خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

راهنما: سفید (خوب)؛ زرد (رضایتبخش)؛ نارنجی (مشکلات قابل ملاحظه)؛ قرمز (وضعیت دشوار)؛ سیاه (بسیار بد) منبع:گزارش‌گران بدون مرز

رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ۲۰۱۸

گزارش‌گران بدون مرزـ این سازمان رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۸‌ را منتشر کرد. رده‌بندی جهانی ازادی رسانه‌ها هر سال وضعیت آزادی رسانه‌ها را در ۱۸۰ کشور جهان نشان می‌دهد.

* برخی از رهبران در دولت‌های دمکراتیک رسانه‌ها را نه به مانند یکی از بنیادهای دمکراسی که به مانند رقیب می‌بینند و در برابر آنها آشکارا نفرت خود را بیان می‌کنند. ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ، کشوری که نخستین اصل قانون اساسی‌اش تضمین‌گر آزادی بیان است با از دست دادن دو رتبه در رده ۴۵ نشسته است.

* در برخی از کشورها مرز میان خشونت کلامی با خشونت تنی بیش از پیشبه هم نزدیک شده است. در فیلیپین (۶-،۱۳۳) رییس‌جمهور ردریگو دوترته، که عادتی دیرینه در تهدید و توهین به روزنامه‌نگاران دارد، هشدار می‌دهد که«روزنامه‌نگار بودن، بازدارنده کشته شدن نیست.» در هند (۲-،۱۳۸) گفتمان کین‌آفرین علیه روزنامه‌نگاران به نفع مواضع نخست وزیر ناراندرا مودی و از سوی سپاه ترول‌ها بر روی شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده‌ است. در یکسال گذشته در هر دو کشور دست کم چهار خبرنگار کشته شده‌اند.

* در جمهوری چک (۱۱-،۳۴) رئیس جمهور میلوس زمان در سال گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی با یک کلاشنیکوف ساختگی حضور یافت که بر روی آن نوشته شده بود « برای خبرنگاران» در اسلواکی (۱۰-،۲۷ ) روبرت فیکو، نخست وزیر وقت روزنامه‌نگاران را «روسپیان کثیف ضد اسلواک‌ها» و یا «شغال‌های احمق» نامید. در ماه فوریه یان کوشیاک روزنامه‌نگار کاووش‌گر در این کشور به قتل رسید. چند ماه پیشتر در مالت (۱۸-،۶۵) روزنامه‌نگار نامدار دافین کرونا گالیزیا در حادثه انفجار خودروش به قتل رسید.

* رتبه بعضی از کشورها: نروژ (۱)؛ سوئد (۲)؛ فنلاند (۱-،۴)؛ کانادا (۴+، ۱۸)؛ اسلواکی (۱۰-،۲۷)؛ جمهوری چک (۱۱-،۳۴)؛ ایالات متحده امریکا (۲-، ۴۵)؛ اکوادور (۱۳+،۹۲)؛ قرقیزستان (۹-،۹۸)؛  افغانستان (۱۱۸)؛ آنگولا (۴+،۱۲۱)؛ گامبیا (۲۱+،۱۲۲)؛ زیمبابوه (۲+،۱۲۶)؛ امارات متحده عربی (۱۲۸)؛ فیلیپین (۶-،۱۳۳)؛ هند (۲-،۱۳۸)؛ ونزوئلا (۶-،۱۴۳)؛  مکزیک (۱۴۷)؛ روسیه (۱۴۸)؛ تاجیکستان (۱۴۹)؛ رواندا (۱۵۶)؛ (۲-،۱۵۷)؛ قزاقستان (۱۵۸)؛ عراق (۲-،۱۶۰)؛ مصر (۱۶۱)؛ آذربایجان (۱۶۳)؛ ازبکستان (۱۶۵)؛ یمن (۱۶۷)؛ عربستان سعودی (۱۶۹)؛ ویتنام (۱۷۵)؛ چین (۱۷۶)؛ سوریه (۱۷۷)؛ ترکمنستان (۱۷۸)؛ کره شمالی (بدون تعییر،۱۸۰). فهرست کامل رتبه بندی‌ها

افغانستان (۲+،۱۱۸): مرگبار اما پیشرفت‌های امیدوار کننده ـ در حالی که سال ۲۰۱۷ بازهم سالی مرگبار برای این کشور بود، اما در جدول رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها افغانستان دو رده بالاتر آمد. در این سال و در حمله‌های متعدد طالبان و داعش در کابل و دیگر ولایات دست‌کم ۱۵ خبرنگار و همکار رسانه‌ کشته شدند.

تاجیکستان (۱۴۹): ثابت در پس نشینی اقتدارگرایانه ـ درجا زدن امسال این کشور در رده‌ سال گذشته‌ی خود خوشحال کننده نیست. در سال ۲۰۱۶ تاجیکستان خالی شده از کثرت‌گرایی رسانه‌ای بیش از ۳۰ رده از دست داده بود. رسانه‌ها امسال نیز از سرکوب و تهدید در امان نبودند، رسانه مستقل یا تهدید شدند و یا مجبور به پایان دادن به فعالیت‌های خود.امری که به گریز خبرنگاران از کشور منجر شد.

ایران (۱+،۱۶۴): بدون تغییر محسوس و درجا زدن در رده های پایین ـ از سال ۲۰۰۲ که رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها انتشار یافته است، ایران هیچگاه رده‌های آخر جدول و همسایگی در جوار بدترین‌ها را ترک نکرده است. فرا رفتن یک رده نیز نه پیشرفت که در اصل به دلیل بدتر شدن وضعیت دیگر کشورهای است. در سال ۲۰۱۷ ایران همچنان یکی از ۵ زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران و شهروندخبرنگاران بود. هیچ تغییر ملموسی در عرصه آزادی اطلاع رسانی وآزادی رسانه‌ها مشاهده نشد. از تاریخ  اول ژانویه ۲۰۱۷ بیش از بیست روزنامه‌نگار و و پنجاه شهروندخبرنگار بازداشت شدند. شماری از انها به صورت موقت و در انتظار صدور حکم دادگاه تجدید نظر با وثیقه‌های سنگین آزاد شده‌اند.

خبرهای نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی و بین‌المللی

اسرائیل: ارتش مدارس را در کرانه باختری ویران می‌کند

دیده‌بان حقوق بشر ـ اسرائیل بارها از صدور اجازه به فلسطینی‌ها برای ساختن مدرسه در کرانه باختری خودداری کرده و مدارسی را که بدون اجازه ساخته شده اند ویران کرده است. به این ترتیب، اسرائیل امکان تحصیل هزاران کودک را دشوار یا غیرممکن کرده است. در روز ۲۵ آپریل ۲۰۱۸، دادگاه عالی اسرائیل نشست نهایی خود را در مورد برنامه ارتش برای ویران کردن مدرسه ای در خان الاحمر اب الهیلو، یکی از اماکن فلسطینی، برگزار خواهد کرد. این مدرسه یکی از ۴۴ مدرسه فلسطینی است که در خطر ویرانی کامل یا بخشی از آن به سر می‌برد، زیرا دولت‌مردان اسرائیلی می‌گویند این مدارس غیر قانونی ساخته شده اند. ارتش اسرائیل از صدور اجازه برای ساخت و ساز تازه فلسطینی‌ها در ۶۰ درصد از کرانه باختری خوددداری می‌کند. ارتش در کرانه باختری کنترل کامل برنامه ریزی و ساخت و ساز را در اختیار دارد و در عین حال ساختن شهرک های کوچ نشین را آسان کرده است. ارتش هزاران ملک فلسطینی، از جمله مدارس را ویران کرده تا فلسطینی‌ها را وادار به ترک جوامع خود کند. در پی تخریب مدارس، دولتمردان اسرائیل هیچ اقدامی برای فراهم کردن امکان آموزش در مدارس با دستکم همان کیفیت در پیش نگرفته اند. این اقدام ها ممکن است جنایت جنگی باشند.

ترکیه: دستگیری هزاران افغان در اقدامی بی رحمانه برای اخراج آنها

عفو بین‌الملل ـ دست‌کم دو هزار افغان که به خاطر درگیری ها و تعرض های طالبان به ترکیه فرار کرده اند در بازداشت و احتمال اخراج و بازگشت به محیط پرخطر به سر می‌برند. دولتمردان ترکیه گویا موجی از اخراج را به راه انداخته اند که طی آن از اوایل آپریل تاکنون ۷۱۰۰ افغان را بازداشت کرده‌اند و به افغانستان بازگردانده اند. مسئولان ترکیه به این سازمان گفتند که کلیه بازگشت ها داوطلبانه است و نهاد پناهندگان سازمان ملل به طور ادواری به بازداشتگاه‌ها دسترسی دارد. اما در گفتگوهای تلفنی این سازمان با بازداشت شدگان در اردوگاه دوزیچی ـ محل بازداشت دست‌کم دو هزار افغان ـ در جنوب ترکیه، مشخص شد که بازداشت‌شدگان برای امضای اسنادی به زبان ترکی که برایشان قابل فهم نبوده زیر فشار قرار گرفته اند. این اسناد ممکن است «فرم های بازگشت داوطلبانه» باشد که دولتمردان ترکیه پیش از این در شرایط سرکوبگرانه در مورد پناهجویان سوری و دیگر پناهجویان به کار برده اند. با وجود اینکه بعضی از خانواده‌ها گویا اجازه یافته اند درخواست پناهندگی کنند و بعد از آن آزاد شده اند، هزاران تن، به طور عمده مرد، در خطر اخراج به افغانستان هستند. این سازمان همچنین با مردی در کابل گفتگو کرد که به همراه همسر و پنج فرزند خود به اجبار اخراج شده است، با وجود این که قصد داشتند درخواست پناهندگی کنند.

بحرین: دادگاه عالی حکم‌های اعدام دادگاه نظامی را تایید کرد

ریپریو ـ عالی ترین دادگاه بحرین حکم‌های اعدامی را که دادگاه نظامی درپی محاکمه‌ی مخفی و ناعادلانه و به شدت دور از موازین بین المللی دادرسی علیه چهار مرد به اتهام برنامه‌ریزی برای کشتن فرمانده نیروهای مسلح کشورصادر کرده بود، تأیید کرد. این چهار مرد، به همراه چهار مرد دیگر که پیش از این بر اساس اعتراف‌های دروغ زیر شکنجه به اعدام محکوم شده بودند، هر آن در خطر اجرای حکم هستند. خلیفه بن احمد الخلیفه که گویا هدف اقدام این مردان بوده است، قاضیانی را که متهمان را به مرگ محکوم کرده اند، منصوب کرده است. وکلای این مردان اجازه دیدن مدارک علیه آنها را نداشته اند و بر اساس یک دستور از افشای مطالب دادگاه در مطبوعات ممنوع شده اند. حکم های تایید شده اعدام آخرین نشانه‌ها از قصد بحرین برای نادیده گرفتن حقوق بشر در تلاش برای جلوگیری از مخالفت به شمار می روند. در ژانویه ۲۰۱۷، سه مرد که در پی تظاهرات علیه رژیم دستگیر شده و زیر شکنجه «اعتراف» کرده بودند، اعدام شدند.

عربستان سعودی: اعدام به خاطر جرائم مربوط به مواد مخدر

دیده‌بان حقوق بشر ـ عربستان سعودی از آغاز سال ۲۰۱۸، ۴۸ تن را اعدام کرده است. نیمی از این عده به خاطر جرائم غیر خشونت بار مربوط به مواد مخدر اعدام شده اند. بسیاری از محکومان به جرایم مربوط به مواد مخدر در پی محکومیت در نظام به شدت ناعادلانه عدالت کیفری عربستان محکوم به اعدام هستند. شاهزاده محمد بن سلمان در گفتگویی با مجله تایم در تاریخ ۵ آپریل گفت که دولتمردان سعودی برنامه ای برای کاهش شمار اعدام ها در دست دارند، اما شمار اعدام های محکومان متهم به قتل محدود نخواهد شد. تقریبا تمام اعدام هایی که به اتهام قتل نیست به اتهام جرائم مربوط به مواد مخدر است. شاهزاده گفت که کشورش تغییر مجازات مرگ به حبس ابد را در بعضی موارد در نظر خواهد گرفت، اما نه در مورد قتل. عربستان از آغاز سال ۲۰۱۴، در حدود ۶۰۰ اعدام انجام داده است که ۲۰۰ مورد از آنها به مواد مخدر مربوط می‌شود. اکثریت غالب اعدام ها در موارد دیگر به خاطر قتل بوده، اما در بعضی موارد به خاطر تجاوز، زنای با محارم، تروریسم و جادوگری انجام شده است.

آمریکا: گزارش حقوق بشر دولت در مورد تعدی های اسرائیل علیه فلسطینی‌ها پرده‌پوشی می‌کند

دیده‌بان حقوق بشر ـ  گزارش حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا که به تازگی منتشر شده و قرار است منبع اطلاعاتی درباره نقض حقوق بشر در تقریبا ۲۰۰ کشور و اساس سیاست خارجی آمریکا باشد، از اشکال ها و حذف های پرشماربرخوردار است، از جمله در بخش های مربوط به اسرائیل و فلسطین. اشکال با عنوان این بخش‌ها آغاز می‌شود. در سالهای گذشته، وزارت خارجه فصل های مشترک ولی تفکیک شده ای درباره «اسرائیل» و «سرزمین‌های اشغالی» منتشر می‌کرد. در سال جاری، وزارت خارجه عنوان فصل ها را به شرح زیر عوض کرده است: «اسرائیل و بلندی های جولان» و «کرانه باختری و غزه». علاوه بر این، این گزارش هر گونه اشاره ای به اشغال را حذف کرده است. قدرت‌های اشغالگر بر اساس حقوق بین‌المللی بشردوستانه از مسئولیت های ویژه ای برخوردار هستند و ایجاد ابهام درباره ماهیت کنترل اسرائیل بر این سرزمین ها مسئول ساختن اسرائیل بر اساس این موازین را تضعیف می‌کند. این گزارش روایت دولت اسرائیل درباره مسائل اساسی را بیش از سال‌های گذشته پذیرفته است. به عنوان مثال، در گزارش سال گذشته «تبعیض نهادینه و اجتماعی علیه شهروندان عرب اسرائیل» از جمله «مهمترین مشکلات حقوق بشری اسرائیل» عنوان شده بود. در گزارش سال جاری، این موضوع حذف شده است. فصل «اسرائیل و بلندی های جولان» به صراحت اشاره به سیستم تبعیض آمیز دو سطحی در بیت المقدس را حذف کرده است، درحالیکه سیاست اسرائیل به صراحت هدف حفظ اکثریت قاطع یهودیان در این شهر را مطرح کرده است. گزارش سال جاری در تفاوت با سال گذشته دارای این توضیح است که تهیه‌کنندگان آن از دولت اسرائیل و در موارد مربوطه از حکومت فلسطین درباره نقض حقوق بشر درخواست اطلاعات کرده و آن را دریافت کرده اند. قابل توجه است که این نوع توضیح درباره منبع در فصل های مربوط به دیگر متحدان نزدیک آمریکا مثل ژاپن، بریتانیا، فرانسه یا آلمان وجود ندارد.

فرانسه: حقوق بشر برای چه کسی؟ به حاشیه راندن انتقاد

دموکراسی باز ـ  ایده‌های حقوق بشر مردمان بسیاری را در سراسر جهان به حرکت درآورده اند. مدافعان حقوق بشر این ایده‌ها را به‌عنوان وسیله‌ای برای مخالفت با سیاست‌های ناعادلانه و پاسخگو ساختن رهبران سیاسی در نظر می‌گیرند. دولت ها نیز می‌توانند از آنها به عنوان وسیله ای برای سرکوب جنبش های اجتماعی استفاده کنند. در حقیقت حقوق بشر می تواند در خدمت رهایی بی قدرت ها یا حفظ نابرابری های ساختاری قرارگیرد. حالت دوم در صورتی پیش می آید که حقوق بین المللی حقوق بشر محدود کننده باشد، به عنوان مثال دولت ها اغلب با توسل به تعریف  انحصاری از « آواره» در حقوق بین المللی، حق کسانی را که در چارچوب آن قرار نمی‌گیرند انکار می کنند و آنها را به کشورشان بازمی‌گردانند. دوگانگی حقوق بشر باعث می‌شود که دولتمردان کنشگران صلح جو را مجرم انگارند، مورد پیگرد قرار دهند و به سکوت بکشانند. پیگرد قضایی علیه فعالان صلح جو که در کمپین تحریم، توقف سرمایه گذاری و مجازات (BDS) در فرانسه شرکت دارند در این چارچوب قرار می‌گیرد. این مبارزان در فعالیت های صلح آمیز برای فشار گذاشتن بر دولت اسرائیل به منظور رعایت حقوق بشر فلسطینی ها شرکت می کنند. مسئولان فرانسوی آنها را مورد پیگرد قرار می‌دهند با این استدلال که آنها علیه گروهی از مردم یعنی تولید کنندگان اسرائیلی به دلیل ملیت آنها تبعیض قائل می شوند.

عربستان سعودی: در حمله هوایی ائتلاف به یک عروسی در یمن ‘دست کم ۲۰ نفر کشته شدند

اسرائیل: دومین خبرنگار فلسطینی در تظاهرات نوار غزه جان باخت

دو فلسطینیدیگر زخمی به دست نظامیان اسرائیل در ناآرامیهای غزه بر اثر جراحات وارده جان باختند

آمریکا: در آلاباما اعدام شد: یک پیرمرد ۸۳ ساله؛ ارتکاب به جرم: ۲۹ سال پیش

مالزی: ترور یک مهندس فلسطینی همزمان با ادامه اعتراضات در نوار غزه

هند: آزار و تهدید مرگ علیه روزنامه نگار زن

شیلی: مجرم انگاری رهبران بومی

بحرین: تداوم بدرفتاری با آقای نبیل رجب، نایب دبیر کل فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر

 مصر: تهدید مرگ علیه رئیس موسسه مطالعات حقوق بشر قاهره

کامرون: آزار قضایی و تهدید مرگ علیه اعضای گروه مدافع محیط زیست

اندونزی: شلاق زدن زوجهای ازدواج نکرده به خاطر نشان دادن محبت در انظار عمومی به شدت بی رحمانه است

ارمنستان: در نهمین روز اعتراضها دهها تن بازداشت شدند

فرانسه: قانون جدید مهاجرت پناهندگی را سختتر میکند

ایران:

اعدامها: زاهدانتن)؛ رجایی شهرتن)؛ ارومیهتن)؛ زنجانتن)؛ تبریزتن)؛ رجایی شهرتن)

پزشکی قانونی: وجود «محل تزریق و کبودی» در بدن فعال محیط زیستی درگذشته کاووس سید امامی

جنجال بر سر کنسرت در برج سلمان مشهد ادامه دارد؛ هفت تن دیگر بازداشت شدند

دیوان عالی حکم اعدام درویش گنابادی محمد ثلاث را تائید کرد

امیرحسین میراسماعیلی، روزنامهنگار روزنامه جهان صنعت بهاتهاماهانت به معصومینبازداشت شد

بازداشت عباس عدالت، فعال ضدجنگ، استاد دانشگاه امپریال کالج و شهروند ایرانیانگلیسی

چند کارگر و فعال کارگری در خوزستان و کردستان احضار یا محاکمه شدند

نسرین ستوده از بازداشت یک زن به دلیل اعتراض به کتک زدن یک دختر جوان توسط «گشت ارشاد» خبر داد

۱۰ سال زندان برای پدر و دختر بهایی در شیراز

ویدئوی کتک خوردن یک دختر از مأموران گشت ارشاد

۵ سال زندان برای مجری ستاد انتخابات روحانی که نامه‌ای طنز درباره‌ی بذل و بخشش‌های ابراهیم رئیسی از کیسه امام هشتم شیعیان نوشته بود

عدالت

گرجستان: دادگاه بین‌المللی جزایی از توانایی ایجاد تغییر در منطقه برخوردار است

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ نمایندگان فدراسیون و مرکز حقوق بشر گرجستان (HRIDC) و مدافعان حقوق بشر از روسیه از تاریخ ۱۰ تا ۱۳ آوریل ۲۰۱۸ در لاهه گرد آمدند. آنها از دادگاه بین‌المللی جزایی خواستند تا با اختصاص منابع لازم راهبردهای پیگرد قضایی را در تحقیقات مربوط به گرجستان در پیش بگیرد تا بتواند گام‌های مشخصی در جهت صدور حکم جلب و تماس موثر با قربانیان و جوامع تاثیر یافته از جنایت‌ها بردارد. تقریباً ده سال پس از درگیری بین روسیه و گرجستان در سال ۲۰۰۸، قربانیان هنوز تحت تاثیر جنایت‌های بین‌المللی که همه‌ی طرف‌ها مرتکب شده اند قرار دارند و خواهان پاسخگو شدن مرتکبان و نیز امداد و جبران کافی هستند. در ژانویه ۲۰۱۶، دادگاه بین‌المللی جزایی پس از ۷ سال تحقیقات مقدماتی و تاکید بر اینکه هیچگونه تحقیقات واقعی درباره جنایت‌های ارتکابی در درگیری سال ۲۰۰۸ انجام نشده است، تحقیقات جامعی را درباره‌ی وضعیت گرجستان آغاز کرد…

لیبریا: جنگ سالار «جباح جنگلی»در آمریکا به ۳۰ سال زندان محکوم شد

عفو بین‌الملل ـ‌ در واکنش به حکم زندان سی سال برای محمد جباته جنگ سالار پیشین لیبریایی مشهور به جباح جنگلی که اکنون در آمریکا زندگی می‌کند، به اتهام کلاهبرداری داری مهاجرتی و دروغگویی به دادگاه به خاطر افشا نکردن مشارکت خود در نقض حقوق بشر در جنگ داخلی لیبریا، پژوهشگر این سازمان برای غرب آفریقا گفت: با وجود این که محمد جباته به خاطر جنایت هایی که متهم به ارتکاب آنها است محکوم نشده، این نخستین پرونده ای است که تا حدی عدالت را به قربانیان جنگ داخلی لیبریا عرضه می‌کند. چنین پیگردهای حاوی این پیام نیرومند هستند که آمریکا نباید پناهگاه ایمنی برای متعدیان به حقوق بشر باشد.

هند: مرشد سرشناس به دلیل تجاوز به دختر نوجوان به حبس ابد محکوم شد

ایران:

آیا عدالت در مورد قاضیبیرحم و گوش به فرماناجرا شده است؟

جای خالی «قاضی حداد» در میان متهمان کهریزک

حقوق مدنی و سیاسی

ترکیه: شورای اروپا: انتخابات زودهنگام غیر دموکراتیک است

ارمنستان: هزاران نفر پس از لغو مذاکرات دولت و مخالفان دست به تظاهرات زدند

ایران:

۵۰ سالگی کانون نویسندگان؛ نهادی که ‘کار سیاسی نمی‌کند اما تفکر سیاسی دارد’

بی‌بی‌سی فارسی ـ گفته می‌شود که نامه ۱۳۴ نویسنده با عنوان “ما نویسنده‌ایم” برای کانون نویسندگان ایران که این روزها ۵۰ سال شده، نقطه عطفی را رقم زد. در سال ۷۳، ۱۳۴ نویسنده، شاعر، نمایشنامه و فیلمنامه‌نویس، محقق، منتقد و مترجم عضو کانون نویسندگان ایران، با انتشار متنی از آزادی اندیشه و بیان دفاع و به فضای بسته فرهنگی و سانسور اعتراض کردند. تعدادی از امضاکنندگان بعدا امضای خود را پس گرفتند، برخی به قتل رسیدند برخی دیگر هم در ماجرای اتوبوس ارمنستان تا لب دره رفتند.

پایان اعتصاب غذای مدافع حقوق بشر گلرخ ایرایی

شعارهای معترضان در مراسم نماز جمعه در مصلی کازرون

آغاز اعتصاب غذای معلم زندانی اسماعیل عبدی

معترضان کازرونی نماز جمعه شهر را به هم زدند

مواد مخدر؛ موضوع پرونده ۴۳ درصد از زندانیان

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اسپانیا: اقدام‌های بیرحمانه ریاضتی به درد و رنج بیماران می‌انجامد

عفو بین‌الملل ـ اقدام های شدید ریاضتی که دولت اسپانیا به اجرا درآورده تاثیر ویرانگری بر آسیب‌پذیرترین مردم جامعه داشته و به ایجاد لیست های چشم بسیار بلند انتظار ر و وادار کردن بیماران به جیره بندی داروها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها انجامیده است. در گزارشی تازه با عنوان «نسخه غلط: تاثیر اقدام های ریاضتی بر حق سلامتی در اسپانیا»، این سازمان خطرهای اقتصاد ریاضتی را برای حقوق بشر مطرح می‌کند. یافته های این گزارش حاکی از آن است که اقدام‌های ریاضتی به روشی که دولت اسپانیا به اجرا گذاشته، با تعهد های حقوق بشری این کشور ناسازگار است.

آلمان: یک سوم جمعیت با فقر روبرو است

ایران:

هزینه مرکز خدمات حوزههای علمیه، سه برابر هزینه وزارت ارشاد

کارگران؛ قربانیان اصلی نظام مالیاتی

 

۱۱ میلیون کارگر در کشور، قرارداد موقت هستند

دفاع از حقوق بشر

اسرائیل: زندانیان فلسطینی دادگاه را تحریم کردند

المُنیتور ـ در روز سالانه زندانیان فلسطینی ـ ۱۷ آپریل ـ توجه اساسی به فلسطینی‌هایی بود که در بازداشت نامحدود در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند و دادگاه های اسرائیل را تحریم کرده‌اند. این تحریم در ۱۳ فوریه آغاز شد و ۵۰۰ زندانی فلسطینی تحریم نامحدود کلیه دادگاه های اسرائیل را اعلام کردند.این زندانیان بدون اتهام و بر اساس اطلاعات محرمانه دستگیر شده اند که خود یا وکلای آنها حق آگاهی از آن را ندارند. حکم بازداشت اغلب چندین بار تمدید می شود.

حمایت از آینده‌ی سوریه و منطقه؛ اولویت‌های فدراسیون و «مرکز رسانه‌ها و آزادی بیان سوریه»‏ برای کنفرانس بروکسل ۲

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ در آستانه‌ی «کنفرانس بروکسل ۲» (۲۵ـ۲۴ آوریل) و در حالی که ارتکاب نقض فاحش حقوق بشر و نقض حقوق بین المللی بشردوستانه هفت سال پس از آغاز خیزش در سوریه ادامه دارد، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و مرکز رسانه ها و آزادی بیان سوریه (SCM) فراخوان خود را که پیش از کنفرانس سال گذشته اعلام کردند، تکرار می‌کنند: اهدا کنندگان کمک مالی و کشورهای عضو سازمان ملل باید مطمئن شوند که هرگونه حمایت مالی از «بازسازی»، «بازیابی سریع»، «بازگشت پذیری»  و/یا «برقراری ثبات» مشروط به برقراری گذار سیاسی فراگیر به صلح پایدار باشد و هیچگونه کمک مالی به دولت سوریه یا نهادهای توسعه زیر اقتدار دولت سوریه تحویل نشود تا زمانی که: -گذار سیاسی فراگیری با تضمین های معتبر با پاسخگویی و حق بازگشت به جریان بیافتد

مصر: جایزه آزادی رسانههای یونسکو به شوکان؛ فراخوان برای ازادی بی قید و شرط

مصر: کارزار گزارشگران بدون مرز و جامعه عکاسان برای شوکان عکاسخبرنگار که در خطر اعدام قرار دارد

مکزیک: کمیسیون ملی حقوق بشر مسِئولیت دولتمردان فدرال را در مورد نقض جدی حقوق بشر علیه دو مدافع حقوق بشر را یادآوری کرد

بنگلادش: اتحادیه اروپا باید از دولت خواهان محافظت از مدافعان حقوق بشر بشود و به نقض حقوق بشر توجه نشان دهد

اتحادیهی اروپا: اتحادیه اروپا: چارچوب مالی چند ساله را به نفع حقوق بشر به کار ببرید

تایلند: لغو اتهام ها علیه هفت زن مدافع حقوق محیط زیست

هند:پارلمان باید فرمان دولتی اعدام به خاطر تجاوز را رد کند

آمریکا: دولت نباید زندانی دوتابعیتی داعشی رابه کشور محل شکنجه منتقل کند

آمریکا/مکزیک: دولتمردان باید به حق پناهجویی احترام بگذارند

اسرائیل: ناتالی پورتمن ستاره هالیوود جایزه مهم را رد کرد

ایران:

سه گزارشگر ویژه سازمان ملل: حکم اعدام رامین حسینپناهی را لغو کنید

اعتراض دو روحانی سنی ایرانی به ممنوعیت سفر در داخل ایران

سومین نمایشگاه کتابتهرانبدون سانسوردر شهرهای اروپا و آمریکا با حضور ناشران مستقل خارج از کشور

پیشنهاد تشکیل «کشور مستقل قم» با شادی و شوخی کاربران شبکههای اجتماعی روبرو شد

زنان

السالوادور: قانونگذاران باید لایحه جرم زدایی از سقط جنین را تصویب کنند

عفو بین‌الملل ـ مجلس قانونگذاری السالوادور باید پیش از پایان یافتن دوره کنونی قانونگذاری در آخر آپریل از فرصت تاریخی برای جرم‌زدایی از سقط جنین استفاده کند. السالوادور یکی از معدود کشورهایی در جهان است که در آن سقط جنین در هر شرایطی ممنوع است. دست‌کم ۲۳ زن به دلایل ناشی از بارداری با توجه به ممنوعیت کامل سقط جنین هنوز در زندان به سر می‌برند. اصلاحیه پیشنهادی به قانون مجازات کیفری از سقط جنین جرم‌زدایی می‌کند و دسترسی به خدمات را در موارد زیر ممکن می‌سازد: تجاوز، سوء استفاده جنسی از کودکان، خطر برای سلامتی یا زندگی زن حامله و در مواردی که جنین دچار نقص مرگبار باشد.گروه‌های حقوق بشری زنان فعالیت خستگی ناپذیری برای پیشبرد این لایحه انجام داده‌اند. ماه گذشته، این سازمان فراخوانی را با ۲۰۹۰۵۱ امضا از ۵۷ کشور را ارائه کرد که در آن از مجلس قانونگذاری السالوادور درخواست شده بود از سقط جنین جرم زدایی کند و دسترسی به خدمات سقط جنین را در شرایط پیش گفته ممکن سازد.

ایران:

ادامه بازداشت زنان درویش گنابادی در زندان شهرری

رادیو زمانه ـ ۱۱ زن از اقلیت‌ مذهبی دراویش گنابادی در ایران از ابتدای ماه اسفند در زندان شهر ری با شرایط غیرانسانی و بدون دسترسی به وکیل نگهداری می‌شوند. برخی از آنها نیاز به مراقبت‌های پزشکی فوری برای جراحات ناشی از ضرب و جرح در زمان دستگیری دارند. بنا به گزارش، تعدادی از زنان به خاطر ضربه به اندام‌های جنسی‌شان در زمان دستگیری از خونریزی‌های واژینال رنج می‌برند. در روز ۳۰ بهمن ماه دست کم ۶۰ زن از جامعه تحت تبعیض دراویش گنابادی به خاطر شرکت در تظاهراتی که پس از استفاده نیروهای امنیتی از ضرب و جرح، اسلحه گرم، ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور به خشونت کشانده شد، بازداشت شدند. این زنان بعد از دستگیری به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند و گفته‌اند که در آنجا مورد بازجویی‌های رعب‌آور، فحاشی با صدای بلند و بازرسی‌های بدنی تعدی‌آمیز توسط ماموران زن قرار گرفتند.

روایت چند شاهد عینی از برخوردهای گشت ارشاد

گروه موسیقی آبجیز: مردان به اعتراض علیه ممنوعیت ورود زنان به استادیومها بپیوندید!

رئیس اورژانس: خشونت خانگی در ایران ۲۰ درصد افزایش یافته است

حجابدلیل باخت زن رزمیکار در مسابقات بینالمللی

جلوههایی از پس راندن حجاب اجباری

کودکان

ایران:

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی از شناسایی ۹ هزار کودک کار خبر داد

تجمع گروهی از شهروندان ماهشهری برای مقابله با کودکآزاری

کودکان زباله‌گرد، قربانیان “مافیای زباله” در پایتخت

فرهنگ

ایران:

تأثیر اندیشه چپ در شکلگیری کانون نویسندگان ایران

حذف کلمه «کون» از ۲۳ فرهنگ لغتآنلاین

غلامحسین صدری افشار، فرهنگنویس، مترجم و ویراستار درگذشت

عباس عطار، عکاس سرشناس و عضو تاثیرگذار آژانس عکاسی مگنوم درگذشت

اندیشه

عربستان سعودی: چرخشگاه خطرناک

قنطره ـ  سیاست های محمد بن سلمان منافع چندانی برای ثبات خاورمیانه ندارد. مواضع تند ولیعهد عربستان علیه ایران و در مورد بلندپروازی های این کشور جدایی بین سنی ها و شیعه ها را افزایش می دهد. عربستان سعودی با توزیع ثروت هنگفت نفتی خود بین شهروندان و با استقرار ایدئولوژی بنیادگرایانه اسلامی مبتنی بر وهابیت مدت طولانی است که ثبات نسبی داخلی خود را حفظ کرده است. در سال‌های اخیر، این کشور پادشاهی نگران آینده خود شده است. در پی بهار عربی که به سقوط حکمرانان در تونس، مصر، لیبی و یمن انجامید و حاکمیت خانواده اسد را در سوریه به خطر انداخت، قیمت نفت سقوط کرد. اقدام‌های محمد بن سلمان در پی رسیدن به مقام ولیعهدی در جون ۲۰۱۷، فرمانهای او در مورد رانندگی زنان و کاهش اختیارات پلیس دینی منجر به پوشش خبری مناسبی در سطح بین المللی شده است. اما حتی اگر محمد بن سلمان موفق به تثبیت قدرت خود افزایش محبوبیت خود در میان مردم در کوتاه‌مدت بشود، آشکار است که او قصد دارد پس از نشستن به جای پدرش به شیوه استبدادی حکومت کند.

انسان، طبیعت و محیط زیست

ایران:

حقوق بشر و چپ. سوء تفاهم یا تناقض؟

رادیو زمانه ـ موضع گیری در برابر حقوق بشر همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های چپ، به ویژه بخش‌های رادیکال آن در ایران و در جهان بوده است. بیش از همه طرح مالکیت خصوصی به عنوان یکی از حقوق‌های بشر و مخالفت بخشی از چپ با این مفهوم، سبب شده است تا کسان و جریان‌های مختلفی، که به چپ به معنای گسترده آن تعلق دارند، با حقوق بشر مخالف کرده و آن را “بورژوائی” یا “لیبرال” بخوانند. این مخالفت‌ها حداقل از زمان مارکس که حقوق بشر بورژوائی را نقد می‌کرد آغاز شده، به دوران جنگ سرد و رویارویی دو قطب اردوگاه شرق سابق و سرمایه داری حادتر شده و تا به امروز ادامه دارد. به ویژه به دوران جنگ سرد و جهان دو قطبی مفهوم حقوق بشر به عنوان شرط ضروری دموکراسی در برابر مفهوم عدالت اجتماعی قرار گرفت. پس از انقلاب ۵۷ بخشی از چپ سنتی ایران بر تقدم مبارزه با امپریالیسم بر حقوق بشر و دموکراسی تاکید کرد و با دیکتاتوری مذهبی همراه شد.

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، ایران وایر، بی‌بی‌سی فارسی، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، قنطره، گزارشگران بدون مرز

بایگانی شماره‌های گذشته