مجموعه “سکوت” در برگیرنده ۳ داستان از آلیس مونرو نویسنده نامی کانادایی است که در سال ۲۰۱۳ میلادی موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. داستان های «اتفاق»، «به زودی» و «سکوت» این کتاب ۱۱۶ صفحه ای را تشکیل می دهند که در پاییز ۱۳۹۷ خورشیدی از سوی انتشارات آرمان شهر در کابل منتشر شده است.

این کتاب در سری کتاب های ادبی انتشارات آرمان شهر چاپ شده است که در طول ۱۲ سال گذشته بر علاوه انتشار کتاب های زیادی در زمینه حقوق بشر، زنان و عدالت انتقالی آثاری از نویسندگان جهان و افغانستان که در قالب های داستان، نقد، پژوهش ادبی و شعر نوشته شده بودند را منتشر کرده است.

آلیس مونرو، نویسنده پر آوازه کانادایی، یکی از تواناترین نویسندگان داستان کوتاه در دوران معاصر است. او را با چخوف مقایسه می‏کنند و به اعتقاد بسیاری از منتقدان داستان‏هایش به لحاظ قدرت ادبی و احساسی به رمان نزدیک است. شهرت مونرو به خاطر داستان‏های آرام و آمیخته به طنز او دربارۀ زندگی روزمره است که با درایت و واقع‌گرایی روایت می‏شوند. داستان‏هایش بیشتر دربارۀ دختران و زنان است، مکان آنها معمولا مناطق روستایی انتاریو است، و اغلب به تضاد استقلال و زندگی خانوادگی، خلاقیت و اجبار می‏پردازند. ارتباط فقر با احساس شرمساری، رفتارهای ظریف ناشی از تفاوت‏های طبقاتی، ویژگی‏های جنسیتی، پیچیده‏گی زنان، و مشکلات زنان هنرمند از مضامین عمدۀ داستان‏های اوست. ویژگی دیگر داستان‏هایش راویِ دانای کلی است که در کار دنیا کندوکاو می‏کند. فضای روستاییِ داستان‏های مونرو را غالباً با آثار نویسندگان مناطق روستایی جنوب امریکا مقایسه می‏کنند. شخصیت‏های او، مانند شخصیت‏های آثار ویلیام فاکنر و فلانری اُکانر، اغلب با عرف و سنت‏های ریشه‏دار روبه‎‏رو هستند. با این حال، واکنش شخصیت‏های مونرو، در مقایسه با همتا‏های جنوبی‏شان، ملایم‏تر است.

شاید بتوان گفت مونرو، به ویژه در مورد شخصیت‏های مرد داستان‏هایش موفق شده جوهره‏شان را نشان بدهد…