کارزار «واژه‌ها مهم‌اند: ۶۱ واژه، ۶۱ روز برای مقابله با خشونت جنسی و جنسیتی»

بنیاد آرمان شهر-OPENASIA و دیده‎‌بان زنان برای عدالت در گذار (ObservatoryWJT#)

واژه‌ها مهم‌‎‏اند زیرا به ما اجازه می‌دهند چشمان خود را باز نگه داریم و مسیر درست را بیابیم. ما در این دوره، می‌‎خواهیم هر روز، تعریف جامع یک واژه را با هم بخوانیم و رابطه آن را با دیگر مفاهیم مربوط به خشونت جنسی و جنسیتی بدانیم. چرا که بدون دانستن این تعاریف دقیق، نمی‎توانیم راه‌حل‌های موثری بیابیم و با دیگران به گفت‌گو بنشینیم. این اولین باری است که مجموعه‌ی این واژه‌گان در قالب یک کتاب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، عربی و فارسی گردهم آمده است.

واژه ۴۲، روز ۴۲

سقط جنین

(ABORTION)

سقط جنین روشی برای پایان دادن به حاملگی یا «برداشتن بافت حاملگی، نتایج نطفه‌بندی یا جنین و جفت (پس از تولد) از رحم است».[i]

حق سقط جنین قانونی و ایمن

(RIGHT TO LAWFUL AND SAFE ABORTION)

دسترسی به سقط جنین ایمن[ii] و مقرون به صرفه که متخصصان پزشکی با استاندارد بالا انجام بدهند،[iii] حق اساسی جنسی و تولیدمثلی است که دولت‌ها وظیفه دارند از جمله با تصویب قانون‌های مربوطه و اصلاح چارچوب‌های قانونی مانعِ آن در اختیار بگذارند.[iv]

جلوگیری یا قصور از اینکه زنان و دختران، مردان ترنس‌جندر و اشخاص غیردوگانه[v] کاملاً از حقوق جنسی و تولیدمثل خود بهره‌مند شوند، خشونت مبتنی بر جنسیت محسوب می‌شود و می‌تواند بر حق زندگی، سلامت،[vi] کرامت و استقلال،[vii] عدم تبعیض،[viii] آموزش، کار، مشارکت در زندگی سیاسی، عمومی و اجتماعی و در شرایط خاصی بر حق رها بودن از شکنجه و/یا رفتار تحقیرآمیز تأثیر بگذارد.[ix] این امر در کلیه شرایط و به‌ویژه در مواردی که بارداری نتیجه تجاوز یا زنای با محارم است یا سلامتی یا زندگی[x] مادر را به خطر می‌اندازد، صدق می‌کند.[xi]

سقط جنین اجباری

(FORCED ABORTION)

سقط جنین اجباری جرم خاتمه دادن عمدی به حاملگی یا سازمان‌دهی ختم حاملگی به هر روشی بدون رضایت قبلی، کامل، آزاد و آگاهانه شخص باردار است.[xii] هر کسی و در هر زمانی (صلح یا درگیری) ممکن است مرتکب این کار شود.

جرم سقط جنین اجباری به‌عنوان جرم مستقل در عهدنامه‌های حقوق بین‌المللی جزایی وجود ندارد. با این حال، قضات دادگاه بین‌المللی جزایی برای رواندا تشخیص دادند که سقط جنین اجباری، و همچنین مثله کردن جنسی، ازدواج اجباری و دیگر جرم‌های مشابه جنسیتی که به‌طور مشخص در اساسنامه رُم دادگاه بین‌المللی جزایی ذکر شده است، خشونت جنسی محسوب می‌شود و موجب پیگرد قانونی در دادگاه‌ها و دیوان‌های بین‌المللی است.[xiii] بنا به اعلام نهاد زنان سازمان ملل متحد، سقط جنین اجباری همچنین می‌تواند برابر با شکنجه باشد و به‌عنوان جرم مشخص یا در شرایط معین به‌عنوان جنایت‌ ضدبشریت مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.[xiv]

در سطح داخلی، دولت‌ها از طرق مختلف به جرم‌انگاشتن سقط جنین اجباری نزدیک شده‌اند، از جمله: با شناسایی آن به‌عنوان جرم مشخص و مستقل، با پیگرد قانونی آن به‌عنوان تعرض،[xv] یا با ممنوع کردن سقط جنین به‌طور کلی، چه اجباری چه با رضایت (نگاه کنید در بالا) .

در کلمبیا، سقط جنین اجباری به‌طور گسترده‌ای علیه زنان و دخترانِ در خدمت فارکFARC (نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا) در مواردی که سیاست این گروه برای اجبار به جلوگیری از بارداری شکست می‌خورد و زنی یا دختری باردار می‌شد انجام گرفته است.[xvi] در سال ۲۰۱۵، دادستان کلمبیا رسماً اظهار داشت که بر اساس ۱۵۰ مصاحبه با مبارزان زن سابق فارک، به نظر می‌رسد که سقط جنین اجباری سیاستی با هدف حفظ توانایی جنگیدن زنان و دختران بوده است.[xvii] در سال ۲۰۱۷، اسپانیا به‌اصطلاح Enfermero («پرستار») را به کلمبیا تحویل داد تا در دادگاه‌های کلمبیا محاکمه شود. او به انجام صدها سقط جنین اجباری علیه اعضای فارک،ELN (ارتش آزادی‏بخش ملی) و دیگر گروه‌ها متهم شد.[xviii]

مرتبط با این بخش: خشونت جنسی، حق تولیدمثل، رضایت (آگاهانه)

برای خواندن مطلب به انگلیسی با جستجوی کلمه مورد نظر در متن انگلیسی کتاب به این لینک مراجعه کنید.

#Armanshahr_Foundation_OPENASIA_آرمان شهر

#۸_مارس

#کارزار_واژه‌ها_مهم‌اند_۶۱_واژه_۶۱_روز_برای_مقابله_با خشونت_جنسی_و_جنسیتی

#SGBV

#۶۱words61daysCampaign

#انتشارات آرمان شهر| Armanshahr Publishing

#SGBV_Glossary

#ObservatoryWJT

————————————————

پانوشت‌ها:

[i] دانشکده پزشکی‌هاروارد، سقط جنین (خاتمه بارداری)، انتشارات بهداشت‌هاروارد، ژانویه ۲۰۱۹، در

https://www.health.harvard.edu/medical-tests-and-procedures/abortion-termination-of-pregnancy-a-to-z

[ii] سازمان جهانی بهداشت (WHO)، مدیریت پزشکی سقط جنین، ۲۰۱۸، در https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/278968/97892415504066-eng.pdf.

[iii] دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل (OHCHR)، مجموعه اطلاعاتی درباره‌ بهداشت و حقوق جنسی و تولید‌مثلی: سقط جنین، در https://www.ohchr.org/Documents/Issues/Women/WRGS/SexualHealth/INFO_Abortion_WEB.pdf

[iv] کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (CESCR)، نظر عمومی شماره ۲۲ (۲۰۱۶) درباره حق بهداشت جنسی و تولیدمثلی (ماده ۱۲ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی)، E/C.12/GC/22، ۲ مه ۲۰۱۶، بندهای ۲۸، ۳۴، ۴۰، ۴۱، ۴۵. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) معتقد است که همه دولت‌ها باید سقط جنین را بدون محدودیت مجاز کنند و امکان دسترسی به خدمات قانونی و ایمن سقط جنین را در هر شرایطی صرفاً براساس بیان خواست شخص فراهم کنند. نگاه کنید به اصطلاح «حقوق تولیدمثل» در بالا.

[v] نه‌زن‌ونه‌مرد (Non-Binary). درباره مردان ترنس و سقط جنین، «دیده بان سیاست تمایل جنسی» (Sexuality Policy Watch)، «اسطوره شناسی سیاسی در مورد سقط جنین و مردان ترنس»، ۲۹ مه ۲۰۱۸، در https://sxpolitics.org/political-mythology-on-abortion-and-trans-men/18439؛ همچنین نگاه کنید به کار سازمان بهداشت تولیدمثلی ایبیس (Ibis)، «درک نیازهای پیشگیری از بارداری و سقط جنین و تجربه‌های افراد ترنس‌جندر و چندجنسیتی (gender-expansive) در ایالات متحده»، در https://ibisreproductivehealth.org/projects/understanding-contraception-and-abortion-needs-and-experiences-transgender-and-gender؛ و (H. Moseson et al (2020، «لزوم دربرگیری ترنس‌جندرها و جنسیت غیردوگانه ورای سلامتی زنان»، (“The Imperative for Transgender and Gender Nonbinary Inclusion Beyond Women’s Health”, )

در Obstetrics & Gynecologie، دوره ۱۳۵(۵)، صص. ۱۰۵۹ـ۱۰۶۸.

[vi] کمیته رفع تبعیض علیه زنان (“کمیتهCEDAW”)، توصیه عمومی شماره ۲۴: ماده ۱۲ کنوانسیون (زنان و بهداشت)، ۱۹۹۹، بند ۳۱c؛ همچنین نگاه کنید به کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، نظر عمومی شماره ۲۲ (۲۰۱۶)، همانجا، بند ۴۱.

[vii] مجمع عمومی سازمان ملل متحد، حق همه برای برخورداری از بالاترین استاندارد ممکن بهداشت جسمی و روانی، گزارش موقت گزارشگر ویژه در مورد حق برخورداری از بالاترین استاندارد ممکن بهداشت جسمی و روانی، A/66/254، ۳ آگوست ۲۰۱۱، بندهای ۱۵، ۲۱

[viii] کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد رفع همه شکل‌های تبعیض علیه زنان (CEDAW)، ۱۸ دسامبر ۱۹۷۹ (لازم الاجرا از ۳ سپتامبر ۱۹۸۱)، ماده ۲.

[ix] شورای حقوق بشر، گزارش گزارشگر ویژه در مورد شکنجه و دیگر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز، A/HRC/31/57، ۵ ژانویه ۲۰۱۶، بندهای ۴۲-۴۴؛ کمیته CEDAW، توصیه عمومی شماره ۳۵ در مورد خشونت جنسیتی علیه زنان، به‌روز کردن توصیه عمومی شماره ۱۹، CEDAW/C/GC/35، ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۷، بند ۱۸.

[x] کمیته حقوق بشر (HRC)، نظر عمومی شماره ۳۶ (۲۰۱۸) در مورد ماده ۶ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، در مورد حق زندگی، CCPR / C / GC / 36، ۳۰ اکتبر ۲۰۱۸، بند ۸.

[xi] اتحادیه آفریقا، پروتکل منشور حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا در مورد حقوق زنان در آفریقا(“پروتکل ماپوتو”)، ۱۱ ژوئیه ۲۰۰۳، ماده ۱۴.

[xii] شورای اروپا، گزارش توضیحی به کنوانسیون شورای اروپا درباره جلوگیری از خشونت علیه زنان و خشونت خانگی و مبارزه با آن، ۱۱ مه ۲۰۱۱، بند ۲۰۴.

[xiii] دادگاه بین‌المللی جزایی برای یوگسلاوی سابق (ICTY)، دادستان علیه کووکا (Kvocka) و دیگران، دادنامه، IT-98-30/1-T، ۲ نوامبر ۲۰۰۱، زیرنویس ۳۴۳ (بند ۱۸۰). به‌عنوان مثال، خشونت جنسی را می‌توان در دادگاه بین‌المللی جزایی مورد پیگرد قانونی قرار داد: به‌عنوان جنایت ضد بشریت (ماده ۷(۱)(g)-6)) در صورتی که از نظر شدت قابل مقایسه با دیگر جرائم جنسی ذکر شده در ماده ۷(۱)(g) باشد؛ یا به‌عنوان جنایت جنگی در صورتی که از نظر شدت قابل مقایسه با نقض فاحش کنوانسیون ژنو (ماده ۸(۲)e(vi)-6)) یا دیگر موارد نقض جدی ماده ۳ مشترک در چهار کنوانسیون ژنو باشد (ماده ۸(۲)(e)(vi)-6). اساسنامه رُم دادگاه بین‌المللی جزایی، A/CON.183/9، ۱۷ ژوئیه ۱۹۹۸(لازم الاجرا از ۱ ژوئیه ۲۰۰۲).

[xiv] نگاه کنید به نمونه کره شمالی، نهاد زنان سازمان ملل، «عدالت اکنون: پایان دادن به مصونیت از مجازات برای خشونت جنسی و جنسیتی به‌عنوان جرائم بین‌المللی»، در https://interactive.unwomen.org/multimedia/infostory/justicenow/en/index.html

[xv] دفتر مواد مخدر و جرائم سازمان ملل متحد (UNODC)، کتابچه راهنما در مورد پیگردهای موثر قانونی در قبال خشونت علیه زنان و دختران، مجموعه کتابچه‌های عدالت کیفری، ۲۰۱۴، ص ۱۸، در https://www.unodc.org/document/justice-and-prison-reform/Handbook_on_effective_prosociation_responses_to_violence_against_women_and_girls.pdf.

[xvi] نگاه کنید به Women’s Link Worldwide، «گزارش اولیه به صلاحیت ویژه صلح کلمبیا (به اسپانیایی: JEP) در مورد اسناد نقض حقوق تولیدمثل زنان و دختران در صفوف فارک»، ۷ اکتبر ۲۰۱۹، در https://www.womenslinkworldwide.org/en/news-and-publications/press-room/women-s-link-worldwide-files-an-initial-report-with-the-colombian-special-jurisdiction-for-peace-jep-in-spanish-documenting-violations-of-the-reproductive-rights-of-women-and-girls-within-the-ranks-of-the-farc.

[xvii] اخبار بی‌بی سی، «شورشیان فارک: کلمبیا در مورد «۱۵۰ ٬سقط جنین اجباری٬ تحقیق می‌کند»، ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵، در https://www.bbc.com/news/world-latin-america-35082412.

[xviii] نگاه کنید به Women’s Link Worldwide، محکومیت‌ها و پیگردهای قانونی جاری در مورد خشونت جنسی و تولیدمثلی علیه زنان و دختران به اجبار سربازشده، غیرنظامی و جنگجو در درگیری‌های مسلحانه کلمبیا، در: https://www.womenslinkworldwide.org/en/files/3100/convictions-and-pending-prosecutions-for-sexual-and-reproductive-violence-committed-against-women-and-girls-in-the-armed-conflict-of-Colombia.pdf؛ همچنین، در مورد تصمیم مهم دادگاه قانون اساسی کلمبیا مبنی بر اینکه جنگجویان سابق که قربانی خشونت جنسی و تولیدمثلی شده‌اند، طبق قانون باید به‌عنوان قربانیان درگیری مسلحانه شناخته و از غرامت برخوردار شوند، نگاه کنید به: Colombia, Corte constitucional, Sala Plena, Expediente T-7.396.064, Sentencia SU599/19، ۱۱ دسامبر ۲۰۱۹.