سال هشتم، دورۀ دوم، شماره ۹۰۷

۲۶ دلو/بهمن ۱۴۰۰ برابر با ۱۵ فوریه ۲۰۲۲

 هفت‌روزنامۀ حقوق‏ بشر در خدمت اطلاع‌رسانی مسؤولانه گام برمی‌دارد اما محتوای خبرهای وارده لزوماً تعیین‌کننده خط مشی بنیاد آرمان شهر نیست.

توزیع نان از سوی یکی از نانوایی‌های کابل به گرسنه‌گان/ عکس: شبکه‌های اجتماعی

این روزها افغانستان با هیولای فقر و اختناق طالبانی مواجه است. بنابر گزارش‌ها، مردم به بهانه‌های مختلفی از سوی گروه طالبان بازداشت می‌شوند و آزادی‌های مدنی، سیاسی و حقوقی‌شان کاملاً سلب شده است. افزون بر آن، فقر و گرسنگی‌ شدیدی سراسر کشور را درنوردیده است. با آن‌که سازمان‌‎های مستقلی از تهدید گرسنگی هشدار داده‏اند اما تا هنوز هیچ هشداری در این زمینه جدی گرفته نشده است و طبق آخرین برآوردها ممکن است، آمار تلفات گرسنگی و فقر برابر باشد با آمار قربانیان جنگ بیست سال اخیر در کشور. به نظر می‌رسد این وضعیت در هفته‌های آینده تشدید گردد. بی‌آن‌که هیچ برنامه‌یی برای مبارزه با آن از سوی جامعۀ جهانی و گروه بر سر اقتدار طالبان روی دست باشد. در مجموعۀ خبری این دو هفته گزارش‌هایی از گرسنگی، فقر، سرکوب و نقض حقوق بشر در افغانستان را گرد آورده‌ایم که از ۱۲ دلو/بهمن تا ۲۶دلو/بهمن را در بر می‌گیرد.

نقض فاحش حقوق بشر

‘شواهد فزاینده از بازداشت‌ها و قتل‌های تلافی‌جویانه توسط طالبان’

بی بی سی ۲۱/۱۲/۱۴۰۰ سازمان ملل متحد گفته که حداقل صد اتهام موثق و معتبر در مورد انتقام‌جویی دریافت کرده است و ما هر چه بیشتر جستجو می‌کنیم، موارد بیشتری پیدا می‌کنیم.

یک عضو نیروهای حکومت پیشین: عفو عمومی دروغ است

دویچه‏‌وله دری ۲۶/۱۲/۱۴۰۰ یک عضو نیروهای امنیتی حکومت پیشین در تماس با دویچه وله گفته‌ است که عفو عمومی طالبان «دروغ» است. به گفته او این گروه اعضای نیروهای پیشین را بازداشت، شکنجه و در مواردی به قتل می ‌رسانند.

سنتکام گزارش خود درباره حملۀ انتحاری مرگ‌بار میدان هوایی کابل را منتشر کرد

۸ صبح ۱۵/۱۱/۱۴۰۰ سنتکام، فرماندهی مرکزی ایالات متحدۀ امریکا، گزارش خود در مورد حملۀ انتحاری در «دروازه آبی» میدان هوایی کابل را منتشر کرد. در این حمله که در جریان روند تخلیه به رهبری امریکا در ۲۶ آگست سال گذشته میلادی رخ داد، ۱۷۰ شهروند غیرنظامی افغانستان و ۱۳ نظامی امریکا کشته شدند.

قتل یک غیرنظامی توسط طالبان در کابل؛ مردم شعار «مرگ بر طالبان» سر دادند

اطلاعات روز ۱۸/۱۱/۱۴۰۰ به دنبال کشته‌شدن یک غیرنظامی در ولسوالی میربچه کوت کابل، باشندگان محل دست به اعتراض زده‌اند. گزارش شده است که این رویداد عصر روز دوشنبه، ۱۸ دلو/بهمن در ساحۀ «سرای خواجه» ولسوالی میربچه کوت کابل رخ داده و فرد مقتول یک دکاندار بوده است.

یک نمایندۀ پیشین مجلس می‌گوید طالبان شش عضو خانواده او را در کاپیسا کشته‌اند

افغانستان اینترنشنال ۲۶/۱۱/۱۴۰۰ حبیب‌الرحمان افغان، نمایندۀ پیشین مجلس افغانستان می‌گوید طالبان در مرکز ولایت کاپیسا به موتر اعضای خانواده او حمله کردند که در اثر آن شش نفر کشته و یک نفر زخمی شده است.

بازداشت یک فعال مدنی در هرات از سوی طالبان

اطلاعات روز ۱۴/۱۱/۱۴۰۰ منابع مردمی می‌گویند که فیاض غوری، یکی از فعالان مدنی از سوی طالبان در شهر هرات دستگیر شده است. این منابع به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که آقای غوری روز سه‌شنبه، ۱۲ دلو/بهمن از نزدیکی ساختمان مقام ولایت هرات از سوی طالبان بازداشت شده است.

افراد مسلح با یونیفرم دولتی فواد پیرزاد، استاد دانشگاه طبی کابل را ربودند

افغانستان اینترنشنال ۱۵/۱۱/۱۴۰۰ افغانستان اینترنشنال به تصاویری دست یافته است که جریان ربوده شدن احمدفواد پیرزاد، استاد دانشگاه طبی کابل را نشان می‌دهد. این تصاویر نشان می‌دهد که نظامیان با یونیفرم دولتی و رنجر ارتش، این استاد دانشگاه را از محل کارش می‌ربایند.

آدم‌ربایان پس از دو ماه رییس دانشکدۀ شرعیات دانشگاه غزنی را کُشتند

اطلاعات روز ۲۱/۱۱/۱۴۰۰ سیدآصف هاشمی، رییس دانشکدۀ شرعیات دانشگاه غزنی که دو ماه قبل ربوده شده بود، توسط آدم‌ربایان به قتل رسیده است.

یک صراف در شهر کابل کشته شد

افراد تفنگ‌دار در کابل با یورش به خانه یک استاد دانشگاه همسر و دخترش را لت‌وکوب کردند

۸ صبح ۲۳/۱۱/۱۴۰۰ کامبخش نیکویی، استاد دانشگاه در کابل می‌گوید که افراد مسلح زیرنام نیروهای حکومت سرپرست به خانه‌اش هجوم برده و خانم و دخترش را لت‌وکوب کرده‌اند.

یک افسر وزارت دفاع حکومت پیشین در کابل بازداشت شد

اطلاعات روز ۲۴/۱۱/۱۴۰۰ نزدیکان جواد جعفری، افسر وزارت دفاع حکومت پیشین در کابل می‌گویند او توسط افراد مسلحی که خودشان را عضو نیروهای گروه طالبان معرفی می‌کردند، بازداشت شده است.

 

دفاع از حقوق بشر

 شش ماه پس از تسلط طالبان، هیچ پاسخگویی در رابطه با سوء استفاده‌ و نقض حقوق بشر توسط آنان وجود ندارد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (fidh) 26/12/1400 شش ماه پس از تسلط خشونت آمیز طالبان بر افغانستان، FIDH و سازمان عضو آن بنیاد آرمانشهر|OPEN ASIA از نهادهای سازمان ملل متحد، سازوکارهای بین المللی حمایت از حقوق بشر و دادگاه بین المللی جزایی (ICC) می‌خواهند تا تدابیر قوی‌تری برای جلوگیری از نقض  حقوق بشر و پاسخگویی عاملان آن اتخاذ کنند. به گفته این دو نهاد، وضعیت بطور کلی و به ویژه وضعیت زنان، خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر در شش ماه گذشته بدتر شده است.

عفو بین‌الملل: طالبان به استفاده از نیروی «غیرقانونی» در برابر زنان افغانستان پایان دهند

اطلاعات روز ۱۵/۱۱/۱۴۰۰ سازمان عفو بین‌الملل از طالبان خواسته است تا فورا به استفاده از نیروی «غیرقانونی» علیه مردم افغانستان، به‌ویژه علیه زنان و دخترانی که از حق‌شان برای تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان استفاده می‌کنند، پایان دهند.

سازمان ملل: دفاع از حقوق زنان افغانستان مسؤولیت جهانی است

اطلاعات روز ۲۴/۱۱/۱۴۰۰ نهاد سازمان ملل برای برابری جنسیتی و قدرت‌بخشیدن به زنان می‌گوید که مسئولیت دفاع از حقوق زنان افغانستان نمی‌تواند تنها بر دوش خود این زنان باشد، بلکه این یک «مسؤولیت جهانی» است.

شش ماه پس از تسلط طالبان؛ کمیته نجات از آمریکا و اروپا خواست فورا به ‘بحران افغانستان’ رسیدگی کنند

بی بی سی ۲۶/۱۱/۱۴۰۰ کمیته بین‌المللی نجات از آمریکا و اروپا خواسته است که فورا به بحران اقتصادی در افغانستان رسیدگی کنند تا مردم بتوانند نیازهای اساسی خود را برآورده کنند. این کمیته هشدار داده قحطی می‌تواند بیشتر از جنگ ۲۰ سال گذشته از این کشور قربانی بگیرد.

 

رسانه‌‏ها و آزادی بیان

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران: با تسلط طالبان، ۶ هزار و ۴۰۰ خبرنگار کارشان را از دست دادند

صبح کابل ۱۵/۱۱/۱۴۰۰ فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران، اعلام کرده از زمان به قدرت‌رسیدن طالبان در افغانستان، فعالیت ۲۵۸ رسانه در کشور متوقف شده و ۶ هزار و ۴۰۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی، کارشان را از دست داده‌اند.

خبرنگاران بدون مرز: طالبان ۵۰ خبرنگار را پس از تسلط بازداشت کرده‏اند

دویچه‌وله دری ۱۶/۱۱/۱۴۰۰ سازمان گزارشگران بدون مرز از افزایش تهدیدها از سوی استخبارات و وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان علیه خبرنگاران خبر می دهد. این سازمان می گوید که طالبان از زمان تسلط تاکنون ۵۰ خبرنگار را بازداشت کرده‏اند.

گزارش شبکۀ جهانی گزارشگران تحقیقی؛ روزنامه‌نگاری در افغانستان با مشکل فوق‏العاده برخورده است

۸ صبح ۲۶/۱۱/۱۴۰۰ شبکۀ جهانی گزارشگران تحقیقی می‌گوید که پس از اتفاقات ماه اگست و تحولات سیاسی در افغانستان، اخلال فوق‌العاده‌ای در جامعه روزنامه‌نگاری این کشور رخ داده است. شبکۀ جهانی گزارشگران تحقیقی، روز سه‌شنبه، ۲۶ دلو/بهمن گفته است، برخی از اتاق‌های خبر به بیرون از افغانستان منتقل شده‌اند.

زنان

افغانستان: نماینده ایالات متحده ادعا می‌کند ۲۹ زن و خانواده های آنها توسط طالبان بازداشت شده‌اند.

جهان جمهوری (Republic World) 22/12/1400 یک مقام ارشد آمریکایی ادعا کرد که در کابل، افغانستان، ۲۹ زن و خانواده هایشان توسط طالبان بازداشت شده‌اند. به گزارش گاردین، به گفته رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان، این زنان جزو ۴۰ نفری بودند که روز جمعه دستگیر شدند. این نماینده در توییتر اعلام کرد که این بازداشت‌های ناعادلانه باید پایان یابد، اما این توییت بعداً به دلایل نامعلومی حذف شد.

رینا امیری: طالبان بازداشت ناعادلانۀ زنان معترض را متوقف کنند

اطلاعات روز ۱۵/۱۱/۱۴۰۰ رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای زنان افغانستان بازداشت زنان معترض از سوی طالبان را «ناعادلانه» خوانده و خواستار توقف این روند شده است.

 

طالبان در کابل یک زن معترض دیگر را نیز بازداشت کردند

اطلاعات روز ۱۳/۱۱/۱۴۰۰ زنان معترض در کابل می‌گویند که طالبان روز چهارشنبه، ۱۳ دلو/بهمن یکی از آنان را در شهر کابل بازداشت کرده‌ است. این زن مرسل عیار نام دارد و گفته می‌شود که طالبان او را از طریق همکارش پیدا و بازداشت کرده‌اند. همچنین گفته می‌شود که مرسل روزنامه‌نگار نیز بوده است.

سازمان ملل: نسبت به سلامت و امنیت شش فعال حقوق زن افغانستان که ناپدید شده‌اند، نگران هستیم

اطلاعات روز ۱۲/۱۱/۱۴۰۰ کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرده است که نسبت به ناپدیدشدن شش فعال حقوق زن که دو هفته پیش در کابل در ارتباط به اعتراضات اخیر برای تأمین حقوق زنان ربوده شده بودند، نگران است.

فرستادۀ ویژه‌ اتحادیۀ اروپا خواستار آزادی فوری زنان معترض از سوی طالبان شد

بازداشت دو زن معترض در کابل؛ سازمان ملل: طالبان فورا اطلاعات ارایه کنند

طالبان سه زن فعال مدنی و یک آوازخوان را ربودند

ایندیپندنت فارسی ۱۴/۱۱/۱۴۰۰ طالبان دو تن از زنان معترض در کابل، یک فعال مدنی در هرات و یک آوازخوان محلی در مسیر کابل-هرات را ربوده و به‌جای نامعلومی منتقل کرده‌اند. منابع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفتند زهرا محمدی، مسئول گروه اتحاد و همبستگی زنان افغانستان صبح روز پنج‌شنبه، ۱۴ دلو/بهمن، از محل کارش در کابل ربوده شد. افراد طالبان، او را از مرکز درمانی‌اش در ناحیۀ خیرخانه شهر کابل ربودند.

 

اختطاف زنان معترض در کابل؛ «طالبان برای بازداشت ما بسیج شده‌اند»

اطلاعات روز ۱۵/۱۱/۱۴۰۰ شماری از زنان معترض می‌گویند که نشست ناروی نه‌تنها هیچ کمکی برای بهبود اوضاع نکرده، بلکه سبب بدترشدن اوضاع زندگی برای معترضان شده است. به‌گفتۀ آنان، طالبان با شیوه‌ها و ابزار‌های مختلف در صدد سرکوب معترضان‌اند.

اشتراک اجباری زنان در راهپیمایی سازمان‌دهی شدۀ گروه طالبان

نیم‌رخ ۱۷/۱۱/۱۴۰۰ شماری از زنان با برقع و نقاب سیاه در کابل راهپیمایی اعتراضی به راه انداختند و خواهان آزاد‌سازی پول‌های بلوکه شدۀ افغانستان از سوی بانک‌های آمریکا شدند. اما شماری از این زنان در گفت‌وگو با نیم‌رخ می‌گویند که از اشتراک در راهپیمایی آگاه نبودند که برای چه باید راهپیمایی کنند، افراد طالبان آن‌ها را از یک مسجد گرفته و با خود به سرک برده بودند.

زنان معترض از بند طالبان آزاد شدند

نیم‌رخ ۲۴/۱۱/۱۴۰۰ دفتر معاونت سازمان ملل متحد گفته است که چهار زن معترض که از سوی طالبان بازداشت شده بودند، رها شده‌اند. دفتر یوناما، شام روز (یک‌شنبه ۲۴ دلو/بهمن) با نشر توییتی گفته است که چهار زن معترض که از هفته‌ها به این‌سو در بازداشت طالبان به سر می‌بردند، آزاد شده‌اند.

دانشجویان زن در افغانستان: احساس اضطراب در بازگشت به دانشگاه دارم

بی بی سی ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ روز چهارشنبه ۱۳بهمن/دلو برخی از دانشگاه‌های دولتی پس از تعطیلات، در‌های خود را به روی دانشجویان دختر و پسر گشودند. این اولین باری بود که زنان از زمان روی کار آمدن طالبان توانستند در کلاس‌ها شرکت کنند اما شمار کمی بازگشتند. رعنا به بی‌بی‌سی گفت: “بسیار مضطرب بودم، افراد طالبان از ساختمان نگهبانی می‌کردند، اما آنها به ما کاری نداشتند.”

حقوق اقتصادی، سیاسی و مدنی

تظاهرات در کابل و چند ولایت دیگر به تصمیم بایدن درباره دارایی‌های افغانستان

آژانس خبری باختر ۲۶/۱۱/۱۴۰۰  صدها نفر در کابل، پایتخت افغانستان و چند ولایت دیگر با راه‌اندازی تظاهرات به تصمیم اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اختصاص نیمی از دارایی‌های مسدودشده افغانستان به دعاوی بازماندگان قربانیان یازدهم سپتامبر اعتراض کردند. بنا به خبرگزاری دولتی باختر گروه‌هایی از مردم در ولایت‌های بلخ، میدان وردک، هرات، کابل و برخی ولایت‌های دیگر تظاهرات کردند و شعارهایی علیه آمریکا سر دادند.

تطبیق تشکیل جدید در ریاست حفظ و مراقبت سالنگ‌ها؛ ۱۴۲ تن بیکار شده‌اند

۸ صبح ۱۴/۱۱/۱۴۰۰ ریاست حفظ و مراقبت سالنگ‌ها طرح تشکیلاتی سال ۱۴۰۰ حکومت پیشین را در این ریاست تطبیق کرده است که بر بنیاد آن دست‌کم ۱۴۲ تن وظایف‌شان را از دست داده‌اند.

فروپاشی اقتصاد افغانستان؛ بیش از یک میلیون نفر از کشور فرار کرده‌اند

اطلاعات روز ۱۴/۱۱/۱۴۰۰ هر روز هزاران افغان در تلاشند تا مخفیانه وارد ایران و پاکستان شوند، زیرا در این کشور دیگر منبع درآمدی نیست و گرسنگی هر روز جان افراد بسیار را تهدید می‌کند.

افغانستان در آغاز بحران انسانی؛ گرسنگی و فقر گسترش یافته است

۸ صبح ۱۶/۱۱/۱۴۰۰ پس از سقوط جمهوریت در ماه آگست، بیش‌تر کمک‌های بین‌المللی در افغانستان قطع شد و این باعث شد که فقر و گرسنه‌گی در بین مردم شدت بگیرد و رکود بانک‌ها اقتصاد کشور را فلج کند. حالا جمعیت عظمیی نیاز اساسی به کمک‌های غذایی و اولیه دارند.

امریکا ۳.۵ میلیارد دالر ذخایر ارزی افغانستان را به بستگان قربانیان ۱۱ سپتامبر می‌دهد

اطلاعات روز ۲۲/۱۱/۱۴۰۰ به گفتۀ مقامات آگاه به مذاکرات داخلی، رییس‌جمهور بایدن مسیر قانونی پرداخت ۳ و نیم میلیارد دالر از دارایی‌هایی که بانک مرکزی افغانستان قبل از تسلط طالبان در نیویورک سپرده بود، را به برخی از خانواده‌های قربانیان حملۀ‌ ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ خواهد گشود.

دیدبان حقوق بشر: بایدن به‌دنبال تصرف دارایی‌های افغانستان است

بانک مرکزی: تاکنون ۳۴۵ میلیون دالر کمک نقدی بشردوستانه به کابل رسیده است

اطلاعات روز ۲۴/۱۱/۱۴۰۰ بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که در ادامۀ کمک‌های نقدی بشردوستانه به افغانستان، ۳۲ میلیون دالر دیگر به کابل رسیده است.

«پاک‌سازی قومی و تعیینات سمتی»؛ «طالبان برای برکناری جمعی کارمندان روش تازه روی ‌دست گرفته‌اند»

اطلاعات روز ۲۴/۱۱/۱۴۰۰ به دنبال اعتراض‌ها به سیاست تصفیۀ قومی و تعیینات سمتی طالبان در اداره‌های مختلف دولتی، این گروه با شیوۀ جدید، به‌جای استفاده از کلمۀ منفکی از اصطلاح «انتظار به معاش» کار گرفته‌اند.

افزایش سوءتغذیۀ کودکان؛ «کارمندان صحی از پول خود برای بیماران دارو می‌خرند»

اطلاعات روز ۲۴/۱۱/۱۴۰۰ دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل یا یونیسف می‌گوید که با عمیق‌ترشدن بحران بشردوستانه در افغانستان، روزانه تا هشت مورد سوءتغذیه شدید کودکان در شفاخانۀ صحت طفل «ایندرا گاندی» در کابل ثبت می‌شود.

خشونت با محبت؛ طالبان به گل‌فروشی‌های کابل در روز ولنتاین حمله کردند

افغانستان اینترنشنال ۲۵/۱۱/۱۴۰۰ افراد مسلح طالبان به چند گل‌فروشی در غرب کابل حمله کردند که هدایای مخصوص ولنتاین، روز عاشقان، می‌‌فروختند. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، گل‌های پرپرشده بر روی زمین و فروشندگانی را نشان می‌دهد که از ترس طالبان، گل‌ها و پوقانه‌ها را از پیاده‌رو به داخل دکان‌ها می‌برند.

سازمان حفاظت از کودکان: یک میلیون کودک افغان مجبور به کار شده‌اند

افغانستان اینترنشنال ۲۶/۱۱/۱۴۰۰ یک تحقیق سازمان بین‌المللی حفاظت از کودکان نشان می‌دهد که یک میلیون طفل در افغانستان به دلیل کاهش درامد خانواده‌های خود به مجبور به کار شده اند.

کوچ اجباری

گزارش‌ها از ادامۀ «کوچ اجباری» مردم ولایت پنجشیر

افغانستان اینترنشنال ۲۶/۱۱/۱۴۰۰ منابع محلی به افغانستان اینترنشنال می‌گویند مقام‌های طالبان در نشستی با بزرگان پنجشیر گفته‌اند اختیار دارید کوچ می‌کنید یا می‌مانید اما از هر منطقه پنجشیر که به طالبان شلیک شود مردم همان محل بازداشت خواهند شد. به گفتۀ این منابع روزانه دهها خانوار وادار به کوچ از پنجشیر می‌شوند.

نیروهای محلی و غصب زمین‌های باشندگان جوزجان؛ مردم اعتراض کردند

۸ صبح ۲۶/۱۱/۱۴۰۰ شماری از باشنده‌گان ولسوالی مردیان ولایت جوزجان ادعا دارند که زمین‌های کشاورزی‌شان از سوی افراد مربوط به نیروهای محلی این ولسوالی غصب شده است.

مهاجرت

فرار مغزها پس از تسلط طالبان؛ تنها از سه دانشگاه ۲۲۹ استاد کشور را ترک کرده‌اند

بی بی سی ۱۳/۱۲/۱۴۰۰ یافته‌های بی‌بی‌سی نشان می‌دهد از زمانی که طالبان کنترل افغانستان را به دست گرفته‌اند، ۲۲۹ استاد از سه دانشگاه بزرگ کابل، هرات و بلخ از کشور خارج شده‌اند. اکثر استادانی که از این سه دانشگاه به خارج از کشور رفته‌اند، درجه‌های تحصیلی فوق لیسانس یا دکترا داشته‌اند. بیشترین تعداد استادان از دانشگاه کابل انصراف داده‌اند که شمارشان به ۱۱۲ نفر رسیده است.

افزایش اخراج اجباری کارگران افغانستانی از ایران

اطلاعات روز ۱۳/۱۱/۱۴۰۰ براساس روایت مهاجران، طی هفتۀ جاری روند شناسایی، بازداشت و اخراج مهاجران غیرقانونی در ایران شدت گرفته است. تعداد زیادی از مهاجران از ترس اخراج، شب‌ها به خوابگاه‌ها و اتاق‌های‌شان نمی‌‌روند و در شهر با پوشش لباس کارگران بخش تنظیف شهرداری می‌گذرانند. در مواردی اخراج اجباری کارگران افغانستانی با خشونت و رفتارهای غیرانسانی همراه بوده است.

اعتراض‌ پناهجویان افغان در امارات؛ ‘برخی شرایط انتقال به آمریکا را ندارند’

بی بی سی ۲۲/۱۲/۱۴۰۰ صدها افغان در اعتراض به کندی روند وضعیت انتقال به کشورهای غربی در روزهای اخیر در محل اسکان موقت خود در ابوظبی برای سومین روز تظاهرات کردند. به آنها پس از حدود شش ماه انتظار گفته شده است که ممکن است برخی از آنها هرگز به آمریکا برده نشوند.  تظاهرات در امارات به ندرت رخ می‌دهد با آنهم این افراد از روز چهارشنبه اعتراض‌های خود را تا روز جمعه (۲۲ دلو/بهمن) ادامه داده اند.

افغانستان و جهان

رییس پارلمان اروپا: طالبان افغانستان را از جامعه‌یی پویا به کشوری در حال سقوط مبدل کردند

صبح کابل ۱۲/۱۱/۱۴۰۰ روبرتا متزولا، رییس پارلمان اروپا، می‌گوید که گروه طالبان افغانستان را از جامعه‌یی پویا و پر رونق به کشوری بحران‌زده و در حال سقوط مبدل کرده است.

کابلوف: درخواست طالبان برای پذیرش دیپلمات در سفارت افغانستان را می‌پذیریم

اطلاعات روز ۲۱/۱۱/۱۴۰۰ رسانه‌های روسی به نقل از ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس‌جمهور روسیه در امور افغانستان گزارش داده‌اند که آن کشور با درخواست طالبان برای پذیرش چند دیپلمات در سفارت افغانستان در مسکو موافقت می‌کند.

ادامۀ حمله های موشکی وتوپخانه یی پاکستان برشرق افغانستان

آژانس خبری باختر ۲۷/۱۱ ۱۴۰۰ بخش هایی ازشرق افغانستان یک باردیگر گواه حمله های موشکی وتوپخانه یی پاکستان بود. به اساس گزارش ها، این حمله ها عصردیروزآغازشد و تا نیمه های شب ادامه یافت. ولسوالی های سرکانو و مروره کنر، گواه برخورد بیشترین این موشک ها بوده است.

عمران خان می‌گوید اعضای ‘سه گروه تروریستی’ از افغانستان وارد پاکستان می‌شوند

بی بی سی ۲۵/۱۲/۱۴۰۰ عمران خان در گفتگویی که اخیراً با شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان انجام داده گفته است: “سه گروه تروریستی از افغانستان به داخل پاکستان عملیات راه‌اندازی می‌کنند. در میان هزاران مهاجری که از افغانستان وارد پاکستان می‌شوند، افرادی از این سه گروه هستند، از جمله اعضای گروه طالبان پاکستانی که به داخل پاکستان حمله می‌کنند، شورشیان بلوچ به ویژه با حملات اخیرشان و داعش شاخه خراسان.”

عمران خان: جهان چاره‌یی جز تعامل با طالبان ندارد

کشمکش بر سر کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل خبرساز شد

آرمان‏شهر

کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

آرمان‌شهر، بخشی از فعالیت‏های خود را به ایجاد کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی این کتاب‏خانه؛ ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

انتشارات آرمان‏شهر

همچنین برای دسترسی به کتاب‏های انتشارات آرمان‏شهر در زمینه‌های حقوق بشر و عدالت، حقوق زنان، شهروند و دموکراسی، فرهنگ و ادبیات به لینک بالا مراجعه کنید.

منابع این شماره: جهان جمهوری (Republic World)، اطلاعات روز، روزنامه هشت صبح، آژانس خبری باختر، افغانستان اینترنشنال، صبح کابل، خبرگزاری نیم‌رخ، ایندیپندنت فارسی، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، دویچه‌وله دری.

فایل پی دی اف شماره ۹۰۷  هفت‌روزنامه افغانستان را نیز می‌توانید از همینجا دریافت کنید.

پیوست‌ها: