گزارش‌های سینمایی آرمان‌شهر | چهل‌گیس
شهلا رستمی

فستیوال فیلم کارلووی واری که تلاش دارد همه ساله استعداد های نوی شرق را در کنار برنامه های متعارف خود بشناساند و به گونه ای راه را برای آنها باز کند، در این بخش خود امسال ۳۸ طرخ فیلم را گنجانده بود که یا در حال برنامه ریزی، یا تهیه و یا پست-پروداکشن  هستند تا بتوانند توجه دست اندرکاران دنیای سینما را جلب کنند.

امسال در دو بخش “کارهای در دست ساخت” و “مستند های در دست ساخت”، فیلم “نشت”، از سوزان ایروانیان و پروژه “تارهای ممنوعه”، ساخته  حسن نوری، کارگردان افغانستانی زاده و بزرگ شده در ایران، قرار داشتند.

فیلم “نشت”، که به زودی ارائه خواهد شد ، فیلمی است بسیار شگفت انگیز با بار نمادین بسیار بالا. بدین معنا که دختر و خواهر زنی پنجاه ساله، که گرفتاری های بسیار خانوادگی دارد و در جستجوی شوهر ناپدید شده اش  خواستار سفر به المان است،  کشف می کنند که  از بدن وی نفت تراوش می کند!! سپس این ماده حیاتی به محور اصلی توجه همه تبدیل می شود. و هنگامی که بدن او از کار باز می ایستد، خلا به وجود می اید…

از کاوه فرنام، تهیه کننده ایرانی که در گذشته شماری فیلم کارگردانان ایرانی از جمله آخرین فیلم محمد رسول اف، “لرد” را تهیه کرده که جایزه سال گذشته بخش نوعی نگاه فستیوال کن را ربود، چند پرسش پیرامون این فیلم از جمله درمورد این که آیا استعاره این فیلم که برای ایرانیان قابل درک است، در مورد خارجیان نیز صدق می کند؟ چون برای یک تهیه کننده مسئله فروش و گیشه نیز اهمیت دارد.

به هر رو در آغاز گفتگو از کاوه فرنام خواستم بگوید تهیه کنندگی این فیلم چه دلیلی داشته و ویژگی این فیلم برای وی در چه بوده است؟ کاوه فرنام، افزون برتاکید بر موضوع جذاب فیلم در پیوند با درک غیر ایرانیان از آن میگوید:  کافی است به آنها گفته شود که ایران نام زن است.

پروژه دیگر ، “تارهای ممنوعه”، ارائه شده توسط حسن نوری، کارگردان افغانستانی زاده ی ایران، داستان چهار جوان از خانواده های پناهجوی افغانستانی در ایران را دنبال می کند که آنها نیز چون خود کارگردان در ایران زاده و در این کشور روزها به کار بسیار سخت برای امرار معاش خانواده خود سرگرم هستند. اما با فرا رسیدن شب، به مکان کوچکی بیرون از تهران می روند و در آنجا به نواختن موسیقی به امید ستاره شدن در موسیقی و برگزاری کنسرت در کشور اجدادشان می پردازند.  اما آیا این رویا می تواند با شبح همواره حاضر طالبان به واقعیت تبدیل شود؟ افسانه سالاری، مستند ساز جوانی که خود به تازگی بورسی از فستیوال ساندنس ریافت داشته، تهیه کننده این فیلم است.
اعضای این فیلم برای تکمیل هزینه های خود در مرحله ی پس تولید کمپین کرادفاندینگی را راه اندازه کرده اند. اگر مایلید بیشتر بدانید و حمایت کنید به این لینک سر بزنید