نقد اقتصاد سیاسی– کتاب «کهنه رو به مرگ است و نو ناتوان از زاده شدن» از نولیبرالیسم پیشروتا ترامپ و پس از آن اثر نانسی فریزر و ترجمه شیرین کریمی بصورت آنلاین در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. نانسی فریزر نظریه پرداز انتقادی، فمینیست و مارکسیست امریکایی است که درباره مسایل گوناگونی نوشته است و بیشتر به خاطر آثارش درباره مفاهیم عدالت و بی عدالتی شناخته شده است.

مترجم در مقدمه کتاب می نویسد: به تعبیر نانسی فریزر، عدالت را می توان در دو مسیر جدا از هم ولی مرتبط با هم فهمید: عدالت توزیعی، یعنی توزیع عادلانه تر منابع و عدالت ارج شناختی یعنی ارج شناسی برابر هویت ها و گروه های گوناگون در جامعه. در مقاله‎ای که در اینجا می‎آید فریزر این‎ دو مفهوم کلیدی را دقیق‎تر شرح می‎دهد و وضعیت جهانِ مبتلا به بحران سیاسیِ امروز را روشن و نغز ترسیم می‎کند. فریزر در این مقاله شرح ‎می‏‎دهد که چطور در طی دوران دولت‎های رونالد ریگان، بیل کلینتون، باراک اوباما و دونالد ترامپ نولیبرالیسم پیشرو بر جهان مسلط و جهان به سوی بحران سیاسی عظیمی کشیده شد، چگونه جهانِ سرمایه‎داری مالک یک «روحِ جدید »شد، چگونه نولیبرالیسم پیشرو، نولیبرالیسم ارتجاعی در حزب جمهوریخواه را شکست داد و بعد چطور با ایجاد شکاف هژمونیک و درگرفتنِ جدال بر سر پرکردن آن در اوایل قرن بیست‏‏‎ویکم زمینه برای برآمدن باراک اوباما فراهم شد. به نظر فریزر اوباما نتوانست مانع اجرای سیاست‎های نولیبرالی شود، جهان به سوی بحران هژمونی کشیده شد و پس از اوباما دونالد ترامپ با سیاست ارزان‎نمایی و گران‎فروشیِ کاسب‎کارانه و با در پیش گرفتن شدید و شرورانه‎ی سیاست ارج‎شناسیِ ارتجاعی بر صندلی ریاست‎جمهوری آمریکا تکیه زد.

به زعم نانسی فریزر، نولیبرالیسم نمی تواند در رفع انسدادهای جهان امروز موفق باشد. نولیبرالیسم در بستر اقتصاد جهانی قرار دارد و از به چالش کشیدن آن اقتصاد عاجز است. امروز هژمونیِ قابل اطمینانی نداریم و بدین سبب جهان با دوره‎ای بی‎ثبات به‎لحاظ قدرت و بااستمرار بحران‎مواجه شده است. به قول گرامشی «کهنه رو به مرگ است و نو ناتوان از زاده شدن.»

از نگاه فریزر محتمل‎ترین سیاستی که برای عبور از این وضعیت در چشم‎انداز است سیاست پوپولیسمِ پیشرواست. به‎نظر فریزر پوپولیسم پیشرو با ترکیب سیاست بازتوزیع مساوات‎طلبانه و سیاست ارج‎شناسیِ غیرسلسله‎مراتبی روزنه‎ی امیدی در این ظلمت است، روزنه‎ای برای اتحاد کل طبقه کارگر.

در گفت و گویی که پس از این مقاله می‎آید باسکار سونکارا درباره‎ی نکات طرح شده در مقاله با نانسی فریزر گفت‎وگو میکند. باسکار سونکارا سردبیر نشریه‎ی ژاکوبناست، نشریه‎ای که خود را «صدای پیشروی چپ آمریکا و پیگیر چشم‎اندازهای سوسیالیستی در سیاست، اقتصاد و فرهنگ» معرفی می‎کند.

این کتاب را از همین لینک کهنه در حال مرگ و نو ناتوان از زاییده شدن- نانسی فریزر دریافت کنید.

پیوست‌ها: