کارزار «واژه‌ها مهم‌اند: ۶۱ واژه، ۶۱ روز برای مقابله با خشونت جنسی و جنسیتی»

بنیاد آرمان شهر-OPENASIA و دیده‎‌بان زنان برای عدالت در گذار (ObservatoryWJT#)

واژه‌ها مهم‌‎‏اند زیرا به ما اجازه می‌دهند چشمان خود را باز نگه داریم و مسیر درست را بیابیم. ما در این دوره، می‌‎خواهیم هر روز، تعریف جامع یک واژه را با هم بخوانیم و رابطه آن را با دیگر مفاهیم مربوط به خشونت جنسی و جنسیتی بدانیم. چرا که بدون دانستن این تعاریف دقیق، نمی‎توانیم راه‌حل‌های موثری بیابیم و با دیگران به گفت‌گو بنشینیم. این اولین باری است که مجموعه‌ی این واژه‌گان در قالب یک کتاب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، عربی و فارسی گردهم آمده است.

واژه ۴۴، روز ۴۴

سوگیری جنسیتی

(GENDER BIAS)

سوگیری جنسیتی تفاوت در رفتار و تصور (از طریق اقدام‌ها یا تفکر) نسبت به جنسیت‌ها و به‌طورِ عمده قائل شدن تبعیض بین زنان و مردان است.[i] این نگرش معمولاً حاکی از نابرابری در حقوق و تحمیل تسلط یک جنسیت بر جنسیت‌های دیگر است.[ii] سوگیری ممکن است عمدی یا ناخودآگاه باشد.[iii]

سوگیری جنسیتی نوعی تبعیض جنسیتی است که منجر به نابرابری بین جنسیت‌ها در حوزه‌های خصوصی و عمومی می‌شود. نمونه‌ای که اغلب مورد بحث قرار می‌گیرد نابرابری بین زن و مرد در بازار کار براساس سوگیری جنسیتی است. به‌عنوان مثال، در مقایسه بین دو فرد با شرایط برابر که یکی مرد و دیگری زن است بر اساس آمار، زنان از امکان کمتری برای دست یافتن به فرصت‌های حرفه‌ای، سِمَت‌ها، دستمزدها[iv] یا پیشرفت شغلی برخوردارند.[v] در برخی از کشورها، به دلیل تبعیض و سوگیری جنسیتی، کار زنان در بعضی صنایع ممنوع است. به‌عنوان مثال، به گزارش مرکز ضدتبعیض مموریال، سازمان عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در روسیه: «قانون در روسیه، بلاروس، آذربایجان و کشورهای شوروی سابق در آسیای میانه، زنان را از اشتغال در صدها حرفه، از جمله مشاغل آبرومند و پردرآمد، منع کرده است.»[vi] این ممنوعیت همچنین شامل شغل‌هایی در رشته‌های کشاورزی، حمل و نقل و تولید محصولات چوب یا چرم است.[vii] انگیزه این رویه‌های تبعیض‌آمیز اشتغال دغدغه در مورد «سلامت تولیدمثلی»[viii] زنان، به‌ویژه در مورد حاملگی و تربیت فرزند است، اما به سوگیری و تبعیض جنسیتی منجر می‌شود. در حالی که بسیاری از کشورها قانون‌ کار خود را به‌منظور رفع چنین ممنوعیت‌هایی اصلاح کرده‌اند، مانع‌هایی بر سر راه دسترسی به مشاغل مشابه همچنان وجود دارد.[ix]

مرتبط با این بخش: خشونت و تبعیض مبتنی بر جنسیت، جنسیت

برای خواندن مطلب به انگلیسی با جستجوی کلمه مورد نظر در متن انگلیسی کتاب به این لینک مراجعه کنید.

#Armanshahr_Foundation_OPENASIA_آرمان شهر

#۸_مارس

#کارزار_واژه‌ها_مهم‌اند_۶۱_واژه_۶۱_روز_برای_مقابله_با خشونت_جنسی_و_جنسیتی

#SGBV

#۶۱words61daysCampaign

#انتشارات آرمان شهر| Armanshahr Publishing

#SGBV_Glossary

#ObservatoryWJT

————————————————

پانوشت‌ها:

[i] به‌عنوان مثال، نگاه کنید به شاخص هنجارهای اجتماعی جنسیتی کهUNDP انجام داده است و نشان می‌دهد به دلیل سوگیری جنسیتی، حدود ۵۰٪ از مردان و زنان مورد بررسی در ۷۵ کشور فکر می‌کنند مردان برای رهبری سیاسی مناسب‌تر از زنان هستند. برخورد با هنجارهای اجتماعی: تغییر اساسی در نابرابری‌های جنسیتی ۲۰۲۰، منبع پیش‌گفته، ص ۸-۹؛ علاوه بر این، سازمان بین‌المللی کار به این نتیجه رسید که به دلیل سوگیری‌های ناخودآگاه جنسیتی، کارکنان مرد با وجود عملکرد مشابه، بیشتر از همکاران زن خود احتمال دارد ارتقا یابند، سازمان بین‌المللی کار، یادداشت تحقیقاتی ACT/EMP، شکستن مانع‌ها: سوگیری ناخودآگاه جنسیتی در محل کار، ۲۰۱۷، ص ۷، در  https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—ed_dialogue/—act_emp/documents/publication/wcms_601276.pdf.

[ii] همانجا. صندوق توسعه سازمان ملل به این نتیجه رسید که تقریباً ۹۰٪ از جمعیت مورد بررسی در مورد برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان دارای سوگیری جنسیتی هستند، ص ۸

[iii] سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، «از دسترسی به توانمند سازی: استراتژی یونسکو برای برابری جنسیتی در آموزش و از طریق آن ۲۰۱۹-۲۰۲۵»، ۲۰۱۹، ص ۱۴؛ برای تعریف «سوگیری ناخودآگاه»، نگاه کنید به سازمان بین‌المللی کار، شکستن مانع‌ها، ۲۰۱۷، منبع پیش‌گفته، ص ۳.

[iv] در سال ۲۰۲۰، یک زن با موقعیت شغلی و صلاحیت و شرایط مشابه یک مرد ۲۰٪ کمتر از مرد درآمد دارد، نگاه کنید به PayScale، وضعیت شکاف مزد جنسیتی در ۲۰۲۰(“State of Gender Pay Gap in 2020” )، (آخرین به‌روزرسانی در ۳۱ مارس ۲۰۲۰)، در https://www.payscale.com/data/gender-pay-gap

[v] سازمان بین‌المللی کار، زنان در محل کار: روندها، ۲۰۱۶، ص ۴۱، در https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—dgreports/—dcomm/—publ/documents/publication/wcms_457317.pdf؛ به‌علاوه نگاه کنید به نهاد زنان سازمان ملل، «تفکیک شغلی»، ۲۰۱۶، در https://interactive.unwomen.org/multimedia/infographic/changingworldofwork/en/index.html.

[vi] نگاه کنید به کمپین مرکز ضدتبعیض مموریال ADC (ADC Memorial)، “همه شغل‌ها برای همه زنان”، در https://adcmemorial.org/fa/all-jobs4all-women/.

[vii] مرکز ضدتبعیض مموریال، همه شغل‌ها برای همه زنان، تبعیض جنسیتی – شغل‌های ممنوع برای زنان، ۲۰۱۸، صفحه ۱۱-۱۵، در https://issuu.com/adcmemorial1/docs/forbidden_2018eng_www.

[viii] مرکز ضدتبعیض مموریال، همه شغل‌ها برای همه زنان، منبع پیش‌گفته

[ix] مرکز ضدتبعیض مموریال، همه شغل‌ها برای همه زنان، تبعیض جنسیتی – شغل‌های ممنوع برای زنان ۲۰۱۸، منبع پیش‌گفته.