شنبه، ۱۷ قوس ۱۳۹۷ برابر با ۸ دسامبر ۲۰۱۸،

بنیاد آرمان شهر با همکاری جمعی از نهادی های دیگر به مناسبت برگزاری ششمین دوره هفته حقوق بشر از هفتادمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در کابل تجلیل کرد. این مراسم، بعد از ظهر روز شنبه، ۱۷ قوس ۱۳۹۷ برابر با ۸ دسامبر ۲۰۱۸، با حضور ده‌ها نفر از فرهنگیان، نهاد های مدنی و دانشجو ها در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد. در این مراسم اختتامیه پنجمین دور جایزه صلح سیمرغ و کمپاین «شهر رویایی من» با اعلام اسامی ۳۳ نفر از برگزیدگان این جشنواره جشن گرفته شد.

 

در ابتدا روح الامین امینی معاون بنیاد آرمان شهر حضور اشتراک کنندگان را خیرمقدم گفته و از نهاد های همکار خبرگزاری زنان افغانستان، موسسه دموکراسی و توسعه افغانستان و شهر کتاب در برگزاری برنامه سپاسگذاری کرد.

آقای امینی در سخنرانی افتتاحیه هفته حقوق بشر گفت: «انسان هفتاد ساله نیست، اما هفتاد سال پیش، پس از قرن ها چنگیز و هیتلر پای سند کرامت خود را امضا کرده و در آغاز به خود یادآوری کرده: تمام افراد بشر آزاد به دنیا می آیند و از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند، همه دارای عقل و وجدان اند و باید نسبت به یکدیگر با روح برادری رفتار کنند.” و در پایان گوش خود را کشیده و نوشته: هیچ یک از مقررات اعلامیه حاضر نباید طوری تفسیر شود که متضمن حقی برای دولتی یا جمعیتی با فردی باشد که به موجب آن بتواند هر یک از حقوق و آزادی های مندرج در اعلامیه را از بین ببرد و یا در آن راه، فعالیتی کند.»

آقای امینی در ادامه صحبت هایش گفت: «هفتاد سال پیش در اعلامیه جهانی حقوق بشر ذکر شد که تفاوت های فرهنگی، جنسی، نژادی، سیاسی و سایر تفاوت ها نمی تواند حقوق انسانی کسی را از او بگیرد. آیا می توان انسانی را یافت که حقوق ذکر شده در اعلامیه جهانی حقوق بشر را برای خود نخواهد؟» اما به نظر او در جهان امروز افرادی هستند که با انکار حقوق دیگران از این حقوق، سرآغاز هر جنگی را رقم می‌زنند.

در ادامه مراسم، در بخش اعطای جوایز، به مکتب های معرفت از کابل، توحید از هرات و لیسه زینب، لیسه عالی ملالی و لیسه عالی عینو از قندهار تندیس لاجوردین صلح اهدا شد.

اقای حسین سرآمد، مدیر مکتب معرفت از کابل بعد از دریافت تندیس صلح سیمرغ، در صحبتهایی اشاره کردند: «رویکرد آموزشی ما در مکتب معرفت حقوق بشر و عدالت است و معتقدیم ما در صورتی در کشور به صلح پایدار دسترسی پیدا می کنیم که تمامی شهروندان از حقوق عادلانه و نقش و شان شهروندی برابر برخوردار باشند. به همین خاطر ما این رویکرد اموزشی را در تمامی برنامه های آموزشی مکتب، در دستور کار خود قرار داده ایم. و البته این امر نیازمند این است که شهروندان یک جامعه از مناطق مختلف حضور همدیگر را به عنوان شهروندان برابر احساس کنند. زمانی که بنیاد آرمان شهر موضوع این دوره جایزه صلح سیمرغ را مطرح کردند برای ما بسیار جالب بود که برای اولین بار کودکان از مکاتب مختلف در کشور مجال حضور در کنار یکدیگر را پیدا می کنند و خود را در کنار هم احساس می کنند.»

خانم شیرزاد، مدیر یکی از مکاتب زنجیره ای توحید از هرات نیز در پیام خود گفتند: «ما سعی کرده ایم با محور قرار دادن دانش آموزان در چوکات آموزشی خود، مفهوم صلح را با تقویت اعتماد به نفس کودکان، کار گروهی و همدیگر پذیری بطور غیرمستقیم به دانش آموزان خود یاد بدهیم.»

جشن پنجمین دور جایزه صلح سیمرغ و کمپاین «شهر رویایی من» با اهدای جوایز به کودکان برگزیده حاضر در مراسم و اجرای موسیقی زنده به کار خود پایان داد.

پنجمین دوره جایزه صلح سیمرغ در سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷) به مناسبت روز جهانی صلح، از سوی بنیاد آرمان شهر/ OPEN ASIA از شاگردان مکاتب افغانستان از هرات تا قندهار خواست تا آثاری در قالب نقاشی، شعر و داستان با موضوع “شهر رویایی من” به جشنواره ارسال کنند. از میان ۲۰۰۰ نقاشی و نوشته به زیان های فارسی و پشتو، ۳۳ اثر برگزیده شدند که تحت “کمپین شهر رویایی من“، با پیامی روشن در ستایش صلح و انزجار از جنگ به مدت سی و سه روز منتشر می شود. گزیده ای از نقاشی های این دوره،  همراه با شعرهایی از کاروان مهر در کتاب شهر رویایی من در سال ۱۳۹۶ در افغانستان چاپ شده و بر همین اساس فیلم کوتاه شهر رویایی من نیز ساخته شده است.

در محل برگزاری مراسم، نمایشگاهی نیز از آثار برگزیده نقاشی و نوشته برگزار شده و در پایان مراسم، کتاب های تازه چاپ شده انتشارات بنیاد آرمان شهر  به اشتراک کنندگان توزیع شد. بنیاد آرمان شهر تا هنوز  بیش از دوصد هزار کتاب در بخش های گوناگون چاپ و به طور رایگان توزیع کرده است.

بنیاد آرمان شهر از سال ۲۰۱۳ تاکنون، همه ساله در دهه اول ماه دسامبر و همزمان با روز جهانی حقوق بشر، به منظور ارتقای ظرفیت نهادی های مدنی و ترویج فرهنگ احترام به حقوق بشر کارگاههای آموزشی، گفتگوهای عمومی، برنامه های فرهنگی و هنری متعددی را در قالب برنامه “هفته حقوق بشر” راه اندازی می کند. امسال نیز این برنامه ها از روز شنبه ۱۷ قوس تا روز جمعه ۲۴ قوس ادامه خواهد داشت.