آرمان‌شهر | چهل‌گیس
گزارش‌های سینمایی جشنواره کن
شهلا رستمی

افزون بر ۱۸ عنوان اعلام شده تا کنون، سه فیلم دیگر به بخش  اصلی مسابقه افزوده شد که شمار فیلم های این بخش را به ۲۱ می رساند. این فیلم‌ها عبارتند از: “کاردی در قلب” ساخته “یان گونزالز”، “آیکا”، ساخته “سرگئی دورتسووی”، کارگردان روسی  – که پیش تر از او فیلم “تولپان” را دیده بودیم و در سال ۲۰۰۸ جایزه بخش نوعی نگاه را از آن خود کرد – و “گلابی وحشی”، ساخته “نوری بیلگه جیلان”، کارگردان ترک.

در بخش خارج از مسابقه، “پییر لسکور” رئیس جشنواره کن و شورای اداری این فستیوال تصمیم گرفتند که بار دیگر “لارس فون تریر”، کارگردان دانمارکی را به این فستیوال دعوت کنند که در سال ۲۰۰۰ نخل طلای آن را ربود و در سال ۲۰۱۱ به دلیل به کار بردن جملات ضد یهودی، از فستیوال بیرون رانده شد.

او با فیلم “خانه ای که جک ساخت” با شرکت “مت دیلون و اوما تورمان” به فستیوال باز می گردد. اما هنوز باید یک پله دیگر را برای رسیدن به جای نخستینش بپیماید.

به بخش نوعی نگاه،  “بمیر ای دیو، بمیر”، ساخته “الخاندرو فادل” کارگردان آرژانتینی، “مرگ و دیگران”، ساخته “رونه نادر مسورا”، کارگردان برزیلی و “دونباس”، ساخته “سرگئی لوزنیتسا”، کارگردان اوکرائینی افزوده شده است.

در بخش نمایش ویژه، نام فیلم انیمیشن “روز دیگری از زندگی” ساخته “دامین نیو ناو” و “رآلول د لا فونته” دیده می شود.

در بخش “سانس های نیمه شب”، دو فیلم – مستندی به نام “ویتنی”، ساخته “کوین مک دونالد”، کارگردان اسکاتلندی  و “فارنهایت ۴۵۱”، ساخته رامین بحرانی، کارگردان آمریکائیِ – ایرانی تبار گنجانده شده اند. رامین بحرانی چندی است که تنها به عنوان آمریکائی در فستیوال ها شرکت می کند.

فیلم “ویتنی” مستندی است از زندگی “ویتنی یوستون”، خواننده آمریکائی و  فیلم رامین بحرانی دومین اقتباسی است از رمان “ری برادبری” که نخستینش را “فرانسوآ تروفو” ساخته بود.

سرانجام فیلم “مردی که دون کیشوت را کشت”، ساخته “تری گیلیام”،  فیلمی که نحسی بر آن افتاده بود، در مراسم پایانی فستیوال کن به نمایش در خواهد آمد. این فیلم که ساختش ۱۸ سال پیش به دلایل بدی هوا، پرواز هواپیماهای نظامی و بیماری “ژان روشفور” و موانع بعدی عقب افتاد و باز هم از سرگیری های دیگرش با دشواری روبرو گردید، به سرانجام رسید و در روز ۱۹ مه، هم در فستیوال و هم در سینماها به نمایش در خواهد آمد.

“تری گیلیام” در مورد این پروژه دشوار می گوید، “دون کیشوت” برای من تبدیل به یک بیماری مغزی شده بود و از آن بیرون نمی رفت. در واقع این فیلم به سان یک عمل جراحی به روی مغزم است.”

او برای این فیلم هنر پیشه هایش را تغییر داده “آدم درایور” را به جای “جانی دپ” و “جاناتان پرایس” را به جای “ژان روشفور” برگزیده است.

گفتنی است که  فیلم های فستیوال ۲۰۱۸، که از روز ۸ تا ۱۹ می ادامه خواهد داشت، از میان ۱۹۰۶ فیلم بلند برگزیده شده اند.