ایران

عکس: شیرکو بی‌کس به همراه احمد شاملو در منزل آیدا و شاملو

Shirco-Shamloo

 موارد نقض حقوق بشر

طی هفته گذشته خبر بازداشت دو شهروند ایرانی روی سایت‌ها قرار گرفت
بهنام اقدامیان، شهروند بهایی ساکن قروه عصر در پی مراجعه نیروهای امنیتی در محل کار خود بازداشت شد. همچنین رسانه‌ها خبر داده‌اند که وحید روح بخش از معترضان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، هنگام ورود به ایران در تاریخ بیست و یکم تیرماه امسال در فرودگاه بین المللی امام خمینی بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده است.

احمد رونقی ملکی به دادگاه احضار شد
کمیته گزارشگران حقوق‌بشر ۱۳۹۲/۵/۱۳ سید احمد رونقی ملکی؛ پدر فعال زندانی حسین رونقی ملکی امروز برای حضور در دادگاه تبریز احضار شد.

بازداشت بیش از پنج هزار نفر توسط گشت ارشاد استان فارس
رادیو زمانه ۱۳۹۲/۵/۱۱ سیروس سجادیان، فرمانده انتظامی استان فارس گفت از ابتدای سال ۱۳۹۲ تاکنون بیش از پنج هزار نفر در این استان توسط گشت ارشاد پلیس به‌طور موقت بازداشت شده‌اند.

یک فعال دانشجویی از ادامه تحصیل محروم شد
هرانا ۱۳۹۲/۵/۱۲ امیر خسروی دانشجوی دانشگاه آزاد تهران شمال از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی محروم شد.

 زندان

محمد نصیری، فعال اینترنتی به ۱۰ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد
کمیته گزارشگران حقوق بشر  ۱۳۹۲/۵/۸ محمد (کوروش) نصیری، از فعالان اینترنتی که به دلیل عضویت در کم‍پین فیس بوکی امام نقی (ع)‌ بازداشت شده بود به ۱۰ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

خانواده های زندانیان اعتصابی تبریز: اعتصاب غذا تا تشکیل یک دادرسی منصفانه
جرس ۱۳۹۲/۵/۹ محمود فضلی، شهرام رادمهر، آیت (یوروش) مهرعلی بیگلو، لطیف حسنی و بهبود قلی‌زاده پنج تن از فعالان سیاسی آذربایجان شرقی هستند که از بیست و دوم تیرماه در اعتراض به صدور حکم نه سال حبس تعزیری خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

عابدینی: پرونده من نماد نقض فاحش حقوق انسان و اعمال تصمیمات خودسرانه و غیرقانونی است
کلمه ۱۳۹۲/۵/۹ ابوالفضل عابدینی، زندانی سیاسی تبعید شده به زندان اهواز در نامه ای به آملی لاریجانی به شرح جزییاتی از روند بازداشت و دوران بازجویی و صدور حکم خود و تهدیدها و مشکلات پس از آن پرداخته است.

انتقال دوباره مهدی کروبی به حصر پس از دو روز بستری بودن در بیمارستان قلب
سحام‌نیوز ۱۳۹۲/۵/۱۱ مهدی کروبی پس از ۲روز بستری بودن در بیمارستان قلب تهران، دوباره به ساختمان امن وزارت اطلاعات منتقل شد.

میترا پورشجری: پدرم را به جای بیمارستان در فاضلابهای ندامتگاه کرج نگهداری می‌کنند
جرس ۱۳۹۲/۵/۹ بیش از دو سال و نیم از بازداشت بدون مرخصی محمد رضا پور شجری (سیامک مهر)، نویسنده وبلاگ «گزارش به خاک ایران» می گذرد و نگرانی ها از وضعیت جسمانی وی ؛ و بی تفاوتی از سوی مسوولان همچنان ادامه دارد.

محکومیت یک نوکیش مسیحی به ۱۰ سال حبس تعزیری
هرانا ۱۳۹۲/۵/۹ مصطفی (محمدهادی) بردبار شهروند مسیحی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

آرش نصیرزاده، دانشجوی کارشناسی فیزیک در بند ۳۵۰ اوین
کلمه ۱۳۹۲/۵/۱۱ آرش نصیرزاده، دانشجوی کارشناسی فیزیک دو ماه است که با قطعی شدن حکمش در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد.

نامه حسین رونقی، زندانی سیاسی به بازجویانش
جرس ۱۳۹۲/۵/۱۳ حسین رونقی، زندانی سیاسی در نامه ای به بازجویانش به بیان فشارهایی که بر وی و خانواده اش در بازجویی ها رفته، پرداخته است.

تفهیم اتهامات سنگین به مسعود و خسرو کردپور پس از چهار ماه بازداشت
جرس ۱۳۹۲/۵/۱۱ اولین جلسه دادگاه مسعود و خسرو کردپور، پس از قریب به چهار ماه بازداشت در اداره اطلاعات مهاباد و ارومیه فردا در دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی جوادی کیا برگزار می‌شود.

 زنان

نوشین احمدی خراسانی: مطالبات ما و منفعت عمومی زنان
مدرسه فمینیستی ۱۳۹۲/۵/۱۴ اگر بخواهیم نشان بدهیم که نیاز به این هماهنگی، در شرایط ایران، نیازی صرفاَ نظری و انتزاعی نیست و در عمل واقعاَ امکانپذیر (و ای بسا ناگزیر) است مجبوریم به ۴ سال پیش (بهار ۱۳۸۸) رجوع کنیم که بخش هایی از فعالان جنبش زنان در فروردین آن سال، ائتلافی تحت عنوان «همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات در فضای انتخابات» شکل دادند.[۲] پس از انتخابات آن سال و مقارن با ظهور جنبش سبز نیز بخشی از فعالان جنبش زنان با شکل دادن به «همگرایی سبز جنبش زنان»، تلاش کردند تا بار دیگر، مطالبات خود را در بستر پهناورتر حرکت ها و مطالبات عمومی مردم، مطرح سازند.

ناهید توسلی: مطالبات زنان و وعده‌های روحانی
روزآنلاین ۱۳۹۲/۵/۱۳ در انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری، زنان کنشگر حقوق زنان، از هر طیف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی و… به تشکیل ائتلافی فراگیر همت گماشتند و در جلسات هم‌اندیشی با یکدیگر، مطالبات خود را، که مطالباتی انسانی، برابری‌خواهانه و مدنی/ شهروندی و با توجه به قانون‌اساسی و نیز فراتر از آن با لحاظ‌کردن احکام دین‌اسلام که زن و مرد را از لحظه آفرینش با حقوق یکسان و برابر تعریف کرده است، بیان کردند. اما، حقوق انسانی، اجتماعی، مدنی‌ای که تا آن زمان، زنان از بخش‌هایی حداقلی از آن، برخوردار بودند نه‌تنها رو به رشد نگذاشت، بلکه بسیاری از آنها از آنان بازستانده و دریغ شد.

۳۹ درصد کرسی‌های برتر کنکور ۹۲ نصیب دختران شد
مهرخانه ۱۳۹۲/۵/۹ در کنکور امسال از میان ۳۶ داوطلب حائز رتبه‌ برتر در گروه‌های آزمایشی مختلف، ۲۲ تن از رتبه برتری‌ها را پسران و ۱۴ تن را دختران تشکیل داده‌اند؛ به عبارت دیگر ۳۹ درصد برترین‌های کنکور امسال را دختران تشکیل داده‌اند.

سابقه واژه «حقوق زن حقوق بشر است»
مدرسه فمینیستی ۱۳۹۲/۵/۹ بیست سال پیش کنفرانس جهانی‌ حقوق بشر در وین برگزار شد که در آن حضور زنان و کنشگران فمینیست بطور چشمگیری مشخص بود. امید همگی‌ به این بود که نتیجه گیری‌های کنفرانس در راستای خواست آنان انجام شود.

 حامیان و فعالان

عفو بین‌الملل: روحانی به وعده‌های خود درباره حقوق بشر عمل کند
جرس ۱۳۹۲/۵/۱۱ سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه، ۱۱ مرداد، با انتشار بیانیه‌ای از حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران، خواست که به وعده‌های انتخاباتی خود در مورد حقوق بشر عمل کند.

قطعنامه درباره نقض فاحش و مستمر حقوق بشر در ایران
جامعه دفاع از حقوق‌بشر ۱۳۹۲/۵/۱۱ در سی و هشتمین کنگره فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر که در استانبول ترکیه برگزار شد، نقض حقوق بشر در ایران توسط نهادهای مختلف جمهوری اسلامی محکوم شد.

شرایط غیر انسانی فعالان رسانه‌‌ای در زندان و تلاش برای سرپوش گذاشت بر قتل ستار بهشتی
گزارش‌گران بدون مرز ۱۳۹۲/۵/۱۱ گزارش‌گران بدون مرز بار دیگر نگرانی عمیق خود را از شرایط غیر انسانی بسیاری از فعالان رسانه‌ای در زندان‌های جمهوری اسلامی اعلام می‌کند.

 حقوق سیاسی، اقتصادی، مدنی و فرهنگی

بیماران تالاسمی از پوشش بیمه خارج شدند
خبرگزاری ایلنا ۱۳۹۲/۵/۱۱ بیمه‌ها به راحتی بیماران تالاسمی را از تحت پوشش خود خارج و آن‌ها را از حمایت‌های دارویی محروم می‌کنند. نامه‌ای به وزارت رفاه در این زمینه نوشته‌ایم اما تاکنون هیچ جوابی به ما نداده‌اند.

افشاگری بهمنی در دقیقه ۹۰ درباره دارو
خبرگزاری ایسنا ۱۳۹۲/۵/۱۲ پشت پرده اعتراضات به ‌ترخیص نشدن دارو و کالای اساسی، نقشه‌ای برای ورود کالاهای لوکس با ارز ۱۲۲۶ تومان و فروش با ارز ۳۰۰۰ تومان است. برخی شانتاژ می‌کنند و بر این باورند که می‌توانند با شلوغ‌کاری ‌از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. این درست نیست که ما بیت‌المال را – دقیقا تأکید می‌کنم بیت‌المال را – مفت و مجانی با ارز ۱۲۲۶ تومان در اختیار این افراد بگذاریم که آنها در بیرون با نرخ ۳۱۰۰ تومان بفروشند.

ایران سومین کشور آلوده هوا و پنجمین کشور دارای جاده‌های خطرناک در جهان
عصر ایران ۱۳۹۲/۵/۱۴ مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو با اشاره به آمار های سازمان بهداشت جهانی گفت: ایران در میان آلوده ترین کشورهای جهان از لحاظ آلودگی هوا رتبه سوم را داراست. همچنین در میان کشورهای با جاده‌های خطرناک مقام پنجم را کسب کرده است که این موارد لزوم توجه بیشتر به معاینه فنی را تاکید می کند.

اعتراض بیش از ۱۰۰ نفر از  فعالان به تخریب بافت تاریخی بوشهر
ادوارنیوز ۱۳۹۲/۵/۸ بیش از ۱۰۰ نفر از چهره های سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی بوشهر در اعتراض به تخریب بافت تاریخی این استان اعتراض کردند.

 فرهنگ

شیرکو بی‌کس درگذشت
جرس ۱۳۹۲/۵/۱۳ ماموستا شیرکو بی‌کس از شاعران بزرگ کرد که به عنوان «امپراتور شعر دنیا» لقب داشت در سن ۷۱ سالگی درگذشت. «شیرکو بی‌کس» به روایت سیدعلی صالحی

مرشد ولی‌الله ترابی  نقال پیشکسوت درگذشت
خبرگزاری ایسنا ۱۳۹۲/۵/۱۵ این هنرمند که جزو باسابقه‌ترین نقالان ایران بود در بیمارستان «مدائن» تهران درگذشت.

«کبوتر انگلیسی» به قفسه‌ کتابفروشی‌ها پر کشید
خبرگزاری مهر ۱۳۹۲/۵/۱۴ رمان «کبوتر انگلیسی» نوشته استفن کلمان با ترجمه محمد جوادی توسط نشر افق منتشر و وارد بازار نشر شد.

علی جنتی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی کیست؟
خبرگزاری مهر ۱۳۹۲/۵/۱۳ علی جنتی به عنوان گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی سکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی شد.

انتشار پژوهشی درباره عاشقانه‌های شمال ایران/ زنی که یک شهر به نامش شد
خبرگزاری مهر ۱۳۹۲/۵/۱۳ دو اثر تازه از عبدالرحمن عمادی با عنوان «دیلمون پارسی» و «دیلمون پالوی» در قالب یک کتاب از سوی نشر آموت منتشر شد.

بازگشت کتابی پس از ۱۵۰ سال به کتابخانه‌ای در کنتاکی با یادداشتی درباره خوردن آبگوشت!
خبرگزاری مهر ۱۳۹۲/۵/۱۳ یک کتاب که از کتابخانه کنتاکی به امانت گرفته شده بود، پس از ۱۵۰ سال به کتابخانه بازگردانده شد.

 سیاست

ایران در پی کسب سمت “گزارشگر” در کمیته امنیت جهانی سازمان ملل است
رادیوفردا ۱۳۹۲/۵/۱۰  ایران در پی دست یافتن به سمت مهم” گزارشگر” در کمیته امنیت جهانی سازمان  ملل است.

نمایندگان خارجی در مراسم تحلیف روحانی با مخالفان در حصر ملاقات کنند
کمپین بین المللی حقوق بشردر ایران  ۱۳۹۲/۵/۹ کمپین بین المللی حقوق بشردر ایران از نمایندگان خارجی که برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب مردم ایران، حسن روحانی، دعوت شده است خواست که درسفر خود، خواستار ملاقات با رهبران مخالفان سیاسی که درحصر خانگی هستند بشوند و به صورت آشکار آزادی فوری آنها را درخواست کنند.

لغو صدور ویزای ایرانیان در فرودگاه‌های اندونزی تایید شد
دویچه‌وله ۱۳۹۲/۴/۳۱ سفیر ایران در اندونزی لغو صدور روادید برای ایرانیان در فرودگاه‌های اندونزی را تایید کرد. او گفت که این اقدام دولت اندونزی به تقاضای دولت استرالیا و با هدف جلوگیری از “قاچاق انسان و کشته‌شدن پناهجویان” صورت گرفته است. اندونزی ایران را در لیست سیاه قرار داده است

درخواست ۷۶ سناتور آمریکایی برای تشدید تحریم‌ها
بهار نیوز ۱۳۹۲/۵/۱۳ سناتورهای آمریکایی طی نامه‌ای از «باراک اوباما» خواستند تا زمانی که ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش نداده است، تحریم‌ها علیه این کشور را تشدید کند.

دستگیری یک نفر به اتهام ‘جاسوسی برای اسرائیل’ در کرمان
بی‌بی‌سی فارسی ۱۳۹۲/۵/۱۴ به گزارش خبرگزاری مهر دادخدا سالاری، رئیس دادگاه انقلاب کرمان گفته است که فردی به ظن جاسوسی برای اسرائیل در کرمان دستگیر شده و به اتهام جاسوسی در حال محاکمه است.

رییس جمهوری جدید ایران وزرای پیشنهادی خود را معرفی کرد
رادیو فردا ۱۳۹۲/۵/۱۴ حسن روحانی، رییس جمهوری جدید ایران، فهرست وزرای پیشنهادی دولت یازدهم را در پایان مراسم تحلیف خود به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. معرفی سوابق و گرایش سیاسی وزیران پیشنهادی روحانی  اسامی مهمانان خارجی مراسم تحلیف حسن روحانی

محمود احمدی‌نژاد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شد
خبرگزاری ایسنا ۱۳۹۲/۵/۱۵ آقای خامنه‌ای با صدور حکمی، محمود احمدی‌نژاد را به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کرد.

 آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های مهر، ایسنا، ایلنا، فارس، مهرخانه روزنامه‌بهار، سایت‌های رادیو فردا، رادیو زمانه، بی بی سی فاسی، عصر ایران، خبری جرس، کلمه، هرانا، مدرسه فمینیستی، جمعیت مبارزه با حق تحصیلی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمیته‌ گزارشگران حقوق‌بشر، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، سازمان گزارشگران بدون مرز، سازمان عفو بین‌ الملل، فدراسیون بین المللی جوامع حقوق‌بشر

پیوست‌ها: