کابل، پاریس ـ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان عضو آن در افغانستان، بنیاد آرمان‌شهر / OPEN ASIA، امروز اعلام کردند: ایرادهای جدی که در انتخابات پارلمانی افغانستان این هفته‌ شاخص بودند باید به فوریت مورد رسیدگی قرار گیرند تا حمایت عمومی از روندهای دموکراتیک در این کشور ادامه یابد.

گیسو جهانگیری، رئیس بنیاد آرمان‌شهر / OPEN ASIA و نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گفت: «این انتخابات به ما “خوب، بد، زشت” در افغانستان امروز را نشان داد. خوب، شجاعت شهروندان بود که در مقابل خشونت گسترده ایستادگی کردند و رأی دادند. بد، سوء مدیریت کامل دولتمردان در روندهای انتخاباتی بود که فضا را برای تقلب آماده کرد. زشت، خشونت انزجاربرانگیز طالبان و ترور مردم مُلکی بود. این واقعیت که میلیون‌ها تن جان خود را به خطر انداختند و برای دادن رای از خانه بیرون آمدند نشان می‌دهد که مردم افغانستان به روندهای دموکراتیک ارج می‌گذارند و شایسته‌ی رفتار بهترِ دولتمردان هستند.»

انتخابات پارلمانی که در آغاز قرار بود در اکتبر ۲۰۱۶ برگزار شود، سرانجام در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۱۸ در بخش اعظم افغانستان برای انتخاب اعضای تازه‌ی ولسی جرگه یعنی مجلس شورای ملی افغانستان برگزار شد. بنا به برآورد‌های مقدماتی کمیسیون مستقل انتخابات، ۴۵ درصد از رای‌دهندگانی که ثبت نام کرده بودند رای دادند، با وجود اینکه یک رشته از حمله‌های مسلحانه مرگبار به حوزه‌های رای‌گیری به کشته شدن دست‌کم ۷۸ تن و زخمی شدن ۴۷۰ تن منجر شد.

گزارش‌ها حاکی ازایراد‌های جدی و پرشمار در مدیریت برگزاری انتخابات در سراسر کشور بود. بسیاری از حوزه‌های رای‌گیری، پس از تاخیر در گشایش و راه اندازی تجهیزات رای‌دهی، در روز ۲۰ اکتبر بیش از زمان اعلام شده باز ماندند تا مردم بتوانند رای بدهند. نمایندگان کمیسیون مستقل انتخابات از بسیاری از حوزه‌های رای‌گیری غایب بودند و زمانی که در حوزه‌ها حضور داشتند از دانش کافی بی‌بهره بودند و گاهی دادن رای به نامزد‌های مشخصی را تشویق می‌کردند. همچنین گزارش‌های پرشماری از دشواری‌های گسترده‌ی فنی در دست است، از جمله خرابی تجهیزات ثبت بیومتریک رای‌دهندگان که در آخرین لحظه‌ها به کار گرفته شده بود در ۴۰ درصد از حوزه‌های رای‌گیری. گزارش‌هایی نیز از سوء مدیریتِ لیست‌های رای‌دهندگان در دست است، از جمله درباره‌ی نبودن نام بعضی از رای‌دهندگان از پیش ثبت‌ شده در لیست‌ها و نیز لیست‌های رای‌دهندگان ثبت شده که به اشتباه به حوزه‌های دیگر رای‌گیری ارسال شدند. پس از اینکه بسیاری از حوزه‌های رای‌گیری در روز ۲۰ اکتبر بسته ماندند، مدت رای‌گیری در ۴۰۰ حوزه در نقاط مختلف کشور یک روز تمدید شد. گرچه گزارش‌ها نشان می‌دهد که بعضی از حوزه‌ها با وجود این تمدید باز هم بسته ماندند.

به علاوه، مسئولان تصمیم گرفتند انتخابات در ولایت قندهار را تا ۲۷ اکتبر به تعویق بیندازند. این تصمیم در پی حمله‌ی تروریستی طالبان در روز ۱۹ اکتبرکه منجر به کشته شدن رئیس پلیس ولایت و رئیس امنیت محل شد، گرفته شد.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان عضو آن در افغانستان، بنیاد آرمان‌شهر / OPEN ASIA از دولتمردان افغانستان می‌خواهند تا حق مردم در ولایت قندهار برای دادن رای در امنیت را تضمین و انتخابات در ولایت غزنی را برگزار کنند؛ کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی باید شکایت‌های مربوط به تقلب و سوء مدیریت را به‌طور کامل مورد تحقیق قرار دهد و یافته‌های خود را به روشی موثر، مستقل و شفاف به مردم گزارش دهد.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان عضو آن در افغانستان، بنیاد آرمان‌شهر / OPEN ASIA همچنین از دولتمردان افغانستان و همکاران بین‌المللی آن می‌خواهند تا از پیش گرفتن اقدام‌های مناسب فوری برای پرهیز از تکرار نقایص انتخابات پارلمانی در دوره‌ی پیش از انتخابات ریاست جمهوری آینده و طی آن در ۲۰ آپریل ۲۰۱۹ اطمینان حاصل کنند.

تماس مطبوعاتی:

Ms. Audrey Couprie (French, English) – Tel: +33648059157 (Paris)