در دو هفته ای که گذشت، تجربه زنان در سراسر جهان چگونه بود؟ مهم ترین رویدادهای حوزه زنان، از سیاست تا حقوق بشر، از فرهنگ تا جامعه و هنرچه بود؟ هفت روزنامه ی زنان آرمان شهر مهم ترین اخبار را یک جا برایتان گرد آوری کرده است.

طبق گزارش جدید یونیسف: نیمی از کودکان افغانستان از مکتب باز ماندهاند/ منبع عکس

نقض حقوق بشر    

یونیسف: نصف کودکان در افغانستان از رفتن به مکتبها بازماندهاند

طلوع نیوز، ۳ ژوئندر این گزارش یونیسف که روز یکشنبه (۱۳جوزا) به نشر رسیده، آمده که بدترشدن وضعیت امنیتی، گسترش دامنۀ فقر و تبعیض، باعث شدهاند که دستآوردهای آموزشی در افغانستان میانسالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶ کاهش یابند.

به دنبالتهدید داعشدهها مدرسه دخترانه در شرق افغانستان تعطیل شد

افغانستان وزارت معارف: کمبود کتاب داریم باید ۱۰۰ میلیون کتاب جدید چاپ شود

ایران  بازماندن ۱۴۲۰۰۰ کودک از تحصیل در سال ۹۷۹۶

عربستان سعودی دستگیری دو فعال دیگر

دیدهبان حقوق بشر، ۳۰ می ـ دولتمردان سعودی در پی سرکوب فعالان حقوق زن در ۱۵ می ۲۰۱۸ دستکم دو فعال حقوق بشر دیگر را دستگیر کرده اند. فعالان در این کشور از این نگران هستند که ممکن است دستگیریهای بیشتری در پیش باشد. این سرکوب بر اعلام پایان منع رانندگی زنان در ماه جون سایه افکنده است. محمد البجادی عضو جامعه حقوق مدنی و سیاسی که اکنون ممنوع شده در روز ۲۴ می دستگیر شد. او پیش از این چند سال در زندان به سر برده و پس از آزادی در نوامبر ۲۰۱۵ از سخن گفتن در سطح عمومی خودداری کرده است. فرد دستگیر شده دوم که خانواده اش مایل نیست نام او منتشر شود آزاد شده ولی شرایط آزادی او اعلام نشده است. مسئولان از اواسط ماه می به بعد دستکم ۱۱ تن از فعالان را دستگیر کرده اند. حبس انفرادی یک مدافع حقوق بشر و تداوم حبس خودسرانه ۸ مدافع حقوق بشر دیگر؛ نگرانی سازمان ملل از سرنوشت فعالان بازداشتشده حقوق زنان در عربستان، کمپین ترسناک تهمت زنی به مدافعان حقوق زنان؛ بازداشت چند فعال حقوق زنان در عربستان

مصر: تداوم حبس خودسرانه امل فتحی زن مدافع حقوق بشر پیش از محاکمه

ایران پزشکان زندان شهر ری زنان درویش را آزار میدهند

عفو بینالملل ـ پزشکان زندان شهر ری (معروف به قرچک) زندانیان عقیدتی زن از اقلیت دراویش گنابادی  را مورد آزار و خشونت کلامی از جمله توهین های جنسی قرار داده اند و آنها را از دریافت خدمات و مراقبت های مناسب درمانی محروم کرده اند. در زندان شهر ری که پیشتر یک مرغداری بوده است، برخی پزشکان مرتبا ناراحتی ها و بیماری های زنان را تظاهر خوانده و از تجویز به موقع دارو و انجام آزمایش های تشخیصی لازم قصور کرده اند. آنها همچنین اطمینان حاصل  نکرده اند که تجهیزات پزشکی در بهداری زندان درست عمل می کنند و سلامت بیماران را به خطر نمی اندازند. ممانعت عمدی از درمان پزشکی زندانیان عملی غیرقانونی، بیرحمانه و غیرانسانی است و می تواند مصداق شکنجه هم باشد. گزارشهای خبری: خانوادهها از محرومیتهای درمانی و وکالتی دراویش زندانی خبر میدهند ؛ عفو بینالملل: دراویش زن زندانی امکانات درمانی ندارند؛ زینب طاهری، وکیل درویش محمد ثلاث به اتهام تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب به دادگاه احضار شد

افغانستان شانزدهمین کشور نامناسب جهان برای کودکان شناخته شد

طلوع نیوز، ۳۱ میدر گزارش سازمان جهانی حمایت از کودکان آمده که پدیدههایی چون، جنگ، ناداری و تبعیض بر زندهگی کودکان در افغانستان سایه افگنده اند. مریم عطایی، سخنگوی این سازمان گفت: «جنگ، فقر و تبعیض از سه شاخصهیی است که متأسفانه وضع کودکان را در مقایسه به پار سال بدتر نشان بدهدبربنیاد این گزارش، در حال حاضر، نزدیک به سه ونیم میلیون کودک در افغانستان از آموزش به دور مانده اند و نزدیک به دو میلیون کودک دیگر، کارگر استند.

نیمی از کودکان جهان در معرض فقر، مناقشات و تبعیض جنسیتی هستند

زن روهینگیایی که مورد تجاوز قرار گرفته بود، به زودی نوزاد خود را به دنیا می آورد

الجزیره، ۳۰ میسازمان ملل متحد انتظار دارد در سال جاری میلادی در اردوگاه های پناهندگان ۲۵۰۰۰ کودک در ماه مه وژوئن به دنیا بیایند. سال گذشته ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی در پی سرکوب شدید مسلمانان از میانمار فرار کردند.

افغانستان یک انفجار در ولایت ننگرهار جان سه کودک را گرفت

افغانستان خواهرزاده والی بلخ از سوی یک دختر کشته شد

افغانستان تجاوز سهمرد بر یک پسر ۱۲ساله در ولایت سرپل

ایران تجاوز به یک دختر خردسال افغان در خمینیشهر اصفهان

ایران تولد ماهانه ۱۰۰ کودک «بیهویت» در تهران: اتباع خارجی شناسنامه نمیگیرند

بلژیک تایید مرگ کودک پناهجو در پی اصابت گلوله پلیس ، بلژیک؛ صدها تن در مراسم خاکسپاری مودا دختر پناهجوی دوساله کرد شرکت کردند

ایران نازنین زاغری باید در دادگاه دیگری در تهران حاضر شود

دفاع از حقوق بشر

سازمانملل: دسترسی  زنان قربانی خشونت به عدالت محدود است

طلوع نیوز، ۲۹ میگزارش تازه هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان یا یوناما که امروز سه شنبه به نشر رسید، نشان میدهد که با آن که از سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸ خورشیدی) به این سو قانونی در باره محو خشونت در برابر زنان در افغانستان نافذ است، اما دسترسی زنان افغان به عدالت هنوز هم به شدت ناکافی است. این گزارش زیر نام «بی عدالتی و معافیت: میانجگیری جرایم خشونت علیه زنان»، تجربههای فردی زنان افغان و نجات یافتهگان از خشونت در سراسر کشور را از اگست ۲۰۱۵ تا دسمبر ۲۰۱۷ مستندسازی کرده است و پیامدهای حقوق بشری استفاده وسیع از میانجیگری در قضایای خشونت علیه زنان را شناسایی کرده است. این گزارش در باره این که میانجیگری چگونه زنان را از دسترسی به عدالت محروم میکند و مانع آنها از درک حقوق اساسی شان میشود، توضیح میدهد.

سفیر افغانستان در ایران مامور پیگیری پرونده تجاوز به دختربچه افغان شد

قوانین و لوایح   

ایران لایحه تامین امنیت زنان در انتظار امضای رئیس قوه قضاییه

رادیو زمانه، ۲۲ مییک نماینده مجلس ایران میگوید که صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه ایران لایحه تامین امنیت زنان را معطل نگه داشته است. طیبه سیاوشی شاه عنایتی، گفته اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با رییس قوه قضائیه دیدار کرذهاند و فراکسیون زنان مجلس، از همکاران زن در این کمیسیون تقاضا کرده لایحه تامین امنیت زنان را از آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه پیگیری کنند و درخواست کنند تا این لایحه در اولویت بررسی قرار گیرد.

ایران تقدیم طرح حذف اذن پدر برای ازدواج دختران ۲۸ ساله به مجلس

خبرگزاری ایسنا، ۱۵ میدبیر فراکسیون زنان مجلس از تهیه طرح اصلاح مواد ۱۰۴۳ و ۱۰۴۴ قانون مدنی با ۲۰ امضاء و ۳ ماده که درباره ملغی کردن شرط اذن پدر یا حکم دادگاه برای ازدواج دختران ۲۸ ساله و بالاتر است و تقدیم آن به هیات رییسه مجلس خبر داد.

ایران  اصلاح مادهای که دست مردان را در ممانعت از اشتغال زنان باز میگذارد

فلسطین: الغای قانون ازدواج با متجاوز

دیدهبان حقوق بشر، ۱۰ می ـ سایر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان نیز باید لغو شوند. لغو برخی مقررات تبعیض آمیز در فلسطین علیه زنان در مارس ۲۰۱۸ گام مقدماتی خوبی محسوب میشود ولی باید لغو سایر گونههای تبعیض را هم در پی داشته باشد. سایر اشکال تبعیض عبارتند از: ثبت تولد، وضعیت قوانین شخصی و قصور در پاسخگو کردن مسئول خشونت خانگی. در ۱۴ مارچ ۲۰۱۸ محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین، قانون شماره ۵ سال ۲۰۱۸ را امضا کرد که ماده ۳۰۸ قانون مجازات ۱۹۶۰ را در کرانه باختری لغو میکند. بر اساس یک ارزیابی که سرپرست یک پناهگاه زنان انجام داده، این قانون اجازه میداد متهمان به تجاوز از طریق ازدواج با قربانیان از تعقیب قانونی فرار کنند و یا محکومان به تجاوز را از زندانی شدن نجات میداد. قانون جدید همچنین ماده ۹۹ را تغییر داد که بر اساس آن قاضیان میتوانستند محکومیت جرائم جدی مانند قتل زنان و یا کودکان را کاهش دهند.

سوئد قانون جدید ـ رابطه جنسی بدون رضایت مصداق تجاوز است

عفو بینالملل ـ پارلمان سوئد روز گذشته قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن برقراری رابطه جنسی بدون کسب رضایت تجاوز محسوب میشود. در پی تصویب این قانون آنا بلوس، پژوهشگر حقوق زنان عفو بینالملل در اروپا گفت: «رای امروز پیروزی بزرگی برای فعالان حقوق زن در سوئد است که بیش از یک دهه برای تغییر قانون مبارزه کردهاند. این فعالان تن به سکوت ندادند و محرک تغییر و حرکت به سمت  از بین بردن کامل خشونت جنسی بودهاند. شهامت آنها باید الگویی برای سیاستمداران باشد. حیرت انگیز است که با تصویب این قانون در سوئد، شمار کشورهای اروپایی که عدم رضایت را معیار تعریف تجاوز قرار دادهاند تنها به ۱۰ مورد رسیده است. متاسفانه، بسیاری از کشورهای اروپایی همچنان تعریف تجاوز را محدود به احراز اجبار فیزیکی، تهدید یا تحمیل کردهاند و این تعاریف عقبمانده منجر به آسیبهای غیرقابل اندازه گیری شده است

ایرلند طرفداران آزاد شدن سقط جنین در همهپرسی پیروز شدند

دانمارک قانون منع پوشیدن برقع و روبنده در اماکن عمومی را تصویب کرد

حقوق مدنی سیاسی اقتصادی

حقوق جنسی و باروری

عفو بینالملل ـ حقوق جنسی و باروری بدین معنا است که ما توانایی تصمیم گیرى آگاهانه و آزادانه در مورد بدن خود را داشته باشیم: اطلاعات صحیح در مورد مسائل جنسی و باروری به دست بیاوریم؛ به خدمات پزشکی در حوزه سلامت جنسی و باروری از جمله لوازم جلوگیری از بارداری و سقط جنین  دسترسى داشته باشیم؛ خودمان تصمیم بگیریم که آیا ازدواج کنیم، کی و با چه کسی؛ خودمان در مورد داشتن یا نداشتن فرزند و دفعات و فاصله بارداری تصمیم بگیریم. بهره مندی از حقوق جنسی و باروری همچنین به این معناست که که زندگی ما از تمام شکل های خشونت از جمله تجاوز جنسی، مثله سازی آلت تناسلی زنان، حاملگی اجباری، سقط جنین اجباری و عقیم سازی اجباری عاری باشد.

سقط جنین: آزادی یک انتخاب

ایرلند ممنوعیت سقط جنین؛ زنانی که خطر سفر را به جان میخرند

کره جنوبی: دولت باید از سقط جنین جرمزدایی کند

شیلی: هزاران زن خواستار پایان آزار جنسی در کشورشان شدند

تظاهرات در آرژانتین برای جرم زدایی از سقط جنین

سیاست

آمریکا: چرا جینا هاسپل  واقعیت را درباره شکنجه نمی گوید؟

پولیتیکو، ۱۱ می ـ نامزد رئیس جمهور ترامپ برای ریاست بر سازمان سیآیایِ حاضر نیست جنبههای تاریک مشارکت خود در برنامه دستگیری و اعزام به قصد شکنجه را روشن کند. ما میدانیم که در اوایل دهه ۲۰۰۰، سی آی اِ متهمان به تروریسم را به سوریه، مصر و اردن میفرستاد و آنها در آنجا شکنجه میشدند. باز می دانیم که خود هاسپل در سال ۲۰۰۵ به شدت مشغول نابود کردن مدارک مشارکت خود در غرق کردن مصنوعی زندانیان بود. چیزی که نمی دانیم این است که آیا او در فرستادن ماهر احرار، مهندس کانادایی، به سوریه مشارکت داشت یا خیر. ماهر احرار را در سوریه بشار اسد شکنجه کرد، همان اسد که اکنون به خاطر حمله با  گاز شیمیایی به مردم خود محکوم میشود، همان اسد که سیآیایِ  ۶ سال گذشته را صرف سرنگون کردن او کرده است. آیا هاسپل در اعزام یا صدور دستور اعزام احرار و دیگران به سوریه برای شکنجه مشارکت داشت؟ احتمالا هرگز نخواهیم دانست. هاسپل حاضر نیست جنبههای تاریک مشارکت خود را در برنامه دستگیری و اعزام به قصد شکنجه روشن کند.

آمریکا: حقیقت وجود دارد، اما نه در جلسه رسیدگی به نامزدی خانم هاسپل

عفو بینالملل، ۱۱ می ـ قانون، اخلاق و ارزشهای آمریکایی از جمله موضوع هایی بودند که در جلسه کمیسیون ویژه امور امنیتی مجلس سنا در روز ۹ مه ۲۰۱۸ برای رسیدگی به نامزدی خانم هاسپل برای ریاست سازمان سیآیایِ مطرح شدند. طبقه بندی، پردهپوشی، دوپهلو گویی و بعضی از جنبه های سیاست های حزبی میزان مشارکت جینا هاسپل را در برنامه مخفی دستگیری های سازمان سیآیایِ از مردم پنهان نگه داشت. از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۰۸، بیش از ۱۰۰ تن قربانی ناپدید کردن قهری شدند که بر اساس حقوق بین المللی جنایت است و شماری از آنها نیز مورد شکنجه قرار گرفته اند که آن هم بر اساس حقوق بین المللی جنایت است. ناپدید کردن قهری؟ هیچ اشاره ای به آن در این جلسه نشد. واژه شکنجه یکی دو بار کوتاه مطرح اما درست به همان شکل گویا در هوا بخار شد. پرسش مهم که آیا جینا هاسپل در شکنجه ی عبدالنشیری در یکی از مکان های تاریک سازمان سیآیایِ در اواخر سال ۲۰۰۲ مشارکت داشته، بدینترتیب به کنار رفت: «سناتور، درباره همه موارد مربوط به تاریخچه ماموریت های محرمانه من طی ۳۳ سال می توانیم در جلسه محرمانه امروز بعد از ظهر گفتگو کنیم

آمریکا هسپل با وجود سابقه بحثبرانگیز درباره شکنجه، برای ریاست سیا تایید شد

تونس زنان در انتخابات برنده می شوند اما راهی طولانی در پیش است

المُنیتور ، ۱۵ می ـ  نهاد عالی انتخابات در تاریخ ۹ مه اعلام کرد که در انتخابات  محلی ۶ مه ۴۷ درصد انتخاب شدگان زن هستند و  ۲۹.۵۵ درصد زنان در صدر لیست های انتخاباتی قرار دارند. نخستین انتخابات پس از سرنگونی  رژیم زین العابدین بن علی فرصت بزرگی در اختیار زنان جوان قرار داد تا تاریخ بسازند و پست های را در محافل تصمیمگیری و دولت محلی در اختیار بگیرند. از مجموع ۶۰ کرسی شورای محلی شهر تونس، حزب اسلامی النهضه ۲۱ کرسی و حزب سکولار ندای تونس ۱۷ کرسی را در اختیار گرفتند. رهبر لیست حزب النهضه خشونت علیه زنان و حمله به نامزدهای زن را به خاطر داشتن حجاب یا نداشتن حجاب محکوم کرد. رهبر حزب ندای تونس در مصاحبه ای رسیدن به توافق باحزب النهضه برای ریاست بر شهرداری تونس را امکانپذیر ندانست و گفت: اگر قرار باشد زنی به عنوان رهبر شهر انتخاب شود، این وضعیت با سنتهای دینی تناقض دارد. ما کشوری اسلامی هستیم. اما کمیته مرکزی حزب ندای تونس در بیانیهای نظریات او را رد کرد و گفت آنها نظر حزب نیستند. در سطح کشوراز مجموع ۷۱۰۰ کرسی، النهضه ۲۱۳۵  کرسی (در حدود ۳۰ درصد کل) و حزب ندای تونس ۱۵۹۵  کرسی (۲۲ درصد کل) را در اختیار گرفتهاند.

زنان قربانی شکنجه جنسی جنگ بوسنی پس از دو دهه

یورونیوز، ۴ ژوئنهتلها، بیمارستانها و دیگر اماکنی که هنگام جنگهای هولناک بالکان از آنها به عنوان مکانی برای شکنجه و تجاوز استفاده میشد امروز کار خود را ادامه میدهند، گویی هیچ چیز تغییر نکرده است.  بیمارستانی در برچکو در بوسنی، که هنگام درگیریهای قومی در این کشور شاهد صحنههای هولناکی بود امروز به کار خود ادامه میدهد. زنی مسلمان از اهالی بوسنی که حالا ۵۲ ساله است در گفتگو با خبرگزاری امبیسی میگوید‌: «دندانم را کشیدند، مرا زدند و در راهروها مرا روی زمین کشیدند. شب که شد میدانستم چه بلایی به سرم میآیدوی که خواست گمنام بماند تعریف کرد که چطور در همین بیمارستان چند سرباز برای یکماه هرشب به او تجاوز میکردند.

ایران سرنوشت پرونده «آزار جنسی» چند نماینده مجلس

جلوگیری از اجرای ناشنوایان در ایران به دلیلشباهت به رقص

آمریکا واکنش دختر مارتین لوترکینگ به صحبتهای مشاور سابق ترامپ در مورد پدرش

ایران نسرین ستوده: دلایل خشم جامعه انسداد سیاسی و فساد قضایی است

فرهنگ و جامعه

جایی که درس خواندن دخترها یک امر «لوکس» است: سیستان و بلوچستان

مشاور استاندار خراسان رضوی: میانگین سن ازدواج دختران در شهرستان زاوه ۱۱ سال است

چرا مهریه در شرایط امروز ایران لازم است؟

«لطفا عکاس مرد اعزام کنید

محدوده ی مطالبات خاص زنان(۲)

واکسن زگیل تناسلی (اچ پی وی) تا چه حد ضروری است؟

ویدا قهرمانی، صاحب اولین بوسه سینمای ایران، درگذشت

گزارش، پژوهش و کتاب

در نکوداشت ملیحه تیرهگل: ۴۰ سال پژوهش در زمینه ادبیات تبعید

رادیو زمانه، ۵ می– «روایتی از ادبیات فارسی در تبعید» مجموعهای در ۱۴ مجلد و در ۸ هزار صفحه درباره تاریخ آثار پراکندهای که در خارج از ایران از آغاز انقلاب تاکنون پدید آمده به قلم ملیحه تیرهگل، پژوهشگر و منتقد ادبی آماده انتشار است اما هنوز هیچ ناشری برای سرمایهگذاری بر روی این مجموعه عظیم اعلام آمادگی نکرده است.

عربستان سعودی بهای سنگین فمینیسم

واشینگتن پُست، ۲۰ می ـ  تنها چند روز پیش از دیدار ولیعهد عربستان شاهزاده محمد بن سلمان از ایالات متحده آمریکا در ماه مارچ،  نیروهای امنیتی لوجان الحثلول، یکی از سرشناس ترین های این کشور را در حالیکه در نزدیکی دانشگاه خود در ابوظبی رانندگی می کرد متوقف کردند. این زن ۲۸ ساله را از اتومبیل پیاده کردند و با هواپیما به عربستان فرستادند. او پیش از آزادی چند روز در زندان ماند و از استفاده از رسانه های اجتماعی و خروج از کشور منع شد، در حالی که ولیعهد عربستان تهاجم روابط عمومی سه هفتگی خود را در آمریکا آغاز میکرد. فرستادن این فعال فمینیست از امارات متحده عربی که او در آنجا در دوره کارشناسی ارشد تحصیل میکرد به عربستان، تناقض بین کمپین روابط عمومی عربستان در مورد اصلاحات و  واقعیت وضعیت فعالان خواهان حقوق اساسی زنان را به نمایش میگذارد.

افغانستان گفتوگوی ویژه با رولا غنی بانوی نخست کشور

طلوع نیوز، ۲۷ میرولا غنی، نخست بانوی کشور، در یک ویژه برنامهء با طلوع نیوز میگوید که به حیث بانوی اول افغانستان مسوولیت بزرگ در قبال مردم افغانستان بردوش دارد و آن را جدی میگیرد. وی کمبود دسترسی به خدمات صحی، تعلیم و تربیه را از مشکلات اساسی زنان در افغانستان خوانده و میگوید که باید به طور جدی به این مشکلات پرداخته شود. به باور رولاغنی، بانوی نخست بودن در یک کشور آسیبپذیر مسوولیت سنگینی است. او میگوید که افغانستان شاهد چند دهه جنگ بوده، ساختن دوباره آن و تغییر ذهنیتهای باقی مانده از جنگ، کار دشواری است.

در پنجمین سمپوزیم زنان افغانستان چه گذشت؟

روزنامه هشت صبح، ۱۲ میپنجمین سمپوزیم بینالمللی زنان افغانستان که به ابتکار دفتر رولا غنی، بانوی نخست کشور در قصر چهار چنار برگزار شده بود، میزبان تعدادی از زنانی بود که به عنوان شهروندان افغانستان مسئولیتهایشان را به شکل شایسته انجام دادهاند. در این سمپوزیم که با حضور رییس جمهور، شماری از اعضای کابینه، نمایندههای نهادهای بینالمللی و تعدادی از سفیران افتتاح شد، اغلب زنانی حیثیت مهمان را داشتند که برای جامعه به نحوی کار آفرین بودهاند.

تجاوز جنسی به محارم

نقد اقتصاد سیاسی، ۱۹ می ـ در این مقاله میخواهم ردپای تجاوز به محارم را در چارچوب دو نهاد خانواده و دولت بررسی کنم. در چارچوب نهاد خانواده میکوشم رفتار سه دسته از کنشگران در مراحل گوناگون وقوع این آسیب اجتماعی را مطالعه کنم: اول، آزارگر در خانواده که عبارت باشد از پدر خانواده؛ دوم، آزاردیده که عبارت است از دختر خانواده؛ و سوم، نزدیکترین خویشاوند نسبی که غالباً مادر خانواده است.

چرا مهاجرت یک موضوع فمنیستی است

کانون زنان ایرانی، ۴ میحدود یک میلیارد نفر در سرتاسر جهان مهاجر هستند. این یعنی از هر هفت نفر یک نفر مهاجر است. در میان تلاشهای سیاستمدارن برای درک اینکه گروههای مهاجر چگونه بر جوامع، اقتصاد، امنیت و پایداری تأثیر میگذارند، نیازمندیهای زنان و دختران در بین گروههای مهاجر از بین میرود. اما چرا مهاجرت یک نگرانی جدی برای زنان و دختران است؟

ایران زنان و تلاقی تبعیضها: گفتگو با فرانک فرید، شاعر، نویسنده و فعال حقوق زنان

بدو خواهر کوچک؛ زنان، آزادی و میراث مه ۶۸

زبان و جنسیتنمونه: تلاش برای تبعیضزدایی در زبان آلمانی

بیان جنسیتی چیست و چرا مهم است؟

افزایش سن ازدواج دختران و موانع فقهی آن

استکهلم در انتظار مهمانان کنفرانس بنیاد پژوهشهای زنان

پوشش زنده بیست و نهمین کنفرانس بنیاد پژوهشهای زنان ایران

آرمانشهر

کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر/ زنان

آرمانشهر، صفحهای ازکتابخانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص دادهاست. هدف از راهاندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش میتوانید از اسناد بینالمللی و ملی، مقالات، گزارشها، اعلامیهها و گزارشهای چندرسانهای بهرهمند شوید.

منابع این شماره: طلوع نیوز، بی بی سی، روزنامه هشت صبح، رادیو زمانه، دیده بان حقوق بشر، فدراسیون جامعه های بین المللی حقوق بشر، عفو بین الملل، رادیو فردا، الجزیره، دویچه وله، یورونیوز، خبرگزاری ایسنا، پولیتیکو، المنیتور، ایران وایر، اخبار روز، واشنگتن پست، فمینیسم روزمره، نقد اقتصاد سیاسی، آسو، کانون زنان ایرانی.