انتشارات آرمان‎شهر در ادامه چاپ کتاب‌های تخصصی در حوزه حقوق بشر و عدالت، اقدام به انتشار چاپ دوم کتاب «چشم‌اندازی نو: رهیافتِ حساس‌به‌کودک در فرایندِ عدالت در دوره‌ی گذار» با ویرایش جدید کرد. نویسندگان در این گزارش به بررسی شیوه و میزانی می‌‌‌پردازند که رهیافت‌های عدالت در دوره‌ی گذار کودکان را در ‌این فرایند شرکت داده‌اند و نیازها و چشم‌اندازهای آن‌ها را در نظر گرفته‌اند؛ این بررسی بر نتایج پالایش‌شده‌ی ارزیابی‌ها در کلمبیا، منطقه‌ی ایتوری در جمهوری دمکراتیک کنگو، لیبریا و نپال استوار است. سسیل آپتل و ویرجینب لدیش، نویسندگان این گزارش، که هر دو تجربه همکاری با مرکز بین‏المللی عدالت در دوره گذار در زمینه‌ی کودکان و عدالت را دارند، در اینجا، تجربه‌ی سازوکارهای حقیقت‌یابی، عدالتِ کیفری، تأمینِ غرامت و اصلاحات نهادی را تحلیل می‌‌‌کنند.‌

در مقدمه اجرایی این گزارش آمده است: کودکان در کشورهای مبتلا به جنگ و نقضِ فاحشِ حقوق بشر از جمله کسانی هستند که بیش از همه در معرض این مسایل قرار می‌گیرند. باوجود‌این، کودکان و جوانان به صورت نظام‌مند در کانون سازوکارهای عدالت در دوره‌ی گذار قرار نداشته‌اند. ارزیابی از نقش و تأثیرِ نقضِ حقوق بشر بر کودکان و جوانان، به‌عنوانِ بخشی از رهیافتِ حساس‌به‌کودک، باید یکی از روش‌های اصلی نگاه برای درک موضوع، شناسایی نیازها و غنی کردن ماهیت و عملکردِ عدالت در دوره‌ی گذار باشد. رهیافت حساس‌به‌کودک باید از ابتدا در فرایند تکوین اقدامات عدالت در دوره‌ی گذار گنجانده شود و توجه به نقضِ حقوق بشر کودکان باید بخش صریحی از هدف ‌این رهیافت باشد. برای ‌این کار باید منابع کارشناسی و اداری در اختیار باشد و از در نظر گرفتن مسایل کودکان در هر موضوعِ مربوط اطمینان حاصل شود.

حتا در مواردی که کودکان در میان اشخاصی نیستند که قربانی مستقیم یا شدید نقضِ حقوق بشر باشند، آن‌ها اشخاص ذینفع مهمی‌‌‌هستند ـ به‌ویژه در کشورهایی که بخش قابل توجهی از کلّ جمعیت یا حتا اکثریت آن را کودکان تشکیل می‌‌‌دهند ـ و باید به میزان کافی مطلع شوند و طرفِ مشورت قرار‌گیرند. در هنگام مشارکت دادن کودکان در عدالت در دوره‌ی گذار، حداکثر منافع آن‌ها، دغدغه‌های مربوط به حمایت جسمانی و سلامت روانی‌ـ‌اجتماعی آن‌ها و دغدغه‌های مربوط به محرمانه و ناشناس ماندن باید در نظر گرفته شود.

این کتاب، به زودی در اختیار نهادها و سازمان‌های مختلف حقوق بشری و حقوق کودکان و کتابخانه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی قرار خواهد گرفت. علاقمندان می‌توانند نسخه دیجیتالی آن را از همین لینک و در پیوست همین مطلب نیز دریافت کنند.

شناسنامه کتاب:

چشم‌اندازی نو: رهیافتِ حساس‌به‌کودک در فرایندِ عدالت در دوره‌ی گذار

Through a New Lens: A Child-Sensitive Approach to Transitional Justice

نویسنده‌گان: سِسیل آَپتل و ویرجینی لَدیش

برگردان: خلیل رستم‌خانی

بازخوانی: شورانگیز داداشی

طرح جلد و برگ آرایی: روح الامین‌امینی

انتشارات آرمان‌شهر

چاپ دوم: ۱۴۰۰ خورشیدی۲۰۲۱

شماره‌گان: ۵۰۰

حق چاپ محفوظ و مخصوص ناشر است.

نسخه دیجیتال کتاب چشم‌اندازی نو رهیافتِ حساس‌به‌کودک در فرایندِ عدالت در دوره‌ی گذار_ چاپ دوم_در همین لینک در دسترس است.

پیوست‌ها: