سال هشتم، دورۀ دوم، شماره ۹۰۸

۹ اسفند/ حوت ۱۴۰۰ برابر با ۲۸ فبروری ۲۰۲۲

 

 هفت‌روزنامۀ حقوق‏ بشر در خدمت اطلاع‌رسانی مسؤولانه گام برمی‌دارد اما محتوای خبرهای وارده لزوماً تعیین‌کننده خط مشی بنیاد آرمان شهر نیست.

در دو هفتۀ گذشته افغانستان شاهد رویدادهای بیشتر خشونت‌بار و ناقض حقوق بشر بوده است. طالبان کماکان بر خشونت‌ورزی، حذف و سرکوب مخالفان خود اصرار می‌ورزند. از سوی دیگر نیروهای مسلح مخالف این گروه نیز دست به یک سری حرکات مسلحانه زده‏اند که دامنۀ خشونت‌ها را در کشور گسترانده است. در این میان، اعتراف‌گیری اجباری از زنان فعال در کابل و نیز بازرسی خشونت‌آمیز خانه‌به‌خانه دو رویداد مهم این دو هفته است که واکنش نهادهای حقوق بشری را برانگیخته است. در این شماره رویدادهای جاری در کشور را از ۲۶ دلو/ بهمن تا ۹ حوت/اسفند برای شما گردآوری کرده‌ایم.

بازرسی خانه‌به‌خانۀ طالبان در ولایت‌های کابل، پنجشیر، پروان و کاپیسا/ عکس: شبکه‌های اجتماعی

نقض فاحش حقوق بشر

پس از سقوط کابل، دست‌کم ۲۰۰ نفر از سوی طالبان بازداشت و شکنجه‌ شده‌اند

صبح کابل ۲/۱۲/۱۴۰۰ گزارش‌ها می‌رساند که پس از سقوط کابل، طالبان دست‌کم ۲۰۰ نفر را به دلیل فعالیت‌های سیاسی و مدنی و تلاش برای خروج از افغانستان، بازداشت، آزار و اذیت جنسی، شکنجه و ممنوع‌الخروج کرده‏اند.

طالبان شماری از شهروندان بریتانیایی و امریکایی را بازداشت کرده‏اند

دویچه‌وله دری ۳۰/۱۱/۱۴۰۰ طالبان شماری از شهروندان بریتانیایی و یک شهروند امریکایی را در افغانستان بازداشت کرده اند. در میان بازداشت شدگان یک خبرنگار نیز شامل است. این خبر از سوی حکومت ها و خانواده های بازداشت شدگان تایید شده است.

طالبان یک نظامی حکومت پیشین را به بهانۀ آدم‌ربایی در هرات کشتند

صبح کابل ۴/۱۲/۱۴۰۰ منابع محلی در ولایت هرات، می‌گویند که طالبان یک نظامی حکومت پیشین و دو نفر دیگر را به بهانۀ آدم‌ربایی کشته و جسد آن‌ها را بر یک موتر جرثقیل آویزان کرده و در شهر هرات گرداندند.

یک داکتر در ایست بازرسی در شهر کابل کشته شد

افراد مسلح ناشناس یک ماستر ادبیات فارسی را در غرب کابل کُشتند

اعمال محدودیت سفر از افغانستان؛ همکاران ناتو و امریکا حق خروج ندارند

۸صبح ۹/۱۲/۱۴۰۰ مسوولان به کمیساری‌های سرحدی دستور داده‌اند تا از خروج افرادی که با «ناتو» و «امریکایی‌ها» همکار بوده‌اند جلوگیری کنند. به این ترتیب، خروج همکاران ناتو و امریکایی‌ها از همه مرزهای زمینی و هوایی کشور ممنوع شده است. ممنوعیت خروج همکاران نهادهای خارجی در حالی وضع شده است که هزاران تن از افراد در معرض خطر، برای خارج شدن از کشور انتظار می‌کشند.

نامۀ طالبان به میدان‌های هوایی و بندرگاه‌ها: همکاران ناتو و امریکا حق خروج ندارند

فرمانده طالبان در دایکندی: مخالفان را گردن می‌زنیم

ایندیپندنت فارسی ۹/۱۲/۱۴۰۰ ملا صدیق‌الله عابد، فرمانده پلیس طالبان در دایکندی، به ساکنان این استان هشدار داد کسانی‌ را که در برابر طالبان مخالفت و ایستادگی کنند، گردن می‌زند.

طالبان در غور یک مرد و زن را به‌اتهام رابطۀ نامشروع شلاق زدند

اطلاعات روز ۴/۱۲/۱۴۰۰ طالبان در شهر فیروزه کوه مرکز ولایت غور یک مرد و یک زن را به ‌اتهام رابطه «نامشروع» شلاق زده‌اند. صمیم مهاجر، رییس دادستانی طالبان در غور امروز (چهارشنبه، ۴ حوت/اسفند) با تأیید این موضوع به روزنامۀ اطلاعات روز گفت که به هر یک از این دو نفر، ۳۹ شلاق زده شده است.

شهریان کابل: نظامیان تلاشی خانه‌به‌خانه را آغاز کردند

۸صبح ۶/۱۲/۱۴۰۰ شماری از شهریان کابل روز جمعه، ۶ حوت/اسفند، به روزنامۀ ۸صبح گفتند که نظامیان خانه‌های آنان را تلاشی کرده‌اند. آنان تصریح می‌کنند که نظامیان به حرف مردم گوش نمی‌کردند و همه وسایل و لوازم خانه‌ها را تلاشی می‌کنند. شهروندان این اقدام را نقض حریم خصوصی شهروندان عنوان می‌کنند.

طالبان: عملیات تصفیه‌ای را به فرماندهی ملا فاضل در کابل و ولایت‌های همجوار آغاز کردیم

بازرسی خانه به خانه طالبان در خیرخانه ادامه دارد

دفاع از حقوق بشر                                                                            

واکنش اتحادیۀ اروپا به تلاشی طالبان: تفتیش خانه‌به‌خانه جنایت است و باید متوقف شود

اطلاعات روز ۸/۱۲/۱۴۰۰ وان برانت، سفیر اتحادیۀ اروپا برای افغانستان به تلاشی خانه‌به‌خانه‌ از سوی طالبان واکنش نشان داده و آن را جنایت خوانده است. آقای برانت روز یک‌شنبه ۸ حوت/اسفند، در برگۀ توییترش نوشته است که ارعاب، تفتیش خانه‌به‌خانه، بازداشت و خشونت علیه اعضای اقوام مختلف و زنان، جنایت است و باید به گونۀ فوری متوقف شود.

واکنش‌ها به تلاشی خانه‌به‌خانه در کابل و ولایات؛ «این اقدام نقض حریم خصوصی و عقده‌مندانه است»

عفو بین‌‍‌الملل: اعتراف‌گیری طالبان از زنان معترض در افغانستان یک «روش کثیف و خطرناک» است

خبرگزاری بانوان ۳/۱۲/۱۴۰۰ سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل انتشار ویدیوی اعترافات شماری از زنان معترض را توسط رسانه‌های طالبان به شدت محکوم کرده و اعتراف‌گیری به این سبک را یک «روش کثیف و خطرناک» توصیف کرده است.

 عفو بین‌الملل: امریکا تصمیم خود دربارۀ دارایی افغانستان را فورا لغو کند

اطلاعات روز ۲/۱۲/۱۴۰۰ سازمان عفو بین‌الملل تصمیم اخیر امریکا دربارۀ دارایی بانک مرکزی افغانستان را «غیرمنطقی و ناعادلانه» خوانده و گفته است که این تصمیم باید فوراً لغو شود.

زنان                                                                                                    

وزارت داخلۀ طالبان یک ویدیوی اعترافی از ۱۳ زن معترض در بند این گروه را منتشر کرد

خبرگزاری رخشانه ۱/۱۲/۱۴۰۰ وزارت داخلۀ گروه طالبان یک ویدیوی اعترافی از ۱۳ زن معترض که حدود یک هفته قبل  از یک خانۀ ‌امن در کابل بازداشت شده بودند را منتشر کرده است.

تصاویر زنان در بند طالبان که به اجبار از آن‌ها اعتراف گرفته شده است/ عکس از ویدیوی نشرشده

مجاهد: زنان برای سفر از افغانستان نیاز به محرم دارند

اطلاعات روز ۸/۱۲/۱۴۰۰ ذبیح‌الله مجاهد، ‌سخن‌گو و معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست طالبان می‌گوید، محرم برای زنانی که قصد سفر از افغانستان را دارند، ضروری است.

دانشگاه پلی‌تخنیک به استادان و دانشجویان زن: حجاب سیاه، ساده و آزاد بپوشید

اطلاعات روز ۳۰/۱۱/۱۴۰۰ دانشگاه دولتی پلی‌تخنیک کابل از دانشجویان، استادان و کارمندان زن این دانشگاه خواسته است که با گشایش این دانشگاه، حجاب شرعی را مراعات کنند.

وزارت امر به معروف طالبان: ادارات دولتی به مراجعین زن بدون محرم اجازه ندهند

اطلاعات روز ۹/۱۲/۱۴۰۰ وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به تمامی وزارت‌ها و ادارات مستقل در حکومت سرپرست این گروه هدایت داده است تا پس از این مراجعین زن بدون محرم را نپذیرند.

حقوق اقتصادی، سیاسی و مدنی

سیگار: تولید ناخالص داخلی افغانستان ممکن است حدود چهار میلیارد دالر کاهش یابد

۸صبح ۲۹/۱۱/۱۴۰۰ سیگار، بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان در گزارشی احتمال داده است که پس از سقوط دولت پیشین و استقرار حکومت کنونی، تولید ناخالص کشور حدود چهار میلیارد دالر کاهش یابد.

طالبان ایجاد حلقه‌های درسی سوادآموزی در خانه‌ها را ممنوع کردند

اطلاعات روز ۱/۱۲/۱۴۰۰ وزارت ارشاد، حج و اوقاف گروه طالبان «ایجاد حلقه‌های درسی در خانه‌های مسکونی» توسط مؤسسات سوادآموزی را ممنوع و زنان بالغ را از تدریس در «مدرسه‌های دینی واقع در مساجد» منع کرده‌ است.

یونیسف: برای ادامۀ حمایت از آموزگاران در افغانستان به ۲۵۰ میلیون دالر نیاز داریم

اطلاعات روز ۱/۱۲/۱۴۰۰ صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید که برای ادامۀ حمایت از آموزگاران در افغانستان به ۲۵۰ میلیون دالر ضرورت دارد.

طرح جدید وزارت تحصیلات عالی؛ سیرت و صورت استادان و دانشجویان مطابق شریعت اسلامی باشد

۸صبح ۲/۱۲/۱۴۰۰ هم‌زمان با آغاز دروس حضوری دانشگاه‌‌های دولتی در شماری از ولایات، وزارت تحصیلات عالی دستورهای جدید‌ در مورد نحوۀ پوشش و حضور استادان و دانشجویان صادر کرده است.

صلیب سرخ: در حاضر ۲۴٫۴ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند

صبح کابل ۳/۱۲/۱۴۰۰ کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان، اعلام کرده در حال حاضر، ۲۴٫۴ میلیون نفر در این کشور به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند. این کمیته‌ روز سه‌شنبه ۳ حوت/اسفند، گفته که میزان گرسنگی و نیاز به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان نسبت به سال گذشته به شدت افزایش یافته است.

پایان کار کمیسیون تصفیۀ صفوف؛ ۴ هزار و ۳۵۰ نفر از صفوف طالبان اخراج شدند

صبح کابل ۲/۱۲/۱۴۰۰ مسؤولان کمیسیون تصفیه‌ی صفوف طالبان، می‌گویند که در جریان پنج ماه گذشته، ۴ هزار و ۳۵۰ تن از افراد نامطلوب از صفوف این گروه اخراج شده‌اند.

دیبورا لاینز: سازمان ملل در شش ماه اخیر ۲ میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است

۸صبح ۴/۱۲/۱۴۰۰ دیبورا لاینز، نماینده ویژۀ سازمان ملل متحد می‌گوید که این سازمان پس از سقوط جمهوریت، ۲ میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است.

دستور کار طالبان برای دانشگاهیان؛ پسران با پیرایش «اسلامی» و دختران با حجاب و بدون تلفن درس بخوانند

صبح کابل ۷/۱۲/۱۴۰۰ طالبان در روزهای پسین، با نشر اطلاعیه‌های مختلف، اعلام کردند که دانش‌جویان به ویژه دانش‌جویان دانشگاه کابل باید برای حضور در صنف‌های درسی یک سری «دستورالعمل‌ها» را مراعات کنند.

افزایش کودکان کار در کندز؛ «روزی که کار نیست، مجبوریم گدایی کنیم»

۸صبح ۹/۱۲/۱۴۰۰ پس از سقوط نظام جمهوریت، تعداد کودکان کار در سطح شهر کندز افزایش یافته است. آمار ریاست کار و امور اجتماعی ولایت کندز نشان می‌دهد که در حال حاضر تعداد کودکان کار در این ولایت بیش از ۸۰۰ تن است.

مقاومت

انفجار خودروهای شبه‌نظامیان طالبان در پنجشیر

ایندیپندنت فارسی ۲۸/۱۱/۱۴۰۰ بعدازظهر روز چهارشنبه ۲۷ بهمن، دو خودرو نظامی طالبان در ناحیۀ گرگوتی، مرکز استان پنجشیر، هدف دو انفجار قرار گرفتند. طالبان وقوع انفجار و تلفات این حمله‌ها را از رسانه‌ها پنهان می‌کنند.

منابع محلی: طالبان بر مواضع جبهۀ مقاومت ملی در پنجشیر حمله کردند

افغانستان اینترنشنال ۲/۱۲/۱۴۰۰ منابع محلی از پنجشیر به افغانستان اینترنشنال می‌گویند که بامداد امروز دوشنبه ۲ اسفند/حوت طالبان بر مواضع جبهه مقاومت در ولسوالی شتل حمله کردند.

طالبان صدها نیروی نظامی در بامیان مستقر کردند

اطلاعات روز ۳/۱۲/۱۴۰۰ مقام‌های طالبان از استقرار صدها نیروی جنگی مجهز به سلاح‌های سبک و سنگین در ولایت بامیان خبر داده‌اند. ملا محمد شیرین، فرمانده لوای پنجم قول اردوی ۲۰۳ منصوری طالبان هدف از اعزام این نیروها را مهار ناامنی خوانده است.

جبهۀ مقاومت: فرمانده قطعۀ سرخ طالبان با ٩ تن از افرادش در پنجشیر کشته شدند

خبرگزاری فرانسه ۴/۱۲/۱۴۰۰ صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهۀ مقاومت به رهبری احمد مسعود می‌گوید در درگیری میان نیروهای مقاومت و نیروهای طالبان در ولایت پنجشیر، یکی از فرمانده‌هان قطعۀ سرخ گروه طالبان همراه با ٨ تن از افرادش کشته شدند.

مهاجرت

نیویورک تایمز: اکثریت درخواست متقاضیان ویزای بشردوستانه امریکا رد شده است

اطلاعات روز ۲۸/۱۱/۱۴۰۰ روزنامۀ امریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشته که درخواست اکثر شهروندان افغانستان که متقاضیان ویزای بشردوستانۀ امریکا هستند، رد شده و تنها تعداد انگشت‌شماری از درخواست‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

مرگ و اقدام به خودکشی دو پناهجوی افغانستان در اندونیزیا

اطلاعات روز ۳۰/۱۱/۱۴۰۰ برخی از پناهجویان افغانستان در اندونیزیا می‌گویند که یک پناهجوی ۶۰ ساله در شهر «باتم» این کشور اقدام به خودکشی کرده، اما نجات داده شده است. همزمان با این، یک پناهجوی دیگر افغانستان در منطقه‌ی «چاوی» شهر بوگور اندونیزیا پس از یک سال بیماری و درمان‌نشدن، جان باخته است.

افغانستان و جهان

وزیر امر به معروف طالبان: در طول تاریخ هیچ کسی به اندازۀ ما انتحاری نکرده است

صبح کابل ۲/۱۲/۱۴۰۰ محمدخالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، می‌گوید که در طول تاریخ هیچ کسی یا گروه به اندازۀ طالبان حملات انتحاری انجام نداده است.

سراج‌الدین حقانی: تنها ۱۰۵۰ «انتحارکننده» از زیر دست من گذشته و آمادۀ انتحاری شدند

صبح کابل ۴/۱۲/۱۴۰۰ سراج‌الدین حقانی، فرد شماره‌‌ یک شبکۀ حقانی و سرپرست وزارت داخلۀ طالبان، می‌گوید که تنها ۱۰۵۰ فرد انتحاری یا استشهادی از زیر دست او گذشته و آمادۀ انجام حملات انتحاری شده‌اند.

سراج‌الدین حقانی: کارکنان دولت پیشین از لحاظ شرعی بخشیده شدند، نه سیاسی

سازمان ملل: دولت تک‌قومی راه حل مشکلات افغانستان نیست

۸ صبح ۳۰/۱۱/۱۴۰۰ آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در دیدار با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفته است، دولت تک‌قومی راه حل مشکلات افغانستان نیست.

ارتش هند: سلاح‌های امریکایی از افغانستان به کشمیر انتقال داده شده است

اطلاعات روز ۱/۱۲/۱۴۰۰ مقام‌های نظامی هند ادعا کرده‌اند که تسلیحات و تجهیزات امریکایی به‌جا مانده در افغانستان از نزد «تروریست‌هایی» که در تلاش نفوذ در کشمیر بودند، به‌دست آمده است.

سازمان ملل: شاخه خراسان داعش ۴ هزار جنگ‌جو دارد

۸ صبح ۴/۱۲/۱۴۰۰ دویچه‌وله اردو به نقل از سازمان ملل گزارش داده است که شاخۀ خراسان داعش در حال حاضر ۴ هزار جنگ‌جو دارد. دویچه‌وله گفته که براساس گزارش سازمان ملل اکثریت جنگ‌جویان داعش، در جریان سقوط جمهوریت از زندان‌ها آزاد شده‌اند و بنابراین، خطر تروریسم در افغانستان در حال افزایش است.

آرمان‏شهر

کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

آرمان‌شهر، بخشی از فعالیت‏های خود را به ایجاد کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی این کتاب‏خانه؛ ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

انتشارات آرمان‏شهر

همچنین برای دسترسی به کتاب‏های انتشارات آرمان‏شهر در زمینه‌های حقوق بشر و عدالت، حقوق زنان، شهروند و دموکراسی، فرهنگ و ادبیات به لینک بالا مراجعه کنید.

منابع این شماره: اطلاعات روز، هشت صبح، افغانستان اینترنشنال، صبح کابل، خبرگزاری رخشانه، ایندیپندنت فارسی، دویچه‌وله دری، بی‌بی‌سی فارسی، خبرگزاری فرانسه و خبرگزاری بانوان.

فایل پی دی اف شماره ۹۰۸  هفت‌روزنامه افغانستان را نیز می‌توانید از همینجا دریافت کنید.

پیوست‌ها: