سال هشتم، دورۀ دوم، شماره ۹۰۶

۱۱ دلو/بهمن ۱۴۰۰ برابر با ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲

 هفت‌روزنامۀ حقوق‏ بشر در خدمت اطلاع‌رسانی مسؤولانه گام برمی‌دارد اما محتوای خبرهای وارده لزوماً تعیین‌کننده خط مشی بنیاد آرمان شهر نیست.

فعالان گرفتارشدۀ حقوق زن؛ تمنا زریاب پریانی (سمت راست) و پروانه ابراهیم‌خیل (سمت چپ)/ منبع عکس: ۸ صبح

برج نخست سال جاری میلادی، ماهی پر از خشم و خشونت برای زنان افغانستان بود. در این ماه فعالان زن بسیاری از سوی طالبان گرفتار و به زندان افکنده شدند. گزارش‌ها حاکی‌ از آن است که این فعالان به صورت سیستماتیک مورد شکنجه و خشونت فیزیکی قرار گرفته‏اند. سطح این خشونت‌ها در حدی بوده که واکنش‌های بسیاری را در سطح جهان برانگیخته است. به رغم اصرار و هشدار نهادهای حقوق بشری، طالبان تا هنوز از این رفتارشان دست نکشیده‌ و کماکان به سرکوب فعالان حقوق زن و بشر ادامه می‌دهند. در این مجموعه، تا اندازۀ ممکن تمام گزارش‌هایی را که از سرکوب و خشونت گستردۀ طالبان علیه زنان و سایر مردم افغانستان اعمال و از سوی رسانه‌ها منتشر شده، گردآوری کرده‌ایم. این مجموعه شامل گزارش‌هایی از ۲۸ جدی/دی تا ۱۱ دلو/بهمن می‌شود.

نقض فاحش حقوق بشر

ترور دو فعال مدنی در بلخ و بغلان

ایندیپندنت فارسی ۲۹/۱۰/۱۴۰۰ در ادامۀ ترورهای هدفمند فعالان اجتماعی و کارکنان دولت پیشین افغانستان، خبر رسیده است که افراد ناشناس در روز سه‌شنبه، ۲۸ جدی/دی‌ماه، حنیفه نظری، از فعالان مدنی در بلخ را که در اعتراض‌های زنان علیه طالبان نیز شرکت داشت، در نزدیکی خانه‌اش در حومۀ شهر مزارشریف، به قتل رسانده‌اند. هم‌زمان با این حادثه، مهدی واحدی، یکی از فعالان مدنی استان بغلان نیز به ضرب گلوله کشته شده است.

وزیر امر به معروف طالبان: از هرچیز می‌شود گذشت، اما از حکم شریعت نه

اطلاعات روز ۳۰/۱۰/۱۴۰۰ یک روز پس از بازداشت شماری از زنان معترض در شهر کابل در پی اعتراض آنان به «حجاب اجباری»، محمدخالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان می‌گوید که «از هر چیز می‌شود گذشت، اما نمی‌شود [حتا] از یک حکم شریعت گذشت».

ادعای یک باشندۀ ننگرهار: طالبان برادرم را در داخل ساختمان ولسوالی به قتل رسانده‌اند

اطلاعات روز ۷/۱۱/۱۴۰۰ ظریف خان، برادر مقتول و یک باشندۀ ولسوالی رودات امروز (پنج‌شنبه، ۷ دلو/بهمن) به روزنامۀ اطلاعات روز گفت که برادرش پرویز روز گذشته برای دریافت مواد خوراکی به ولسوالی رفته بود و در داخل مقام ولسوالی با شلیک گلوله کشته شده است.

هشدار طالبان به معترضان؛ ما حق داریم مخالفان خود را بازداشت و زندانی کنیم

دویچه‌وله دری ۳/۱۱/۱۴۰۰ همزمان با افزایش نگرانی‌ها از ناپدید شدن دو زن معترض در کابل، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان می‌گوید که آنان حق دارند مخالفان‌شان را بازداشت و یا زندانی کنند. وی تأکید کرده است که هیچ کسی حق ندارد که آشفتگی ایجاد کند.

دادگاه صحرایی؛ طالبان در بدخشان یک زن و مرد را به اتهام «روابط نامشروع» دره زدند

۸ صبح ۳۰/۱۰/۱۴۰۰ منابع محلی در فیض‌آباد مرکز ولایت بدخشان می‌گویند که طالبان در صحن ریاست دادگاه استیناف این ولایت یک زن و مرد را به اتهام «روابط نامشروع» در دادگاهی صحرایی دُرّه زده‌اند.

در پی تیراندازی طالبان در تخار سه کودک کارگر زخمی شدند

۸ صبح ۱/۱۱/۱۴۰۰ منابع محلی در تخار می‌گویند که در نتیجه تیراندازی افراد طالبان در ولسوالی چاه‌آب این ولایت، سه کودک کارگر زخمی شده‌اند. این رویداد پس از چاشت روز جمعه، ۱ دلو/بهمن، در بازار این ولسوالی رخ داده است.

تیرباران دو برادر در کندز؛ تفنگداران لباس نظامی به تن داشتند

۸ صبح ۸/۱۱/۱۴۰۰ منابع محلی در ولایت کندز می‌گویند که تفنگداران ناشناس یک سرباز حکومت پیشین را با برادرش تیرباران کرده‌اند.

رسانه‏‏‌ها و آزادی بیان

خانۀ آزادی بیان خواستار رهایی بی‌درنگ خبرنگاران آریانانیوز از بند طالبان شد

اطلاعات روز ۱۲/۱۱/۱۴۰۰ خانۀ آزادی بیان افغانستان بازداشت اسلم حجاب و وارث حسرت، خبرنگاران تلویزیون آریانانیوز از سوی نیروهای استخبارات طالبان را محکوم کرده و خواستار رهایی بی‌درنگ این خبرنگاران شده است.

سازمان ملل: طالبان علت بازداشت خبرنگاران آریانانیوز را روشن کنند

طالبان در غزنی یک خبرنگار محلی را لت‌وکوب کردند

اطلاعات روز ۲/۱۱/۱۴۰۰ رحمت‌الله مرجان‌خیل، یک خبرنگار محلی در ولایت غزنی می‌گوید که از سوی نیروهای طالبان مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته و پردۀ گوش او آسیب دیده است.

رینا امیری: طالبان اجازه دهند خبرنگاران آزادانه و بدون ترس کار کنند

اطلاعات روز ۹/۱۱/۱۴۰۰ رینا امیری، نمایندۀ ویژه وزارت خارجۀ امریکا در امور زنان افغانستان از طالبان خواسته است که اجازه دهند خبرنگاران و رسانه‌ها، آزادانه و بدون ترس عمل کنند.

زنان

طالبان دو تن از دختران معترض در شهر کابل را بازداشت کردند

صبح کابل ۲۹/۱۰/۱۴۰۰ منابعی تأیید می‌کنند که افراد طالبان چهارشنبه‌شب ۲۹ جدی/دی، دو دختر خانم معترض به سیاست‌های این گروه را از خانه‌های شان در شهر کابل بازداشت کرده اند. تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل دو معترضی هستند که از سوی افراد طالبان بازداشت شده اند.

گزارش‌ها درباره بازداشت دختران و زنان معترض از سوی طالبان

نگرانی سازمان ملل از ناپدیدشدن دو زن معترض در کابل

آنتونیو گوترش: طالبان فوراً زنان معترض بازداشت شده را آزاد کند

طالبان به کارمندان زن یک نهاد بین‌المللی هشدار داده که اگر برقع نپوشند با گلوله زده خواهند شد

رادیو فرانسه ۱/۱۱/۱۴۰۰ طالبان در ولایت بادغیس افغانستان، کارمندان زن یک نهاد غیردولتی و جهانی را تهدید کرده‌اند که اگر برقع نپوشند، توسط نیروهای این گروه با گلوله زده خواهند شد.

نمایندۀ زنان معترض در اسلو خطاب به وزیر خارجۀ طالبان: همین حالا دختران دربند را آزاد کنید

بی بی سی فارسی ۳/۱۱/۱۴۰۰ در اولین روز گفت‌وگوهای اسلو برای سرنوشت افغانستان، هدا خموش، یکی از زنان معترض کابل که به اسلو دعوت شده از امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان خواست که در همان لحظه برای آزادی دختران دربند طالبان زنگ بزند.

یوناما:‌ طالبان در مورد محل نگهداری زنان بازداشت شده معلومات دهند

رادیوآزادی ۲/۱۱/۱۴۰۰ دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر پیامی در توییترش از طالبان خواسته است در مورد محل نگهداری خانم‌های معترضی که در هفته اخیر ربوده اند معلومات دهند و از حقوق تمام افغان‌ها حفاظت کنند.

شماری از زنان تحصیل‌کرده و کارمندان حکومت پیشین در بلخ جاروب‌کشی می‌کنند

۸ صبح ۲/۱۱/۱۴۰۰ شماری از زنان تحصیل‌کرده و کارمندان حکومت پیشین در ولایت بلخ به ‌دلیل وضعیت بد اقتصادی ناگزیر شده‌اند تا جاروب به‌ دست گیرند و در چوکات شهرداری جاده‌ها را جاروب‌کشی کنند.

اعتراض زنان بامیان به نشست اسلو و رهایی تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل

رخشانه ۲/۱۱/۱۴۰۰ شماری از زنان معترض در بامیان با راه‌اندازی یک تجمع اعتراضی در صحن یک منزل مسکونی، خواهان رهایی تمنا زریاب پریانی، پروانه ابراهیم‌خیل و عالیه عزیزی از بند طالبان شدند. آنان نسبت به برگزاری نشست اسلو با حضور نمایندگان طالبان نیز اعتراض کردند.

روز جهانی آموزش؛ عفو بین‌الملل: طالبان مکاتب را به‌روی دختران باز کنند

اطلاعات روز ۴/۱۱/۱۴۰۰ سازمان عفو بین‌الملل در روز جهانی آموزش از طالبان خواسته است که دروازه‌های مکاتب را به‌روی دانش‌‌آموزان دختر باز کنند. روز دوشنبه، ۴ دلو/ بهمن ۲۴ جنوری برابر با روز جهانی آموزش است.

واکنش الیف شافاک، نویسندۀ مشهور ترکیه‌ای به سرکوب اعتراضات زنان در افغانستان

رخشانه ۴/۱۱/۱۴۰۰ خانم شافاک در صفحۀ رسمی تویترش با اشاره به بازداشت دو فعال حقوق زن در کابل از سوی گروه طالبان نوشته است که زنان معترض در افغانستان مورد خشونت فیزیکی قرار می‌گیرند.

طالبان سه متقاضی زن پاسپورت را به‌دلیل نداشتن «محرم» در غزنی برای چند ساعت توقیف کردند

اطلاعات روز ۴/۱۱/۱۴۰۰ منابع مردمی در ولایت غزنی تأیید می‌کنند که نیروهای گروه طالبان سه متقاضی زن پاسپورت را به‌دلیل نداشتن «محرم شرعی» برای چند ساعت توقیف کرده بودند.

خروج از افغانستان، مسافران و قضات زن پرواز مزارشریف به دبی دستگیر شدند

ایندیپندنت فارسی ۵/۱۱/۱۴۰۰ نیروهای طالبان در دو عملیات جداگانه نزدیک به ۱۰۰ تن از زنان و مردانی را که قرار بود با پروازهایی از مزارشریف به خارج از افغانستان منتقل شوند، بازداشت کردند. این افراد در فرودگاه مولا جلال‌الدین و یک خانۀ امن در محله ظهیرالدین فاریابی دستگیر شده‌اند.

گوترش: طالبان برای عضویت در جامعۀ جهانی حقوق زنان و دختران را به رسمیت بشناسند

اطلاعات روز ۱۰/۱۱/۱۴۰۰ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که گروه طالبان برای نشان‌دادن تعهد واقعی به عضویت در جامعۀ جهانی، حقوق زنان و دختران را به رسمیت بشناسد و از آن حمایت کند.

دفاع از حقوق بشر

طالبان از تاکتیک‌های خشونت‌بار برای سرکوب اعتراضات زنان افغانستانی استفاده می‌کنند

دیده‏‌بان حقوق بشر ۳۰/۱۰/۱۴۰۰ طبق بررسی‏های دیده‏بان حقوق بشر، طالبان از تاکتیک‌های خشونت‌بار برای سرکوب اعتراضات زنان افغانستانی ستفاده می‌کنند. سرکوب خشونت‌آمیز طالبان با استفاده از تهدید، تهاجم و «سلاح های سرد» در برابر تظاهرات مربوط به حقوق زنان در کابل در آخر هفته گذشته نشان دهنده تشدید هشدار‌آمیز و غیرقانونی تلاش‌ها برای سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز و آزادی بیان در افغانستان است. دیده بان حقوق بشر در این خصوص با دو معترض و یک شاهد صحبت کرده و فیلم های ویدئویی این حادثه را بررسی کرده است.

نمایندۀ سازمان ملل این‌بار در دیدار با سراج‌الدین حقانی خواستار تضمین رهایی زنان معترض شد

۸ صبح ۴/۱۱/۱۴۰۰ رییس دفتر نماینده‌گی سازمان ملل متحد در کابل این بار در دیدار با سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله طالبان، خواستار بررسی موضوع ناپدیدشدن زنان معترض شده است.

عفو بین‌الملل: طالبان فوراً در مورد ربوده‌شدن عالیه عزیزی تحقیق کنند

اطلاعات روز ۱/۱۱/۱۴۰۰ سازمان عفو بین‌الملل از گروه طالبان خواسته است که هرچه زودتر در مورد ربوده‌شدن عالیه عزیزی، مدیر پیشین بخش زنان زندان هرات تحقیق کند و در صورت بازداشت، فوراً و بدون قیدوشرط او را آزاد کند.

 

دیده‌بان حقوق بشر: طالبان دگرباشان افغانستانی را مورد هدف قرار داده است افزایش تهدید، تجاوز، حمله و بازداشت‌های غیرقانونی

دیده‏‌بان حقوق بشر ۶/۱۱/۱۴۰۰ دیده‌بان حقوق بشر و سازمان اقدام عاجل بین‌المللی در گزارشی که امروز منتشر شد اعلام کردند که افراد لزبین، همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا و تراجنسیتی (LGBT) و افرادی که با هنجارهای سخت‌گیرانه جنسیتی در افغانستان مطابقت ندارند، با وضعیت ناامیدکننده‌ روزافزونی مواجه شده‌ و امنیت و جان آنها در معرض تهدید قرار دارد. گزارشی ۴۳ صفحه‌ای با عنوان «حتی اگر به آسمان بروید، ما شما را پیدا خواهیم کرد؛ وضعیت دگرباشان جنسی در افغانستان پس از تسلط طالبان» بر اساس ۶۰ مصاحبه با دگرباشان افغان تهیه شده است. بسیاری گزارش داده‌اند که اعضای طالبان به دلیل تمایلات جنسی یا هویت جنسی به این افراد حمله کرده یا آنها را تهدید کرده‌اند.

سازمان حفاظت از کودکان: در ماه دسامبر سال گذشته ۱۳۵ کودک در افغانستان جان باختند

اطلاعات روز ۱۱/۱۱/۱۴۰۰ سازمان حفاظت از کودکان (Save The Children) می‌گوید که تنها در ماه دسامبر سال گذشتۀ میلادی ۱۳۵ کودک در افغانستان بر اثر بیماری سینه‌‌بغل (ذات‌الریه) و سوءتغذیه در شفاخانه یا در مسیر راه جان باخته‌اند.

 

حقوق اقتصادی، سیاسی و مدنی

طالبان به آموزگاران و کارمندان معارف در دایکندی: کلاه و ریش داشته باشید

اطلاعات روز ۲۹/۱۰/۱۴۰۰ ریاست معارف گروه طالبان در ولایت دایکندی به کارمندان اداری این ریاست و آموزگاران مرد هدایت داده است تا پس از این ریش‌شان را نتراشند و «کلاه و یا دستار» هم به سر بگذارند.

زندگی زیر سایۀ طالبان؛ ده‌ها مرد و زن در هرات برای زنده‌ماندن، گرده‌های خود را فروختند

صبح کابل ۷/۱۱/۱۴۰۰ شبکۀ خبری اسکای‌نیوز، گزارش داده است که ده‌ها تن از مردان و زنان در ولایت هرات برای زنده‌ماندن خود و فرزندان شان، مجبور شده اند که گرده‌های خود را به بهای ناچیزی به فروش برسانند.

افزایش کودکان کار در پروان؛ بیشتر از ۸۰۰ کودک لباس زمستانی دریافت کردند

۸ صبح ۱۲/۱۱/۱۴۰۰پس از نشر گزارش روزنامه ۸صبح مبنی ‌بر افزایش کوکان کار و بی‌بضاعت در ولایت پروان، صندوق سازمان ملل ‌متحد برای حمایت از کودکان یا یونیسف برای ۸۸۰ طفل در این ولایت لباس زمستانی توزیع کرد.

خویش‌خوری در هلال احمر افغانی؛ طالبان افراد مسلکی را برکنار یا تنزیل بست کرده‌اند

۸ صبح ۳۰/۱۰/۱۴۰۰ شماری از کارمندان جمعیت هلال احمر افغانی (سره‌میاشت) از خویش‌خوری و استخدام‌های غیرمسلکی در این اداره شکایت دارند و می‌گویند که رییس ادارۀ هلال احمر افغانی تمامی رییسان این نهاد در ولایات را برکنار و به جای‌شان از افراد و اقارب نزدیک به خود استخدام کرده است.

شهرداری هرات؛ اخراج نزدیک به ۳۰۰ کارمند و انتصاب وابستگان طالبان

برکناری ۳۳ کارمند شهرداری تخار؛ «هم‌زبان و مجاهد نبودیم، ما را برکنار کردند»

یک جوان در لوگر به شکل مرموز کشته شد

۸ صبح ۲۹/۱۰/۱۴۰۰ منبعی در ولایت لوگر می‌گوید که یک جوان در مرکز این ولایت به شکل مرموز کشته شده است.

منبع به روزنامۀ ۸ صبح گفت که این جوان حوالی ساعت ۳:۳۰ عصر روز سه‌شنبه، ۲۸ جدی/دی در ساحۀ «سید ماموت غازی» از مربوطات شهر پل‌علم، مرکز ولایت لوگر به قتل رسیده است.

یک جوان در بادغیس به علت فقر خودکشی کرد

کوچ اجباری

طالبان خانه‌های مسکونی در پنجشیر را ویران می‌کنند

۸ صبح ۲۹/۱۰/۱۴۰۰ منابع محلی در ولایت پنجشیر ادعا می‌کنند که افراد طالبان در این ولایت برخی از خانه‌های مسکونی را که مالکان اصلی‌شان در آن منطقه حضور ندارند تخریب می‌کنند.

مقاومت

درگیری میان طالبان و جبهۀ مقاومت ملی در بلخ؛ فرمانده جمشید کوهستانی با هشت تن از افرادش کشته شد

صبح کابل ۱/۱۱/۱۴۰۰ سخن‌گوی جبهۀ مقاومت ملی می‌گوید که طالبان پس از درگیری با فرمانده جمشید، وارد خانۀ باشندگان محل شده و حاجی مهرالله از بزرگان کشندۀ بلخ را با پسر، عروس جوان و کودک نوزاد این خانواده به گونۀ بی‌رحمانه به قتل رسانده‏اند.

مهاجرت

استرالیا به ۱۵ هزار پناهجوی افغانستانی پناهندگی می‌دهد

اطلاعات روز ۲/۱۱/۱۴۰۰ دولت استرالیا اعلام کرده است که این کشور طی چهار سال آینده دست‌کم به ۱۵ هزار شهروند افغانستان پناهندگی می‌دهد.

افغانستان و جهان

گروه طالبان از کشورهای اسلامی می‌خواهند حکومت این گروه را به رسمیت بشناسند

رادیوفرانسه ۲۹/۱۰/۱۴۰۰ ملا محمد حسن آخند، رئیس‌الوزرای طالبان از کشورهای مسلمان می‌خواهد تا در به رسمیت شناختن حکومت طالبان، پیش‌قدم شوند و حکومت این گروه در افغانستان را به رسمیت بشناسند.

پنتاگون: چرخ‏بال‌های ارتش پیشین افغانستان در اختیار طالبان قرار نمی‌گیرد

صبح کابل ۲۹/۱۰/۱۴۰۰ وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون، اعلام کرده است که چرخ‏بال‌های ارتش حکومت پیشین افغانستان  که در حال حاضر در تاجیکستان و اوزبکستان است، در اختیار طالبان قرار نخواهند گرفت.

وزیر خارجۀ ناروی: افغانستان در مسیر فروپاشی اجتماعی قرار دارد

ایندیپندنت فارسی ۲۸/۱۰/۱۴۰۰ هیأت سیاسی دولت ناروی برای نخستین‌بار در شش ماه گذشته به کابل سفر کرد تا با مقام‌های طالبان، سازمان ملل و جامعۀ مدنی افغانستان گفت‌وگو کند.

طالبان از بازگشایی نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل خبر دادند

۸ صبح ۳۰/۱۰/۱۴۰۰ وزارت خارجه طالبان روز پنج‌شنبه، ۳۰ جدی، اعلام کرد که اتحادیۀ اروپا به صورت رسمی نماینده‌گی خود را در کابل بازگشایی کرده است.

نشست سه روزه دربارۀ افغانستان در اسلو آغاز شد

رادیوآزادی ۳/۱۱/۱۴۰۰ نشست سه روزه در بارۀ وضعیت کنونی افغانستان روز یکشنبه ۳ دلو/بهمن در اسلو پایتخت ناروی آغاز شد. در این نشست هیأت حکومتی طالبان، شماری از سیاستمداران افغانستان، فعالان حقوق بشر، فعالان مدنی و خبرنگاران دعوت شده‌اند.

نمایندۀ افغانستان در سازمان ملل: کشورهای جهان به مقام‌های حکومت پیشین پناهندگی ندهند

اطلاعات روز ۷/۱۱/۱۴۰۰ نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل از کشورهای جهان خواسته است به مقام‌های حکومت قبلی این کشور پناهندگی ندهند.

معترضان ایرانی شیشۀ موترهای افغانستان را شکستند؛ اعتراض برای آب بند کمال خان

۸ صبح ۸/۱۱/۱۴۰۰ ویدیوهای ارسالی به ۸صبح، نشان می‌دهند که معترضان در آن‌سوی خط مرزی ایران و افغانستان، بر موترهای باربری افغانستان سنگ پرتاب کرده و شیشه‌ها را شکستانده‌اند. این ویدیوها که در آن معترضان شعار «سد اگر باز نشه، پایانه تعطیل میشه» سر می‌دهند، منطقۀ زابل، نقطۀ مرزی میان افغانستان و ایران در نیمروز را نشان می‌دهد.

آرمان‏شهر

کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

آرمان‌شهر، بخشی از فعالیت‏های خود را به ایجاد کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی این کتاب‏خانه؛ ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

انتشارات آرمان‏شهر

همچنین برای دسترسی به کتاب‏های انتشارات رماآرآرمان‏شهر در زمینه های حقوق بشر و عدالت، حقوق زنان، شهروند و دموکراسی، فرهنگ و ادبیات به لینک بالا مراجعه کنید.

منابع این شماره: اطلاعات روز، هشت صبح، دیده بان حقوق بشر، بی بی سی فارسی، صبح کابل، خبرگزاری نیم‌رخ، رخشانه، ایندیپندنت فارسی، دویچ‌وله دری، رادیو آزادی و رادیو فرانسه.

فایل پی دی اف شماره ۹۰۶ هفت‌روزنامه افغانستان را نیز می‌توانید از همینجا دریافت کنید.

پیوست‌ها: