در دو هفته ای که گذشت، تجربه زنان در سراسر جهان چگونه بود؟ مهم ترین رویدادهای حوزه زنان، از سیاست تا حقوق بشر، از فرهنگ تا جامعه و هنرچه بود؟ هفت روزنامه ی زنان آرمان شهر با مرور دهها رسانه منطقه ای و بین المللی، مهم ترین اخبار را یک جا برایتان گردآوری کرده است.

جهان از دریچه چشم زنان در دو هفته ای که گذشت:

ماه اکتبر ماه جهانی آگاهی بخشی در مورد سرطان پستان است. همچین ۱۱ اکتبر روزجهانی دختر بچه ها و ۱۵ اکتبر روز جهانی زنان روستایی است. در این شماره از خبرنامه، نه تنها به خبرهایی در این زمینه ها پرداخته ایم، اما همچنان فارغ از دغدغه های بین المللی، در ایران یکی از مهم ترین مسایل در حوزه حقوق زنان، مساله مهریه است. این موضوع بار دیگر، از انجایی توجهات بسیاری را به خود جلب کرد که در پی افزایش قیمت سکه طلا در ایران، به بهانه افزایش زندانیان مرد بخاطر ناتوانی در تامین مهریه، تلاشهای گسترده ای برای حذف واحد سکه طلا از مهریه، گذاشتن سقف قانونی برای ان، محاسبه نرخ سکه به نرخ زمان عقد، حبس زدایی از زندانیان مهریه وانجام داده و می دهند. در مقابل این هجمه گسترده به مهریه از سوی تحدیدکنندگان حقوق زنان، مدافعان حقوق زنان معتقدند اگر چه نظام مهریه خود مبتنی بر نظامی نابرابر است اما تا زمانی که قوانین مدنی از جمله  ازدواج، طلاق و ساختارهای اجتماعی و اقتصادی تبعیض آمیز و بر ضد زنان است، مهریه برای بسیاری از زنان تنها اهرم فشار برای احقاق پاره ای از حقوق خود است. و اما در افغانستان، خبرها و حواشی برگزاری انتخابات پارلمانی بعد از سه سال و نیم تاخیر، در صدر اخبار قرار داشت. علیرغم انتقادات و شبهات بسیاری که در زمینه نحوه برگزاری این انتخابات، عدم برگزاری ان در بعضی ولایات و مراکز و مهندسی و تقلب در آن وجود داشت، حضور گسترده زنان در پای صندوق های رای از معدود نقاط عطف آن بشمار می رود.

     حضور زنان در انتخابات پارلمانی ۲۰ و ۲۱ اکتبر افغانستان گسترده بود/منبع عکس

نقض حقوق بشر        

روز جهانی دختر و آمار تکان دهنده ای که باید در مورد دختران بدانید

یورونیوز، ۱۱ اکتبرصندوق حمایت از کودکان میگوید آمار ازدواج کودکان در جهان نگران کننده است. صندوق حمایت از کودکان میگوید: اگر دختران تحصیل در دبیرستان را به پایان برسانند، تا سال ۲۰۳۰ از ۵۰ میلیون ازدواج کودکان جلوگیری خواهد شد. کارشناسان میگویند کودکان مدرسهای برای فرار از درس و مدرسه گاهی هم به دست آوردن فرصتهای اقتصادی ولو محدود ازدواج میکنند. این ازدواجها موجبات خشونت، سو استفاده و پدید آمدن مشکلات روانی برای این کودکانی که زودتر را فراهم میآورد.

ایران رواج ازدواج کودکان در روستاهای همدان

کانون زنان ایرانی، ۱۶ اکتبر– «ما در مهاجران در مجموع  بیش از هزار دانشآموز داریم. حدود ۷۸۴ نفر از این تعداد در مقطع ابتدایی درس میخوانند. ۲۰۰ نفر به راهنمایی رفتهاند و ۸۶ نفر هم در مجموع دبیرستان. یعنی ببینید از کجا به کجا میرسیم برای ازدواج زودهنگام

ایران رئیس شورای شهر تهران: تهران ۱۸ هزار کودک کار دارد

ایران وایر، ۱۸ اکتبررئیس شورای شهر تهران گفت ۱۷ تا ۱۸ هزار کودک کار در تهران هستند و ۴۶ شهر در اطراف تهران ایجاد شده. به گفته محسن هاشمی، یک چهارم جمعیت ۱۳ میلیون نفری تهران، ساکن شهرهای اقماری اطراف هستند. هاشمی گفته از مجموع ۱۸ هزار کوردک کار تهران، معمولا نزدیک به ۵ هزار کودک مشغول به کار هستند که عدد بسیار بالایی است.

صدای هقهق پسر یک ساله ام در راهروهای زندان وزارت اطلاعات پیچیده بود

بی بی سی، ۱۰ اکتبرپروین بختیارنژاد از فعالان حقوق زنان و عضو شورای فعالان ملیمذهبی، که بهتازگی درگذشت، در سال ۱۳۶۵ به همراه کودک یک ساله خود ارشاد علیجانی، مدتی در شرایط دشوار زندانی بود.

ایران صدها اهوازی در مهرماه دستگیر شدهاند

دویچه وله، ۲۱ اکتبرجمعی از کنشگران حقوق بشر میگویند پس از حمله تروریستی اهواز، نه تنها روشنفکران، فعالان مدنی، فرهنگی و مذهبی عرب ایرانی را دستگیر کردهاند بلکه کودکان و زنان برخی از آنها را هم به زندان انداختهاند.

ایران محکومیت پنج زن جوان بازداشت شده در اعتراضات مردادماه به زندان

رادیو فردا، ۲۱ اکتبروب سایت کانون مدافعان حقوق بشر روز یکشنبه ۲۹ مهر خبر داد که صبا کرد افشاری، یاسمن آریانی، نیلوفر همافر، مژده رجبی و آذر حیدری، پنج جوان بازداشت شده در جریان تجمع مقابل پارک دانشجو در تاریخ ۱۱مرداد پیش از شکلگیری تجمع بازداشت و به زندان قرچک منتقل شده بودند. براساس این گزارش، این پنج نفر پس از دو ماه بازداشت در زندان قرچک به بند عمومی زنان زندان اوین منتقل شدهاند.

افغانستان زنان پولیس افغان

روزنامه هشت صبح، ۱۳ اکتبربراساس آمار وزارت امور داخله در حال حاضر بیش از سه هزار پولیس زن مصروف خدمت هستند درحالیکه بیشترین شان از نبود امنیت جانی نگران اند و حتا با لباس نظامی نمیتوانند بیرون از محل کار قدم بزنند.

میانمار بدنم دیگر از آن من نبود؛ تجاوز و آزار یک زن روهینگیایی

دویچه وله، ۱۷ اکتبرفاطمه یکی از زنان پناهجوی روهینگیایی است که اکنون در اردوگاهی در بنگلادش زندگی میکند. او پیش از آنکه موفق شود از میانمار بگریزد، بارها و بارها مورد تجاوز قرار گرفته است. گزارشی از اینس پل، سردبیر دویچه وله.

جسد حامی اصلی فوتبال زنان در مکزیک پیدا شد

بی بی سی، ۱۸ اکتبرماربلا ایبارا، یکی از مهمترین حامیان فوتبال زنان در مکزیک کشته شده است. جسد او که نشانههای شکنجه را داشت، در حالی که در کیسه پلاستیکی پیچیده شده بود در ساحل شهر تیخوانا پیدا شده است. خانم ایبارا که ۴۴ سال داشت، ماه پیش ناپدید شده بود. انگیزه قتل او هنوز مشخص نیست. خانواده او بر این باور بودهاند که او ربوده شده است.

ایران مراکز اورژانس اجتماعی ۵۵۲ مورد همسرآزاری را گزارش دادهاند

ایران پرستو صالحی، بازیگر، میگوید دوباره بازجویی شده و از حضور او در اماکن و برنامههای عمومی مانند افتتاحیه فیلمها جلوگیری میشود

نیجریه بوکوحرام دومین امدادگر زن گروگان گرفته شده را اعدام کرد

ترکیه رفع ممنوعیت سفر و ادامه آزار قضایی خانم اِرِن کِسکین، وکیل دادگستری و یکی از دو رئیس جامعه حقوق بشر

پاکستان مرد متجاوز به دختر شش ساله پاکستانی اعدام شد

دفاع از حقوق بشر

۱۱ اکتبر: روزی برای تغییر جهان دختربچهها

رادیو زمانه، ۱۱ اکتبربا ابتکار کشورهای ترکیه، کانادا و پرو در سال ۲۰۱۲، سازمان ملل ۱۱ اکتبر را روز جهانی دختربچهمعرفی کرد. این تاریخ نه با هدف کلیشهای احترام و گرامیداشت دختربچهها بلکه با این هدف که جهانی با زنان توانمند جای بسیار بهتری برای زندگی است به دختران اختصاص داده شده است. سازمان ملل قصد دارد در این روز به چالشهای پیش روی دختران در سراسر جهان از کودکی تا بزرگسالی بپردازد تا مشخص شود جوامع مختلف تا چه اندازه حقوق کودکان دختر را در روند توسعه مورد نظر قرار میدهند.

افغانستان پالیسی محافظت از زنان افغان در شرایط جنگ و حالات اضطرار تهیه شد

رادیو آزادی، ۱۷ اکتبرعدم موجودیت پالیسی مشخص، نبود سرپناه مصون برای بیجا شدهگان جنگهای داخلی، مشکلات امنیتی، نبود سیستم جامع برای حمایت از زنان آسیب دیده از جنگ از جمله مشکلات سد راه زنان است که وزارت امور زنان بخاطر رسیدهگی به آن پالیسی محافظت از زنان در شرایط جنگی را تهیه کردهاست. سپوژمی وردک معین وزارت امور زنان روز چهارشنبه ۲۵ میزان ۱۳۹۷ در نشست خبری گفت، با در نظر داشت مشکلات موجود زنان این وزارت به همکاری نهادهای ذیربط این پالسی را تهیه کرده تا با عملی شدن آن این چالشها حل گردد.

افغانستان ارایۀ بستۀ تصویری پروموت برای کاهش آزار و اذیت زنان در محیط کار

طلوع نیوز، ۱۵ اکتبربرنامۀ «پروموت» برای مبارزه با خشونت در برابر زنان در محل کار، یک بستۀ رهنمایی تصویری را زیر نام «طرز سلوک مسلکی در محل کار» برای زنان تهیه کرده است. مسؤولان برنامۀ پروموت، میگویند که این بستۀ تصویری برای کارمندان تازه کار و یا کسانی که در محیط کاری با اذیتها روبهرو میشوند، کمک می‌‌کند تا با این چالشها مبارزه کنند.

ترکیه شورای اتحادیه اروپا خشونت علیه زنان در ترکیه را محکوم کرد

دویچه وله، ۱۵ اکتبرشورای اروپا به ترکیه هشدار داد که باید برای محافظت از حقوق زنان و کودکان در این کشور اقدامات بیشتری انجام دهد. عدم مجازات متجاوزان و حمایت ناکافی از قربانیان خشونت، وضعیت زنان و کودکان را در این کشور دشوارتر کرده است.

عذرخواهی رسمی نروژ از زنانی که با مردان آلمانی همبستر شده بودند

یورونیوز، ۱۸ اکتبردولت نروژ به خاطر «رفتار غیرانسانی» با زنان این کشور که در جریان جنگ جهانی دوم با سربازان آلمانی همبستر شده بودند عذرخواهی کرد. این عذرخواهی رسمی در هفتادمین سالگرد تدوین اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل منتشر شد. ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ این معذرت خواهی رسمی را صادر کرده است. شاید بسیاری از زنانی که هدف این عذرخواهی بودند دیگر در قید حیات نباشند اما دولت نروژ از خانواده آنها نیز بابت آنچه در گذشته اتفاق افتاده عذرخواهی کرده است.

هند #Metoo سیاست و فرهنگ را در هند به لرزه انداخت

دویچه وله، ۱۶ اکتبردر سالگرد آغاز جنبشمن هم همینطوردر آمریکا، حال این جنبش به هند رسیده و زنان قربانی با افشای نام آزارگران جنسی خواستار اجرای عدالتاند. یک مقام ارشد دولتی و یک هنرپیشه مشهور در این بین با اتهامات جدی روبرو شدهاند.

افغانستان برای زنان زندانی در غزنی، فرمان عفو صادر خواهد شد

ایران فعالان حقوق زنان باید علیه «معاینه بکارت» وارد عمل شوند

روسیه پوسی رایت؛ اعتراضاتی که در خیابانهای مسکو ترانه میشوند

قوانین و لوایح 

ایران معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده: مهریه باید با قیمت سکه زمان عقد محاسبه شود

رادیو زمانه، ۲۲ اکتبرمعصومه ابتکار، معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده به خبرگزاریهای داخلی گفته است: «هنوز قانون تغییر نکرده است، به نظر من ایدهآلترین سطح تغییر قانون مهریه این است که باید سکه به قیمت روزی که مهریه تعیین میشود (تاریخ عقد)، داده شود. نباید تغییر قیمت سکه بار سنگینی بر دوش خانوادهها بگذارد. راهکار منطقی تغییر قوانین مهریه تعدیل آن است، چرا که تغییر شدید قیمت سکه قابل محاسبه نیست

حبسزدایی از زندانیان مهریه: حقوق زنان چه میشود؟

رادیو زمانه، ۱۵ اکتبرسخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ایران گفته نمایندگان به دنبال «حذف حبس و زندانی شدن افراد» در قانون مهریه هستند. هفته گذشته هم چهارمین نشست بررسی و اصلاح قانون مهریه در ایران، با حضور نمایندگان مجلس، مدیرعامل و نمایندگان ستاد دیه کشور و نماینده سازمان زندانها در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس برگزار شد. با برگزاری این نشستهای تخصصی قرار است طرحی ارائه شود تا افراد صرفا به دلیل ناتوانی مالی در پرداخت مهریه زندانی نشوند، اما تضمین حقوق زنان در این طرحها پیشبینی نشده است.

هند لغو تنش برانگیز ممنوعیت ورود زنان به زیارتگاهی در هند

دویچه وله، ۱۸ اکتبرلغو ممنوعیت ورود زنان ۱۰ تا ۵۰ ساله به یکی از محبوبترین زیارتگاههای هند در جنوب هندوستان اعتراضاتی را در پی داشت. به ویژه زنان معتقد و سنت گرا از معترضان اصلی آن بودهاند.

فرانسه قربانیان خشونت خانگی علیه زنان در فرانسه، ضعف قوانین یا مشکلات اجرایی؟

رادیو بین المللی فرانسه، ۱۵ اکتبر– ” موریِل روبَنبازیگر فرانسوی به همراه ۸۸ زن دیگر روز یکشنبه هفتم اکتبر دادخواستی را با هدف تلاش برایجلوگیری از مرگ قربانیان خشونت خانگیدر فرانسه امضاء کردند.

ایران حالا که در عقد موقت باردار شدم شوهرم الزامی به ازدواج دائم دارد؟

افغانستان قوانین جنجالی در افغانستان؛ از افغان بودن یا نبودن تا مخالفت با زنان

سیاست

افغانستان یاماموتو: مشارکت زنان در انتخابات برای اعتبار این روند حیاتی است

طلوع نیوز، ۱۵ اکتبرتدامیچی یاماموتو، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد در افغانستان روزیکشنبه (۲۲ میزان) در دیدار با زنان افغان از جامعۀ مدنی، نهادهای اکادمیک و گروههای دادخواهی گفتهاست که مشارکت کامل زنان در انتخابات افغانستان، برای اطمینان از این که انتخابات مجلس نمایندهگان، فراگیر و معتبر است، حیاتی میباشد. یاماموتو در این باره افزوده است: «انتخابات زمانی معتبر بوده و نمایندهگان واقعی تعیین شده میتواند که در آن، زنان به طور کامل اشتراک داشته و در تمام این روند، سهیم باشند». در خبرنامۀ یوناما آمده است که ۱۶ درصد نامزدان مجلس نمایندهگان افغانستان زنان استند.

افغانستان مشارکت زنان در انتخابات ولسی جرگه در چه سطح بوده است؟

رادیو آزادی، ۲۱ اکتبروزیر امور زنان افغانستان می گوید که اشتراک زنان در انتخابات ولسی جرگه گسترده بوده است. دلبر نظری امروز در صحبت با رادیو آزادی گفت که اشتراک زنان در انتخابات و حضور آنها در پارلمان افغانستان خیلی مهم است. گزارش تصویری از حضور گسترده زنان افغانستان در انتخابات پارلمانی، و حضور پررنگ زنان در روند رای دهی در ولایات مختلف افغانستان

افغانستان حضور زنان بیش از مردان در انتخابات پارلمانی ولایت بامیان

فرهنگ پرس، ۲۲ اکتبررئیس کمیسیون ولایتی انتخابات در بامیان، گفت که حضور زنان در انتخابات پارلمانی این ولایت، بیش از مردان بوده است. علیشاه مصباح، با بیان این موضوع به خبرنامه، افزود: تمام مواد ضروری انتخاباتی از شهرستانها به مرکز ولایت انتقال پیدا کرده است.

افغانستان در جوزجان بیشتر رای دهندگان زنان بودند

آژانس خبری باختر، ۲۲ اکتبربیش از پنجاه هزار تن درجوزجان درانتخابات   پارلمانی  رای دادند. سرپرست دفترساحوی کمیسیون مستقل انتخابات جوزجان به آژانس باختر گفت که شمارش نخستین آرا نشان میدهدکه بیش از پنجاه هزار تن در آن ولایت درانتخابات رای دادند. وی با ستایش از حضور گسترده باشنده گان جوزجان درانتخابات مجلس نمایندگان گفت که بیشترین رایدهندگان زنان بودند.

افغانستان چهل درصد شرکت کنندهگان انتخابات در هرات زنان بودند

لیبراسیون: زنان افغان، دل شیر دارند

رادیو بین المللی فرانسه، ۲۰ اکتبرروزنامۀ چپ گرای لیبراسیون، یکی از عناوین اصلی خود را به انتخابات پارلمانی افغانستان و خشونت های ایجاد شده توسط گروه طالبان پیرامون این رقابت سیاسی اختصاص داده است

افغانستان بانوان نامزد مجلس: «بیباوری به زنان» کمپینهای ما را دشوار کرده است

روزنامه هشت صبح، ۱۵ اکتبرشماری از زنان نامزد در انتخابات مجلس نمایندهگان میگویند که سنتهای حاکم در اجتماع،اقتصاد ضعیف و ناامنی از دشواریهای فرا راه آنان در کارزارهای انتخاباتیشان است. زنان و مشقِ برابری بر تختهی زُمختِ انتخابات

ایران تلاش ناکام فدراسیون فوتبال برای حذف مهسا قربانی از مسابقات انتخابی المپیک

ایران وایر، ۱۳ اکتبرفدراسیون فوتبال ایران تلاش داشت نام «مهسا قربانی» از فهرست داوران مورد نظر فدراسیون جهانی فوتبال برای قضاوت در رقابتهای انتخابی المپیک آسیا حذف شود؛ اتفاقی که البته فقط به دلیل یک پیام ساده دوستان مهسا از خارج از ایران، تقریبا بینتیجه ماند.

نخست وزیر اتیوپی نصف وزیران خود را از بین زنان انتخاب کرد

صدای امریکا، ۱۷ اکتبرنخست وزیر اتیوپی تعداد وزارتخانه ها را از ۲۸ به ۲۰ کاهش داد و ۱۰ زن را عضو کابینه کرد. در پی این اقدام که روز سه شنبه روی داد، عملا نصف وزیران کابینه «آبی احمد» را زنان تشکیل می دهند. وزات دفاع، وزارت حمل و نقل، وزارت بازرگانی از جمله وزارتخانههاییهستند که دارای وزیر زن شده اند. به خاطر موج خشونت های قومی که این کشور را دچار مشکل کرده، یک وزارت جدید نیز به نام وزارت صلح تشکیل شده است.

یک زن کردتبار در پارلمان ایالتی بایرن آلمان

دویچه وله، ۱۹ اکتبرگول‌‌سرن دمیرل، زن کردتبار آلمانی، یکی از نمایندگان حزب سبزهای آلمان است که با انتخابات اخیر در بایرن به پارلمان ایالتی راه یافت. راستگرایان افراطی آلمان،گرگهای خاکستریو ناسیونالیستهای ترکیه از مخالفان او هستند.

ترکیه کاهش نقش زنان و افزایش اهمیت دین در کتابهای درسی ترکیه

دویچه وله، ۱۸ اکتبروزرات آموزش ترکیه در سال تحصیلی ۲۰۱۷۲۰۱۸ دست به انجام اصلاحات در کتابها و برنامههای درسی این کشور زد. در تحقیقی در این باره آمده که حاصل این اصلاحات کاهش نقش زنان و افزایش اهمیت دین در کتب درسی بوده است.

اسراییل همسر نتانیاهو به اتهام «خیانت در امانت» و «سوءاستفاده از اموال دولتی» دادگاهی شد

رادیو فردا، ۷ اکتبرسارا نتانیاهو، همسر بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، روز یکشنبه ۱۵ مهر به اتهام تقلب، خیانت در امانت و سوء استفاده از اموال دولتی در نخستین نشست دادگاه خود در اورشلیم حضور یافت. به گزارش رسانههای اسرائیل، سارا نتانیاهو متهم است که ۱۰۰ هزار دلار آمریکا برای خود، خانواده و مهمانان شخصیاش، از رستورانهای گرانقیمت اورشلیم غذا سفارش داده و مسئولان ارشد دفتر نخستوزیری را وادار به جعل فاکتور برای پوشش این هزینهها کرده است.

ایران مسئولان درباره قتلهای خانوادگی دست روی دست نگذارند

خبرگزاری ایلنا، ۲۲ اکتبرشهیندخت مولاوردی (دستیار ویژه رئیسجمهور در امور شهروندی) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به قتلهای خانوادگی اخیر و پدیده همسرکشی و دخترکشی، گفت: اینها را نمیتوانیم، تعمیم دهیم و بگوییم پدیده است و شایع شده، این مسائل به صورت موردی اتفاق میافتد و حتی ممکن است، برخی مواقع یک زن، شوهرش را بکشد. این مساله حتی یک موردش هم زیاد و دردناک است و برای جامعه ما که داعیه عدالت اجتماعی و حکومت دینی دارد، زیاد است. به نظرم ریشه بیشتر این فجایع در فقر است.

ایران فراکسیون زنان: روحانی در انتخاب وزیران اقتصادی زنان را فراموش نکند

ایران دادستان کل: با حضور زنان در ورزشگاه برخورد قضایی می کنیم

ایران واکنشها به اظهارات دادستان ایران درباره «گناه بودن» حضور زنان در ورزشگاه

ایران صدور کیفرخواست برای شرق و شهروند به اتهام انتشار گزارش «توریسم جنسی»

همسر رئیس سابق اینترپل نگران جان خود است

فرهنگ و جامعه

افغانستان سرطان سینه هر سال ۱۷۰۰ نفر در افغانستان قربانی میگیرد

هشدار، ۱۷ اکتبروزارت صحت عامه کمپین آگاهیدهی از بیماری سرطان را راه اندازی کرده و به گفته این وزارت، هرسال سه هزار نفر در افغانستان به این بیماری مبتلا میشوند و در حدود ۱۷۰۰ تن از آنها جانهای شان را از دست میدهند.

ایران پویش ملی پیشگیری از سرطان پستان

اقتصاد نیوز، ۲۰ اکتبرپویش ملی پیشگیری از سرطان پستان با همکاریمای لیدیو موسسه خیریه بهنام دهش پور کلید خورد

افغانستان برگزاری نمایشگاه عکس به مناسبت روز جهانی کودکان دختر

طلوع نیوز، ۱۲ اکتبررادا اکبر، یکی از عکاسان کشور ۵۰ عکس از دختران زیر ۱۸ سال را به مناسبت روز جهانی کودکان دختر در نمایشگاهی در سفارت امریکا در کابل به نمایش گذاشت. این عکاس جوان افغان میگوید عکاسهایی را که او در این نمایشگاه به نمایش گذاشتهاست، در جریان هفت سال گذشته از کابل و بخشهای دیگر افغانستان تصویربرداری شدهاند. این عکسها که بازتاب دهندۀ داستانهای از ازدواج زود هنگام دختران، خشونتها در برابر کودکان دختر، بازماندن دختران از آموزش و کار کودکان دختر روی جادهها، استند، شام روز پنجشنبه، به نمایش گذاشته شدند

ایران حضور گزینشی زنان در ورزشگاه آزادی؛ یک اقدام نمایشی یا مقدمه رفع ممنوعیت؟

صدای امریکا، ۱۶ اکتبردر حالی روز سه شنبه تیمهای ملی ایران و بولیوی در تهران به دیدار هم رفتند که حضور حدود ۳۰۰ زن در ورزشگاه خبرساز شد. جمهوری اسلامی به زنان اجازه حضور در ورزشگاه های فوتبال را نمی دهد. دو ساعت قبل از بازی ایران و بولیوی، حدود ۳۰۰ زن با پرچم ایران وارد بخشی از جایگاه ویژه ورزشگاه شدند و در کنار ماموران زن نیروی انتظامی قرار گرفتند.

مرد شیریآنا برنز برگزیده جایزه بوکر ۲۰۱۸

هنرآنلاین، ۱۷ اکتبرآنا برنز به عنوان نخستین نویسنده اهل کشور ایرلند شمالی موفق شد با رمانمرد شیریجایزه معتبر من بوکر سال ۲۰۱۸ را از آن خود کند

ایران گناهی به نام لذت

بیدارزنی، ۲۲ اکتبرپس از آنکه ظاهرا به دلیل تهدید فیفا، به تعداد محدودی از زنانبخوانید خاصاجازه حضور در ورزشگاه برای تماشای مسابقه فوتبال ایران و بولیوی داده شد، دادستان کل کشور حضور زنان در ورزشگاه را «گناه» و مایه شرم خواند و تهدید به برخورد قضایی کرد.

اتریش رازگشایی و رونمایی از تاریخ روسری و حجاب

ایران ابتکار: افسردگی جامعه را به شدت تهدید میکند

افغانستان گزارش ویدیویی: روایت صداهای شنیده نشده زنان افغانستان در مرکز هنرهای نمایشی کندی

ایران اکران فیلمکاناپهبه دلیل استفاده از کلاهگیس به طور قطعی ممنوع شد

فرانسه شهرداریهای پاریس در زمستان درها را به روی زنهای بیخانمان میگشایند

در یکسالگی #METOO نگاه ما به مقوله آزار جنسی زنان چقدر تغییر کرده است؟

گزارش، پژوهش و کتاب

افغانستان کمیسیون حقوق بشر: نزدیک به ۴۰ درصد زنان و کودکان بازگشته به کشور تمایل به مهاجرت دوباره دارند

روزنامه هشت صبح، ۹ اکتبرکمیسیون مستقل حقوق بشر به روز یکشنبه پانزدهم میزان، گزارشی را زیر نام «وضعیت حقوق بشری زنان و اطفال عودت کننده و اخراج شده به افغانستان» نشر کرد. این کمیسیون برای تهیهی این گزارش با ۴۴۳ زن و ۳۱۶ کودک عودت کننده و مهاجر گفتوگو کرده است. بر بنیاد این گزارش، از میان پرسش شوندهگان، ۳۷۳ نفر از پاکستان، ۳۳۸ نفر از ایران، ۲۶ نفر از دیگر کشورهای آسیایی، ۱۱ نفر از اروپا و ۳ نفر از ایالات متحده امریکا و کانادا به کشورشان برگشته بودهاند و ۸ نفر دیگر این پرسش را بیپاسخ گذاشتهاند.

ایران نظام مهریه به زنان تامین خاطر نمیدهد

رادیو زمانه، ۲۲ اکتبرنظام مهریه مجموعهایست از قوانین تبعیضآمیز بر ضد زنان کهنفقه در برابر تمکینوحق مطلق طلاق برای مرد و حق نسبی طلاق برای زنو بسیاری نابرابریها را شامل میشود.

ایران راه حل بحران مهریه در ایران؛ وضع قوانین جدید یا رفع تبعیض؟

دویچه وله، ۱۷ اکتبرمَراجع به وضعیتگرفتارانمعترضاند. رئیس قوه قضائیه برای جلوگیری از حبسبدهکاران مهریهبخشنامه میدهد. برخی در پی تغییرقانون مهریههستند، زنان مجلس اما مخالفاند. فعالان حقوق زنان راه چاره را رفع تبعیض میدانند.

سهم ارزشمند زنان روستایی در سازگاری و توسعه پایدار

زنان و خشکسالی، ۱۵ اکتبر  پانزده اکتبر  (۲۳ مهر روز جهانی زنان  روستایی است که  یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل میدهند. زنان روستایی زنان کم و بیش فراموش شده ای هستند که  کمتر در مباحث فمنیستی  از حق آنها سخنی گفته می شود در حالی که  در تمام فجایع طبیعی بیشترین آسیب را متحمل می شوند. زنان روستایی علاوه بر این که وظیفه مراقبتگری از خانواده بر عهده دارند، نقش مهمی نیز در اقتصاد روستایی ایفا می کنند.، آنها نیروی کار نامرئی اند که  در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول، دامپروری و صنایع دستی فعالند و علاوه بر کار خانگی بدون مزد، بخشی از درآمد خانواده  را تامین می کنند.

ازدواج سفید یک بحث نظری

رادیو زمانه، ۲۰ اکتبر  ازدواج پایهایترین نهاد اجتماعی است که زندگی افراد را به شیوههای متنوعی به هم پیوند میزند. نهادی که رابطهی به ظاهر شخصی همسران را به قلمرو گستردهای متشکل از خویشاوندان، دوستان و دیگر نهادهای اجتماعی درگیر مرتبط میسازد. ملاحظات قانونی، حقوقی، عرفی و مذهبی مرتبط با مقولهی ازدواج در جوامع گوناگون، از خلال ساختارهای نمادین، به شیوههای متنوعی مناسبات میان همسران را تعریف و سازماندهی میکنند. قواعد، ضوابط و سازوکارهای زندگی مشترک در هر سرزمین، برآمده از سنتها و ارزشهای آن سرزمین، مقتضیات اجتماعی و فرهنگی و نیازها و انتظارات مردمان آن است.

ارتباط افسردگی پس از زایمان با میزان درد مادر بعد از تولد فرزند

بیدارزنی، ۲۰ اکتبرپژوهشی جدید که در کنفرانس سالانه (۲۰۱۸) انجمن متخصصان بیهوشی آمریکا ارائه شده نشان میدهد عامل اصلی مرتبط با افسردگی پس از زایمان احتمالاً دردی است که مادر پس از تولد فرزند متحمل میشوند، در حالی که قبلاً این افسردگی را با درد زایمان مرتبط میدانستند. پژوهشهای قبلی نشان داده بود که درد مرتبط با به دنیا آوردن فرزند میتواند ریسک ابتلا به افسردگی پس از زایمان را بالا ببرد اما مشخص نبود کدام بخش از روند زایمان (پیش، در حین یا پس از وضع حمل) منشأ مشکل است. این نخستین پژوهشی است که درد پس از زایمان را از درد وضع حمل جدا میکند و آن را یک عامل خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان میشناسد.

فمینیسم ها به شکل جمع: سیاست عشق

دموکراسی باز، ۱۴ اکتبر ـ جنبش «من هم» (#metoo)، راهپیمایی های عظیم زنان، شهادت دکتر کریستین بلازی فورد در کمیسیون قضایی مجلس سنابرای آن دسته از ما که به مسئله خشونت جنسیتی نگاه می کنند این پرسش را پیش آورد: آیا کسانی که با خشونت قدرت را اعمال می کنند همچنان مجریان به اصطلاح عدالت خواهند بود؟ تایید برت کاوانا «آری» وحشتناکی بود. انگار که خیزش فمینیستی عظیمی به دیواری آجری برخورده است. اما فمینیسم بسیار بزرگ تر از این لحظه است. فمینیسم گسترده و متفاوت است. در حقیقت، باید از فمینیسم ها سخن گفت. بعضی از فمینیسم ها به یک لحظه یا یک موضوع یا مفهوم کوچکی از زنان توجه دارند. اما فمینیسم هایی که ما برای پایان دادن به خشونت جنسی و هر شکل دیگری از خشونت نیاز داریم، فمینیسم هایی هستند که فعالانه عده پرشماری از مردم را شرکت می دهند و مسائل بسیاری را در بر می گیرند. در حدود ۴۰ سال پیش، گروهی از فمینیست های سیاه پوست با نام مجموعه کومباهی ریور اعلام کرد: «اگر زنان سیاهپوست آزاد بودند، در این صورت همه ی دیگران نیز باید آزاد میبودند، زیرا لازمه آزادی ما نابودی همه سیستمهای ستم استتصادفی نیست که این نقل قول در صفحه های آغازین دو کتاب تازه به چشم میخورد: بدون پوزش خواهی. برنامه ای سیاه، کوییر و فمینیستی برای جنبش های رادیکال و فمینیسم ها در حرکت: نواهای عدالت، رهایی و دگرگونی. هر دو کتاب را ما دو تن نویسندگان این مقاله ویراسته ایم.

گزارشی پیرامون «رهایی زن» در روژاوا

اخبار روز، ۲۱ اکتبربهشکل قانونی، زنان در روژاوا به حقوقی دست یافتهاند که تا پیش از آن وجود نداشتهاست، مثل قوانین منع چند همسری، منع ازدواج اطفال زیر سن قانونی و غیره. اما همچنان زنبودن به معنای تحت کنترل شدید اجتماعیبودن است. به این معنا که زنان توان اعمال اراده بر احساسات و عواطف خود را در محیطهای رسمی ندارند و باید زندگیِ عاشقانهی مخفیانهای داشته باشند. یک زنِ نمونه، یک زنِ گریلا است که همهچیز خود را فدای حزب و آرمان حزب میکند.

فمینیسم در جهان سوم یک مفهوم وارداتی نیست

رادیو زمانه، ۱۴ اکتبر ـ کوماری جایواردنا فمینیسم در جهان سوم از دل مبارزات خاص زنان بر ضد استعمار، فقر، نابرابری و برای دستیابی به امنیت، حق تحصیل و یا حق رأی زاده شد.

فمینیسم سوسیالیستی چیست؟

نگاه ما به مقوله آزار جنسی زنان چقدر تغییر کرده است؟

تنها راه محو آزار جنسی افشاگری است، پس سکوت نکنیم

آرمانشهر

کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر/ زنان

آرمانشهر، صفحهای ازکتابخانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص دادهاست. هدف از راهاندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش میتوانید از اسناد بینالمللی و ملی، مقالات، گزارشها، اعلامیهها و گزارشهای چندرسانهای بهرهمند شوید.

منابع این شماره: یورونیوز، کانون زنان ایرانی، ایران وایر، بی بی سی، دویچه وله، رادیو فردا، روزنامه هشت صبح، رادیو زمانه، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، رادیو آزادی، طلوع نیوز، یاش نیوز، اخبار روز، پل هایی برای زنان، رادیو بین المللی فرانسه، فرهنگ پرس، آژانس خبری باختر، صدای امریکا، خبرگزاری ایلنا، پایگاه خبری تحلیلی زیتون، هشدار، وزارت صحت عامه افغانستان، اقتصاد نیوز، هنرآنلاین، بیدارزنی، زنان و خشکسالی، دموکراسی باز، فمینیسم روزمره.