توجه جدی به خشونت جنسی با درک کلیه‌ی شکل‌های آن آغاز می‏ شود. بیش از ۵۰ سازمان جامعه‌ مدنی طی سال ۲۰۱۹ گرد هم آمدند تا نظریات بازمانده‏ گان خشونت جنسی را در رأس بحث‌های مربوط به این خشونت قرار دهند. از بیش از ۵۰۰ بازمانده سئوال شد که به نظر آن‏ها چه چیزی خشونت را «جنسی» می‏ کند. اطلاعات به دست آمده از این مشاوره‏ ها با اطلاعاتی که جامعه مدنی، متخصصان حقوقی و سیاست‏گذاران ارائه کردند تکمیل شد و نتیجه «اصول لاهه درباره‌ی خشونت جنسی» بود.

انتشارات آرمان‏شهر، به مناسبت هشتیمن دوره هفته حقوق بشر که از سال ۲۰۱۳ در نیمه اول ماه دسامبر برگزار می‌شود و بیستمین سالگرد قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل درباره زنان، صلح و امنیت کتاب «اصول لاهه درباره‌ی خشونت جنسی» (سیاست‏نامه شماره ۲۲) را مجددا منتشر می‌نماید.

«اصول لاهه درباره‌ی خشونت جنسی» از سه بخش‏ زیر تشکیل می‌شود:

ـ «اعلامیه‌ی جامعه‏ مدنی درباره‏ی خشونت جنسی» رهنمودی کلی درباره‏ی جنبه‏ای است که خشونت را به‏ویژه برای بازمانده‏گان «جنسی» می‏کند؛

ـ «رهنمودهای حقوق بین‏المللی کیفری» ابزاری برای متخصصان حقوق بین‏المللی کیفری است. در این رهنمودها مشخص می‏شود که اﻋﻤﺎل خشونت جنسی در اعلامیه جامعه مدنی، در چه صورتی جنایت بین‌المللی تلقی می‌شوند؛ به علاوه، عناصر عملی برای تقویت پیگرد این اﻋﻤﺎل بر اساس حقوق بین‌المللی کیفری ارائه می‌شود؛

ـ «اصول اساسی درباره خشونت جنسی برای ارائه به سیاست‏گذاران»۱۰ اصل اساسی است که از اعلامیه‏ی جامعه مدنی برگرفته شده تا راهبردهای قانون‌گذاری و رویه‌های حقوقی و قضایی در تدوین و اجرای سیاست‌ها گنجانیده شود.

این کتاب را «ابتکار زنان برای عدالت جنسیتی» در ماه‏های اخر سال ۲۰۱۹ ابتدا به زبان‏ انگلیسی منتشر و سپس به فرانسوی، اسپانیایی، عربی و روسی ترجمه کرده و خلیل رستم‌خانی آن را به فارسی برگردانده است. در متن فارسی که از نسخه انگلیسی ترجمه شده، از ترجمه معدودی بخش‌های غیرضروری و پانویس‌ها صرف‌نظر شده است. سیاست‌نامه شماره ۲۲ زیر نظر گیسو جهانگیری و خلیل رستم‏خانی منتشر شده است.

برای دسترسی به متن سیاست‌نامه کافی است روی این لینک کلیک کنید: اصول لاهه درباره خشونت جنسی

پیوست‌ها: