سال هشتم، دورۀ دوم، شماره ۹۰۵

۲۸ جدی/دی ۱۴۰۰ برابر با ۱۷ ژانویه ۲۰۲۲

 هفت‌روزنامۀ حقوق‏ بشر در خدمت اطلاع‌رسانی مسؤولانه گام برمی‌دارد اما محتوای خبرهای وارده لزوماً تعیین‌کننده خط مشی بنیاد آرمان شهر نیست.

دانشگاه پنجشیر پس از به آتش‌کشیده‌شدن از سوی طالبان/عکس: فیس‌بوک روزنامۀ ۸ صبح

نارضایتی و اعتراض عمومی و در مقابل، سرکوب گستردۀ اعتراضات زنان از سوی طالبان، افغانستان را وارد فصل دیگری از شرایط سیاسی کرده است. این‌که آیا حکومت اجباری طالب دوام خواهد آورد، وسعت جنایات و فجایع تا کجا خواهد رسید، اثرگذاری جامعۀ جهانی و نهادهای فعال حقوق بشر چگونه خواهد بود، با توجه به تداوم فاجعه، هنوز به درستی روشن نیست. در این شماره که رویدادهای ۱۰-۱۷ جدی/دی سال جاری را در بر می‌گیرد، نشانه‌های فاجعه به وضوح دیده می‌شوند. گزینش این اخبار صرفاً به اصل مهم رعایت حقوق بشر وابسته است و هیچ نیت دیگری در آن نهفته نیست.

نقض فاحش حقوق بشر

دید‌بان حقوق بشر: مردم افغانستان در میان ظلم طالبان و قحطی گرفتار شده‌اند

اطلاعات روز ۲۳/۱۰/۱۴۰۰ دید‌بان حقوق بشر می‌گوید که تسلط طالبان بر افغانستان به بحران حقوق بشر و فاجعۀ انسانی در این کشور سرعت بخشیده است. پاتریشیا گاسمن، معاون بخش آسیای این نهاد گفته است که مردم افغانستان بین ظلم طالبان و شبح قحطی گرفتار شده‌‌اند.

روایت جدید از کشته‌شدن فهیم دشتی؛ تیرباران و دفن در گور دسته‌جمعی

۸صبح ۱۲/۱۰/۱۴۰۰ محمد علم ایزدیار، معاون پیشین مجلس سنای کشور به تازه‌گی اظهاراتی را دربارۀ کشته‌شدن فهیم دشتی و جنرال ودود در پنجشیر مطرح کرده است. او در یک نوار صوتی گفته است که این دو فعال جبهۀ مقاومت ملی در پنجشیر از سوی طالبان تیرباران شده‌ بودند.

طالبان یک فرمانده خیزش‌ مردمی حکومت پیشین را در تخار تیرباران کردند

۸صبح ۲۳/۱۰/۱۴۰۰ منابع محلی در تخار می‌گویند، طالبان قوماندان جوره را که باشندۀ روستای تابه‌تاش ولسوالی رستاق تخار و یکی از سرگروه‌های خیزش‌های مردمی حکومت پیشین در آن ولسوالی بود، تیرباران کرده‌اند.

درگیری میان طالبان و جبهۀ مقاومت در تخار دو کشته و یک زخمی برجا گذاشت

۸صبح ۱۲/۱۰/۱۴۰۰ منابع محلی در تخار می‌گویند که در نتیجۀ درگیری میان نیروهای طالبان و اعضای جبهه مقاومت ملی در ولسوالی اشکمش تخار، دو تن کشته شدند و یک تن زخمی شده است.

کشته و زخمی شدن دو غیرنظامی در تیراندازی میان طالبان در فاریاب

۸صبح ۲۴/۱۰/۱۴۰۰ منابع در شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب، تایید می‌کنند که یک غیرنظامی به نام پرویز در تیراندازی شهر میمنه جان باخته و یک زن در اثر فیرهای هوایی زخمی شده است.

دو غیرنظامی به‌شمول یک داکتر در تیراندازی نیروهای طالبان در شهر هرات کشته شدند

طالبان در غرب کابل یک زن جوان را در یک ایست بازرسی کشتند

درگیری خودی میان طالبان سه کشته و چهار زخمی برجا گذاشت

۸صبح ۱۶/۱۰/۱۴۰۰ منابع محلی در بدخشان می‌گویند که میان طالبان در ولسوالی مایمی ولایت بدخشان درگیری صورت گرفته است. منابع محلی امروز پنج‌شنبه، ۱۶ جدی/دی به روزنامۀ ۸صبح می‌گویند، در نتیجۀ این درگیری دو طالب مربوط به آمریت جنایی و یک غیرنظامی باشندۀ ولسوالی شکی کشته و دست‌کم ۴ تن دیگر زخمی شده‌اند.

درگیری در کابل و فاریاب؛ یک فرمانده طالبان کشته شد

اندیپندینت فارسی ۲۰/۱۰/۱۴۰۰ شامگاه یکشنبه، ۱۹ دی، ساکنان کابل از وقوع یک درگیری سنگین در منطقه خوشحال‌خان، در ناحیۀ پنجم شهر کابل، خبر دادند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، هم در توییتی نوشت که درگیری در ناحیۀ پنجم شهر کابل میان افراد طالبان و آدم‌ربایان رخ داده و درنتیجه آن، چند تن از آدم‌ربایان کشته شده‌اند.

دومین روز اعتراضات در فاریاب به بازداشت فرمانده مخدوم عالم؛ ‘دو غیرنظامی و سه عضو طالبان کشته ‌شده‌اند’

بی بی سی ۲۵/۱۰/۱۴۰۰ گزارش‌ها از شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب در شمال افغانستان حاکیست که در دومین روز درگیری و اعتراضات به بازداشت یک فرمانده طالبان مربوط به قومیت ازبک/ازبیک “دو غیرنظامی و سه نظامی طالبان” کشته شده‌اند. منابع به بی‌بی‌سی گفتند شماری هم در این اعتراضات زخمی شده‌اند و اجساد کشته شدگان در حال حاضر در بیمارستان/شفاخانه مرکزی شهر میمنه است.

قاری وکیل، فرمانده تاجیک‌تبار طالبان در فاریاب، بازداشت شد

اطلاعات روز ۲۴/۱۰/۱۴۰۰ نقیب‌الله فایق، والی سابق ولایت فاریاب از بازداشت قاری وکیل، «مهم‌ترین» فرمانده تاجیک‌تبار طالبان در فاریاب خبر داده است.

افراد ناشناس پنج عضو یک خانواده را در لغمان کشتند

چهار قتل مرموز در بلخ؛ کشف جسد جوانی که چشمانش کشیده شده است

جسد یک دختر جوان در پل‌خمری پیدا شد

یک تن در شهر چاریکار سر بریده شده است

تفنگ‌داران ناشناس یک زن و شوهر را در بلخ تیرباران کردند

دزدان مسلح یک رانندۀ ریکشا را در شهر جلال‌آباد سر بریدند

جسد یک جوان از یک خرابه در مرکز پکتیا پیدا شد

سرما در بامیان جان یک دختر ۲۵ ساله را گرفت

بازداشت شماری از اعضای حزب تحریر در تخار از سوی طالبان

طالبان یک شهروند کانادا را در فراه بازداشت کردند

طالبان افسر پیشین وزارت دفاع و پسر عمۀ وی را در پروان بازداشت کرده‌اند

دعوا بر سر زمین؛ طالبان سه باشندۀ دایکندی را بدون حکم دادگاه زندانی کرده‌اند

ادامۀ بازداشت جوانان در کابل توسط طالبان

فیض‌الله جلال، استاد دانشگاه کابل از سوی طالبان بازداشت شد

باشند‌گان لوگر: طالبان کمک‌ها را به نام قربانیان جنگ به افراد خود توزیع می‌کنند

برخی دادستان‌های مسلکی «به‌گونه خشونت‌آمیز» در بدخشان بازداشت شدند

طالبان یک فرمانده خیزش مردمی را در تخار پس از لت‌وکوب بازداشت کردند

طالبان در تخار یک مرد کهن سال و یک جوان را به دلیل حاضر نشدن به نماز جماعت زخمی کردند

رسانه‏‌ها و آزادی بیان

توقف فعالیت کمیسیون دسترسی به اطلاعات

اطلاعات روز ۱۷/۱۰/۱۴۰۰ با روی کار آمدن طالبان در قدرت، فعالیت کمیسیون دسترسی به اطلاعات متوقف شده است و با وصف دیدارهای متعدد کارمندان این کمیسیون با عبدالسلام حنفی، معاون رییس‌الوزرا و همچنین مسئولان فرهنگی‌ طالبان، تاکنون پیشرفتی برای آغاز فعالیت این کمیسیون صورت نگرفته است.

خانۀ آزادی بیان: طالبان به‌گونۀ سیستماتیک رسانه‌ها و خبرنگاران را سانسور می‌کنند

اطلاعات روز ۲۷/۱۰/۱۴۰۰ خانۀ آزادی بیان از فشارهای شدید ادارۀ استخبارات طالبان بر رسانه‌های افغانستان خبر داده و گفته است که این گروه به‌گونۀ سیستماتیک رسانه‌ها و خبرنگاران را سانسور می‌کند.

طالبان سه خبرنگاری که اعتراضات پنجشیر را پوشش داده بودند، بازداشت کرده‌اند

اطلاعات روز ۲۲/۱۰/۱۴۰۰ کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران می‌گوید که طالبان فیصل مدرس، ادریس رحیمی و میلاد عزیزی، سه خبرنگاری که در کانال یوتیوب کار می‌کردند، بازداشت کرده‌اند. این کمیته که مرکز آن در نیویورک امریکا است، خواستار آزادی بدون قیدوشرط این سه خبرنگار شده است.

نی: بسته‌شدن رسانه‌ها و بی‌کارشدن خبرنگاران نگران‌‌‌کننده است

اطلاعات روز ۲۷/۱۰/۱۴۰۰ نهاد حمایت‌ کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان یا «نی» با ابراز نگرانی دربارۀ وضعیت خبرنگاران و رسانه‌ها، گفته است که پس از تسلط طالبان، ده‌ها رسانه مسدود شده و تعداد زیادی از خبرنگاران بی‌کار شده‌اند.

فدراسیون ژورنالیستان: بازداشت فیض‌الله ‌جلال توسط طالبان مصداق محدودیت آزادی بیان است

طالبان در غزنی: رسانه‌ها در مورد ارزش خانه‌نشینی زنان برنامه بسازند

زنان

شکنجه، قتل و تجاوز؛ سرنوشت دختران معترض بلخی در زندان‌های طالبان

ایندیپندنت فارسی ۲۳/۱۰/۱۴۰۰ در روزهای هفتم و هشتم سپتامبر ۲۰۲۱، طالبان به راهپیمایی اعتراضی زنان در مزارشریف حمله کردند و بیش از ۷۰ تن از معترضان از جمله ۴۰ دختر معترض را با خود بردند. یک هفته پس از این ماجرا، اجساد هشت نفر از بازداشت‌شدگان در خیابان‌های این شهر پیدا شد. باقی دختران و پسران با تلاش‌های شبانه‌روزی خانواده‌هایشان پس از حدود ۴۵ روز آزاد شدند، اما از سرنوشت ۹ تن از دختران بازداشت‌شده هنوز هیچ اطلاعی در دست نیست و آنان همچنان ناپدیدند.

گسترش اعتراضات زنان در برابر وضع محدودیت‌های طالبان

افغانستان اینترنشنال ۱۷/۱۰/۱۴۰۰ زنان یک‌بار دیگر در برابر طالبان با مطالبه کار، نان و آزادی اعتراض کردند. این زنان به دلیل سخت‌گیری طالبان در خانه‌ علیه طالبان شعار دادند.

اعتراضات زنان؛ «جنبش تغییر» اعلام موجودیت کرد

اطلاعات روز ۲۳/۱۰/۱۴۰۰ «جنبش تغییر» متشکل از زنان معترض علیه طالبان در کابل اعلام موجودیت کرد. این جنبش می‌گوید که خواستار تغییر وضعیت کنونی و تأمین آزادی برای مردم است.

اعتراض زنان در کندز

۸صبح ۲۳/۱۰/۱۴۰۰ تعدادی از زنان کندز در یک مکان سربسته به وضع محدودیت بر زنان از سوی طالبان، اعتراض کرده‌اند. آنان می‌گویند که طالبان هر روز بالای زنان محدودیت وضع می‌کنند و این کارشان برای زنان چالش‌های زیادی را به وجود آورده است.

زنان معترض در کابل خواستار رهایی عالیه عزیزی، یک نظامی زن از بند طالبان شدند

اطلاعات روز ۲۳/۱۰/۱۴۰۰ گروهی از زنان در کابل در یک حرکت اعتراضی خواستار رهایی عالیه عزیزی، مدیر پیشین بخش زنان زندان هرات شده‌اند. آنان می‌گویند، خانم عزیزی چهار ماه می‌شود در بند طالبان است. ‏جنش «زنان‌ِ افغانستان، برای عدالت و آزادی»، روز پنج‌شنبه، ۲۳ جدی/دی در دادخواهی‏شان گفته‌اند که عالیه «گناهی جز زن‌بودن ندارد» و باید آزاد شود.

طالبان در شهر کابل مانع اعتراض زنان شدند

اطلاعات روز ۲۵/۱۰/۱۴۰۰ نیروهای طالبان از اعتراض زنان در کابل ممانعت کردند. معترضان قصد داشتند برای خانوادۀ زینب عبداللهی، دختر جوانی که به تازگی در غرب کابل توسط طالبان کشته شده است، دادخواهی کنند.

طالبان در شهر کابل به روی زنان معترض گاز اشک‌آور پاشیدند

زنان معترض در پروان: نمی‌خواهیم زیر اسارت طالبان زندگی کنیم

اطلاعات روز ۲۷/۱۰/۱۴۰۰ شماری از زنان عضو «تیم اتحاد و همبستگی زنان افغانستان» در ولایت پروان به کشته‌شدن زینب عبداللهی در غرب کابل و همچنین رهانشدن عالیه عزیزی در هرات، دست به اعتراض زده و تأکید کرده‌اند که نمی‌خواهند تحت اسارت طالبان زندگی کنند.

زنان: جهان برای سرکوب طالبان اقدام فوری کند

نیم‌رخ ۱۸/۱۰/۱۴۰۰ جنبش زنان مقتدر افغانستان می‌گوید جهان باید برای سرکوب گروه طالبان اقدام فوری کند. اعضای این جنبش زنان که برای مقاومت علیه طالبان شکل گرفته امروز(شنبه، ۱۸ جدی/دی ۱۴۰۰ خورشیدی) در شهر کابل دور هم جمع شده و علیه محدودیت‌های طالبان بر زنان اعتراض کردند.

دیوارنگاری؛ شیوه جدید اعتراض زنان افغانستان

ایندپندینت فارسی ۲۱/۱۰/۱۴۰۰ گروه‌های اعتراضی زنان در افغانستان، برای جلوگیری از خاموش شدن صدای اعتراض زنان علیه طالبان، کارزار دیوارنگاری راه انداخته‌اند و در یک فراخوان عمومی، از مردم افغانستان می‌خواهند در سراسر کشور مطالبات آزادی‌خواهانه و نیز اعتراض‌شان را به کارکردهای طالبان با رنگ، زغال، یا هرچه در دسترس دارند، بر دیوارهای شهرها بنویسند.

مبارزات ‘پارتیزانی’ زنان در افغانستان و اهمیت سازماندهی برای انسجام

بی بی سی ۱۶/۱۰/۱۴۰۰ در این مطلب سوریا کریمی، فعال حقوق بشر به مبارزات زنان در افغانستان و عواملی که از نظر او در بیست سال گذشته باعث شد حرکت منظمی برای حمایت از حقوق زنان در افغانستان شکل نگیرد، پرداخته است.

مبارزه زنان در برابر طالبان با گرایش به ‘مجاهدین’، تکرار خطای تاریخی و جبران‌ناپذیر

بی بی سی ۲۲/۱۰/۱۴۰۰ در این نوشته، مریم حیدری فعال مدنی و حقوق زنان، تاکید دارد که مبارزه زنان باید در راستای به دست آمدن دولتی باشد که قوانینش جدا از دستورات دینی است و کارزارهای شان نباید به نفع گروه اسلام‌گرایان دیگری که سابقه نقض حقوق زنان را در کارنامه دارند، تمام شود.

سازمان‌های حقوق بشری: طالبان زنان را از معیشت و هویت محروم می‌کنند

اطلاعات روز ۲۸/۱۰/۱۴۰۰ دیدبان حقوق بشر و موسسه حقوق بشر در دانشگاه ایالتی سن خوزه  (SJSU) اعلام کردند براساس تحقیقات جدید حکومت طالبان تأثیر مخربی بر زندگی زنان و دختران افغان داشته است. این سازمان‌ها از زمانی که طالبان کنترل ولایت غزنی در جنوب شرقی افغانستان را به دست گرفتند، شرایط زنان را بررسی کردند.

جنبش زنان در کابل: توزیع کمک‌های بشردوستانه ناعادلانه و براساس زد و بند‌های قومی‌ است

اطلاعات روز ۱۸/۱۰/۱۴۰۰ گروهی از زنان فعال در کابل موسوم به «جنبش زنان برای عدالت و آزادی» خواستار توزیع عادلانه کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان شده‌ و گفته‌اند که کمک‌ها به صورت ناعادلانه و براساس زد و بند‌های قومی‌، مذهبی، سمتی و سیاسی تقسیم شده‌ است.

سرپرست وزارت معارف طالبان: مکاتب دخترانه در محیط مناسب دینی و فرهنگی باز خواهد شد

اطلاعات روز ۲۸/۱۰/۱۴۰۰ نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف طالبان گفته است هر زمانی که محیط مناسب از لحاظ دینی و فرهنگی برای آموزش دختران فراهم شود، این گروه متعهد است تا دروازۀ مکاتب را به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم باز کند.

تبلیغ برقع و نقاب سیاه؛ کارزار «حجاب اجباری» طالبان شروع شد

نیم‌رخ ۱۶/۱۰/۱۴۰۰ جنگجویان تحت امر وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان این‌روزها در خیابان‌های شهر کابل مصروف نظارت و کنترل پوشش زنان استند.

نصب پوسترهای مربوط به رعایت حجاب زنان از سوی طالبان در کابل

محدودیت تازۀ طالبان؛ «از سرای شمالی تا برچی پیاده آمدم»

یک دختر ۱۷ ساله در پکتیا خودکشی کرد

دکتر لطیفه یکی از زخمیان انفجار ۲۶ قوس/آذر در کابل، جان باخت

دفاع از حقوق بشر

کارزار پاسخگویی طالبان برای ‘کشتن دختر جوانی در ایست بازرسی’ در کابل

بی بی سی ۲۵/۱۰/۱۴۰۰ شماری از فعالان زن در اعتراض به کشته شدن یک دختر جوان، که گفته می‌شود در تیراندازی در ایست بازرسی طالبان در غرب کابل کشته شده است، امروز تظاهرات دادخواهی به‌راه انداختند. طالبان می‌گوید در مورد این حادثه تحقیق می‌کند.

عفو بین‌الملل: جهان به تعهدات خود برای حمایت از زنان در افغانستان عمل کند

اطلاعات روز ۲۷/۱۰/۱۴۰۰ سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که جامعۀ جهانی تعهدات متعددی را برای ادامۀ حمایت از حقوق زنان در افغانستان پذیرفته است و اکنون وقت آن است که این تعهدات عملی شود.

سازمان ملل: طالبان در تلاش برای حذف پیوسته زنان و دختران از زندگی عمومی هستند

اطلاعات روز ۲۷/۱۰/۱۴۰۰ گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز گفتند که رهبران طالبان در افغانستان در حال نهادینه کردن تبعیض و خشونت مبتنی بر جنسیت در مقیاس وسیع و سیستماتیک علیه زنان و دختران هستند.

سازمان صحی جهان: سیستم شکننده صحی افغانستان نیاز به حمایت جدی دارد

صبح ۲۸/۱۰/۱۴۰۰ سازمان صحی جهان در‌ گزارشی گفته است که افغانستان با یک بحران انسانی بی‌سابقه مواجه است و سیستم صحی شکننده این کشور همچنان به شدت نیاز به حمایت دارد.

 سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری فیض‌الله جلال شد

افغانستان اینترنشنال ۱۸/۱۰/۱۴۰۰ سازمان عفو بین‌الملل بازداشت فیض‌الله جلال استاد دانشگاه کابل توسط طالبان را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او شده است.

 

حقوق اقتصادی، سیاسی و مدنی

‘هفته مالیات’ طالبان؛ شهروندان افغانستان باید ‘عشر و زکات’ بپردازند

بی بی سی ۲۵/۱۰/۱۴۰۰ عبدالسلام حنفی، معاون نخست وزیر دولت طالبان بر جمع آوری مالیات تاکید کرده است و وعده داده است که “اگر در جمع‌آوری عواید و یا در بخش‌های دیگر مالیاتی شکایتی برسد، مسئولین (طالبان) با جدیت و قاطعیت آن را بررسی می‌کند.” در همین حال، وزارت دارایی (مالیه) طالبان در مورد طرح جمع آوری “عشر و زکات” کار می‌کند.

ایست‌های بازرسی نیروهای امر به معروف و نهی از منکر طالبان در شهرها افزایش می‌یابد

اطلاعات روز ۱۳/۱۰/۱۴۰۰ وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان اعلام کرده‌ است که براساس فیصلۀ رهبری این وزارت، ایست‌های بازرسی در شهر کابل و سایر شهرها برای «نصیحت مردم» افزایش می‌یابد.

طالبان به رانندگان در شهر کابل: پس از این در نماز جماعت شرکت کنید

طالبان در بلخ: افرادی که نماز را در جماعت ادا نکنند، مورد پیگرد قرار می‌گیرند

حالا دیگر کسی تحریک نمی‌شود؟ مانکن‌های هراتی امر به معروف و نهی از منکر شدند

افغانستان انترنیشنال ۱۳/۱۰/۱۴۰۰ کاربران شبکه‌های اجتماعی در هرات، عکس‌هایی از چند مانکن منتشر کرده‌اند که به دستور ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر طالبان، بر سر آن‌ها پلاستیک سیاه کشیده شده است. به تازگی رییس این اداره به فروشگاه‌های پوشاک در شهر هرات دستور داده است که سر مانکن‌ها را از تن جدا کنند.

دستور طالبان به ناشران: کتاب‌های «تروریست‌ها» و مخالفان «امارت اسلامی» را نشر نکنید

افغانستان اینترنشنال ۱۷/۱۰/۱۴۰۰ طالبان به ناشران و فروشندگان کتاب دستور داده که از چاپ و انتشار آثاری که این گروه آن‌ها را متعلق به گروه‌های تروریستی و مخالفان خود می‌داند خودداری کنند.

نظامیان سابق در صف لشکر بیکاران؛ «نان خوردن خود را نداریم»

اطلاعات روز ۲۰/۱۰/۱۴۰۰ بسیاری از نظامیان سابق مانند علی جوادی و فرزاد در انتظار دوبارۀ برگشت بر سر وظایف‌شان در دوران حاکمیت طالبان بودند، اما طالبان با این کار مخالفت‌شان را اعلام کردند.

طالبان حدود سه هزار عضو  را از صف شان اخراج کردند

مسؤولان طالبان در تخار ۲۷ کارمند ملکی را بی‌دلیل منفک کرده‌اند

باشندگان فاریاب در واکنش به بازداشت یک «فرمانده ارشد» اوزبیک‌تبار طالبان دست به اعتراض زدند

اطلاعات روز ۲۳/۱۰/۱۴۰۰ ده‌ها نفر از باشندگان شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب در اعتراض به بازداشت مخدوم عالم، یکی از فرماندهان ارشد طالبان اوزبیک‌تبار از سوی نیروهای این گروه، به جاده‌ها برآمده و خواستار رهایی این فرمانده شده‌اند.

طالبان «بولی» در بازارهای ارز را ممنوع کردند

اطلاعات روز ۲۶/۱۰/۱۴۰۰ بانک مرکزی حکومت سرپرست گروه طالبان (د افغانستان بانک) فعالیت «بولی» یا دست‌فروشی آزاد اسعار در بازارهای ارز کشور را ممنوع کرده است.

منار جام فرو می‌ریزد

صبح ۲۸/۱۰/۱۴۰۰ زمین‌لرزه روز دوشنبه، ۲۷ جدی در باغیس، هرات و بخش‌هایی از غور، آسیب‌های جدی‌ای به مردم رسانده است. این زمین لرزه، منار جام، اثر باستانی معروف را در آستانۀ سقوط قرار داده است.

کوچ اجباری

والی طالبان در دایکندی: آوارگان کندیر و تگابدار می‌توانند دوباره به خانه‌های‌شان برگردند

اطلاعات روز ۲۸/۱۰/۱۴۰۰ امین‌‏الله عبید، والی گروه طالبان در دایکندی گفته است که آوارگان کوچ اجباری مناطق کندیر ولسوالی گیزاب و تگابدار و ورگ ولسوالی پاتوی این ولایت می‌توانند دوباره به خانه‌های‌شان برگردند.

مهاجرت

زن پناهجوی افغان بر اثر یخ‌زدگی در مرز ایران و ترکیه جان باخت

رادیوفردا ۱۲/۱۰/۱۴۰۰ یک مادر پناهجوی افغان که قصد داشته با دو فرزند خود به‌طور غیرقانونی وارد ترکیه شود، بر اثر یخ‌زدگی در یک روستای مرزی در ایران جان باخته است.

حدود ۲۰ هزار شهروند افغانستان منتظر هستند تا به آلمان منتقل شوند

۸صبح ۱۱/۱۰/۱۴۰۰حدود ۲۰ هزار شهروند افغانستان در انتظار سفر به آلمان هستند. وزارت داخله آلمان به رسانه‌های این کشور گفته است که این رقم در حال تغییر است

تظاهرات اعتراضی پناهجویان افغانستان در اندونیزیا

افغانستان اینترنشنال ۱۷/۱۰/۱۴۰۰ شماری از پناهجویان در اندونیزیا در پی انتظار طولانی برای رفتن به کشورهای دیگر تظاهرات کردند. این تظاهرات دیروز و در پی جان باختن دو تن از این پناهجویان به راه افتاده بود. پلیس این کشور برای متفرق کردن معترضان از خشونت استفاده کرده و تجمع آن‌ها را بر هم زده. گفته می‌شود در برخورد خشونت‌آمیز پلیس با معترضان، سه نفر نیز رخمی شدند.

کودکان پناهجوی آواره در اندونیزیا/ عکس از ۸ صبح

قانون‌گذاران امریکایی خواهان انتقال ۲۰ هزار کماندوی باقی‌مانده در افغانستان شده‌اند

۸صبح ۱۶/۱۰/۱۴۰۰رسانه‏های امریکایی گزارش داده‌اند که شماری از قانون‌گذاران امریکایی و سربازان پیشین ارتش این کشور در مقاله‌یی خواستار انتقال ۲۰ هزار کماندوی باقی‌مانده در افغانستان شده‌اند.

دومین طوفان توییتری در حمایت از پناه‌جویان در اندونیزیا؛ «ده سال بی‌سرنوشتی کافی‌ است!»

۸صبح ۱۶/۱۰/۱۴۰۰ به دنبال عدم رسیدگی به درخواست هزاران پناه‌جوی افغانستان در اندونیزیا، کاربران صفحات اجتماعی هشتکی را زیر نام «#HelpRefugees_Indonesia / به پناه‌جویان در اندونیزیا کمک کنید»، در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر راه‌اندازی کرده‌اند.

مثلث طالبان، فقر و بیکاری؛ هراتیان شب را پشت دروازۀ کنسولگری ایران صبح می‌کنند

اطلاعات روز ۲۳/۱۰/۱۴۰۰ صدها تن در هرات برای نوبت‌گرفتن در نزدیک کنسولگری ایران سیاهی و سردی شب را سپری می‌کنند، تا هر چه زودتر ویزای سیاحتی ایران را دریافت و افغانستان را ترک کنند. از صف طولانی برای دریافت ویزای ایران، ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسیده که نشان می‌دهد که از تالار مولانا جلال‌الدین محمد بلخی تا دروازه کنسولگری ایران، مردم برای گرفتن ویزا در صف ایستاده‏‌اند.

افغانستان و جهان

طالبان پیشنهاد نخست‌وزیر پاکستان برای ‘فرستادن’ نیروی انسانی به افغانستان را رد کرد

بی بی سی ۲۶/۱۰/۱۴۰۰ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان، پیشنهاد عمران‌خان نخست وزیر پاکستان برای فرستادن نیروی انسانی به افغانستان را رد کرده و گفته است که “افغانستان به اندازه کافی نیروی جوان تحصیل کرده دارد”. او اما گفته است که طالبان خواهان همکاری و کمک به ویژه در امور بانکداری هستند.

دیدار احمد مسعود و اسماعیل خان با متقی؛ آغاز مذاکرات رسمی طالبان با رهبران مخالف

بی بی سی ۲۰/۱۰/۱۴۰۰ گفتگوهای تهران اولین مذاکرات رسمی بین طالبان با رهبران مخالف این گروه در پنج ماه گذشته است. محمد اسماعیل خان، فرمانده شناخته شده افغانستان، ریاست هیات مذاکره‌کننده با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان را برعهده داشت. حسام‌الدین، شمس والی پیشین بادغیس و از نزدیکان محمد اسماعیل خان، که در گفتگو ها با طالبان حضور داشت، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که دست کم سه جلسه با طالبان برگزار کردند که در دو جلسه نماینده دولت ایران هم حضور داشته است.

امریکا: حکومت طالبان برای بدست آوردن مشروعیت باید خواست‌های جامعه جهانی را عملی کند

رادیوآزادی ۲۲/۱۰/۱۴۰۰ به نظر می‌رسد که طالبان هنوز هم رضایت امریکا و جامعۀ جهانی را در پیوند با ایجاد یک حکومت همه‌شمول به دست نیاورده‏اند. به همین دلیل امریکا یک بار دیگر از طالبان می‌خواهد که اگر خواهان مشروعیت حکومت‌شان در جهان هستند، باید شرایط ارائه شده از سوی امریکا و جامعۀ جهانی را بپذیرند.

ناظران امریکایی: ماه‌ها قبل از خروج ایالات متحده، از سقوط نیروی هوایی افغانستان هشدار داده بودیم

۸صبح ۲۸/۱۰/۱۴۰۰ نهاد ناظران امریکایی در گزارش تازه‌ای گفته‌ است که ماه‌ها قبل از سقوط نیروی هوایی افغانستان هشدار داده بود. این نهاد روز سه‌شنبه، ۲۸ جدی با نشر گزارشی گفت: ماه‌ها قبل از این ‌که جو بایدن خروج کامل ایالات متحده از افغانستان را اعلام کند، هشدار داده بود که نیروی هوایی افغانستان بدون کمک، آموزش و نگهداری امریکا از بین خواهد رفت.

به دنبال زنده به گور شدن یک شهروند افغانستان، مرزبانان طالبان و ترکمنستان باهم درگیر شدند

اطلاعات روز ۱۳/۱۰/۱۴۰۰ هلال بلخی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در جوزجان به روزنامۀ اطلاعات روز گفت که این درگیری بعد از ظهر امروز (دوشنبه، ۱۳ جدی/دی) رخ داده است. به‌گفتۀ بلخی، حدود ده روز پیش یک شهروند افغانستان بنا بر دلایل نامعلوم از مرز ترکمنستان عبور کرده بود که با شلیک مرزبانان ترکمنستان کشته شد.

امریکا تصویر فرد انتحاری در میدان هوایی کابل را منتشر کرد

۸صبح ۱۲/۱۰/۱۴۰۰رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که نهادهای امنیتی این کشور تصویر بمب‌گذار انتحاری را که در جریان روند تخلیه در میدان هوایی کابل خود را منفجر کرد، نشر کرده‌اند.

آرمان‏شهر

کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

آرمان‌شهر، بخشی از فعالیت‏های خود را به ایجاد کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی این کتاب‏خانه؛ ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

انتشارات آرمان‏شهر

همچنین برای دسترسی به کتاب‏های انتشارات رماآرآرمان‏شهر در زمینه های حقوق بشر و عدالت، حقوق زنان، شهروند و دموکراسی، فرهنگ و ادبیات به لینک بالا مراجعه کنید.

منابع این شماره: اطلاعات روز، هشت صبح، افغانستان اینترنشنال، خبرگزاری نیم‌رخ، بی بی سی، ایندیپندنت فارسی، دویچه‌وله دری، رادیو آزادی و رادیو فردا.

فایل پی دی اف شماره ۹۰۵ هفت‌روزنامه افغانستان را نیز می‌توانید از همینجا دریافت کنید.

پیوست‌ها: