نادیا مراد و دنیس موک‌ وگه برندگان نوبل صلح ۲۰۱۸/ منبع عکس

نقض حقوق بشر

ایران اعدام زینب سکانوند، یک قتل دولتی دیگر

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، ۲ اکتبر ـ جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۲ اکتبر با اعدام زینب سکانوند مرتکب قتل دولتی دیگری شد و لکه‌ی دیگری بر کارنامه‌ی ننگین حقوق بشری خود افزود. زینب سکانوند در کودکی متهم به قتل، سپس زیر شکنجه ناگزیر از «اعتراف» و ناعادلانه محاکمه شده بود. اعلامیه زیر پیش از اعدام او منتشر شد: زینب سکانوند‌، متهم به قتل در سن ۱۷ سالگی، در خطر اعدام: زینب سکانوند، زندانى کُرد در زندان ارومیه به سلول انفرادى منتقل شده و قرار است روز ۲ اکتبر (١٠ مهر، سه‌شنبه)، تنها یک هفته پیش از روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام (۱۰ اکتبر)، اعدام شود. زینب سکانوند در ۱۷ سالگی به اتهام قتل همسرش، که در سن ۱۵ سالگی با او ازدواج کرده بود، دستگیر و به اعدام محکوم شد. او اکنون ٢۴ ساله است. اعدام او بر اساس کنوانسیون حقوق کودک که ایران نیز عضو متعاهد آن است، بر اساس حقوق بین‌المللی حقوق بشر غیرقانونی است. جامعه‌ی بین‌المللی باید از دولتمردان ایران در مورد این جنایت‌‌ها پاسخ بخواهد. اعدام قتل دولتی است. جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر با مجازات اعدام در هر شرایطی و به هر دلیلی مخالف است. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از ایران خواست به اعدام نوجوانان پایان دهد.

اعتراف زوج مکزیکی به قتل ۱۰ زن

خبرگزاری ایسنا، ۶ اکتبر-  به گزارش ایسنا، پلیس مکزیک در حومه شهر مکزیکوسیتی یک زوج را به اتهام قتل ۱۰ زن و فروش یک نوزاد دستگیر کرد. پلیس مکزیک با تحت نظر قرار دادن این زوج، آن دو را در حالی دستگیر کرد که قصد داشتند اعضای مثله شده بدن قربانیان خود را ناپدید کنند. همچنین در ادامه بازرسی‌ها تعداد بیشتری از اعضای مثله شده بدن انسان کشف شد. هرچند از آنجاییکه در وضعیت مناسبی نبودند برای شناسایی قربانیان به انجام تست‌های پزشکی قانونی نیاز است.

قتل زنان مشهور عراقی و ترس از بازگشت به ارزش‌های سنتی

رادیو زمانه، ۳ اکتبر- حتی در عراق، کشوری که به خشونت عادت دارد، این تصویر بهت‌آور است. مردی موتورسوار، کنار پنجره ماشینی می‌ایستد و سه گلوله به صورت تارا الفارس شلیک می‌کند. تارا در خیابانی در بغداد به قتل می‌رسد. قتلی در میانه روز که دوربین‌های مداربسته آن را ثبت کرده‌اند. این تصویر برای عراقی‌هایی که تجربه جنگ داخلی را در طول چند دهه داشته‌اند، غریب نیست.

 

 

قرقیزستان تهدید به مرگ خواننده فمینیست به دلیل حمایت از حقوق زنان

یورو نیوز، ۲۸ سپتامبر ـ این خوانندۀ ۱۹ ساله تنها چند ساعت پس از انتشار ویدئو کلیپ ترانۀ «دختر» که به زبان قرقیزی «Kyz» گفته می‌شود، در کشورش به شهرت رسید. او که به صدای مدافعان حقوق زنان در قرقیزستان نیز مشهور است به خاطر ظاهرش در این ویدئو کلیپ پیام‌های تهدید به مرگ دریافت کرد. در قرقیزستان مسلمانان اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهند. در جامعۀ سنتی این کشور خشونت علیه زنان بطور گسترده رواج دارد، ربودن و تجاوز به آنها به‌ کرات اتفاق می‌افتد و ازدواج اجباری رایج است. بنا بر آمارها یک پنجم زنان و دختران این کشور همچنان برای ازدواج اجباری و خلاف خواستشان ربوده می‌شوند.

 

آمریکا زیان پایدار ویران‌گر زندانی کردن مادران

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا ـ این اتحادیه و دیده‌بان حقوق بشر در گزارش مشترکی اعلام کردند: مادران زندانی حتی پیش از اینکه به جرمی محکوم شوند،  از خانواده هایشان جدا می شوند و تماس با فرزندانشان را از دست می دهند. یافته‌های گزارش «زیانهای پایدار زندانی کردن مادران پیش از محاکمه در اوکلاهما» نشان می دهد که زندانی کردن مادران حتی برای زمان‌های کوتاه می‌تواند به افزایش شدید بدهکاری ها و از دست دادن حضانت کودک بیانجامد. این گزارش بر اساس ۱۶۰ گفتگو با مادران زندانی پیشین و کنونی، اشخاص مراقبِ جانشین آنها، کودکان، وکلای مدافع، تامین کنندگان خدمات، کارکنان رفاه کودکان و مدافعان تهیه شده است. آمار سرانه زنان زندانی در اوکلاهما بیش از هر ایالت دیگر است.

 

کودکان

گزارش ایسنا از دنیای کودکان پر رنج در “روز جهانی کودک”: کودکانه‌های فراموش شده در دنیای بزرگسالی

خبرگزاری ایسنا، ۷ اکتبر- شانزدهم مهرماه ( ۸ اکتبر) «روز جهانی کودک» نام گرفته است، به همین بهانه به بررسی گوشه کوچکی از  رنج کودکانی پرداختیم که به دلیل فقر، حاشیه نشینی، مهاجرت یا ناآگاهی والدین و … کمتر دیده می‌شوند اما در طول سال گذشته بواسطه همین رنج‌ها به سرتیتر مهمترین اخبار رسانه‌ها تبدیل شدند.

نتیجه یک تحقیق: یک سوم دختران دانش آموز در بریتانیا مورد اذیت و آزار جنسی قرار گرفته‌اند

یورونیوز، ۹ اکتبر- نتیجه یک تحقیق جدید نشان می دهد که بیش از یک سوم دختران در بریتانیا در حالی که در اماکن عمومی پوشش دانش آموزی به تن داشته اند مورد اذیت و آزار جنسی قرار گرفته اند. این در حالی است که دو سوم دختران بریتانیایی نیز اعلام کرده اند که پیش از این توجه ناخواسته جنسی نسبت به خود را در اماکن عمومی تجربه کرده اند.

چندین فلسطینی، از جمله دو نوجوان ۱۲ و ۱۴ ساله در آخرین جمعه از اعتراضات هفتگی غزه کشته شدند

در سوگ قربانیان کوچک خشونت؛ در سوگ ترنم

لهستان؛ اعتراض به کودک آزاری توسط مردان کلیسا

دوران کودکی دارد به نوعی بیماری روانی تبدیل می شود

 

دفاع از حقوق بشر

نادیا مراد و دنیس موکویگی برنده نوبل صلح ۲۰۱۸ به خاطر مبارزه علیه خشونت جنسی به عنوان سلاحی در درگیری‌های نظامی

دویچه وله، ۵ اکتبر ـ نوبل صلح به دکتر دنیس موکویگی، پزشک کنگویی و نادیا مراد، دختر جوان کُرد عراقی تعلق گرفت. کمیته نروژی نوبل این دو نفر را به خاطر مبارزه‌شان علیه خشونت جنسی به عنوان سلاحی در جنگ و درگیری‌های نظامی، شایسته دریافت جایزه نوبل صلح شناخت. نادیا مراد، دختر ایزدی رها شده از دست داعش و دنیس موکویگی، پزشکی کنگویی است که به قربانیان خشونت‌های جنسی کمک می‌کند. کمیته نوبل در اسلو در بیانیه خود دلیل اعطا جایزه نوبل صلح به این دو نفر را «تلاش‌های آنها برای خاتمه دادن به استفاده از خشونت جنسی به عنوان سلاحی در جنگ و درگیری‌های مسلحانه» اعلام کرد.

 

ایران خواست ۷۵۰ فعال مدنی: کنشگران حقوق زنان را فورا آزاد کنید

دویچه وله، ۲۸ سپتامبر- کنشگران مدنی داخل و خارج ایران به افزایش فشار بر فعالان حقوق زنان اعتراض کرده و طی بیانیه‌‌ای خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط دستگیرشدگان این حوزه شده‌اند. در این بیانیه به دستگیری هدی عمید، نجمه واحدی و رضوانه محمدی اشاره شده اما در مقدمه عنوان شده که پس از جمع‌آوری امضاها مریم آزاد یک فعال دیگر زنان هم بازداشت شده است. نویسندگان این بیانیه این امر را نشانه‌ای از بیشتر شدن فشار بر روی فعالان حقوق زنان دانسته‌اند. بر اساس این بیانیه، فعالان بازداشت‌شده زنان در بند دو الف سپاه پاسداران نگهداری می‌شوند و این بدان معناست که نهاد دستگیرکننده آنها اطلاعات سپاه پاسداران بوده است.

 

۲۲۳ سازمان غیر دولتی از سازمان ملل خواستند در حمایت از حق سقط جنین اقدام کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، ۲۸ سپتامبر ـ فدراسیون نیز این نامه را امضا کرده است. کشورهای امضا کننده‌ی اعلامیه و برنامه‌ی عمل وین به صراحت با تحقق کلیه‌ی حقوق بشر زنان موافقت کرده‌اند. زنان مدافع حقوق بشر در سراسر جهان، از ایرلند تا آرژانتین، تا کره‌جنوبی، تا لهستان و جمهوری دموکراتیک کنگو، به خیابان، دادگاه و پای صندوق رای می‌روند تا با خواست داشتن دسترسی به امکانات جامع سقط جنین، بازپس‌گیری کنترل بر بدن و زندگی خود را اعلام کنند. ما در همبستگی با زنان ریشه‌های مشترک شکل‌های چندگانه و هم‌پوشان تبعیض در مبارزات خود را تشخیص می‌دهیم. گرچه حقوق جنسی و بهداشت بازتولید در حقوق بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است، زنان مدافع حقوق بشر که در زمینه‌ی این حقوق فعالیت می‌کنند اغلب با آزار، تبعیض، بدنام سازی، مجرم انگاری و خشونت جسمانی روبرو هستند. همچنان که در قطعنامه شماره‌ی ۱۸۱/۶۸ مجمع عمومی سازمان ملل، نخستین قطعنامه‌ای که توجه آن به زنان مدافع حقوق بشر است، تاکید شده این تعدی‌ها نقض حقوق اساسی زندگی، آزادی، سلامت روانی و جسمانی، حریم خصوصی، آزادی عقیده و بیان، آزادی تشکل و گردهمایی صلح آمیز انسان‌ها است.

 

هشدار عفو بین‌الملل دربارۀ ناامنی اردوگاههای مهاجران یونان برای زنان

یورونیوز، ۵ اکتبر- افزایش ناامنی‌ها در اردوگاههای مهاجران در یونان باعث شده است که زنان و دختران از ترک چادرهای محل سکونتشان یا از استفاده از سرویس‌های بهداشتی اردوگاه در هراس باشند. بسیاری از زنان باردار مجبورند روی زمین و در شرایطی غیربهداشتی بخوابند و پس از به دنیا آمدن فرزندانشان نیز از هیچ کدام از مراقبتهای بعد از زایمان برخوردار نمی‌شوند.

عفو بین‌الملل در گزارش جدیدی که روز جمعه منتشر کرد، با اشاره به مشکلاتی از جمله موارد بالا، نسبت به وضعیت رو به وخامت زندگی زنان و دختران در اردوگاههای یونان هشدار داد و تاکید کرد که باید ناامنی زنان و دختران را نیز به فهرست طولانی مشکلات این اردوگاهها از جمله نبود آب آشامیدنی سالم و امکانات بهداشتی، مشکلات سیستم فاضلاب، پراکنده بودن زباله‌ها و مشاهده موش‌ها در سراسر اردوگاه‌ها اضافه کرد.

ایران  نامه نرگس محمدی پس از پایان مرخصی ۷۲ساعته و بازگشت به زندان

ایران وایر، ۳ اکتبر ـ پس از سه سال و نیم در خانه ام را باز می کنم. گویی این خانه بدون علی و کیانا، همان جایی نیست که مرا ظالمانه از آن بیرون کشیدند، صدای شیطنت، مامان مامان گفتن کودکانم را می شنوم. قلبم یک باره آنچنان سنگین می شود که صدای دوستان عزیرم را که در منزل گرد هم آمدند تا به جای همسر و فرزندانم خوشامد گویی کنند نمی شنوم. چشمانم دنبال چیزی است. چشمم به یک جفت دمپایی کوچک صورتی چند سانیمتری می افتد، دمپایی های علی و کیانای عزیرم. برمی دارم و به سینه ام می فشارم. من در زمان متوقف شده ام. نرگس محمدی: زندان مرا نخواهد شکست

 

افغانستان

برگزاری گفتمان تطبیق منع خشونت در برابر زنان

 

ایران

نسرین ستوده به اعتصاب غذای خود پایان داد

یک تجربه: دیدبان آزار در ایران کلیک می‌خورد

بین المللی

کمپین “MeToo” یکساله شد؛ هفتاد درصد زنان قربانی خشونتهای جنسی شده‌اند

 

قوانین و لوایح

ایران طرح تعدیل مهریه تقدیم هیات رییسه مجلس شد

خبرگزاری ایسنا، ۳ اکتبر- یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از تقدیم طرح تعدیل مهریه به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خبر داد که در صورت تصویب نهایی حکم صادره برای محکومین مهریه متناسب با نوسان رخ‌داده در قیمت سکه خواهد بود. سیده فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح الحاق یک تبصره به ماده ١١ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی تقدیم هیئت رئیسه شد، این طرح که در راستای تعدیل مهریه است، قانونی برای پایداری وصول دیون زنان خواهد بود. ممنوعیت تعیین سکه به عنوان مهریه جذاب اما بی‌فایده است

 

ایران لایحه تامین امنیت زنان؛ نمایندگان زن دست به کار می‌شوند

دویچه وله، ۲۸ سپتامبر- نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی ایران گفته‌اند اگر قوه قضائیه لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت را به مجلس نفرستد، خودشان دست به کار شده و یک طرح تهیه می‌کنند.

رییس جمهور بلاروس ضمن مخالفت با لایحه خشونت خانگی: گاهی تنبیه با کمربند هم مفید است!

خبرگزاری ایسنا، ۷ اکتبر- رییس جمهور بلاروس لایحه قانونی علیه خشونت‌های خانگی در این کشور را رد کرد و چنین طرح‌هایی را بر مبنای “مزخرفات غربی” دانست و گفت: تنبیه بدنی گاهی می‌تواند برای کودکان سودمند باشد.

 

هند زنای محصنه دیگر جرم نیست

 

سیاست

افغانستان گفت‌وگو با رولا غنی در باره گزارش سیگر در پیوند به برنامه پروموت

طلوع نیوز، ۷ اکتبر- سیگر در گزارش‌اش بزرگ‌ترین کمک ایالات متحده امریکا برای توانمندسازی زنان افغانستان ناکام می‌داند. پس از نشر این گزارش درباره چگونگی مصرف بودجه ۲۱۶ میلیون دالری برای ارتقای ظرفیت زنان در کشور، واکنش‌های تندی در برابر بانوی نخست کشور شکل گرفتند. اما دفتر بانوی نخست کشور با رد اتهام مبنی بر دست داشتن در مصرف بودجه پروموت، این اتهام را رد کرد و تاکید کردند که تا هفتاد درصد بودجه این برنامه دوباره صرف معاشات کارمندان خارجی و قرارادادی‌های نهادهای خارجی در کشور می‌شود.

 

افغانستان ناامنی در زابل دست زنان نامزد را بسته است

خبرگزاری بانوان افغانستان، ۳ اکتبر- شماری از نامزدان زن در انتخابات مجلس نمایندگان در زابل می‌گویند که به دلیل ناامنی نمی‌توانند برای پیشبرد کارزارهای انتخاباتی به ولسوالی‌های این ولایت بروند. صدیقه جلالی می‌گوید، در صورت عدم همکاری حکومت در تأمین امنیت کارزارهای انتخاباتی، حتا نمی‌توانند در قلات، مرکز زابل به کارزارهای انتخاباتی‌شان بپردازند. انتخابات پارلمانی در زابل؛ وضعیت امنیتی، سهم کم‌تر از ۷۰ هزار نفری رأی‌دهندگان و حضور کم‌رنگ زنان

 

افغانستان عوامل بازدارنده اشتراک زنان در انتخابات

روزنامه هشت صبح، ۷ اکتبر- حق زنان در انتخاب کردن و انتخاب شدن در قانون اساسی سال ۱۹۶۴ میلادی افغانستان تسجیل شد؛ اما زنان به طور متداوم با محدودیت‌هایی در اعمال حق انتخاب کردن و انتخاب روبه‌رو بوده‌اند. در سال ۱۹۶۵ میلادی در پی ناآرامی‌های اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی تا اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، زنان به طور متناوب کرسی‌هایی را در پارلمان از آن خود کردند و در زمان حاکمیت حزب دموکراتیک خلق افغانستان، عضویت این حزب، پیش‌شرط کاندیدشدن مردان و زنان در انتخابات پارلمانی محسوب می‌شد. در آن زمان و امروز، سؤالات عمده‌ای که باید مطرح شوند، عبارت‌اند از: انگیزه زنان در انتخاب کردن و انتخاب شدن در پارلمان چیست؟ و عوامل تسهیل کننده و بازدارنده‌ای که مشارکت سیاسی زنان را تعیین می‌کنند، کدام‌ها استند؟

ایران لیست اسامی زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین و شرح مشکلات آنان

اخبار روز، ۲۸ سپتامبر- در بند زنان زندان اوین در حال حاضر ۱۷ زن زندانی عمدتا به دلایل سیاسی و امنیتی نگهداری می‌شوند. بسیاری از خانواده‌ها کماکان در انتظار پاسخ برای درخواست مرخصی و یا آزادی مشروط زندانیان هستند ولی علیرغم مراجعات چندین باره و پیگیری‌های مکرر پاسخی به آنها داده نمی‌شود. این گزارش به وضعیت و اتهامات ۱۷ زن زندانی سیاسی-امنیتی بند زنان زندان اوین اختصاص دارد.

 

آمریکا زنان نگاه می کنند

نیویورک تایمز، ۲۸ سپتامبر ـ  هیئت تحریریه: «به من نگاه کن وقتی با تو حرف میزنم! به من می‌گویی که حمله جنسی اهمیت ندارد؛ اتفاقی که برای من افتاد مهم نیست!» اینها جمله های پر درد و رنج ماریا گالاهر بود که به همراه آنا ماریا آرچیلا در پی اعلام قصد سناتور فلیک برای دادن رای به تایید عضویت برت کاوانا در دیوان عالی کشور با او در آسانسور کنگره رو در رو شدند. خانم آرچیلا با خشم به سناتور گفت که قربانی حمله جنسی بوده است و افزود: نمی توانم تصور کنم که میخواهید کسی را به عضویت دیوان عالی کشور در ۵۰ سال آینده در بیاورید که به حمله به دختری جوان متهم شده است. هر اتفاقی که بیافتد، قانونگذاران جمهوریخواه باید با دقت زیادی عمل کنند. آنها تاکنون پیشینه افتخارآمیزی در رسیدگی به اتهام ها علیه قاضی کاوانا به جا نگذاشته اند. اکنون آنها فرصت دارند تا بعضی از جنبه‌های این لطمه را جبران کنند و به جای شتاب در تصویب عضویت نامزد خود علاقه بیشتری به حقیقت نشان دهند. آنها یک چیز را باید در نظر داشته باشند: زنان نگاه می کنند.

دخترانی که از نقض حقوق بشر توسط پدران خود پرده برمی‌دارند

آسو، ۷ اکتبر- پدر آنالیا کالینِچ از او پرسید، «فکر می‌کنی هیولا هستم؟» این همان سؤالی بود که آنالیا از دوران کودکی به سختی سعی کرده بود تا از جواب دادن به آن طفره رود. وقتی پدر آنالیا به اتهام ارتکاب بعضی از بدترین جنایت‌های تاریخ آرژانتین در حال محاکمه بود و در زندان به سر می‌برد، این سؤال را از دخترش پرسید. این بار دیگر آنالیا نتوانست آن را نادیده بگیرد. آنالیا به او گفت، «نه به عنوان پدرم.» اما با خودش فکر کرد، «در مورد دیگر چیزها، بله، هیولا هستی.»

 

آلمان شکایت کیفری از جینا هاسپل رئیس سازمان سی‌آی‌اِی آمریکا

مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر ـ جینا هاسپل که در ماه مه ۲۰۱۸ به عنوان رئیس سی‌آی‌اِی منصوب شد، چه مسئولیتی در مورد شکنجه زندانیان در زندان مخفی در تایلند دارد؟ هیچ چشم اندازی برای تحقیقات درباره این موضوع در آمریکا دیده نمی‌شود. به همین دلیل، مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر از اصل صلاحیت جهانی قضایی در آلمان استفاده می کند: این مرکز شکایتی کیفری نزد دادستان عمومی فدرال آلمان طرح کرده و خواهان تحقیقات درباره نقش هاسپل در شکنجه زندانیان در تایلند در سال ۲۰۰۲ شده است. شکایت نامه ها علیه او (جون ۲۰۱۷ و سپتامبر ۲۰۱۸) در پیگیری شکایت قبلی در مورد برنامه شکنجه آمریکا است که این مرکز در دسامبر ۲۰۱۴ در آلمان ثبت کرده بود. عبدالرحیم النشیری یکی از بازداشت شدگان در زندان گوانتانامو نیز به شکایت کیفری پیوسته است. او در زمانی که هاسپل در تایلند رئیس پایگاه سازمان سی‌آی‌اِی بود در زندانی در آنجا به دست سی‌آی‌اِی شکنجه شده است.

 

تظاهرات گسترده زنان علیه نامزد انتخابات ریاست جمهوری برزیل

کوکچه پرس، ۱ اکتبر- تظاهرات گسترده زنان علیه نامزد انتخابات ریاست جمهوری برزیل ژایر بالسونارو، نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری برزیل، سه هفته پس از حمله با چاقو به او از بیمارستان مرخص شد. هم زمان صدها هزار نفر، بخصوص زنان، علیه او که به عنوان “دونالد ترامپ برزیل” مشهور است به تظاهرات پرداختند.صدها هزار نفر که بیشتر آنان زن بودند در روز شنبه هفتم مهر (۲۹ سپتامبر) در شهرهای بزرگ برزیل علیه ژایر بالسونارو، نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری این کشور، تظاهرات کردند.

چرا احتمالا نامزد راست افراطی برزیل رئیس جمهور آیندۀ این کشور است؟

یورونیوز، ۵ اکتبر- ژایر بولسونارو، افسر پیشین ارتش و نمایندۀ راست افراطی در کنگرۀ برزیل، یک چهره جنجالی است. او را به خاطر سخنانش با دونالد ترامپ در ایالات متحده آمریکا مقایسه می‌کنند.دیدگاههای جنجالی آقای بولسونارو بی‌پاسخ نمانده است. مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان در برزیل جنبشی اعتراضی را در مخالفت با او راه‌ انداخته‌اند که «او نه» یا #EleNao نام دارد. فلاویا بیرولی، استاد علوم سیاسی دانشگاه برازیلیا می‌گوید: «این یک جنبش قوی با رهبری زنان علیه نامزد راست افراطی برزیل است. روی کار آمدن حکومتی که اساس آن نظامی‌گری، نادیده گرفتن حقوق زنان و لیبرالیسم افراطی در اقتصاد باشد، به زنان بویژه زنان رنگین پوست و همچنین فقرای جامعه آسیب می‌زند.» انتخابات برزیل با پیشتازی نامزد راستگرایان افراطی به دور دوم کشیده شد

برت کاوانا، نامزد ترامپ برای دیوان عالی ایالات متحده علی‌رغم اعتراض‌ها از سنا رأی اعتماد گرفت

رادیو زمانه، ۶ اکتبر- برت کاوانا،‌ نامزد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای تصدی کرسی خالی عالی‌ترین دادگاه ایالات متحده از سنای این کشور رأی اعتماد گرفت. ۴۹ سناتور جمهوری‌خواه و یک سناتور دموکرات شنبه ششم اکتبر / ۱۴ مهر به او رأی مثبت دادند. لیسا مرکاوسکی تنها سناتور جمهوری‌خواهی بود که همراه با ۴۷ نماینده دموکرات دیگر به کاوانا رأی منفی دادند. کاوانا علی‌رغم متهم‌شدن به آزار جنسی از سوی سه زن،‌ از جمله کریسیتن بلازی فورد، استاد روان‌شناسی، به دیوان عالی راه می‌یابد.

افغانستان

آیا نمایندگان زن در پارلمان افغانستان از زنان ‘نمایندگی خوب’ نکردند؟

 

ایران

احضار یک عضو شورای شهر تهران برای توییتی در مورد حجاب اجباری

بوروکراسی مردسالار؛ سهم زنان از مدیریت شهری تهران چقدر است؟

 

فرهنگ و جامعه

ژیلا مساعد، شاعر ایرانی ـ سوئدی به عضویت کمیته داوری نوبل ادبیات انتخاب شد

بی بی سی، ۵ اکتبر- آکادمی سلطنتی سوئد ژیلا مساعد، شاعر ایرانی-سوئدی را برای عضویت در کمیته داوری جایزه نوبل ادبیات انتخاب کرده است خانم مساعد هم به فارسی و هم به سوئدی شعرهایی دارد. خانم مساعد به یک رسانه سوئدی گفته است: “واژه‌های من در وطن اولم ارجی ندارند، اما کشور جدید من مرا به خاطر آنچه می‌نویسم در یکی از برترین جایگاه‌های ادبی قرار داده است.” گفت‌و‌گو با ژیلا مساعد، عضو ایرانی آکادمی نوبل

افغانستان سهم زنان در توسعه‌ی زراعت و رشد اقتصادی

روزنامه هشت صبح، ۷ اکتبر- آمارهایی که توسط وزارت تجارت و صنایع نشر شده است نشان می‌دهد که زنان تجارت‌پیشه افغانستان، بیش از ۴۷ هزار شغل ایجاد کرده‌اند. شغلی که ۱۳ درصد آن برای مردان و ۸۷ درصد دیگر آن برای زنان است. بر بنیاد معلومات اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان، زنان کشور در بخش‌های فرش، ساختمانی، میوه خشک، آموزش، صحت، کارگاه‌های تولیدی، صنایع دستی، خدمات مسافرتی، صادرات، واردات، خرده فروشی و خدمت‌رسانی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. ارزش مجموعی سرمایه‌گذاری زنان افغانستان هم به بیش از ۶۷ میلیون دالر می‌رسد.

جنتیلسکی: نقاشی که بر تجربه هولناک تجاوز غلبه کرد

بی بی سی، ۵ اکتبر- “آثار هنری خود به روشنی از خویش سخن می‌گویند.” این جمله‌ای بود که آرتمیزیا جنتیلسکی در ۱۶۴۹ در نامه‌ای به حامیش نوشت و از این طریق آگاهی‌ خویش را از موقعیت دشوارش به مثابه یک زن نقاش در دنیای هنر آن زمان نشان داد. او با آن که به خوبی می‌دانست راه بس دشواری در پیش دارد که در مقام هنرمند جدی گرفته شود، به کار خود و توانایی‌هایش ایمان داشت.

 

پروین بختیارنژاد، فعال حقوق زنان در سن ۵۶ سالگی درگذشت

دویچه وله، ۱۰ اکتبر- پروین بختیار نژاد که سالیان دراز در زمینه حقوق زنان و به طور مشخص خشونت علیه زنان فعالیت مدنی و نوشتاری کرده بود، نیمه‌شب سه‌شنبه ۱۷ مهر در تهران درگذشت. او همسر رضا علیجانی فعال ملی مذهبی بود.

ایران

تهیه پیش نویس الزامی شدن «سواد» / کاهش آمار پوشش تحصیلی

«آواز زن»؛ کار تازه‌ای از «شادی امینی» برای ممنوعیت صدای زنان در ایران

کتاب‌خوان؛ تیغ سانسور و ‘بچه‌ای که باید ادب شود’

 

افغانستان

راه یابی سه تن از دختران هرات به تیم ملی گلف افغانستان

 

بین المللی

 ۱۳ فمینیستی ترین انیمیشن کل تاریخ٬ از مونا تا کورالین

بکارت چیست و به چه کسی باکره میگویند

گزارش، پژوهش و کتاب

وضعیت حقوق بشری زنان و اطفال عودت کننده واخراج شده به افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، ۸ اکتبر- دولت افغانستان به موجب معاهدات بین المللی که قبلا به آن ملحق شده و نیز بر اساس اصول قانون اساسی و دیگر قوانین ملی، ضمن اینکه نسبت به رعایت، حمایت و تحقق حقوق بشر به صورت کلی تعهد دارد، مکلف است تا به گروه های آسیب پذیر مثل زنان و اطفال عودت کننده و اخراج شده از کشورهای خارجی، بیشتر توجه کرده و از حقوق بشری آنان حمایت ویژه داشته باشند.

 

افغانستان بازار: گزارش بانک جهانی در مورد زنان کشور

طلوع نیوز، ۸ اکتبر- بربنیاد گذارش اخیر بانک جهانی تا کنون درحدود دو صد هزار بانو دربخش‌های ازکشور، ازکمک‌های فنی ومالی کشت و کاربهره‌ مند شده اند. دراین گزارش که درباره برنامه‌های بانک جهانی به نشررسیده است، برنامه‌های صندوق بازسازی یکی از برنامه‌های مهم در کشور گفته شده است.

 

آیا زن‌ستیزی پدیده‌ای جهانی است؟

بخشی از کتاب «چرا خاورمیانه نیازمند انقلابی جنسی است»

آسو، ۲ اکتبر- مونا طحاوی، روزنامه‌نگار مصری-آمریکایی، به داشتن صراحت لهجه مشهور است و در فهرست زنان قدرتمند جهان عرب نام او به چشم می‌خورد. مقالات او درباره‌ی جهان اسلام، به ویژه مسائل زنانِ کشورهای خاورمیانه، در نشریاتی چون نیویورک تایمز، واشنگتن پست، و فارین پالیسی انتشار یافته‌اند. اولین کتاب او با عنوان روسری‌ها و پرده‌های بکارت: چرا خاورمیانه نیازمند انقلابی جنسی است در سال ۲۰۱۵ انتشار یافت که در واقع بسط یکی از مقالات مناقشه‌برانگیز او بود که پیشتر انتشار یافته بود. او با تکیه بر تجارب زیسته‌ی خود و یافته‌های میدانی به دنبال یافتن پاسخی برای علل شیوع زن‌ستیزی در خاورمیانه است. آنچه در پی می‌آید بخش دوم از برگردان فارسی نخستین فصل از کتاب طحاوی است.

کارگران زن نیازمند تشکل‌های مستقل هستند

اخبار روز، ۲۸ سپتامبر- زنان در محیط کارهای مورد ستم هستند. علت چیست؟ برای تغییر این روند چه باید کرد؟ زنان کمتر در تشکل‌های کارگری عضو هستند هرچند اصلا اجازه ایجاد تشکل‌های کارگری مستقل داده نمی‌شود. نبود این تشکل‌ها سبب می‌شود کارفرما سود کلانی را بی‌دغدغه ببرند و از قِبَل کار با کارگر زن بیشترین استفاده و سود را عاید خود کنند …

 

تأثیر اینترسکشنالیتی در محل کار

بیدارزنی، ۶ اکتبر- مفهوم اینترسکشنالیتی اشاره به درهم‌تنیدگی و پیچیدگی اشکال مختلف تبعیض مانند تبعیض جنسیتی، تبعیض نژادی و تبعیض طبقاتی دارد؛ اینکه چه طور این تبعیض‌ها باهم هم‌پوشانی دارند و بر زندگی افراد جامعه تأثیرمی‌گذارند. مفهومی که به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر بیشتر به آن پرداخته شده است. اما همان‌طور که«بریتنی پکنت» معلم، اکتیویست و نویسنده سیاه‌پوست در نشستی به میزبانی نیویورک‌تایمز می‌گوید: «اینترسکشنالیتی مفهومی جدید نیست و برای دهه‌ها توسط حاشیه‌نشین‌هایی که در آمریکا زندگی می‌کردند به طرق مختلف عنوان شده است.»

 

‌فمینیسم سوسیالیستی چیست؟

بیدارزنی، ۱ اکتبر- مقالۀ باربارا اِرِنرایک با نام «فمینیسم سوسیالیستی چیست؟» اولین بار در سال ۱۹۷۶ در مجلۀ وین[۱]  چاپ شد و پس از آن مجلۀ جنبش آمریکایی جدید[۲] صفحاتی را به سوسیالیسم و فمینیسم اختصاص داد. پیشگفتاری را که در ادامه می‌آید باربارا به تازگی برای بازنشر مقالۀ خود نوشته است. حال که او انتقاداتی به مقالۀ اصلی‌اش وارد کرده و حالا که روزبه‌روز تعداد مردمی که برای اولین بار در معرض سیاست‌های سوسیالیستی و فمینیستی قرار می‌گیرند رو به افزایش است ما هم تصمیم گرفتیم این مقاله را منتشر کنیم.

 

معرفی کتاب دختران تالی رنج‌نامه‌ی بی‌فرجام زنان افغانستان

چرا جامعه‌ی امروز ما به قهرمان زن بیشتر نیاز دارد تا قهرمان مرد؟

زنان و نوبل؛ راهی ناهموار برای رسیدن به برابری در صلح و علم

وقتی ویکی‌پدیا دانشمند زن برنده نوبل فیزیک را مهم نمی‌دانست

جدال واژه‌ها در فرهنگ تجاوز

 

آرمان‌شهر
کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: فدراسیون جامعه های حقوق بشر، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، خبرگزاری ایسنا، رادیو زمانه، یورونیوز، اتحادیه آزادی های مدنی امریکا، بیدارزنی، ترجمان علوم انسانی، دویچه وله، ایران وایر، خبرگزاری بانوان افغانستان، طلوع نیوز، کوکچه پرس، روزنامه هشت صبح، اخبار روز، نیویورک تایمز، آسو، مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر، ایران وایر، بی بی سی، فمینیسم روزمره، کمیسیون مستقل حقوق بشر و مجله تابلو.