توجه جدی به خشونت جنسی با درک کلیه‏ شکل‏‏ های آن آغاز می‏ شود. بیش از ۵۰ سازمان جامعه‏ مدنی طی سال ۲۰۱۹ گرد هم آمدند تا نظریات بازمانده ‏گان خشونت جنسی را در رأس بحث‏های مربوط به این خشونت قرار دهند. از بیش از ۵۰۰ بازمانده سئوال شد که به نظر آن‏ها چه چیزی خشونت را «جنسی» می‏کند. اطلاعات به دست آمده از این مشاوره‏ ها با اطلاعاتی که جامعه‏ مدنی، متخصصان حقوقی، و سیاست‏گذاران ارائه کردند تکمیل شد و نتیجه «اصول لاهه درباره‏ خشونت جنسی» بود.

انتشارات آرمان‏شهر، در آستانه‏ روز جهانی زن و به مناسبت چهلمین سالگرد تصویب کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان (سیدا) و بیستمین سالگرد قطعنامه‏ ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل درباره‏ زنان، صلح و امنیت کتاب «اصول لاهه درباره‏ ی خشونت جنسی» (سیاست‏نامه شماره ۲۲) را منتشر کرده است.

«اصول لاهه درباره‏ ی خشونت جنسی» از سه بخش‏ زیر تشکیل می‏ شود:

ـ «اعلامیه‏ جامعه‏ مدنی درباره‏ خشونت جنسی» رهنمودی کلی درباره‏ جنبه ‏ای است که خشونت را به‏ ویژه برای بازمانده‏گان «جنسی» می‏ کند؛

ـ «رهنمودهای حقوق بین‏ المللی کیفری» ابزاری برای متخصصان حقوق بین‏ المللی کیفری است. در این رهنمودها مشخص می‏ شود که اﻋﻤﺎل خشونت جنسی در اعلامیه‏ جامعه‏ مدنی، در چه صورتی جنایت بین‏ المللی تلقی می‏ شوند؛ به علاوه، عناصر عملی برای تقویت پیگرد این اﻋﻤﺎل بر اساس حقوق بین‏ المللی کیفری ارائه می‏ شود؛

ـ «اصول اساسی درباره‌ی خشونت جنسی برای ارائه به سیاست‏گذاران»۱۰ اصل اساسی است که از اعلامیه‏ جامعه‏ مدنی برگرفته شده تا راهبردهای قانون‏گذاری و رویه‏ های حقوقی و قضایی در تدوین و اجرای سیاست‏ها گنجانیده شود.

این کتاب را «ابتکار زنان برای عدالت جنسیتی» در ماه‏ های اخر سال ۲۰۱۹ ابتدا به زبان‏ انگلیسی منتشر و سپس به فرانسوی، اسپانیایی، عربی و روسی ترجمه کرده و خلیل رستم‏ خانی آن را به فارسی برگردانده است. در متن فارسی که از نسخه‏ انگلیسی ترجمه شده، از ترجمه‏ معدودی بخش‏ های غیرضروری و پانویس‏ ها صرف‏نظر شده است. سیاست‏نامه‏ شماره ۲۲ زیر نظر گیسو جهانگیری و و خلیل رستم‏خانی منتشر شده است.

سیاست‏نامه‏ شماره ۲۲

اصول لاهه درباره‏ ی خشونت جنسی

برگردان: خلیل رستم‏ خانی

طرح جلد و برگ آرایی: روح الامین امینی

انتشارات آرمان‏شهر

چاپ اول: ۱۳۹۸

شماره‏ گان: ۱۰۰۰

حق چاپ محفوظ و مخصوص ناشر است.

برای دانلود متن کتاب اصول لاهه درباره خشونت جنسیتی روی لینک آن کلیک کنید.

پیوست‌ها: