سال هشتم، دورۀ دوم، شماره ۹۰۴

۱۱ جدی/دی ۱۴۰۰ برابر با ۱ ژانویه ۲۰۲۲

 هفت‌روزنامۀ حقوق‏ بشر در خدمت اطلاع‌رسانی مسؤولانه گام برمی‌دارد اما محتوای خبرهای وارده لزوماً تعیین‌کننده خط مشی بنیاد آرمان شهر نیست.

در پی اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه طالبان بر زنان، زنی در کابل در اعتراض به سیاست‌های این گروه، لباس مردانه پوشید و برای خرید به بازار رفت/منبع: افغانستان اینترنشنال

رصد اخبار داخلی در چهارماه گذشته و پس از سقوط کابل نشان می‌دهد که این کشور با فقر و گرسنگی بی‌پیشینه‌ای روبه‌رو است. جمعیت بیکاران و گرسنگان روزبه‌روز فزونی می‌گیرد و تقریباً هیچ کمکی وجود ندارد. با این‌حال مقاومت مدنی علیه گروه طالبان محکم‌تر و مداوم‌تر شده است. زنان در خط نخست این مبارزۀ مدنی قرار دارند که به هر بهانه‌ای به خیابان آمده و از مطالبات بحق‌شان دفاع می‌کنند. در شمارۀ نهصد و چهارم خبرنامه، اخبار و رویدادهای افغانستان را که از ۱۴۰۰/۹/۲۳ تا ۱۴۰۰/۱۰/۹ دربرمی‌گیرد، گردآوری کرده‌ایم.

نقض فاحش حقوق بشر

رییس پیشین ستاد ارتش: در هفته‌های پایانی جنگ، ۴۰۰۰ نیروی امنیتی کشته و ۱۰۰۰ تن ناپدید شدند

۸ صبح ۹/۱۰/۱۴۰۰ یاسین ضیا، رییس پیشین ستاد ارتش به واشنگتن پست گفته است که در هفته‌های پایانی سقوط حکومت پیشین، مرگ‌بارترین درگیری‌ها برای ارتش رقم خورده بود.

ادامۀ کشتارهای طالبان؛ دو افسر پیشین ارتش تیرباران شدند و یک افسر ناپدید شد

ایندیپندنت فارسی ۲۴/۹/۱۴۰۰ در تازه‌ترین مورد از کشتارها و ناپدیدشدن نیروهای نظامی و انتظامی دولت پیشین افغانستان به دست طالبان، سه‌شنبه شب ۲۳ قوس/آذر، همایون دلشاد و ضیاءالدین پهلوان، از افسران پیشین ارتش، در قندوز و جوزجان تیرباران شدند. همچنین، بشیر احمد، عضو نیروهای ویژۀ پولیس در زابل، ناپدید شده است.

شکنجۀ یک فرمانده ارتش پیشین توسط طالبان در کابل

داعش مسؤولیت حمله بر ریاست پاسپورت در کابل را بر عهده گرفت

۸ صبح ۴/۱۰/۱۴۰۰ طبق گزارش رسانه‌های بین‌المللی، داعش مسؤولیت انفجار روز پنج‌شنبه در شهر کابل را که در نزدیکی ریاست پاسپورت اجرا شد، بر عهده گرفته است.

طالبان جسد فرد متهم به دزدی را در شهر «پلخمری» بغلان آویزان کردند

اطلاعات روز ۲۸/۹/۱۴۰۰ مسؤولان محلی گروه طالبان در ولایت بغلان تأیید می‌کنند که این گروه جسد یک فرد متهم به دزدی را در شهر پل‌خمری، مرکز این ولایت آویزان کرده است.

نظامیان طالبان باشند‌گان قریه سفیدآب ولسوالی ناهور را تهدید کردند

۸ صبح ۲۶/۹/۱۴۰۰ باشند‌گان قریه سفیدآب برجگی ولسوالی ناهور ولایت غزنی، روز پنج‌شنبه، ۲۵ قوس/آذر، در تماس با ۸صبح گفتند که روز سه‌شنبه، ۲۳ قوس، نیروهای طالبان وارد این قریه‌ شدند و ضمن تلاشی خانه‌ها، مردم محل را تهدید کردند.

دو نیروی طالبان در تخار از سوی افراد ناشناس کشته شدند

رییس دانشگاه «سلطان محمود غزنوی» دو ماه پس از اختطاف کشته شد

یک عالم دین در کابل ترور شد

کودکی در فاریاب با «پیپ سیروم» کشته شده است

تفنگ‌داران ناشناس یک جوان را در پکتیا کشتند

رسانه‏‌ها و آزادی بیان

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران: ۴۵ خبرنگار از جمله ۹ خبرنگار افغان در سال ۲۰۲۱ کشته شدند

افغانستان اینترنشنال ۱۱/۱۰/۱۴۰۰ فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران در گزارشی که روز جمعه منتشر شد ضمن استقبال از کاهش تلفات خبرنگاران می‌گوید ادامه خشونت‌ها در افغانستان جان ۹ خبرنگار، در میکسیکو ۸، در هند ۴ و در پاکستان جان ۳ خبرنگار را گرفته‌است. دو خبرنگار ایرانی هم در جریان حادثه ترافیکی جان‌شان را از دست داده‌اند.

یک خبرنگار در حمله با چاقو در شهر کابل زخمی شد

اطلاعات روز ۲۸/۹/۱۴۰۰ جاوید یوسفی، خبرنگار خبرگزاری خصوصی «افق» شام امروز ۲۸ قوس/ آذر در حمله‌ی مردان ناشناس با چاقو در «دشت‌برچی» شهر کابل زخمی شده است.

دستور طالبان به خبرنگاران دایکندی: زبان پشتو یاد بگیرید

ایندیپندنت فارسی ۲/۱۰/۱۴۰۰ حاجی راشد، معاون استاندار طالبان در دایکندی، به خبرنگاران شبکۀ محلی رادیو نسیم اخطار داد که اگر به زبان پشتو صحبت نکنند و گزارش‌هایشان را بدون تأیید او منتشر کنند، پخش برنامه‌های این رادیو را متوقف می‌کند.

طالبان عارف نوری صاحب امتیاز شبکۀ تلویزیونی نورین را بازداشت کرده‌اند

رادیوآزادی ۶/۱۰/۱۴۰۰ انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان می‌گوید که محمدعارف نوری صاحب امتیاز شبکۀ تلویزیونی خصوصی نورین ظاهراً از سوی طالبان در کابل بازداشت شده است.

یک خبرنگار: طالبان مرا بازداشت کرده و به خانواده‌ام به دروغ گفتند حادثه ترافیکی کرده‌ام

افغانستان اینترنشنال ۷/۱۰/۱۴۰۰ شاهپور فرهمند، خبرنگار در صفحۀ تویترش نوشته است طالبان شب دوشنبه، ۷ جدی/دی «هنگامی که می‌خواستم به سوی خانه بروم مرا بازداشت کردند.» او گفته «بدتر از همه اینکه طالبان به شماره تلفن خانۀ ما زنگ زدند و گفتند شاهپور حادثۀ ترافیکی کرده و وضیعتش خراب است.»

کوچ اجباری

پایان کار هیات بررسی کوچ اجباری در دایکندی؛ در حق بی‌جاشده‌گان ظلم شده است

۸ صبح ۲۶/۹/۱۴۰۰ هیات بررسی کوچ اجباری در دایکندی، ادعای ملکیت زمین‌های بی‌جا شدگان از سوی یک تعداد افراد را رد کرده و گفته است که آنان هیچ حقی ندارند. این هیأت حدود ده روز پیش شروع به کار کرده بود.

شهروندان اهل هنود و سیک افغانستان خواهان بازگرداندن زمین‌های‌شان شدند

اطلاعات روز ۲/۱۰/۱۴۰۰ انعام‌الله سمنگانی، معاون سخن‌گوی گروه طالبان روز پنج‌شنبه، ۲ جدی/دی در رشته‌تویتی گفته که هیأت رهبری شورای اهل هنود و سیک‌های افغانستان این موضوع را در دیدار با عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان مطرح کرده است.

زنان

اعتراض زنان در کابل؛ جای ملا منبر است نه اداره

ایندیپندنت فارسی ۲۵/۹/۱۴۰۰ حرکت خودجوش زنان مبارز افغانستان در ادامۀ اعتراض‌ها به وضعیت زنان در افغانستان، این‌بار در شهرهای کابل و مزار شریف راهپیمایی اعتراضی با موضوع فقر و گرسنگی روزافزون در افغانستان را برگزار کرد.

زنان معترض در کابل بار دیگر خواستار حق آموزش، کار و مشارکت در حکومت شدند

رادیو آزادی ۷/۱۰/۱۴۰۰ گروهی از زنان در یک خانه در محل نامعلومی در کابل گرد هم آمدند و خواهان آموزش، کار و مشارکت سیاسی در حکومت شدند. شمار آن‌ها به حدود ۲۰ تن می‌رسید و همه یک صدا شعار سر دادند و گفتند که حذف زنان و دختران از جامعه ناممکن است.

زنان در کابل به حمایت از اعتراضات پنجشیر به جاده‌ها برآمدند

زنان معترض در کابل: طالبان ما را تهدید کرده‌اند

اطلاعات روز ۲/۱۰/۱۴۰۰ این زنان که روز پنج‌شنبه، ۲ جدی/دی در خانه‌ای در شهر کابل گردهم آمده بودند، گفتند که استخبارات طالبان مانع تظاهرات آنان در شهر کابل شده و از طریق تلفن به اعضای گروه‌های اعتراضی اخطار داده است.

طالبان زنان معترض را تهدید به مرگ کرده‌اند

نیم‌رخ ۸/۱۰/۱۴۰۰ دست‌کم پنج زن معترض در گفت‌وگو با نیمرخ تأیید کرده‌اند که به خاطر مقاومت و اعتراض‌شان علیه طالبان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از سوی افراد این گروه تهدید به مرگ شده‌اند.

زنان در کابل شب یلدا را با «پیام سیاسی» تجلیل کردند

نیم‌رخ ۱/۱۰/۱۴۰۰ اعضای جنبش زنان عدالتخواه زنان پس از برگزاری جشن باستانی شب چله عکس‌های یلدایی شان را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده نوشتند که خورشید بر تاریکی پیروز خواهد شد.

طالبان حمام‌های زنانه را در شهر مزارشریف تعطیل کردند

اطلاعات روز ۸/۱۰/۱۴۰۰ منابع مردمی در ولایت بلخ تأیید می‌کنند که نیروهای گروه طالبان حمام‌های زنانه، حمام‌های عمومی مردانه، سوناها و استخرها را در شهر مزارشریف، مرکز این ولایت تعطیل کرده‌اند.

شماری از زنان معترض در کابل از امریکا خواستند تا پول‌های افغانستان را آزاد کند

اطلاعات روز ۸/۱۰/۱۴۰۰ شماری از زنان روز چهارشنبه، ۸ جدی/دی در یک اعتراض خیابانی در شهر کابل خواستار آزادسازی ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان از سوی ایالات متحدۀ امریکا شدند. این زنان گفته‌اند که وضعیت اقتصادی کشور درحال بدترشدن است و جامعۀ جهانی باید یک‌صدا خواستار آزادسازی پول‌های منجمدشدۀ افغانستان شوند.

پولیس‌های زن حکومت پیشین: زندگی در سایۀ ترس و فقر

دویچه‌وله دری ۸/۱۰/۱۴۰۰ زنانی که در صفوف نیروهای امنیتی حکومت پیشین افغانستان کار می‌کردند، حالا نه تنها کار و منبع درآمد خود را از دست داده اند، بلکه در ترس و هراس زندگی می‌کنند.

 

حقوق اقتصادی، سیاسی و مدنی

روزنامۀ بوستون هرالد: طالبان رقبای قومی‌اش از جمله هزاره‌ها را عمداً گرسنه نگه می‌دارند

اطلاعات روز ۲/۱۰/۱۴۰۰ روزنامۀ امریکایی بوستون هرالد در مطلبی نوشته است که طالبان رقبای قومی‌اش از جمله هزاره‌ها را عمداً گرسنه نگه‌میدارند و به آن‌ها اجازۀ تجارت در بازار را نمی‌دهند. این روزنامه به‌طور مشخص از بازارهای بامیان یاد کرده است که به هزاره‌ها اجازۀ تجارت داده نمی‌شود.

طالبان دارایی‌های رییس مجلس پیشین افغانستان را مصادره کرد

افغانستان اینترنشنال ۲۴/۹/۱۴۰۰ منابع تأیید کرده‌اند که افراد طالبان خانه، شرکت، دفتر، وسایط و ذخایر تیل در پارک‌های صنعتی، و دیگر دارایی‌های میر رحمان رحمانی، رییس مجلس پیشین افغانستان را مصادره کرده‌ است. گفته می‌شود چند تن از افراد او نیز بازداشت شده‌اند.

یونسکو: سیستم آموزشی افغانستان از تبعیض جنستی رنج می‌برد

اطلاعات روز ۹/۱۰/۱۴۰۰ سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که سیستم آموزشی افغانستان از تبعیض جنستی رنج می‌برد. این گزارش که روز چهارشنبه، ۸ جدی/دی زیر عنوان «حق آموزش؛ در افغانستان چه چیزی در خطر است؟» منتشر شده، از حکومت افغانستان [فعلا حکومت سرپرست طالبان] خواسته است که به تعهدات خود برای فراهم کردن زمینۀ آموزش بدون تبعیض عمل کند.

طالبان به نیروهایش در قندهار: کارمندان نظام پیشین را از صفوف خود بیرون کنید

اطلاعات روز ۲۹/۹/۱۴۰۰ کمیسیون تصفیۀ صفوف طالبان در قندهار امروز (دوشنبه، ۲۹ قوس/آذر) با نشر اطلاعیه‌ای گفته است تمامی نیروهای این گروه مؤظف‏اند تا «از صفوف‌شان کسانی را که در نظام پیشین بودند و یا هم به اعمال غیرشرعی مشغول‌اند، بیرون کنند».

کمیسیون تصفیۀ صفوف طالبان حدود «۲ هزار نفر را پاکسازی کرد»

بی‌بی‌سی فارسی ۳/۱۰/۱۴۰۰ انعام الله سمنگانی، از سخنگویان طالبان در توییتی نوشته است که از جمله افراد پاکسازی شده روسای ولایت‌ها نیز هستند که شماری از آنان «بازداشت» شده‌اند و پرونده‌های آن‌ها به دادگاه‌های طالبان فرستاده شده است. این کمیسیون «پس از بررسی‌ها تاکنون ۱۸۹۵ نفر را از میان طالبان تصفیه کرده است.»

طالبان ۲۱ نظامی باتجربه در وزارت دفاع ملی را برکنار کرده‌‌اند

طالبان نهادهای انتخاباتی و وزارت‌های دولت در امور صلح و امور پارلمانی را از ساختار اداری حذف کرده‌اند

خامه‌پرس ۲/۱۰/۱۴۰۰ براساس فیصله کابینۀ طالبان، کمیسیون‌های مستقل انتخابات و شکایات انتخابات و وزارت‌‌های دولت در امور صلح و امور پارلمانی از ساختار اداری دولت حذف شده است. طبق این فیصله، کمیسیون مستقل حقوق بشر با «اصلاح نام آن» ابقا شده است.

توصیه‌نامۀ طالبان به رانندگان: موسیقی نشنوید و «زنان بی‌حجاب» را به موترهای‌تان راه ندهید

طالبان استفاده از «عکس و مجسمه» زنان در دکان‌های هرات را ممنوع کردند

طالبان: سلمان‌‌ها در اصلاح ریش سنت نبوی را رعایت کنند

طالبان در دولت‌یار غور: مردان بدون ‌ریش و شنوندگان موسیقی شلاق می‌خورند

عکس: Getty Images

فقر و گرسنگی

فقر شهروندان افغانستان را به پیوستن با گروه داعش ترغیب می‌کند

۸ صبح ۲۵/۹/۱۴۰۰ به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، شهروندان افغانستان به علت فقر و گرسنگی، به گروه داعش ملحق می‌شوند. طبق معلومات این گزارش، گروه داعش برای کسانی‌که به این گروه یکجای شود، ماه‌هانه حدود ۲۷۰ تا ۴۵۰ دالر امریکایی معاش پیشنهاد می‌کند.

اعتراض علیه طالبان در بادغیس؛ «کمک‌ها به نزدیکان طالبان توزیع می‌شود»

اطلاعات روز ۲۵/۹/۱۴۰۰ شماری از ساکنان ولایت بادغیس به‌شمول زنان در یک تجمع اعتراضی در شهر قلعه‌نو، مرکز این ولایت مدعی شدند که کمک‌ها به افراد نزدیک به گروه طالبان توزیع می‌شود.

فقر و بیکاری روزافزون؛ یک خبرنگار در بدخشان مجبور شد اموال خانه‌اش را بفروشد

۸ صبح ۲/۱۰/۱۴۰۰ وحیدالله عمری، یک تن از خبرنگاران ولایت بدخشان که بیش از هشت سال با رسانه‌های مختلف در این ولایت کار کرده است، به دلیل فقر و بیکاری، اموال خانۀ خود را در شهر فیض‌آباد به فروش گذاشته است.

یک آموزگار در کندهار به دلیل گرسنگی جان باخت

صبح کابل ۸/۱۰/۱۴۰۰ خبرنگاران کندهار به نقل از داکتران شفاخانۀ میرویس کندهار، گزارش داده‏اند که این آموزگار حدود چهار روز پی‌هم غذا نخورده بود و سرانجام شب گذشته جان باخت.

مقاومت

 شماری از باشنده‌های پنجشیر به‌خاطر کشته شدن یک جوان تظاهرات کرده اند

رادیو آزادی ۵/۱۰/۱۴۰۰ در پی کشته شدن یک جوان در پنجشیر شماری از باشنده‌های این ولایت امروز (یکشنبه ۵ جدی/دی) در ولسوالی عنابه دست به تظاهرات زدند.

دومین روز اعتراضات با حضور زنان در پنجشیر؛ «هیچ کسی از دست طالبان در امان نیست»

اطلاعات روز ۶/۱۰/۱۴۰۰ اعتراض مردم پنجشیر به کشته شدن یک جوان غیرنظامی از سوی نیروهای طالبان در این ولایت وارد دومین روزش شد. در دومین روز این اعتراضات زنان نیز شرکت داشتند. معترضان خواستار به کیفر رساندن عاملان این قتل شدند.

مهاجرت

 روسیه ۲۰۰ تن را از افغانستان خارج کرد

۸ صبح ۲۷/۹/۱۴۰۰ خبرگزاری تاس روسیه شنبه‌شب، ۲۷ قوس، به نقل از وزارت خارجه این کشور گزارش داده است که هواپیماهای نظامی حامل کمک‌های بشردوستانه به کابل، در برگشت ۲۰۰ تن از شهروندان روسیه، قزاقستان و افغانستان را از کابل به مسکو منتقل کرده است.

طالبان پروازهای تخلیۀ آمریکا در فرودگاه کابل را متوقف کرد

ایندیپندنت فارسی ۲/۱۰/۱۴۰۰ دو هفته است که طالبان پروازهای تخلیه افراد مدنظر آمریکا از فرودگاه کابل را که از طریق شرکت هوایی قطر اجرا می‌شد، متوقف کرده است. منابع آگاه از بروز اختلاف‌هایی میان طالبان و مقام‌های قطری بر سر انتقال جنگجویان طالبان به خارج از افغانستان خبر داده‌اند.

کودکان پناهجو در زندان‌های ترکیه

بی‌بی‌سی دری ۶/۱۰/۱۴۰۰ بی‌بی‌سی به تصاویری دست یافته که کودکان پناهجوی افغان را در زندانی در ترکیه نشان می‌دهد. این پناهجویان می‌گویند نیروهای امنیتی ترکیه در مسیر یونان در بحر بازادشت‌شان کرده و سه‌هفته‌است که در بندند. وزارت داخلۀ ترکیه در صحبت با بی‌بی‌سی وجود چنین بازداشتگاهی را رد کرد.

۱۴۵۰ کودک افغان بدون والدین خود به امریکا منتقل شده‌اند

۸ صبح ۷/۱۰/۱۴۰۰ رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که دست‌کم یک هزار و ۴۵۰ کودک افغان بدون والدین خود به امریکا منتقل شده‌اند و شماری ممکن هرگز با خانواده‌هایشان یک‌جا نشوند.

افغانستان و جهان

وال استریت ژورنال: برخی از شرکت‌های امریکایی از جنگ افغانستان به ثروت هنگفت رسیدند

افغانستان اینترنشنال ۱۱/۱۰/۱۴۰۰ ایالات متحده از مبارزه ۲۰ ساله‌اش برای تغییر افغانستان عقب‌نشینی کرد. برنده جنگ، پیمان‌کاران پروژه‌های امریکایی بودند زیرا جنگ انها را به ثروت هنگفت رساند. وال استریت ژورنال گزارش داده کسانی که از این جنگ سود بردند از تولیدکنندگان اسلحه گرفته تا کارافرینان را در بر می‌گیرد. براساس یافته‌های پروژه «هزینه‌های جنگ» دانشگاه براون که گروهی از پژوهشگران، کارشناسان حقوقی و سایرین به هدف جلب توجه به آنچه که آنها «تأثیر پنهان ایالات متحده» می‌نامند، یک سوم تا نیمی از این پول به قراردادی‌ها/ پیمانکاران تعلق گرفته است و پنج شرکت دفاعی زیر ۲.۱ تریلیون دالر به دست آورده‌اند: شرکت لاکهید مارتین، شرکت بوئینگ، شرکت جنرال داینامیکس، شرکت فناوری‌های ریتون و شرکت نورتروپ گرومن.

صدور شناسنامۀ افغانستانی برای جهادی‌های خارجی به کمک طالبان

ایندیپندنت فارسی ۲۵/۹/۱۴۰۰ شماری از اعضای سازمان‌ تروریستی جماعت انصار‌الله تاجیکستان و جهادی‌های پاکستانی، اخیرا در کابل و بدخشان به کمک طالبان شناسنامه‌های افغانستانی دریافت کرده‌اند.

روسیه خواستار تشکیل دولت فراگیر در افغانستان شد

ایندیپندنت فارسی ۲۷/۹/۱۴۰۰ ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان تأکید کرد و گفت در صورتی‌که طالبان برای تشکیل چنین دولتی تلاش نکند، قدرت را از دست خواهد داد.

سازمان ملل برای راه‌اندازی مجدد اقتصاد افغانستان بودجۀ هشت میلیارد دالری در نظر گرفته است

۸ صبح ۲۷/۹/۱۴۰۰ سازمان ملل متحد اعلام کرده است که برای راه‌اندازی مجدد اقتصاد افغانستان، بودجۀ هشت میلیارد دالری را در نظر گرفته است.

حامد کرزی خواستار همکاری جهان با طالبان شده است

۸ صبح ۲/۱۰/۱۴۰۰ حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان خواستار همکاری جهان با طالبان شده است. رییس جمهور پیشین گفته است: «واقعیت این است که طالبان اکنون مقامات رسمی (بالفعل) کشور هستند.»

ملل متحد قطع‌نامه‌‌ای را تصویب کرد که کمک‌های بشری امریکا به افغانستان را تسهیل می‌کند

دویچه‌وله فارسی ۲/۱۰/۱۴۰۰ شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه قطع‌نامۀ پیشنهادی ایالات متحده امریکا را به اتفاق آراء تصویب کرد که کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را که در آستانۀ سقوط اقتصادی قرار دارد، تسهیل می‌کند.

اشرف غنی به فهرست نهایی فاسدترین افراد سال راه یافت

اطلاعات روز ۶/۱۰/۱۴۰۰ پروژه گزارش‌دهی فساد و جرایم سازمان‌یافته (OCCRP) اعلام کرده است که محمد اشرف غنی احمدزی رییس‌جمهوری فراری افغانستان به «فهرست نهایی فاسدترین فرد سال» راه یافته است.

اشرف غنی: اشتباه من اعتماد به آمریکا و شرکای بین‌المللی بود

بی بی سی فارسی ۹/۱۰/۱۴۰۰ محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان در نخستین گفتگوی رسانه‌ای خود پس از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گوید که فرار او از کشورش در ۱۵ آگوست/اوت، یک تصمیم ناگهانی بود و زمانی اتفاق افتاد که نیروهای امنیتی او در ارگ به او گفتند که دیگر قادر به محافظت او و پایتخت نیستند.

آرمان‏شهر

کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

آرمان‌شهر، بخشی از فعالیت‏های خود را به ایجاد کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی این کتاب‏خانه؛ ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

انتشارات آرمان‏شهر

همچنین برای دسترسی به کتاب‏های انتشارات رماآرآرمان‏شهر در زمینه های حقوق بشر و عدالت، حقوق زنان، شهروند و دموکراسی، فرهنگ و ادبیات به لینک بالا مراجعه کنید.

منابع این شماره: اطلاعات روز، روزنامه ۸صبح، بی‌بی‌سی فارسی، ایندیپندنت فارسی، بی‌بی‌سی دری، خبرگزاری اسپوتنیک، رادیوآزادی، افغانستان اینترنشنال، نیم‌رخ مدیا، دویچ‌وله فارسی، دویچ‌وله دری، خامه‌پرس، صبح کابل.

فایل پی دی اف شماره ۹۰۴ هفت‌روزنامه افغانستان را نیز می‌توانید از همینجا دریافت کنید.

پیوست‌ها: