در دو هفته ای که گذشت، تجربه زنان در سراسر جهان چگونه بود؟ مهم ترین رویدادهای حوزه زنان، از سیاست تا حقوق بشر، از فرهنگ تا جامعه و هنرچه بود؟ هفت روزنامه ی زنان آرمان شهر با مرور دهها رسانه منطقه ای و بین المللی، مهم ترین اخبار را یک جا برایتان گردآوری کرده است.

زهرا زاویه، دانش آموز آذربایجانی از ایران برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی سال ۲۰۱۸

نقض حقوق بشر

گزارش دیدهبان حقوق بشر از تجاوز به زنان در کره شمالی

یورونیوز، ۱ نوامبربنا بر اعلام دیدهبانان حقوق بشر زنان در کره شمالی به شکل گسترده طعمه جنسی پلیس و مقامات دولتی میشوند. گزارش دیدهبان حقوق بشر که پس از مصاحبه با بیش از ۵۰ زن و دختر اهل کره شمالی تهیه و منتشر شده تصویری تاریک از تجاوز و تعرض جنسی به این زنان را از سوی مقامات امنیتی،مرزبانان و دیگر نیروهای انتظامی این کشور نشان میدهد.

تظاهرات گسترده اسلامگرایان در پاکستان؛ «آسیه بیبی را دار بزنید»

یورونیوز، ۱ نوامبرساعاتی پس از صدور حکم برائت آسیه بیبی، شهروند مسیحی پاکستانی از سوی دادگاه عالی این کشور، صدها هزار نفر از اسلامگرایان پاکستانی با تجمع در شهرهای مختلف این کشور، خواستار اعدام هموطن خود به جرم کفرگویی و توهین به پیامبر اسلام شدند. دادگاه عالی پاکستان روز چهارشنبه خانم بیبی را از اتهام سبالنبی تبرئه و حکم به آزادی فوری او داده بود.

زنان در اردوگاه موریای یونان برای زنده ماندن تلاش میکنند

مهاجرنیوز، ۲۳ اکتبرزنانی مهاجری که در کمپ موریا در جزیره لیسبوس یونان به سر میبرند، با خشونتهای روزمره، روند طولانی درخواست پناهندگی و شرایطوحشتناکزندگی مواجه اند. ماریانا کارا کولاکی خبرنگار دویچه وله با شماری از این زنان در مورد مشکلاتشان صحبت کرده است.

ایران وضعیت دو فعال زن ترک آذربایجانی بازداشت شده در زندان

نظارت بر حقوق بشر ایران، ۳۰ اکتبرحکیمه احمدی و نسیم صادقی دو تن از فعالان زن ترک آذربایجانی هستند که طی روزهای گذشته در مرند و تبریز بازداشت شدند در بازداشتگاه اطلاعات تحت ضرب و شتم و تهدید قرار گرفتند. حکیمه احمدی فعال ترک آذربایجان که روز ۲۶ مهر در منزل خود توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

کودکان

هر ۱۰ دقیقه یک کودک یمنی جان خود را از دست میدهد

سازمان بهداشت جهانی: سالانه ۶۰۰ هزار کودک بر اثر آلودگی هوا میمیرند

بیش از ۲۹ هزار کودک واجدشرایط در دایکندی از رفتن به مکتب محروماند

ایران

بازداشت همسر و فرزندان هاشم خواستار

شکایت دو دختر دانشجو از خشونت مأمور گشت ارشاد رد شد

دختر معترض به «حجاب اجباری» در میدان انقلاب بازداشت شد

بین الملل

اگر کسی از ما بپرسد که آیا از دخترم تست بکارت میگیرید٬ میگوییم خیر! زیرا اینکار نقض صریح حقوق بشر، و مصداق خشونت جنسیتی است

بازداشت یک روزه صبا آذرپیک، روزنامهنگار، پس از افشای سند «تخلف» محمد شریعتمداری

دفاع از حقوق بشر

خشونت جنسی علیه ایزدیها: جنگجویان خارجی داعش باید به خاطر نسل کشی و جنایتهای ضد بشریت مورد پیگرد قرار گیرند

جنبش جهانی حقوق بشر، ۲۵ اکتبرگزارشی که امروز فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر و کنیات (Kinyat) منتشر کردهاند، بر اساس یافتههای میدانی، نشانمیدهد که دولت اسلامی (داعش) چگونه قاچاق جنسی ایزدیهای اسیر شده در عراق و سوریه را توجیه، سازماندهی و برنامه ریزی کرد. درحالیکه واکنش دولتمردان تاکنون محدود به مبارزه با تروریسم بوده است، ما در این گزارش خواهان پیگرد قضایی جنگجویان خارجی در دادگاههای ملی و بین المللی به اتهامهای جنایتهای جنسی معادل با نسل کشی و جنایتهای ضد بشریت شدهایم.

زنان و دختران ایزدی: شاهدان فراموشنشدهی جنایت

آسو، ۲۹ اکتبردادستانیِ آلمان تاکنون دو حکم بازداشت بینالمللی برای جنایتکاران داعش که در آزار جنسی دختران و زنان سنجاری دست داشتهاند صادر کرده است. این احکام محصول تحقیقات گستردهی دادستانی از زنانی است که حاضر شدهاند در مورد آنچه بر سرشان آمده شهادت بدهند.

عربستان سعودی: دولت پادشاهی در پی قتل روزنامه نگار و دستگیری گستردهی مدافعان حقوق زنان باید برای سرکوب مخالفت پاسخگو شود

جنبش جهانی حقوق بشر، ۲۶ اکتبرفدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر و بیش از ۱۶۰ گروه و سازمان حقوق بشری بینالمللی و منطقهای با انتشار بیانیهای مشروح خطاب به جامعهی بینالمللی از جمله سازمان ملل، نهادهای چندجانبه و منطقهای و نیز دولتهای دموکراتیک متعهد به آزادی بیان، اعلام کردند: «قتل [جمال احمد خاشقجی] به همراه دستگیریهای گستردهی مدافعان حقوق بشر از جمله روزنامهنگاران، پژوهشگران و فعالان حقوق زن؛ سرکوب داخلی؛ صدور حکم اعدام برای معترضان؛ و نتیجهگیریهای گزارش گروه «کارشناسان برجستهی سازمان ملل» دربارهی ارتکاب جنایتهای بین المللی به دست ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی در یمن، همگی کارنامهی عربستان سعودی در نقض فاحش و نظاممند حقوق بشر را به نمایش میگذارند. بنابراین، سازمانهای ما از مجمع عمومی سازمان ملل نیز میخواهند بر اساس پاراگراف ۸ قطعنامهی مجمع عمومی شماره ۶۰/۲۵۱ عضویت عربستان سعودی را در شورای حقوق بشر معلق کند

روسیه بی توجهی به خشونت خانگی زنان را در معرض خطر قرار داده است
دیدهبان حقوق بشر، ۲۵ اکتبر ـ این سازمان در گزارشی اعلام کرد: دولتمردان روسیه اغلب در محافظت از زنان در برابر خشونت خانگی قصور ورزیدهاند. شکافهای جدی در قوانین روسیه، فقدان دستورات محافظتی و واکنش ناکافی پلیس و دستگاه قضایی، زنانی را که حتا با خشونت فیزیکی شدید روبرو بودهاند بدون حمایت رها کرده است. در گزارش «من میتوانم تو را بکشم و هیچکس نمیتواند جلوی من را بگیرد: واکنش ضعیف دولتی به خشونت خانگی»، موانعی که بازماندگان در زمینه گزارش دادن سوء رفتار و کمک گرفتن با آن روبرو هستند، با جزئیات بیان شده است: آزارهای اجتماعی، عدم آگاهی و عدم اعتماد به پلیس، سر باز زدن پلیس از ثبت یا تحقیق دربارهی گزارش زنان در مورد خشونت خانگی و به جای آن هدایت قربانیان به سمت فرآیند به ظاهر ناعادلانه و به شدت ناگوار پیگرد خصوصی که در آن قربانیان باید همه شواهد ضروری را گرد آورند و هزینه دادرسی را پرداخت کنند، موانع رویاروی بازماندگان در یافتن پناهگاه اضطراری.

ایران

هدی عمیدی، فعال حقوق زنان و وکیل دادگستری آزاد شد

اینستاگرام اعلام کرد که حساب کاربری امیر تتلو را مسدود کرده است

جایزه انجمن قلم سوئد برای نسرین ستوده

افعانستان

قاتل زن افغان در فرانسه در فرودگاه آتن دستگیر شد

قوانین و لوایح   

ایران جزئیات تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

خبرگزاری ایسنا، ۵ نوامبروزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از تصویب پیش نویس لایحه قانونی تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی خبر داد. محمد شریعتمداری در گفتوگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می توانند به تقاضای مادر ایرانی خود به تابعیت ایرانی درآیند. وی افزود: در قانون مصوب ۱۳۸۵ درباره وضعیت فرزندان زیر ۱۸ سال سکوت شده بود، اما با اصلاح قانون مصوب ۱۳۸۵ و تصویب پیش نویس قانونی لایحه در جلسه مورخ ۱۳ آبان ماه ۹۷ هیات دولت ، فرزندان زیر ۱۸ سال با تقاضای مادر ایرانی خود می توانند به تابعیت ایران درآیند.

آلمان «کسانی که زیر سن ازدواج کرده اند، مستحق الحاق خانواده نیستند»

دویچه وله، ۲۲ اکتبریک محکمه در آلمان فیصله کرده است که کسانی که در خارج از آلمان ازدواج زیر سن کرده باشند، مستحق الحاق خانوادگی نمیباشند. این حکم محکمه در پایان ماه سپتمبر صادر شده بود و محکمه اداری برلین آن را به روز دوشنبه نشر کرده است.

یک قاضی زن در رأس دستگاه قضایی اتیوپی

رادیو زمانه، ۲ نوامبرپارلمان اتیوپی یکی از فعالان حقوق زنان را به ریاست دیوان عالی منصوب کرد. میزا آشنافی که از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲ به عنوان قاضی و از آن پس به عنوان مشاور کمیته قانون اساسی جدید در دستگاه قضایی کشور حضور داشته، از این پس در جایگاه ریاست دیوان عالی اتیوپی،دومین کشور پرجمعیت آفریقا، فعالیت میکند. او همچنین مؤسس اتحادیه وکیلان زن اتیوپیو یکی از بانیان «بانک انات» اولین بانک زنان در این کشور است.

ایران

دانشگاه آزاد پوشیدن «لباس راحتی در فضای عمومی خوابگاه» را ممنوع اعلام کرد

سیاست

زنان مترقی و چپ لیبرال علیه دونالد ترامپ

اسکای نیوز، ۵ نوامبرپیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ امریکا، خشم گسترده زنان پیشرو در این کشور را به دنبال داشت. جمعیت زنان معترضی که فردای اولین روز ریاست جمهوری ترامپ در مقابل کاخ سفید گرد آمده بودندف به مراتب بیشتر از جمعیتی بود که در مراسم آغاز ریاست جمهوری وی حضور یافته بودند. زنان چپگرای امریکایی، انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ امریکا را نوعی همه پرسی در خصوص زن ستیزی توصیف می کنند. شاید امریکا با زن ستیزی کنار بیاید اما این زنان نمی توانستند زن ستیزی را بپذیرند. از همان موقع زنان امریکایی تلاش کرده اند یکپارچه شوند. در نظرسنجی های متوالی و متعددی که انجام شده، زنان چپگرا جزو پر انرژی ترین اقشار جامعه امریکا نشان داده شده اند. زنان بسیاری در انتخابات میان دوره ای کنگره نامزد شده اند. برای اولین بار زنان اکثریت نامزدهای حزب دموکرات را در انتخابات میان دوره ای کنگره به خود اختصاص داده اند. اما زنان در امریکا در ارتباط با مساله نامزدی برت کاوانا برای دیوان عالی امریکا صدای واحدی نداشتند. کاوانا به آزار و اذیت جنسی زنان متهم بود، اما گروهی از زنان در ایالت نبراسکا از نحوه برخورد با این مرد (شریف و اهل خانواده) انتقاد داشتند. برای این گروه از زنان اقتصاد مهم ترین مساله است. انها خواستار شدت عمل با مهاجران به امریکا هستند و بر این باورند که دونالد ترامپ در عمل به آنچه که وعده داده است موفق بوده است.

امریکا کاندیداهای زن مرزها را در هم می شکنند به جز در زمینه گردآوری کمک مالی

نیویورک تایمز، ۳۰ اکتبرـ  زنان در انتخابات میان دوره ای بسیاری از مرزها را در هم شکسته اند: شمار زنانی که نامزد انتخابات در کنگره هستند و شمار زنانی که در رقابتهای مقدماتی پیروز شده اند، از جمله زنان رنگین پوست، رکوردها را شکسته است. زنان همچنین به تازگی در اهدای کمک مالی نیز اغلب با کمک به نامزدهای زن ویژگی خود را به نمایش میگذارند. کمک مالی زنان به مردان جمهوریخواه در پی انتخاب رئیس جمهوری ترامپ به شدت کاهش یافته است. اما از سوی دیگر کمک مالی زنان به زنان دموکرات به شدت افزایش یافته است. اما زنانی که قصد دارند انتخاب شوند هنوز در زمینه گردآوری کمک مالی به میزان برابر با مردان دچار مشکل هستند، به ویژه اگر جمهوریخواه باشند یا در نقاطی که حزب مخالف وضعیت بسیار خوبی دارد نامزد انتخابات باشند. بسیاری از زنان دموکرات در انتخابات امسال در چنین وضعی قرار دارند.

آمریکا زنان و انتخابات میاندورهای

بی بی سی، ۲۹ اکتبریست درصد از اعضای کنگره آمریکا، زن هستند. خیلی از فعالان بدنبال آنند که زنان بیشتری به کنگره آمریکا راه یابند، تا به ترکیب جامعه نزدیکتر شود. انتخابات کنگره آمریکا که سهشنبه هفته آینده برگزار میشود، شاهد افزایش چشمگیر تعداد زنانی است که برای رسیدن به کرسیهای مجلس نمایندگان و مجلس سنا تلاش میکنند. خبرنگار ما هادی نیلی در ادامه سفرش در آمریکا برای انتخابات کنگره، به آریزونا رفته؛ ایالتی که هر دو نامزد مطرح آن برای سنا، زن هستند.

در آستانۀ انتخابات پارلمانی آمریکا، تردید در بارۀ آراء زنان و اقلیتها، پیش بینی نتایج را دشوار کرده است

۱۰ سال زندان؛ دادگاه بنگلادش دورۀ محکومیت نخستوزیر پیشین را دو برابر کرد

یورونیوز، ۳۰ اکتبردادگاه عالی بنگلادش روز سهشنبه دورۀ محکومیت زندان خالده ضیا، نخستوزیر پیشین این کشور را دو برابر کرد و به ۱۰ سال رساند. با این تصمیم دادگاه، خانم ضیا که به اتهام فساد محاکمه شده است فرصت شرکت در انتخابات پارلمانی ماه دسامبر را از دست میدهد.

افغانستان زنان و انتخابات؛ سوژه یا ابژه؟

فرهنگ و جامعه

افغانستان  وزارت معارف رهنمود بهداشت برای دختران را معرفی کرد

طلوع نیوز، ۱ نوامبروزارت معارف و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف برای افزایش آگاهی دختران دانشآموز در بارۀ مدیریت بهداشت خونریزی ماهوار یک رهنمود چهلوسه صفحهیی ساخته است. این رهنمود پس از آن ساخته شد که دو سال پیش یک پژوهش سازمان ملل متحد نشان داد که ۳۰ درصد از دختران دانشآموز به علت خونریزی ماهوار ماهانه سه روز به درسهای شان حاضر نمیشوند و نیز در این مدت بهداشت را رعایت نمیکنند. وزارت معارف می گوید که این رهنمود در نصاب درسی جا داده خواهد شد تا دختران در باره بهداشت در دوره خونریزی ماهانه شان آگاهتر شوند و نیز به درسهای شان برسند.

افغانستان زنان در یک مأموریت: ریشهکنسازی پولیو در افغانستان

روزنامه هشت صبح، ۳ نوامبردر بخشی از افغانستان که داشتن وظیفه برای زنان اغلب ممنوع است، «عافیه» تیمی از واکسیناتوران پولیو را رهبری میکند تا با مراجعه خانهبهخانه زمینهی دسترسی واکسین به کودکان اخیر هر فامیل را فراهم کند.

«جایی که من زندهگی میکنم برای زنی که صورتش دیده میشود ناامن است و بودن در اینجا برای یک زن و یا کودک راحت نیست، دخترخاله من فقط با ۱۱سال سن نامزد کرده و به زودی هم ازدواج می‌‌کند. من خوششانس هستم، پدرم به من اجازه رفتن به مکتب را داد و فشاری بر من برای ازدواج کردن اعمال نکرد چرا که من از سه برادر بیکار خود حمایت می‌‌کنم با این حال اگر کار نکنم، من هم بالاجبار باید ازدواج کنم. شغل من نه تنها زندهگی کودکان، بلکه زندهگی خودم را هم نجات داده است

آیا همه کودکان مهاجر افغان در ایران به مکتب دسترسی دارند؟

دویچه وله، ۵ نوامبربراساس طرحی که از چهار سال پیش در ایران اجرایی شد، همه مهاجران، چه قانونی چه غیرقانونی، اجازه ثبت نام در مکتبهای دولتی را دارند. در سال جدید تعلیمی در ایران، آیا بازهم کودکان مهاجر افغان پشت دروازه مکتبها ماندهاند؟

زنان کارگردان عرب، دشواریزن بودن را ثبت میکنند

اخبارروز، ۲ نوامبردر جشنوارهی امسال، یکشنبه ششم آبان در برنامهای با عنوان «اصوات» مجموعهای از فیلمهای کوتاه به کارگردانی زنان و دربارهی زنان از جهان عرب اکران شد. فیلمهایی که از پیچیدگیها و زندگی دوگانهی زنان عرب تا تبعیضها و نگرانیهای آنها را به تصویر کشیدند. در این یادداشت بعضی از فیلمهای کوتاه تأثیرگذار این برنامه را معرفی کردم. …

«اینجا ایران است؟» آگهی پوشاک در اسرائیل جنجال به پا کرد

یورونیوز، ۱ نوامبربار رافائلی، مدل اسرائیلی ویدیویی از یک آگهی بازرگانی لباس را در شبکههای اجتماعی خود منتشر کرد که بعد از دو روز، به یکی از موضوعات جنجالی در شبکههای اجتماعی بدل شده است. در این ویدیو، سوپرمدل اسرائیلی با برداشتن برقع خود این مساله را مطرح میکند که «آزادی حق همه است؟» و در ایران آزادی وجود ندارد. تصویر خانم رافائلی در روزنامهها و بیلبوردهای تبلیغاتی همراه با عبارت «آیا ایران اینجاست؟» در زیر عکس منتشر شده است.

شاعری که چهرهاش پیدا نیست

آسو، ۲۶ اکتبرصه هلال، شاعر چهل و سه سالهی اهل عربستان سعودی که روبنده بر چهره دارد، به لطف سرودن اشعاری در مخالفت با تروریسم و بنیادگرایان مسلمان شهرت یافته است. مستند «شاعره»، که به زندگی این شاعر خودآموختهی بادیهنشینتبار میپردازد، در جشنوارههایی نظیر لوکارنو و جشنوارهی جهانی فیلمهای مستند در آمستردام نمایش داده شده است. آنچه در ادامه میخوانید نقدی بر این فیلم و گفتوگویی با یکی از دو کارگردان آن است.

افغانستان

حضور گسترده زنان افغانستان در ورزشگاه، پایان هفتمین دور لیگ برتر فوتبال

ایران

دختر ایرانی، برنده ی مدال طلای المپیاد جهانی ریاضیات شد

مجوز ورود زنان به ورزشگاهها رسما منتفی شد

فدراسیون جهانی فوتبال بر ایران فشار آورده که در دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و کاشیمای ژاپن زنان ایرانی هم وارد ورزشگاه شوند

افزایش ۲۵ درصدی بیکاری زنان در فاصله سالهای ۹۰ تا ۹۶

نقش ۹۰ درصدی زنان در مشاغل خانگی و سهم ناچیز آنها از این درآمدزایی

امشب بعد از مدرسه عروس میشود.

بین الملل

سهمیه زنان در جشنواره فیلم مستند لایپزیگ: یک تجربه موفق

مصائب زنان در مشاغل خانگی

جایزه نقدی جام جهانی فوتبال زنان دو برابر میشود

بازار پررونق تولد کودکان خارجی در آمریکا برای دریافت تابعیت

هشدار نسبت بهانفجار اجتماعیناشی از فقر در آلمان

کارزار فرزندآوری در دانمارک: پیش از آنکه دیر شود بچهدار شوید

خطر ابتلا به سرطانو بیماریهای قلبیعروقی در مادران شیرده کمتر است

گزارش، پژوهش و کتاب

آرمانشهر منتشر کرد: «سکوت» مجموعه سه داستان از آلیس مونرو

آرمان شهر، ۳ نوامبرمجموعهسکوتدر برگیرنده ۳ داستان از آلیس مونرو نویسنده نامی کانادایی است که در سال ۲۰۱۳ میلادی موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. داستان های «اتفاق»، «به زودی» و «سکوت» این کتاب ۱۱۶ صفحه ای را تشکیل می دهند که در پاییز ۱۳۹۷ خورشیدی از سوی انتشارات آرمان شهر در کابل منتشر شده است.

کتابترقیبیانگر سرگذشت زنان مهاجر ورزشکار است

مهاجرنیوز، ۲۹ اکتبریک عکاس خبری کانادایی در مورد شماری از زنان مهاجر در آلمان کتابی تصویری تهیه کرده که راوی سبک زندگی، فرهنگ و تلاش شان برای پیشرفت و ترقی در جامعه ای تازه می باشد. دو دختر افغان نیز بخشی از این کتاب هستند.

هند آزار و اذیت جنسی؛ موضوع بحث برانگیز در هند

دویچه وله، ۲ نوامبربر اساس یک تحقیق، هندوستان خطرناکترین کشور در سطح جهان برای زنان است. همه روزه در این کشور بیش از ۱۰۰ واقعه تجاوز جنسی گزارش می شود. زندگی امن و بدون ترس رویای بسیاری از زنان هندی ها از جمله سالونی پاندی است.

بحران مراقبت؟درباره­ی تناقضات بازتولید اجتماعی در سرمایه­داری معاصر

نقد اقتصاد سیاسی، ۵ نوامبراین روزها از «بحران مراقبت» بسیار سخن گفته میشود و اغلب در پیوند با عباراتی مثل «کمبود وقت»، «تعادل بین کار و خانواده» و «تهیسازی اجتماعی «بر فشارهایی دلالت میکند که در حال حاضر از جهات مختلف بر مجموعه‌‌ی مهمی از ظرفیتهای اجتماعی وارد میشود: ظرفیتهای موجود برای به دنیا آوردن و پرورش فرزندان، مراقبت از اعضای خانواده و دوستان، نگهداری خانه و اجتماعات بزرگتر و بهطور کلی حفظ ارتباطات. مسئولیت «بازتولید اجتماعی» در طول تاریخ به عهدهی زنان گذاشته شده است. هرچند همیشه مردان نیز بخشی از آن را انجام دادهاند. بازتولید اجتماعی درحالیکه کار عاطفی و مادی هردو را دربرمیگیرد و اغلب بدون پرداخت [دستمزد] انجام میشود، برای جامعه ضروری است. بدون آن نه فرهنگ ممکن است، نه اقتصاد و نه سازمان سیاسی. جامعهای که به شکل نظاممند بازتولید اجتماعی را تضعیف کند، نمیتواند مدت زیادی دوام داشته باشد. هرچند امروزه شکل جدید جامعهی سرمایهداری دقیقاً همین کار را انجام میدهد. همانطور که توضیح خواهم داد، نتیجهی این تضعیف بحرانی جدی است که نه تنها بحران مراقبت، بلکه به معنای وسیعتر بحران بازتولید اجتماعی است.

چرا فمینیسم نولیبرال اصلا فمینیسم نیست؟

اخبار روز، ۲۵ اکتبرکتاب اخیر ایوانکا ترامپ با عنوان «زنانی که کار میکنند»، به سرعت با انتقاد رسانهها روبرو شد. این کتاب دربارهی توانمندسازی زنان صحبت میکند، اما موفقیت را با معیارهایی تعریف میکند که یکسره در خدمت منافع مردان و ثروتمندان هستند؛ این کتاب در برابر عدالت جمعی، موفقیت فردی را ارج مینهد و درنهایت به پیامدهای سرکوب ساختاری مشروعیت میبخشد

«زنان، صاحبان قدرت و جسم عیسی مسیح: تأملاتی در باب عید پاک»

بیدارزنی، ۵ نوامبردر حالی که به نظر می رسید قرن بیستم زمانۀ غلبۀ سکولاریزاسیون باشد، از ربع پایانی این قرن به این سو، رویدادهایی مانند انقلاب ۱۳۵۷ایران، ظهور و قدرتگیری مجاهدین با ایدئولوژی اسلام سیاسی در افغانستان، حادثۀ ۱۱سپتامبر در آمریکا و پدید آمدن و رشد نیروهایی با گفتمانهای بنیادگرایی مذهبی رادیکال اعم از اسلامی، مسیحی یا بودایی، پرسش از نقش دین و همچنین ایمان مذهبی در زندگی فردی و عرصۀ عمومی را بار دیگر برجسته کرده است. همزمان با گرایش فزاینده به ادیان و معنویتهای نوظهور و رشد بنیادگرایی، قرائتهای رسمی و نهادی از دین از جمله کلیسای کاتولیک یا فقه سنی نیز به حاشیه رانده شدهاند. در این شرایط نیروهای مترقی در سراسر جهان با این پرسش مواجهاند که با میراث دینی و ایمان شخصی در پیشبرد پروژههای جمعگرا و عدالتطلبانه (و از جمله عدالت جنسیتی) به نفع باهمستانهایی از اقشار مختلف، چه میتوان کرد و آیا این میراث حذفناشدنی فرهنگی (و سیاسی) میتواند بارقهای از رهاییبخشی برای فرودستان را به همراه داشته باشد؟

عملکرد زنان پزشک در نجات بیماران زن، بهتر از مردان است

خبرگزاری ایسنا، ۵ نوامبرمطالعات اخیر انجمن پزشکی آمریکا نشان میدهد احتمال مرگ زنانی که پس از حمله قلبی به اورژانس تحت نظر پزشکان مرد مراجعه میکنند، تقریبا ۱۲ درصد بیشتر از هنگامی است که به زنان پزشک مراجعه میکنند. به گزارش ایسنا و به نقل از سایکولوژی تودی، اگرچه هنوز علت این پدیده ناشناخته است، اما به گفته محققان، تنها عامل قابل پذیرش، ناتوانی پزشکان مرد در تشخیص به موقع علائم سکته هنگام مواجهه با بیماران زن است.

۱۰ مثال مهم از نابرابری جنسیتی که امروزه اتفاق میافتد

آرمانشهر

کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر/ زنان

آرمانشهر، صفحهای ازکتابخانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص دادهاست. هدف از راهاندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش میتوانید از اسناد بینالمللی و ملی، مقالات، گزارشها، اعلامیهها و گزارشهای چندرسانهای بهرهمند شوید.

منابع این شماره: یورونیوز، بی بی سی، دویچه وله، رادیو فردا، روزنامه هشت صبح، رادیو زمانه، طلوع نیوز، اخبار روز، رادیو بین المللی فرانسه، فرهنگ پرس، خبرگزاری ایلنا، پایگاه خبری تحلیلی زیتون، بیدارزنی، فمینیسم روزمره، مهاجر نیوز، نظارت بر حقوق بشر ایران، فرهنگ پرس، جنبش جهانی حقوق بشر، خبرگزاری ایسنا، روزنامه هشت صبح، آرمان شهر، نقد اقتصاد سیاسی، نیویورک تایمز، اسکای نیوز، دیده بان حقوق بشر، آسو.