تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

اسرائیل: نگرانی از خونریزی بیشتر با سیاست عدم تحمل مطلق در غزه، عکس: تارنمای عفو بینالملل

نقض فاحش حقوق بشر

سنگاپور: اعدام های برنامهریزی شده را متوقف کنید و به موج اعدام ها پایان دهید

عفو بینالملل ـ دولتمردان سنگاپور باید اعدام یک شهروند مالزیایی و مرد دیگری را که نامش منتشر نشده متوقف کنند. این دو تن زندانی در پرونده های جداگانه به اتهام های مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده اند. خانواده شهروند مالزیایی اطلاع یافته است که اعدام او قرار است روز جمعه ۲۶ اکتبر انجام شود. یک مرد دیگر روز ۲۴ اکتبر و سه مرد نیز روز ۵ اکتبر به اتهام های مربوط به مواد مخدر اعدام شدند. استفاده از مجازات اعدام و صدور حکم اعدام برای اتهام های مربوط به مواد مخدر با حقوق و موازین بین المللی مغایر است. این سازمان از انجام ۶ اعدام در سال جاری به اتهام های مربوط به مواد مخدر اطلاع دارد. دولتمردان سنگاپور در سال ۲۰۱۷، ۸ اعدام انجام دادند که همه آنها به خاطر مواد مخدر بود، اما جزئیات همه اعدامها در اختیار عموم قرار نگرفته است.

اسرائیل: نگرانی از خونریزی بیشتر با در پیش گرفتن سیاست عدم تحمل مطلق در غزه

عفو بینالملل ـ در پی اعلام سیاست عدم تحمل مطلق دولتمردان اسرائیلی در مورد تظاهرات در امتداد مرز اسرائیل و غزه، در آستانه اعتراض ها در غزه نگرانی از خونریزی بیشتر افزایش یافته است.این سازمان از دولت اسرائیل میخواهد نیروهای مسلح خود را کنترل کند. این نیروهای مسلح پیوسته از خشونت نالازم یا افراطی در تظاهرات هفتگی راهپیمایی بزرگ بازگشت در غزه استفاده کردهاند. جزئیات دقیق عدم تحمل مطلق اعلام نشده است، اما این مسئله باعث نگرانی در مورد افزایش مرگ و میر فلسطینی ها در امتداد مرز غزه و اسرائیل شده است. معترضان از ۳۰ مارچ به بعد هر جمعه با خواست پایان یافتن محاصره غیرقانونی ۱۱ ساله غزه و بازگشت آوارگان فلسطینی به شهرها و روستاهای خود به تظاهرات پرداخته اند. از زمان آغاز اعتراضها، بیش از ۱۵۰ فلسطینی، از جمله ۳۰ کودک، کشته و هزاران تن دیگر زخمی شدهاند.

فلسطین: مسئولان هر مخالفتی را سرکوب میکنند

دیدهبان حقوق بشر ـ دستگیریهای خودسرانه و شکنجههای سیستماتیک: این سازمان در گزارشی گفت که تشکیلات خود گردان فلسطین زیر رهبری فتح در کرانه باختری و مسئولان حماس در غزه مخالفان و منتقدان صلح جوی خود را به طور معمول بازداشت و شکنجه میکنند. با تشدید مناقشه بین حکومت خودگردان فلسطین و حماس، هر یک طرفداران دیگری را هدف سرکوب قرار میدهد. در این گزارش که «دو حکومت، یک راه، ممنوعیت کامل مخالفت: دستگیریهای خودسرانه و شکنجه زیر حاکمیت حکومت خودگردان و حماس» نام دارد، روش های بازداشت و شرایط بازداشتگاهها در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه مورد ارزیابی قرار گرفته است. این ارزیابی ۲۵ سال پس از توافقنامه اسلو که میزانی از خودگردانی را در این مناطق مفروض دانست و پس از بیش از یک دهه که حماس کنترل مؤثر نوار غزه را به دست گرفت صورت گرفته است. دیدهبان حقوق بشر جزئیات مربوط به بیش از ۲۴ تن را که بدون دلیل مشخصی و تنها برای نوشتن مقاله ای انتقاد آمیز، پست فیسبوکی یا تعلق به گروه دانشجویی و یا جنبش سیاسی متفاوت بازداشت شدهاند مورد بررسی قرار داده است.

گزارشگر ویژه حمایت از مدافعان حقوق بشر سازمان ملل: در ۲ سال گذشته ۱۰۰۰ فعال حقوق بشری تحت تعقیب و آزار قرار گرفتهاند

سنگاپور: محکومیت مدافع حقوق بشر و مددکار اجتماعی به خاطر رسوا کردن دادگاه

بلاروس: آزار قضایی مدافع حقوق بشر و وکیل دادگستری

روسیه: تداوم حبس خودسرانه و آزار قضایی یوری دیمیتریف، تاریخدان و نماینده انجمن تاریخ بین المللی مموریال

فیلیپین: مردان مسلح ۹ کارگر نیشکر را کشتند

ایران:

باز هم قتلهای سیاسی زنجیرهای!؟

جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ دستکم ۲۰ فعال محیط زیست در چند ماه گذشته در شرایط بهشدت مشکوک جان باختهاند.

بیستمین سالگرد قتل زندهیادان پروانه و داریوش فروهر، محمد جعفر پوینده و محمد مختاری (دو عضو کانون نویسندگان) در سال ۱۳۷۷ به دست ماموران وزارت اطلاعات به زودی فرا میرسد. آیا قتلهای سیاسی معروف به زنجیرهای مخالفان و منتقدان دوباره در دستور کار قرار گرفته است؟ آیا این نوع قتلهای فراقضایی در نزدیک به چهار دهه حکومت جمهوری اسلامی هرگز متوقف شده است؟ یا در دوره اخیر فقط فعالان «غیرسرشناس» به قتل میرسیدند و خبر قتل آنها کمتر پخش میشد؟ قتل فرشید هکی، حقوق دان و فعال محیط زیست، روز چهارشنبه ۲۵ مهر۱۳۹۷ (۱۷ اکتبر ۲۰۱۸) در زمانی رخ داده است که شماری از فعالان بازداشت شده محیط زیست به فساد فی الارض متهم شدهاند.علاوه بر فعالان محیط زیست، باید یادی از فعال مدنی مریم فرجی کرد که در تیر ماه ۱۳۹۷ به قتل رسید

بازداشت فعال صنفی معلمان هاشم خواستار و انتقال وی به بیمارستان روانی ابن سینا

کانون حقوق بشری نه به زندان، نه به اعدام ـ هاشم خواستار توسط اطلاعات سپاه دستگیر و در بیمارستان روانی ابن سینا بستری شده و اجازه دیدار وی با خانوادهاش به وی داده نشده است. در حالیکه همگان میدانند آقای خواستار در سلامتی کامل جسمی و روانی قرار داشته و دارد و بهترین گواه این موضوع کارت بیمه ایشان است که هیچ سابقه منفی از وی در این زمینه وجود ندارد. خانم صدیقه مالکی همسر آقای خواستار درباره وضعیت وی گفته است: «ایشان در سلامت کامل بود و پس از بازنشستگی بسیاری از روزها سر زمین رفته و کشاورزی میکرد و تنها دارویی که مصرف میکرد داروی فشار خون بود. بستری شدن خواستار در بخش اورژانس یک بیمارستان خاص بیماران روانی یعنی یا دارویی خاص به قصد کشتن به او تزریق شده و یا زیر شکنجه و یا حین بازداشت و با ضرب و شتم مصدوم شده است

اعدام در زندانها در مهر ماه ۹۷

کانون حقوق بشری نه به زندان، نه به اعدام ـ در مهر ماه سال ۹۷، دستکم ۲۳ زندانی اعدام شدند. به این ترتیب در هر هفته بیش از ۳ نفر اعدام شدند. رده سنی اعدامیها بین ۲۳۶۰ سال بوده است. اعدامها در زندانهای فردوس، نشتارود تنکابن، بیرجند، رجاییشهر، قزوین، یاسوج، اصفهان، مراغه، همدان، مرکزی ارومیه، مرکزی زاهدان، مرکزی اردبیل، سیرجان و ایلام اجرا شده است. در مهر ماه یک زن کودک مجرم به نام زینب سکانوند ۲۴ ساله نیز در میان اعدام شدگان به چشم میخورد. زینب سکانوند، به مدت ۷ سال در انتظار اجرای حکم اعدام محبوس بود و در ۱۷ سالگی دستگیر شده بود. علاوه بر این، روز ۳۱ شهریور ماه نیز ۹ زندانی در یک اعدام جمعی در زندان عادل آباد شیراز اعدام شدند که در گزارش شهریور ماه نیامده بود.

* اعدامها: زاهدانتن)؛ اردبیلتن)؛ سیرجانتن)

* تائید حکم اعدام دو صراف در دیوان عالی کشور به اتهام «افساد فی الارض»

* افساد فی الارض اتهام چهار نفر از هشت فعال محیط زیستی بازداشتی است

* وریا خسروی،فعال محیط زیست، شوگرد گولابی، یک فعال محیط زیست دیگر و برادرش زانیار گولابی از سنندج بازداشت شدهاند

* فرزند درویش جانباخته در حوادث گلستان هفتم به ۹۱ روز حبس محکوم شد

* نیروهای امنیتی در شهرهای مریوان، ارومیه وسنندج هفت شهروند را به اتهام ارتباط با احزاب کرد مخالف بازداشت کردند

* فشار بر کولبران ادامه دارد: یک هفته، یک کشته، ۶ مجروح و ۸ بازداشت

* تایید احکام شلاق و زندان ۱۱ بازداشتشده اعتراضهای سراسری دیماه ۹۶ در اراک از جمله محمد نجفی، وکیل دادگستری

* محکومیت پنج جوان بازداشت شده در اعتراضات مردادماه به زندان

* بازداشت شماری از روحانیون اهل سنت حوزه علمیه قلمویی در استان هرمزگان

* خدیجه (لیلا) میرغفاری فعال مدنی به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شد

* نسیم صادقی، فعال ترک در تبریز بازداشت شد

عدالت

کامبوج: عدالت پس از نسل کشی

دموکراسی باز ـ بسیاری از کامبوجی ها که پس از دوره کوتاه اما خشونتبار حکومت خمر روژ (آپریل ۱۹۷۵ ـ دسامبر ۱۹۷۸) به دنیا آمدهاند، نمی توانند قصه های وحشت انگیز نسل پیش را باور کنند. یک نویسنده داستان های تخیلی می گوید: پدر و مادر من قصه های خود را برای من تعریف میکنند اما من آنها را باور نمی کنم. آنها گفتند: دلیل اینکه ما این قصه ها را برای تو می گوییم این است که این اتفاق ها یک بار دیگر و این بار برای تو و رخ ندهد. برای این پدر مادر چقدر دشوار است که این قصه های وحشت انگیز را تعریف کنند و با ناباوری دردناک روبرو شوند. در این زمینه پرسشهای اساسی مطرح است. آیا تمدن انسانی ما توانایی آموختن از تاریخ را دارد؟ و در نتیجه آیا میتوانیم نسل بعد را در مقابل خشونت و خود ویرانگری انسان ها مصون کنیم؟ در کامبوج اغلب شنیدهام که ویژگی نسل کشی کامبوج این واقعیت بود که آنها مردمی از قوم خود یعنی خمر ها را می کشتند. به علاوه، هم قربانیان و هم مرتکبان جنایت ها اغلب به طبقه های اجتماعی یکسان تعلق داشتند: رهبران خمر روژ شهری و آموزش دیده در خارج بودند که اقشار تحصیلکرده شهری را از بین بردند. سربازان معمولی فرزندان دهقانانی بودند که صدها هزار دهقانان دیگر را نابود کردند.پس از سقوط رژیم خمر روژ، گویا فقط هفت وکیل دادگستری و ۴۳ پزشک در سراسر کامبوج باقی مانده بودند. به همین دلیل، خشونت و گسترده در کامبوج را گاهی خودنسل کشی یا نسل کشیِ خود مینامند. اما، من در این فکر هستم که آیا هیچ نسل کشی وجود دارد که خودویرانگر نباشد؟ کامبوج درس تعجب انگیز دیگری برای ما دارد. پس از نسل کشی چه اتفاقی افتاد؛ دو بازیگر اصلی جامعه بین المللی چگونه از خمر روژ حمایت، به آن کمک مالی و آن را مسلح کردند. در ژانویه ۱۹۷۹، نیروهای خمر روژ پس از دوهفته تهاجم گسترده ویتنامی ها سقوط کردند و با عقب نشینی از پایتخت فقط در بخش هایی از غرب کشور مستقر شدند. اما به لطف کمک حیاتی بینالمللی موفق شدند خود را بازسازی کنند و به عنوان تهدیدی برای حاکمان جدید باقی بمانند. کشورهای پر نفوذی از جمله آمریکا و بریتانیا، و چین و تایلند به مدت یک دهه از آنها حمایت سیاسی، نظامی و مالی به عمل آوردند. 

قرقیزستان: دیوان عالی کشور رای دادگاه پایین تر در مورد افراطی بودن گزارش های سازمان های عضو فدراسیون را لغو کرد

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ دیوان عالی کشور قرقیزستان درخواست بیر دوینو، سازمان عضو فدراسیون در این کشور را  در مورد حق اعتراض به رای دادگاه بدوی پذیرفت. رای دادگاه گزارشهای بیر دوینو و مرکز ضد تبعیض مموریال را افراطی توصیف و فعالیتهای مرکز ضد تبعیض را ممنوع اعلام کرده بود. برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از این رای دیوان عالی استقبال می کند، اما از مسئولان قضایی میخواهد به هرگونه آزار قضایی این دو سازمان یا سانسور گزارش های آنها پایان دهند. دادگاه بخش در روز ۵ ژانویه ۲۰۱۷ گزارش این دو سازمان به  کمیته حقوق کارگران مهاجر سازمان ملل را افراطی توصیف و در پی آن فعالیت های مموریال را در قرقیزستان ممنوع کرده بود.

آیا باید کودکسربازان را به خاطر جنایت هایشان مورد پیگرد قرار داد؟

شبکههای ترکیبی اطلاعات منطقهای ـ حقوق بین المللی حقوق بشر در مورد سن مسئولیت کیفری و نوع مجازات برای کودک سربازان مرتکب جنایت های جنگی ـ اگرقرار بر مجازاتی باشد ـ دچار تردید و ابهام است. پدرخوانده حقوق بشر، کنوانسیونهای ژنو، کلیه کشورهای عضو را موظف به اقدام در مورد نقض فاحش حقوق بشر می کند، اما سن مسئولیت کیفری را مشخص نمی کند. مشاور حقوقی کمیته بین المللی صلیب سرخ در نیویورک میگوید: حقوق بین المللی بشردوستانه در مورد سن مسئولیت مرتکبان نقض فاحش حقوق بشر مثل قتل عمد، شکنجه و رفتار غیر انسانی ساکت است. ماده ۲۶ اساسنامه دادگاه بین المللی جزایی دادگاه را از پیگرد کلیه اشخاص کمتر از ۱۸ سال منع می کند. اما به گفته دفتر نماینده ویژه دبیرکل برای کودکان و درگیری مسلحانه، این ممنوعیت نه به دلیل معافیت کودکان از پیگرد به خاطر جرائم بین المللی بلکه به این دلیل است که تصمیم به پیگرد باید به عهده دولت ها باشد. بیرون گذاشتن کودکان از صلاحیت قضایی دادگاه بین المللی جزایی از مشاجره بین دولتها در مورد سن حداقل در جرائم بین المللی جلوگیری کرد. سن مسئولیت کیفری از کشور به کشور متفاوت است: از ۷ تا ۱۶ سال، اما در بیشتر موارد این سن ۱۴ سال تعیین شده است. در عین حال این استدلال نیز وجود دارد که حقوق بینالمللی بشردوستانه معیاری برای حداقل سن مسئولیت کیفری تعیین کرده است زیرا به خدمت گرفتن کودک سربازان را در سن کمتر از ۱۵ سال جنایت جنگی میداند.

حقوق مدنی و سیاسی

افغانستان: رای دهندگان شایستهی تقدیر هستند اما ایرادهای اساسی انتخابات باید فوری مورد رسیدگی قرار گیرد

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون و سازمان عضو آن در افغانستان، بنیاد آرمانشهر / OPEN ASIA، اعلام کردند: ایرادهای جدی که در انتخابات پارلمانی افغانستان این هفتهشاخص بودند باید به فوریت مورد رسیدگی قرار گیرند تا حمایت عمومی از روندهای دموکراتیک در این کشور ادامه یابد. گیسو جهانگیری، رئیس بنیاد آرمانشهر / OPEN ASIA و نایب رئیس فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، گفت: «این انتخابات به ماخوب، بد، زشتدر افغانستان امروز را نشان داد. خوب، شجاعت شهروندان بود که در مقابل خشونت گسترده ایستادگی کردند و رأی دادند. بد، سوء مدیریت کامل دولتمردان در روندهای انتخاباتی بود که فضا را برای تقلب آماده کرد. زشت، خشونت انزجاربرانگیز طالبان و ترور مردم مُلکی بود. این واقعیت که میلیونها تن جان خود را به خطر انداختند و برای دادن رای از خانه بیرون آمدند نشان میدهد که مردم افغانستان به روندهای دموکراتیک ارج میگذارند و شایستهی رفتار بهترِ دولتمردان هستند

اوکراین: تصویب «قانون کارکنان سازمان های خارجی» تهدیدی برای فعالیت حقوق بشری است

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: دولتمردان اوکراین باید از تصویب قانون مربوط به کارکنان سازمان های خارجی خودداری کنند. این قانون نهتنها مشابه قانونی در روسیه است بلکه ممکن است راه را برای حمله به گروههای حقوق بشری و جامعه مدنی باز کند. یکی از جناح های اصلی پارلمان اوکراین که عضو ائتلاف حاکم دولتی نیز است در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که قصد دارد لایحه ای برای ثبت  نهادهایی ارائه کند که زیر نفوذ کشوری متخاصم فعالیت میکنند. رهبر این جناح پارلمانی اضافه کرد که هدف این لایحه اشخاصی است که مستقیم یا غیرمستقیم به منافع کشور متخاصم یعنی فدراسیون روسیه خدمت میکنند. رئیس جمهوری پترو پوروشنکو از نمایندگان پارلمان خواسته که از این لایحه هم حمایت کنند. این لایحه در صورت تصویب پسروی اساسی در زمینه آزادی تشکل در اوکراین به شمار میرود. در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸، ۵۰ حمله به فعالان و مدافعان حقوق بشر انجام شده است. و چنین قانونی تهدید مهمی علیه سازمانهای حقوق بشر و گروههای جامعه مدنی که دولتمردان آن ها را ناسپاس به کشور تشخیص دهند، خواهد بود.

اسرائیل: جامعه مدنی و جناح چپ باز می گردند

المُنیتور ـ بنیامین نتانیاهو در سخنرانی خود در پارلمان اسرائیل در روز ۱۵ اکتبر از دهه عالی این کشور زیر حکومت خود تجلیل و از شکوفایی دیپلماتیک ستایش کرد. اما رویدادهای بعدی خیلی زود بر لیست دستاوردهای نتانیاهو پرده افکندند. نخست، دیوان عالی کشور در روز ۱۸ اکتبر تصمیم دولت در جلوگیری از ورود دانشجوی آمریکایی متهم به طرفداری از تحریم جنبش اسرائیل را لغو کرد. در همان روز، شورای امنیت سازمان ملل به رئیس سازمان حقوق بشری بتسلیم اجازه داد سخنرانی کند و او از جامعه بین المللی خواست تا به بی عدالتی ناشی از اشغال مناطق فلسطینی به دست اسرائیل پایان دهد. او خطاب به نتانیاهو گفت: شما هرگز نمیتوانید ما را به سکوت بکشانید؛ یا صدها هزار اسرائیلی را که این وضعیت استوار بر برتری جویی و ستم را نمیپذیرند و خواهان آینده ای استوار بر برابری، آزادی و حقوق بشر هستند. از سوی دیگر، فشار شدید بین المللی دولت را ناگزیر کرد که اخراج تخلیه اجباری روستای خان الاحمر را در کرانه باختری معلق کند. اردن نیز اعلام کرد که قرارداد اجاره ۲۵ ساله بر اساس توافق صلح ۱۹۹۴ با اسرائیل را تمدید نخواهد کرد. این قرارداد به کشاورزان اسرائیلی امکان کشت زمین ها در مرز با اردن را می داد. جامعه مدنی پراکنده اسرائیل نشانه هایی از حرکت از خود نشان داده است. سازمان های حقوق بشری تنگدست، دانشگاه مشهور عبری، اعضای چپ پارلمان کنست و شماری از روزنامه نگاران با موفقیت به مقابله با ماشین ثروتمند دولتی مسلح به فناوری جاسوسی و مراقبت پرداخته اند.

بریتانیا: لایحه پرایراد مبارزه با تروریسم باید اصلاح شود

دیدهبان حقوق بشر ـ پارلمان بریتانیا باید مقرراتی را که در لایحه ضد تروریسم جدید بیش از حد آزادی بیان، آزادی حرکت و حفظ حریم شخصی را محدود میکند حذف کند. پیش نویس این قانون تنها برای یک کلیک بر روی محتوای آنلاین تروریستی تا ۱۵ سال زندان در نظر گرفته است. لایحه مبارزه با تروریسم و امنیت مرزی، مسافرت به مناطقی را که دولت مناطق خطرناک تروریستی تعیین کرده جرم تلقی میکند و این میتواند مانع ملاقات با خانوادهها، گزارش اخبار و امداد شود. همچنین از حقوق مربوط به مشاوره با وکیل طی توقف در بندرها، فرودگاهها و مناطق مرزی را میکاهد.

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آمریکا: آمار و ارقام در مورد اخراج های غیرقانونی، بازداشت خودسرانه و بدرفتاری با پناهجویان

عفو بینالملل ـ هنوز ارزیابی روشنی از میزان نقض حقوق بشر به دست دولتمردان امریکایی در مورد جدا کردن خانواده ها از یکدیگر انجام نشده است. وزارت امنیت داخلی جدا کردن ۸۰۰۰ واحد خانوادگی را در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تایید کرده اند اما در مورد دقت در آمار خود تردید دارد. این آمار مدت زمان از اول مارس تا ۱۸ آپریل ۲۰۱۸ را در بر نمی گیرد. در اوایل سپتامبر ۲۰۱۸، در حدود ۳۰۰ کودک که به زور از خانواده هایشان جدا شده بودند هنوز به خانوادهها نپیوسته بودند. وزارت امنیت داخلی از ظرفیت ۴۰ هزار جا برای زندانیان برخوردار است و ۲۱۱ بازداشتگاه دارد که یکی از بزرگترین سیستمهای بازداشت مهاجران در جهان به شمار میرود. اداره ی محافظت از مرز و گمرک ها  ۶۰ هزار تن را در استخدام دارد. از آپریل ۲۰۱۸ مسئولان آمریکایی هزاران پناهجو را وادار کردند چندین هفته در مکزیک در انتظار بمانند تا اجازه درخواست پناهندگی از آمریکا بیابند. مسئولان بلندپایه مهاجرت مکزیک در دو ایالت همجوار با آمریکا در آپریل و جون ۲۰۱۸ به این سازمان اطلاع دادند که مسئولان آمریکایی آنها را تشویق به بازداشت پناهجویانی که آمریکا ناگزیر از انتظار در مکزیک کرده بود و کنترل وضعیت قانونی آنها کردهاند تا احتمالاً آنها را اخراج کنند. در صورت درستی این خبر، این کار نقض فاحش حقوق بین المللی پناهجویی است.

یمن: قحطی جان ۱۴ میلیون انسان را تهدید میکند

دویچه وله ـ سازمان ملل متحد میگوید دامنه قحطی در یمن به زودی میتواند دامن ۱۴ میلیون ساکن این کشور را بگیرد. اخیرا سازمان بینالمللی نجات کودکان اعلام کرده بود که بحران یمن میتواند تهدیدی برای نسلی کامل از کودکان این کشور باشد. به گفته معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگکننده امداد اضطراری، نزدیک به نیمی از مردم یمن در معرض خطر قحطی قرار دارند. مارک لوکاک وضعیت انسانی در یمن رابدترین وضعیت در جهانتوصیف کرده و افزوده که شرایط دائم بدتر میشود: «قحطی پیش رو میتواند سختتر از هر آنچه باشد که کارشناسان این حوزه در دوره کاری تا کنونی خود تجربه کردهاندبه گفته لوکاک، یکسوم جمعیت یمن حدود ۲۲ میلیون نفر به امداد و امنیت نیاز دارند. بر این اساس، کمکرسانی به هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت یمن به شدت دشوار است؛ این افراد به کمک غذاییفورینیاز دارند. در جنگ داخلی یمن تا کنون، بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد، بیش از ۲۸ هزار نفر جان خود را از دست دادهاند. حدود ۱۰ هزار نفر از کشتهشدگان غیر نظامیانی بودهاند که قربانی بمباران شدهاند.

استرالیا: عفو بینالملل: بازداشتگاههای مانوس و نائورو را تخلیه کنید

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست

اتحادیه اروپا: طرح ممنوعیت مصرف چهار نوع محصول پلاستیکی

دویچه وله ـ  بنا به طرح تازه کمیسیون اتحادیه اروپا ظروف یکبار مصرفی مثل بشقاب و کارد و چنگال، نیهای نوشیدنی و گوشپاککنهای پلاستیکی در کشورهای عضو ممنوع اعلام خواهد شد. محدودیت مصرف محصولات پلاستیکی همچنین شامل مقررات تازه در تعیین مبلغی برای بازگرداندن بطریهای پلاستیکی یکبار مصرف و تورهای ماهیگیری از جنس پلاستیک نیز میشود.

دفاع از حقوق بشر

عربستان سعودی: ۱۰ نکته که درباره حکومت سلطنتی ظلم باید بدانید

عفو بینالملل ـ در پی قتل روزنامه نگار جمال خاشقجی، عربستان سعودی یک بار دیگر زیر نگاه های جهان قرار گرفته است. رئیس جمهور ترکیه اردوغان گفته است که به اعتقاد به مرگ جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول قتل وحشیانه بوده است. اما کشتن خاشقجی تنها آخرین مورد در رشته دراز نقض حقوق بشر است که به کارنامه انزجار برانگیز این حکومت سلطنتی افزوده شده است: جنگ ویرانگر در یمن؛ سرکوب بیرحمانه فعالان صلح جو، روزنامهنگاران و دانشگاهیان؛ دستگیر کردن مدافعان حقوق زنان؛ اعدام ها؛ مجازات های ظالمانه، غیر انسانی یا تحقیر آمیز؛ شکنجه نظام مند در زندان؛ تبعیض نظام مند علیه زنان؛ تبعیض ریشه دار مذهبی؛مجازات فعالان و اعضای خانواده های قربانیان که با سازمانهای مستقل حقوق بشر تماس میگیرند؛ و قتل جمال خاشقجی. توضیح مشروح درباره این ۱۰ نکته

ترکیه: خواهان تحقیقات سازمان ملل متحد در پرونده خاشقجی بشوید

دیدهبان حقوق بشر ـ همکاری عربستان سعودی و ترکیه برای اعتبار تحقیقات ضروری است. کمیته حمایت از روزنامه نگاران، دیدهبان حقوق بشر، عفو بین الملل و گزارشگران بدون مرز گفتند: ترکیه باید فوری از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد آغاز تحقیقات سازمان ملل در مورد اعدام فراقضایی جمال خاشقجی، روزنامه نگار برجسته عربستان سعودی را درخواست کند. این تحقیقات باید شرایط مربوط به نقش عربستان سعودی در ناپدید شدن قهری و کشته شدن خاشقجی را مشخص کند. همچنین این تحقیقات باید با هدف شناسایی همه مسئولان دادن دستور، برنامه ریزی و اجرای هر عملیات مرتبط با این پرونده انجام شود.

کرهشمالی: انتقاد سازمان ملل متحد از وضعیت حقوقبشر

ایران:

صدها اهوازی در مهرماه دستگیر شدهاند

دویچه وله ـ جمعی از کنشگران حقوق بشر میگویند پس از حمله تروریستی اهواز، نه تنها روشنفکران، فعالان مدنی، فرهنگی و مذهبی عرب ایرانی را دستگیر کردهاند بلکه کودکان و زنان برخی از آنها را هم به زندان انداختهاند. کانون مدافعان حقوق بشر در اطلاعیه ای اعلام کرده است: طبق اظهارات خانوادهها بیش از ۵۰۰ نفر در مهرماه دستگیر شدهاند که محل نگهداری اغلبآنها نیز نامشخص است.

* عفو بین الملل خواستار آزادی فوری فرهاد میثمی شد

* کانون نویسندگان ایران: اعتراض به شرایط کار و استفاده از ابزار تحصن و تجمع و اعتصاب برای رسیدن به خواستها، حق همگان در همهمشاغل است

زنان

نظریهی فمینیستی

اخبار روز ـ کتاب «نظریهی فمینیستی» که با شفافیت و ذوق فراوان نوشته شده گزارشی است جامع از ارتباط تفکر فمینیستی با تاریخ اندیشهی سیاسی، آرمانهای روشنگری، انقلاب و ضد انقلاب سه قرن گذشته، و مبارزات پیگیر زنان برای حقوق،احترام، و فرصتهای برابر زندگی. این کتاب که یکی از مهمترین آثار موجود در زمینهی نظریهی فمینیستی است در سال ٢٠١٢ برای چهارمین بار تجدید چاپ شد. هدف اصلی کتاب پاسخ به این پرسش است: «فمینیسم چیست؟»؛ و در این راستا مبنای فلسفی و نظری گرایشهای متفاوت فمینیستی، همچون مارکسیسم، فرویدویسم، اگزیستانسیالیسم و غیره را نیز مورد مطالعه و بررسی قرار داده و همین امر کتاب را به منبعی غنی و قابل رجوع برای اندیشههای فمینیستی تبدیل میکند. جوزفین دانوان سنت فکری فمینیستی امریکا را با تمامی  لطافت و پیچیدگیاش دوباره زنده میکند. نویسنده: جوزفین دانوان؛ مترجم: فرزانه راجی؛ ویرایش: حسن مرتضوی؛ نشرچشمه؛ ۱۳۹۵

سوریه: گزارشی پیرامون «رهایی زن» در روژاوا

نقد ـ مسألهی «رهایی زن» (۱) در جنبش روژاوا (۲)، احتمالا یکی از شناخته‌ ‌شدهترین وجوه و جلوههای بیرونی این تغییر اجتماعی/ سیاسی در شمال سوریه است. در تبلیغات ایدئولوژیک برای مخاطبان چپگرای غربی، چنین استدلال میشود که: «نمیتوان سرمایهداری را نابود کرد مگر آنکه دولت را نابود کرد. نمیتوان دولت را نابود کرد مگر آنکه «پدرسالاری» را نابود کرد»، تا این نتیجه القاء شود که «رهایی زن» در روژاوا در راستای بدیلی سوسیالیستی است. از سوی دیگر، در تبلیغات ایدئولوژیکی که مخاطب آن دولتهای اروپایی است ادعا میکنند: «روژاوا محملی برای «رهایی زن» در منطقه است. در منطقهای که داعش و دیگر جهادیها زنان را بهعنوان بردهی جنسی میفروشند، زنان قدرت تصمیمگیری و توان مداخلهی سیاسی و نظامی یافتهانددر هردوی این موارد، چه برای مجابکردن چپهای غربی و چه مجابکردن دولتهای اروپایی برای حمایت از روژاوا، استدلالات درست و همزمان ناکافیاند. تصویر بسیار آشنایی که عمدتا نشان‌‌گر «رهایی زن» است، زنان جوان مسلح و مصممی را نشان میدهد که در خط مقدم جبههی نبرد علیه داعش گام میزنند و چهرهشان مبرا از ذرهای تردید در اراده و توان آنهاست. قدرت این تصویر الهامبخش از زنان در آنجا نهفته است که میخواهد نشان دهد آنان متعلق به منطقهای از جهان (خاورمیانه) هستند که اصولا (و نه تنها بنا به تفاسیری اروپامحور) مشهور به حکمرانی مردان در جامعه و ناچیزبودن نقش زن در ساحت اجتماعی هستند. در حقیقت، اینها همان زنانیاند که بنا به واقعیت اجتماعی و تاریخی منطقهی خاورمیانه باید تنها نقش مادر و زن سرکوبشدهی خانهدار را بازی کنند، اما در نتیجهی این تغییر اجتماعی/ سیاسی بهچنان درجهای از رهایی و قدرت اجتماعی دست یافتهاند که عملا کلیشههای عمدهی جنسیتیِ خاورمیانه را تغییر دادهاند. زنان در روژاوا نشان دادهاند که نه تنها توان تصمیمگیری سیاسی دارند، بلکه در میدانهای واقعیِ جنگ فرماندهان نظامی توانمندی هم هستند. اصولا جنگ و سربازی در جنگ، امری مردانه است، اما زنان در روژاوا ثابت کردهاند که در جنگ نیز گاهی بهتر از مردان عمل میکنند.

فرانسه: سازمان ملل ممنوعیت پوشش برقع را مغایر با قوانین حقوق بشر دانست

اندیشه

توجیه ناپذیر: دموکراسی، ضد انقلاب و لفاظی علیه امپریالیسم

نقد ـ آیا از شنیدن دروغهای چپیهای به اصطلاح ضد امپریالست که از ولادیمیر پوتین و بشار اسد حمایت میکنند به خشم آمدهاید؟ آیا مایلید با مبارزات خواهان دموکراسی، عدالت اجتماعی و دگرگونی انقلابی در کشورهایی که از دخالتهای امپریالیستی رنج میبرند ابراز همبستگی کنید؟ در اینصورت خواندن این کتابتوجیه ناپذیر: دموکراسی، ضد انقلاب و لفاظی علیه امپریالیسم») برای شما ضروریست. روهینی هنسمن، فمینیست سوسیالیست سریلانکایی، پژوهشگر مبارزات کارگری و نویسندهی ساکن هند که سابقهای بس طولانی در همبستگی با مبارزات عدالتخواه دارد، در این کتابِ پرمحتوی و مستند، فاکتها و تحلیلهای روشنگرانهای را در مورد وقایع بالفعل در سوریه، عراق، ایران، روسیه، اوکراین، بوسنی هرزگوین و کوزوو عرضه کرده و ما را به چالش میکشد تا بیاندیشیم.  اثر جدید او از منظر چهار پرسش بررسی خواهد شد: ۱) ریشههای شِبه ضد امپریالیسم چیست؟ ۲) انگیزههای امپریالیسم در عصر جهانیسازی کدامند؟ ۳٫) چه میتوان از مطالعات موردی هنسمن پیرامون روسیه و اوکراین، ایران، بوسنی هرزگوین و کوزوو، عراق و سوریه آموخت؟ ۴) چگونه میتوان ضد امپریالیسم و همبستگی بینالمللی را بر اساس بنیانهای انسان باور سوسیالیستی باز تعریف کرد؟

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، ایران وایر، بیبیسی فارسی، جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دموکراسی باز، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، شبکههای ترکیبی اطلاعات منطقهای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام؛ نقد

بایگانی شمارههای گذشته