وضعیت صحی دختران مسموم شده را وخیم خوانده است.

ایران باردار کودکی هستم که فرزند من نخواهد ماند

اخبار روز، ۲۲ آوریل – حلاوت گفت: «هیچ کس در جلسه خانوادگی نظر مرا نپرسید. گفتند باید یک بچه بیاوری برای ادریس، همان‌جا که زاییدی همان‌جا هم تحویلش بدهی، و دیگر هرگز سراغش را نگیری. گفتند لزومی ندارد بعدها به بچه چیزی بگویی. گفتند بهتر است از او دوری کنی.»

افغانستان جسد یک زن در شهر شبرغان کشف شد

افغانستان داعش یک کودک را در جوزجان سربرید

ایران شهیندخت مولاوردی دستیار روحانی در حقوق شهروندی: اسیدپاشی به صورت زنان در حال تکرار است

ایران دستور وزارت کشور برای برخورد با کشف حجاب زنان در خودروها

ایران کتک خوردن یک زن در تهران؛ مأمور گشت ارشاد ‘تعلیق شد’

ایران روایت چند شاهد عینی از برخوردهای گشت ارشاد

دفاع از حقوق بشر

اعلامیه مطبوعاتی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان درباره حمله انتحاری بر نمایندگی توزیع تذکره در شهر کابل

کمیسیون مستقل حقوق بشر، ۲۲ آوریل- کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان حمله انتحاری بر نمایندگی توزیع تذکره در غرب شهر کابل را که به اثر آن تعداد زیادی از افراد ملکی کشته و زخمی گردیده اند را به شدیدترین الفاظ محکوم نموده و از افزایش حمله بر افراد ملکی نگرانی می‌نماید.

افغانستان راه اندازی کارزار خیابانی در اعتراض به آزار و اذیت بانوان در کشور

طلوع نیوز، ۱۴ آوریل- گروهی از بانوان و مردان، یک کارزار خیابانی را در اعتراض به آنچه که روبرو بودن بانوان با آزارها و اذیتها در کشور میگویند، آغاز کرده‌اند. این گروه، کارزار شان را با نوشتن شعارهایی، روز شنبه از دانشگاۀ کابل آغاز کردند؛ اما به گفتۀ برگزار کنندهگان این کارزار که خودشان را رضا کاران میگویند، شهرهای هرات و مزار نیز، هم زمان گواه آغاز این برنامه بوده اند.

جنبش من هم همینطور Me Too# در پاکستان

الجزیره، ۲۳، آوریل – در ماههای گذشته پاکستان شاهد روند رو به افزایش از زنانی است که در مورد آزارهای جنسی به طور عمومی صحبت می کنند علیرغم اینکه، در پاکستان، وقتی زنی، مردی را متهم به آزار جنسی می کند با واکنش های شدیدی رو به رو می شود. روز ۱۹ اوریل، میشا شفی، خواننده پاپ پاکستانی، در توییتر خود، علی ظفر، خواننده و بازیگر ستاره پاکستانی را متهم به آزار جنسی خود کرد. 

جایزه پولیتزر از جمله به افشاگران آزار جنسی در هالیوود رسید

خبرگزاری ایرنا، ۱۸ آوریل-  جایزه اصلی پولیتزر ۲۰۱۸ در حوزه خبری به نشریه نیویورک تایمز و نیویورکر برای تهیه و انتشار گزارش‌هایی از آزارهای جنسی برخی چهره‌های سرشناس آمریکایی اختصاص یافت.

بازماندگان جنگ یمن، تلاش می کنند تا زمینه های آموزش زنان را فراهم سازند

الجزیره، ۲۱ آوریل- یکی از زنان بازمانده از جنگ داخلی سه ساله بر استان تعز، یمن، مدرسه موقتی را ادراه می کند که در آن به تعدادی از  زنان و دختران بازمانده از جنگ، خواندن و نوشتن یاد می دهد. استان تعز، بین شورشیان حوثی در شمال و مناطق تحت کنترل دولت در جنوب قرار دارد.

فلسطین/اسرائیل: زنان در صف اول اعتراض های غزه

المُنیتور، ۱۳ آوریل ـ زنان فلسطینی در نوار غزه حضور قابل توجهی در نخستین تظاهرات در مرز شرقی غزه با اسرائیل از روز ۳۰ مارچ به نمایش گذاشته‌اند. کمیسیون عالی ملی راهپیمایی بزرگ بازگشت اعلام کرد که تا روز نکبت که در ۱۵ مه است، هر سه شنبه به فعالیت‌های زنان در ۵ اردوگاه اختصاص خواهد داشت و در سراسر بخش شرقی فرمانداری های غزه گسترش خواهد یافت. رئیس کمیته زنان این کمیسیون که زنان از تمام جناح‌های ملی و اسلامی در نوار غزه را در بر می گیرد، گفت. از آنجا که زنان با مردان در مبارزه فلسطینی‌ها همراه هستند، کمیسیون ۵ کمیته فرعی زنان را تشکیل داده که هر یک از آنها ۵ تا ۱۱ عضو دارد. روز ۱۰ آپریل، دومین سه شنبه راهپیمایی‌ها، کمیته زنان در نزدیکی مرز با اسرائیل کمپین «ما به میهن باز خواهیم گشت» را برگزار کرد که طی آن زنان بادکنک هایی را با نام روستاهایی که فلسطینی ها طی نکبت سال ۱۹۴۸ از آن ها آواره شدند، به هوا فرستادند. در اردوگاه ملکه که کمیسیون ملی در غزه شرقی در ۷۰۰ متری دیوار جداسازی از اسرائیل برپا کرده است، گروهی از زنان در دایره‌ای نشستند و به خواندن آوازهای فولکلور پرداختند. در این حال، فلسطینی های دیگر به سوی دیوار می‌رفتند، دود از آتش زدن لاستیک ها به هوا می رفت و صدای آژیر آمبولانس‌ها شنیده می شد.

کلمبیا: مسئولان باید محافظت عملی از زنان مدافع حقوق بشر را تضمین کنند

عفو بین‌الملل، ۱۳ آوریل ـ در پی قتل دوریس والنزولا، زن مدافع حقوق بشر کلمبیایی، در روز ۱۱ آپریل در اسپانیا، رئیس شاخه قاره آمریکای این سازمان گفت: دوریس والنزولا به خاطر نبود تضمین برای امنیت خود و خانواده اش ناگزیر از ترک کلمبیا شده بود و متاسفانه در نتیجه خشونت جنسیتی در اسپانیا کشته شد. قابل قبول نیست که زنان مدافع حقوق بشرقربانی خشونت دوگانه باشند: هم به خاطر اینکه فعال و هم زن هستند. زنان اغلب خشونت را از نزدیکترین افراد به خود دریافت می کنند. دولت کلمبیا باید محافظت عملی از زنان مدافع حقوق بشر را ازنگاهی جنسیتی تضمین کند تا مواردی مانند دوریس دیگر پیش نیاید.

ایران فعالان مدنی سالروز تولد نرگس محمدی را گرامی داشتند

ایران وایر، ۲۲ آوریل – روز شنبه تعدادی از فعالان مدنی و اجتماعی و زندانیان سابق با گرد آمدن در منزل نرگس محمدی، نایب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، سالروز تولد وی را گرامی داشتند. او اکنون در زندان است.

قوانین و لوایح   

کابینه هند، برای تجاوز به دختران زیر ۱۲ سال مجازات مرگ تعیین کرد

الجزیره، ۲۲ آوریل- کابینه هند مجازات مرگ برای متجاوزین به دختران زیر ۱۲ را سال تصویب کرد. این اقدام بعد از برگزاری  جلسه اضطراری توسط نارندا مودی، نخست وزیر هند، بعد از وقوع چندین مورد تجاوز که باعث خشم عمومی شد، صورت گرفت.

آیا عراق قانون «ازدواج با قربانی تجاوز جنسی» را لغو خواهد کرد؟

یورو نیوز، ۳ مارس – با فرا رسیدن فصل انتخابات مجلس در اردیبهشت ماه سال جاری، زنان عراقی و فعالان حقوق زنان در این کشور با روش‌های گوناگون، سعی بر قانع کردن نامزدهای انتخابات آتی برای لغو قانون «ازدواج با قربانی تجاوز جنسی» دارند. فعالان حقوق زنان قصد دارند تا با نصب کردن تبلیغاتی علیه قانون «ازدواج با قربانی تجاوز جنسی» بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی، این قوانین را نقد کرده و آگاهی ایجاد کنند.

لایحۀ جدید دولت فرانسه برای حمایت از زنان در برابر تجاوز و آزار جنسی

یورو نیوژ، ۲۱ مارس – امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از تهیه لایحۀ جدیدی توسط دولت این کشور خبر داد تا این اطمینان حاصل شود که «زنان از اینکه بیرون باشند، نمی‌ترسند. در صورت تصویب شدن این لایحه در پارلمان فرانسه و تبدیل شدن آن به قانون، آن دسته از قربانیان تجاوز جنسی که در زمان وقوع جرم زیر سن قانونی بودند، تا سن ۴۸ سالگی فرصت شکایت دارند. به عبارت دیگر از زمانی که ۱۸ ساله شوند، ۳۰ سال فرصت خواهند داشت که علیه فرد متجاوز شکایت کنند. قانون کنونی این حق را به جای ۳۰ سال، تنها تا ۲۰ سال بعد معتبر می داند.

السالوادور: قانونگذاران باید لایحه جرم زدایی از سقط جنین را تصویب کنند

عفو بین الملل، ۲۳ آوریل: عفو بین الملل می گوید مجمع قانونگذاری السالوادر باید از این فرصت تاریخی برای جرم زادیی از سقط جنین استفاده کند پیش از آنکه دوره فعلی قانونگذاری در ماه آوریل، به پایان برسد. گوارا روسس، ریس بخش امریکای عفو بین الملل می گوید: «با از دست رفتن چندین فرصت در ماه اوریل، برای تصویب لایحه جرم زدایی از سقط جنین، قانونگذاران السالوادر باید از همین فرصتهای باقی مانده برای تصویب اصلاحات مهم استفاده کند که جان زنان و دختران بیشماری را نجات می دهد.»

قوانین تبعیض آمیز در خاورمیانه و شمال آفریقا سالانه میلیاردها دلار هزینه به دنبال دارد

فمینیسم روزمره، ۲۱ آوریل – کارشناسان می‌گویند که زنان در خاورمیانه و شمال آفریقا بیش از پیش تحصیل کرده هستند، اما موانع اجتماعی و قانونی، مانع دسترسی آنها به کار و شغل شده، که این موضع سالانه  میلیاردها دلار برای منطقه هزینه دارد. سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی (او ای سی دی ) گفت: تنها کمتر از یک چهارم زنان منطقه شاغل هستند – یکی از پایین ترین رتبه ها در جهان- بر اساس گزارشی از او ای سی دی، که موانع مشاغل زنان در الجزیره، مصر، مراکش، اردن، لیبی و تونس را بررسی می کند، این منطقه همچنین پایین ترین میزان زنان کارآفرین را داراست.

حقوق مدنی سیاسی اقتصادی  

عضو شورای شهر تهران: خواسته‌های زنان را به رسمیت بشناسیم

ایران جلوه‌هایی از پس راندن حجاب اجباری

ایران  خشونت گشت ارشاد، دروغ‌های مقامات

سیاست

برای نخستین‌بار یک زن رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان شد

دویچه وله، ۲۲ آوریل- حزب سوسیال دموکرات آلمان در اقدامی تاریخی برای نخستین بار یک زن را به عنوان رهبر خود برگزید. آندریا ناهلس، عضو هیات رئیسه این حزب با ۶۶ درصد آرای اعضای کنگره، رهبری سوسیال دموکرات‌های آلمان را به دست گرفت.

آنگلا مرکل در مصاحبه با تلویزیون اسرائیل از برجام دفاع کرد

دویچه وله، ۲۳ آوریل- صدراعظم آلمان در گفت‌وگو با یک کانال تلویزیونی اسرائیل از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرد و گفت “یک توافق ناقص بهتر از هیچ است”. صدراعظم آلمان قرار است به آمریکا سفر کند و درباره برجام با ترامپ رایزنی کند.

افغانستان خواست عبدالله از زنان افغان به خاطر اشتراک در انتخابات

خامه پرس، ۱۸ آوریل – داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی افغانستان از زنان می‌خواهد تا در انتخابات شورای ملی و سپس ریاست جمهوری اشتراک پر رنگ داشته و خود را ثبت نام نمایند.

زن زندانی سابق فلسطینی: شما در زندان آرزوی مرگ می کنید

الجزیره، ۱۷ آوریل- هیفا ابو صباح می گوید زمانی که در زندان اسراییل بود از نظر روانی تحت شکنجه بود و در مدت ۱۶ ماه زندان، تحت بدرفتاری قرار گرفته بود. او در سال ۱۹۹۴ فقط ۱۵ سال داشت که شاهدکشتار وحشتناک در مسجد محل خود در شهر هبرون، در کرانه باختری رود اردن شد. در آن کشتار، یک اسراییلی امریکایی در نماز صبح، به روی نمازگران آتش گشود، ۲۹ نفر کشته و ۱۰۰ نفر زخمی شدند. برادر هیفا هم در آن زمان در آن مسجد بود.

کره شمالی پس از ۴۰ سال صاحب «بانوی اول» شد

یورو نیوز، ۲۱ آوریل – کیم جونگ-اون، رهبر کرۀ شمالی جایگاه همسرش را به «بانوی اول» ارتقاء داد. به این ترتیب رسانه‌های این کشور که تا کنون برای خانم ری سل‌-جو از عنوان «رفیق» استفاده می‌کردند، هفتۀ گذشته و در جریان تهیه گزارش از مراسم بالۀ هنرمندان چینی در پیونگ یانگ از او به عنوان «بانوی اول محترم» یاد کردند. تحلیلگران معتقدند که ارتقاء جایگاه خانم کیم، بخشی از تلاش‌ها برای معرفی کرۀ شمالی به عنوان «یک کشور عادی» است؛ آن هم در زمانی که کیم جونگ-اون خود را برای دو دیدار مهم و تاریخی آماده می‌کند یعنی دیدار با رئیسان جمهور کرۀ جنوبی و ایالات متحده آمریکا.

تجاوز به عنوان یک ابزار سیاسی در هند

الجزیره، ۱۹ آوریل – تجاوز وحشیانه و قتل یک دختر مسلمان هشت ساله در ناحیه Kathua ا در کشمیر تحت کنترل هند، تنها یک خشونت جنسی نبوده است بلکه یادآوری دلخراشی است که چگونه تجاوز جنسی به عنوان وسیله ای برای تزریق ترس در میان اعضای اقلیت در هند استفاده می شود. بسیاری از هندی ها، به ویژه در رسانه های اجتماعی، بارها ادعا کرده اند که به این تجاوز باید به عنوان یک جنایت از نوع خشونت جنسی نگاه کرد. اما نادیده گرفتن حوادث قبل و بعد از قتل او که متعلق به اقلیت عشایر بکاروال بود، به شدت ناعادلانه خواهد بود.

افغانستان عبدالله، رییس اجرایی جکومت افغانستان: ادارات باید زمینه کاری مصون و مناسب را به زنان فراهم سازند

ایران فاطمه کروبی: روحانی قدم مؤثری در صیانت از حقوق محصورین برنداشته است

به ما این دختر خوشگلارو نشان بده؛ جنجال تازه در مجلس ایران

فرهنگ و جامعه

شرم از قاعدگی مانع درخواست کمک از سوی دختران و زنان جوان برای خونریزیهای سنگین و دردهای شدید می شود

هافینگتون پست، ۲۳ آوریل- نظرسنجی جدیدی که توسط سازمان بین المللی برنامه های بین المللی حقوق دختران انجام شده نشان می دهد اکثریت (۷۹ درصد) دختران و زنان جوان در دوران قاعدگی، علایمی را مشاهده کرده اند که آنها را نگران کرده است، اما به دلیل شرم قاعدگی و سکوتی که حول این ماجرا وجود دارد، به پزشک و یا متخصص بهداشت مراجعه نکرده اند.

افغانستان برگزاری نخستین نمایشگاه نقاشی پرتره‌های آب‌رنگ در هرات

طلوع نیوز، ۱۶ آوریل- پروانه نبی‌زاده، یک زن هنرمند، نخستین نمایشگاه نقاشی پرتره‌های آب‌رنگ را در ولایت هرات برگزار کرد. در این نمایشگاه، ۳۲ اثر او به ‌نمایش گذاشته شدند و بیشتر اثرها، سیماهای زنان را نشان می ‌دهند.

ایران نگاهی به مستند «معرف»: معرف های به بست بست خورده

بیدارزنی، ۱۶ آوریل- فیلم مستند «معرف» ساخته آزادی مقدم در جشنواره فیلم سینما حقیقت به نمایش درامد. همچنین به بیست و پنجمین جشنواره فیلم مستند هات‌داکس کانادا راه یافت. این مطلب به این مناسبت نگاشته شده است. مستند معرف با محوریت موضوع ازدواج و مسائل و مشکلات پیرامون آن می‌کوشد مخاطب را با ابعاد امروزی و پیچیده مسئله ازدواج در جامعه رو به توسعه ایران مواجه کند.

نامه ای از هند: دیوداسی یا روسپی های مقدس

کانون زنان ایرانی، ۱۵ آوریل – یوداسی هنوز هم ارزش و منزلت مستقیمی در نهادهای قدیمی هند دارد. کلمه‌ای سانسکریت است، دیوا به معنی خدا و داسی به معنی زن خدمتکار است. به مرکز این نهاد زنانی وارد می‌شوند که زندگی خود را وقف خدمت به خدا کنند. ماهیت این خدمات و نامی که به آن داده می‌شود با توجه به وسعت و گستردگی منطقه‌ای و زمان دچار تغییر شده است. به تازگی شاهد ورود بیشترین دیوداسی ها به صنعت سکس هستیم.

ده زن پیشگام و پیشتاز سینمای اروپا

دویچه وله، ۱۵ آوریل- کلودیا کاردیناله، بازیگر نامدار فیلم‌های وسترن ۸۰ ساله شد. برخی از ستارگان میانسال یا سالمند سینمای اروپا هنوز بازی می‌کنند و پاره‌ای به فعالیت‌های اجتماعی مشغول‌اند. مروری بر زندگی و کارنامه هنری ده تن از این بازیگران.

عروسکهای باربی فریدا کالو از مغازه‌های مکزیک جمع‌آوری شد

بی بی سی، ۲۱ آوریل- فروش عروسک باربی فریدا کالو نقاش مکزیکی و یکی از زنان نامدار تاریخ هنر معاصر در مکزیک قدغن شد. یک دادگاه دستور توقف فروش عروسک‌های فریدا کالو را به این دلیل صادر کرد که کلیه حق و حقوق مربوط به عکس این نقاش نامدار معاصر متعلق به خانواده اوست. خانواده خانم فریدا می‌گویند این عروسک بدون اجازه آنها از روی عکس او ساخته شده است.

ویدیو: مجموعه آموزشی یک پیشنهاد ساده

آپارات – در این ویدیوها که توسط یاسر عرب تهیه شده است اطلاعات و آگاهی های مورد نیاز پدران و مادران در مجموعه ای همراه با کارشناسان و حضوروالدین، در زمینه افزایش آگاهی و مهارت والیدن برای آموزش جنسی کودکان فراهم شده است.

پانزده نشانه احتمال ابتلا به سرطان در زنان که نباید نادیده گرفته شوند

بحران بی‌سابقه در آکادمی نوبل ادبیات؛ چهارمین عضو هم استعفا کرد

ایران درخواست عجیب سرمربی تیم فوتسال زنان برای ممنوعیت حضور تماشاچیان

ایران سریال پایتخت: زنان و تبلیغ ایدئولوژی جنگ در سوریه

افغانستان افزایش دل‌بسته‌گی زنان به راننده‌گی در ولایت بلخ

افغانستان ستاره، دختر افغان که در پوشش یک «پسر» زندگی می کند

“کمبود ویتامین “د” در ۹۵ درصد زنان باردار افغان”

آیا آدم حق‌ دارد در توالت‌ عمومی آسایش و امنیت داشته باشد؟

یک عکاس تبلیغات جنسیت زده قدیمی را معکوس کرده که قطعا خوشایند مردان نیست

عکس‌های همراه با اسلحه دختران حامی ترامپ به بهانه دفاع در برابر آزار جنسی

گروه پانزده نفره زنان نپالی در راه فتح اورست

آرزوی زنان فضانورد آمریکا چیست؟

گزارش، پژوهش و کتاب

معرفی کتاب «در خدمت و خیانت زنان: گفتارهایی درباره زنان»

بیدارزنی، ۱۸ آوریل –  در کتاب «در خدمت و خیانت زنان: گفتارهایی درباره زنان»، نویسنده از زبانی اغراق‌آمیز و تصویری ساده از واقعیت بهره می‌برد. خود او از بهره بردن از زبان اغراق‌آمیز آگاه است و در اثر خود هم به این نکته اشاره می‌کند.

نقد کتاب بررسی مبارزات سه نسل زنان در ایران، نگاهی به نوشته نوشین احمدی خراسانی

۵ دلیل که چرا مهاجرت یک دغدغه فمنیستی است

کانون زنان ایرانی، ۱۵ آوریل – آمار مهاجران بین‌المللی در ۱۷ سال گذشته به شرح زیر بود:

سال ۲۰۰۰: ۱۷۳ میلیون نفر

سال ۲۰۱۰: ۲۲۰ میلیون نفر

سال ۲۰۱۷: ۲۵۸ میلیون نفر

نیمی از این آمار را زنان و دختران تشکیل می‌دهند. و همین جا می‌توان گفت مهاجرت یک دغدغه فمنیستی است. پنج دلیل عمده زیر را بخوانید تا بدانید چرا مهاجرت یک دغدغه فمنیستی است: ۱- زنان و دختران نیمی از جمعیت مهاجران در سطح جهان را تشکیل می‌دهند. بسیاری از این زنان یا تنها مهاجرت می‌کنند یا سرپرست خانواده هستند.

آیا شهرها می‌توانند فمنیست باشند؟

برزن- مگان بری، که حدود دو سال پیش در انتخابات شهر نشویل در تنسی شهردار این شهر شد، درباره تجربه‌اش از جنسیت‌زدگی در این مدت می‌گوید، «وقتی از دفترم بیرون می‌روم شاید مردم انتظار دیدن یک زن را نداشته باشند. می‌توان شگفتی را در چشمان‌شان دید، انگار که می‌گویند: چی؟ شهردار مرد نیست؟! شهردار زن است. اما من بیست سال در شرکت‌های آمریکایی کار کرده‌ام و این موضوع برایم چیز جدیدی نیست.»

هدف ۲۰۳۰: شهرهای همه‌شمول

برزن –  درگیر کردن زنان به عنوان تصمیم‌گیرندگان در برنامه‌ریزی شهری و قانون‌گذاری از جمله مهم‌ترین مسائلی است که حق دسترسی به شهر را برای آن‌ها فراهم می‌کند. هدف شماره‌ پنج از اهداف توسعه‌ پایدار سازمان ملل ـ که همه کشورهای جهان برای رسیدن به این اهداف تا سال ۲۰۳۰ تلاش می‌کنند، بدین شرح است: «دست‌یابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی  همه‌ زنان و دختران.»  تمامی اهداف توسعه‌ پایدار سازمان ملل به قدری همه‌جانبه و  بلندپروازانه هستند که تحقق کامل آنها تا سال ۲۰۳۰ میلادی واقع‌گرایانه به‌نظر نمی‌رسد.

زبان زنانه

روزنامه هشت صبح، ۲۱ آوریل – آیا می‌توان پذیرفت که زبان دو شکل متفاوت مردانه و زنانه دارد، تصویر حاکم و ثابت از زبان همانا تصویر مردانه و مذکر است و تنها سوژه‌ى فعال حوزه‌ی زبانی مردان استند؟ تصور این که اصل و بنیاد زبان، مردمحور باشد و مردمحورى ریشه‌ى طبیعی زبان است، تصورى منطقى نیست و نمى‌توان پذیرفت که مرد به تنهایى سازنده‌ى زبان است.

بیزینس چادر مشکی هم بحران‌زده است

رادیو زمانه، ۱۹ آوریل- «براساس اطلاعاتِ گمرک ایران که توسط انجمن صنایع نساجی ایران هم تکثیر شده میزان واردات پارچۀ چادر مشکی در سال ۹۴ از نظر وزنی ۱۴ هزار و ۳۵۰ تن بوده است، گفت: جالب اینجاست در سال ۹۵ که خط تولید چادر مشکیِ شرکت نساجی حجاب رسماً توسط معاون اول ریاست جمهوری و وزیر صنعت و معدن و تجارت افتتاح شد، با توجه به این موضوع مگر چه اتفاقی در کشور رخ داده که واردات به ۱۸ هزار تن افزایش پیدا کرده است؟! مگر در سال ۹۵ مردم ایران ۳۰ درصد زیاد شده اند؟ »

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: طلوع نیوز، عفو بین الملل، یورونیوز، ایران اینترنشنال، روزنامه هشت صبح، اخبار روز، خبرگزاری رصد، صدای امریکا، رادیو زمانه، بی بی سی، ایران وایر، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، الجزیره، المانیتور، فمینیسم روزمره، دویچه وله، خامه پرس، رادیو آزادی، هافینگتون پست، بیدارزنی، کانون زنان ایرانی و برزن.