عکس: جوانه‌ها، وبسایت خبری ـ حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام

نقض فاحش حقوق بشر

آمریکا: دولت با سیاست های غیرقانونی پناهجویان را به خطر می اندازد

عفو بین‌الملل ـ  سیاست های غیرقانونی مرزی آمریکا هزاران پناهجو را در مکزیک سرگردان کرده است. آنها در این کشور و در مکزیک با خطر اخراج به کشور خود روبرو هستند و بر اساس توافقی که ممکن است بین دو کشور انجام شود و وضع را بدتر کند، پناهجویان در زمان رسیدگی به درخواست پناهندگی خود در مکزیک باقی خواهند ماند و نخواهند توانست وارد آمریکا بشوند. در پی پژوهش درباره رفتار با پناهجویان و مهاجران در گواتمالا و مکزیک در سراسر اکتبر و نوامبر، این سازمان ۲۶ توصیه به دولت‌های آمریکا و مکزیک و نیز به دولتمردان در کشورهای آمریکای مرکزی مبدا این مهاجران و مسیر عبور آنها منتشر کرد تا از محافظت از حقوق بشر پناهجویان و پشتیبانی انسان‌دوستانه از آنها اطمینان حاصل شود. در عین حال، از مسئولان خواسته شده تا موازین بین المللی در مورد استفاده از خشونت را رعایت کنند. نیروهای مرزی آمریکا به سوی پناهجویان آمریکای مرکزی گاز اشک‌آور شلیک کردند

اسرائیل: ۸۴ درصد گزارش‌های آزار جنسی بی‌نتیجه می‌ماند

رادیو زمانه ـ در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۲۱ هزار مورد آزار جنسی در اسرائیل گزارش شده اما پرونده ۸۴ درصد آنها بدون محکومیت بسته شده است. گزارش سالانه مرکز حمایت از قربانیان آزار جنسی می‌گوید که ۱۶ درصد از موارد آزاری که در سال ۲۰۱۷ گزارش شده، به محکومیت انجامیده و باقی پرونده‌ها بسته شده است. این گزارش تاکید می‌کند که نیمی از زنانی که در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به دست شوهرانشان به قتل رسیدند، قبلا موضوع را به پلیس گزارش کرده بودند. به گزارش روزنامه‌های اسرائیلی، نتایج یک پژوهش که یه طور مشترک از سوی پارلمان این کشور و مرکز آمار انجام شده، نشان داده که تقریبا ۹۷ درصد قربانیان آزارهای جنسی از گزارش موضوع به پلیس خودداری کرد‌ه‌اند.

لیبی: مهاجران در بندر مجبور شدند از کشتی پیاده شوند

دیده‌بان حقوق بشر ـ  نیروهای امنیتی لیبی، ۷۹ مهاجر و پناهجو در یک کشتی باری با پرچم پاناما به نام نیوین را در بندر مصراته لیبی پس از اینکه آنها مدت ۱۰ روز از پیاده شدن سر باز می زدند، در تاریخ ۲۰ نوامبر ۲۰۱۸ به اجبار پیاده کردند. بنا به گزارش‌ها، نیروهای امنیتی از زور و گاز اشک آور استفاده کرده‌اند. تعداد نامشخصی از این افراد به بیمارستان منتقل شده و دیگران به بازداشتگاه الکراریم در مصراته منتقل شده‌اند.

عربستان سعودی: حبس مدافع حقوق بشر و حقوق زنان اسرا الغمام در انزوای کامل و آزار  قضایی او

تایلند: آزار قضایی مدافعان حقوق بشر خانم سوتاری واناسیری و آقای نان وین

ایران:

افزایش سرکوب فعالان کارگری و معلمان

دیده‌بان حقوق بشر ـ دولت‌مردان ایران در هفته‌های اخیر به برخورد با فعالان کارگری و معلمان به خاطر سازمان‌دهی و اعتراضات مسالمت‌آمیز شدت بخشیده‌اند. در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۸ شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران دست به سازمان‌دهی اعتصابی با شرکت ده‌ها معلم در سراسر کشور زد تا علیه دستمزد ناکافی با توجه به تورم بالا و شرایط بد زندگی اعتراض کنند. این دومین اعتصاب معلمان از آغاز به کار مدارس ایران در ۲۱ سپتامبر بود.

* اعدام‌ها: تبریز (۱ تن)؛ بروجرد (۲ تن)

* قتل یک امام جماعت اهل سنت در استان گلستان

* اسماعیل بخشی فعال سندیکایی شکنجه و به بیمارستان منتقل شده است!

* عزت نصری، فعال کارگری جهت تحمل حبس راهی زندان سقز شد

* امیررضا علی‌پور هشتلی آملی، دانشجوی محروم از تحصیل برای تحمل حبس راهی زندان اوین شد

* مرگ تدریجی مدافع حقوق بشر آرش صادقی در زندان رجایی‌شهر

* شورای نگهبان: دلیل رد صلاحیت مینو خالقی دست دادن با مردان بود

* احضار مرضیه رسولی، روزنامه‌نگار، به دادسرای اوین

* احضار بهنام ابراهیم‌زاده، فعال کارگری، به دادگاه انقلاب دالاهو

* نگرانی جامعه جهانی بهائی ‘از تشدید برخورد با بهائیان در ایران’

* از دو فعال مدنی در استان گیلان پس از ۲۰ روز بازداشت خبر و اطلاعی در دست نیست

* نیروی انتظامی به کارگران معترض گروه ملی فولاد اهواز یورش برد

* بازداشت ۱۲ «عضو» دیگر «عرفان حلقه» در اصفهان

* تلاش برای دستگیری علی نجاتی عضو سندیکای کارگران هفت تپه

* نقص عضو زندانیان در زندان مرکزی کرج توسط مسئولان زندان

* ضرب و جرح سه زن درویش گنابادی در زندان زنان قرچک

عدالت

عربستان سعودی: دادستان های آرژانتین اتهام ها علیه محمد بن سلمان را در هنگام حضور وی در نشست گروه ۲۰ بررسی می‌کنند

 گاردین ـ در صورتی که محمد بن سلمان در هفته جاری به نشست سران گروه ۲۰ در بوینوس آیرس پرواز کند، ممکن است دادستان های آرژانتینی اتهام‌های جنایت‌های جنگی و شکنجه علیه او را مورد بررسی قرار دهند. این بررسی در واکنش به درخواست دیده‌بان حقوق بشر از دادستان‌های فدرال آرژانتین انجام خواهد شد. بنا به این درخواست، دادگاه‌های آرژانتین باید با استناد به صلاحیت قضایی جهانی که در قوانین آرژانتین گنجانده شده، محمد بن سلمان را به خاطر تلفات گسترده غیرنظامیان در حمله های ائتلاف به رهبری عربستان در یمن و شکنجه شهروندان سعودی، از جمله جمال خاشقجی نویسنده واشنگتن پست که در ۲۸ اوت ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد، مورد پیگرد قرار دهند. دادستانی عمومی اکنون باید تصمیم بگیرد که آیا اصل صلاحیت قضایی جهانی را که در قانون اساسی آرژانتین وجود دارد، می‌توان در مورد ولیعهد عربستان مورد استناد قرار داد یا خیر. سازمان‌های حقوق بشری به آمریکا: در فاجعه یمن مسئول هستید

گروه ۲۰: شاهزاده سعودی رویاروی تحقیقات قانونی

دیده‌بان حقوق بشر ـ مقام های قضایی آرژانتین بررسی شکایتی درباره‌ی نقش شاهزاده محمد بن سلمان در جنایت‌های جنگی در یمن به دست ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و همچنین شکنجه به دست دولت‌مردان سعودی آغاز کرده‌اند. انتظار می‌رود شاهزاده سعودی در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۸ در اجلاس گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس شرکت کند. در روز ۲۶ نوامبر، دیده‌بان حقوق بشر پرونده‌ای را به دادستانی فدرال آرژانتین تسلیم کرد و طی آن یافته‌های خود مبنی بر نقض حقوق بین المللی را که در جریان درگیری مسلحانه در یمن اتفاق افتاده شرح و نشان داد در چه مواردی محمد بن سلمان به عنوان وزیر دفاع عربستان سعودی می‌تواند دارای مسئولیت کیفری باشد. این پرونده همچنین بر ارتباط احتمالی بن سلمان با اتهام های جدی شکنجه و دیگر بدرفتاری‌ها با شهروندان سعودی از جمله قتل جمال خاشقجی تاکید می‌کند.

جمهوری آفریقای مرکزی: انتقال یکی از رهبران ضد بالاکا به دادگاه بین المللی جزایی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ شتاب تازه در مبارزه با معافیت از مجازات؟ سازمان‌های ما از انتقال آلفرد یِکاتُم (مشهور به «رامبهو») به دادگاه بین المللی جزایی تجلیل می‌کنند. این رهبر شبه نظامیان نخستین کسی است که در چارچوب تحقیقات درباره‌ی جرائم ارتکابی از سال ۲۰۱۲ به بعد بین جوامع سلکتا و ضد بالاکا در جمهوری آفریقای مرکزی به این دادگاه منتقل می‌شود. سازمان‌های ما درباره‌ی جنایت‌ها و نقض حقوق بشر به دست یِکاتُم و شبه نظامیان او در غرب و جنوب کشور از سال ۲۰۱۳ به بعد تحقیق کرده‌اند. بر اساس مدارک تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل از سال ۲۰۱۵، یِکاتُم طی درگیری‌ها بین ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ در حدود ده نقطه‌ی استراتژیک را زیر کنترل داشت. این سرجوخه‌ی پیشین نیروهای مسلح جمهوری آفریقای مرکزی فرماندهی در حدود ۱۰۰ شبه نظامی را به عهده داشت. آنها به طور عمده در جنوب غربی بانگی و در شهر بیمبو در پنج کیلومتری پایتخت عملیات خود را اجرا می‌کردند. او به عنوان رئیس ضد بالاکا نقاط کنترل پردرآمد در جاده بازرگانی بانگی به امبایکی، شهری در جنوب غربی کشور را در اختیار داشت. اعضای گروه او بین شهرهای پیسا و باتالیمو عوارض غیرقانونی مطالبه می‌کردند.

ایران:

قتل‌های زنجیره‌ای؛ ‘پیکر خونین پدر و برادرم را فراموش نمی‌کنم’

بی‌بی‌سی ـ چهار عضو خانواده های قتل های زنجیره ای، چهار یادداشت شخصی درباره این قتل ها برای بی بی سی فارسی نوشته اند. این نوشته ها که پیش از این در پانزدهمین سالگرد قتل ها منتشر شده اند در بیستمین سالگرد قتل های زنجیره‌ای باز نشر می شوند. اروند پور حاجی‌زاده / پسر حمید پور حاجی‌زاده: ‘پیکر خونین پدر و برادرم را فراموش نمی‌کنم.’ مهشید شریف/ همسر مجید شریف: باید به پسرم می‌گفتم پدرت را کشته‌اند. سهراب مختاری/ فرزند محمد مختاری: آخرین پاییز محمد مختاری. سیما صاحبی/ همسر محمدجعفر پوینده: روزی که پوینده به خانه بازنگشت.

قتل‌های زنجیره‌ای، مصادیق اعدام‌های فرا قضائی

رادیو زمانه ـ هر گاه از قانونی بودن “اعدام‌های فرا قضائی” در ساختار حقوقی جمهوری اسلامی ایران غافل بمانیم و از آن درگذریم، نمی‌توانیم بدون تاکید بر تغییر ساختاری این نظام، شکل‌های عادلانه و تاثیرگذار از “دادخواهی” را ترسیم کنیم و به پرسش‌هایی در حوزه‌ی دادخواهی ورود کنیم چون اساسا با وجود مجوز اعدام‌های فراقضائی در این ساختار، موضوعیت دادخواهی منتفی می‌شود.

ناصر زرافشان: حکومت در مورد قتل‌های سیاسی صلاحیت و توانایی دادرسی ندارد

رادیو زمانه ـ پرسش‌های پرستو فروهر را در اینجا بخوانید: ۲۰‌سال پس از قتل‌های سیاسی آذر ۱۳۷۷: فراخوانی برای بازخوانی راه طی‌ شده. ناصر زرافشان، از وکیلان پرونده قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ که خود در راه دادخواهی از این قتل‌ها بازداشت و محکوم به زندان شد به برخی از سوال‌های پرستو فروهر پاسخ داده است. اگر اصرار به مرحله‌بندی دادخواهی قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ وجود داشته باشد، من به جای مرحله‌بندی‌ای که پیشنهاد کرده‌اید، یعنی: ۱- دوره دادرسی پرونده در دستگاه قضایی و ۲- پس از مختومه شدن پرونده، مرحله‌بندی زیر را که با افت و خیزها و رویدادهای واقعی این جریان انطباق بیشتری دارد، ترجیح می‌دهم: ۱- دوره‌ای که جناح معروف به اصلاح‌طلب و نیروها و رسانه‌های وابسته به آن پیگیری این پرونده را هم‌راستا با سیاست‌های خود تشخیص داده و در این جهت حرکت می‌کردند. ۲- دوره‌ای که باز هم بنا به مصلحت سیاسی و فرصت‌طلبی‌های خود، جناح یاد شده روش سکوت و انفعال را در این مورد جایگزین روش قبلی کردند و حتی با تغییر و تعویض تیمی که مسئولیت کشف و تعقیب قضیه را بر عهده داشت، عملا در جریان رسیدگی هم دخالت کردند تا ماجرا از آن‌چه «مصلحت» ایجاب می‌کرد، فراتر نرود.

روایت پرستو فروهر از مراسم بیستمین سالگرد قتل پدر و مادرش: از پافشاری بر دادخواهی تا حضور سنگین «دوربین به دستان»

رادیو زمانه ـ بعداز ظهر پنج‌شنبه یکم آذر/ ۲۲ نوامبر، به همت پرستو فروهر مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد قتل داریوش فروهر و پروانه اسکندری با حضور گروه قابل توجه‌ای از مردم در خانه و قتل‌گاه فروهرها در تهران، برگزار شد.

بیستمین سالروز “زخم باز” قتل‌های زنجیره‌ای

دویچه وله ـ بیست سال پیش در چنین روزی داریوش فروهر و پروانه اسکندری در منزل خود در تهران توسط مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی کشته شدند. از پرونده مبهم قتل‌های زنجیره‌ای در ایران کماکان به عنوان “زخمی باز” سخن گفته می‌شود. بیستمین سالگرد قتل‌های زنجیره‌ای

* مهشید شریف درباره قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷: آموختیم از هوچی‌گری حکومت نترسیم

* از پرونده قتل‌های زنجیره‌ای: قتل حمید حاجی‌زاده و فرزند ۹ ساله‌اش

چهره‌هایی در نقاب – قتل‌های زنجیره‌ای را چگونه افشا کردم؟

رادیو زمانه ـ در آن روزهای پرالتهابی که زنجیروار چهره‌هایی شاخص از میان نویسندگان و… ربوده و سپس کشته می‌شدند نگرانی‌هایی به جامعه حاکم شده بود که شاخص‌ترین قربانیان از میان نویسندگان پوینده، مختاری و زال‌زاده بودند. با بی‌اطلاعی عجیب و سکوت مسئولان قضایی این پرسش پیش می‌آمد که پرونده‌های این نوع قربانیان که پس از ربوده شدن به قتل می‌رسند و سحرگاه روز بعد اجساد هر یک از قربانیان در حاشیه شهر تهران پیدا می‌شود چه ارتباطی با یکدیگر دارد؟

حقوق مدنی و سیاسی

یمن: دیگر بس است؛ به جنگ خاتمه بدهید

واشنگتن ‌پست ـ توکل کرمان ( برنده جایزه نوبل): مردم یمن امروز از اقدامات خارجی ها در رنج هستند. قدرت‌های منطقه‌ای این کشور را به صحنه درگیری‌های نیابتی تبدیل کرده‌اند که ربطی به منافع واقعی مردم یمن ندارد. بخش‌های بزرگی از کشور و از جمله بخش اعظم زیرساخت‌های اساسی آن، ویران شده‌اند. میلیون‌ها تن در خطر قحطی و بیماری به سر می‌برند. ده ها هزار تن دیگر کشته یا زخمی شده‌اند. این مصیبت یاس آور هرگز نباید رخ می داد. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها شامل ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در مارچ ‏۲۰۱۵ تصمیم به مداخله نظامی در یمن گرفتند. آنها به کودتای شبه نظامیان حوثی با حمایت ایران در سال ۲۰۱۴ که منجر به سرنگونی دولت مورد تایید بین المللی و انتخابی شد، واکنش نشان میدادند. شورای امنیت سازمان ملل با ۲ قطعنامه  ۲۲۰۱ و ۲۲۱۶ قدرت گرفتن حوثی ها را محکوم کرده و به ائتلاف عربی اجازه بازرسی کشتی های راهی یمن و توقیف سلاح را داده است. اما اعضای ائتلاف از آن پس بسیار از این اختیار اولیه فراتر رفته اند ودخالت نظامی خود را گسترش داده‌اند. آن ها با حمله های هوایی باعث صدمه گسترده و کشته شدن غیرنظامیان بیشماری شده‌اند. آنها در مناطقی که از حوثی ها پس گرفته‌اند، شبه نظامیان وفادار به دولت های خود را تشکیل داده اند و دولت یمن را کاملا به کناری گذاشته‌اند. از زمان آغاز این جنگ مصیبت‌بار و بی فایده در سال ۲۰۱۴، شورای امنیت یا پشتیبانان غربی ائتلاف زحمت پرسیدن سوال در مورد منطق درگیری را به خود نداده اند.

ایران: اعتصاب غذای نسرین ستوده در حمایت از فرهاد میثمی

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بریتانیا: ازدحام جمعیت و ترس دائمی، واقعیت مسکن زنان و کودکان پناهجو

 ایندیپندنت ـ بنا به گزارشی که این روزنامه مشاهده کرده است،  در حدود دو سال پس از اینکه به وزارت کشور دستور داده شد تا به اقدام های فوری در مورد شرایط بد زندگی در خانه های پناهجویان دست بزند، زنان و کودکانی که در بریتانیا پناه می جویند در خانه های پرجمعیت و دارای جانوران موذی زندگی می‌کنند. این مسکن ها به قدری کثیف هستند که کودکان بیمار می شوند و زنان از فرط استیصال خود زنی می‌کنند. به گفته سیاستمداران و موسسه‌های خیریه این شرایط نگران کننده نتیجه تاخیرهای زیاد در تصمیم‌گیری مربوط به پناهندگی و نیز سوء مدیریت در برون سپاری قراردادهای وزارت کشور به شرکت های خصوصی به منظور صرفه جویی است.

 

تا زمانی که از مدافعان حقوق بشر به طور عملی محافظت نشود، شرکت ها حقوق بشر را رعایت نخواهند کرد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  در هفتمین مجمع اقتصاد و حقوق بشر سازمان ملل که روز ۲۶ نوامبر در ژنو آغاز شد الگوی فدراسیون بر نقش حیاتی مدافعان حقوق بشر در تلاش های مربوط به رعایت حقوق بشر به دست شرکت ها و ضرورت دست زدن به اقدام هایی برای محافظت از مدافعان حقوق بشر که به خاطر محکوم کردن نقض حقوق بشر به دسته موسسه های اقتصادی به خطر می‌افتد، تأکید کرد. مدافعان حقوق بشر نقش حیاتی در اطمینان یافتن از انجام فعالیت های اقتصادی در عین احترام به مردم و کره زمین بازی می‌کنند. آنها بازیگران اصلی درخواست عدالت علیه نقض حقوق بشر به دست شرکت ها هستند و اغلب بهای سنگینی برای فعالیت خود می پردازند. روز دوشنبه ۲۶ نوامبر، فدراسیون به همراه شش سازمان دیگر جامعه مدنی نشستی را  با شرکت مدافعان حقوق بشر از مناطق مختلف جهان برگزار کرد. نشست دیگری به طور مشترک با گروه تحقیق سازمان ملل در مورد اقتصاد و حقوق بشر برای حمایت از مدافعان حقوق بشر در روز سه‌شنبه ۲۷ نوامبر برگزار شد.

یونان: شرایط وخیم پناه‌جویان در لسبوس

دیده‌بان حقوق بشر ـ شرایط وخیم فعلی در کمپ موریا برای پناه‌جویان در جزیره یونانی لیسبوس با نزدیک شدن زمستان ممکن است به یک فاجعه کامل انسانی تبدیل شود، مگر اینکه اقدامی فوری صورت گیرد. کمبود فضای کافی در سرزمین اصلی مانع انتقال افراد آسیب پذیر است. دیده‌بان حقوق بشر در دیدار از لسبوس از ۱۶ تا ۱۷ اکتبر ۲۰۱۸، شاهد ازدحام، اقامتگاه‌های نامناسب و ناامیدی در کمپ موریا و کمپ مجاور به نام «بیشه زیتون» بود. این سازمان با ۲۶ تن از پناه‌جویان از افغانستان، عراق، سوریه و سومالی از جمله خانواده‌ها و زنان و مردانی که به تنهایی مسافرت کرده‌اند مصاحبه کرد.

افغانستان: فرصتی برای تامین کنندگان کمک مالی برای انجام کاری مفیدتر

دیده‌بان حقوق بشر ـ این هفته نمایندگان کشورهای کمک کننده به افغانستان در ژنو در نشستی گزارش مقامات افغانستان درباره‌ی  پیشرفت اصلاحات در حوزه‌های بحرانی را می شنوند. این کنفرانس‌ها معمولاً چیزی بیشتر از فرصت تامین کنندگان کمک مالی خسته از ۱۷ سال تعهد به کشور جنگ زده افغانستان است. اما با افزایش چشم انداز مذاکرات صلح، ارزیابی انتقادی از گزارش حقوق بشر دولت مهم‌تر از همیشه می‌شود. گزارش دولت نشان می‌دهد پیشرفت‌های کمی در باره حقوق بشر صورت گرفته است. به نظر می‌رسد در این سال، افغانستان و شرکای بین المللی آن به شدت مشتاق بررسی نشدن عدم پیشرفت دولت در زمینه حقوق بشر هستند. این حوزه حتی در برنامه اصلی این نشست نیست و تنها یک رویداد جانبی آن است.

آمریکا: پول عربستان و رونق موسسه‌های لابی‌گر واشنگتن

ایران:

* تهی‌دستان: حاملان منفعل ایدئولوژی مسلط یا خالقان فعال زیست‌جهان­‌های بدیل؟

* خصوصی‌سازی دانشگاه‌ها، در خدمت سوداگری و سرکوب

* نرخ تورم در آبان ۹۷ از ۳۴ درصد فراتر رفت

* ۶.۵ میلیون نفر بیمه سلامت ندارند

اعتراض‌ها:

رشد نهادهای مستقل کارگری − زنجیرها گسسته می‌شوند

رادیو زمانه ـ هفته‌های اخیر اعتراض‌ها و اعتصاب‌های گسترده کارگری بار دیگر این خواسته‌ها را به خیابان‌ها کشانده‌اند؛ آن هم به واسطه تشکل‌های مستقلی همچون سندیکای نیشکر هفت‌تپه، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، اتحادیه تشکل‌های کامیون‌داران، … سندیکاها در ایران چه تاریخی و چه سرنوشتی دارند؟ آیا می‌توان سندیکالیسم در ایران را با سندیکالیسم در غرب مقایسه کرد؟

* ایران روی خط اعتراض و اعتصاب

* اعتراض و اعتصاب کارگران همچنان ادامه دارد

* کارگران در اهواز و شوش خیابان‌ها را تسخیر کردند

دفاع از حقوق بشر

بروندی: سازمان های جامعه مدنی خواهان تبرئه مدافع حقوق بشر ژرمن روکوکی شدند

تونس: تظاهرات علیه ولیعهد سعودی محمد بن سلمان

قرقیزستان: فدراسیون پس از سالها تلاش ناموفق موفق شد با مدافع حقوق بشر زندانی عظیم جان  عسکراُف دیدار کند

ایران:

آزادی مشروط عبدالفتاح سلطانی، وکیل حقوق بشری

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از آزادی مشروط آقای عبدالفتاح سلطانی که به لطف فعالیت همه‌ی افراد، سازمان‌ها و نهادهای مدافع او به دست آمده است، استقبال و یادآوری کرد که او در وهله‌ی نخست اصلاً نباید زندانی می‌شد. برنامه‌ی نظارت همچنین از دولتمردان ایران خواست تا آقای سلطانی را بدون‌قیدوشرط آزاد و ممنوعیت از اشتغال به حرفه‌ی او را فوری و بدون‌قیدوشرط لغو کنند. بر اساس اطلاعات دریافتی، شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران، در پی تایید دادستان تهران، در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۱۸ حکم آزادی مشروط آقای عبدالفتاح سلطانی را پس از گذراندن بیش از نیمی از محکومیت ۱۳ سال زندان صادر کرد. آقای سلطانی در پی محاکمه‌ی ناعادلانه، در تاریخ ۱۳ ژوئن ۲۰۱۲ به اتهام‌های مختلف از جمله «تبلیغ علیه نظام» و «گردهمایی و تبانی علیه امنیت ملی» به ۱۳ سال زندان محکوم شده بود. در زمان آزادی مشروط، آقای سلطانی بیش از هفت سال از این حکم را در زندان اوین تهران گذرانده بود.

 

یادمان بیستمین سالگرد کشتار روزنامه‌نگاران و روشنفکران

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ گزارش‌گران بدون مرز برگزار می‌کند: یادمان بیستمین سالگرد کشتار روزنامه‌نگاران و روشنفکران در ایران؛ چهارشنبه ۵ دسامبر ۲۰۱۸، در شهرداری پاریس. سخنرانان: شیرین عبادی، وکیل خانواده قربانیان و برنده جایزه نوبل؛ عبدالکریم لاهیجی، رئیس جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران و رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر؛ پرستو فروهر، هنرمند، نویسنده و فرزند داریوش و پروانه فروهر.

“هر سه‌شنبه‌ پشت در اتاق اعدام می‌ایستادم”

زنان؛ خشونت جنسی و جنسیتی

در روز جهانی منع خشونت علیه زنان” : برای ساختن جهانی برابر و صلح آمیز باید صدای زنان را بشنوید”

آرمان‌شهر ـ در سی و هفتمین روز جهانی منع خشونت علیه زنان، می خواهیم به طور روشن از خشونت و تبعیض گسترده و نظام مند علیه زنان نه در محیط های خانوادگی که برای بسیاری از زنان، خانه را به یکی از ناامن ترین مکانها علیه آنان تبدیل کرده، بلکه از خشونت جاری در سطح کلان صحبت کنیم. جهان برساخته انسان هزاره سوم میلادی، جهان فقر، تبعیض و سرکوب، جنگ، استبداد، آوارگی، مهاجرت و پناهندگی است و روشن است که در چنین جهانی زنان و  گروه های آسیب پذیر بیش از همه، رنج می برند. در تمام این بحران ها، جنسیت زنان، به عنوان حربه ای بالقوه، علیه آنان مورد سواستفاده قرار می گیرد. از جهان مدرن تا سنتی، هنوز جنسیت زنان برای جوامع یک مساله است. جنبش #من هم همینطور (#Metoo) به روشنی نشان داد که زنان چگونه در عرصه هایی که با زحمت فراوان به آن دست یافته اند، همچنان به عنوان جنس دوم و وسیله ای برای لذت و کامجویی مردان نگریسته می شوند. این جنبش توانست صدای زنان مختلف (مسیحی، مسلمان، هندو، لاییک …) را به هم گره بزند و تَرَکی سمبلیک شاید به دیوارهای قطور مردسالاری که زنان را در چنبره خود گرفته است، وارد آورد. صدای این زنان باید شنیده شود. صدای این زنان، صدای ازادی و عدالت خواهی است.

اروپا: مبارزه زنان علیه تجاوز در سراسر قاره

عفو بین‌الملل ـ  زنان شجاعی در سراسر اروپا با مبارزه برای وادار کردن دولت ها به تصویب قوانینی که تجاوز را بر اساس نداشتن توافق و نه استفاده از زور تعریف می‌کنند و بهبود رفتار نظام های عدلی با قربانیان تجاوز باعث تغییر می شوند. در روز جهانی محو خشونت علیه زنان، زمان آن است که از زنانی که به مبارزه در راه حقوق خود و کنترل بدن خود مبارزه می‌کنند تجلیل شود. شمار زنانی که هنوز در اروپا قربانی تجاوز می‌شوند تکان دهنده است. در اتحادیه اروپا، از هر ۲۰ زن بالای ۱۵ سال یک تن مورد تجاوز قرار گرفته و از هر ۱۰ زن یک تن نوعی از خشونت جنسی را پشت سر گذاشته است. باید از واقعیت‌های اساسی آغاز کنیم : رابطه جنسی بدون توافق تجاوز است. به همین سادگی. جای تعجب است که این حقیقت ساده در قوانین مربوط به تجاوز در اکثر کشورهای اروپایی بازتابی نداشته است. این سازمان قوانین مربوط به تجاوز در ۳۱ کشور در اروپا را مورد تحلیل قرار داده است. فقط هشت کشور دارای قانون هایی هستند که تجاوز را به عنوان رابطه جنسی بدون توافق تعریف می‌کنند. در کشورهای دیگر تجاوز بر اساس زور، تهدید به استفاده از زور یا اجبار یا ناتوانی قربانی در دفاع از خود تعریف حقوقی شده است. اما تغییر کشور به کشور رخ می‌دهد. در همین سال جاری، ایسلند و سوئد هفتمین و هشتمین کشوری در اروپا بودند که قانون تازه ای با تعریف تجاوز به عنوان نداشتن توافق به تصویب رساندند.

آمریکای لاتین: شش صدا علیه خشونت جنسیتی

دموکراسی باز ـ  جهان هنوز از نقطه محو کامل خشونت جنسیتی بسیار دور است. برآورد می‌شود که در حدود ۳۵ درصد  از کل زنان در جهان نوعی از خشونت جسمی یا جنسی را تحمل کرده اند. با توجه به اینکه جامعه بین المللی بر اساس اهداف توسعه پایدار سازمان ملل در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ این پدیده را از میان بردارد، این رقم نگران کننده است. روز جهانی محو خشونت علیه زنان در نمایاندن این واقعیت نکته‌ای اساسی است. با وجود این بسیاری از فعالان در آمریکای لاتین که علیه این آمار باور نکردنی مبارزه می کنند هنوز ناشناخته باقی مانده اند. به منظورارائه فضا به زنان و دفاع از کرامت آنها در اینجا شش فعال مبارز علیه خشونت جنسیتی در سراسر آمریکای لاتین را معرفی می کنیم: در برزیل، نام ماریا دا پنها نام قانونی است که در سال ۲۰۰۶ برای رسیدگی به خشونت خانگی تصویب شد. در مکزیک، هرملیندا تیبورسیو صدای نیرومند بومیان علیه خشونت جنسی است. باز هم در مکزیک سوزانا  چاوز الهام بخش جنبش ضد زن کشی بوده است. تایا کارنیرو در برزیل یکی از سخنگویان دفاع از زنان ترنسجندر و خشونت علیه آنها در سراسر جهان است. در آرژانتین، دورا کلدسکی یکی از چهره های کلیدی در جنبش مَدّ سبز است که میلیون‌ها تن را در حمایت از خواست سقط جنین قانونی بسیج کرد. در کلمبیا، بلانیر مونتز چهره فمینیسم در دامنه های بوگوتا است که از دهه ۱۹۹۰ برای حقوق زنان مبارزه کرده است.

جایزه برای داستان بدون خشونت علیه زنان به نویسنده استرالیایی اهدا می شود

 گاردین ـ  نویسنده استرالیایی جاک سِرُنگ جایزه ای برای سومین رمان خود «بر تپه های جاوه» در واکنش به وجود خشونت علیه زنان در داستان های تخیلی دریافت می کند. در این داستان هیجان انگیز، گروهی از موج سواران استرالیایی و قایق حامل مهاجران در نزدیکی سواحل اندونزی در طوفان گرفتار می شوند. این گروه موج سواران قایق مهاجران را از طوفان نجات می‌دهد.  دلیل اهدای جایزه به این داستان این است که در آن «هیچ زنی مورد ضرب و جرح، تعقیب، استثمار جنسی و تجاوز قرار نمی گیرد یا به قتل نمی رسد.» هیچ یک از شش کتابی که به مرحله نهایی رسیدند صحنه ای درباره خشونت علیه زنان نداشتند. بو جایزه استانچ  مورد انتقاد نویسندگان داستان های پلیسی قرار گرفته است. از جمله صوفی حنا در مقاله‌ای در گاردین نوشته بود که از ناشران خود خواهد خواست کتاب های او را برای این جایزه نامزد نکنند، زیرا « اگر نمی توانیم انسان ها را از صدمه زدن به یکدیگر باز بداریم، باید بتوانیم داستانهایی بنویسیم که در آنها صدمه زدن مورد بررسی روانی و اخلاقی قرار بگیرد و مجازات برای آن تعیین شود.» وَل مَک دِرمید نیز در انتقاد از این جایزه گفت: «تا زمانی که مردها به اقدام های زن ستیز و خشونت علیه زنان دست می زنند، من درباره آنها خواهم نوشت تا این اقدام‌ها از نظرها دور نماند.»

سازمان ملل:‌ خاتمه دادن به خشونت علیه زنان یک تلاش کوتاه‌مدت نیست

خانه، ناامن‌ترین محل برای زنان دنیا است

روزانه ۱۳۷ زن در جهان به دست نزدیکان یا بستگانشان کشته می شوند

هند: زنانی که برای روستای خود جاده ساختند

تونس: دولت برابری زن و مرد در ارث را تصویب کرد

آلمان: «وقتی شب‌ها از ترس تجاوز جرات رفتن به دستشویی را نداشته باشی»

چه زمانی زنان می توانند صاحب حقیقی بدن و زندگی خود باشند؟ چهره ای دیگر از خشونت بر زنان

حقوق و مجازات های زنان در قانون آشور میانه: نخستین قانون حجاب

ایران:

تجمع فعالان حقوق زنان در مقابل مجلس برای تصویب قانون منع خشونت علیه زنان

رادیو زمانه ـ تعدادی از فعالان زنان روز ششم آذر در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. آنها خواستار تصویب قانونی همه‌جانبه‌گر برای پیشگیری و منع خشونت علیه زنان در ایران شدند. تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «ما خواهان تصویب قانونی هستیم که در آن ایجاد خانه‌های امن و مراکز حمایتی از زنان خشونت‌ دیده در سراسر ایران را در دستور کار خود قرار دهد»، «ما خواهان تصویب قانونی هستیم که دستور ایجاد واحد ویژه رسیدگی به خشونت خانگی علیه زنان را با حضور قاضی، پلیس زن و ضابطان قضایی و انتظامی آموزش دیده صادر کند»، «در ایران از هر سه زن متاهل دو زن خشونت خانگی دیده است ما در همین چارچوب خواهان تصویب قانون همه‌جانبه برای پیگیری و منع خشونت خانگی علیه زنان هستیم» و «خواهان بررسی قانون پیشنهادی منع خشونت خانگی علیه زنان هستیم». لایحه‌ای که ۷ سال معطل مانده: مجلس با لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت چه می‌کند؟؛ صدها فعال مدنی خواستار تصویب قانون منع خشونت خانگی علیه زنان شدند

حجاب اجباری و ترویج خشونت علیه زنان

بی‌بی‌سی ـ جمهوری اسلامی از ابتدای تأسیسش اولویت برنامه‌های خود را ساخت و نمایش جهانی «کشور اسلامی» قرار داد. این برنامه به شکلی که مد نظر حاکمان جمهوری اسلامی‌ست، با گوناگونی عقیدتی شهروندان و واقعیت جامعه ایران همخوانی نداشت و ندارد. از اینرو حکومت در چهار دهه گذشته با به کارگیری سیاست‌های قهری در صدد محقق کردن هدف خود برآمده است. در چهل سال گذشته کسانی که معتقد به رعایت حجاب به شکل دلخواه جمهوری اسلامی نبودند تبعیض و خشونت سیستماتیک دولتی را تجربه کرده‌اند. از جمله مصادیق تجربه تبعیض و خشونت در نتیجه سیاست‌های مربوط به جا انداختن حجاب اجباری در جامعه، از دست دادن شغل در صورت مخالفت با حجاب اجباری، به خصوص در سال‌های اول بعد از انقلاب ۱۳۵۷ در نتیجه سیاست «پاکسازی و تصفیه» وزارت‌خانه‌ها، ادارات و سازمان‌های دولتی‌ست.

سانسور کلامی و روسری سیاسی در ایران انقلابی

بی‌بی‌سی ـ در این مقاله بر شکل خاصی از خشونت تمرکز می‌ شود: خاموش کردن صدای زنان ایرانی در ادبیات. ادبیات فارسی کلاسیک بسیار غنی است، اما مردان انحصار تام خود را در این حوزه برای قرون متمادی حفظ کردند. تسلط مردان بر ادبیات نه تنها صدای زنان را خاموش کرده بود، بلکه حضور زن در ادبیات را هم سطحی کرده بود. زنان در اشعار کلاسیک فارسی به مو، لب یا چشم زیبا خلاصه می شدند، خالی از پیچیدگی ها و اختیارات انسانی و گاهی شامل بسیاری از صفات منفی.

خشونت قانون؛ قانون خشونت

دویچه وله ـ حق طلاق، حضانت، سفر، تحصیل، اشتغال، ازدواج دوم و ده‌ها حقوق دیگر، اهرم‌هایی قانونی- شرعی در مناسبات قدرت در خانواده‌های ایرانی هستند. حقوقی که به مدد عرف و فرهنگ، خشونت خانگی را از امری مذموم به امری مرسوم مبدل می‌کنند.

* بهار جنبش زنان

* خشونت درون خانواده‌های مهاجر ایرانی ابزاری برای حفظ سلطه

* ضرب الاجل نهاد حقوق بشر فیفا برای ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های ایران

فرهنگ                                                                                              

ایران:

انتخاب فیلم ایرانی در جشنواره فیلم دفاع از حقوق بشر سازمان ملل

 یوتیوب ـ  یک فیلم ایرانی با عنوان «پاک کردن پنجره با استفاده از روزنامه» در چهاردهمین جشنواره  متحرک فیلم سازمان ملل در میان ۵۱ فیلم برگزیده از ۱۹ کشور برای شرکت در بخش  مسابقه انتخاب شده است.  چهاردهمین جشنواره متحرک فیلم به  هفتادمین سال اعلامیه جهانی حقوق بشر اختصاص دارد. این جشنواره از سال ۲۰۰۵ برگزار می شود.

شادی امینی: هیچ چیز به اندازه «آزادی» جایش خالی نیست

رادیو زمانه ـ شادی امینی در اکثر آثارش، به عنوان ترانه سرا نیز حضور داشته است. برای او پرداختن به مسائل اجتماعی و نشان دادن صدای خاموش اقلیت‌ها در درجهی بالایی از اهمیت قرار دارد. با نگاهی اجمالی به آثارش می‌توان او را خواننده‌ای نامید که سعی دارد صدای اعتراض نسل خود باشد. موسیقی. به بهانه انتشار موزیک‌ویدئوی «آواز زن»، به سراغش رفته‌ایم تا درباره جدیدترین اثر شادی امینی با او گفت‌وگویی داشته باشیم.

* فیلم ایرانی برنده جایزه اصلی جشنواره بین‌المللی مانهایم شد

* «قدیمی‌ترین کتابفروشی تهران» در آستانه تعطیلی

اندیشه                                                                                                

آمریکا: چرا ترامپ بدتر از نیکسون است

 نیویورک تایمز ـ   رئیس جمهوری کنونی حتی بیش از نیکسون که در پس واترگیت بود، بیشتر به سوی فاشیسم حرکت می کند. زمانی که رئیس جمهوری ریچارد نیکسون در اواخر اکتبر ۱۹۷۳ تصمیم گرفت دادستان‌کل را اخراج کند و به جای او فردی را منصوب کند که دادستان ویژه ای را که زندگی او را به جهنم تبدیل کرده بود بیرون کند، از طریق سلسله مراتب پیش رفت تا به نفر سوم رسید و این شخص آخر کار لازم را انجام داد. اکنون باز به همان مرحله رسیده ایم. رئیس‌جمهوری دیگر می‌خواهد از شرح تحقیقات دادستان ویژه ای که ریاست جمهوری او را تهدید می‌کند خلاص شود. اما به جای روش معمول مثل نیکسون، رئیس جمهوری ترامپ یکی از دست نشاندگان خود را به خاطر حضور در تلویزیون و تکرار موضع رئیس جمهوری درباره تحقیقات در مورد نقش روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ به عنوان جانشین دادستان کل انتخاب کرد. نیکسون  کوشید قانون اساسی و نظام سیاسی را با اراده خود سازگار کند. هر دو رئیس‌جمهوری نفرت خود از مطبوعات را نشان داده‌اند، اما ترامپ با تشویق خشونت علیه مطبوعات فراتر از نیکسون رفته است.

خشونت سیاسی، فضای مدنی و دفاع از حقوق بشر در دوران پوپولیسم و اقتدارگرایی

 دموکراسی باز ـ روز ۱۶ نوامبر ۱۳ مدافع حقوق بشر در ترکیه بازداشت شدند و یکی از فعالان حقوق کودک به اتهام های مربوط به آنادولو کولتور که نهادی فرهنگی است و بنیان گذار آن عثمان کاوالا در یک سال گذشته بدون کیفرخواست در زندان به سر برده، زندانی شد. این نخستین بار نیست که مدافعان حقوق بشر و نمایندگان جامعه مدنی در ترکیه به زندان افتاده‌اند. اما این بار، خشونت سیاسی به اوج تازه‌ای رسیده است : نیروهای امنیتی حتی مقاومت صلح‌آمیز و نافرمانی مدنی را جرم تلقی می‌کنند. ترکیه در این رویه خود تنها نیست. در سال‌های اخیر، مدافعان حقوق بشر با صدمه های روانی، اقتصادی و اجتماعی در سراسر جهان رو به رو بوده اند. آنها اگر عقب‌نشینی نکنند، صدمه جسمی نیز به آنها وارد می‌شود. به اعلام فرانت لاین دیفندرز، در سال گذشته ۳۰۰  کنشگر به قتل رسیدند. در حدود ۳٫۲  بیلیون نفر در کشورهای زیر سرکوب یا دارای فضای کاملا بسته مدنی زندگی می‌کنند. خشونت سیاسی بیشتر در نظام های تحکیم یافته اقتدارگرا صورت می گیرد، اما این خشونت  در عین حال بخشی از روند جهانی رشد پوپولیسم دست راستی و افول دموکراتیک است. این روند بر دفاع از حقوق بشر و جامعه مدنی در اروپا نیز تاثیر می گذارد، اما پژوهشگران و کارشناسان رشد پوپولیسم و اصول دموکراتیک به میزان کافی در این باره سخن نمی‌گویند. ممکن است باعث تعجب باشد که جامعه مدنی در اروپا و آمریکا از خشونت سیاسی مستقیم و غیرمستقیم مصون نیست. به اعلام سیویکوس، در آمریکا فرانسه، بریتانیا اسپانیا و اتریش بیشتر به علت رشد حمایت از نظریات افراطی و راست افراطی و اقدام‌های ی شدید امنیتی و قوانین ضدتروریسم، جامعه مدنی کوچکتر شده است. چندین دموکراسی تازه اروپایی اغلب از قدرت قانونگذاری برای محدود کردن کمک مالی خارجی یا تصویب قانون های امنیتی و ضد تروریسم استفاده و نیز قوه قضاییه را سیاسی می‌کنند تا فعالیت حقوق بشری را جرم بیانگارند. محدودیت ها از نظر کیفی در دموکراسی های اروپای غربی با رژیم های نیمه اقتدارگرا مثل مجارستان، ترکیه و لهستان متفاوت هستند و شدت خشونت سیاسی در یک رژیم نیمه اقتدارگرا کمتر از استبداد تحکیم یافته ای مثل چین است.

ایران:

اعدام تنها هدف جرم‌انگاری «افساد فی الارض»

رادیو زمانه ـ اعدام‌های اخیر در ایران، از جمله اعدام وحید مظلومین که رسانه‌های داخلی و دستگاه قضایی به او لقب «سلطان سکه» داده بودند، همچنین محمد‌ اسماعیل قاسمی، همدست او، به جرم فساد اقتصادی و با اتهام مشخص «افساد فی الارض»، سبب شد تا بار دیگر این اتهام فقهی-حقوقی، خود در مظان اتهامات قرار گیرد و عملکرد دستگاه قضایی در صدور و اجرای حکم اعدام، به ویژه با استناد به اتهام افساد فی الارض، با اعتراض‌های فراوان روبه‌رو شود.

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH)   است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما:  contact@openasia.org

منابع این شماره: آرمان‌شهر، آسو، اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، اخبار روز، اشپیگل آنلاین اینترنشنال، الحق (سازمان حقوق بشری فلسطینی)، الجزیره، المُنیتور، ائتلاف حمایت از دادگاه بین‌المللی جزایی، ایران امروز، ایران وایر، ایندیپندنت، برنامه‌ی توسعه سازمان ملل، بنیاد آزادی مطبوعات، بی‌بی‌سی فارسی، بی‌بی‌سی جهانی، بیدار زنی، پن اینترنشنال (انجمن بین‌المللی قلم)، تغییر برای برابری، خانه امن، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، خشونت بس، دمکراسی اکنون، دمکراسی باز، دفتر روزنامه نگاری تحقیقی، دکتران حقوق بشر، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، روشنگری، رویترز، ریپریو، زیتون، سرویس خبری اینترپرس، سرویس بین‌المللی حقوق بشر، شاخص سانسور، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، شورای امنیت سازمان ملل متحد، صدای امریکا، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام،کانون زنان ایرانی،کانون مدافعان حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق کارگر، کانون نویسندگان ایران، کمیته‌ی حمایت از روزنامه نگاران، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان، گاردین، گروه بین‌المللی بحران، گزارشگران بدون مرز، گویا نیوز، لوموند دیپلماتیک، مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر، مرکز حقوق اساسی امریکا، مرکز حقوق بشر المیزان (فلسطین)، مرکز حقوق بشر فلسطین، مرکز خبر سازمان ملل، میدان، نقد، نقد اقتصاد سیاسی، نیویورک تایمز، نهاد زنان سازمان ملل، واشینگتن پُست، یوتیوب، یورو نیوز، یونیسف

 

بایگانی شماره‌های گذشته