بیانیه مطبوعاتی آرمان شهر | OPEN ASIA

 اعلام اسامی برگزیدگان ششمین دوره جایزه بین ‏المللی صلح سیمرغ

 

کابل- پاریس: پنجشنبه ۲۱ قوس/آذر ۱۳۹۸ برابر با ۱۲ دسامبر ۲۰۱۹

امروز، بنیاد آرمان شهر|OPEN ASIA ، اسامی برگزیدگان ششمین دوره «جایزه صلح سیمرغ» را در آخرین روز از هفتمین دوره «هفته حقوق بشر» اعلام کرد. طی مراسمی صمیمی در کابل، به منظور قدردانی از «پاسداران میراث فرهنگی و میراث مکتوب» از جنگ، تخریب و فراموشی در جهت حفظ «حافظه جمعی» از برگزیدگان این دوره تقدیر و تندیس لاجوردین این جایزه را اهدا کرد.

نام برگزیدگان ششمین دوره جایزه بین‏ المللی صلح سیمرغ بدین قرار است:

آقای عمران‏خان مسعودی، مورخ و باستان‏شناس گرانقدر افغانستان به پاس شجاعت و یک عمر تلاش از جان‏گذشته برای حفظ آثار هنری و باستانی موزیم ملی از تیررس نابودی در دوران طالبان، که با همکاری یارانش حافظ بخش مهمی از تاریخ افغانستان شدند.

آقای عبدالقدیر تیموری، دانش‏ آموخته رشته باستان‏شناسی و رئیس تیم مسلکی باستان‏شناسان افغانستان در ساحه «معدن عینک» در ولایت لوگر، به همراه یارانش: عبدالوهاب فیروزی، روح الله احمدزی، عبدالله نوراحمدی، عبدالله رحیمی، وحیدالله رحیمی، جاوید محسن زاده، خواجه نادرشاه احمدی، شریف الله خواجه عمری، نصرالله حقی، امام خان رجبی، حسن مبارز، محمد ربیع صابری، فریدالدین حیدری، سرور اکبری، محمد شفیق سعید و حسین علی صادقی به پاس کشف هزاران اثرباستانی منقول و غیرمنقول در آن ساحه و تلاش ارزشمند ایشان برای حفظ و حراست از این آثار که بخش مهمی از تاریخ افغانستان از دو هزار سال پیش یعنی دوره کوشانی‏ها و یفتلی‏ها را بازگو می‏کند.

خانم دکتر شفیقه یارقین دیباج، شاعر و نویسنده به زبان‏های فارسی و اوزبکی، استاد، محقق، مترجم و مولف کتاب‏های درسی به پاس یک عمر تلاش خستگی‏ناپذیر برای تعالی زبان و ادبیات دری و اوزبکی، فرهنگ، آموزش و پرورش و مبارزه با بی‏سوادی.

مرکز معلومات افغانستان دانشگاه کابل به افتخار خدمات ارزنده خانم نانسی دوپری و آقای لوییس دوپری، شهروندان جهان وطنی، برای حفظ میراث مکتوب افغانستان از طریق گردآوری، عرضه، طبقه‌بندی و دیجیتال سازی آن که در حال حاضر منابع موجود در این مرکز به بیش از ۱۶۰ هزار سند می‌رسد.

یازده مرد شجاع‏دل «افغان فیلم» : محمود باغبان، خواجه احمدشاه، باقی زازی، قاسم کریمی، افضل بریالی، حبیب ماشین‌کار، سید مصطفی، سید موجود حسینی، رازالدین سیار، جمیل سرور و میرافغان به پاس خدمت شایسته آنان برای حفظ آرشیو ۹۰ ساله «افغان فیلم» از سوختن در آتش جهل طالبان و به میراث گذاردن گنجینه‏ای ارزشمند برای نسل‏های اینده افغانستان که بیانگر روایتی دیگرگونه از تاریخ، جغرافیا و گذشته این کشور است.

بنیـاد آرمــان شــهر / OPEN ASIA جایــزه بیــن المللــی صلــح ســیمرغ را در قلب آسیا  (سه کشور همسایه افغانستان، تاجیکستان و ایران) در ســال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹) تأســیس کــرد. ایــن جایــزه  با دریافت بیش از ۱۰۰۰ اثر، در دور اول بــه شــاعران و نویســندگانی اهــدا شــد که با قلم با جنگ، خشونت و نظامی گری مقابله کرده اند و در دوره دوم از فعالیــت ناشــران مســتقل افغانســتان و کتابخانــه ملــی تاجیکســتان و همچنیــن وزارت فرهنــگ ایــن کشــور بــه پــاس ایجــاد خانــه ای بــزرگ بــرای کتــاب و فعالیــت هــای نشــراتی تقدیــر کــرد. سومین دوره جشنواره از هنرمندان عرصه موسیقی تقدیر کرد که همواره قلب مخاطبان‌ خود را برای کاشتن بذر صلح و مهربانی تسخیر کرده‌اند. در دوره چهارم این جایزه، از زنانی قدردانی شد که در سه کشور همسایه پاسداران واقعی صلح‌اند؛ زنانی که از جنگ‌افروزی بیزارند و با ابتکارات مدنی و پیگیر خویش در مقابل آن ایستاده‌اند. پنجمین دوره جایزه صلح سیمرغ زیر نام «شهر رویایی من» از کودکانی تقدیر کرد که با نوشته ها و نقاشی‏های خود پیامی روشن در ستایش صلح و انزجار از جنگ قلم زده بودند. در این دوره ۵ مکتب از ولایت های کابل، هرات و قندهار نیز شایسته دریافت تندیس لاجوردین صلح سیمرغ شناخته شدند.