کتاب «جنسیت و ملت» نوشته نیرا یووال دیویس، درباره مناسبات جنسیتی و نحوه تأثیرگزاری آنها بر طرح‌‌ها و فرایندهای ملی و تأثیرپذیری از آنهاست. کانون اصلی توجه این کتاب موقعیت‌ها و جایگاه‌های زنان است، اما مردان و مردانگی نیز به تناسب در محور توجه این کتاب قرار دارند.

همان گونه که زنان و مناسبات جنسیتی در بسیاری از عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و علمی نادیده گرفته می‏شوند، در بسیاری از نظریه پردازی‌ها درباره ملت و ملی‌گرایی نیز، مناسبات جنسیتی بی‌ربط دانسته و نادیده گرفته‏ شده‌اند. نوشته‌های راجع به ملی‌گرایی در بحث مربوط به «تولید» یا «بازتولید» ملّی نیز، معمولاً به زنان ربط داده نمی‌شود بلکه به بوروکرات‌های دولتی یا روشنفکران ربط پیدا می‌کند. باوجوداین، همان طور که در این کتاب شرح داده شده، این زنان ـ و نه (تنها) بوروکراسی و اندیشمندان ـ هستند که ملت‌ها را به لحاظ زیست شناختی، فرهنگی و نمادین بازتولید می‌کنند. پس چرا زنان معمولا در نظریه‌پردازی‏های مربوط به پدیده‏های ملّی‌گرایی «پنهان» هستند؟

در متن این کتاب آمده است: فرهنگ‌های مسلط دیدگاهی ویژه درباره معنای جهان و ماهیت نظم اجتماعی دارند. مناسبات میان زنان و مردان برای چنین دیدگاهی حیاتی است، و بنابراین در بیشتر جوامع کنترل زنان نیز به همین اندازه اهمیت دارد. زنان اغلب نماد فرهنگِ جماعت، نماد مرزهای آن، حامل «شرفِ» جماعت و بازتولیدگر فرهنگ از نسلی به نسل دیگر تصور می‌شوند.

در سراسر این کتاب که در ۵ فصل به ترتیب ۱) نظریه‌پردازی درباره جنسیت و ملت ۲) زنان و بازتولید زیست شناختی ملت ۳) بازتولید فرهنگی و مناسبات جنسیتی ۴) شهروندی و تفاوت ۵) زنان، قومیت و توانمندسازی: پیش به سوی سیاست‌ورزی تقاطعی، تنظیم شده، نویسنده کوشیده است با استفاده از نظرات اندیشمندان اجتماعی مختلف، و رویکردی نقادانه، پاسخ‏های درخور توجهی به چرایی غیبت زنان و چگونگی نقش و جایگاه آنان و تاثیر مناسبات جنسیتی قدرت در پروژه‏های ملت‌سازی و ملی‌گرایی بیابد.

بنابراین، هدف این کتاب این است که با بررسی نظام‌مند سهم مهم مناسبات جنسیتی در چندین بُعد اساسی پروژه‏های ملّی‌گرایی ـ بازتولید ملّی، فرهنگ ملّی و شهروندی ملّی، درگیری‌ها و جنگ‏های ملّی ـ این پروژه تحلیلی درک جنسیتی از ملت‏ها و ملّی‌گرایی را ترویج کند.

چاپ سوم این کتاب، به مناسبت هشتمین دوره هفته حقوق بشر (۲۰۲۰) پیکشش اساتید و پژوهشگران علوم اجتماعی و خوانندگان جدی و علاقمند می‌شود، به امید آن که باب گفتگو و نقد در مورد مباحث مهم و به روز در زمینه مناسبات جنسیتی و مطالعات زنان در این گوشه از جغرافیای جهان نیز گشوده شود.

چاپ سوم کتاب جنسیت و ملت در دسترس است.

پیوست‌ها: