کارزار «واژه‌ها مهم‌اند: ۶۱ واژه، ۶۱ روز برای مقابله با خشونت جنسی و جنسیتی»

بنیاد آرمان شهر-OPENASIA و دیده‎‌بان زنان برای عدالت در گذار (ObservatoryWJT#)

واژه‌ها مهم‌‎‏اند زیرا به ما اجازه می‌دهند چشمان خود را باز نگه داریم و مسیر درست را بیابیم. ما در این دوره، می‌‎خواهیم هر روز، تعریف جامع یک واژه را با هم بخوانیم و رابطه آن را با دیگر مفاهیم مربوط به خشونت جنسی و جنسیتی بدانیم. چرا که بدون دانستن این تعاریف دقیق، نمی‎توانیم راه‌حل‌های موثری بیابیم و با دیگران به گفت‌گو بنشینیم. این اولین باری است که مجموعه‌ی این واژه‌گان در قالب یک کتاب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، عربی و فارسی گردهم آمده است.

واژه ۴۵، روز ۴۵

سیاست عدم تحمل مطلق

(ZERO TOLERANCE POLICY)

برای جلوگیری از استثمار و سوءاستفاده جنسی پرسنل سازمان ملل متحد در مأموریت‌های خود در کشورها و شرایط مختلف، سازمان ملل متحد سیاست عدم تحمل مطلق را اتخاذ کرده است.[۱] این سیاست پس از تصویب «اقدام‌های ویژه‌ای برای محافظت علیه استثمار و تعدی جنسی» در سال ۲۰۰۳ در مورد کلیه کارمندان سازمان ملل قابل اجرا است.[۲] دبیرکل سازمان ملل در این سند اعلام کرد که «استثمار و سوءاستفاده جنسی نقض هنجارها و معیارهای حقوقی بین‌المللی و به رسمیت شناخته شده جهانی است و همواره رفتاری غیرقابل قبول و ممنوع برای کارکنان سازمان ملل بوده است.»[۳]

سازمان ملل همچنان به‌طور جدی برای اجرای سیاست خود تلاش می‌کند. امروزه و در یک دهه گذشته، اتهام‌هایی علیه نیروهای حافظ صلح و پرسنل غیرنظامی سازمان ملل در کشورهای مختلف گزارش شده و همچنان می‌شود. پس از اتهام‌هایی که در ‌هائیتی مطرح شد،[۴] قربانیان صدای خود را در جمهوری آفریقای مرکزی[۵] و جمهوری دموکراتیک کنگو[۶] بلند کردند. داده‌های اتهام‌های گزارش شده را می‌توان در وبسایت[۷] سازمان ملل یافت که ابزاری برای نظارت بر سوءاستفاده‌هاست، اگرچه هم‏چنان‌که اغلب در مورد خشونت جنسی پیش می‌آید، فقط درصد کمی از مشکل («نوک کوه یخ») را نشان می‌دهد.

سازمان ملل در وبسایت خود در رابطه با مأموریت‌های صلح نقشه‌ای را برای توضیح نحوه گزارش‌دهی در مورد اتهام‌های مربوط به کارکنان سازمان ملل در مأموریت‌های صلح و ماموریت‌های ویژه سیاسی ارائه می‌دهد.[۸]

مرتبط با این بخش: استثمار (جنسی)، کودک‌آزاری

برای خواندن مطلب به انگلیسی با جستجوی کلمه مورد نظر در متن انگلیسی کتاب به این لینک مراجعه کنید.

#Armanshahr_Foundation_OPENASIA_آرمان شهر

#۸_مارس

#کارزار_واژه‌ها_مهم‌اند_۶۱_واژه_۶۱_روز_برای_مقابله_با خشونت_جنسی_و_جنسیتی

#SGBV

#۶۱words61daysCampaign

#انتشارات آرمان شهر| Armanshahr Publishing

#SGBV_Glossary

#ObservatoryWJT

————————————————

پانوشت‌ها:

[۱] دبیرخانه سازمان ملل، بولتن دبیرکل، اقدام‌های ویژه برای محافظت از استثمار جنسی و سوءاستفاده جنسی، ST/SGB/2003/13، ۹ اکتبر ۲۰۰۳.

[۲] همان منبع

[۳] همانجا، بند ۳.۱

[۴] نیویورک تایمز، «گفته می‌شود صلح‌بانان سازمان ملل در‌هائیتی پدر صدها فرزند شده‌اند»، ۱۸ دسامبر ۲۰۱۹، در https://www.nytimes.com/2019/12/18/world/americas/haiti-un-peacekeepers.html؛ دفتر مجتمع سازمان ملل در‌هائیتی، «سازمان ملل متعهد به رسیدگی به سوءاستفاده جنسی صلح‌بانان خود از زنان در‌هائیتی است، نظر»، ۲۲ ژانویه ۲۰۲۰، در https://binuh.unmissions.org/en/un-committed-addressing-its-peacekeepers’-sexual-abuse-women-haiti-opinion؛ Bureau des avocats internationaux، «استثمار و سوءاستفاده جنسی (SEA)»، در http://www.ijdh.org/sexual-exploitation-and-abuse-sea/؛ S. Prosper، «هائیتی: پروژه تئاتر برای جلوگیری از استثمار جنسی و سوءاستفاده»، ۲۹ مارس ۲۰۱۹، در https://minujusth.unmissions.org/en/haiti-theatre-project-prevent-sexual- Exploitation-and-abuse.

[۵] گاردین، «تحقیق سازمان ملل در مورد تعدی در جمهوری آفریقای مرکزی، مدعی شناسایی ۴۱ سرباز به‌عنوان مظنون شد»، ۵ دسامبر ۲۰۱۶، در https://www.theguardian.com/world/2016/dec/05/un-inquiry-into-car-abuse-claims-identifies-41-troops-as-suspects؛ Africa Renewal، «ادعاهای سوءاستفاده جنسی جدید علیه صلح‌بانان سازمان ملل در جمهوری آفریقای مرکزی»، ۴ فوریه ۲۰۱۶، در https://www.un.org/africarenewal/audio-main-view/new-sexual-abuse-allegations-against-un-peacekeepers-car.

[۶] نگاه کنید به N. Gilliard (2010-2011)، «صلح‌بانان یا مجرمان؟ تحلیلی در مورد استثمار و سوءاستفاده جنسی (SEA) کارکنان سازمان ملل در جمهوری دموکراتیک کنگو»، Mapping Politics، دوره ۳.

[۷] رفتار در مأموریت‌های میدانی سازمان ملل، «استثمار و سوءاستفاده جنسی»، در https://conduct.unmissions.org/table-of-allegations. سازمان ملل نمودارها و جدول‌های زیادی را درباره‌ اتهام‌ها ارائه می‌کند که بر اساس مرتکبان به ارتکاب، قربانیان، تحقیقات یا اقدام‌های انجام شده تنظیم شده‌اند.

[۸] صلح‌بانی سازمان ملل متحد، «استانداردهای رفتار»، در https://peacekeeping.un.org/en/standards-of-conduct؛ صلح‌بانی سازمان ملل متحد، «مقابله با استثمار و سوءاستفاده جنسی»، در https://peacekeeping.un.org/sites/default/files/sginitiativessea.pdf.