استاد رهنورد زریاب از پایه‌های اصلی ادبیات امروز افغانستان است،که اهمیتش مرزهای جغرافیایی_سیاسی امروز را در نوردیده است. نویسندۀ شاخصی که برای اهل قلم پارسی زبان در افغانستان، ایران، تاجیکستان، سمرقند و بخارا چهرۀ شناخته شده و محبوبی بود.

استاد رهنورد زریاب ازپرکارترین نویسندگان امروز افغانستان بود که علاوه بر خلق رمان هایی چون گلنار و آینه، … و شیخ گفت، درویش پنجم و داستان های کوتاه، با نوشته های فراوانی پیرامون ادبیات، فلسفه و هنر در زمینۀ پالایش زبان پارسی در افغانستانِ بعد از طالبان نقش کلیدی و ارزنده‌ای داشت. عدۀ زیادی او را بانی تغییر زبان پر سنگلاخ در رسانه‌های افغانستان می‌دانند که بر علاوه آثارش از این طریق نیز توانست بر دیگر اهل قلم افغانستان تأثیر گذار باشد.

استاد رهنورد زریاب با شناخت گسترده ای که از شاعران و نویسندگان فارسی زبان در بیرون از افغانستان داشت یکی از نقطه‌های وصل اهل قلم افغانستان با چهره‌های شاخص ادبیات فارسی در بیرون از مرزهای افغانستان بود و اعتقاد او به جغرافیای بزرگ فرهنگی و زبانی دیدی وسیع برایش به ارمغان آورده بود.

انتشار خبر مرگ زریاب،  سبب واکنش‌های فراوانی در افغانستان، ایران و تاجیکستان شد و بسیاری از اهل ادب و فرهنگ این گستره زبانی را متالم ساخت.

اگر چه مرگ، داستان «زن بدخشانی» را ناتمام گذاشت، اما انتشارات آرمان شهر این افتخار را داشت که در سال‌های گذشته کتاب‌های «پایان کار سه رویین تن»، «چه‌ها که نوشتیم» و «آزادی اندیشه و گفتار و زنگی مست شمشیر به دست» را از استاد منتشر کند.

انتشارات بین المللی آرمان شهر، ضمن تسلیت به اهل قلم این جغرافیای بزرگ فرهنگی، نسخه دیجیتال این آثار را بازنشر می کند.

آزادی اندیشه و گفتار و زنگی‏ مستِ شمشیر به‏ دست (مجموعهٔ مقاله‌های پژوهشی)

این کتاب حاوی یازده مقاله است: آزادی اندیشه و گفتار و زنگی‏ مستِ شمشیر به‏ دست، افغانستان – در خلای میان سنت و تجدّد، اشاره‏ هایی از دور، جشن جمشیدی نوروز: میراث ارج‏اومندِ نیاکان ما، طاهر بدخشی: نظریه ‏پردازی که درست شناخته نشد، دکتور جلال خالقی: دانشی ‏مردی، آراسته به ‏چندین هنر، مرغ سحر: یادِ خوش ‏آیندی از بهار، مقولۀ روشن‏گری در فرهنگِ فلسفی آکسفورد، و صاحب سبعۀ ثمانیه هم رفت!، سوگ‏نامه ‏های عشقری و آیینه و ای ایلعازر، بیرون بیا!

چه ها که نوشتیم (مجموعهٔ مقاله‌های پژوهشی و یادواره ها)

«چه ها که نوشتیم» مجموعه ۱۲ مقاله است که عمدتا مشتمل بر مسایل فرهنگی در جغرافیای ماست و در کنار آن مباحثی خاص ادبیات مانند ریزه گرایی –مینی مالیسم و نقد ادبی نیز در آن مطرح شده است. در این کتاب، عناوین مقولۀ ریزه‌گرایی و ریزه‌‎گرایی در ادبیّات، دوسه گپ دربارۀ نقد ادبی، آیا «آن» Charisma  می‌تواند بود؟، محمود طرزی و فارسی ناب در افغانستان سد سال پیش، خرقه در رهن شراب، سخن‌وری ذواللسانین در بند شاه هند، گذشته‌ها را چی‌گونه می‌بینیم؟، بیایید که اندکی رسوا شویم!، قصّۀ غم‌انگیز جشن‌های ما، نقش‌هایی از شقاوت‌های شرقی، اوصافی از واصف و وصف او در صف اصحاب فلسفه، این اسلام سنتی عزیز ما آمده است

پایان کار سه روئین تن (مجموعهٔ مقاله‌های پژوهشی)

«پایان کار سه رویین تن» در بر گیرنده هشت جستار با این عناوین است: ولتر و شهزاده قندهار، …و باز هم بوف کور، جوشش شعر زنان و دوشیزگان افغانستان در دهه شصت هجری خورشیدی، خمسه اولیه، کاخ بلند، بازآفرینی یک حکایت خاور زمینی در امریکای لاتین، سعدی و بوکاچیو دو روایت گر یک قصه شیرین و پایان کار سه رویین تن. و نقطه پایان کتاب مصاحبه ای است با خود استاد. نویسنده گلنار و آینه در پایان کار سه رویین تن، از “ولتر و شهزاده قندهار” آغاز می کند و با مرگ آشیل، اسفندیار و زیگفرید به گفتگویی در پایان کتاب می رسد.

این کتابها از اینجا در دسترس است.

آزادی اندیشه و گفتار – ۹۹

پایان کار سه روئین تن – ۹۹

چه ها که نوشتیم – ۹۹

پیوست‌ها: