بنیاد آرمان‏شهر یک نهاد مستقل و غیرانتفاعی شهروندی است که به هیچ دسته اقتصادی، سیاسی، مذهبی‌، قومی، و هیچ دولتی وابستگی‌ ندارد. آرمان این نهاد ایجاد بستر‌های مناسب برای تامین خواست‌های اجتماعی برای دموکراسی، حقوق بشر، عدالت و قانون مداری است و نیز دست زدن به ابتکارات فرهنگی‌ و نشر کتاب در خدمت به شکل گیری آگاهی‌ جمعی‌ شهروندان. بنیادآرمان شهر در راستای تبادل اندیشه و گفتگو در قلب آسیا با هدف ایجاد همبستگی‌، پیشرفت و صلح، می‏کوشد. بنیاد آرمان شهر عضو فدراسیون بین المللی جامعه‏ های حقوق بشر (FIDH) است.

 

دو زن مهاجر #افغانستانی از یک روزنامه‌نگار سوئدی خواستند از بدن‌شان،زیر پوشش‌شان عکاسی کند تا نشان دهند وقتی از خشونت علیه زنان در افغانستان سخن می‌گویند منظورشان چیست! دفرمه شدن بدن این دو زن _که هنوز سی ساله نشده‌اند_ ماحصل شکنجه‌های همسران‌شان است.

نقض حقوق بشر

نگرانی کمیسیون حقوق بشر افغانستان از وضعیت زنان بی‌سرنوشت

بی بی سی- کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به تازگی گزارشی را با عنوان “قضیه‌های زنان بی‌سرنوشت” نشر کرده که نشان می‌دهد نزدیک به ۱۶۰۰ زن در یک سال گذشته به دلیل روشن نبودن سرنوشت‌شان (وضعیت نامعلوم زندگی) به این کمیسیون مراجعه کرده‌اند. این گزارش که امروز(سه شنبه ۲۰ قوس/آذر) نشر شد آمار زنانی است که فرصت دسترسی به کمیسیون و ثبت شکایت‌شان را داشته‌اند. بر اساس این گزارش نامزدها و همسران‌ تعداد زیادی از این زنان، آنها را ترک کرده‌اند و این زنان در وضعیت نابسامان به سر می‌برند.

 اسرائیل: کودک ۴ ساله فلسطینی در اثر زخم ناشی از تیراندازی اسرائیلی ها درگذشت

الجزیره ـ  احمد ابو عابد در پی زخمی شدن ناشی از ترکش گلوله هایی که در اعتراض های علیه محاصره اسرائیل در غزه شلیک شده بود جان خود را از دست داد. پدر او گفت. ما فقط خواهان حقوق خود هستیم. روز ۱۰ دسامبر به محض این که فلسطینی ها به محل اعتراض رسیدند، تک تیراندازان اسرائیلی بدون هدف شروع به تیراندازی کردند.

آمریکا: دختر ۷ ساله مهاجر در زندان پلیس مرزی در اثر کم آبی و خستگی درگذشت

واشینگتن پُست ـ یک دختر ۷ ساله گواتمالایی، پس از این که به همراه پدر و گروه بزرگی از مهاجران غیرقانونی از مکزیک وارد آمریکا شد، در پی بازداشت در ایستگاه پلیس مرزی در اثر کم آبی بدن و شوک جان خود را از دست داد. مرگ این کودک احتمالاً بازبینی در شرایط بازداشت در ایستگاه های پلیس مرزی و تاسیسات اداره گمرک و مهاجرت امریکا را تشدید خواهد کرد. بنا به گزارش این اداره، این دختر و پدر او در حدود ساعت ۱۰ شب ۶ دسامبر در میان ۱۶۳ تن مهاجرانی بودند که خود را تسلیم پلیس کردند. بر اساس گزارش های اداره گمرک و مهاجرت، این کودک ۸ ساعت بعد دچار لرزه های شدیدی شد. پرسنل پزشکی که به زودی به محل رسیدند با معاینه او دریافتند که او چندین روز غذا نخورده و آب نوشیده است.

سایه مرگ بر سر زینب الغزوی، روزنامه‌نگار منتقد اسلام

رادیو زمانه- زینب الغزوی، روزنامه‌نگار سابق نشریه شارلی ابدو از زمان حمله به دفتر نشریه در سال ۲۰۱۵ و کشته شدن همکارانش در آن حمله تروریستی تحت حفاظت پلیس زندگی می‌کند. از آن زمان تا امروز، نه تهدیدهای جانی علیه او متوقف شده‌اند و نه او ابایی از اظهار مخالفت تند و تیز با اسلام افراطی دارد.

اسرائیل: ۸۴ درصد گزارش‌های آزار جنسی بی‌نتیجه می‌ماند

رادیو زمانه ـ در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۲۱ هزار مورد آزار جنسی در اسرائیل گزارش شده اما پرونده ۸۴ درصد آنها بدون محکومیت بسته شده است. گزارش سالانه مرکز حمایت از قربانیان آزار جنسی می‌گوید که ۱۶ درصد از موارد آزاری که در سال ۲۰۱۷ گزارش شده، به محکومیت انجامیده و باقی پرونده‌ها بسته شده است. این گزارش تاکید می‌کند که نیمی از زنانی که در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به دست شوهرانشان به قتل رسیدند، قبلا موضوع را به پلیس گزارش کرده بودند. به گزارش روزنامه‌های اسرائیلی، نتایج یک پژوهش که یه طور مشترک از سوی پارلمان این کشور و مرکز آمار انجام شده، نشان داده که تقریبا ۹۷ درصد قربانیان آزارهای جنسی از گزارش موضوع به پلیس خودداری کرد‌ه‌اند.

 ایران:

احضار مرضیه رسولی، روزنامه‌نگار، به دادسرای اوین

ضرب و جرح سه زن درویش گنابادی در زندان زنان قرچک

جلوگیری از اعزام نرگس محمدی به بیمارستان

“۴۲ دختر” در خراسان جنوبی در دوره ابتدایی ازدواج کرده‌اند

مرگ سالانه ده هزار نوزاد در ایران به دلیل فقر

“صد هزار” کودک ایرانی از تحصیل بازمانده‌اند

«بیحجابی و عدم رعایت شئونات اسلامی» دلیل محرومیت دختر تاریخساز ایرانی در بیلیارد

محکومیت هنگامه شهیدی، روزنامهنگار و فعال سیاسی به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس

ثبت سالانهچهار هزار ازدواج زیر ۱۴ سال

 افغانستان:

پولیس فاریاب از فروش یک کودک دو ماهه در این ولایت جلوگیری کرد

۴۰درصدکودکان افغانستان با سوء تغذیه دچار اند

کودکان شیرخوار معتاد در بلخ

 بین المللی:

عربستان سعودی: حبس مدافع حقوق بشر و حقوق زنان اسرا الغمام در انزوای کامل و آزار  قضایی او

تایلند: آزار قضایی مدافعان حقوق بشر خانم سوتاری واناسیری و آقای نان وین

اوگاندا: خشونت جنسی؛ نود درصد قربانی‌ها زیر ۱۸ سال

خانه، ناامن‌ترین محل برای زنان دنیا است

روزانه ۱۳۷ زن در جهان به دست نزدیکان یا بستگانشان کشته می شوند

دفاع از حقوق بشر

در روز جهانی منع خشونت علیه زنان: “برای ساختن جهانی برابر و صلح آمیز باید صدای زنان را بشنوید

آرمان‌شهر ـ در سی و هفتمین روز جهانی منع خشونت علیه زنان، می خواهیم به طور روشن از خشونت و تبعیض گسترده و نظام مند علیه زنان نه در محیط های خانوادگی که برای بسیاری از زنان، خانه را به یکی از ناامن ترین مکانها علیه آنان تبدیل کرده، بلکه از خشونت جاری در سطح کلان صحبت کنیم. جهان برساخته انسان هزاره سوم میلادی، جهان فقر، تبعیض و سرکوب، جنگ، استبداد، آوارگی، مهاجرت و پناهندگی است و روشن است که در چنین جهانی زنان و  گروه های آسیب پذیر بیش از همه، رنج می برند. در تمام این بحران ها، جنسیت زنان، به عنوان حربه ای بالقوه، علیه آنان مورد سواستفاده قرار می گیرد. از جهان مدرن تا سنتی، هنوز جنسیت زنان برای جوامع یک مساله است. جنبش #من هم همینطور (#Metoo) به روشنی نشان داد که زنان چگونه در عرصه هایی که با زحمت فراوان به آن دست یافته اند، همچنان به عنوان جنس دوم و وسیله ای برای لذت و کامجویی مردان نگریسته می شوند. این جنبش توانست صدای زنان مختلف (مسیحی، مسلمان، هندو، لاییک …) را به هم گره بزند و تَرَکی سمبلیک شاید به دیوارهای قطور مردسالاری که زنان را در چنبره خود گرفته است، وارد آورد. صدای این زنان باید شنیده شود. صدای این زنان، صدای ازادی و عدالت خواهی است.

ایران: تجمع فعالان حقوق زنان در مقابل مجلس برای تصویب قانون منع خشونت علیه زنان

رادیو زمانه ـ تعدادی از فعالان زنان روز ششم آذر در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. آنها خواستار تصویب قانونی همه‌جانبه‌گر برای پیشگیری و منع خشونت علیه زنان در ایران شدند. تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «ما خواهان تصویب قانونی هستیم که در آن ایجاد خانه‌های امن و مراکز حمایتی از زنان خشونت‌ دیده در سراسر ایران را در دستور کار خود قرار دهد»، «ما خواهان تصویب قانونی هستیم که دستور ایجاد واحد ویژه رسیدگی به خشونت خانگی علیه زنان را با حضور قاضی، پلیس زن و ضابطان قضایی و انتظامی آموزش دیده صادر کند»، «در ایران از هر سه زن متاهل دو زن خشونت خانگی دیده است ما در همین چارچوب خواهان تصویب قانون همه‌جانبه برای پیگیری و منع خشونت خانگی علیه زنان هستیم» و «خواهان بررسی قانون پیشنهادی منع خشونت خانگی علیه زنان هستیم». لایحه‌ای که ۷ سال معطل مانده: مجلس با لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت چه می‌کند؟؛ صدها فعال مدنی خواستار تصویب قانون منع خشونت خانگی علیه زنان شدند

افغانستان: به دلیل کاهش ساحه‌ی حاکمیت دولت: آمار ثبت شده‌ی خشونت بر زنان کاهش یافته است

روزنامه هشت صبح- کمیسیون حقوق بشر می‌گوید که در ده ماه نخست امسال مالی،‌ به تعداد سه هزار و ۷۸۷ واقعه‌ی خشونت بر زنان، در این کمیسیون ثبت شده است. لطیفه سلطانی،‌ مسوول زنان و کودکان کمیسیون حقوق بشر می‌گوید بر اساس دریافت‌های این کمیسیون، در ده ماه نخست سال پیش،‌ به تعداد ۳۴۴۵ مورد خشونت بر زنان ثبت شده بود. به گفته‌ی این او، با این حساب،‌ به صورت مقایسه‌ای امسال ۹.۷ درصد خشونت بر زنان،‌ نسبت به پارسال کاهش یافته است. (وزارت امور زنان: قضایای خشونت علیه زنان در سال روان کاهش یافته است) از سویی هم کمیسیون حقوق بشر، یکی از علت‌های کاهش آمارهای خشونت بر زنان را،‌ محدودیت دست‌رسی این کمیسیون به شماری از نقاط کشور عنوان می‌کند. لطیفه سلطانی می‌گوید که کمیسیون مستقل حقوق بشر،‌ در سال جاری از ولایت‌های ارزگان، غزنی،‌ زابل و نورستان، قضایای بسیار کم داشته است. وی هم‌چنان می‌افزاید که در ولایت ارزگان، بخش حمایت و انکشاف حقوق زنان این کمیسیون، به کلی به دلیل ناامنی غیر فعال شده است و از این ولایت هیچ آماری در دست ندارند. او ادامه می‌دهد که کمیسیون حقوق بشر، با توجه به این دلایل، نمی‌تواند ادعا کند که خشونت بر زنان،‌ امسال کاهش یافته است. در همین حال،‌ زرقا یفتلی، رییس نهاد تحقیقاتی حقوق زنان ضمن ستایش از فعالیت‌های نهادهای فعال حقوق زن، می‌گوید هنگامی آمار خشونت بر زنان پایین خواهد آمد، که قانون منع خشونت بر زنان بر نقض‌کننده‌گان حقوق زنان تطبیق شود.

افغانستان: از تلفات ۲۶ درصدی زنان در جنگ تا ساخت پالیسی محافظت از زنان

خبرگزاری بانوان افغانستان- به باور وزارت امور زنان افغانستان، ۲۶ درصد از تلفات ملکی‌ در جنگ زنان هستند؛ روی این منظور این وزارت درصدد تصویب پالیسی محافظت از زنان، در شرایط جنگ و حالات اضطرار شده است. سپوژمی وردک، معین پالیسی و مسلکی وزارت امور زنان می‌گوید: در افغانستان بنابر نبود سیستمی که بر اساس آن از زنان در شرایط جنگ محافظت شود وزارت امور زنان بر آن شد تا پالیسی را در این خصوص بسازد؛ تا مطابق به آن خدمات منظمی در حالات اضطراری و شرایط جنگ برای  زنان ارائه ‌شود.

ایران: کودکی گم شده؛ سرنوشت “هزاران کودک زباله‌گرد” در ایران به روایت آمار

بی بی سی- موضوع کودکان کار، موضوعی است که هراز گاهی جمله ای از آن در خبرها می آید و به سرعت گم می شود. از جمله موضوع ابتلای این کودکان به ایدز که در این چند هفته گذشته در خبرگزاری های فارسی زبان به آن اشاره شد. اخیرا کمپینی به نام کودکی گمشده از طرف جمعی از فعالان حقوق کودکان در ایران راه افتاده تا توجه ها را به این کودکان جلب کند. این کمپین کوشیده تا با جمع آوری داده های موجود، تصویر بهتری از کودکان زباله گرد در ایران در دست بدهد. نخست گزارشی ببینیم از علی همدانی و سپس در گفتگو با مهرانگیز کار به ابعاد حقوقی کار کودکان در ایران پرداختیم.

ایران: پیشتازی زنان در اعتراضات سال‌های اخیر معلمان

بیدارزنی- اعتراض سراسری معلمان به شکل اعتصاب و تحصن سراسری، ابتدا در روزهای ۲۲ و ۲۳ مهر به دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران شکل گرفت. معلمان و فرهنگیان طی این ۲ روز در مدارس و مراکز آموزشی حاضر شده و در دفاتر مدارس تحصن کردند. این اعتصاب سراسری در بسیاری از شهرهای کشور برگزار شد و در بسیاری از نقاط، مورد حمایت دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها قرار گرفت. از آنجا که به هیچ‌کدام از خواسته‌های اعلام شده در این تحصن توسط دولت و مقامات مسئول پاسخی داده نشد، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، برای تحصن و اعتصاب سراسری مجدد فراخوانی صادر کرد. در پاسخ به این فراخوان، تحصن و اعتصاب سراسری بار دیگر در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان در شهرهای مختلف و در عموم مدارس و مراکز آموزشی کشور انجام شد. بعد از این تحصن‌ها، ۱۳ نفر از معلمان بازداشت شدند که تا کنون همگی آزاد شده‌اند. اقبال از این تحصن‌ها به‌ویژه تحصن‌های آبان ماه در بسیاری از استان‌ها از جمله البرز در میان زنان معلم به‌قدری بود که توجه فعالان اجتماعی و رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

یمن: دیگر بس است؛ به جنگ خاتمه بدهید

واشنگتن ‌پست ـ توکل کرمان ( برنده جایزه نوبل): مردم یمن امروز از اقدامات خارجی ها در رنج هستند. قدرت‌های منطقه‌ای این کشور را به صحنه درگیری‌های نیابتی تبدیل کرده‌اند که ربطی به منافع واقعی مردم یمن ندارد. بخش‌های بزرگی از کشور و از جمله بخش اعظم زیرساخت‌های اساسی آن، ویران شده‌اند. میلیون‌ها تن در خطر قحطی و بیماری به سر می‌برند. ده ها هزار تن دیگر کشته یا زخمی شده‌اند. این مصیبت یاس آور هرگز نباید رخ می داد. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها شامل ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در مارچ ‏۲۰۱۵ تصمیم به مداخله نظامی در یمن گرفتند. آنها به کودتای شبه نظامیان حوثی با حمایت ایران در سال ۲۰۱۴ که منجر به سرنگونی دولت مورد تایید بین المللی و انتخابی شد، واکنش نشان میدادند. شورای امنیت سازمان ملل با ۲ قطعنامه  ۲۲۰۱ و ۲۲۱۶ قدرت گرفتن حوثی ها را محکوم کرده و به ائتلاف عربی اجازه بازرسی کشتی های راهی یمن و توقیف سلاح را داده است. اما اعضای ائتلاف از آن پس بسیار از این اختیار اولیه فراتر رفته اند ودخالت نظامی خود را گسترش داده‌اند. آن ها با حمله های هوایی باعث صدمه گسترده و کشته شدن غیرنظامیان بیشماری شده‌اند. آنها در مناطقی که از حوثی ها پس گرفته‌اند، شبه نظامیان وفادار به دولت های خود را تشکیل داده اند و دولت یمن را کاملا به کناری گذاشته‌اند. از زمان آغاز این جنگ مصیبت‌بار و بی فایده در سال ۲۰۱۴، شورای امنیت یا پشتیبانان غربی ائتلاف زحمت پرسیدن سوال در مورد منطق درگیری را به خود نداده اند.

 فدراسیون: دادگاه بین المللی جزایی و دادگستری کشورها مبارزه علیه معافیت از مجازات در مورد خشونت جنسی را تشدید کنند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ خشونت جنسی و جنسیتی علیه زنان و مردان ناپیدا و بدون مجازات می‌ماند. با وجود نوشته‌های  مترقی، با وجود مدارک و شواهد درباره خشونت جنسی و جنسیتی و تصویب سیاست دادستانی دادگاه بین المللی جزایی، این دادگاه تاکنون در دست یافتن به محکومیت نهایی برای مرتکبان خشونت جنسی و جنسیتی ناکام مانده است. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر گزارشی را با عنوان «ناشنوده، به حساب نیامده: پیش به سوی پاسخگویی در مورد خشونت جنسی و جنسیتی در دادگاه بین المللی جزایی و فراتر از آن» منتشر می‌کند. فدراسیون در این گزارش ارزیابیِ انتقادی از پیگرد مرتکبان جنایت‌های جنسی در دادگاه بین المللی جزایی و دادگاه‌های دیگر به دست می‌دهد. در عین حال، فدراسیون شماری توصیه به دادگاه بین المللی جزایی، جامعه‌ی مدنی و دولت‌ها به منظور اتخاذ چشم انداز مناسب جنسیتی در تحقیقات و پیگرد‌های دادگاه و حمایت آن از قربانیان ارائه می‌کند.

اروپا: مبارزه زنان علیه تجاوز در سراسر قاره

عفو بین‌الملل ـ زنان شجاعی در سراسر اروپا با مبارزه برای وادار کردن دولت ها به تصویب قوانینی که تجاوز را بر اساس نداشتن توافق و نه استفاده از زور تعریف می‌کنند و بهبود رفتار نظام های عدلی با قربانیان تجاوز باعث تغییر می شوند. در روز جهانی محو خشونت علیه زنان، زمان آن است که از زنانی که به مبارزه در راه حقوق خود و کنترل بدن خود مبارزه می‌کنند تجلیل شود. شمار زنانی که هنوز در اروپا قربانی تجاوز می‌شوند تکان دهنده است. در اتحادیه اروپا، از هر ۲۰ زن بالای ۱۵ سال یک تن مورد تجاوز قرار گرفته و از هر ۱۰ زن یک تن نوعی از خشونت جنسی را پشت سر گذاشته است. باید از واقعیت‌های اساسی آغاز کنیم : رابطه جنسی بدون توافق تجاوز است. به همین سادگی. جای تعجب است که این حقیقت ساده در قوانین مربوط به تجاوز در اکثر کشورهای اروپایی بازتابی نداشته است. این سازمان قوانین مربوط به تجاوز در ۳۱ کشور در اروپا را مورد تحلیل قرار داده است. فقط هشت کشور دارای قانون هایی هستند که تجاوز را به عنوان رابطه جنسی بدون توافق تعریف می‌کنند. در کشورهای دیگر تجاوز بر اساس زور، تهدید به استفاده از زور یا اجبار یا ناتوانی قربانی در دفاع از خود تعریف حقوقی شده است. اما تغییر کشور به کشور رخ می‌دهد. در همین سال جاری، ایسلند و سوئد هفتمین و هشتمین کشوری در اروپا بودند که قانون تازه ای با تعریف تجاوز به عنوان نداشتن توافق به تصویب رساندند.

آمریکای لاتین: شش صدا علیه خشونت جنسیتی

دموکراسی باز ـ  جهان هنوز از نقطه محو کامل خشونت جنسیتی بسیار دور است. برآورد می‌شود که در حدود ۳۵ درصد  از کل زنان در جهان نوعی از خشونت جسمی یا جنسی را تحمل کرده اند. با توجه به اینکه جامعه بین المللی بر اساس اهداف توسعه پایدار سازمان ملل در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ این پدیده را از میان بردارد، این رقم نگران کننده است. روز جهانی محو خشونت علیه زنان در نمایاندن این واقعیت نکته‌ای اساسی است. با وجود این بسیاری از فعالان در آمریکای لاتین که علیه این آمار باور نکردنی مبارزه می کنند هنوز ناشناخته باقی مانده اند. به منظورارائه فضا به زنان و دفاع از کرامت آنها در اینجا شش فعال مبارز علیه خشونت جنسیتی در سراسر آمریکای لاتین را معرفی می کنیم: در برزیل، نام ماریا دا پنها نام قانونی است که در سال ۲۰۰۶ برای رسیدگی به خشونت خانگی تصویب شد. در مکزیک، هرملیندا تیبورسیو صدای نیرومند بومیان علیه خشونت جنسی است. باز هم در مکزیک سوزانا  چاوز الهام بخش جنبش ضد زن کشی بوده است. تایا کارنیرو در برزیل یکی از سخنگویان دفاع از زنان ترنسجندر و خشونت علیه آنها در سراسر جهان است. در آرژانتین، دورا کلدسکی یکی از چهره های کلیدی در جنبش مَدّ سبز است که میلیون‌ها تن را در حمایت از خواست سقط جنین قانونی بسیج کرد. در کلمبیا، بلانیر مونتز چهره فمینیسم در دامنه های بوگوتا است که از دهه ۱۹۹۰ برای حقوق زنان مبارزه کرده است.

جایزه برای داستان بدون خشونت علیه زنان به نویسنده استرالیایی اهدا می شود

 گاردین ـ  نویسنده استرالیایی جاک سِرُنگ جایزه ای برای سومین رمان خود «بر تپه های جاوه» در واکنش به وجود خشونت علیه زنان در داستان های تخیلی دریافت می کند. در این داستان هیجان انگیز، گروهی از موج سواران استرالیایی و قایق حامل مهاجران در نزدیکی سواحل اندونزی در طوفان گرفتار می شوند. این گروه موج سواران قایق مهاجران را از طوفان نجات می‌دهد.  دلیل اهدای جایزه به این داستان این است که در آن «هیچ زنی مورد ضرب و جرح، تعقیب، استثمار جنسی و تجاوز قرار نمی گیرد یا به قتل نمی رسد.» هیچ یک از شش کتابی که به مرحله نهایی رسیدند صحنه ای درباره خشونت علیه زنان نداشتند. بو جایزه استانچ  مورد انتقاد نویسندگان داستان های پلیسی قرار گرفته است. از جمله صوفی حنا در مقاله‌ای در گاردین نوشته بود که از ناشران خود خواهد خواست کتاب های او را برای این جایزه نامزد نکنند، زیرا « اگر نمی توانیم انسان ها را از صدمه زدن به یکدیگر باز بداریم، باید بتوانیم داستانهایی بنویسیم که در آنها صدمه زدن مورد بررسی روانی و اخلاقی قرار بگیرد و مجازات برای آن تعیین شود. «وَل مَک دِرمید نیز در انتقاد از این جایزه گفت: «تا زمانی که مردها به اقدام های زن ستیز و خشونت علیه زنان دست می زنند، من درباره آنها خواهم نوشت تا این اقدام‌ها از نظرها دور نماند». 

قطعنامه‌ی پارلمان اروپا: نسرین ستوده را آزاد کنید؛ به نقض حقوق بشر پایان دهید!

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۱۳ دسامبر ۲۰۱۸ قطعنامه‌ی مشروحی را در ۵ صفحه درباره ایران با تأکید بر وضعیت نسرین ستوده صادر کرد. این قطعنامه با توجه به اهدای جایزه آزادی‌اندیشه و بیان پارلمان اروپا به نسرین ستوده در سال ۲۰۱۲؛ و شماری از اسناد و عهدنامه‌های حقوق بشری صادر شده است، از جمله: بیانیه‌ی ۲۹ نوامبر ۲۰۱۸ کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل؛ رهنمودهای اتحادیه‌ی اروپا درباره‌ی مجازات اعدام، شکنجه و دیگر رفتارهای ظالمانه، آزادی بیان و مدافعان حقوق بشر؛ اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر؛ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی؛ میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.

سیاستهای سرکوبگرانه و سکسیستی به مبارزه در راه حقوق زنان در سال ۲۰۱۸ نیرو بخشید

عفو بین‌الملل ـ فعالان زن در سراسر جهان در سال ۲۰۱۸ در صف جلوی مبارزه در راه حقوق بشر قرار داشته اند. بر اساس بررسی وضعیت حقوق بشر در یک سال گذشته، اقدام‌های برخی رهبران جهان که سیاست‌های زن ستیز، بیگانه هراس و همجنسگرا هراس را به پیش می‌برند، آزادی ها و حقوقی را که مدت‌ها پیش به دست آمده دوباره به خطر انداخته اند. این یافته ها به مناسبت هفتادمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر بر اساس تحلیل از وضعیت حقوق بشر در ۷ منطقه جهان به دست آمده است: آفریقا، کشورهای قاره آمریکا، شرق آسیا، اروپا و آسیای مرکزی،و خاورمیانه و شمال آفریقا، جنوب آسیا و جنوب شرق آسیا. از جمله یافته ها از این قرار است از: ۲۳ درصد زنانی که در هشت کشور مورد پرسش قرار گرفتند قربانی حمله یا آزار در اینترنت واقع شده بودند. ۲۳ کشور از ۳۱ کشور اروپایی هنوز نپذیرفته اند که رابطه جنسی غیر توافقی تجاوز است. ۲۲۵ میلیون زن هنوز به امکانات جلوگیری از بارداری دسترسی ندارند. ۴۰ درصد زنان در سن بارداری در کشور هایی زندگی می کنند که سقط جنین در آنها به شدت محدود شده است.

کنیا: مبارزه زنان در دادگاه ها

دموکراسی باز ـ برنده جایزه نوآوری در دموکراسی سال ۲۰۱۸ شورای اروپا درباره آموزش به زنان برای دفاع از خود در دادگاه های کنیا سخن می‌گوید. به گفته ترسا اوموندی آدیتان، از اعضای فدراسیون زنان وکیل در این کشور: دست یافتن به عدالت در کنیا برای زنان و کودکان آنها هنوز بسیار مشکل است. او در حاشیه مجمع جهانی دموکراسی گفت: این دشواری هنوز پابرجاست، چون دولت باید منابع دست یافتن به عدالت را برای همگان در کنیا را فراهم کند. موضوع امسال مجمع «برابری جنسیتی: مبارزه چه کسی؟»  بود. آدیتان که هفت سال برای فدراسیون زنان وکیل کار کرده است، گفت که کار او ارائه خدمات رایگان حقوقی به زنان و کودکان است تا آنها بتوانند به دادگاه ها و نظام دادگستری دست پیدا کنند و حقوق خود را به دست آورند. او می‌گوید: دفاع زنان از خود در دادگاه ها روشی مهم است چون ما دریافتیم که شمار زنانی که در دادگاه ها خواهان عدالت هستند بسیار بیشتر از شمار وکلایی است که داریم. اگر سطح سواد زنان در حد متوسط باشد، می توانیم آنها را برای دفاع از خود آموزش دهیم. این کار شامل پیش‌بینی سوال ها و تاکتیک های طرف مقابل است. ما همچنین به آنها می آموزیم که برای توضیح مسائل خود به قاضی آماده شوند و فرض نکنند که قاضی وضعیت آنها را مثلاً در پرونده های مربوط به نگهداری از کودکان و خشونت خانگی می فهمد. زنانی که از خود دفاع می کنند و به ویژه در پرونده های حضانت و نگهداری کودک و خشونت خانگی، از میزان موفقیت بالاتری از زنان دارای وکیل مدافع برخوردار هستند.

 ایران:

دادخواهی برای زنده نگاه داشتن اندیشههای جانباختگان ادامه خواهد داشت؛ گفتگو با سیما صاحبی، همسر محمدجعفر پوینده

معاون فرهنگی قوه قضاییه: زنان می‌توانند به ورزشگاه‌ها بروند

افغانستان:

زنان افغانستان؛ چرا زنان قربانی تجاوز در جایگاه متهم می‌نشینند؟

تعلیق رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان و چندتن از مقامات به‌دنبال طرح اتهام آزار جنسی اعضای تیم فوتبال زنان

 بین المللی:

عربستان: اجازه دسترسی به فعالان زن بازداشت شده را بدهید

چه‌گوارای سقط جنین

اعتراض زنان چین با تراشیدن سر

سازمان ملل:‌ خاتمه دادن به خشونت علیه زنان یک تلاش کوتاه‌مدت نیست

قوانین و لوایح

ایران: قانون ازدواج با فرزندخوانده، رواج چندهمسری در رسانه‌ها و بار سنگین مسئولیت‌ها بر دوش زنان

رادیو زمانه- معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری از تبلیغ چندهمسری در رسانه‌ها و صدا و سیما انتقاد کرد و گفت علاوه براین موضوع جامعه ما با چالش خیانت و روابط خارج از ازدواج مواجه است. او می‌گوید دولت همچنان برای لغو قانون ازدواج با فرزندخوانده تلاش خواهد کرد.

 ایران : مصوبات سه مجلس اصول گرا درباره زنان ؛ بازگشت به عقب

ایران وایر ـ دوره‌های مجلس شورای اسلامی بر اساس رویکرد نمایندگان و شرایط جامعه به سه دوره تقسیم شده‌است. مجالس اول تا سوم بیشترین قوانین ضد زن را تصویب کردند؛ مجالس چهارم، پنجم، ششم و دهم سعی در اصلاح قوانین ضد زن داشتند؛ و مجالس هفتم، هشتم و نهم به رویکردهای تندروانه درباره زنان بازگشتند. مهمترین قانون مجازاتی که در این سه دوره در مجلس تصویب شد، درباره سنگسار بود که در قالب قانون مجازات اسلامی در مجلس هشتم تصویب شد. 

خشونت قانون؛ قانون خشونت

دویچه وله ـ حق طلاق، حضانت، سفر، تحصیل، اشتغال، ازدواج دوم و ده‌ها حقوق دیگر، اهرم‌هایی قانونی- شرعی در مناسبات قدرت در خانواده‌های ایرانی هستند. حقوقی که به مدد عرف و فرهنگ، خشونت خانگی را از امری مذموم به امری مرسوم مبدل می‌کنند.

تونس: دولت برابری زن و مرد در ارث را تصویب کرد

ایرلند: قانون سقط جنین در سنا تصویب شد

شرایط استخدام زنان در کره جنوبی: رنگ پریده، لب‌های قرمز و موی بلند

حقوق و مجازات های زنان در قانون آشور میانه: نخستین قانون حجاب

سیاست

ششمین دوره برگزاری “هفته حقوق بشر” آرمان شهر  ۲۰۱۸: نیمه پنهان: زنان صلح را می سازند

آرمان شهر- گفتگوی  « نیمه پنهان: زنان صلح را می سازند» از سوی بنیاد آرمان شهر با همکاری خبرگزاری زنان افغانستان، موسسه دموکراسی و توسعه افغانستان و مرکز فرهنگی شهر کتاب به مناسبت هفتادمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر و ششمین دوره هفته حقوق بشر، روز یکشنبه، ۱۸قوس۱۳۹۷ برابر با ۹ دسامبر ۲۰۱۸ در مرکز فرهنگی شهر کتاب کابل برگزار شد. در این گفتگو ده ها تن از فعالان مدنی، مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان، افراد فرهنگی و دانشجو ها اشتراک کرده بودند. خانم حیمرا‌ ثاقب، رییس خبرگزاری زنان افغانستان و گرداننده‌ی گفتگو در مورد هدف راه‌اندازی این گفتگو گفت: “این گفتگو به مناسبت هفته‌ی حقوق بشر راه‌اندازی شده و از آنجایی که حقوق زنان بحث مهمی در مباحث حقوق بشر است، گفتگوی امروز به آن اختصاص یافته است.”خانم شهرزاد اکبر؛ فعال سیاسی، خانم منیژه رامزی؛ استاد دانشگاه کابل و خانم نجلا راحل؛ معاون انجمن وکلای افغانستان و عضو بورد شبکه زنان، مهمانان این گفتگو بودند.

 یوناما خواستار مشارکت معنادار زنان در پروسه صلح افغانستان شد

روزنامه هشت صبح- هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما، خواستار مشارکت کامل و معنادار زنان در پروسه صلح افغانستان شد. تدامیچی یاماموتو، رییس هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانتسان، روز سه‌شنبه سیزدهم قوس در سخنانی به مناسبت روز جهانی«باز» در کابل گفت: « با وجود این که زنان چون مردان از منازعات متأثر شده‌اند اما نابرابری جنسیتی در افغانستان در بخش مشارکت زنان در پروسه صلح هنوز هم ادامه دارد.» آقای یاماموتو گفت که مشارکت زنان در گفتگوهای صلح و پایان دادن منازعات و تأمین ثبات در افغانستان مهم است. وی از زنان افغان نیز خواست در پروسه صلح سهم‌ فعال بگیرند تا در مذاکرات صلح از آن‌ها نماینده‌گی شود.

نقش زنان در حکومت‌داری در افغانستان: حضور نمادین یا سازنده؟

رادیو زمانه- در سال‌های پسین، زنان نقش چشمگیری در حکومت‌داری در افغانستان داشته‌اند. میزان مشارکت زنان در چهار سال حکومت وحدت ملی اما بیشتر شده است. زنان در این مدت، در بخش‌های بلند دولتی از وزارت‌خانه‌ها تا سفارت‌ها و ولایت‌ها را اداره کرده‌اند. همچنین زنان بیشترین مشارکت را در پارلمان افغانستان داشته‌اند.

زنان در زندان‌های سیاسی ایران

رادیو زمانه- اطلس زندان‌های ایران در طول سالیان گذشته نسبت به جمع‌آوری، اعتبارسنجی، ثبت و انتشار اطلاعات زندانیان سیاسی اقدام کرده است. در نمودارهای زیر داده‌های مرتبط با زندانیان سیاسی زن ایران که عمدتا از تیر ۹۵ تا تیر ۹۷ ثبت شده است، به نمایش درآمده‌اند. اطلس تلاش کرده است که درصد حضور زنان را با متغیرهای مختلفی همچون تعلق اتنیکی، مذهبی، حوزه فعالیت و شهرهای محل حبس بسنجد تا تصویری همه‌جانبه از وضعیت زندانیان سیاسی زن ایران ارائه دهد و به تبع آن نفوذ فعالین زن را در بخش‌های مختلف جامعه ایران ارزیابی کند. نسخه پی‌دی‌اف این گزارش را از این‌جا، نسخه متنی را از این‌جا و نسخه متنی همراه با نمودارها را از این‌جا دریافت کنید. 

«مسئله‌ی زن»، گره‌ی کور دموکراسی در ایران است

آسو- چرا مسئله‌ی زنان پس از انقلاب ایران به مسئله‌ی مرکزی حکومت تبدیل شد؟ دکتر نیره توحیدی، استاد مطالعات زنان و جنسیت در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا می‌گوید غلبه‌ی جریان‌های بنیادگرای اسلامی از یک طرف و بی‌تفاوتی دیگر نیروهای سیاسی درگیر در انقلاب از سوی دیگر، زمینه‌ی سرکوب و نقض حقوق زنان را فراهم کرد، و «مسئله‌ی زن» به گره‌ی اصلی دموکراسی در ایران تبدیل شد. 

ایران: روایت پرستو فروهر از مراسم بیستمین سالگرد قتل پدر و مادرش: از پافشاری بر دادخواهی تا حضور سنگین «دوربین به دستان»

رادیو زمانه ـ بعداز ظهر پنج‌شنبه یکم آذر/ ۲۲ نوامبر، به همت پرستو فروهر مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد قتل داریوش فروهر و پروانه اسکندری با حضور گروه قابل توجه‌ای از مردم در خانه و قتل‌گاه فروهرها در تهران، برگزار شد. 

بیستمین سالروز “زخم باز” قتل‌های زنجیره‌ای

دویچه وله ـ بیست سال پیش در چنین روزی داریوش فروهر و پروانه اسکندری در منزل خود در تهران توسط مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی کشته شدند. از پرونده مبهم قتل‌های زنجیره‌ای در ایران کماکان به عنوان “زخمی باز” سخن گفته می‌شود. بیستمین سالگرد قتل‌های زنجیره‌ای، مهشید شریف درباره قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷: آموختیم از هوچی‌گری حکومت نترسیم

 افغانستان:

در نخستین روز نشست ژنیو، روی مشکلات زنان و چالش‌های اقتصادی افغانستان بحث شد

آگاهی سیاسی، نیاز امروز زنان افغانستان

بین المللی:

گرجستان: مردم یک زن را به عنوان رئیسجمهوری جدید خود انتخاب کردند

بار دیگر یک زن رهبر حزب دموکرات‌مسیحی آلمان شد

شیخه لطیفه، دختر فراری حاکم دبی در خانه است

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

                      ایران رتبه ۱۴۲ شکاف جنسیتی در میان ۱۴۹ کشور جهان

رادیو زمانه ـ گزارش مجمع جهانی اقتصاد درباره شکاف جنسیتی در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. این گزارش، پیشرفت ۱۴۹ کشور را در زمینه برابری جنسیتی بر اساس چهار شاخص اساسی بررسی کرده است. ایران رتبه ۱۴۲ در این فهرست است. برابرترین کشور تا به امروز، ایسلند است که بیش از ۸۵ درصد از شکاف جنسیتی را پر کرده است. پس از آن نروژ با پر کردن ۸۳,۵ درصد شکاف جنسیتی و سپس سوئد و فنلاند با پر کردن ۸۲,۲ درصد شکاف جنسیتی قرار دارند. در میان ده کشور برتر دنیا یک کشور آمریکای لاتین یعنی نیکاراگوئه با رتبه پنجم قرار دارد و دو کشور آفریقایی رواندا، رتبه ششم و نامیبیا رتبه دهم را دارند. یک کشور از شرق آسیا رتبه هشتم را دارد: فیلیپین. نیوزیلند در رتبه هفتم و ایرلند در رتبه نهم قرار دارند. هنوز در ۴۴ کشور بیش از ۲۰ درصد زنان بی‌سواد هستند. به همین ترتیب، در تحصیلات عالیه، مشارکت زنان و مردان هر دو کم است. به طور متوسط  در سطح جهان، ۶۵ درصد از دختران و ۶۶ درصد پسران برای سطح متوسطه ثبت نام می‌کنند او فقط ۳۹ درصد از زنان و ۳۴ درصد مردان در حال حاضر در کالج یا دانشگاه حضور دارند.

زنان کارگر قالی‌باف و مشکلات بیمه

رادیو زمانه- بافت فرش دستباف به طور عمده در ایران به عهده زنان کارگر است. بنا به آمار سازمان تامین اجتماعی، از ۴۰۰ هزار کارگر قالی‌باف که تا سال ۱۳۹۴ تحت پوشش بیمه این سازمان بودند، ۷۰درصد زن بودند. به منظور حمایت از قالی‌بافان در برابر حوادث ناشی از کار، از کار افتادگی و بازنشستگی، دولت ایران از سال ۱۳۸۸ گزینه بیمه قالی‌بافان را معرفی کرد. بنا به آن قالی‌بافان می‌توانستند با پرداخت نزدیک به ۷۰ هزار تومان در ماه به سازمان تامین اجتماعی، خود را بیمه کنند. اما بخش قابل توجهی از بافندگان تحت پوشش بیمه قرار نگرفتند (بیش از یک میلیون نفر) و عهده‌ای هم از پوشش بیمه با این بهانه که بافنده واقعی نیستند، حذف شدند.

افغانستان:

فقر و بیکاری چالش عمده زنان در ولایت سمنگان

کاهش ۶۰ درصدی فعالیت زنان تجارت‌پیشه در بلخ: زنان هم‌چنان چشم به راه همکاری دولت‌اند

فعالان حقوق زن: آزار جنسی، جلو رشد زنان را می‌گیرد

فرهنگ و جامعه

                                                                         ایران: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت: ازدواج و فرزندآوری در کشور کاهش یافته است

رادیو زمانه- به‌ گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت گفته است سالانه بین ۵ تا ۷ درصد از میزان ازدواج‌ها کم شده به طوری که در سال ۸۹ حدود ۸۹۰ هزار و در سال ۹۶ حدود ۶۷۰ هزار ازدواج انجام شده است. برکاتی همچنین در مورد کاهش فرزندآوری اظهار نگرانی کرده و گفته است با وجود اینکه عدد شاخص رشد جمعیت در حال حاضر ۱.۳ است، عدد TFR  یا نشان باروری کلی به رقمی کمتر از استاندارد جهانی رسیده است.

آمریکا: افزایش آمار مرگ و میر در اثر سرطان دهانه رحم در میان زنان سیاه پوست

دیده‌بان حقوق بشر ـ در گزارشی که امروز منتشر شد این سازمان گفت که دولت فدرال و بسیاری از ایالت‌ها و دولت‌های محلی به اندازه کافی برای جلوگیری از مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم، که تا حد زیادی قابل پیشگیری است، اقدام نکرده‌اند. در حدود ۴۲۰۰ زن در سال در ایالات متحده به دلیل ابتلا به سرطان دهانه رحم جان خود را از دست می‌دهند و بسیاری از آنها زنان سیاه پوست هستند. در این گزارش «این اتفاق نباید بیفتد: شکست آلاباما در پیشگیری از مرگ و میر سرطان دهانه رحم در ایالت های سیاه‌پوست نشین» نام دارد. آلاباما نمونه اولیه ایست که نشان می‌دهد چگونه توسعه مدیکید (برنامه بهداشتی آمریکا برای افراد و خانواده‌های کم درآمد) میتوانست به این خانواده ها کمک کند.

بریتانیا: ازدحام جمعیت و ترس دائمی، واقعیت مسکن زنان و کودکان پناهجو

 ایندیپندنت ـ بنا به گزارشی که این روزنامه مشاهده کرده است،  در حدود دو سال پس از اینکه به وزارت کشور دستور داده شد تا به اقدام های فوری در مورد شرایط بد زندگی در خانه های پناهجویان دست بزند، زنان و کودکانی که در بریتانیا پناه می جویند در خانه های پرجمعیت و دارای جانوران موذی زندگی می‌کنند. این مسکن ها به قدری کثیف هستند که کودکان بیمار می شوند و زنان از فرط استیصال خود زنی می‌کنند. به گفته سیاستمداران و موسسه‌های خیریه این شرایط نگران کننده نتیجه تاخیرهای زیاد در تصمیم‌گیری مربوط به پناهندگی و نیز سوء مدیریت در برون سپاری قراردادهای وزارت کشور به شرکت های خصوصی به منظور صرفه جویی است.

افغانستان:

مادران کوچک و رنج های بزرگ: قمار زندگی کودکان دختر در هرات

مشارکت زنان معمار افغان در بازسازی کشورشان

وزارت امور زنان افغانستان: شایعه است، با ۱۴ ثانیه نگاه کردن به زنان جریمه نمی‌شوید

ایران:

معاون شورای انقلاب فرهنگی: حجاب در ایران با شتاب در حال افول است

چهره زنان حاشیه‌نشین، آکنده از زخم‌

یک شهر امن برای زنان چه شکلی است؟

بین المللی:

طغیان علیه «معیارهای زیبایی»

 عراق؛ پایان عصر داعش و رواج جراحی زیبایی در موصل

برای مبارزه با خشونت علیه زنان باید روایت کرد

گزارش و پژوهش                                                                            

سازمان جهانی بهداشت: از هر هفت انسان یکی مهاجر است

یورونیوز- براساس اطلاعات دایره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۵۷.۷ میلیون نفر در جهان از کشور خود به دیگر نقاط جهان رفتند که از این میان ۴۸.۴ درصد زنان و دختران و باقی مردان و پسران بودند. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که در میان مهاجران ۱۴ درصد از آنان کودکان و نوجوانان ۱۹ ساله و جوان‌تر و ۱۱.۷ درصد نیز افراد ۶۵ ساله و مسن‌تر بودند.

ایران: سال‌های نخست پس از انقلاب: ناتوانی جنبش زنان در محافظت از دستاوردهایش

آسو- پس از سقوط حکومت پهلوی در بهمن ۱۳۵۷، هنوز تب انقلاب در جان مردم بود که زنان با شوک از دست رفتن بسیاری از حقوقی که طی هفت دهه‌ی پیش کسب کرده بودند، مواجه شدند. اولین ضربه، ۱۵ روز پس از پیروزی انقلاب بود که آیت‌الله خمینی قانون حمایت خانواده را مخالف شرع و ملغی اعلام کرد. ۱۰ روز بعد، دستور منع ورود زنان بی‌حجاب به ادارات داده شد، چند روز بعد موج گسترده‌ی اخراج زنان از ادارات و بیمارستان‌ها و ارتش آغاز شد، بعد زنان از قضاوت محروم شدند و کمی بعدتر نیز قانون اساسی‌ای تصویب شد که در آن خبری از برابری جنسیتی نبود.

ایران: روانزخم و بهبودی؛ چرا به تصویب قانون منع خشونت خانگی علیه زنان نیاز داریم

بیدارزنی- براساس تنها طرح ملی درباره خشونت خانگی در سال ۸۳ از هر سه زن، دو زن در زندگی مشترکشان حداقل یک بار خشونت دیده‌اند. در مقابل چنین آمار قابل تاملی، اغلب فعالان حقوق زنان برای رسیدگی به وضعیت زنان خشونت دیده با بن‌بست‌های قانونی بسیار روبه‌رو بوده‌اند. چرا که قوانین خانواده خروج زن از خانه را برنمی تابد و زن ناشزه محسوب می شود برای همین فعالان حقوق زنان دستهایشان در کمک رسانی چندان باز نیست. از طرفی در قوانین ما جرم خشونت خانگی تعریف نشده است و دستورهای حمایتی در این رابطه وجود ندارد،‌ دستورهایی که به پلیس اجازه دهد زنان خشونت‌دیده را به محل امنی ببرند یا فرد خشونت‌گر را از محل زندگی زن دور نگه دارند. در نتیجه نیروی پلیس، زن خشونت‌دیده‌ای که به او پناه می‌برد را رها می‌کند تا به شکایتش در وقت خود رسیدگی کند یا اصلا در دعوای خانوادگی وارد نمی‌شود در صورتی که اگر همان دعوا در خیابان باشد بهتر ورود پیدا می‌کند. همین امر منجر می‌شود آن زن در محیط ناامن خانه بماند و چه بسا خودش یا بچه‌هایش کشته شوند.

ایران: چرا حرکت «دختران خیابان انقلاب» گسترش نیافت

کانون زنان ایرانی-ز پرسش‌های مطرحِ این روزهای کنش‌گران جنبش زنان، یکی این است که چه بستری سبب شد مسئله‌ی حق پوشش اختیاری برای نسل جدید زنان، بیش از نسل قبل، مرکزیت پیدا کند تا جایی که حرکت نوپدید «دختران خیابان انقلاب» در ایران، هستی بگیرد؟ شاید یکی از دلیل‌های مهم این مرکزی‌شدن، اهمیت روزافزونِ پوشش و ظاهر طی یک دهه‌ی اخیر و پیوند آن با «هویت فردی» افراد باشد. گسترش سرسام‌آور گوشی‌های هوشمند، حضور گسترده‌ی شبکه‌های ماهواره‌ایِ غیرسیاسی (با انبوهی از تصویرهایی که عمدتاً بر «پوشش و ظاهر» تکیه دارند)، انبوه فیلم‌های خارجی (از نوع سینمای «جریان اصلی» و هالیوودی) و در مقیاسی بزرگ‌تر، ارتباط گسترده‌ی کل جامعه با جهان خارج که عمدتاً از طریق تصاویر غالب بر رسانه‌های همگانی و اصلی در دنیا عمل می‌کند، در مجموع به افزایش مدگرایی و مصرف‌گرایی دامن زده و سبب شده ظاهر و پوشش افراد به موضوع مهمی برای جامعه‌ی ایران تبدیل شود.

خشونت سیستماتیک علیه زنان

بیدارزنی- طبق تعاریف بین المللی خشونت سازمان یافته رفتار خشنی است که برای دستیابی به اهداف برنامه ریزی شده یا به دنبال تحریک و یا مواضع خاص سیاسی اقتصادی اجتماعی یک گروه سازمان یافته سیاسی یا اجتماعی بروز پیدا می‌کند. مهم‌ترین مثال‌های خشونت سازمان یافته علیه زنان، خشونتی است که در جنگ‌ها به‌خصوص در جنگ‌های داخلی علیه زنان به شکل تجاوز گسترده و سازمان یافته رخ می‌دهد. مثال‌های فراوانی از این نوع خشونت در جهان یافت می‌شود. جنگ بوسنی، جنگ نظامیان برمه علیه غیرنظامیان مسلمان روهینگیا جنگ‌های داخلی در آفریقا و جنگ افروزیهای داعش در منطقه. خشونت سازمان یافته علیه زنان فقط در قالب جنگ و یا نزاع‌های داخلی میان گروه‌های متخاصم رخ نمی‌دهد، خشونت سازمان‌یافته علیه زنان در موارد مختلفی به‌عنوان ابزاری علیه گروه‌های و احزاب مخالف به کار گرفته می‌شود.

از فمینیسم بازتولید اجتماعی تا اعتصاب زنان

نقد اقتصاد سیاسی- در پاییز ٢٠١۶، کنشگران لهستانی فراخوانی برای اعتصاب گسترده‌ی زنان دادند که به دنبال توقف لایحه‌ای در پارلمان بود که سقط جنین را ممنوع می‌کرد. اعتصاب آن‌ها ملهم از اعتصاب تاریخی زنان بر ضد نابرابری دستمزد در ایسلند بود. کنشگران آرژانتینی جنبش «یکی هم زیاد است» (Ni Una Menos[1]) نیز در اکتبر ٢٠١۶ همین تاکتیک را برای اعتراض نسبت به خشونت مردانه به کار بستند. در پی مشارکت انبوه در این اعتصابات، سازمان‌های فمینیستی محلی اقدام به ایجاد هماهنگی‌هایی در سطح بین‌المللی کردند تا خیزشی جهانی را در نوامبر ٢٠١۶ به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان تدارک ببینند. در ٢۶ نوامبر، ٣٠٠.٠٠٠ زن خیابان‌های ایتالیا را تسخیر کردند. فراخوانِ اعتصاب جهانی زنان در ٨ مارس به‌طور طبیعی از دل این مبارزات رشد کرد: این حرکت ابتدا توسط کنشگران لهستانی آغاز شد که اعتصاب زنان در سپتامبر را سازمان‌دهی کرده بودند، و در طول ماه‌های بعد، به حدود پنجاه کشور گسترش یافت.

نقد انگاره فرودستی سرشت زن در خوانش قرآن

کانون زنان ایرانی- روز پنج شنبه، هشتم آذر ماه ۱۳۹۷، به همت مؤسسه «فقه الثقلین» وابسته به دفتر آیت الله صانعی، نشستی برگزار شد که به موضوع «چالش های حقوق زنان در فقه» اختصاص داشت. یکی از مقالات ارائه شده در این نشست، « نقد انگاره فرودستی سرشت زن در خوانش قرآن کریم» بود که مورد توجه نیز قرار گرفت. از آنجا که ۱- حق انتشار این مقاله، برای مؤسسه فقه الثقلین محفوظ است و ۲- متن پژوهشی آن، نسبتا مفصل است و خوانندگان کمتری خواهد داشت، مهدیه کسایی زاده، نویسنده مقاله نسخه ساده شده و کوتاه تری از آن را در اختیار کانون زنان ایرانی قرار داد تا برای استفاده علاقمندان در این وبسایت منتشر شود.

 ایران : حجاب اجباری و ترویج خشونت علیه زنان

بی‌بی‌سی ـ جمهوری اسلامی از ابتدای تأسیسش اولویت برنامه‌های خود را ساخت و نمایش جهانی «کشور اسلامی» قرار داد. این برنامه به شکلی که مد نظر حاکمان جمهوری اسلامی‌ست، با گوناگونی عقیدتی شهروندان و واقعیت جامعه ایران همخوانی نداشت و ندارد. از اینرو حکومت در چهار دهه گذشته با به کارگیری سیاست‌های قهری در صدد محقق کردن هدف خود برآمده است. در چهل سال گذشته کسانی که معتقد به رعایت حجاب به شکل دلخواه جمهوری اسلامی نبودند تبعیض و خشونت سیستماتیک دولتی را تجربه کرده‌اند. از جمله مصادیق تجربه تبعیض و خشونت در نتیجه سیاست‌های مربوط به جا انداختن حجاب اجباری در جامعه، از دست دادن شغل در صورت مخالفت با حجاب اجباری، به خصوص در سال‌های اول بعد از انقلاب ۱۳۵۷ در نتیجه سیاست «پاکسازی و تصفیه» وزارت‌خانه‌ها، ادارات و سازمان‌های دولتی‌ست.

ایران: سانسور کلامی و روسری سیاسی در ایران انقلابی

بی‌بی‌سی ـ در این مقاله بر شکل خاصی از خشونت تمرکز می‌ شود: خاموش کردن صدای زنان ایرانی در ادبیات. ادبیات فارسی کلاسیک بسیار غنی است، اما مردان انحصار تام خود را در این حوزه برای قرون متمادی حفظ کردند. تسلط مردان بر ادبیات نه تنها صدای زنان را خاموش کرده بود، بلکه حضور زن در ادبیات را هم سطحی کرده بود. زنان در اشعار کلاسیک فارسی به مو، لب یا چشم زیبا خلاصه می شدند، خالی از پیچیدگی ها و اختیارات انسانی و گاهی شامل بسیاری از صفات منفی.

ایران:

خشونت درون خانواده‌های مهاجر ایرانی ابزاری برای حفظ سلطه

“چالش‌های مهاجرت پایان‌ناپذیرند” گفت‌وگو با ناهید کشاورز

“آگاهی و حق‌طلبی زنان دین و فقاهت را با چالش مواجه کرده است”

 

معرفی کتاب 

بهار جنبش زنان

رادیو زمانه- بازگویی خاطره‎­ها و نوشتن از تجربه‎های تلخ و شیرین و انگشت‎‎گذاردن بر نقاط ضعف و قوت حرکت‎‎های دسته‎جمعی جنبش زنان که سبب امید و آرزوهای بسیار شده – و البته زخم‎هایی گزنده را نیز بر قلب تو و دیگران نشانده –  مثل راه رفتن بر لبه تیغ است. چراکه نمی‎دانی فردا که می‎آید آیا به‎مانند امروز، باز هم نیاز به بازگویی و نوشتن از جزییات حوادثی که بر تو و یاران و عزیزان‎ات رفته را خواهی داشت و آیا دوست داری که نقاط ضعف جنبشی را که با آن زندگی کرده‎‎ای و هویت و هستی‎‎ گرفتهای، به معرض داوری عموم و در دسترس «بدخواهان» این جنبش، قرار بدهی؟

 

آرمان‌شهر
کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی، الجزیره، واشنگتن پست، رادیو زمانه، جوانه ها، رادیو فردا، روزنامه هشت صبح، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، آرمان شهر، خبرگزاری بانوان افغانستان،بیدارزنی، عفو بین الملل، دموکراسی باز، گاردین، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، آسو، تلگراف، ایران وایر، دویچه وله، اخبار روز، دیده بان حقوق بشر، ایندپندنت، یورونیوز، کانون زنان ایرانی، نقد اقتصاد سیاسی.