انتشارات آرمان شهر، همزمان با گرامیداشت هفتادمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، رمان «سرزمین گوجه های سبز» اثر هرتا مولر، نویسنده آلمانی زبان و برنده جایزه نوبل (۲۰۰۹) را در کابل منتشر کرد.

هرتا مولر، در سال ۱۹۵۳ در رومانی چشم به جهان گشود. مخالفتش با پیوستن به دستگاه امنیت چائوشسکو، باعث شد تا او را از ادامه کار معلمی بازدارند. هرتا مولر، قبل از آن‏که در سال ۱۹۸۷، از کشورش به آلمان مهاجرت کند، بارها از طرف دستگاه امنیتی رومانی تهدید به مرگ شد.

کتاب سرزمین گوجه‏های سبز (قلب حیوانی) که در زمینه ادبیات سیاسی، به شیوه پست مدرن، نگارش یافته، تاکنون موفق به دریافت جوایز زیادی شده است. از آن جمله باید به جایزه ادبی ایمپک دوبلین، و کلایست _ بزرگ‏ترین جایزه ادبی آلمان _، اشاره کرد. این رمان درباره زندگی چهار جوان دانشجو در زمان دیکتاتوری چائوشسکو و فضای خفقان رومانی در دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی است که هر کدام، روستای خود را به امید آینده بهتر ترک کرده و به شهر آمده اند اما در شهر، تسلط رژیم توتالیتر و سرکوبگر را حتی در خصوصی ترین زوایای زندگی خود بیشتر از روستا لمس می کنند. در بخشهایی از رمان آمده:

  • پاسداران می‏دانستند که در کدام محل از محدوده تحتِ نظارت‏شان، درختان گوجهسبز وجود دارد. آن‏ها شاخه‏ها را به زیر می‏کشیدند و جیب‏های‏شان را پر از گوجهسبز می‏کردند. در چیدن گوجه‏ها خیلی مهارت داشتند. پس از آن‏که جیب‏های کت‏شان را پر از گوجه می‏کردند، با شتاب از درخت‏ها فاصله می‏گرفتند. خوره گوجه‏سبز وصف حال‏شان نبود، بلکه نوکیسه، فرصت‏طلب، کاسه‏لیس، و بی‏غمانی که راحت از روی جنازه‏ها عبور می‏کنند، بیشتر مناسب حال‏شان بود. به دیکتاتور هم خوره گوجهسبز می‏گفتند.

 

  • من فوراً خون خودم را لیسیدم و قورت دادم. ترسیدم آن را تف کنم. خون به درون بدنم رفت و من شروع کردم به فریاد زدن. آن قدر فریاد زدم که دهانم داشت جر می‏خورد. فریادم به خاطر آن بود که آن‏ها مدتها پیش دست از انسانیت شسته بودند. آن‏ها با بلعیدن خون، حال مرا بهم می‏زدند.

 

  • هیچ کس از من نپرسید که در کدام خانه، در کجا، پشت کدام میز، در کدام تختخواب و در کدام مملکت دوست دارم راه بروم، غذا بخورم، بخوابم، و یا چه کسی را از سر ترس دوست داشته باشم.

 

علاقمندان به مطالعه این کتاب و سایر کتابهای آرمان شهر می توانند از این قسمت، با ما در ارتباط بوده و برای دریافت کتاب به دفتر انتشارات آرمان شهر در کابل مراجعه کنند.