شماره ۲۵۴-۲۵۳ / ۹ مارچ ۲۰۲۰ برابر با ۱۹ اسفند/حوت ۱۳۹۸

بنیاد آرمان‏شهر یک نهاد مستقل و غیرانتفاعی شهروندی است که به هیچ دسته اقتصادی، سیاسی، مذهبی‌، قومی، و هیچ دولتی وابستگی‌ ندارد. آرمان این نهاد ایجاد بستر‌های مناسب برای تامین خواست‌های اجتماعی برای دموکراسی، حقوق بشر، عدالت و قانون مداری است و نیز دست زدن به ابتکارات فرهنگی‌ و نشر کتاب در خدمت به شکل گیری آگاهی‌ جمعی‌ شهروندان. بنیادآرمان شهر در راستای تبادل اندیشه و گفتگو در قلب آسیا با هدف ایجاد همبستگی‌، پیشرفت و صلح، می‏کوشد. بنیاد آرمان شهر عضو فدراسیون بین المللی جامعه‏ های حقوق بشر (FIDH) است.

گرافیتی های روز جهانی زن در تهران- تصاویر زنان زندانی سیاسی

 

ویژه نامه ۸ مارس (روز جهانی زن)

چهل‌گیس، جشنواره‌ی سیار فیلم زنان، روز ۷ مارس در پاریس آغاز شد

آرمان شهر|OPENASIA- نخستین سفر کاروان فیلم زنان چهل‌گیس روز ۷ مارس در پاریس آغاز شد. این جشنواره‌ی همواره در سفر که آرمان‌شهر/OPEN ASIA، سازمان عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، به راه انداخته است فیلم‌های ساخت زنان و درباره‌ی زنان را طی سفر در جاده‌های ابریشمِ خود نمایش می‌دهد و به این ترتیب گفتگوی بین فرهنگی برای پشتیبانی از اقدام جهان‌شمول زنان را درهم می‌تند.

بیانیه مطبوعاتی «کاروان فیلم زنان چهلگیس»

آرمان شهر|OPENASIA- در آستانه روز جهانی حقوق زنان، چهلگیس، کاروان فیلم زنان با ابتکار OPEN ASIA| بنیاد آرمانشهر و با همکاری جایزه بین‏المللی صلح  سیمرغ، در تاریخ ۷ مارچ ۲۰۲۰ در پاریس، در تالار دانشگاه ملی شرق‏شناسی و تمدن‏های پاریس(INALCO-BULAC) افتتاح می‏شود. در این روز، مستند بلند، انیمیشن‏ و فیلم‏هایِ کوتاه ساخته شده درباره وضعیت زنان در آسیا، اروپا و خاورمیانه نمایش داده خواهد شد. علاوه بر نمایش فیلم، میزگرد، بحث و گفتگو، نمایشگاه و اجراهای متنوع هنری نیز برگزار خواهد شد.

همه برای برابری | EachForEqual#

مجمع جهانی اقتصاد: هر سال کمپین های مختلفی به بهانه روز جهانی زن سازماندهی می شود. موضوع کمپین امسال،EachForEqual# به تفاوت‌های اشخاص اشاره دارد. پیام اصلی کارزار امسال این است: «دنیای برابر یک دنیای پویا و توانا است» – و هر یک از ما می‌توانیم تلاش خود را برای تحقق برابری جنسیتی انجام دهیم.

خاستگاه سوسیالیستی روز جهانی زن

بیدارزنی- روز جهانی زن از ابتدا مناسبتی برای گرامیداشت زنان کارگر و مبارزه با سرمایه‌داری بوده است. سال ۱۹۸۴ کلارا زتکین صفحاتی از جریده‌ی زنان سوسیال-دموکرات با نام «برابری» را که از سه سال پیش راه‌اندازی کرده بود به موضوع منازعه علیه جریان اصلی فمینیسم آلمانی اختصاص داد. زتکین نوشت «فمینیسم بورژوا و جنبش زنان پرولتاریا دو جنبش اجتماعی اساساً متفاوت هستند».

نهم مارس در مکزیک؛ اعتصاب عمومی زنان

رادیو زمانه-با تشدید حملات و قتل‌های مبتنی بر جنسیت در مکزیک، فعالان حقوق زنان در این کشور خواستار اعتصاب سراسری زنان شده‌اند. اتحاد گروه‌های فمینیستی در مکزیک خواستار اعتصاب ۲۴ ساعته جمعیت زنان این کشور در روز ۹ مارس شده‌اند. این مطالبه ناشی از افزایش خشونت علیه زنان و دختران، از جمله دو قتل هولناک اخیر است.

ویدئو؛ تظاهرات روز جهانی زن در آسیا و آمریکای لاتین

روز جهانی زن؛ راهپیمایی صدهزار نفری در شیلی

ویدئو؛ روز جهانی زن در اسپانیا

روز زن در سال ۲۰۲۰ در گوشه و کنار جهان چگونه برگزار شد؟

روز جهانی زن در فرانسه؛ زنان وکیل و کارگر با رقص اعتراض کردند

رقص زنان کُرد سوریه در روز جهانی زن

هشت مارس، روز جهانی زن، نه «روز مادر» است و نه «روز عشاق»

۸ مارس و زنان در زندانها                                                                                                          

ایران: گزارشی از زنان زندانی در زندان‌های ایران

بیدارزنی: در دو سال اخیر شمار زنان زندانی سیاسی افزایش چشمگیری داشته است. زنانی که دوران محکومیت و بازداشت موقت خود را می‌گذرانند و تعدادی نیز با پرونده‌های باز و با قرار وثیقه بیرون از زندان هستند و برخی با محکومیت قطعی در انتظار اجرای حکم هستند. زنان زندانی فعالین کارگری، دانشجویی، بهایی، متهمان جاسوسی، هواداری از سازمان مجاهدین، فعالین محیط‌ زیست، روزنامه‌نگاران، معترضان علیه حجاب اجباری و زنان عرب، کرد، ترک، همسران مردان متهم داعشی را شامل می‌شود.

ایران: عادی‌سازی از وضعیت تحمل‌پذیری بیماری در زندان‌ها

بیدارزنی- سال ۱۳۹۸ برای زنان کنشگر ایرانی در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی، حقوق بشری و … سالی سخت و جانکاه بوده است. فعالان زن ایرانی با انواع متعددی از اتهام، بازجویی، بازداشت، شکنجه و تهدید برای گرفتن اعتراف‌ و حکم‌های ناعادلانه و نامتناسب دست به گریبان بوده‌‌اند. به همین مناسبت هیئت تحریریه‌ی تارنمای بیدارزنی بر آن شده که در آستانه‌ی ۸ مارس، روز جهانی زن، پرونده‌ای را با موضوع بررسی وضعیت زنان زندانی در ایران و برخی کشورهای دیگر منتشر کند.

ایران: زنان زندانی برای خون‌های ریخته‌شده دادخواهی می‌کنند

رادیو زمانه- کشتار دسته‌جمعی دگراندیشان یکی از شیوه‌های دموکراتیکِ حکمرانی جمهوری اسلامی بوده است. کشتارهای دهه ۶۰، قتل‌های زنجیره‌ای دهه ۷۰، کشتار کهریزک در دهه ۸۰، کشتار مردم در اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ و کشتار گسترده در اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ را از یاد نبرده‌ایم. زنان زندانی نیز در زندان‌ها در برابر این کشتارها سکوت نکرده‌اند.

فلسطین: زنان زندانی سیاسی: نگاهی جامعه‌شناختی

بیدارزنی ـ بیدارزنی: سال ۱۳۹۸ برای زنان کنشگر ایرانی در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی، حقوق بشری و … سالی سخت و جانکاه بوده است. فعالان زن ایرانی با انواع متعددی از اتهام، بازجویی، بازداشت، شکنجه و تهدید برای گرفتن اعتراف‌ و حکم‌های ناعادلانه و نامتناسب دست به گریبان بوده‌‌اند. به همین مناسب هیئت تحریریه‌ی تارنمای بیدارزنی بر آن شده که به مناسبت ۸ مارس، روز جهانی زن، پرونده‌ای را با موضوع بررسی وضعیت زنان زندانی در ایران و برخی کشورهای دیگر منتشر کند. در همین راستا در ادامه مطلبی از این پرونده را می‌خوانید. ما زمینمان را از دست دادیم و فقط «آبرویمان» مانده، آیا باید آن را هم از دست بدهیم؟ «زندان برای مردان است» برای همین در انظار عمومی زنانی که زندان می‌روند رفتار مردانه دارند یا از جایگاه خود تخطی کرده‌اند و وجهه خوبی ندارند. من در مصاحبه‎های بسیاری که با زنان زندانی سیاسی در سنین و جایگاه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی مختلفی داشتم، متوجه شدم که آنها همواره با انواع طرد، خصومت و مشکلات اجتماعی از طرف بستگان و همسایگان خود مواجه شده‌اند، یا حتی پس از آزادی از ازدواج با آن‌ها ممانعت شده است.

مکزیک: خشونت جنسی ابزار شکنجه‌ی زنان برای اعتراف‌گیری

بیدارزنی- گزارش بی‌سابقه‌ی سازمان عفو بین‌الملل از ۱۰۰ زن دستگیرشده در مکزیک حاکی از آن است که این زنان به‌طور معمول از سوی نیروهای امنیتی تحت آزار جنسی قرار می‌گیرند. این دست آزارها به منظور اعتراف‌گیری از این زنان و نیز اثبات این است که نیروهای امنیتی در حال مقابله با جرم‌های گسترده و سازمان‌دهی‌شده هستند.

پدرسالاری و زندان‌های هند: فلاکت زندانیان زن هندی

بیدارزنی- در ۱۵ سال گذشته جمعیت زنان زندانی هندی ۶۱ درصد افزایش داشته و رشد ۳۳ درصدی زندانیان مرد را پشت سر گذاشته است. با این وجود زیرساخت‌های درون نظام زندان‌ها با این میزان رشد زنانه جمعیت آن‌ها هم‌خوانی ندارد و همین مسئله منجر به رفتار غیرانسانی با زندانیان می‌شود. برای فهم این مسئله دو موضوع را باید تحلیل کرد: ۱)چرا تعداد زندانیان زن چنین افزایش یافته است؟ ۲) زنان زندانی هندی با چه نابرابری‌های زیرساختی‌ای مواجه هستند؟

ایران: ۶ اتهام و ۲ پرونده جدید علیه نرگس محمدی در زندان

کانون مدافعان حقوق بشر ـ «نرگس محمدی» نایب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، که اخیراً به صورت غیرقانونی و با ضرب و شتم از زندان اوین به زندان زنجان منتقل شد، با تشکیل ۲ پرونده جدید و ۶ اتهام امنیتی بابت وقایع دوران حبس خود مواجه شده است. روز شنبه ۳ اسفند، با حضور بازپرس شعبه ۲ دادسرای زنجان همراه با رئیس و معاون حفاظت اطلاعات و رئیس بند زنان، اتهامات جدید در قالب ۲ پرونده جداگانه به خانم محمدی تفهیم شد. به دلیل دستور اکید وزارت اطلاعات مبنی بر عدم خروج نرگس محمدی از زندان زنجان، این تفهیم اتهام بدون اعزام او به دادسرا و انجام تشریفات قانونی، و در بند زنان انجام شده است. مادر نرگس محمدی: دخترم در زندان زنجان امنیت ندارد

ایران: اعتراض نسرین ستوده به “نقض سیستماتیک حقوق زنان” در ایران

دویچه وله- نسرین ستوده از زندان اوین پیامی به‌مناسبت هشت مارس منتشر کرده است. فراخوانی برای مبارزه مشترک علیه تبعیض و بی‌عدالتی. او با اشاره به شیوع کرونا در ایران از حکومت ایران خواسته است تا به دشمنی خود با جهان پایان دهد.

ایران:

زینب جلالیان، برای سوی چشم ها و مقاومتش

حکم نرگس منصوری، از امضاکنندگان نامه ۱۴ کنشگر زن برای استعفای خامنه‌‌ای: شش سال زندان

فروزان یزدانی‌پور، دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بازداشت شد

ملیکا قراگوزلو، از دانشجویان بازداشت‌شده در اعتراضات آبان به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد

بهنوش بختیاری، بازیگر ایرانی تحت پیگرد قضایی قرار گرفت

مریم علیشاهی و مهیار منصوری، مادر و فرزندی که در اعتراضات آبان دستگیر شدند، به ۱۵ سال حبس محکوم شدند

دادگاه انقلاب مژگان اسکندری، یکی از معترضان دستگیرشده در اعتراضات آبان را به ۳ سال حبس تعزیزی محکوم کرد

گیتا حر، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان‌ به شش سال زندان محکوم شد

رضوانه احمدخانبیگی از معترضان آبان‌ به ۶ سال حبس محکوم شد

اعتراضات آبان ماه؛ سمیرا هادیان از محبوسین زندان قرچک، به ۸ سال حبس محکوم شد

گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی همچنان از حق ملاقات محروم است

پرونده نجمه واحدی و هدی عمید، فعالان حقوق زنان به دادگاه انقلاب ارجاع شد

 

مقاله، پژوهش و گزارش                                                                                                                                                           

زنان میان دو تیغه‌ی کار خانگی و کار مزدی

نقد اقتصاد سیاسی- کار خانگی، به معنای خدمات خانگی تولیدشده‌ی اعضای خانوار، به صورت رایگان عرضه می‌شود و بدون آن سرمایه‌داری در بازتولید نیروی کار درمی‌ماند. کار خانگی، در چارچوب مرکزی نظام حساب‌های ملی، خارج از محدوده‌ی محاسبه‌ی تولید ناخالص داخلی به حساب می‌آید. در نظام حساب‌های ملی در باب دلایل آن به غیربازاری بودن فعالیت‌های خدماتی، دشواری برآوردهای قابل‌قبول از ارزش آن و نیز فایده‌ی اندک محاسبه‌ی آن از نظر اهداف سیاست‌گذاری اقتصادی، تحلیل تعادل و عدم‌تعادل بازارها، تحلیل تورم، اشتغال و غیره اشاره شده است.

۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار؛ ارزش کار بدون ‌مزد زنان

میدان: ۱۰۹۰۰ میلیارد دلار؛ این ارزش کاری است که در سال ۲۰۱۹ توسط زنان خلق شد و بدون دستمزد ماند. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن، ارزش کار بدون دستمزد زنان را بر اساس آمار اکسفام بررسی کرده است. اگر زنان سراسر دنیا در سال ۲۰۱۹ برای ساعاتی که صرف امورات مربوط به خانه‌داری و مراقبت از نزدیکانشان کردند حداقل دستمزد را دریافت می‌کردند، مجموع حقوقشان معادل ۱۰۹۰۰ میلیارد دلار می‌شد. این رقم معادل مجموع درآمد ۵۰ شرکت برتر فورچون جهانی ۵۰۰ در سال ۲۰۱۸ است، لیستی که والمارت، رویال داچ شل، شرکت ملی نفت چین، استیت گرید، آرامکو،  بی‌پی، اکسون موبیل، تویوتا، اپل و آمازون در آن به چشم می‌خورند.

فمینیسم و سرپیچی از کار

میدان- سرپیچی از کار خانگی یعنی نقد خانواده به‌عنوان اتصال‌دهندۀ اصلی روابط اجتماعی کار بازتولیدی خانگی و نقد اخلاقیاتش به‌عنوان حمایت ایدئولوژیک این روابط؛ یعنی نقد کل سازمان کار و زندگی. جورج سوولیس، پژوهشگر و نویسنده یونانی، گفت‌وگوهای متعددی با روشنفکران و کنشگران سیاسی چپ‌گرای اروپا و آمریکا داشته است. این استاد دانشگاه دموکریتوس تراکیه (تراس) یونان که در پژوهش‌هایش بر تقاطع تاریخ اندیشه و تاریخ اجتماعی تمرکز دارد، در این گفت‌وگو با کتی ویکس به ارتباط نظریه‌های مارکسیستی و فمینیستی با یکدیگر، نسبتشان با جنبش‌های اجتماعی زنان و کارزارهای معطوف به کار خانگی می‌پردازد. کتی ویتس، استاد جنسیت و فمینیسم در دانشگاه دوک آمریکا است و کتابی با عنوان «مشکل کار» در کارنامه‌اش دارد.

پسا گفتار – فمینیسم برای ٩٩ درصد: یک مانیفست

تریبون زمانه- بازشناسی سیستم سرمایه‌داری و مفهوم بحران در آن، جایگاه ویژه‌ای در این مانیفست دارد. براساس بررسی‌های نویسندگان، یکی از مسائلی که نقشی محوری در حاد شدن بحران کنونی سرمایه‌داری داشته است موضوع بازتولید اجتماعی و تولید مثل است.  خشونت‌های جنسیتی مقوله‌‌ی دیگر مورد بحث در این مانیفست است که در دو سپهر خصوصی و عمومی مورد بررسی قرار گرفته است. انقیاد و سلطه بر طبیعت و تخریب محیط زیست نیز به عنوان یکی از پیامدهای سلطه‌ی جهانی سرمایه‌داری مورد توجه قرار گرفته است. مسائلی همچون حمایت سرمایه‌داری از خانواده‌ی هسته‌ای و سرکوب تمایلات جنسیِ غیرِ آن یکی دیگر از موارد مورد بحث در یازده تز است.

زنان، طبقه و سیاستهای هویتی، تاملاتی دربارۀ فمینیسم و آیندۀ آن

درآمدی هستی‌شناسانه بر هم‌پیوندیِ جنبش زنان و جنبش کارگری

نقد اقتصاد سیاسی- از رابطه‌ی کار بیگانه‌­شده با مالکیت خصوصی نتیجه می‌­شود که رهاییِ جامعه از مالکیت خصوصی و بندگی، در شکل سیاسیِ رهایی کارگران تجلی می­‌یابد. نه به این علت که موضوع فقط عبارت از رهایی کارگران است، بلکه به این علت که رهایی کارگران، رهاییِ کلیِ انسان­‌ها را دربر دارد. این کلیت از آن‌روست که بندگیِ انسان ناشی از رابطه‌ی کارگر با تولید است، و هرگونه رابطه‌ی بندگی چیزی جز تعدیل‌­ها و پیامدهای این رابطه نیست.

سوسیالیسم و امر جنسی

نقد اقتصاد سیاسی- درحالی‌که نسل‌های بعدیِ سوسیالیست‌های علمی مارکسی، رابطه‌ی جنسی را امری ثانویه و فرع بر روابط واقعی تولید می‌دانستند، بسیاری از نخستین نظریه‌پردازان سوسیالیست و جنبش‌های این حوزه، مسائل جنسی را بسیار جدی می‌گرفتند. به‌عنوان‌مثال شارل فوریه‌ی فرانسوی (۱۸۳۷-۱۷۷۲)، از نخستین سوسیالیست‌های آرمان‌شهری، جاذبه‌های اروتیک را یکی از پایه‌های رسیدن به روابط مساوات‌طلبانه و فراخانوادگی‌ای می‌دانست که خود در نظر داشت.

فمینیسم سرخ و مسئله زن در نگرش نوین چپ

اخبار روز- مبارزان جنبش پرولتاری زنان با باور راسخ به این که سرمایه داری وسرمایه داران، به هر وسیله ای، هستی زن را به خدمت منافع خوددرآورده اند، پدرسالاری وسلطه ی «جنسیتی» به زن را، ساختاری برای تسلط بر این بخش از نیروی کار می‏دانستند.

چرا سوسیالیست فمینیست شدم

میدان: این مقاله برگرفته از یک بحث میزگردی است، که در آن هیلاری وینرایت به اختصار در رابطه با شیوه‌های نوین فکر کردن به تغییر، و آن‌چه از سوسیالیسم فمنیسم یاد گرفته است، حرف می‌زند.

رویایی برای زنان در اروپا!

اخبار روز- از سال ۱۹۹۰ گروهی به نام “لابی زنان اروپایی” ( EWL ) با شرکت تنها ۱۲ تشکل زنان در اتحادیه اروپا تشکیل شد. اکنون اما، بیشتر از ۲۰۰۰ تشکل زنان از کلیه کشورهای اتحادیه، عضو این گروه هستند. ریاست این گروه بر عهده “جوآنا مای کوک” گذاشته شده است. او امیدوار است تا این گروه، زنان را در اروپا بیدار و آگاه به حقوق خود کند. خانم مای کوک می گوید: وظیفه “لابی زنان اروپایی” قوی کردن صدای زنان و هم کاری و هم یاری آنان در سراسر اروپاست. ما تمام تلاش مان را برای تصویب قوانینی به  کار  می بریم تا  سیاست حاکم بر اتحادیه و معادله قدرت در آن را به نفع زنان تغییر دهیم.

نگاهی به وضعیت زنان در ایران و جهان(۱)؛ نابرابری جنسیتی تا به کی؟

اخبار روز- زنان در مقایسه با مردان کجا ایستاده اند؟ وضعیت زنان در زمینه برابری با مردان نسبت به گذشته چقدر پیشرفت کرده است؟ اصولا پیشرفت چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟ آیا پیشرفت یک بعد دارد یا در ابعاد و زمینه های گوناگون تعریف می شود؟ زنان ایران نسبت به زنان جهان کجا ایستاده اند؟ مردان ایران نسبت به دیگر انسان های دنیا کجا ایستاده اند؟ در چه زمینه هایی پیشرفت داشته ایم و در چه زمینه هایی عقب مانده ایم؟ دیگر کشورها چه وضعیتی دارند؟

نقض فاحش حقوق بشر                                                                                                                                        

آزار جنسی و ضرب و شتم خبرنگار سابق صداوسیما توسط پلیس یونان

ایران وایر- «از رودخانه رد شدیم که ماشین پلیس یونان سر رسید. تیر هوایی می‌زدند. تسلیم شدیم. برای بیست دقیقه ما را روی زمین نشاندند و گفتند دست‌هایتان را روی سرمان بگذاریم. مردها را لخت کامل کردند. بعضی‌ها شورت به پا داشتند. لباس گرم کودکان را هم گرفتند. ما زن‌ها هم با لباس زیر و یک تاپ نازک بودیم. همه بدنمان را لمس کردند و فشار دادند. بین پاهایمان را. سینه‌هایمان را. با چوب و باطوم تهدید می‌کردند و کتک‌ می‌زدند».

بنگلادش: زنجیره‌ی رنج‌های زنان کارگر

رادیو زمانه ـ طی سال‌ها بنگلادش با تولید انبوه لباس‌ برای برندهایی چون اِچ‌ اند اِم، زارا، پرای‌مارک و بنتون پس از چین به دومین صادرکننده بزرگ لباس تبدیل شد. ۲۴ آوریل ۲۰۱۳ ساختمان هشت طبقه رانا پلازا (Rana Plaza)  که کارگاه‌های لباس‌دوزی در آن مستقر بودند، در نزدیکی داکا پایتخت بنگلادش فروریخت. ۱۱۳۵ کارگر جان باختند و بیش از دو هزار تن زخمی شدند. این فاجعه توجه جهانیان، به شرایط کار زنان کارگری که در کارگاه‌های ناامن برای برندها لباس تولید می‌کنند را به خود جلب کرد.

آزار جنسی در محیط کار؛ چه باید کرد؟

بی‌بی‌سی ـ براساس تحقیقی که به تازگی انجام شده، نود درصد زنان روزنامه نگار، در محیط کار و محیطی که برای تهیه گزارش به آنها رفت و آمد دارند، به نوعی مورد آزار جنسی قرار گرفته اند. آزار جنسی تجربه‌ای فقط برای زنان روزنامه نگار ایران نیست، اغلب زنان به نوعی در محیط کار و خیابان آن را تجربه کرده اند. آزار جنسی زنان، در محیط کار و خیابان، مسئله ای جهانی است. جنبش می تو، که در سالهای اخیر جهانی شده، بیشتر بر اهمیت نقش قدرت در آزار جنسی مبتنی است.

 

دفاع از  حقوق بشر                                                                                                                                              

فعالان حقوق زن: «زنان افغان به عقب بر نمی‌گردند»

روزنامه هشت صبح-هم‌زمان با روز جهانی هم‌بسته‌گی زنان، فعالان حقوق زن می‌گویند که با وجود چالش‌های موجود، زنان هیچ‌گاهی به عقب گام بر نمی‌دارند. به باور این فعالان، زنان در جریان سال‌های اخیر پیش‌رفت‌هایی داشته‌اند که به لطف مبارزه زنان حاصل شده و باید بر اساس قانون اساسی به عنوان خط سرخ آنان در نظر گرفته شود. این فعالان هر چند می‌گویند که به آینده خوش‌بین‌اند، اما شماری از آنان تصریح می‌کنند که حکومت تا حدودی به تعهداتش در بهسازی وضعیت زنان افغان عمل نکرده است. آنان تصریح می‌کنند که از کنش‌های پیرامون صلح و مسایل وابسته به آینده کشور «بی‌خبر» اند و هشدار می‌دهند که هر نوع پیش‌رفتی که در نبود زنان پیرامون روند صلح و سایر موارد صورت بگیرد، «شکننده» است.

مکزیک: زنان در اعتراض به زن‌کُشی به دیوار کاخ ریاست جمهوری رنگ پاشیدند

عراق: اعتراض زنان به «زنانه مردانه شدن» تظاهرات ضد دولتی

روز جهانی منع ختنه زنان:‌ ۶۸ میلیون زن و دختر در معرض ناقص‌سازی جنسی‌اند

 

سیاست      

افغانستان:«۱۸۶مین» گفتگوی آرمان شهر ـ هفتمین سال برگزاری همایش هفته حقوق بشر: صلح با جنگ افروزان؛ زنان افغانستان

آرمان شهر- به مناسبت روز جهانی حقوق بشر (ده دسامبر) هفتمین سال برگزاری همایش هفته حقوق بشر را با تاکید بر کنوانسیون منع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان (سیدا) و قطعنامه ۱۳۲۵ -زنان، صلح و امنیت- شورای امنیت سازمان ملل  روز ۸ دسامبر ۲۰۱۹ برابر با ۱۷ قوس ۱۳۹۸در کابل آغاز کرد[i]. اولین برنامه این هفته با عنوان صلح با جنگ افروزان؛ زنان افغانستان چهل سال بعد از سیدا و ۲۰ سال بعد از قطعنامه ۱۳۲۵ به عنوان ۱۸۶ مین گفتگوی آرمان شهر با مشارکت فعالان مدنی، مدافعان حقوق بشر، نمایندگان نهادهای جامعه مدنی، اساتید دانشگاه، دانشجویان و جوانان برگزار شد.

افغانستان: نگرانی‌های زنان از مذاکرات صلح با طالبان

(گفتگو با زرقا یفتلی، عضو کمیته دادخواهی زنان افغانستان)

رادیو زمانه- پس از به امضا رسیدن توافقنامه بین آمریکا و نمایندگان طالبان در دوحه، قرار است که در تاریخ ۱۰ ماه مارس مذاکرات بیناـ‌افغانی برگزار شود تا گفت‌وگو با نمایندگان طالبان در راستای آوردن صلح به افغانستان را انجام دهند. اما تا حال که یک هفته مانده به این تاریخ است، نمایندگان این هیأت انتخاب نشده اند و این نگرانی زنان فعال جامعه را افزایش داده است. در هیأتی که به نمایندگی از کل مردم افغانستان در جریان گفت‌وگوها شرکت خواهند کرد چند نفر از نمایندگان زن خواهند بود؟ آیا باز هم این نمایندگان زن مثل دوره های قبلی گفت‌وگوها با نمایندگان طالبان نمایشی و از اطرافیان دولت حاکم خواهد بود؟

افغانستان: کمیسیون حقوق‌بشر: زنان درمذاکرات صلح سهیم باشند

طلوع نیوز-  شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در روز جهانی زن می گوید: «بدون حضور معنی‌دار زنان، روند صلح به صلح پایدار نمی‌انجامد و منظورم از حضور معنی دار چیست؟ حضور معنی دار تنها این نیست که یک چند نفر در تیم مذاکره کننده باشد، بلکه به این معنی است که در تمام سطوح تصمیم‌گیری در موافق‌نامۀ صلح، زنان حضور داشته باشند.»

وزارت صلح: زنان در هیأت مذاکره‌کننده نقش فعال و معنادار خواهند داشت

زنان افغانستان و توافق صلح آمریکا و طالبان؛ من پرده ‌نشین نیستم

خانه‌های امن زنان؛ طالبان با ما چه خواهد کرد؟

افغانستان: زنان عفو نمی‌کنند!

روزنامه هشت صبح- بعد از امضای توافق‌نامه صلح میان طالبان و ایالات متحده امریکا، حرف و حدیث‌های زیادی مطرح شد. نگاه‌های مثبت و منفی‌، بد‌بینی و خوش‌بینی و اظهار نظرهای متفاوت از آدرس‌های مختلف شکل گرفت‌. یکی از موضوعاتی که در این میان مطرح شد‌، بحث عفو کردن مردم افغانستان از سوی نماینده‌ی طالبان بود. این موضوع مرا بسیار برآشفت‌، عصبانی و حتا خشمگین ساخت‌.

افغانستان: «پروموت» با ۲۸۰ میلیون دالر چرا ناکام شد؟

خبرگزاری بانوان افغانستان- برنامه‌ی «پروموت» پنج سال پیش از سوی اداره‌ی انکشاف بین‌الملی آمریکا (یو، اس، آی، دی) آغاز شد. هدف این برنامه توانمندسازی ۷۵ هزار زن در عرصه‌های اقتصادی، رهبری و مشارکت بود. مسؤلیت این برنامه را رولا غنی، نخست بانوی افغانستان به عهده داشت. حالا پس از پایان چنان که پیداست، این برنامه آنگونه که باید، موثر نبوده است. این روزها همه‌جا صحبت‌ از ناکام بودن برنامه‌ی پروموت است. گفته می‌شود بیش از ۲۰۰ میلیون دالر در این برنامه به مصرف رسیده است که یکی از برنامه‌های بزرگ کمکی آمریکا در افغانستان بوده است. اکنون پرسش اساسی این است که چرا بزرگ‌ترین برنامه‌ اداره‌ی انکشاف آمریکا ناکام بوده است. چه عواملی در پس ناکامی این برنامه وجود دارد؟

افغانستان: زنان در آیینه آمار؛ ۲۴ درصد کارمندان دولت را زنان تشکیل می‌دهند

روسیه: جنبش اجتماعی مادران زندانیان سیاسی

دویچه وله ـ در روسیه جنبشی اجتماعی از مادرانی شکل گرفته که فرزندانشان در تظاهرات ضد دولتی دستگیر و زندانی شده‌اند. “راهپیمایی مادران” در سال گذشته جرقه تشکیل گروهی از مادران زندانیان سیاسی بوده است. این زنان برای آزادی فرزندان در بند خود مبارزه می‌کنند و معتقدند که مبارزه آنها، مبارزه برای حقوق دیگر شهروندان هم هست.

ایران: «مسئله زنان» هیچ­‌گاه از محورهای انتخابات در جمهوری اسلامی نبوده

رادیو زمانه ـ گفت­‌وگو با پروین اردلان: جمعه دوم اسفند، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران برگزار می‌شود. در ماه‌های منتهی به انتخابات مجلس، فضای سیاسی و اجتماعی ایران شاهد حوادث مختلفی بود؛ از جمله اعتراض‌های خونین آبان‌ و ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط پدافند هوایی سپاه. در آستانه این انتخابات، حکومت مانند دوره‌های پیشین می­‌کوشد بار دیگر با روش­‌های مختلف مردم را به پای صندوق­‌های رأی­ بکشاند.

ایران: انتخابات مجلس؛ حذف بیشتر نمایندگان زن و تک صدایی شدن مجلس

 

فرهنگ و جامعه                                                                                                                                                                       

زنان کارتن‌خواب در مسلخ کرونا

روزنامه همدلی: گروه‌هایی که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، در شرایط بحرانی مانند شیوع ویروس کرونا بیشتر مورد تهدید قرار می‌گیرند. زنان معتاد کارتن‌خواب و کودکان زباله‌گرد و مانند آنها به دلیل فقر در بهداشت فردی و بهداشت محیطی از جمله همین گروه‌ها هستند. لزوم توجه به اقشار آسیب‌پذیر در شرایط بحرانی نیاز به خدمات ویژه‌ای دارد تا آنها را از مبتلا شدن به بیماری حفظ کند و هم دیگرانی را که با این افراد در ارتباط هستند از خطر ابتلا مصون بدارد.

آرونداتی روی درباره‌ی خشونت‌های دهلی: «این ویروس کرونای ماست. ما بیماریم.»

آسو- محل تجمع امروز ما نزدیک به همان جایی است که چهار روز قبل گروهی فاشیستِ مسلح، به تحریک اعضای حزب حاکم، با پشتیبانی و حمایت فعال نیروهای پلیس، مطمئن از هواداری ۲۴ ساعته‌ی بخش وسیعی از رسانه‌های جمعی الکترونیک، و آسوده خاطر از عدم برخورد محاکم قضایی، به مسلمانان محلات کارگرنشین شمال شرقی دهلی حمله کردند و تعدادی از آنها را به قتل رساندند.

زنان سینماگر پیشگامی که راه را برای آیندگان هموار کردند

بی‌بی‌سی ـ کلی‌یو مدیسون، هرچند نامی آشنا به نظر می‌رسد، اکنون چندان شناخته شده نیست. در سال ۱۹۱۶ اما او در سینما بازیگر زن محبوبی به شمار می‌آمد که در تلاش بود به نویسندگی و کارگردانی هم بپردازد. گفته‌اند او سال‌ها بعد در پاسخ به این پرسش که آیا از کارگردانی می‌ترسیده، پاسخ داد: “چرا باید می‌ترسیدم؟ مردان کم‌هوشی که من می‌شناختم باید از کارگردانی می‌ترسیدند. ” از دوره‌ او فقط سه اثر به فهرست صد فیلم راه یافته‌اند. ۶۳ درصد آثار این فهرست پس از دهه ۱۹۹۰ پدید آمده‌اند و یک‌چهارم آن‌ها متعلق به دهه ۲۰۱۰ هستند. پس بر معاصران مدیسون چه گذشته است؟ چرا در این فهرست خبری از آن‌ها نیست؟ البته در این فهرست همچنان به آثاری حیرت‌انگیز برمی‌خوریم که با یکدیگر تفاوت بنیادین دارند. کفش‌ اثر لوئیس وبر(۱۹۱۶) که در رده هفتاد‌‌ونهم نظرسنجی جای گرفته، قدیمی‌ترین فیلم این فهرست به شمار می‌آید. این اثر داستان زنی از طبقه کارگر را باز می‌گوید که برای به دست‌آوردن کفشی مد روز داوطلبانه به اغوای مرد ثروتمندی فرومایه تن در می‌دهد. وبر در این فیلم به گونه‌ای چشمگیر در قیاس با زمان خودش، از احساسات شدید پرهیز می‌کند. سویه اجتماعی فیلم و روایت همذات‌پندارانه‌‌اش امروز نیز نیرومند به نظر می‌رسد.

۱۵ نکته برای چگونگی رویارویی با تجاوز، سوءاستفاده و آزار جنسی

فمینیسم روزمره- برآورد می شود که یک نفر از هر سه زن طی عمر خود و یک نفر از هر هفت پسر قبل از سن ۱۸ سالگی مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند.

در شش ماه نخست سال جاری ۲۰۱۲ زن در خانه‌های امن پذیرفته شدند

کاهش سن زنان سرپرست خانوار در ایران به ۱۴ سالگی

زنان ورزشکار ایرانی: آنها که رفتند و بازنگشتند

زنان و بازپروری کودکان معلول در تاجیکستان

معرفی کتاب                                                                                                                                                                             

کتاب جدید: اصول لاهه درباره‏ ی خشونت جنسی (سیاست‏نامه‏ شماره ۲۲)

آرمان شهر|OPENASIA- انتشارات آرمان‏شهر، در آستانه‏ روز جهانی زن و به مناسبت چهلمین سالگرد تصویب کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان (سیدا) و بیستمین سالگرد قطعنامه‏ ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل درباره‏ زنان، صلح و امنیت کتاب «اصول لاهه درباره‏ ی خشونت جنسی» (سیاست‏نامه شماره ۲۲) را منتشر کرده است.

توجه جدی به خشونت جنسی با درک کلیه‏ شکل‏‏ های آن آغاز می‏ شود. بیش از ۵۰ سازمان جامعه‏ مدنی طی سال ۲۰۱۹ گرد هم آمدند تا نظریات بازمانده ‏گان خشونت جنسی را در رأس بحث‏های مربوط به این خشونت قرار دهند. از بیش از ۵۰۰ بازمانده سئوال شد که به نظر آن‏ها چه چیزی خشونت را «جنسی» می‏کند. اطلاعات به دست آمده از این مشاوره‏ ها با اطلاعاتی که جامعه‏ مدنی، متخصصان حقوقی، و سیاست‏گذاران ارائه کردند تکمیل شد و نتیجه «اصول لاهه درباره‏ خشونت جنسی» بود.

افغانستان: نشر سه کتاب در روز جهانی زن؛ روایت زندگی زنان افغان

فرهنگ پرس- مرکز منبع معلومات افغانستان به مناسبت روز جهانی زن، سه عنوان کتاب “معجزه‌ی زن بودن” با نویسندگی فاطمه فیضی، “خشم ییلاق” با نویسندگی فرخ جمال، و “هیری شوی، میرمنی” از ماریا محب که سرگذشت واقعی زنان افغان هست را وارد بازار ادبیات کرد.

جامعه‌ی ایران مدیون مقاومت‌ها و فعالیت‌های پیگیرانه‌ی زنان است

آسو- چهار دهه پس از استقرار حکومت اسلامی در ایران، حقوق زنان در ایران چه وضعیت و چشم‌اندازی دارد و در آستانه‌ی تغییرات احتمالی در آینده‌ی سیاسی کشور، زنان چه نقش و سهمی در این تغییرات خواهند داشت؟ مریم حسین خواه، با هایده مغیثی، استاد بازنشسته‌ی جامعه‌شناسی و مطالعات زنان در دانشگاه یورک در تورنتو گفت‌وگو کردهو از او درباره‌ی کتاب جدیدش که بازخوانی شیوه‌ی برخورد نیروهای سیاسی با مبارزات زنان در سال‌های نخست پس از انقلاب است، پرسیده است.

آرمان‌شهر
کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: آرمان شهر، مجمع جهانی اقتصاد، بیدارزنی، یورو نیوز، دویچه وله، کانون مدافعان حقوق بشر، اخبار روز، رادیو زمانه، بی بی سی، روزنامه هشت صبح، آسو، نقد اقتصاد سیاسی، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، میدان، ایران وایر، فمینیسم روزمره، خبرگزاری بانوان افغانستان، تریبون زمانه، مجله هفته، طلوع نیوز، فرهنگ پرس.

پیوست‌ها: