سیاست‌نامه ۲۱ با متن قطع‌نامه ۲۱۰۶ مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحدد در ژوئن ۲۰۱۳ آغاز می‌شود. این قطع‌نامه با تاکید بر لزوم پایبندی و اجرای مفاد قطع‌نامه‌های پیشین از جمله قطع‌نامه‌های ۱۳۲۵ (زنان، صلح و امنیت)، ۱۹۶۰ و ۱۸۲۰ توجه جامعه بین‌المللی و کشورهای درگیر جنگ را به موضوع خشونت‌های جنسی و جنسیتی در جنگ جلب می‌کند و تایید می‌کند خشونت جنسی زمانی که به عنوان روش یا تاکتیک جنگی و یا به عنوان بخشی از حمله گسترده یا سیستماتیک علیه غیرنظامیان مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند به طور قابل توجهی شرایط درگیری مسلحانه را تشدید بخشد و طولانی کند. در این قطع‌نامه بر تقویت مبارزه علیه معافیت از مجازات برای مهمترین جنایت‌های بین‌المللی ارتکاب یافته علیه زنان و دختران از طریق دادگاه بین‌المللی جزایی ICC، دیوان‌های داوری موردی و ترکیبی و نیز دادگاه‌های ویژه در دادگستری کشورها تاکید و بر رهیافت جامع عدالت انتقالی در درگیری مسلحانه و در دوران پسا منازعه توجه صورت گرفته است.

در گزارش ناشنوده، به حساب نیامده: پیش به سوی پاسخ‌گویی در مورد خشونت جنسی و جنسیتی در دادگاه بین‌المللی جزایی و فراتر از آن، که توسط فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر تهیه شده است علاوه بر پرداختن به موانع دستیابی قربانیان به عدالت و دستاوردهای محدود در زمینه رسیدگی به جرائم صورت گرفته، روشهای افزایش پاسگویی در مورد خشونتهای جنسی و جنسیتی در دادگاه بینالمللی جزایی و فراتر از آن، از طریق ارزیابی تلاشهای این دادگاه و جامعه مدنی در پیگیری عدالت برای قربانیان این جنایتها، بررسی میشود. بخش دوم این گزارش به رابطه بین دادگاه بینالمللی جزایی و جامعه مدنی میپردازد و اذعان می دارد جامعه مدنی نه تنها در ایجاد دادگاه بینالمللی جزایی از زمان مذاکرات درباره اساسنامه این دادگاه نقش اساسی بازی کرده است بلکه همچنان تاثیر مهمی بر صلاحیت دادگاه و فعالیت های دادخواهانه و پشتیبانی عملی از آن دارد. این گزارش توسط خلیل رستم خانی از انگلیسی به فارسی ترجمه شده است.

بخش آخر کتاب نیز، مصاحبه با رودلفو دومینگز مارکز، وکیل و متخصص قوانین حقوق بشری و خشونت جنسیتی علیه زنان آمده است. در این مصاحبه گیسو جهانگیری به طور مفصل درباره فمی‌ساید Femicide (زن‌کشی) در مکزیک، مستندسازی موارد فمی‌ساید، قوانین و مقررات و نقش نهادهای مدنی در اصلاح قوانین و پیگیری این جرائم با وی گفتگو کرده است. این گفتگو توسط شورانگیز داداشی از انگلیسی به فارسی برگردان شده است.

چاپ دوم سیاست‌نامه ۲۱ «خشونت جنسی و جنسیتی در جنگ» به مناسبت هشتمین دوره هفته حقوق بشر (۲۰۲۰) در اختیار فعالان حقوق بشر و مدافعان حقوق زنان قرار می‌گیرد به امید آن که جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر و حقوق زنان، در این برهه حساس از تاریخ، خود را به مهمترین و به روزترین متون بین‌المللی و ابزارهای دانش در مبارزه با خشونت علیه زنان مسلح و مسلط بسازند و زمینه‌های احقاق حقوق قربانیان خشونت‌های جنسی و جنسیتی در دوران جنگ و پسا منازعه چه از طریق مکانیزم‌ها و رهیافت‌های بین‌المللی و چه از طریق تقویت محاکم و دادگاه‌های ملی عملی‌تر گردد.

چاپ دوم سیاست‌نامه ۲۱: خشونت جنسی و جنسیتی در جنگ در دسترس است.

پیوست‌ها: